6.10.2006 {nr. 40} flyteknologi] Ingeniøren L u f t e n s b liv e r [foto: Forsvaret] For den nette sum a f tre mio. euro, knap 22 mio. kr., kan interesserede kunder næste år erhverve sig et komplet Skeldar-system, der inkluderer to helikoptere, en mobilkom mandocentral samt forskellige højteknologi ske sensorer og kommunikationssystemer. S u p p le m e n t til k a m p fly Hos Saab ønsker m an ikke at oplyse, hvor mange penge virksomheden bruger på at ud vikle, markedsføre og sælge sine UAV-systemer, der får kommerciel premiere næste år. Det er en forretningshemmelighed, hedder det. Men at der er tale om store midler, er der in gen tvivl om. Arbejdet med UAV-systemerne beskæftiger i øjeblikket godt 100 mand ud a f ca. 1.500 ansatte i Saab Aerosystems, og Saabfolkene forventer, at mindst en tredjedel om ti år vil arbejde med UAV-systemer, når marke det til den tid vil være mangedoblet. A f dem vil mellem 75 og 80 pct. være ingeniører. Vi vil se mange og store satsninger inden for UAV-systemer rundt om i Europa og USA. Det er ikke sådan, at vi forventer, at ubemandede fly kommer til åt erstatte almindelige, beman dede kampfly. I hvert fald ikke i de næste m an ge, mange år. De bliver snarere supplement, og netop derfor er Saabs historie som flypro ducent afgørende, fordi vi kan opnå fordele ved at udveksle teknologi og erfaringer fra Gripen-projektet. Det vil være afgørende for vores succes på markedet, siger Håkan Gustafsson. TÅRNFALKENS DANSKE STYRT Flyvem aterielkom m andoen indgik i febru ar 1999 kontrakt med det franske firma Sa gem om køb afto UAV-system er bestående af i alt otte ubem andede fly med tilhørende udstyr og reservedele til levering i 2001. Flyvem aterielkom m andoen købte endvi dere i 2001 to ekstra ubem andede fly, som skulle anvendes til reservedele. Forsvaret modtog system erne i oktober-november 2001. 2. juni 2005 meddelte forsvarsm inister Søren Gade (V) parterne bag forsvarsforli get, at han indstillede Tårnfalken til afvikling. Canada har siden købt resterne afTårnfalken for 40 mio. kr. I alt er der ifølge Rigsrevisionen afholdt 354,1 mio. kr. vedrørende Tårnfalken og 82,7 mio. kr. vedrørende drift i løbende priser. De sam lede udgifter i løbende priser udgør ved udgangen a f2005 436,8 mio. kr. Kilder: Rigsrevisionen og Forsvaret A CIVIL. S a ab sig ter ikke kun efter det m ilitæ re m arked . D en u b em a n d ed e h elikop ter S k eld a r vil o g så ku n ne b ru g es til f.ek s. o vervåg n in g aftra flk e lle r elkraftledninger, [foto: Saab] SAAB AEROSYSTEMS 1 ] 23 h e r r e f ø r e r lø s Om nogle år kan ubeman dede luftfartøjer lande og lette mellem passagerflyene i Kastrup. Teknologien er der næsten, men et par ting driller A f Erik H o lm ____________________________________________ erh@ ing.dk Forestil dig, at du sidder i et passagerfly, der venter på starttilladelse fra Kastrup Lufthavn. Du kigger op fra sportssiderne, og gennem vinduet kan du se et lille fladt fly uden hverken vinduer eller pilot svinge ud på landingsbanen. Det gasser op for kort efter at lette i en vinkel stejlere end en bjergskråning i alperne. Det er et ubemandet fly eller Unmanned Arial Vihecle, UAV. Scenen er faktisk ikke så langt fra virke ligheden, som m an måske kunne tro. Over 240 producenter verden over arbejder med at udvikle, teste og flyve UAV-systemer i forskellige variationer. Saab Aerosystems er blandt de få, der allerede har udført auto-'nome flyvninger med højt avancerede sy stemer, bl.a. demonstrations-UAVen Sharc og stealth-versionen Filur. En UAV er i bund og grund bare et lille kompakt fly, der er bygget rundt om en række elektroniske systemer. Den store ud fordring ligger i at få UAVen til at opføre sig fornuftigt i et luftrum fyldt a f højhuse, master og andre faste eller flyvende gen stande. Kan de ikke det, får de ikke lov til at flyve i kontrolleret luftrum , og det er dét, der er udfordringen, forklarer projektle der i UAV-systems Ja n Bostrom. Fra 2007 starter Saab sammen med de svenske luftfartsmyndigheder projekt De mo 07. Det er et udviklingsprojekt, der skal lægge grunden til nye luftfartsregler, så ubemandede fly kan flyve reguleret og i kontrolleret luftrum i Sverige. Hidtil har man skullet bevise, at et givent UAV-system er så sikkert som et almindeligt fly, før det kan komme i luften, og man har væ ret henvist til øvelsesterræner som Vidsel i det nordlige Sverige. Også i U SA har industrien og myndighederne arbejdet med netop det problem i et projekt kaldet Access 5, hvor UAVer efter planen skal kunne let te og lande fra amerikanske lufthavne in den for fem år. Men det har skabt politisk uro. S k a l k u n n e t æ n k e s e lv Saab Aerosystem s er en del af forretnings enheden Saab Aeronautics, der i 2005 ud gjorde 39 pct. af om sæ tningen i Saab Group. Kampflyet Gripen sælges og mar kedsføres underenheden Gripen Internatio nal og hører også under Saab Aeronautics. Saab Aeronautics, 2005: O m sæ tning: 7,68 mia. sek. (6,15 mia. dkr.) Ebit: 365 mio. sek. (252 mio. dkr.) O rdrebeholdning 31. december: 2 2 ,2 mia. sek. (17,8 mia. dkr.) 1,2 mia. sek (9 6 0 m io.dkr.) anvendtestil forskning og udvikling (960 mio. kr.) 12.8 30 m edarbejdere (hele Saab Group). 56 pct. af om sæ tningen i Saab Group kom m erfra udlandet. Saab koncernen anvendte i 2005 godt 3,5 m illiarder sek. (2,8 mia. dkr.) på forsk ning. Hovedkontoret ligger i Linkoping. C E O for Saab Group: Åke Svensson. Problemet er, at m an fra myndighedernes side slet ikke har tænkt i de haner, at ube mandede fly skal kunne flyve på fuldstæn dig normal vis i kontrolleret luftrum . Det er nyt for dem. Inden for luftfart skal alt godkendes og tjekkes i simulatorer, før det får lov at gå i luften. Derfor arbejder vi m e get på at få de nødvendige certificeringer, hvilket er noget a f det, der adskiller Saab fra andre producenter, fordi vi er vant til at tænke i de baner fra vores arbejde med kampfly, fortæller Jan Bostrom. Det andet store problem er at udvikle in telligente UAVere. I dag programmeres flyene til at følge en bestemt rute, efter at de er sendt a f sted, m en skal flyene kunne age re i kontrolleret luftrum, hvor de risikerer at møde passagerfly eller andre objekter, skal de kunne tænke selv, fortæller Jan Bo strom. Det handler om at få UAVen til selv at reagere, når den møder en genstand. Det skal populært sagt kunne beslutte, om det vil flyve op eller ned, til højre eller venstre, når det møder et andet fly. Det kigger vi meget på samt at få systemerne certificeret og standardiseret. Det skal jo være et billigt system, som m an kan erhverve sig, for at det kan få succes. , 6 . 10.2006 Småt er godt for miljøet R a s m u s P e h rss o n Hvalernes sang F o rsk e rh o ld p å G a la th e a o p ta g e r h v a le rn e s s a n g e r g lad for d et p s y k isk e a r b e jd s m iljø i n o rd o g sy d . 40 ] Partly made in Denmark H y d ro A lu m in iu m i fo r a t D leder i]2 Ingeniøren [debat 6.10.2006 [nr. 40] 4 Udskyd fremtiden De forældre, der, i sam drægtighed med pæ dagogernes faglige organisation BUPL, valg te at blokere for adgangen til børneinstitutio ner i løbet afugen, havde vel næppe gættet, at Dansk Folkeparti ville komme dem i møde med en m in s id e Dual-core Do more. afurm g D ual-core I Xeon .essor 000 S eq u e n ce H F P ro iio n ! E ssen tia k N e g fa te d tighte-O ut A d va n ce d Poet nr**.rA fliJrV'S'3Vjjfø,ty*ibéVUffVS iifjtøvyW2 n u r tig e r e d a ta . it, s ik k e r h e d E nke l it m o d lø s n in g fra s tr ø ffr* * Ingeniøren [debat 6.10.2006 [nr. 40] koloforTj IN G EN IØ R EN O Trafikpolitik D e t a t k r æ s p a r e v e r s t o r t p o l i t i s k m Adresse: Skelbækgade 4, Postboks 373, 1503 København V Tlf.: 3326 5300 Fax: 3326 5301 E-mail: redaktion@ing.dk Ring direkte: 3326 efterfulg ! DS Byen installerer vi over 1 2,000 lysrør og bruger så meget kabei, at det kunne nå fra København tii Berlin' Men vi kan også se storheden i mindre opgaver. H ø j s p æ n d i n g - u d e n a t m o g i s t e l a v s p æ n d i n g j o r d f o r b i n d e l s e n El-installationer er an 1]6 Ingeniøren [nyheder 6.10.2006 [nr.40] F R A E B H E m a - et nyt it-medie, som mediehuset Ingeniøren søsatte på version2.dk mandag. Det retter sig mod dem, der beskæf tiger sig professionelt med it. F e jl i IB M -d a t a b a s e b a g D a n k o r t -k a o s En mislykket udvidelse afen IB M ? 6.To.i2006 frir.f4oJ ir r nyheder] Ingeniøren ny København vil teste spray m od vejpartikler A f N ikolaj H a n se lt_________________ nih@ing.dk K øbenhavns Kom m une er n e to p g å e t i g a n g m e d a t af p rø v e o g v u rd e re e t n yt d a n sk p r o d u c e r e t tø m id d e l, Ic 1]8 Ingeniøren [gmo 6 .10.2006 [nr. 40 ] CM O-industrien: Nytteovervejelser er overflødige In d u s tr i o g fo rs k e re u e n ig e m e d E tis k R å d i G M O -sp ø rg sm å l A f C it te W illu m s e n ________________ redaktion@ing.dk In d u s tri o g fo rsk e re r y s te r på h o v e d e t W h a t gives us the cutting edge? Sharp Engineers. G lo b a l T e c h n ic a l C a r e e r s E n g in e e r s W o r ld w id e L o c a tio n s S h e ll o ffe rs : At Shell, our ground-breaking research and advanced technologies T e ch n ica l le a d e rs h ip help push the boundaries in subsea Ingeniøren [trafik 1 ] 10 6.10.2006 [nr. 40] P o litik e re : Skyd penge i transportforskning A f U lrik A n d e rse n ula@ing.dk På C h r is tia n s b o r g e r d e r et k lart p o litisk fle rta l for, a t d e r s k a l g iv e s fle re p e n g e til fo rs k n in g i tr a n s p o r t. S a m t mim mim mmmim Kys mm Vi b yg g e r M a d e n Den konsekvente udvikling på kvalitet har altid spillet en central rolle for os. Vores medarbejderes Know how og investeringer i Tysklands mest moderne produktionsanlæg garanterer vores kvalitetsstandarder. Det bedste eksempel: de nye produktionssteder Ingeniøren [trafik 1 ] 12 6.10.2006 [nr. 40] D e r e r ik k e t æ n k t p å sa m m en h æ n g en i t r a fik s y s te m e t. Ije g h a vd e T6 m in is t r e . M a n g e v a r p o s itiv e o g b e g a v e d e . A MAGT. P er M ilner v ar i 25 år V ejd irekto ratets stæ rk e m and . I n æ rm er sportsvan.dk Sportsvan. Nu med 177 hk Is, m ad og drikkevarer må ikke nydes under prøvekørslen af den nye variant af Sportsvan. Sagen er nem lig den, at vi har udstyret bilen med en 2 .2 liters D -4D -m otor med 1 7 7 hk og et m om ent på 400 N m . Det er rigtig m ange kræfter at slippe løs. N avnl 1] 14 Ingeniøren [nanoteknologi 6.10.2006 [nr. 40] B ig b u s in e s s i nanoteknologi Nanoforskningen er stærkt på vej mod sit kommercielle gennembrud. Højteknologifonden støtter fem lovende projekter - potentialet løber op i millardbeløb A f N ico lai Ø ste rg a a rd _____________ nic@ing.dk D 6 .10.2006 [nr. 40 ] nanoteknologi] Ingeniøren 1] 1 5 r Nanoflbre sikrer fremtidens pas mod forfalskning I fremtiden vil det være fibre i nanostørrelse, der afgør ægtheden a f et pas, togbilletter eller andre vigtige dokumenter. Teknologien er umulig at forfalske, og en dansk forskergrup pe med h' Ingeniøren [forskning 1 ] 16 6.10.2006 [nr. 40] Computer finder vejen til miljøplast Computere har drastisk forenklet det at designe og udvikle nye gensplejsede mikroorganismer til industriel bioteknologi A f ja n D a h lm an n _________________________________________ gistyrelse, DOE, efter F o r d e n p r is k a n d u h a v e e n G r u p p e l i v s f o r s i k r i n g fr a I D A . D u k a n t e g n e e n G r u p p e l i v s f o r s i k r i n g g e n n e m ID A , d e r E t s u p p l e m e n t til d in e ø v r ig e f o r s ik r i n g e r , o g s o m d æ k k e r i f å r l ø n f o r a 1] 18 Ingeniøren [it 6.10.2006 [nr. 40] Virusangreb tvinger amt til ny sikkerhedsstrategi To sorte augustdøgn i Vestsjælland To lange augustdage var Vestsjællands Amt ramt a f nedbrud i it-systemerne. En virus lammede 6.000 medarbejderes computere satte computerens ventilationsstyring ud af fun produktpris 06] Ingeniøren 6. k u o o 6 [nr. 40] 1] 1 9 INGENIØRENS PRODUKTPRIS06 P ro d u k te t s k a l: i sit design have en afgørende teknologisk nyhedsværdi og/eller bygge på markant ingeniørmæssig kunnen. Yderligere vil det blive tillagt vægt, hvis produktet haren bred sam fundsm æ ssig b 1 ] 20 Ingeniøren [rumnyt 6.10.2006 [ru. 40] Rummet skal have private fragtmænd Nasa poster tre mia. kr. i private rumfirmaer, som skal flyve forsyninger til rumstationen, når rumfærgerne pensioneres i 2010 A fT h o m a s A . E . A n d e rse n taea@ing.dk N a s a fo r s ø g e r a t s æ t t e g a x tra 2 t a l - A B L xtra.ida.dk R a d io 4 0 L C D Fladskæ rm S P A R + 5 % 5 .0 9 5 ,- k r. B o n u s Bestil dit Xtrakort på xtra.ida.dk ID A X t r a k o r t - d in a d g a n g t il le t t je n t e p en g e Se alle vores aftaler på xtra.ida.dk Betal med Xtrakortet og få bonus, hv 1] 2 !? IngenTøfert [flyteknologi 6.10.2006 [nr. 40] Spionfly skal holde Saab i luften Ubemandede fly bliver et trecifret milliard-marked over de næste ti år. Det ved de hos Saab, der satser benhårdt på at få en bid af kagen. Første svenske spionfly er klar næste år, og flere er på vej. De skal s 6.10.2006 {nr. 40} flyteknologi] Ingeniøren L u f t e n s b liv e r [foto: Forsvaret] For den nette sum a f tre mio. euro, knap 22 mio. kr., kan interesserede kunder næste år erhverve sig et komplet Skeldar-system, der inkluderer to helikoptere, en mobilkom mandocentral samt forskellige højtekno 1] 24 6.10.2006 [nr. 40] NATUR I VIDENSKAB Regulering af celle deling overrasker GALATHEA 3EKSPEDITION A f R o lf H aug aard N ielsen redaktionen@ing.dk Celledelingen er en a f de mest fundamentale livsprocesser i ålle organismer fra gær, over planter og dyr, til mennesker. En dansk-tysk fors ( M ~ r. ' naturvidenskab] Ingeniøren 6.10.2006 [nr. 40] MM HAVETS BAGGRUNDSSTØJ Galathea-projektet Lyd I oceaner ne, der ledes afJakob Tougaard fra Danmarks Miljøundersøgelser (DMU) med deltagelse af forskere fra DMU, Syddansk Universitet og Aarhus Universitet har til hensigt at lave lydoptag Ingeniøren [prod u ktnyt 1] 26 r læ s e r jin f o redigeretafHansPeter Lomholt Bruun[pinfo@ing.dk] produktinformation KrakTeknik.dk - de tekniske branchers markedsplads P r o fe s s io n e l p c m T lf. 4 5 9 5 6632 w w w .k r a k te k n ik .d k Måling af: Tryk Niveau Position Fujitsu 6.10.2006 [nr. 40] debat] Ingeniøren L i Tog til tiden N y e L J Stikkontakter h o v s a l ø s n i n g e r o p r e t n i n g e n A f O le Poul H a n se n Cand.polit., konsulent, Århus Ingeniøren bragte for et års tid siden et debatoplæg, hvor jeg foreslog en handlingsplan for at rydde op i 6.10.2006 [nr. 40] TEKNIK KE 1f m b e d d e d U a u h I C - s ty r e d e re læ b o x e INGENIØREN OM BORD PÅ GALATHEA3 Redigeret af Mette Buck Jensen mbj@ing.dk S Q L D B p å e m b e d d e d kort W LA N b a se re t HW & S W lio b i l Linux in a Box K ø b e n h avn S tø v rin g M unchen 0 Y Q Ocdcise Fremtidsforskning vinder indpas i virksomheder Haldor Topsøe satsede på katalyse og fik ret V id e n s v ir k s o m h e d e r b a s e r e r sig i Det Så ikke i kortene, at den i dag 93-årige H al dor Topsøe skulle være selvstændig. Men det varden eneste mulighed under besættelse 2] 2 Ingeniøren [nyheder 6.10.2006 [nr. 40] Danmark i uddannelsestop A k a d e m ik e r n e s Det danske uddannelsesniveau er blandt verdens højeste, viser 2006-udgaven af den årlige uddannelsesstatistik fra O ECD , Education at a Glance. Blandt de 25-64-årige dan skere har 25 pct. en mellem l nyheder] Ingeniøren 6.10.2006 [nr. 40] IT-Universitetet i Ørestad undgår fusion IT-Universitetet i Ørestad slipper alligevel r for at blive fusioneret med andre universiteter. - Ifølge universitetets hjemmeside har viden, skabsminister Helge Sander besluttet at ind stille til regeringen, at IT-U 2] 4 Ingeniøren [iværksættere 6.10.2006 [nr. 40] GRUNDLÆGGEREN BAG INDUSTRIGIGANTEN J e g a t v a r v i o v e r b e v is t s a t s e d e o m r ig t ig t I denne serie interviewer vi iværk sætterne bag nogle af de danske virksomheder, der virkelig har vokset sig store. Hvilke tanker gjorde D I M I T T E N D SNART FÆ R D IG ? Kom til dimittendseminar og få bl.a. svar på følgende spørgsmål: - Hvad meget kan jeg forvente i løn? Kan jeg få min ferie betalt af IAK? Hvad skal jeg kigge efter i ansættelseskontrakten? Kan jeg få en billig forsikring? Vi byder på sandwich, vand og k 2] 6 Ingeniøren [fremtidsforskning 6.10.2006 [nr. 40] V id e n s tu n g e v ir k s o m h e d e r Nye u sik re m etod er vinder indpas i fre m tid sforsk n in g en , der i stigende om fan g bru ges som et strategisk redskab for større, vid enstu nge virksom hed er ffo k u s A f A n n e M ette Eh fre m tid sfo rskn in g ] Ingeniøren 6.10.2006 [nr. 40] 2] 7 s t o le r p å k r y s ta lk u g le n 2] 8 Ingeniøren [baggrund D S E M e sse J o b træ f A a lb o rg M The central hub of any engineer s netvvork R a m b o - p a n d e b å n d W ed. - T h ii. O ctob e r 11 th a nd 1 2 th esse G ig a n tiu m , O ly m p ia p a rk e n A a lb o rg Tre ingeniørstu d erend e h ar udviklet et sæ t re ' baggrund] Ingeniøren f å r id e e r n e - midlet er kreativ idéudvikling ved hjælp af redskaber som modellervoks og Rambo-pandebånd. P a n d e b å n d s ig n a le r e r v ild s k a b På innovationsdagen er alle elever delt ind i grupper, som hver har fået et idé-kit med for skellige redskabe 2] 10 Ingeniøren [debat 6.10.2006 [nr. 40] Den nuvæ rende regering (og ofte også den fo regå ende) gennem fører love og reform pakker uden nogen særlig debat. Strukturreform , ledelsesreform Lars Bo Kaspersen. Professor i politisk sociologi og komparativ politik ved CBS. Om et demokratisk proble navne] Ingeniøren 6.10.2006 [nr. 40] 2] 11 N YTO M NAVNE: Ingeniøren, postboks 3 7 3 , 15 0 3 Kbh. V, att. Eva Fryden- Bjarne Hellmann, civilingeniør, HD, er ansat som bygherreråd giver i bygherrerådgivningsaf delingen hos Leif Hansen Råd givende Ingeniører A/S. Bjarne Hellmann kommer fra en 2] 1 2 Ingeniøren [annonce l)A 6.10.2006 [nr. 40] D IE U Dif 'J i K a rr ie re :*****o9 vsrfct -vrshti* wtfrt i r £*?*$* c 4 iC . DSi Er du rustet til fremtidens udfordringer? lett Test dm karnerescyrke og ssrreneolign dig ned andre, der har samme ambitronar som dig. Døt tager kun ca. S mi DA annonce] Ingeniøren 2] 13 NYT FRA IDA SJÆ LLAN D V ID E N D E R S T Y R K E R Mange års erfa ringer fra et liv som anlægsingeniør kommer i brug, når Niels Østergaard bliver sendt ud til katastrofeområder for f.eks. at bygge lejre op og skaffe vand. Han er altid klar til at tage af sted. (Fo 2 ] 14 Ingeniøren [stillin g er 6.10.2006 [nr. 40] r Frederiksværk-Hundested Kommune le d ig e [ s t illin g e r Indleveringsfrist i udgivelsesugen: Tirsdag kl. 14.00 for ufærdigt VIL DU VÆ RE M ED, HVOR DET SK ER ? - og elektronisk materiale. Kl. 16.00 for reproklart Den nye Frederiksværk- S A N G S, O L U R E N V il d u m e d p å v o g n e n ? Der er fuld fa rt på Bang & O lufsen. Senest har du måske bem æ rket, at vi står bag lydsystemet til den nye Audi R 8 , men der er mange andre spæ ndende produkter på vej. Vi har travlt inden for alle forretningsom råder - fra produktudvi 2 ] 16 Ingeniøren [stillinger 6.10.2006 [nr. 40] O Onli ne I* 0 01 M Rail M a n a g e r - D et N orsk e Veri tas D an m ark A /S w ww .dnv.dk Hvis jernbaner, metrosystemer og offentlig transport i almindelighed er noget du brænder for, så er nedenstående måske den udfordring, du søger. Til f I Through a unique combination of research, process design, sales and production, Haldor Topsøe A/S has become one of the worlds leading suppliers of process technologies and catalysts for refineries, Chemical processing plants and the energy sector. Our targeted development of technologies and cat Ingeniøren [stillinger 2] 1 8 6.10.2006 [nr. 40] Ishøj Kommune Vej- og trafikingeniør I konsekvens af strukturreformen udvider vi vores planlægningsenhed til 8 medarbejdere. Den ny oprettede stilling giver gode muligheder for faglig udvikling og efteruddannelse. Dine primære opgaver Projekteri 6.10.2006 [nr. 40] stilling e r] Ingeniøren 2] 19 Miljømedarbejder - barselsvikar Vejteknisk Institut Vi søger kvalitetsbevidste og resultatorienterede ledere til instituttets laboratorieafdeling og afdelingen for vejteknisk rådgivning og måling. Lederne skal medvirke til at føre afdelingerne si 2] 2 0 Ingeniøren [stillinger 6.10.2006 [nr. 40] Naturvidenskab E r h v er v s- og Byg g estyrelsen M edarbejdere til d ataan alyse og digital forvaltning Vores center for Kommunikation og Digitalisering søger to nye medarbejdere Erhvervs- og Byggestyrelsen er en del a f Økonomi- og Erhvervsmi 6.10.2006 [nr. 40] stillinger] Ingeniøren Chempaq A/S D e v e lo p in g n e w u n lim ite d re n e w a b le e n e r g y s o u r c e s a r e n e c e s s a r y to p r e v e n t g l o b a l w a r m in g a n d p r o v i d e e n o u g h e n e r g y , w h ic h is i n d e p e n d e n t o f p o l i t i c Ingeniøren [stillinger 2] 2 2 BE TH IN K IN NOVATE 6.10.2006 [nr. 40] n Abonnement 01 hm O I A f d e l in g s l e d e r t il G r u n d f o s B io B o o s t e r 60 Grundfos BioBooster søger en leder til implementering af banebrydende spildevandsrensning til industrien. Grundfos BioBoost 6.10.2006 [nr. 40] stilling e r] Ingeniøren 2 ] 23 STEM A Produktionsingeniør til Nycomed Hobro Med en placering i hjertet af Hobro i nær tilknytning til gågademiljøet og det omkringliggende sø- og landskabsmiljø foregår produktionen af 100 lægemid delprodukter med en produktionsvolumen på 800 m 2] 24 Ingeniøren [stillinger 6.10.2006 [nr. 40] J- Q n ø d e r , fo re læ s n in g e r m .v . www.cookgroup.com CO O K AC Electrokinetic Micropumps Af Eva Frydendahl ef@ing.dk O n sd a g d en 2 5 . o k to b e r kl. 1 3 .0 0 afholder Laurits Høj- Developing Product Families VI SØGER O n stilling e r] Ingeniøren 6.10.2006 [nr. 40] 2] 25 M. J. E R IK S S O N A/s V E S T F O R B R Æ N D l N G Projektleder til Erhvervstjenesten V i s ø g e r y n g r e Vil du være med til at give affaldet et kvalitetsløft? S å er d u p e rso n e n , vi arbejde m ed virk so m h e d e rs affalds 2] 2 6 Ingeniøren [stillinger 6.10.2006 [nr. 40] Dansk Standards mål er at styrke samfundet og erhvervslivet gennem vores kerneaktivite ter standardisering, certificering og formid ling af viden. V il d u v æ r e m e d i D a n m a r k s b e d s t e a u d i t o r t e a m ? Kvalitetsauditor - Årh stillinger] Ingeniøren 6.10.2006 [nr. 40] 2] 27 NTNU - Innovation and Creativity The Norwegian University of Science and Technology (NTNU) in Trondheimrepresents academic eminence in technology and the natural Sciences as well as in other academic disciplines ranging fromthe social Sciences, the VI DE N, DER VIL VI DE RE S t illin g jo b fin d e r .d k Nyeste stillinger på jobfinder.dk S t illin g Afdelingssouschef 302 ingeniør- og maskinmesterjob på Jobfmder.dk K v ik n r . A r b e jd s g iv e r 3287568S7 Vejdirektoratet S t illin g Konstr. ing.aabenraa A r b e jd s g iv e r K v i nA 6.10.2006 [nr. 40] Energiteknisk Gruppe og EDA Nord afhol der konference om, hvordan Nordjylland kommer med på vognen og udnytter ener gisektoren som vækstmotor i fremtiden. Konferencen udgør et vigtigt led i Inge niørforeningens Energiår 2006, hvor et af målene bl.a. er at udvikle en strategi 2] 30 DA Ingeniøren [annonce Mads Christensen - Danmarks Regnvand, bymiljø og byudvikling bedst klædte gentleman Vestjylla n Stutteri I samarbejde med ViborgEgnens Erhvervsråd besøger vi en anderledes virksomhed, der har været igennem en stor udvikling. Viegården Stutteri ejes og drives af Jo h l) A 6.10.2006 [nr. 40] Sydjylland / fortsat BlowerdoorTest i praksis En demonstration af Blowerdoor Test og termografering, der bruges ved tæthedsprøvning af bygninger i henhold til det reviderede bygningsreglement sammen med en kort gen nemgang af baggrunden for de nye regler. Program: Kort o 2] 32 Ingeniøren [annonce No r d s j æ l l a n d / DA 6.10.2006 [nr. 40] Miljøøkonomiske analyser fortsat Teater - Kaptajn Bimses Jul Oplev den rørende juleforestilling for hele familien med Bjarne Reuters elskede Kaptajn Bimse og alle hans venner. Se nærmere på www.helsingor-teater.dk. Pris 6.10.2006 [nr. 40] Kø benhavn / l) A fortsat Skab synergi i din virksomhed Skab synergi i din virksomhed - samarbejde med andre virksomheder, netværk, partner? Hvordan skal din virksomhed vokse? Arrangementet henvender sig til selvstændige samt potentielle selvstændige ingeniører. Aftenen består 2] 34 København / 6.10.2006 [nr. 40] l) A Ingeniøren [annonce fortsat Vi håber, at dette seminar vil forny naturvi denskabsundervisning på alle niveauer med fokus på solen som eneste energikilde. Fore dragsholder: Professor Valery Petrosyan , Department of Chemistry, MV Lomonosov University, M I Mø d e k a l e n d e r T 23.10 17.00 Sydjylland Dato Tid 1 Mø d e k a l e n d e r Titel/Sted Ing.nr. Arrangør Arr. nr. 11.10 13.30 GloNi Den globale nichevirksomhed /Center for Erhvervsudvikling, Stenager 2Sønderborg 38 Sydjysk Region 62171 12.10 12.00 Skaerbækværket, Fredericia /Skær R A G Ingeniørens Bagside Postboks 373, 1503 Kbh. V b agsiden@ ing.dk § I O TF. 6.10.2006 [nr. 40] m N e w t o n s 1 . lo v g æ ld e r is æ r f o r D S B [dagens fugl Generthed er en mær keligform fo r egoisme - en tro på, at vores udseende og præsta tionerer meget vig tigfor an dre menne ske 1 Teknologisk førstehjælp Små virksomheder mang ler ofte viden om udvik lingsmuligheder, viser ny undersøgelse. Men hos ML System tog man fat i problemerne og fik med hjælp ude fra udviklet et bedre testsystem til de befugtningsanlæg, firmaet fremstiller. Det var en god investering, mener medejer o 3] 2 Ingeniøren [frem tidens produktion 6 .10.2006 [nr. 40 ] S e lv læ r e n d e s y s t e m fa v n e r d e k ræ v e n d e k u n d e r D a n s k e i h ø j p r o d u k tio n s v ir k s o m h e d e r s g ra d s m å s e r ie r , ra d ig m e , m e n e r e n o g fr e m tid h e d d e r 5 Af frem tidens produktion] Ingeniøren 6 .10.2006 [nr. 40 ] 3] 3 DET INTELLIGENTE PRODUKTIONSSYSTEM Lotsizel er en fremtidsvision på et lærende produktionssystem, der er i stand til at producere små serier eller endda enkeltstyksproduktion på konkurrencedygtige viikår. Den store udfordring er systemi 3] 4 Ingeniøren [fremtidens produktion 6 .10.2006 [nr. 40 ] a lf lo w Ø steuropa ånder os i nakken Chemineer Røreværker og mixere Tel. +45 7696 2130 A f j u lie R in g -H a n s e n H o lt alflow.dk e jrh@ing.dk Når direktør i Center for Un derleverandører Peter Aarø Rasmussen skal vurdere, P e r fe c tio n in A u to m a tio n w w w .br-autom ation.com 3] 6 Ingeniøren [nyheder 6.10.2006 [nr. 40] Linde og BOC fusionerer De to store industrigaskoncerner Linde og B O C G as valgte i denne måned at smelte sam m en til én koncern. Med fu sio nen bliverThe Linde Group, som koncernen nu hedder, en af verdens største gas- og konstruktionsselskaber. T 6.10.2006 [nr. 40] l nyheder] Ingeniøren 3] 7 Hvad sker der, når a er større end 6 ? S to r f u s io n i r u s s is k r i a lu m in iu m s in d u s t r i I analyse [ metalfusion A f Poul Madsen Kvist redaktion@ing.dk Aluminiumsproducenterne Rusal og OAO er på vej til at fusionere. Selska 3] 8 Ingeniøren [teknologisk udfordring 6.10.2006 [nr. 40] Sm å virksom heder går glip a f viden og A f Eskil Sørensen redaktion@ing.dk Små videnstunge virksomhe der, som Danmark skal bygge sin vækst på, ved ikke nok om deres muligheder for teknolo gisk udvikling. Teknologisk Institut har netop 6.10.2006 [nr. 40] teknologisk u dfordring] Ingeniøren 3] 9 T R T r y k lu f t samarbejde r t R [ j f fe JR geligt travlt med at få nogle produkter ud a f døren. Nogle holder sig tilbage, fordi de ikke kan overse, hvor mange res sourcer, der skal ofres på ud viklingsarbejde. Men den størs m 3] 1 0 6.10.2006 [nr. 40] Ingeniøren [kvalitåt aus Danem ark 1 i H y d ro A lu m in iu m r a m m e til le v e re r d e n B M W s n y e s te a v a n c e re d e m o to rc y k e l A f Bjørn G o d s k e bg@ing.dk Når BMW s nyeste motorcykelmodeller, kaldet F 800 S og F 800 ST, inden læ 6.10.2006 [nr. 40] kvalitåt aus Danem ark] Ingeniøren 3 ] 11 * ! r r 1 3] 1 2 6.10.2006 [nr. 40] Ingeniøren [ T É f Å f robotter 1 Flere og bedre robotter S n a rt k a n r o b o t t e r p lu k k e u o r d n e d e o b je k t e r o g f o r n e m m e d e r e s o m g iv e ls e r . S a m tid ig b liv e r d e la n g t n e m m e r e a t b e t je n e i Af Es kil Sø T IL L ID ? H u r t ig e r e p r o d u k tio n , m e n ... S to le r d u p å d e n ? Advanced Industrial Automation omRon 1 6.10.2006 [nr. 40] Ingeniøren [ TEMA: robotter 3] 14 1 E n h je rn e til fire ro b o tte r A B B d e n h a r r e v o lu tio n e r e t m å d e , ro b o tte r a r b e jd e r p å , s å u d n y tte s m e r e d e s a m k a n SAMARBEJDE ER NØGLEORDET - OGSÅ FOR ROBOTTER ABB har som de først 6. 10.2006 [nr. 40] T E M A : robotter] Ingeniøren mært i bilindustrien eller deres underleveran dører. Drevet frem a f bilindustrien Flexpendant Flexpendant eller offline-programmering Selve programmeringen af robotsystemet kan enten forgå ved hjælp af et lille kontrolpanel kaldet Flexpendant, 1 3] 6.10.2006 [nr. 40] Ingeniøren [ TEM A: robotter 16 Robotter kan godt genbruges D e r e r OKW . A x w tf s tig e n d e h a n d e l m e d tki'-M fUt* b r u g te r o b o t te r h e r h je m m e . Doseringspumper D e m a n e r b illig e , m e n s k a l tæ n k e o m , fø r d e s ig TEMA: robotter] Ingeniøren 3 ] 17 BRUGTE ROBOTTER Robotter kan leveres i tre udgaver. Man kan få en helt ny med fuld garanti. Hvis en virksom hed f.eks. kører 7-holdsskift, vil nye robotter give en større driftssikkerhed end brugte. En brugt, d ererfuld stæ nd ig renoveret. En fuldt renoveret, b 3] 18 FAG ...altid en optimal kvalitetsløsning inden for lejer og linearteknikfra r Ingeniøren [ produktnyt 6.10.2006 [n r- 40] læ s e r [ in f o ' 1redigeretafHans Peter Lomholt Bruun[pinfo@ing.dk] Schaeffler Danmark. produktinformation Tlf: 70 15 44 44 www.schaeffler.dk SCH A EFFLER GROUP 6. 10.2006 [nr. 40] produktnyt] Ingeniøren 3] 1 9 Enkel clips til gulvvarme A f Hans Peter Lomholt Bruun L a n d s d æ k k e n d e 2 4 tim e r s s e r v ic e å r e t ru n d t hpl@ing.dk Et dansk firma har udviklet clips, der letter monteringen a f rør til gulvvarme. ' Ny varevogn i mange var Ingeniøren [portræt produktion Ny stål- og teknikgigant MORTEN JØRGENSEN Født: 1963 får erfaren direktør Morten Jørgensen bliver topchef i Lemvigh-Muller efter fusionen med hans gamle arbejdsplads, Louis Poulsen El-teknik Af Anne Mette Ehlers________________________________ redaktion@ing.dk For