ffr* * Ingeniøren [debat 6.10.2006 [nr. 40] koloforTj IN G EN IØ R EN O Trafikpolitik D e t a t k r æ s p a r e v e r s t o r t p o l i t i s k m Adresse: Skelbækgade 4, Postboks 373, 1503 København V Tlf.: 3326 5300 Fax: 3326 5301 E-mail: redaktion@ing.dk Ring direkte: 3326 efterfulgt af det firecifrede lokal nummer. E-mail direkte: initialer efterfulgt af@ing.dk Samlet oplag: 66.048 eksemplarer, (Dansk Oplagskontrol, 1. halvår 2006) o d p e r s o n t r a n s p o r t A f U ffe T h o rste in sso n Civilingeniør, HD, Allerød V i lever i en tid, hvor vi skal transporteres mere og mere for at passe vores arbejde. Trafiksystemerne udbygges og der bruges megen tid og mange penge på, at vi kan bli ve transporteret mellem hjem og arbejdsplads. Men planlægningen af sy stem er og vor adfærd følger de traditionelle s t ie r -o g hvorfor gør de det? Lad os derfor spørge fordomsfrit: Hvad ville mon være den m est rationelle løsning på det stigende behov for per sontransport? Hvordan man i øvrigt kunne indrette tinge ne? I dag har vi et offentligt sy stem, d eryderet befordrings fradrag i skatten, hvis man har langt til arbejde. Det be virker, at mange mennesker faktisk vælger at bosætte sig langt fra deres arbejdsplads. Det giver både lang trans porttid og m istede offentlige skattekroner. Begrundelsen for tilskud det er, at man skal have folk i arbejde, og at dette sikres bedre ved, at de er mobile. Det er dog ikke logisk, hvis man ønsker at øge m obilite ten i arbejdsstyrken, at vi be taler høje afgifter for at er hverve en bil til at køre i, fordi de offentlige transportsyste mer er så dårlige. Som følge af den øgede transport m ellem hjem og ar bejdsplads skal vejanlæ g og de offentlige transportsyste mer udbygges - hvilket kræ ver store offentlige investe ringer. Som følge a f at mange bosætter sig langt fra deres arbejdsplads, bruges der m e gen tid p å tra n s p o rt-o g d e r bliver m indre fritid og fam ilie liv. Vi har et offentligt system, som gør det dyrt at skifte eje rb o lig -o m ko stn in g ern e ved køb og salg af hus eller ejerlejlighed er store. Man fastholdes derfor i strukturen med de lange og dyre trans portafstande til arbejdsplad sen. Lad os gøre et tankeekspe riment og inddrage nogle n yetransp o rttekno lo giermen hvad med infrastruktu ren? Alle lokalhavne erf.eks. snart bebygget med ejerboli ger, lokaljernbaner er nedlagt og person- og godstransport er flyttet til biltransport, som kræver benzin eller diesel. Kunne kom m ende løsninger mon have haft nytte af disse faciliteter, hvis vi ikke så rask havde fjernet dem ? Ret beset virker det besyn derligt, at mange personer og store m ængder af varer skal transporteres over store afs ta n d e -o g måske det meste afjordkloden r u n d t -i den hellige konkurrences navn. Begynder man i det små, kan man h eri landet starte Man kan her i landet starte med at med at fremme frem m e folks lokalisering tæt ved folks lokalise deres arbejdsplads. Transportfradraget ring tæt ved de kanfjernes, og man kan gøre det billigere res arbejds plads. Trans at skifte ejerbolig. portfradraget fremtidsperspektiver. V i må kan fjernes, og man kan gøre det billigere at skifte ejerbo nok se i øjnene, at olie og lig. O g måske bedre endnu: benzin i de kom m ende årtier biiveren m a n g e lv a re -o g Give tilskud til at flytte nær derfor kostbar. D ettagertid mere arbejdspladsen. at udvikle alternative energi En udvikling efter disse ret ningslinjer ville efter nogle former og befordringsm idler til transporten, ligesom om årtier kunne bevirke en re duktion afhjem -arbejdspladslægningen til en anden struk transporten - og formentlig tur også vil tage tid. Det store bremse presset på udbygnin spørgsm ål er, hvordan får vi gennem ført hele om stillin gen af de offentlige trafiksy stemer. Som følge heraf vil gen af sam fundet inden for både investeringer og vedli den tidshorisont, som udvik geholdsom kostninger til lingsaktiviteterne nødvendig vis kræver? offentlige transportsystem er Mange ressourcer sættes i -v e je , b u ssero g jern b a n er kunne reduceres. disse år ind på at udvikle de R ED A K T IO N CHEFREDAKTØR Arne R. Steinmark, ansvarsh., 5331, ars Hvis der er tale om et kraf tigt fald i transportbehovet ved om læ gningen, vil det for m entlig også betyde færre ansatte i transportsektoren. Men eftersom der i de kom mende årtier forventes at bli ve mangel på arbejdskraft, vil det vel netop være en fordel. Et forslag af denne art vil na turligvis ikke blive fremsat af trafikforskere, som jo nød vendigvis gerne vil have mere trafik at forske i. Forslaget vil naturligvis og så blive jordet af de politiske partier, fordi de ikke tør røre ved transportfradraget - m u ligvis med den begrundelse, at når der er mangel på ar bejdskraft, så er det særlig vigtigt, at arbejdskraften er mobil. De kan naturligvis og så fremføre det argument, at fjernelse affradraget vil føre til en øget fraflytning fra yder områder, men det kan jo modvirkes gennem en aktiv industripolitik for disse yder områder. Sum m a sum m arum : Selv hensigtsm æ ssige løsninger på fremtidige problemer kan ikke gennemføres på grund af indgroede opfattelser af, at tingene skal være som de ple je r og på grund af mangel på politisk mod til at søge ef ter rationelle løsninger. Forkortet, se hele indlægget på in g .d k /d e b a ta rk iv å s k e REDAKTØRER Morten Garly Andersen 3. sek. (produktion, elektronik, fødevarer), 5374 mga, Rolf Ask Clausen, (baggrund) 5339, rac, Trine Reitz Bjerregaard, 2. sek. (karriere), 5347, trb, Henning Mølsted, (nyheder), 5351, hm REDIGERENDE Lars Bo Axelholm, 5365, Ibx, Kim Elmose, (ing.dk), 5312, kel, Thomas Lemke, (ing.dk), 5321, thi, Søren Rask Petersen, 5317, srp, jens Ramskov, 1. sek. (na turvidenskab), 5354, jr, Michael Riis, 5350, mir, Erik Lyngsø-Petersen, (debat), 5311, elp JOURNALISTER Ulrik Andersen, byggeri, 5323, ula, Trine Reitz Bjerre gaard, uddannelse og ledelse, 5347, trb, jan Dahlmann, biotek og miljø, 5334, jd, Bjørn Godske, ma skiner og produktion, 5352, bg, Erik Holm, 5322, erh, Nikolaj Hånselt, 5338, nih, Julie Ring-Hansen Holt, produktion og maskiner, 5357, jrh, Mette Holt, life science, 5333, meh, Annika Ipsen, ledelse, 5344, aip, Mette Buck Jensen, 5343, mbj, Kent Krøyer, elektro nik og tele, 5342, kk, Birgitte Marfelt, mediko og tra fik, 5335, bim, Jakob Martini, fødevarer, 5346, jam, Anne Rahn, 5396, anr, Jens Ramskov, naturvidenskab, 5354, ram, Henrik Skov, elektronik og tele, 5355, hes, Lene Wessel, arbejdsmarked og karriere, 5348, Iw, Sanne Wittrup, energi, 5337, sw, Nicolai Østergaard, forskning, 5353, nic GRAFISK DESIGN Ann-Britt Brostrom, 5372, abb, Connie Jønsson, 5373, cj, Bettina Kofmann, 5308, bek, Lars Pryds, 5336, lap FOTOGRAF Lars Bertelsen, 8203, lab TEGNING OG INFOGRAFIK Lars Refn, 5371, Ir, Troels Marstrand, 5367, tma FAGMEDARBEJDERE Thomas A.E. Andersen, rumfart, taea, Peter Bøggild, nanoteknologi, peb, Hans Peter Dejgaard, ulande, hpd, John Gøtze, it, jg, Erik Herse, elteknik, her, PoulErik Karlshøj, satellitter, pek, Vagn Kjær-Hansen, Bag siden, gnav, Poul-Henning Kamp, it, phk, Poul M. Kvist, produkion, pmk, Erik Erup Larsen, patenter, el, Jesper Mertner, trafik, jme, Christian Munch-Petersen, byggeri, cmp SA LG :B LA D ,A N N O N C E RO GM ES S ER SALGS- OG MARKETINGDIREKTØR Christian Hjorth, rubrik (print), 5381, ch, netsalg MARKEDSDIREKTØR Per Bach, tekst- og temaann. (print), messer, 5384, pb Biobrændsler M REDAKTIONSCHEFER Rolf Ask Clausen, 5339, rac, Anna Sophie Jessien, 5363, asj, Henning Mølsted, 5351, hm e n v e j t i l m i l j ø v e n l i g e r e A f E lla M aria B issc h o p -L a rse n Præsident Danmarks Naturfredningsforening Der findes mange dygtige kræfter i forskningsm iljøerne om kring biobrændsler. De ar bejder alle hårdt med prom o vering af deres teknologier. Men skal D anm arks Natur fedningsforening aktivt støt te brugen af biobrændsler kræver det, at der er en reel m iljøgevinst, og at det ikke betyder en intensivering af landbruget. Transportsektoren er D an m arks store sm ertensbarn rent m iljøm æ ssigt. På trods a f et generelt fald i C 0 2-udledningeri D anm ark ertendensen i transportsektoren desværre negativ. Væ kst i transportsektoren bør ikke sam tidig betyde vækst i sek torens m iljøpåvirkninger. Flere virksom heder og forskningsinstitutioner m el der sig på banen med nye teknologiertil frem stilling af biobræ ndstoftil transport sektoren. Senest blev D T U s nye M axifuel-anlæ g indviet d. 13. septem ber og ugen før var virksom heden CatLiq på ba nen med en anden teknologi, der kan påvirke udviklingen i transportsektoren. D T U s Maxifuel, CatLiq og andre 2,-generationsteknologiertil produktion afb io brændsler er på mange m å der et bedre alternativ end de såkaldte 1 .-generationsteknologier. Problemet med 1 .-generationsteknologien er, at man udvinder biobrændsel fra dyrkede afgrøder, hvilket med meget stor sandsynlig hed betyder en intensivering af landbruget. Noget der ska ber stor bekym ring i vores forening og som strider imod W ilhjelm -udvalgets anbefa linger om mere natur. Derim od anvender 2. generationsteknologien biom asse som råm aterialetil produk tion af biobrændsler. Der er mange gode perspektiver i en sådan teknologi, og vi mener, - at forskningen og udviklingen er et skridt på vejen til en m e re m iljøvenligtransportsektor. Generelt repræsenterer biobrændsel en velkommen metode til atu d vikle tran sportsektoren hen i en anden re tn in g -n e m lig v æ k fra bru gen a fo lie so m prim æ rt brændstof. Men hvordan sik res at m iljøpåvirkningerne fra transportsektoren reduceres i frem tiden? Det må være det spørgsm ål, der skal fokuse res på, når frem tidens trans portsektor skal diskuteres. I forbindelse med produk tion af biobræ ndsler fra 2 .-ge nerationsteknologier, er der stadig en række ubesvarede spørgsm ål. 2.-generationsteknologier bruger biom asse som råvare til produktion af biobrændsler. Biom assen bruges på nuværende tid s punkt mest energieffektivt til kraft-varm e-produktion. Det er derfor væ sentligt at under t r a n s p o r t søge, hvordan Danm ark kan udnytte sin biom asse mest energieffektivt. Det vil ligeledes være inte ressant at få et energiregn skab ved produktion af2.-g enerations biobrændsler. Der bliver nem lig brugt en del energi i produktionen, blandt andettil opvarm ning under de forskellige trin i proces2.-generationsteknologier bruger biomasse som råvare til produk tion a f biobrændsler. Biomassen bruges på nuværende tidspunkt mest energi effektivt til kraft-varme-produktion. sen. Energiforbruget har stor betydning, når m iljøgevin sten ved biobræ ndsler skal gøres op. V i deltager aktivt i diskus sionen af biobrændsel på grund af foreningens bekym ring fortransportsektorens m iljøpåvirkninger og intensi vering a f landbruget. Den vi dere udvikling af biobrænd sler og transportsektorens teknologi skal derfor i høj grad være fokuseret på re duktion a f sektorens indvirk ning på natur og m iljø. TEKST- OG TEMAANNONCER (l.,3.og4.sektion, magasiner) Kåre Eliasen, 5392, ke, Lars Sølby, 5393, Is, MortenWeihrauch, 5398, mw, Lars Østermann, 5385, lao Telefax tekstannoncer: 3326 5302, E-mail: tekstside@ing.dk STILLINGS- OG RUBRIKANNONCER (2. sektion, www.jobfinder.dk) Brian Bjørnstad, 5377, brb, Helle Kirk, 5376, hk, Søren Schønemann, 5358, ssc Telefax stillingsannoncer: 3326 5303 E-mail: stillinger@ing.dk ING.DK Thomas Krøis, 5397, thk MATERIALER OG PRODUKTION Ole Thomsen, produktions- og servicechef, 5395, ot UDGIVER Ingeniøren A/S, som ejes af Ingeniørforeningen i Danmark, IDA. DIREKTION Arne R. Steinmark, adm. direktør, 5331, ars Christian Hjorth, salgs- og marketingdirektør, 5381, ch ØKONOMICHEF Jette Mortensen, 5314, jm CHEF FOR DIGITAL UDVIKLING Casper Thomsen, 5360, cat TRYK: Helsingør Dagblad: 49 22 21 10. ISSN nr.: 0105-6220. A B O N N EM EN TO GA D R ES S EÆ N D R IN G ER Kontakt abonnementsafdelingen: 3326 5375 Hverdage 8.30-20 Lørdag/søndag 8.30-14 www.ing.dk/abonnement - abonnement@ing.dk ABONNEMENTSPRISER: 1 år: kr. 1.320- K å r : kr. 800 Synspunkter i artikler, ledere og indlæg kan ikke be tragtes som IDAs stilling til de omhandlede spørgs mål. Redaktionen påtager sig ikke ansvar for materia le, der indsendes uopfordret. Redaktionelt materiale kan efter tilladelse genoptryk kes til andre formål. Henvendelse til Eva Frydendahl på tlf. 3326 5300/ef@ing.dk , 6 . 10.2006 Småt er godt for miljøet R a s m u s P e h rss o n Hvalernes sang F o rsk e rh o ld p å G a la th e a o p ta g e r h v a le rn e s s a n g e r g lad for d et p s y k isk e a r b e jd s m iljø i n o rd o g sy d . 40 ] Partly made in Denmark H y d ro A lu m in iu m i fo r a t D leder i]2 Ingeniøren [debat 6.10.2006 [nr. 40] 4 Udskyd fremtiden De forældre, der, i sam drægtighed med pæ dagogernes faglige organisation BUPL, valg te at blokere for adgangen til børneinstitutio ner i løbet afugen, havde vel næppe gættet, at Dansk Folkeparti ville komme dem i møde med en m in s id e Dual-core Do more. afurm g D ual-core I Xeon .essor 000 S eq u e n ce H F P ro iio n ! E ssen tia k N e g fa te d tighte-O ut A d va n ce d Poet nr**.rA fliJrV'S'3Vjjfø,ty*ibéVUffVS iifjtøvyW2 n u r tig e r e d a ta . it, s ik k e r h e d E nke l it m o d lø s n in g fra s tr ø ffr* * Ingeniøren [debat 6.10.2006 [nr. 40] koloforTj IN G EN IØ R EN O Trafikpolitik D e t a t k r æ s p a r e v e r s t o r t p o l i t i s k m Adresse: Skelbækgade 4, Postboks 373, 1503 København V Tlf.: 3326 5300 Fax: 3326 5301 E-mail: redaktion@ing.dk Ring direkte: 3326 efterfulg ! DS Byen installerer vi over 1 2,000 lysrør og bruger så meget kabei, at det kunne nå fra København tii Berlin' Men vi kan også se storheden i mindre opgaver. H ø j s p æ n d i n g - u d e n a t m o g i s t e l a v s p æ n d i n g j o r d f o r b i n d e l s e n El-installationer er an 1]6 Ingeniøren [nyheder 6.10.2006 [nr.40] F R A E B H E m a - et nyt it-medie, som mediehuset Ingeniøren søsatte på version2.dk mandag. Det retter sig mod dem, der beskæf tiger sig professionelt med it. F e jl i IB M -d a t a b a s e b a g D a n k o r t -k a o s En mislykket udvidelse afen IB M ? 6.To.i2006 frir.f4oJ ir r nyheder] Ingeniøren ny København vil teste spray m od vejpartikler A f N ikolaj H a n se lt_________________ nih@ing.dk K øbenhavns Kom m une er n e to p g å e t i g a n g m e d a t af p rø v e o g v u rd e re e t n yt d a n sk p r o d u c e r e t tø m id d e l, Ic 1]8 Ingeniøren [gmo 6 .10.2006 [nr. 40 ] CM O-industrien: Nytteovervejelser er overflødige In d u s tr i o g fo rs k e re u e n ig e m e d E tis k R å d i G M O -sp ø rg sm å l A f C it te W illu m s e n ________________ redaktion@ing.dk In d u s tri o g fo rsk e re r y s te r på h o v e d e t W h a t gives us the cutting edge? Sharp Engineers. G lo b a l T e c h n ic a l C a r e e r s E n g in e e r s W o r ld w id e L o c a tio n s S h e ll o ffe rs : At Shell, our ground-breaking research and advanced technologies T e ch n ica l le a d e rs h ip help push the boundaries in subsea Ingeniøren [trafik 1 ] 10 6.10.2006 [nr. 40] P o litik e re : Skyd penge i transportforskning A f U lrik A n d e rse n ula@ing.dk På C h r is tia n s b o r g e r d e r et k lart p o litisk fle rta l for, a t d e r s k a l g iv e s fle re p e n g e til fo rs k n in g i tr a n s p o r t. S a m t mim mim mmmim Kys mm Vi b yg g e r M a d e n Den konsekvente udvikling på kvalitet har altid spillet en central rolle for os. Vores medarbejderes Know how og investeringer i Tysklands mest moderne produktionsanlæg garanterer vores kvalitetsstandarder. Det bedste eksempel: de nye produktionssteder Ingeniøren [trafik 1 ] 12 6.10.2006 [nr. 40] D e r e r ik k e t æ n k t p å sa m m en h æ n g en i t r a fik s y s te m e t. Ije g h a vd e T6 m in is t r e . M a n g e v a r p o s itiv e o g b e g a v e d e . A MAGT. P er M ilner v ar i 25 år V ejd irekto ratets stæ rk e m and . I n æ rm er sportsvan.dk Sportsvan. Nu med 177 hk Is, m ad og drikkevarer må ikke nydes under prøvekørslen af den nye variant af Sportsvan. Sagen er nem lig den, at vi har udstyret bilen med en 2 .2 liters D -4D -m otor med 1 7 7 hk og et m om ent på 400 N m . Det er rigtig m ange kræfter at slippe løs. N avnl 1] 14 Ingeniøren [nanoteknologi 6.10.2006 [nr. 40] B ig b u s in e s s i nanoteknologi Nanoforskningen er stærkt på vej mod sit kommercielle gennembrud. Højteknologifonden støtter fem lovende projekter - potentialet løber op i millardbeløb A f N ico lai Ø ste rg a a rd _____________ nic@ing.dk D 6 .10.2006 [nr. 40 ] nanoteknologi] Ingeniøren 1] 1 5 r Nanoflbre sikrer fremtidens pas mod forfalskning I fremtiden vil det være fibre i nanostørrelse, der afgør ægtheden a f et pas, togbilletter eller andre vigtige dokumenter. Teknologien er umulig at forfalske, og en dansk forskergrup pe med h' Ingeniøren [forskning 1 ] 16 6.10.2006 [nr. 40] Computer finder vejen til miljøplast Computere har drastisk forenklet det at designe og udvikle nye gensplejsede mikroorganismer til industriel bioteknologi A f ja n D a h lm an n _________________________________________ gistyrelse, DOE, efter F o r d e n p r is k a n d u h a v e e n G r u p p e l i v s f o r s i k r i n g fr a I D A . D u k a n t e g n e e n G r u p p e l i v s f o r s i k r i n g g e n n e m ID A , d e r E t s u p p l e m e n t til d in e ø v r ig e f o r s ik r i n g e r , o g s o m d æ k k e r i f å r l ø n f o r a 1] 18 Ingeniøren [it 6.10.2006 [nr. 40] Virusangreb tvinger amt til ny sikkerhedsstrategi To sorte augustdøgn i Vestsjælland To lange augustdage var Vestsjællands Amt ramt a f nedbrud i it-systemerne. En virus lammede 6.000 medarbejderes computere satte computerens ventilationsstyring ud af fun produktpris 06] Ingeniøren 6. k u o o 6 [nr. 40] 1] 1 9 INGENIØRENS PRODUKTPRIS06 P ro d u k te t s k a l: i sit design have en afgørende teknologisk nyhedsværdi og/eller bygge på markant ingeniørmæssig kunnen. Yderligere vil det blive tillagt vægt, hvis produktet haren bred sam fundsm æ ssig b 1 ] 20 Ingeniøren [rumnyt 6.10.2006 [ru. 40] Rummet skal have private fragtmænd Nasa poster tre mia. kr. i private rumfirmaer, som skal flyve forsyninger til rumstationen, når rumfærgerne pensioneres i 2010 A fT h o m a s A . E . A n d e rse n taea@ing.dk N a s a fo r s ø g e r a t s æ t t e g a x tra 2 t a l - A B L xtra.ida.dk R a d io 4 0 L C D Fladskæ rm S P A R + 5 % 5 .0 9 5 ,- k r. B o n u s Bestil dit Xtrakort på xtra.ida.dk ID A X t r a k o r t - d in a d g a n g t il le t t je n t e p en g e Se alle vores aftaler på xtra.ida.dk Betal med Xtrakortet og få bonus, hv 1] 2 !? IngenTøfert [flyteknologi 6.10.2006 [nr. 40] Spionfly skal holde Saab i luften Ubemandede fly bliver et trecifret milliard-marked over de næste ti år. Det ved de hos Saab, der satser benhårdt på at få en bid af kagen. Første svenske spionfly er klar næste år, og flere er på vej. De skal s 6.10.2006 {nr. 40} flyteknologi] Ingeniøren L u f t e n s b liv e r [foto: Forsvaret] For den nette sum a f tre mio. euro, knap 22 mio. kr., kan interesserede kunder næste år erhverve sig et komplet Skeldar-system, der inkluderer to helikoptere, en mobilkom mandocentral samt forskellige højtekno 1] 24 6.10.2006 [nr. 40] NATUR I VIDENSKAB Regulering af celle deling overrasker GALATHEA 3EKSPEDITION A f R o lf H aug aard N ielsen redaktionen@ing.dk Celledelingen er en a f de mest fundamentale livsprocesser i ålle organismer fra gær, over planter og dyr, til mennesker. En dansk-tysk fors ( M ~ r. ' naturvidenskab] Ingeniøren 6.10.2006 [nr. 40] MM HAVETS BAGGRUNDSSTØJ Galathea-projektet Lyd I oceaner ne, der ledes afJakob Tougaard fra Danmarks Miljøundersøgelser (DMU) med deltagelse af forskere fra DMU, Syddansk Universitet og Aarhus Universitet har til hensigt at lave lydoptag Ingeniøren [prod u ktnyt 1] 26 r læ s e r jin f o redigeretafHansPeter Lomholt Bruun[pinfo@ing.dk] produktinformation KrakTeknik.dk - de tekniske branchers markedsplads P r o fe s s io n e l p c m T lf. 4 5 9 5 6632 w w w .k r a k te k n ik .d k Måling af: Tryk Niveau Position Fujitsu 6.10.2006 [nr. 40] debat] Ingeniøren L i Tog til tiden N y e L J Stikkontakter h o v s a l ø s n i n g e r o p r e t n i n g e n A f O le Poul H a n se n Cand.polit., konsulent, Århus Ingeniøren bragte for et års tid siden et debatoplæg, hvor jeg foreslog en handlingsplan for at rydde op i 6.10.2006 [nr. 40] TEKNIK KE 1f m b e d d e d U a u h I C - s ty r e d e re læ b o x e INGENIØREN OM BORD PÅ GALATHEA3 Redigeret af Mette Buck Jensen mbj@ing.dk S Q L D B p å e m b e d d e d kort W LA N b a se re t HW & S W lio b i l Linux in a Box K ø b e n h avn S tø v rin g M unchen 0 Y Q Ocdcise Fremtidsforskning vinder indpas i virksomheder Haldor Topsøe satsede på katalyse og fik ret V id e n s v ir k s o m h e d e r b a s e r e r sig i Det Så ikke i kortene, at den i dag 93-årige H al dor Topsøe skulle være selvstændig. Men det varden eneste mulighed under besættelse 2] 2 Ingeniøren [nyheder 6.10.2006 [nr. 40] Danmark i uddannelsestop A k a d e m ik e r n e s Det danske uddannelsesniveau er blandt verdens højeste, viser 2006-udgaven af den årlige uddannelsesstatistik fra O ECD , Education at a Glance. Blandt de 25-64-årige dan skere har 25 pct. en mellem l nyheder] Ingeniøren 6.10.2006 [nr. 40] IT-Universitetet i Ørestad undgår fusion IT-Universitetet i Ørestad slipper alligevel r for at blive fusioneret med andre universiteter. - Ifølge universitetets hjemmeside har viden, skabsminister Helge Sander besluttet at ind stille til regeringen, at IT-U 2] 4 Ingeniøren [iværksættere 6.10.2006 [nr. 40] GRUNDLÆGGEREN BAG INDUSTRIGIGANTEN J e g a t v a r v i o v e r b e v is t s a t s e d e o m r ig t ig t I denne serie interviewer vi iværk sætterne bag nogle af de danske virksomheder, der virkelig har vokset sig store. Hvilke tanker gjorde D I M I T T E N D SNART FÆ R D IG ? Kom til dimittendseminar og få bl.a. svar på følgende spørgsmål: - Hvad meget kan jeg forvente i løn? Kan jeg få min ferie betalt af IAK? Hvad skal jeg kigge efter i ansættelseskontrakten? Kan jeg få en billig forsikring? Vi byder på sandwich, vand og k 2] 6 Ingeniøren [fremtidsforskning 6.10.2006 [nr. 40] V id e n s tu n g e v ir k s o m h e d e r Nye u sik re m etod er vinder indpas i fre m tid sforsk n in g en , der i stigende om fan g bru ges som et strategisk redskab for større, vid enstu nge virksom hed er ffo k u s A f A n n e M ette Eh fre m tid sfo rskn in g ] Ingeniøren 6.10.2006 [nr. 40] 2] 7 s t o le r p å k r y s ta lk u g le n 2] 8 Ingeniøren [baggrund D S E M e sse J o b træ f A a lb o rg M The central hub of any engineer s netvvork R a m b o - p a n d e b å n d W ed. - T h ii. O ctob e r 11 th a nd 1 2 th esse G ig a n tiu m , O ly m p ia p a rk e n A a lb o rg Tre ingeniørstu d erend e h ar udviklet et sæ t re ' baggrund] Ingeniøren f å r id e e r n e - midlet er kreativ idéudvikling ved hjælp af redskaber som modellervoks og Rambo-pandebånd. P a n d e b å n d s ig n a le r e r v ild s k a b På innovationsdagen er alle elever delt ind i grupper, som hver har fået et idé-kit med for skellige redskabe 2] 10 Ingeniøren [debat 6.10.2006 [nr. 40] Den nuvæ rende regering (og ofte også den fo regå ende) gennem fører love og reform pakker uden nogen særlig debat. Strukturreform , ledelsesreform Lars Bo Kaspersen. Professor i politisk sociologi og komparativ politik ved CBS. Om et demokratisk proble navne] Ingeniøren 6.10.2006 [nr. 40] 2] 11 N YTO M NAVNE: Ingeniøren, postboks 3 7 3 , 15 0 3 Kbh. V, att. Eva Fryden- Bjarne Hellmann, civilingeniør, HD, er ansat som bygherreråd giver i bygherrerådgivningsaf delingen hos Leif Hansen Råd givende Ingeniører A/S. Bjarne Hellmann kommer fra en 2] 1 2 Ingeniøren [annonce l)A 6.10.2006 [nr. 40] D IE U Dif 'J i K a rr ie re :*****o9 vsrfct -vrshti* wtfrt i r £*?*$* c 4 iC . DSi Er du rustet til fremtidens udfordringer? lett Test dm karnerescyrke og ssrreneolign dig ned andre, der har samme ambitronar som dig. Døt tager kun ca. S mi DA annonce] Ingeniøren 2] 13 NYT FRA IDA SJÆ LLAN D V ID E N D E R S T Y R K E R Mange års erfa ringer fra et liv som anlægsingeniør kommer i brug, når Niels Østergaard bliver sendt ud til katastrofeområder for f.eks. at bygge lejre op og skaffe vand. Han er altid klar til at tage af sted. (Fo 2 ] 14 Ingeniøren [stillin g er 6.10.2006 [nr. 40] r Frederiksværk-Hundested Kommune le d ig e [ s t illin g e r Indleveringsfrist i udgivelsesugen: Tirsdag kl. 14.00 for ufærdigt VIL DU VÆ RE M ED, HVOR DET SK ER ? - og elektronisk materiale. Kl. 16.00 for reproklart Den nye Frederiksværk- S A N G S, O L U R E N V il d u m e d p å v o g n e n ? Der er fuld fa rt på Bang & O lufsen. Senest har du måske bem æ rket, at vi står bag lydsystemet til den nye Audi R 8 , men der er mange andre spæ ndende produkter på vej. Vi har travlt inden for alle forretningsom råder - fra produktudvi 2 ] 16 Ingeniøren [stillinger 6.10.2006 [nr. 40] O Onli ne I* 0 01 M Rail M a n a g e r - D et N orsk e Veri tas D an m ark A /S w ww .dnv.dk Hvis jernbaner, metrosystemer og offentlig transport i almindelighed er noget du brænder for, så er nedenstående måske den udfordring, du søger. Til f I Through a unique combination of research, process design, sales and production, Haldor Topsøe A/S has become one of the worlds leading suppliers of process technologies and catalysts for refineries, Chemical processing plants and the energy sector. Our targeted development of technologies and cat Ingeniøren [stillinger 2] 1 8 6.10.2006 [nr. 40] Ishøj Kommune Vej- og trafikingeniør I konsekvens af strukturreformen udvider vi vores planlægningsenhed til 8 medarbejdere. Den ny oprettede stilling giver gode muligheder for faglig udvikling og efteruddannelse. Dine primære opgaver Projekteri 6.10.2006 [nr. 40] stilling e r] Ingeniøren 2] 19 Miljømedarbejder - barselsvikar Vejteknisk Institut Vi søger kvalitetsbevidste og resultatorienterede ledere til instituttets laboratorieafdeling og afdelingen for vejteknisk rådgivning og måling. Lederne skal medvirke til at føre afdelingerne si 2] 2 0 Ingeniøren [stillinger 6.10.2006 [nr. 40] Naturvidenskab E r h v er v s- og Byg g estyrelsen M edarbejdere til d ataan alyse og digital forvaltning Vores center for Kommunikation og Digitalisering søger to nye medarbejdere Erhvervs- og Byggestyrelsen er en del a f Økonomi- og Erhvervsmi 6.10.2006 [nr. 40] stillinger] Ingeniøren Chempaq A/S D e v e lo p in g n e w u n lim ite d re n e w a b le e n e r g y s o u r c e s a r e n e c e s s a r y to p r e v e n t g l o b a l w a r m in g a n d p r o v i d e e n o u g h e n e r g y , w h ic h is i n d e p e n d e n t o f p o l i t i c Ingeniøren [stillinger 2] 2 2 BE TH IN K IN NOVATE 6.10.2006 [nr. 40] n Abonnement 01 hm O I A f d e l in g s l e d e r t il G r u n d f o s B io B o o s t e r 60 Grundfos BioBooster søger en leder til implementering af banebrydende spildevandsrensning til industrien. Grundfos BioBoost 6.10.2006 [nr. 40] stilling e r] Ingeniøren 2 ] 23 STEM A Produktionsingeniør til Nycomed Hobro Med en placering i hjertet af Hobro i nær tilknytning til gågademiljøet og det omkringliggende sø- og landskabsmiljø foregår produktionen af 100 lægemid delprodukter med en produktionsvolumen på 800 m 2] 24 Ingeniøren [stillinger 6.10.2006 [nr. 40] J- Q n ø d e r , fo re læ s n in g e r m .v . www.cookgroup.com CO O K AC Electrokinetic Micropumps Af Eva Frydendahl ef@ing.dk O n sd a g d en 2 5 . o k to b e r kl. 1 3 .0 0 afholder Laurits Høj- Developing Product Families VI SØGER O n stilling e r] Ingeniøren 6.10.2006 [nr. 40] 2] 25 M. J. E R IK S S O N A/s V E S T F O R B R Æ N D l N G Projektleder til Erhvervstjenesten V i s ø g e r y n g r e Vil du være med til at give affaldet et kvalitetsløft? S å er d u p e rso n e n , vi arbejde m ed virk so m h e d e rs affalds 2] 2 6 Ingeniøren [stillinger 6.10.2006 [nr. 40] Dansk Standards mål er at styrke samfundet og erhvervslivet gennem vores kerneaktivite ter standardisering, certificering og formid ling af viden. V il d u v æ r e m e d i D a n m a r k s b e d s t e a u d i t o r t e a m ? Kvalitetsauditor - Årh stillinger] Ingeniøren 6.10.2006 [nr. 40] 2] 27 NTNU - Innovation and Creativity The Norwegian University of Science and Technology (NTNU) in Trondheimrepresents academic eminence in technology and the natural Sciences as well as in other academic disciplines ranging fromthe social Sciences, the VI DE N, DER VIL VI DE RE S t illin g jo b fin d e r .d k Nyeste stillinger på jobfinder.dk S t illin g Afdelingssouschef 302 ingeniør- og maskinmesterjob på Jobfmder.dk K v ik n r . A r b e jd s g iv e r 3287568S7 Vejdirektoratet S t illin g Konstr. ing.aabenraa A r b e jd s g iv e r K v i nA 6.10.2006 [nr. 40] Energiteknisk Gruppe og EDA Nord afhol der konference om, hvordan Nordjylland kommer med på vognen og udnytter ener gisektoren som vækstmotor i fremtiden. Konferencen udgør et vigtigt led i Inge niørforeningens Energiår 2006, hvor et af målene bl.a. er at udvikle en strategi 2] 30 DA Ingeniøren [annonce Mads Christensen - Danmarks Regnvand, bymiljø og byudvikling bedst klædte gentleman Vestjylla n Stutteri I samarbejde med ViborgEgnens Erhvervsråd besøger vi en anderledes virksomhed, der har været igennem en stor udvikling. Viegården Stutteri ejes og drives af Jo h l) A 6.10.2006 [nr. 40] Sydjylland / fortsat BlowerdoorTest i praksis En demonstration af Blowerdoor Test og termografering, der bruges ved tæthedsprøvning af bygninger i henhold til det reviderede bygningsreglement sammen med en kort gen nemgang af baggrunden for de nye regler. Program: Kort o 2] 32 Ingeniøren [annonce No r d s j æ l l a n d / DA 6.10.2006 [nr. 40] Miljøøkonomiske analyser fortsat Teater - Kaptajn Bimses Jul Oplev den rørende juleforestilling for hele familien med Bjarne Reuters elskede Kaptajn Bimse og alle hans venner. Se nærmere på www.helsingor-teater.dk. Pris 6.10.2006 [nr. 40] Kø benhavn / l) A fortsat Skab synergi i din virksomhed Skab synergi i din virksomhed - samarbejde med andre virksomheder, netværk, partner? Hvordan skal din virksomhed vokse? Arrangementet henvender sig til selvstændige samt potentielle selvstændige ingeniører. Aftenen består 2] 34 København / 6.10.2006 [nr. 40] l) A Ingeniøren [annonce fortsat Vi håber, at dette seminar vil forny naturvi denskabsundervisning på alle niveauer med fokus på solen som eneste energikilde. Fore dragsholder: Professor Valery Petrosyan , Department of Chemistry, MV Lomonosov University, M I Mø d e k a l e n d e r T 23.10 17.00 Sydjylland Dato Tid 1 Mø d e k a l e n d e r Titel/Sted Ing.nr. Arrangør Arr. nr. 11.10 13.30 GloNi Den globale nichevirksomhed /Center for Erhvervsudvikling, Stenager 2Sønderborg 38 Sydjysk Region 62171 12.10 12.00 Skaerbækværket, Fredericia /Skær R A G Ingeniørens Bagside Postboks 373, 1503 Kbh. V b agsiden@ ing.dk § I O TF. 6.10.2006 [nr. 40] m N e w t o n s 1 . lo v g æ ld e r is æ r f o r D S B [dagens fugl Generthed er en mær keligform fo r egoisme - en tro på, at vores udseende og præsta tionerer meget vig tigfor an dre menne ske 1 Teknologisk førstehjælp Små virksomheder mang ler ofte viden om udvik lingsmuligheder, viser ny undersøgelse. Men hos ML System tog man fat i problemerne og fik med hjælp ude fra udviklet et bedre testsystem til de befugtningsanlæg, firmaet fremstiller. Det var en god investering, mener medejer o 3] 2 Ingeniøren [frem tidens produktion 6 .10.2006 [nr. 40 ] S e lv læ r e n d e s y s t e m fa v n e r d e k ræ v e n d e k u n d e r D a n s k e i h ø j p r o d u k tio n s v ir k s o m h e d e r s g ra d s m å s e r ie r , ra d ig m e , m e n e r e n o g fr e m tid h e d d e r 5 Af frem tidens produktion] Ingeniøren 6 .10.2006 [nr. 40 ] 3] 3 DET INTELLIGENTE PRODUKTIONSSYSTEM Lotsizel er en fremtidsvision på et lærende produktionssystem, der er i stand til at producere små serier eller endda enkeltstyksproduktion på konkurrencedygtige viikår. Den store udfordring er systemi 3] 4 Ingeniøren [fremtidens produktion 6 .10.2006 [nr. 40 ] a lf lo w Ø steuropa ånder os i nakken Chemineer Røreværker og mixere Tel. +45 7696 2130 A f j u lie R in g -H a n s e n H o lt alflow.dk e jrh@ing.dk Når direktør i Center for Un derleverandører Peter Aarø Rasmussen skal vurdere, P e r fe c tio n in A u to m a tio n w w w .br-autom ation.com 3] 6 Ingeniøren [nyheder 6.10.2006 [nr. 40] Linde og BOC fusionerer De to store industrigaskoncerner Linde og B O C G as valgte i denne måned at smelte sam m en til én koncern. Med fu sio nen bliverThe Linde Group, som koncernen nu hedder, en af verdens største gas- og konstruktionsselskaber. T 6.10.2006 [nr. 40] l nyheder] Ingeniøren 3] 7 Hvad sker der, når a er større end 6 ? S to r f u s io n i r u s s is k r i a lu m in iu m s in d u s t r i I analyse [ metalfusion A f Poul Madsen Kvist redaktion@ing.dk Aluminiumsproducenterne Rusal og OAO er på vej til at fusionere. Selska 3] 8 Ingeniøren [teknologisk udfordring 6.10.2006 [nr. 40] Sm å virksom heder går glip a f viden og A f Eskil Sørensen redaktion@ing.dk Små videnstunge virksomhe der, som Danmark skal bygge sin vækst på, ved ikke nok om deres muligheder for teknolo gisk udvikling. Teknologisk Institut har netop 6.10.2006 [nr. 40] teknologisk u dfordring] Ingeniøren 3] 9 T R T r y k lu f t samarbejde r t R [ j f fe JR geligt travlt med at få nogle produkter ud a f døren. Nogle holder sig tilbage, fordi de ikke kan overse, hvor mange res sourcer, der skal ofres på ud viklingsarbejde. Men den størs m 3] 1 0 6.10.2006 [nr. 40] Ingeniøren [kvalitåt aus Danem ark 1 i H y d ro A lu m in iu m r a m m e til le v e re r d e n B M W s n y e s te a v a n c e re d e m o to rc y k e l A f Bjørn G o d s k e bg@ing.dk Når BMW s nyeste motorcykelmodeller, kaldet F 800 S og F 800 ST, inden læ 6.10.2006 [nr. 40] kvalitåt aus Danem ark] Ingeniøren 3 ] 11 * ! r r 1 3] 1 2 6.10.2006 [nr. 40] Ingeniøren [ T É f Å f robotter 1 Flere og bedre robotter S n a rt k a n r o b o t t e r p lu k k e u o r d n e d e o b je k t e r o g f o r n e m m e d e r e s o m g iv e ls e r . S a m tid ig b liv e r d e la n g t n e m m e r e a t b e t je n e i Af Es kil Sø T IL L ID ? H u r t ig e r e p r o d u k tio n , m e n ... S to le r d u p å d e n ? Advanced Industrial Automation omRon 1 6.10.2006 [nr. 40] Ingeniøren [ TEMA: robotter 3] 14 1 E n h je rn e til fire ro b o tte r A B B d e n h a r r e v o lu tio n e r e t m å d e , ro b o tte r a r b e jd e r p å , s å u d n y tte s m e r e d e s a m k a n SAMARBEJDE ER NØGLEORDET - OGSÅ FOR ROBOTTER ABB har som de først 6. 10.2006 [nr. 40] T E M A : robotter] Ingeniøren mært i bilindustrien eller deres underleveran dører. Drevet frem a f bilindustrien Flexpendant Flexpendant eller offline-programmering Selve programmeringen af robotsystemet kan enten forgå ved hjælp af et lille kontrolpanel kaldet Flexpendant, 1 3] 6.10.2006 [nr. 40] Ingeniøren [ TEM A: robotter 16 Robotter kan godt genbruges D e r e r OKW . A x w tf s tig e n d e h a n d e l m e d tki'-M fUt* b r u g te r o b o t te r h e r h je m m e . Doseringspumper D e m a n e r b illig e , m e n s k a l tæ n k e o m , fø r d e s ig TEMA: robotter] Ingeniøren 3 ] 17 BRUGTE ROBOTTER Robotter kan leveres i tre udgaver. Man kan få en helt ny med fuld garanti. Hvis en virksom hed f.eks. kører 7-holdsskift, vil nye robotter give en større driftssikkerhed end brugte. En brugt, d ererfuld stæ nd ig renoveret. En fuldt renoveret, b 3] 18 FAG ...altid en optimal kvalitetsløsning inden for lejer og linearteknikfra r Ingeniøren [ produktnyt 6.10.2006 [n r- 40] læ s e r [ in f o ' 1redigeretafHans Peter Lomholt Bruun[pinfo@ing.dk] Schaeffler Danmark. produktinformation Tlf: 70 15 44 44 www.schaeffler.dk SCH A EFFLER GROUP 6. 10.2006 [nr. 40] produktnyt] Ingeniøren 3] 1 9 Enkel clips til gulvvarme A f Hans Peter Lomholt Bruun L a n d s d æ k k e n d e 2 4 tim e r s s e r v ic e å r e t ru n d t hpl@ing.dk Et dansk firma har udviklet clips, der letter monteringen a f rør til gulvvarme. ' Ny varevogn i mange var Ingeniøren [portræt produktion Ny stål- og teknikgigant MORTEN JØRGENSEN Født: 1963 får erfaren direktør Morten Jørgensen bliver topchef i Lemvigh-Muller efter fusionen med hans gamle arbejdsplads, Louis Poulsen El-teknik Af Anne Mette Ehlers________________________________ redaktion@ing.dk For