ffr* *
Ingeniøren [debat
6.10.2006 [nr. 40]
koloforTj
IN
G
EN
IØ
R
EN
O
Trafikpolitik
D
e t
a t
k r æ
s p a r e
v e r
s t o r t
p o l i t i s k
m
Adresse: Skelbækgade 4,
Postboks 373, 1503 København V
Tlf.: 3326 5300 Fax: 3326 5301
E-mail: redaktion@ing.dk
Ring direkte: 3326 efterfulgt af det firecifrede lokal
nummer. E-mail direkte: initialer efterfulgt af@ing.dk
Samlet oplag: 66.048 eksemplarer,
(Dansk Oplagskontrol, 1. halvår 2006)
o d
p e r s o n t r a n s p o r t
A f U ffe T h o rste in sso n
Civilingeniør, HD, Allerød
V i lever i en tid, hvor vi skal
transporteres mere og mere
for at passe vores arbejde.
Trafiksystemerne udbygges
og der bruges megen tid og
mange penge på, at vi kan bli
ve transporteret mellem
hjem og arbejdsplads.
Men planlægningen af sy
stem er og vor adfærd følger
de traditionelle s t ie r -o g
hvorfor gør de det? Lad os
derfor spørge fordomsfrit:
Hvad ville mon være den
m est rationelle løsning på
det stigende behov for per
sontransport? Hvordan man
i øvrigt kunne indrette tinge
ne?
I dag har vi et offentligt sy
stem, d eryderet befordrings
fradrag i skatten, hvis man
har langt til arbejde. Det be
virker, at mange mennesker
faktisk vælger at bosætte sig
langt fra deres arbejdsplads.
Det giver både lang trans
porttid og m istede offentlige
skattekroner.
Begrundelsen for tilskud
det er, at man skal have folk i
arbejde, og at dette sikres
bedre ved, at de er mobile.
Det er dog ikke logisk, hvis
man ønsker at øge m obilite
ten i arbejdsstyrken, at vi be
taler høje afgifter for at er
hverve en bil til at køre i, fordi
de offentlige transportsyste
mer er så dårlige.
Som følge af den øgede
transport m ellem hjem og ar
bejdsplads skal vejanlæ g og
de offentlige transportsyste
mer udbygges - hvilket kræ
ver store offentlige investe
ringer. Som følge a f at mange
bosætter sig langt fra deres
arbejdsplads, bruges der m e
gen tid p å tra n s p o rt-o g d e r
bliver m indre fritid og fam ilie
liv.
Vi har et offentligt system,
som gør det dyrt at skifte
eje rb o lig -o m ko stn in g ern e
ved køb og salg af hus eller
ejerlejlighed er store. Man
fastholdes derfor i strukturen
med de lange og dyre trans
portafstande til arbejdsplad
sen.
Lad os gøre et tankeekspe
riment og inddrage nogle
n yetransp o rttekno lo giermen hvad med infrastruktu
ren? Alle lokalhavne erf.eks.
snart bebygget med ejerboli
ger, lokaljernbaner er nedlagt
og person- og godstransport
er flyttet til biltransport, som
kræver benzin eller diesel.
Kunne kom m ende løsninger
mon have haft nytte af disse
faciliteter, hvis vi ikke så rask
havde fjernet dem ?
Ret beset virker det besyn
derligt, at mange personer og
store m ængder af varer skal
transporteres over store afs ta n d e -o g måske det meste
afjordkloden r u n d t -i den
hellige konkurrences navn.
Begynder man i det små,
kan man h eri
landet starte
Man kan her i landet starte med at med at fremme
frem m e folks lokalisering tæt ved
folks lokalise
deres arbejdsplads. Transportfradraget
ring tæt ved de
kanfjernes, og man kan gøre det billigere res arbejds
plads. Trans
at skifte ejerbolig.
portfradraget
fremtidsperspektiver. V i må
kan fjernes, og man kan gøre
det billigere at skifte ejerbo
nok se i øjnene, at olie og
lig. O g måske bedre endnu:
benzin i de kom m ende årtier
biiveren m a n g e lv a re -o g
Give tilskud til at flytte nær
derfor kostbar. D ettagertid
mere arbejdspladsen.
at udvikle alternative energi
En udvikling efter disse ret
ningslinjer ville efter nogle
former og befordringsm idler
til transporten, ligesom om
årtier kunne bevirke en re
duktion afhjem -arbejdspladslægningen til en anden struk
transporten - og formentlig
tur også vil tage tid. Det store
bremse presset på udbygnin
spørgsm ål er, hvordan får vi
gennem ført hele om stillin
gen af de offentlige trafiksy
stemer. Som følge heraf vil
gen af sam fundet inden for
både investeringer og vedli
den tidshorisont, som udvik
geholdsom kostninger til
lingsaktiviteterne nødvendig
vis kræver?
offentlige transportsystem er
Mange ressourcer sættes i
-v e je , b u ssero g jern b a n er
kunne reduceres.
disse år ind på at udvikle de
R
ED
A
K
T
IO
N
CHEFREDAKTØR
Arne R. Steinmark, ansvarsh., 5331, ars
Hvis der er tale om et kraf
tigt fald i transportbehovet
ved om læ gningen, vil det for
m entlig også betyde færre
ansatte i transportsektoren.
Men eftersom der i de kom
mende årtier forventes at bli
ve mangel på arbejdskraft, vil
det vel netop være en fordel.
Et forslag af denne art vil na
turligvis ikke blive fremsat af
trafikforskere, som jo nød
vendigvis gerne vil have mere
trafik at forske i.
Forslaget vil naturligvis og
så blive jordet af de politiske
partier, fordi de ikke tør røre
ved transportfradraget - m u
ligvis med den begrundelse,
at når der er mangel på ar
bejdskraft, så er det særlig
vigtigt, at arbejdskraften er
mobil. De kan naturligvis og
så fremføre det argument, at
fjernelse affradraget vil føre
til en øget fraflytning fra yder
områder, men det kan jo
modvirkes gennem en aktiv
industripolitik for disse yder
områder.
Sum m a sum m arum : Selv
hensigtsm æ ssige løsninger
på fremtidige problemer kan
ikke gennemføres på grund af
indgroede opfattelser af, at
tingene skal være som de ple
je r og på grund af mangel
på politisk mod til at søge ef
ter rationelle løsninger.
Forkortet, se hele indlægget
på in g .d k /d e b a ta rk iv
å s k e
REDAKTØRER
Morten Garly Andersen 3. sek. (produktion, elektronik,
fødevarer), 5374 mga, Rolf Ask Clausen, (baggrund)
5339, rac, Trine Reitz Bjerregaard, 2. sek. (karriere),
5347, trb, Henning Mølsted, (nyheder), 5351, hm
REDIGERENDE
Lars Bo Axelholm, 5365, Ibx, Kim Elmose, (ing.dk),
5312, kel, Thomas Lemke, (ing.dk), 5321, thi, Søren
Rask Petersen, 5317, srp, jens Ramskov, 1. sek. (na
turvidenskab), 5354, jr, Michael Riis, 5350, mir, Erik
Lyngsø-Petersen, (debat), 5311, elp
JOURNALISTER
Ulrik Andersen, byggeri, 5323, ula, Trine Reitz Bjerre
gaard, uddannelse og ledelse, 5347, trb, jan Dahlmann, biotek og miljø, 5334, jd, Bjørn Godske, ma
skiner og produktion, 5352, bg, Erik Holm, 5322, erh,
Nikolaj Hånselt, 5338, nih, Julie Ring-Hansen Holt,
produktion og maskiner, 5357, jrh, Mette Holt, life
science, 5333, meh, Annika Ipsen, ledelse, 5344, aip,
Mette Buck Jensen, 5343, mbj, Kent Krøyer, elektro
nik og tele, 5342, kk, Birgitte Marfelt, mediko og tra
fik, 5335, bim, Jakob Martini, fødevarer, 5346, jam,
Anne Rahn, 5396, anr, Jens Ramskov, naturvidenskab,
5354, ram, Henrik Skov, elektronik og tele, 5355, hes,
Lene Wessel, arbejdsmarked og karriere, 5348, Iw,
Sanne Wittrup, energi, 5337, sw, Nicolai Østergaard,
forskning, 5353, nic
GRAFISK DESIGN
Ann-Britt Brostrom, 5372, abb, Connie Jønsson, 5373,
cj, Bettina Kofmann, 5308, bek, Lars Pryds, 5336, lap
FOTOGRAF
Lars Bertelsen, 8203, lab
TEGNING OG INFOGRAFIK
Lars Refn, 5371, Ir, Troels Marstrand, 5367, tma
FAGMEDARBEJDERE
Thomas A.E. Andersen, rumfart, taea, Peter Bøggild,
nanoteknologi, peb, Hans Peter Dejgaard, ulande,
hpd, John Gøtze, it, jg, Erik Herse, elteknik, her, PoulErik Karlshøj, satellitter, pek, Vagn Kjær-Hansen, Bag
siden, gnav, Poul-Henning Kamp, it, phk, Poul M.
Kvist, produkion, pmk, Erik Erup Larsen, patenter, el,
Jesper Mertner, trafik, jme, Christian Munch-Petersen, byggeri, cmp
SA
LG
:B
LA
D
,A
N
N
O
N
C
E
RO
GM
ES
S
ER
SALGS- OG MARKETINGDIREKTØR
Christian Hjorth, rubrik (print), 5381, ch, netsalg
MARKEDSDIREKTØR
Per Bach, tekst- og temaann. (print), messer, 5384, pb
Biobrændsler
M
REDAKTIONSCHEFER
Rolf Ask Clausen, 5339, rac, Anna Sophie Jessien,
5363, asj, Henning Mølsted, 5351, hm
e n
v e j
t i l
m
i l j ø v e n l i g e r e
A f E lla M aria B issc h o p -L a rse n
Præsident Danmarks
Naturfredningsforening
Der findes mange dygtige
kræfter i forskningsm iljøerne
om kring biobrændsler. De ar
bejder alle hårdt med prom o
vering af deres teknologier.
Men skal D anm arks Natur
fedningsforening aktivt støt
te brugen af biobrændsler
kræver det, at der er en reel
m iljøgevinst, og at det ikke
betyder en intensivering af
landbruget.
Transportsektoren er D an
m arks store sm ertensbarn
rent m iljøm æ ssigt. På trods
a f et generelt fald i C 0 2-udledningeri D anm ark ertendensen i transportsektoren
desværre negativ. Væ kst i
transportsektoren bør ikke
sam tidig betyde vækst i sek
torens m iljøpåvirkninger.
Flere virksom heder og
forskningsinstitutioner m el
der sig på banen med nye
teknologiertil frem stilling af
biobræ ndstoftil transport
sektoren. Senest blev D T U s
nye M axifuel-anlæ g indviet d.
13. septem ber og ugen før var
virksom heden CatLiq på ba
nen med en anden teknologi,
der kan påvirke udviklingen i
transportsektoren.
D T U s Maxifuel, CatLiq og
andre 2,-generationsteknologiertil produktion afb io brændsler er på mange m å
der et bedre alternativ end
de såkaldte 1 .-generationsteknologier. Problemet med
1 .-generationsteknologien er,
at man udvinder biobrændsel
fra dyrkede afgrøder, hvilket
med meget stor sandsynlig
hed betyder en intensivering
af landbruget. Noget der ska
ber stor bekym ring i vores
forening og som strider imod
W ilhjelm -udvalgets anbefa
linger om mere natur.
Derim od anvender 2. generationsteknologien biom asse
som råm aterialetil produk
tion af biobrændsler. Der er
mange gode perspektiver i en
sådan teknologi, og vi mener,
- at forskningen og udviklingen
er et skridt på vejen til en m e
re m iljøvenligtransportsektor.
Generelt repræsenterer
biobrændsel en velkommen
metode til atu d vikle tran sportsektoren hen i en anden
re tn in g -n e m lig v æ k fra bru
gen a fo lie so m prim æ rt
brændstof. Men hvordan sik
res at m iljøpåvirkningerne fra
transportsektoren reduceres
i frem tiden? Det må være det
spørgsm ål, der skal fokuse
res på, når frem tidens trans
portsektor skal diskuteres.
I forbindelse med produk
tion af biobræ ndsler fra 2 .-ge
nerationsteknologier, er der
stadig en række ubesvarede
spørgsm ål. 2.-generationsteknologier bruger biom asse
som råvare til produktion af
biobrændsler. Biom assen
bruges på nuværende tid s
punkt mest energieffektivt til
kraft-varm e-produktion. Det
er derfor væ sentligt at under
t r a n s p o r t
søge, hvordan Danm ark kan
udnytte sin biom asse mest
energieffektivt.
Det vil ligeledes være inte
ressant at få et energiregn
skab ved produktion af2.-g enerations biobrændsler. Der
bliver nem lig brugt en del
energi i produktionen, blandt
andettil opvarm ning under
de forskellige trin i proces2.-generationsteknologier bruger
biomasse som råvare til produk
tion a f biobrændsler. Biomassen bruges
på nuværende tidspunkt mest energi
effektivt til kraft-varme-produktion.
sen. Energiforbruget har stor
betydning, når m iljøgevin
sten ved biobræ ndsler skal
gøres op.
V i deltager aktivt i diskus
sionen af biobrændsel på
grund af foreningens bekym
ring fortransportsektorens
m iljøpåvirkninger og intensi
vering a f landbruget. Den vi
dere udvikling af biobrænd
sler og transportsektorens
teknologi skal derfor i høj
grad være fokuseret på re
duktion a f sektorens indvirk
ning på natur og m iljø.
TEKST- OG TEMAANNONCER
(l.,3.og4.sektion, magasiner) Kåre Eliasen, 5392, ke,
Lars Sølby, 5393, Is, MortenWeihrauch, 5398, mw,
Lars Østermann, 5385, lao
Telefax tekstannoncer: 3326 5302,
E-mail: tekstside@ing.dk
STILLINGS- OG RUBRIKANNONCER
(2. sektion, www.jobfinder.dk) Brian Bjørnstad, 5377,
brb, Helle Kirk, 5376, hk, Søren Schønemann, 5358, ssc
Telefax stillingsannoncer: 3326 5303
E-mail: stillinger@ing.dk
ING.DK
Thomas Krøis, 5397, thk
MATERIALER OG PRODUKTION
Ole Thomsen, produktions- og servicechef, 5395, ot
UDGIVER
Ingeniøren A/S, som ejes af Ingeniørforeningen i
Danmark, IDA.
DIREKTION
Arne R. Steinmark, adm. direktør, 5331, ars
Christian Hjorth, salgs- og marketingdirektør, 5381, ch
ØKONOMICHEF
Jette Mortensen, 5314, jm
CHEF FOR DIGITAL UDVIKLING
Casper Thomsen, 5360, cat
TRYK: Helsingør Dagblad: 49 22 21 10.
ISSN nr.: 0105-6220.
A
B
O
N
N
EM
EN
TO
GA
D
R
ES
S
EÆ
N
D
R
IN
G
ER
Kontakt abonnementsafdelingen:
3326 5375 Hverdage
8.30-20
Lørdag/søndag 8.30-14
www.ing.dk/abonnement - abonnement@ing.dk
ABONNEMENTSPRISER: 1 år: kr. 1.320- K å r : kr. 800
Synspunkter i artikler, ledere og indlæg kan ikke be
tragtes som IDAs stilling til de omhandlede spørgs
mål. Redaktionen påtager sig ikke ansvar for materia
le, der indsendes uopfordret.
Redaktionelt materiale kan efter tilladelse genoptryk
kes til andre formål. Henvendelse til Eva Frydendahl
på tlf. 3326 5300/ef@ing.dk
, 6 . 10.2006 Småt er godt for miljøet R a s m u s P e h rss o n Hvalernes sang F o rsk e rh o ld p å G a la th e a o p ta g e r h v a le rn e s s a n g e r g lad for d et p s y k isk e a r b e jd s m iljø i n o rd o g sy d . 40 ] Partly made in Denmark H y d ro A lu m in iu m i fo r a t
D leder i]2 Ingeniøren [debat 6.10.2006 [nr. 40] 4 Udskyd fremtiden De forældre, der, i sam drægtighed med pæ dagogernes faglige organisation BUPL, valg te at blokere for adgangen til børneinstitutio ner i løbet afugen, havde vel næppe gættet, at Dansk Folkeparti ville komme dem i møde med en m
in s id e Dual-core Do more. afurm g D ual-core I Xeon .essor 000 S eq u e n ce H F P ro iio n ! E ssen tia k N e g fa te d tighte-O ut A d va n ce d Poet nr**.rA fliJrV'S'3Vjjfø,ty*ibéVUffVS iifjtøvyW2 n u r tig e r e d a ta . it, s ik k e r h e d E nke l it m o d lø s n in g fra s tr ø
ffr* * Ingeniøren [debat 6.10.2006 [nr. 40] koloforTj IN G EN IØ R EN O Trafikpolitik D e t a t k r æ s p a r e v e r s t o r t p o l i t i s k m Adresse: Skelbækgade 4, Postboks 373, 1503 København V Tlf.: 3326 5300 Fax: 3326 5301 E-mail: redaktion@ing.dk Ring direkte: 3326 efterfulg
! DS Byen installerer vi over 1 2,000 lysrør og bruger så meget kabei, at det kunne nå fra København tii Berlin' Men vi kan også se storheden i mindre opgaver. H ø j s p æ n d i n g - u d e n a t m o g i s t e l a v s p æ n d i n g j o r d f o r b i n d e l s e n El-installationer er an
1]6 Ingeniøren [nyheder 6.10.2006 [nr.40] F R A E B H E m a - et nyt it-medie, som mediehuset Ingeniøren søsatte på version2.dk mandag. Det retter sig mod dem, der beskæf tiger sig professionelt med it. F e jl i IB M -d a t a b a s e b a g D a n k o r t -k a o s En mislykket udvidelse afen IB M
? 6.To.i2006 frir.f4oJ ir r nyheder] Ingeniøren ny København vil teste spray m od vejpartikler A f N ikolaj H a n se lt_________________ nih@ing.dk K øbenhavns Kom m une er n e to p g å e t i g a n g m e d a t af p rø v e o g v u rd e re e t n yt d a n sk p r o d u c e r e t tø m id d e l, Ic
1]8 Ingeniøren [gmo 6 .10.2006 [nr. 40 ] CM O-industrien: Nytteovervejelser er overflødige In d u s tr i o g fo rs k e re u e n ig e m e d E tis k R å d i G M O -sp ø rg sm å l A f C it te W illu m s e n ________________ redaktion@ing.dk In d u s tri o g fo rsk e re r y s te r på h o v e d e t
W h a t gives us the cutting edge? Sharp Engineers. G lo b a l T e c h n ic a l C a r e e r s E n g in e e r s W o r ld w id e L o c a tio n s S h e ll o ffe rs : At Shell, our ground-breaking research and advanced technologies T e ch n ica l le a d e rs h ip help push the boundaries in subsea
Ingeniøren [trafik 1 ] 10 6.10.2006 [nr. 40] P o litik e re : Skyd penge i transportforskning A f U lrik A n d e rse n ula@ing.dk På C h r is tia n s b o r g e r d e r et k lart p o litisk fle rta l for, a t d e r s k a l g iv e s fle re p e n g e til fo rs k n in g i tr a n s p o r t. S a m t
mim mim mmmim Kys mm Vi b yg g e r M a d e n Den konsekvente udvikling på kvalitet har altid spillet en central rolle for os. Vores medarbejderes Know how og investeringer i Tysklands mest moderne produktionsanlæg garanterer vores kvalitetsstandarder. Det bedste eksempel: de nye produktionssteder
Ingeniøren [trafik 1 ] 12 6.10.2006 [nr. 40] D e r e r ik k e t æ n k t p å sa m m en h æ n g en i t r a fik s y s te m e t. Ije g h a vd e T6 m in is t r e . M a n g e v a r p o s itiv e o g b e g a v e d e . A MAGT. P er M ilner v ar i 25 år V ejd irekto ratets stæ rk e m and . I n æ rm er
sportsvan.dk Sportsvan. Nu med 177 hk Is, m ad og drikkevarer må ikke nydes under prøvekørslen af den nye variant af Sportsvan. Sagen er nem lig den, at vi har udstyret bilen med en 2 .2 liters D -4D -m otor med 1 7 7 hk og et m om ent på 400 N m . Det er rigtig m ange kræfter at slippe løs. N avnl
1] 14 Ingeniøren [nanoteknologi 6.10.2006 [nr. 40] B ig b u s in e s s i nanoteknologi Nanoforskningen er stærkt på vej mod sit kommercielle gennembrud. Højteknologifonden støtter fem lovende projekter - potentialet løber op i millardbeløb A f N ico lai Ø ste rg a a rd _____________ nic@ing.dk D
6 .10.2006 [nr. 40 ] nanoteknologi] Ingeniøren 1] 1 5 r Nanoflbre sikrer fremtidens pas mod forfalskning I fremtiden vil det være fibre i nanostørrelse, der afgør ægtheden a f et pas, togbilletter eller andre vigtige dokumenter. Teknologien er umulig at forfalske, og en dansk forskergrup pe med
h' Ingeniøren [forskning 1 ] 16 6.10.2006 [nr. 40] Computer finder vejen til miljøplast Computere har drastisk forenklet det at designe og udvikle nye gensplejsede mikroorganismer til industriel bioteknologi A f ja n D a h lm an n _________________________________________ gistyrelse, DOE, efter
F o r d e n p r is k a n d u h a v e e n G r u p p e l i v s f o r s i k r i n g fr a I D A . D u k a n t e g n e e n G r u p p e l i v s f o r s i k r i n g g e n n e m ID A , d e r E t s u p p l e m e n t til d in e ø v r ig e f o r s ik r i n g e r , o g s o m d æ k k e r i f å r l ø n f o r a
1] 18 Ingeniøren [it 6.10.2006 [nr. 40] Virusangreb tvinger amt til ny sikkerhedsstrategi To sorte augustdøgn i Vestsjælland To lange augustdage var Vestsjællands Amt ramt a f nedbrud i it-systemerne. En virus lammede 6.000 medarbejderes computere satte computerens ventilationsstyring ud af fun
produktpris 06] Ingeniøren 6. k u o o 6 [nr. 40] 1] 1 9 INGENIØRENS PRODUKTPRIS06 P ro d u k te t s k a l: i sit design have en afgørende teknologisk nyhedsværdi og/eller bygge på markant ingeniørmæssig kunnen. Yderligere vil det blive tillagt vægt, hvis produktet haren bred sam fundsm æ ssig b
1 ] 20 Ingeniøren [rumnyt 6.10.2006 [ru. 40] Rummet skal have private fragtmænd Nasa poster tre mia. kr. i private rumfirmaer, som skal flyve forsyninger til rumstationen, når rumfærgerne pensioneres i 2010 A fT h o m a s A . E . A n d e rse n taea@ing.dk N a s a fo r s ø g e r a t s æ t t e g a
x tra 2 t a l - A B L xtra.ida.dk R a d io 4 0 L C D Fladskæ rm S P A R + 5 % 5 .0 9 5 ,- k r. B o n u s Bestil dit Xtrakort på xtra.ida.dk ID A X t r a k o r t - d in a d g a n g t il le t t je n t e p en g e Se alle vores aftaler på xtra.ida.dk Betal med Xtrakortet og få bonus, hv
1] 2 !? IngenTøfert [flyteknologi 6.10.2006 [nr. 40] Spionfly skal holde Saab i luften Ubemandede fly bliver et trecifret milliard-marked over de næste ti år. Det ved de hos Saab, der satser benhårdt på at få en bid af kagen. Første svenske spionfly er klar næste år, og flere er på vej. De skal s
6.10.2006 {nr. 40} flyteknologi] Ingeniøren L u f t e n s b liv e r [foto: Forsvaret] For den nette sum a f tre mio. euro, knap 22 mio. kr., kan interesserede kunder næste år erhverve sig et komplet Skeldar-system, der inkluderer to helikoptere, en mobilkom mandocentral samt forskellige højtekno
1] 24 6.10.2006 [nr. 40] NATUR I VIDENSKAB Regulering af celle deling overrasker GALATHEA 3EKSPEDITION A f R o lf H aug aard N ielsen redaktionen@ing.dk Celledelingen er en a f de mest fundamentale livsprocesser i ålle organismer fra gær, over planter og dyr, til mennesker. En dansk-tysk fors
( M ~ r. ' naturvidenskab] Ingeniøren 6.10.2006 [nr. 40] MM HAVETS BAGGRUNDSSTØJ Galathea-projektet Lyd I oceaner ne, der ledes afJakob Tougaard fra Danmarks Miljøundersøgelser (DMU) med deltagelse af forskere fra DMU, Syddansk Universitet og Aarhus Universitet har til hensigt at lave lydoptag
Ingeniøren [prod u ktnyt 1] 26 r læ s e r jin f o redigeretafHansPeter Lomholt Bruun[pinfo@ing.dk] produktinformation KrakTeknik.dk - de tekniske branchers markedsplads P r o fe s s io n e l p c m T lf. 4 5 9 5 6632 w w w .k r a k te k n ik .d k Måling af: Tryk Niveau Position Fujitsu
6.10.2006 [nr. 40] debat] Ingeniøren L i Tog til tiden N y e L J Stikkontakter h o v s a l ø s n i n g e r o p r e t n i n g e n A f O le Poul H a n se n Cand.polit., konsulent, Århus Ingeniøren bragte for et års tid siden et debatoplæg, hvor jeg foreslog en handlingsplan for at rydde op i
6.10.2006 [nr. 40] TEKNIK KE 1f m b e d d e d U a u h I C - s ty r e d e re læ b o x e INGENIØREN OM BORD PÅ GALATHEA3 Redigeret af Mette Buck Jensen mbj@ing.dk S Q L D B p å e m b e d d e d kort W LA N b a se re t HW & S W lio b i l Linux in a Box K ø b e n h avn S tø v rin g M unchen
0 Y Q Ocdcise Fremtidsforskning vinder indpas i virksomheder Haldor Topsøe satsede på katalyse og fik ret V id e n s v ir k s o m h e d e r b a s e r e r sig i Det Så ikke i kortene, at den i dag 93-årige H al dor Topsøe skulle være selvstændig. Men det varden eneste mulighed under besættelse
2] 2 Ingeniøren [nyheder 6.10.2006 [nr. 40] Danmark i uddannelsestop A k a d e m ik e r n e s Det danske uddannelsesniveau er blandt verdens højeste, viser 2006-udgaven af den årlige uddannelsesstatistik fra O ECD , Education at a Glance. Blandt de 25-64-årige dan skere har 25 pct. en mellem l
nyheder] Ingeniøren 6.10.2006 [nr. 40] IT-Universitetet i Ørestad undgår fusion IT-Universitetet i Ørestad slipper alligevel r for at blive fusioneret med andre universiteter. - Ifølge universitetets hjemmeside har viden, skabsminister Helge Sander besluttet at ind stille til regeringen, at IT-U
2] 4 Ingeniøren [iværksættere 6.10.2006 [nr. 40] GRUNDLÆGGEREN BAG INDUSTRIGIGANTEN J e g a t v a r v i o v e r b e v is t s a t s e d e o m r ig t ig t I denne serie interviewer vi iværk sætterne bag nogle af de danske virksomheder, der virkelig har vokset sig store. Hvilke tanker gjorde
D I M I T T E N D SNART FÆ R D IG ? Kom til dimittendseminar og få bl.a. svar på følgende spørgsmål: - Hvad meget kan jeg forvente i løn? Kan jeg få min ferie betalt af IAK? Hvad skal jeg kigge efter i ansættelseskontrakten? Kan jeg få en billig forsikring? Vi byder på sandwich, vand og k
2] 6 Ingeniøren [fremtidsforskning 6.10.2006 [nr. 40] V id e n s tu n g e v ir k s o m h e d e r Nye u sik re m etod er vinder indpas i fre m tid sforsk n in g en , der i stigende om fan g bru ges som et strategisk redskab for større, vid enstu nge virksom hed er ffo k u s A f A n n e M ette Eh
fre m tid sfo rskn in g ] Ingeniøren 6.10.2006 [nr. 40] 2] 7 s t o le r p å k r y s ta lk u g le n
2] 8 Ingeniøren [baggrund D S E M e sse J o b træ f A a lb o rg M The central hub of any engineer s netvvork R a m b o - p a n d e b å n d W ed. - T h ii. O ctob e r 11 th a nd 1 2 th esse G ig a n tiu m , O ly m p ia p a rk e n A a lb o rg Tre ingeniørstu d erend e h ar udviklet et sæ t re
' baggrund] Ingeniøren f å r id e e r n e - midlet er kreativ idéudvikling ved hjælp af redskaber som modellervoks og Rambo-pandebånd. P a n d e b å n d s ig n a le r e r v ild s k a b På innovationsdagen er alle elever delt ind i grupper, som hver har fået et idé-kit med for skellige redskabe
2] 10 Ingeniøren [debat 6.10.2006 [nr. 40] Den nuvæ rende regering (og ofte også den fo regå ende) gennem fører love og reform pakker uden nogen særlig debat. Strukturreform , ledelsesreform Lars Bo Kaspersen. Professor i politisk sociologi og komparativ politik ved CBS. Om et demokratisk proble
navne] Ingeniøren 6.10.2006 [nr. 40] 2] 11 N YTO M NAVNE: Ingeniøren, postboks 3 7 3 , 15 0 3 Kbh. V, att. Eva Fryden- Bjarne Hellmann, civilingeniør, HD, er ansat som bygherreråd giver i bygherrerådgivningsaf delingen hos Leif Hansen Råd givende Ingeniører A/S. Bjarne Hellmann kommer fra en
2] 1 2 Ingeniøren [annonce l)A 6.10.2006 [nr. 40] D IE U Dif 'J i K a rr ie re :*****o9 vsrfct -vrshti* wtfrt i r £*?*$* c 4 iC . DSi Er du rustet til fremtidens udfordringer? lett Test dm karnerescyrke og ssrreneolign dig ned andre, der har samme ambitronar som dig. Døt tager kun ca. S mi
DA annonce] Ingeniøren 2] 13 NYT FRA IDA SJÆ LLAN D V ID E N D E R S T Y R K E R Mange års erfa ringer fra et liv som anlægsingeniør kommer i brug, når Niels Østergaard bliver sendt ud til katastrofeområder for f.eks. at bygge lejre op og skaffe vand. Han er altid klar til at tage af sted. (Fo
2 ] 14 Ingeniøren [stillin g er 6.10.2006 [nr. 40] r Frederiksværk-Hundested Kommune le d ig e [ s t illin g e r Indleveringsfrist i udgivelsesugen: Tirsdag kl. 14.00 for ufærdigt VIL DU VÆ RE M ED, HVOR DET SK ER ? - og elektronisk materiale. Kl. 16.00 for reproklart Den nye Frederiksværk-
S A N G S, O L U R E N V il d u m e d p å v o g n e n ? Der er fuld fa rt på Bang & O lufsen. Senest har du måske bem æ rket, at vi står bag lydsystemet til den nye Audi R 8 , men der er mange andre spæ ndende produkter på vej. Vi har travlt inden for alle forretningsom råder - fra produktudvi
2 ] 16 Ingeniøren [stillinger 6.10.2006 [nr. 40] O Onli ne I* 0 01 M Rail M a n a g e r - D et N orsk e Veri tas D an m ark A /S w ww .dnv.dk Hvis jernbaner, metrosystemer og offentlig transport i almindelighed er noget du brænder for, så er nedenstående måske den udfordring, du søger. Til f
I Through a unique combination of research, process design, sales and production, Haldor Topsøe A/S has become one of the worlds leading suppliers of process technologies and catalysts for refineries, Chemical processing plants and the energy sector. Our targeted development of technologies and cat
Ingeniøren [stillinger 2] 1 8 6.10.2006 [nr. 40] Ishøj Kommune Vej- og trafikingeniør I konsekvens af strukturreformen udvider vi vores planlægningsenhed til 8 medarbejdere. Den ny oprettede stilling giver gode muligheder for faglig udvikling og efteruddannelse. Dine primære opgaver Projekteri
6.10.2006 [nr. 40] stilling e r] Ingeniøren 2] 19 Miljømedarbejder - barselsvikar Vejteknisk Institut Vi søger kvalitetsbevidste og resultatorienterede ledere til instituttets laboratorieafdeling og afdelingen for vejteknisk rådgivning og måling. Lederne skal medvirke til at føre afdelingerne si
2] 2 0 Ingeniøren [stillinger 6.10.2006 [nr. 40] Naturvidenskab E r h v er v s- og Byg g estyrelsen M edarbejdere til d ataan alyse og digital forvaltning Vores center for Kommunikation og Digitalisering søger to nye medarbejdere Erhvervs- og Byggestyrelsen er en del a f Økonomi- og Erhvervsmi
6.10.2006 [nr. 40] stillinger] Ingeniøren Chempaq A/S D e v e lo p in g n e w u n lim ite d re n e w a b le e n e r g y s o u r c e s a r e n e c e s s a r y to p r e v e n t g l o b a l w a r m in g a n d p r o v i d e e n o u g h e n e r g y , w h ic h is i n d e p e n d e n t o f p o l i t i c
Ingeniøren [stillinger 2] 2 2 BE TH IN K IN NOVATE 6.10.2006 [nr. 40] n Abonnement 01 hm O I A f d e l in g s l e d e r t il G r u n d f o s B io B o o s t e r 60 Grundfos BioBooster søger en leder til implementering af banebrydende spildevandsrensning til industrien. Grundfos BioBoost
6.10.2006 [nr. 40] stilling e r] Ingeniøren 2 ] 23 STEM A Produktionsingeniør til Nycomed Hobro Med en placering i hjertet af Hobro i nær tilknytning til gågademiljøet og det omkringliggende sø- og landskabsmiljø foregår produktionen af 100 lægemid delprodukter med en produktionsvolumen på 800 m
2] 24 Ingeniøren [stillinger 6.10.2006 [nr. 40] J- Q n ø d e r , fo re læ s n in g e r m .v . www.cookgroup.com CO O K AC Electrokinetic Micropumps Af Eva Frydendahl ef@ing.dk O n sd a g d en 2 5 . o k to b e r kl. 1 3 .0 0 afholder Laurits Høj- Developing Product Families VI SØGER O n
stilling e r] Ingeniøren 6.10.2006 [nr. 40] 2] 25 M. J. E R IK S S O N A/s V E S T F O R B R Æ N D l N G Projektleder til Erhvervstjenesten V i s ø g e r y n g r e Vil du være med til at give affaldet et kvalitetsløft? S å er d u p e rso n e n , vi arbejde m ed virk so m h e d e rs affalds
2] 2 6 Ingeniøren [stillinger 6.10.2006 [nr. 40] Dansk Standards mål er at styrke samfundet og erhvervslivet gennem vores kerneaktivite ter standardisering, certificering og formid ling af viden. V il d u v æ r e m e d i D a n m a r k s b e d s t e a u d i t o r t e a m ? Kvalitetsauditor - Årh
stillinger] Ingeniøren 6.10.2006 [nr. 40] 2] 27 NTNU - Innovation and Creativity The Norwegian University of Science and Technology (NTNU) in Trondheimrepresents academic eminence in technology and the natural Sciences as well as in other academic disciplines ranging fromthe social Sciences, the
VI DE N, DER VIL VI DE RE S t illin g jo b fin d e r .d k Nyeste stillinger på jobfinder.dk S t illin g Afdelingssouschef 302 ingeniør- og maskinmesterjob på Jobfmder.dk K v ik n r . A r b e jd s g iv e r 3287568S7 Vejdirektoratet S t illin g Konstr. ing.aabenraa A r b e jd s g iv e r K v i
nA 6.10.2006 [nr. 40] Energiteknisk Gruppe og EDA Nord afhol der konference om, hvordan Nordjylland kommer med på vognen og udnytter ener gisektoren som vækstmotor i fremtiden. Konferencen udgør et vigtigt led i Inge niørforeningens Energiår 2006, hvor et af målene bl.a. er at udvikle en strategi
2] 30 DA Ingeniøren [annonce Mads Christensen - Danmarks Regnvand, bymiljø og byudvikling bedst klædte gentleman Vestjylla n Stutteri I samarbejde med ViborgEgnens Erhvervsråd besøger vi en anderledes virksomhed, der har været igennem en stor udvikling. Viegården Stutteri ejes og drives af Jo h
l) A 6.10.2006 [nr. 40] Sydjylland / fortsat BlowerdoorTest i praksis En demonstration af Blowerdoor Test og termografering, der bruges ved tæthedsprøvning af bygninger i henhold til det reviderede bygningsreglement sammen med en kort gen nemgang af baggrunden for de nye regler. Program: Kort o
2] 32 Ingeniøren [annonce No r d s j æ l l a n d / DA 6.10.2006 [nr. 40] Miljøøkonomiske analyser fortsat Teater - Kaptajn Bimses Jul Oplev den rørende juleforestilling for hele familien med Bjarne Reuters elskede Kaptajn Bimse og alle hans venner. Se nærmere på www.helsingor-teater.dk. Pris
6.10.2006 [nr. 40] Kø benhavn / l) A fortsat Skab synergi i din virksomhed Skab synergi i din virksomhed - samarbejde med andre virksomheder, netværk, partner? Hvordan skal din virksomhed vokse? Arrangementet henvender sig til selvstændige samt potentielle selvstændige ingeniører. Aftenen består
2] 34 København / 6.10.2006 [nr. 40] l) A Ingeniøren [annonce fortsat Vi håber, at dette seminar vil forny naturvi denskabsundervisning på alle niveauer med fokus på solen som eneste energikilde. Fore dragsholder: Professor Valery Petrosyan , Department of Chemistry, MV Lomonosov University, M
I Mø d e k a l e n d e r T 23.10 17.00 Sydjylland Dato Tid 1 Mø d e k a l e n d e r Titel/Sted Ing.nr. Arrangør Arr. nr. 11.10 13.30 GloNi Den globale nichevirksomhed /Center for Erhvervsudvikling, Stenager 2Sønderborg 38 Sydjysk Region 62171 12.10 12.00 Skaerbækværket, Fredericia /Skær
R A G Ingeniørens Bagside Postboks 373, 1503 Kbh. V b agsiden@ ing.dk § I O TF. 6.10.2006 [nr. 40] m N e w t o n s 1 . lo v g æ ld e r is æ r f o r D S B [dagens fugl Generthed er en mær keligform fo r egoisme - en tro på, at vores udseende og præsta tionerer meget vig tigfor an dre menne ske
1 Teknologisk førstehjælp Små virksomheder mang ler ofte viden om udvik lingsmuligheder, viser ny undersøgelse. Men hos ML System tog man fat i problemerne og fik med hjælp ude fra udviklet et bedre testsystem til de befugtningsanlæg, firmaet fremstiller. Det var en god investering, mener medejer o
3] 2 Ingeniøren [frem tidens produktion 6 .10.2006 [nr. 40 ] S e lv læ r e n d e s y s t e m fa v n e r d e k ræ v e n d e k u n d e r D a n s k e i h ø j p r o d u k tio n s v ir k s o m h e d e r s g ra d s m å s e r ie r , ra d ig m e , m e n e r e n o g fr e m tid h e d d e r 5 Af
frem tidens produktion] Ingeniøren 6 .10.2006 [nr. 40 ] 3] 3 DET INTELLIGENTE PRODUKTIONSSYSTEM Lotsizel er en fremtidsvision på et lærende produktionssystem, der er i stand til at producere små serier eller endda enkeltstyksproduktion på konkurrencedygtige viikår. Den store udfordring er systemi
3] 4 Ingeniøren [fremtidens produktion 6 .10.2006 [nr. 40 ] a lf lo w Ø steuropa ånder os i nakken Chemineer Røreværker og mixere Tel. +45 7696 2130 A f j u lie R in g -H a n s e n H o lt alflow.dk e jrh@ing.dk Når direktør i Center for Un derleverandører Peter Aarø Rasmussen skal vurdere,
P e r fe c tio n in A u to m a tio n w w w .br-autom ation.com
3] 6 Ingeniøren [nyheder 6.10.2006 [nr. 40] Linde og BOC fusionerer De to store industrigaskoncerner Linde og B O C G as valgte i denne måned at smelte sam m en til én koncern. Med fu sio nen bliverThe Linde Group, som koncernen nu hedder, en af verdens største gas- og konstruktionsselskaber. T
6.10.2006 [nr. 40] l nyheder] Ingeniøren 3] 7 Hvad sker der, når a er større end 6 ? S to r f u s io n i r u s s is k r i a lu m in iu m s in d u s t r i I analyse [ metalfusion A f Poul Madsen Kvist redaktion@ing.dk Aluminiumsproducenterne Rusal og OAO er på vej til at fusionere. Selska
3] 8 Ingeniøren [teknologisk udfordring 6.10.2006 [nr. 40] Sm å virksom heder går glip a f viden og A f Eskil Sørensen redaktion@ing.dk Små videnstunge virksomhe der, som Danmark skal bygge sin vækst på, ved ikke nok om deres muligheder for teknolo gisk udvikling. Teknologisk Institut har netop
6.10.2006 [nr. 40] teknologisk u dfordring] Ingeniøren 3] 9 T R T r y k lu f t samarbejde r t R [ j f fe JR geligt travlt med at få nogle produkter ud a f døren. Nogle holder sig tilbage, fordi de ikke kan overse, hvor mange res sourcer, der skal ofres på ud viklingsarbejde. Men den størs
m 3] 1 0 6.10.2006 [nr. 40] Ingeniøren [kvalitåt aus Danem ark 1 i H y d ro A lu m in iu m r a m m e til le v e re r d e n B M W s n y e s te a v a n c e re d e m o to rc y k e l A f Bjørn G o d s k e bg@ing.dk Når BMW s nyeste motorcykelmodeller, kaldet F 800 S og F 800 ST, inden læ
6.10.2006 [nr. 40] kvalitåt aus Danem ark] Ingeniøren 3 ] 11 * ! r r
1 3] 1 2 6.10.2006 [nr. 40] Ingeniøren [ T É f Å f robotter 1 Flere og bedre robotter S n a rt k a n r o b o t t e r p lu k k e u o r d n e d e o b je k t e r o g f o r n e m m e d e r e s o m g iv e ls e r . S a m tid ig b liv e r d e la n g t n e m m e r e a t b e t je n e i Af Es kil Sø
T IL L ID ? H u r t ig e r e p r o d u k tio n , m e n ... S to le r d u p å d e n ? Advanced Industrial Automation omRon
1 6.10.2006 [nr. 40] Ingeniøren [ TEMA: robotter 3] 14 1 E n h je rn e til fire ro b o tte r A B B d e n h a r r e v o lu tio n e r e t m å d e , ro b o tte r a r b e jd e r p å , s å u d n y tte s m e r e d e s a m k a n SAMARBEJDE ER NØGLEORDET - OGSÅ FOR ROBOTTER ABB har som de først
6. 10.2006 [nr. 40] T E M A : robotter] Ingeniøren mært i bilindustrien eller deres underleveran dører. Drevet frem a f bilindustrien Flexpendant Flexpendant eller offline-programmering Selve programmeringen af robotsystemet kan enten forgå ved hjælp af et lille kontrolpanel kaldet Flexpendant,
1 3] 6.10.2006 [nr. 40] Ingeniøren [ TEM A: robotter 16 Robotter kan godt genbruges D e r e r OKW . A x w tf s tig e n d e h a n d e l m e d tki'-M fUt* b r u g te r o b o t te r h e r h je m m e . Doseringspumper D e m a n e r b illig e , m e n s k a l tæ n k e o m , fø r d e s ig
TEMA: robotter] Ingeniøren 3 ] 17 BRUGTE ROBOTTER Robotter kan leveres i tre udgaver. Man kan få en helt ny med fuld garanti. Hvis en virksom hed f.eks. kører 7-holdsskift, vil nye robotter give en større driftssikkerhed end brugte. En brugt, d ererfuld stæ nd ig renoveret. En fuldt renoveret, b
3] 18 FAG ...altid en optimal kvalitetsløsning inden for lejer og linearteknikfra r Ingeniøren [ produktnyt 6.10.2006 [n r- 40] læ s e r [ in f o ' 1redigeretafHans Peter Lomholt Bruun[pinfo@ing.dk] Schaeffler Danmark. produktinformation Tlf: 70 15 44 44 www.schaeffler.dk SCH A EFFLER GROUP
6. 10.2006 [nr. 40] produktnyt] Ingeniøren 3] 1 9 Enkel clips til gulvvarme A f Hans Peter Lomholt Bruun L a n d s d æ k k e n d e 2 4 tim e r s s e r v ic e å r e t ru n d t hpl@ing.dk Et dansk firma har udviklet clips, der letter monteringen a f rør til gulvvarme. ' Ny varevogn i mange var
Ingeniøren [portræt produktion Ny stål- og teknikgigant MORTEN JØRGENSEN Født: 1963 får erfaren direktør Morten Jørgensen bliver topchef i Lemvigh-Muller efter fusionen med hans gamle arbejdsplads, Louis Poulsen El-teknik Af Anne Mette Ehlers________________________________ redaktion@ing.dk For