R A G Ingeniørens Bagside Postboks 373, 1503 Kbh. V b agsiden@ ing.dk § I O TF. 6.10.2006 [nr. 40] m N e w t o n s 1 . lo v g æ ld e r is æ r f o r D S B [dagens fugl Generthed er en mær keligform fo r egoisme - en tro på, at vores udseende og præsta tionerer meget vig tigfor an dre menne sker. A n d ré D u b u s Der rumler nok lidt endnu blandt nogle læserne en vis tvivl om den rigtige forklaring på historien om den stegte due, der den 31. juli i dette DSBs Annus Horribilis forår sagede en nedfalden køreled ning på Høje Taastrup Station - og som åbenbart alligevel ik ke var en and (og ej heller en halv ørn med sveller, som på stået a f en poetisk redaktions chef). Vi har nemlig bragt he le to meget forskellige por trætter a f det nævnte befjedre de kræ, som fik sine 15 minut ters verdensberømmelse i HUR-området ved at kortslut te sig selv og derved overbræn de køreledningsanlæggets syvtrådede bæretov. Det ene foto fik vi tilsendt a f den køreledningsansvarlige ingeniør Ole Løkkegaard sam men med havariforklaringen (bragt i omslaget nr. 38, side 2), der var et svar på beretnin gen fra øjenvidnet, m askinin geniør (i øvrigt fra den seje år gang 64) Bent Deber, som fra en position på perronen i ger ningsøjeblikket oprindeligt udtrykte sin tvivl om duens skyldighed (tilbage i nr. 35). På dette foto ses den derange rede, let ristede due, liggende sanseløs og formentlig ret stendød ved siden a f togskin nen. Men på det foto, som vores egen hoffotograf Lars Bertel sen i al hast tog helt til Taa strup for at knipse samme dag (bragt i omslaget nr. 31), ligger fuglen totalt udsplattet oven A UDKØRT. Let branket - og på sveller. [foto:Banedanm ark] på skinnen. Nu med garanti aldeles død (og i øvrigt med garanti aldeles uspiselig, Rolf). Men når duen ved sit utilsigtede selvmord har gjort banen uduelig, kan dueliget, ifølge sagens natur, ikke blive kørt over. Er det mon den samme fugl, vi ser på de to bil leder, må den undrende læser nok spørge. Svaret er ja, og forklaringen er, at en a f de hidkaldte bane folk ikke syntes, at kræet var blevet straffet hårdt nok . Som en ekstra hævn - og for, at den bedre kunne virke som af skrækkende eksempel for for bipasserende artsfæller - lag de han skroget op på skinnen, da en reparationsvogn skulle passere. Så kan den lære det! Noget andet er, at jeg nødsa ges til at påpege en vis mangel på præcision i havariforkla ringen. Ole Løkkegaard for tæller i sit indlæg, at når to til tre tråde i bæretovet brister sørger Newtons 1. lov for re sten. Her taler vi om en tov opspænding med 12 kN - i daglig tale ca. 1,2 to n -s å det har sagt smæk, da tovet briste de! Men Bent Deber gør mig opmærksom på, at det må væ re Newtons 2. lo v - "dynamik kens grundsætning - der har forårsaget nedfaldet (nemlig kraft = masse x acceleration). Newtons første lov siger som bekendt, at en togvogn undskyld: jernbanevogn - vil bevæge sig med konstant ha stighed, hvis der ikke er no gen, der skubber yderligere til den, og der i øvrigt ikke er hverken friktion eller anden modstand imod fremdriften. Den lov gælder overalt i uni verset, men især hos DSB, hvis vogne i hvert fald ustand seligt rammes a f modstand mod fremdriften. Endelig er der jo spørgsmå let om, hvordan det kan gå til - som observeret af Ole Løk kegaard - at duerne i Taastrup ikke udviser samme disciplin, hvad angår at undgå strømfø rende ledninger, som det åbenbart er tilfældet med du erne på Københavns Hoved banegård, der er nok så talri ge. Tja, det må vel være et re Frygt ikke, at ingen kender dig, bliv værd at kende. A FLADKØRT. S å kan den læ re det! [foto: L a rs B ertelsen] plantningsdygtige alder. Ge net herfor er simpelthen for svundet fra den den køben havnske duepopulation, og nu venter vi så på, at det samme skal ske hos duerne i Høje Taastrup. Og så kan vi vist ikke koge mere suppe på den stakkels fugl. [Lynch] sultat afdarvinistisk, naturlig selektion. I en periode efter, at de før ste københavnske S-bane strækninger var etableret i 1934, nåede de duer, der havde tilbøjeligheder til at tage strøm på systemet - og vi taler her om en spænding på 1.500 volt jævnstrøm - ikke den for M ere o m gode xogtvæ rsblyanter C o n fu c iu s LEVERANDØR AF SIKKERHED... i Sikringer til høj- og lavspæ nding l Kabeiskabe og tilbehør DESITEKA/S, Sunekær8, 5471 Søndersø, tlf: 63 89 32 10, www.desitek.dk r r etgodtarbejde.dk Kontakt - Bill René Hansen eller Claus Jørgensen på 4 4 4 4 0 2 2 5 og hør mere. E L M E G . TEKNIK BUREAUET "f" ww w.elm eq.com LC D - D IS P LA Y + G E A R - M O TO R ER > BICBUNDT. Is æ r den [ugens test tykke grø n ne er helt O K - o g redak tø ren har for resten blyan te r nok nu. [ugens længderekord Kære Lynch. Jeg er vant til at få uforståelige "Oprop på m in pc-skærm. Men vedhæftede er dog helt surrealistisk. Jeg har hørt om kommando veje, men her på Frederiksberg kender vi ik ke noget til kommandolængder Og var den for kort eller for lang? Hvad gik kom mandoen ud på? Kan militærfolk mon hjæl- Tilbage i det tidlige forår (nr. 13) fremkom jeg her på siden med en videnskabelig afhand ling om kravene til den ideelle krydsogtværsblyant, nemlig med den rette balance mellem skrive- og viskekapacitet. Ind til da havde m in research kun pe mig? Eller er det blot endnu et eksempel på, at m in pc har sit eget indre liv? Mvh. Ivar G. Jonsson docent emeritus Ja, det må du nok spørge om. Mon ikke for klaringen er, at pcens kommandoer skal kunne rum m es inden for rammerne a f dens dialogbokse - ellers kunne m an jo risikere, at de blev forståelige... [Lynch] afsløret, at en sådan blyant med fordel kunne stjæles på et vist kursushotel i Stockholm eller f.eks. på Landtransportskolen og andre tilsvarende institutioner i omegnen a f Hovedstaden. Dette affødte en række reak tioner fra krydsordsløsende læsere, hvoraf flere sendte mig blyanter. Heldigvis gik også den initiativrige Morten Bryrup fra firmaet SmartShare ind i sagen og forærede mig ca. 500 reklameblyanter, som jeg siden har slidt flittigt på og foræret væk til familie og ven ner for at sprede reklameefffekten mest muligt. Men I skal også vide, at jeg en måneds tid senere fik til sendt et bundt krydsogtværs blyanter a f mærket Bie Matic fra firmaet Big Nordic nede i Karlslunde. Dem (altså blyan terne) har jeg siden testet nog le af, og jeg kan især anbefale den grønne Bie Matic Grip med det fortykkede skaft og stifttykkelsen 0,7 mm , hvis vi skelæder ikke fedter til og sy nes at passe fint til skrivekapa citeten. Efter det oplyste ko ster de langt under ti kr. styk ket og fås i æsker å 12 stk. - det er altså en rim elig løsning på problemet, hvis m an ikke lige har adgang til gratis reklame blyanter. [Lynch] Kundedesignede løsninger - Halvfabrikata elmeq@elmeq.com 4516 6363 K r a k T e k n ik .d k - teknisk set den bedste M _________ it Tlf. 4595 6632 www.krakteknik.dk Bland bare - d er e r m ange slags! Lav en blanding af alle produkter til din styretavle! F .e k s. f r a e t b re d t p r o g ra m a f ræ k k e k le m m e r, o p m æ rk n in g o g o v e r s p æ n d in g sb e s k y tte lse a f te le k o m m u n ik a tio n o g IT. Læs mere på www. phoenixcontact.dk /NSPIRING INNOVATIONS , 6 . 10.2006 Småt er godt for miljøet R a s m u s P e h rss o n Hvalernes sang F o rsk e rh o ld p å G a la th e a o p ta g e r h v a le rn e s s a n g e r g lad for d et p s y k isk e a r b e jd s m iljø i n o rd o g sy d . 40 ] Partly made in Denmark H y d ro A lu m in iu m i fo r a t D leder i]2 Ingeniøren [debat 6.10.2006 [nr. 40] 4 Udskyd fremtiden De forældre, der, i sam drægtighed med pæ dagogernes faglige organisation BUPL, valg te at blokere for adgangen til børneinstitutio ner i løbet afugen, havde vel næppe gættet, at Dansk Folkeparti ville komme dem i møde med en m in s id e Dual-core Do more. afurm g D ual-core I Xeon .essor 000 S eq u e n ce H F P ro iio n ! E ssen tia k N e g fa te d tighte-O ut A d va n ce d Poet nr**.rA fliJrV'S'3Vjjfø,ty*ibéVUffVS iifjtøvyW2 n u r tig e r e d a ta . it, s ik k e r h e d E nke l it m o d lø s n in g fra s tr ø ffr* * Ingeniøren [debat 6.10.2006 [nr. 40] koloforTj IN G EN IØ R EN O Trafikpolitik D e t a t k r æ s p a r e v e r s t o r t p o l i t i s k m Adresse: Skelbækgade 4, Postboks 373, 1503 København V Tlf.: 3326 5300 Fax: 3326 5301 E-mail: redaktion@ing.dk Ring direkte: 3326 efterfulg ! DS Byen installerer vi over 1 2,000 lysrør og bruger så meget kabei, at det kunne nå fra København tii Berlin' Men vi kan også se storheden i mindre opgaver. H ø j s p æ n d i n g - u d e n a t m o g i s t e l a v s p æ n d i n g j o r d f o r b i n d e l s e n El-installationer er an 1]6 Ingeniøren [nyheder 6.10.2006 [nr.40] F R A E B H E m a - et nyt it-medie, som mediehuset Ingeniøren søsatte på version2.dk mandag. Det retter sig mod dem, der beskæf tiger sig professionelt med it. F e jl i IB M -d a t a b a s e b a g D a n k o r t -k a o s En mislykket udvidelse afen IB M ? 6.To.i2006 frir.f4oJ ir r nyheder] Ingeniøren ny København vil teste spray m od vejpartikler A f N ikolaj H a n se lt_________________ nih@ing.dk K øbenhavns Kom m une er n e to p g å e t i g a n g m e d a t af p rø v e o g v u rd e re e t n yt d a n sk p r o d u c e r e t tø m id d e l, Ic 1]8 Ingeniøren [gmo 6 .10.2006 [nr. 40 ] CM O-industrien: Nytteovervejelser er overflødige In d u s tr i o g fo rs k e re u e n ig e m e d E tis k R å d i G M O -sp ø rg sm å l A f C it te W illu m s e n ________________ redaktion@ing.dk In d u s tri o g fo rsk e re r y s te r på h o v e d e t W h a t gives us the cutting edge? Sharp Engineers. G lo b a l T e c h n ic a l C a r e e r s E n g in e e r s W o r ld w id e L o c a tio n s S h e ll o ffe rs : At Shell, our ground-breaking research and advanced technologies T e ch n ica l le a d e rs h ip help push the boundaries in subsea Ingeniøren [trafik 1 ] 10 6.10.2006 [nr. 40] P o litik e re : Skyd penge i transportforskning A f U lrik A n d e rse n ula@ing.dk På C h r is tia n s b o r g e r d e r et k lart p o litisk fle rta l for, a t d e r s k a l g iv e s fle re p e n g e til fo rs k n in g i tr a n s p o r t. S a m t mim mim mmmim Kys mm Vi b yg g e r M a d e n Den konsekvente udvikling på kvalitet har altid spillet en central rolle for os. Vores medarbejderes Know how og investeringer i Tysklands mest moderne produktionsanlæg garanterer vores kvalitetsstandarder. Det bedste eksempel: de nye produktionssteder Ingeniøren [trafik 1 ] 12 6.10.2006 [nr. 40] D e r e r ik k e t æ n k t p å sa m m en h æ n g en i t r a fik s y s te m e t. Ije g h a vd e T6 m in is t r e . M a n g e v a r p o s itiv e o g b e g a v e d e . A MAGT. P er M ilner v ar i 25 år V ejd irekto ratets stæ rk e m and . I n æ rm er sportsvan.dk Sportsvan. Nu med 177 hk Is, m ad og drikkevarer må ikke nydes under prøvekørslen af den nye variant af Sportsvan. Sagen er nem lig den, at vi har udstyret bilen med en 2 .2 liters D -4D -m otor med 1 7 7 hk og et m om ent på 400 N m . Det er rigtig m ange kræfter at slippe løs. N avnl 1] 14 Ingeniøren [nanoteknologi 6.10.2006 [nr. 40] B ig b u s in e s s i nanoteknologi Nanoforskningen er stærkt på vej mod sit kommercielle gennembrud. Højteknologifonden støtter fem lovende projekter - potentialet løber op i millardbeløb A f N ico lai Ø ste rg a a rd _____________ nic@ing.dk D 6 .10.2006 [nr. 40 ] nanoteknologi] Ingeniøren 1] 1 5 r Nanoflbre sikrer fremtidens pas mod forfalskning I fremtiden vil det være fibre i nanostørrelse, der afgør ægtheden a f et pas, togbilletter eller andre vigtige dokumenter. Teknologien er umulig at forfalske, og en dansk forskergrup pe med h' Ingeniøren [forskning 1 ] 16 6.10.2006 [nr. 40] Computer finder vejen til miljøplast Computere har drastisk forenklet det at designe og udvikle nye gensplejsede mikroorganismer til industriel bioteknologi A f ja n D a h lm an n _________________________________________ gistyrelse, DOE, efter F o r d e n p r is k a n d u h a v e e n G r u p p e l i v s f o r s i k r i n g fr a I D A . D u k a n t e g n e e n G r u p p e l i v s f o r s i k r i n g g e n n e m ID A , d e r E t s u p p l e m e n t til d in e ø v r ig e f o r s ik r i n g e r , o g s o m d æ k k e r i f å r l ø n f o r a 1] 18 Ingeniøren [it 6.10.2006 [nr. 40] Virusangreb tvinger amt til ny sikkerhedsstrategi To sorte augustdøgn i Vestsjælland To lange augustdage var Vestsjællands Amt ramt a f nedbrud i it-systemerne. En virus lammede 6.000 medarbejderes computere satte computerens ventilationsstyring ud af fun produktpris 06] Ingeniøren 6. k u o o 6 [nr. 40] 1] 1 9 INGENIØRENS PRODUKTPRIS06 P ro d u k te t s k a l: i sit design have en afgørende teknologisk nyhedsværdi og/eller bygge på markant ingeniørmæssig kunnen. Yderligere vil det blive tillagt vægt, hvis produktet haren bred sam fundsm æ ssig b 1 ] 20 Ingeniøren [rumnyt 6.10.2006 [ru. 40] Rummet skal have private fragtmænd Nasa poster tre mia. kr. i private rumfirmaer, som skal flyve forsyninger til rumstationen, når rumfærgerne pensioneres i 2010 A fT h o m a s A . E . A n d e rse n taea@ing.dk N a s a fo r s ø g e r a t s æ t t e g a x tra 2 t a l - A B L xtra.ida.dk R a d io 4 0 L C D Fladskæ rm S P A R + 5 % 5 .0 9 5 ,- k r. B o n u s Bestil dit Xtrakort på xtra.ida.dk ID A X t r a k o r t - d in a d g a n g t il le t t je n t e p en g e Se alle vores aftaler på xtra.ida.dk Betal med Xtrakortet og få bonus, hv 1] 2 !? IngenTøfert [flyteknologi 6.10.2006 [nr. 40] Spionfly skal holde Saab i luften Ubemandede fly bliver et trecifret milliard-marked over de næste ti år. Det ved de hos Saab, der satser benhårdt på at få en bid af kagen. Første svenske spionfly er klar næste år, og flere er på vej. De skal s 6.10.2006 {nr. 40} flyteknologi] Ingeniøren L u f t e n s b liv e r [foto: Forsvaret] For den nette sum a f tre mio. euro, knap 22 mio. kr., kan interesserede kunder næste år erhverve sig et komplet Skeldar-system, der inkluderer to helikoptere, en mobilkom mandocentral samt forskellige højtekno 1] 24 6.10.2006 [nr. 40] NATUR I VIDENSKAB Regulering af celle deling overrasker GALATHEA 3EKSPEDITION A f R o lf H aug aard N ielsen redaktionen@ing.dk Celledelingen er en a f de mest fundamentale livsprocesser i ålle organismer fra gær, over planter og dyr, til mennesker. En dansk-tysk fors ( M ~ r. ' naturvidenskab] Ingeniøren 6.10.2006 [nr. 40] MM HAVETS BAGGRUNDSSTØJ Galathea-projektet Lyd I oceaner ne, der ledes afJakob Tougaard fra Danmarks Miljøundersøgelser (DMU) med deltagelse af forskere fra DMU, Syddansk Universitet og Aarhus Universitet har til hensigt at lave lydoptag Ingeniøren [prod u ktnyt 1] 26 r læ s e r jin f o redigeretafHansPeter Lomholt Bruun[pinfo@ing.dk] produktinformation KrakTeknik.dk - de tekniske branchers markedsplads P r o fe s s io n e l p c m T lf. 4 5 9 5 6632 w w w .k r a k te k n ik .d k Måling af: Tryk Niveau Position Fujitsu 6.10.2006 [nr. 40] debat] Ingeniøren L i Tog til tiden N y e L J Stikkontakter h o v s a l ø s n i n g e r o p r e t n i n g e n A f O le Poul H a n se n Cand.polit., konsulent, Århus Ingeniøren bragte for et års tid siden et debatoplæg, hvor jeg foreslog en handlingsplan for at rydde op i 6.10.2006 [nr. 40] TEKNIK KE 1f m b e d d e d U a u h I C - s ty r e d e re læ b o x e INGENIØREN OM BORD PÅ GALATHEA3 Redigeret af Mette Buck Jensen mbj@ing.dk S Q L D B p å e m b e d d e d kort W LA N b a se re t HW & S W lio b i l Linux in a Box K ø b e n h avn S tø v rin g M unchen 0 Y Q Ocdcise Fremtidsforskning vinder indpas i virksomheder Haldor Topsøe satsede på katalyse og fik ret V id e n s v ir k s o m h e d e r b a s e r e r sig i Det Så ikke i kortene, at den i dag 93-årige H al dor Topsøe skulle være selvstændig. Men det varden eneste mulighed under besættelse 2] 2 Ingeniøren [nyheder 6.10.2006 [nr. 40] Danmark i uddannelsestop A k a d e m ik e r n e s Det danske uddannelsesniveau er blandt verdens højeste, viser 2006-udgaven af den årlige uddannelsesstatistik fra O ECD , Education at a Glance. Blandt de 25-64-årige dan skere har 25 pct. en mellem l nyheder] Ingeniøren 6.10.2006 [nr. 40] IT-Universitetet i Ørestad undgår fusion IT-Universitetet i Ørestad slipper alligevel r for at blive fusioneret med andre universiteter. - Ifølge universitetets hjemmeside har viden, skabsminister Helge Sander besluttet at ind stille til regeringen, at IT-U 2] 4 Ingeniøren [iværksættere 6.10.2006 [nr. 40] GRUNDLÆGGEREN BAG INDUSTRIGIGANTEN J e g a t v a r v i o v e r b e v is t s a t s e d e o m r ig t ig t I denne serie interviewer vi iværk sætterne bag nogle af de danske virksomheder, der virkelig har vokset sig store. Hvilke tanker gjorde D I M I T T E N D SNART FÆ R D IG ? Kom til dimittendseminar og få bl.a. svar på følgende spørgsmål: - Hvad meget kan jeg forvente i løn? Kan jeg få min ferie betalt af IAK? Hvad skal jeg kigge efter i ansættelseskontrakten? Kan jeg få en billig forsikring? Vi byder på sandwich, vand og k 2] 6 Ingeniøren [fremtidsforskning 6.10.2006 [nr. 40] V id e n s tu n g e v ir k s o m h e d e r Nye u sik re m etod er vinder indpas i fre m tid sforsk n in g en , der i stigende om fan g bru ges som et strategisk redskab for større, vid enstu nge virksom hed er ffo k u s A f A n n e M ette Eh fre m tid sfo rskn in g ] Ingeniøren 6.10.2006 [nr. 40] 2] 7 s t o le r p å k r y s ta lk u g le n 2] 8 Ingeniøren [baggrund D S E M e sse J o b træ f A a lb o rg M The central hub of any engineer s netvvork R a m b o - p a n d e b å n d W ed. - T h ii. O ctob e r 11 th a nd 1 2 th esse G ig a n tiu m , O ly m p ia p a rk e n A a lb o rg Tre ingeniørstu d erend e h ar udviklet et sæ t re ' baggrund] Ingeniøren f å r id e e r n e - midlet er kreativ idéudvikling ved hjælp af redskaber som modellervoks og Rambo-pandebånd. P a n d e b å n d s ig n a le r e r v ild s k a b På innovationsdagen er alle elever delt ind i grupper, som hver har fået et idé-kit med for skellige redskabe 2] 10 Ingeniøren [debat 6.10.2006 [nr. 40] Den nuvæ rende regering (og ofte også den fo regå ende) gennem fører love og reform pakker uden nogen særlig debat. Strukturreform , ledelsesreform Lars Bo Kaspersen. Professor i politisk sociologi og komparativ politik ved CBS. Om et demokratisk proble navne] Ingeniøren 6.10.2006 [nr. 40] 2] 11 N YTO M NAVNE: Ingeniøren, postboks 3 7 3 , 15 0 3 Kbh. V, att. Eva Fryden- Bjarne Hellmann, civilingeniør, HD, er ansat som bygherreråd giver i bygherrerådgivningsaf delingen hos Leif Hansen Råd givende Ingeniører A/S. Bjarne Hellmann kommer fra en 2] 1 2 Ingeniøren [annonce l)A 6.10.2006 [nr. 40] D IE U Dif 'J i K a rr ie re :*****o9 vsrfct -vrshti* wtfrt i r £*?*$* c 4 iC . DSi Er du rustet til fremtidens udfordringer? lett Test dm karnerescyrke og ssrreneolign dig ned andre, der har samme ambitronar som dig. Døt tager kun ca. S mi DA annonce] Ingeniøren 2] 13 NYT FRA IDA SJÆ LLAN D V ID E N D E R S T Y R K E R Mange års erfa ringer fra et liv som anlægsingeniør kommer i brug, når Niels Østergaard bliver sendt ud til katastrofeområder for f.eks. at bygge lejre op og skaffe vand. Han er altid klar til at tage af sted. (Fo 2 ] 14 Ingeniøren [stillin g er 6.10.2006 [nr. 40] r Frederiksværk-Hundested Kommune le d ig e [ s t illin g e r Indleveringsfrist i udgivelsesugen: Tirsdag kl. 14.00 for ufærdigt VIL DU VÆ RE M ED, HVOR DET SK ER ? - og elektronisk materiale. Kl. 16.00 for reproklart Den nye Frederiksværk- S A N G S, O L U R E N V il d u m e d p å v o g n e n ? Der er fuld fa rt på Bang & O lufsen. Senest har du måske bem æ rket, at vi står bag lydsystemet til den nye Audi R 8 , men der er mange andre spæ ndende produkter på vej. Vi har travlt inden for alle forretningsom råder - fra produktudvi 2 ] 16 Ingeniøren [stillinger 6.10.2006 [nr. 40] O Onli ne I* 0 01 M Rail M a n a g e r - D et N orsk e Veri tas D an m ark A /S w ww .dnv.dk Hvis jernbaner, metrosystemer og offentlig transport i almindelighed er noget du brænder for, så er nedenstående måske den udfordring, du søger. Til f I Through a unique combination of research, process design, sales and production, Haldor Topsøe A/S has become one of the worlds leading suppliers of process technologies and catalysts for refineries, Chemical processing plants and the energy sector. Our targeted development of technologies and cat Ingeniøren [stillinger 2] 1 8 6.10.2006 [nr. 40] Ishøj Kommune Vej- og trafikingeniør I konsekvens af strukturreformen udvider vi vores planlægningsenhed til 8 medarbejdere. Den ny oprettede stilling giver gode muligheder for faglig udvikling og efteruddannelse. Dine primære opgaver Projekteri 6.10.2006 [nr. 40] stilling e r] Ingeniøren 2] 19 Miljømedarbejder - barselsvikar Vejteknisk Institut Vi søger kvalitetsbevidste og resultatorienterede ledere til instituttets laboratorieafdeling og afdelingen for vejteknisk rådgivning og måling. Lederne skal medvirke til at føre afdelingerne si 2] 2 0 Ingeniøren [stillinger 6.10.2006 [nr. 40] Naturvidenskab E r h v er v s- og Byg g estyrelsen M edarbejdere til d ataan alyse og digital forvaltning Vores center for Kommunikation og Digitalisering søger to nye medarbejdere Erhvervs- og Byggestyrelsen er en del a f Økonomi- og Erhvervsmi 6.10.2006 [nr. 40] stillinger] Ingeniøren Chempaq A/S D e v e lo p in g n e w u n lim ite d re n e w a b le e n e r g y s o u r c e s a r e n e c e s s a r y to p r e v e n t g l o b a l w a r m in g a n d p r o v i d e e n o u g h e n e r g y , w h ic h is i n d e p e n d e n t o f p o l i t i c Ingeniøren [stillinger 2] 2 2 BE TH IN K IN NOVATE 6.10.2006 [nr. 40] n Abonnement 01 hm O I A f d e l in g s l e d e r t il G r u n d f o s B io B o o s t e r 60 Grundfos BioBooster søger en leder til implementering af banebrydende spildevandsrensning til industrien. Grundfos BioBoost 6.10.2006 [nr. 40] stilling e r] Ingeniøren 2 ] 23 STEM A Produktionsingeniør til Nycomed Hobro Med en placering i hjertet af Hobro i nær tilknytning til gågademiljøet og det omkringliggende sø- og landskabsmiljø foregår produktionen af 100 lægemid delprodukter med en produktionsvolumen på 800 m 2] 24 Ingeniøren [stillinger 6.10.2006 [nr. 40] J- Q n ø d e r , fo re læ s n in g e r m .v . www.cookgroup.com CO O K AC Electrokinetic Micropumps Af Eva Frydendahl ef@ing.dk O n sd a g d en 2 5 . o k to b e r kl. 1 3 .0 0 afholder Laurits Høj- Developing Product Families VI SØGER O n stilling e r] Ingeniøren 6.10.2006 [nr. 40] 2] 25 M. J. E R IK S S O N A/s V E S T F O R B R Æ N D l N G Projektleder til Erhvervstjenesten V i s ø g e r y n g r e Vil du være med til at give affaldet et kvalitetsløft? S å er d u p e rso n e n , vi arbejde m ed virk so m h e d e rs affalds 2] 2 6 Ingeniøren [stillinger 6.10.2006 [nr. 40] Dansk Standards mål er at styrke samfundet og erhvervslivet gennem vores kerneaktivite ter standardisering, certificering og formid ling af viden. V il d u v æ r e m e d i D a n m a r k s b e d s t e a u d i t o r t e a m ? Kvalitetsauditor - Årh stillinger] Ingeniøren 6.10.2006 [nr. 40] 2] 27 NTNU - Innovation and Creativity The Norwegian University of Science and Technology (NTNU) in Trondheimrepresents academic eminence in technology and the natural Sciences as well as in other academic disciplines ranging fromthe social Sciences, the VI DE N, DER VIL VI DE RE S t illin g jo b fin d e r .d k Nyeste stillinger på jobfinder.dk S t illin g Afdelingssouschef 302 ingeniør- og maskinmesterjob på Jobfmder.dk K v ik n r . A r b e jd s g iv e r 3287568S7 Vejdirektoratet S t illin g Konstr. ing.aabenraa A r b e jd s g iv e r K v i nA 6.10.2006 [nr. 40] Energiteknisk Gruppe og EDA Nord afhol der konference om, hvordan Nordjylland kommer med på vognen og udnytter ener gisektoren som vækstmotor i fremtiden. Konferencen udgør et vigtigt led i Inge niørforeningens Energiår 2006, hvor et af målene bl.a. er at udvikle en strategi 2] 30 DA Ingeniøren [annonce Mads Christensen - Danmarks Regnvand, bymiljø og byudvikling bedst klædte gentleman Vestjylla n Stutteri I samarbejde med ViborgEgnens Erhvervsråd besøger vi en anderledes virksomhed, der har været igennem en stor udvikling. Viegården Stutteri ejes og drives af Jo h l) A 6.10.2006 [nr. 40] Sydjylland / fortsat BlowerdoorTest i praksis En demonstration af Blowerdoor Test og termografering, der bruges ved tæthedsprøvning af bygninger i henhold til det reviderede bygningsreglement sammen med en kort gen nemgang af baggrunden for de nye regler. Program: Kort o 2] 32 Ingeniøren [annonce No r d s j æ l l a n d / DA 6.10.2006 [nr. 40] Miljøøkonomiske analyser fortsat Teater - Kaptajn Bimses Jul Oplev den rørende juleforestilling for hele familien med Bjarne Reuters elskede Kaptajn Bimse og alle hans venner. Se nærmere på www.helsingor-teater.dk. Pris 6.10.2006 [nr. 40] Kø benhavn / l) A fortsat Skab synergi i din virksomhed Skab synergi i din virksomhed - samarbejde med andre virksomheder, netværk, partner? Hvordan skal din virksomhed vokse? Arrangementet henvender sig til selvstændige samt potentielle selvstændige ingeniører. Aftenen består 2] 34 København / 6.10.2006 [nr. 40] l) A Ingeniøren [annonce fortsat Vi håber, at dette seminar vil forny naturvi denskabsundervisning på alle niveauer med fokus på solen som eneste energikilde. Fore dragsholder: Professor Valery Petrosyan , Department of Chemistry, MV Lomonosov University, M I Mø d e k a l e n d e r T 23.10 17.00 Sydjylland Dato Tid 1 Mø d e k a l e n d e r Titel/Sted Ing.nr. Arrangør Arr. nr. 11.10 13.30 GloNi Den globale nichevirksomhed /Center for Erhvervsudvikling, Stenager 2Sønderborg 38 Sydjysk Region 62171 12.10 12.00 Skaerbækværket, Fredericia /Skær R A G Ingeniørens Bagside Postboks 373, 1503 Kbh. V b agsiden@ ing.dk § I O TF. 6.10.2006 [nr. 40] m N e w t o n s 1 . lo v g æ ld e r is æ r f o r D S B [dagens fugl Generthed er en mær keligform fo r egoisme - en tro på, at vores udseende og præsta tionerer meget vig tigfor an dre menne ske 1 Teknologisk førstehjælp Små virksomheder mang ler ofte viden om udvik lingsmuligheder, viser ny undersøgelse. Men hos ML System tog man fat i problemerne og fik med hjælp ude fra udviklet et bedre testsystem til de befugtningsanlæg, firmaet fremstiller. Det var en god investering, mener medejer o 3] 2 Ingeniøren [frem tidens produktion 6 .10.2006 [nr. 40 ] S e lv læ r e n d e s y s t e m fa v n e r d e k ræ v e n d e k u n d e r D a n s k e i h ø j p r o d u k tio n s v ir k s o m h e d e r s g ra d s m å s e r ie r , ra d ig m e , m e n e r e n o g fr e m tid h e d d e r 5 Af frem tidens produktion] Ingeniøren 6 .10.2006 [nr. 40 ] 3] 3 DET INTELLIGENTE PRODUKTIONSSYSTEM Lotsizel er en fremtidsvision på et lærende produktionssystem, der er i stand til at producere små serier eller endda enkeltstyksproduktion på konkurrencedygtige viikår. Den store udfordring er systemi 3] 4 Ingeniøren [fremtidens produktion 6 .10.2006 [nr. 40 ] a lf lo w Ø steuropa ånder os i nakken Chemineer Røreværker og mixere Tel. +45 7696 2130 A f j u lie R in g -H a n s e n H o lt alflow.dk e jrh@ing.dk Når direktør i Center for Un derleverandører Peter Aarø Rasmussen skal vurdere, P e r fe c tio n in A u to m a tio n w w w .br-autom ation.com 3] 6 Ingeniøren [nyheder 6.10.2006 [nr. 40] Linde og BOC fusionerer De to store industrigaskoncerner Linde og B O C G as valgte i denne måned at smelte sam m en til én koncern. Med fu sio nen bliverThe Linde Group, som koncernen nu hedder, en af verdens største gas- og konstruktionsselskaber. T 6.10.2006 [nr. 40] l nyheder] Ingeniøren 3] 7 Hvad sker der, når a er større end 6 ? S to r f u s io n i r u s s is k r i a lu m in iu m s in d u s t r i I analyse [ metalfusion A f Poul Madsen Kvist redaktion@ing.dk Aluminiumsproducenterne Rusal og OAO er på vej til at fusionere. Selska 3] 8 Ingeniøren [teknologisk udfordring 6.10.2006 [nr. 40] Sm å virksom heder går glip a f viden og A f Eskil Sørensen redaktion@ing.dk Små videnstunge virksomhe der, som Danmark skal bygge sin vækst på, ved ikke nok om deres muligheder for teknolo gisk udvikling. Teknologisk Institut har netop 6.10.2006 [nr. 40] teknologisk u dfordring] Ingeniøren 3] 9 T R T r y k lu f t samarbejde r t R [ j f fe JR geligt travlt med at få nogle produkter ud a f døren. Nogle holder sig tilbage, fordi de ikke kan overse, hvor mange res sourcer, der skal ofres på ud viklingsarbejde. Men den størs m 3] 1 0 6.10.2006 [nr. 40] Ingeniøren [kvalitåt aus Danem ark 1 i H y d ro A lu m in iu m r a m m e til le v e re r d e n B M W s n y e s te a v a n c e re d e m o to rc y k e l A f Bjørn G o d s k e bg@ing.dk Når BMW s nyeste motorcykelmodeller, kaldet F 800 S og F 800 ST, inden læ 6.10.2006 [nr. 40] kvalitåt aus Danem ark] Ingeniøren 3 ] 11 * ! r r 1 3] 1 2 6.10.2006 [nr. 40] Ingeniøren [ T É f Å f robotter 1 Flere og bedre robotter S n a rt k a n r o b o t t e r p lu k k e u o r d n e d e o b je k t e r o g f o r n e m m e d e r e s o m g iv e ls e r . S a m tid ig b liv e r d e la n g t n e m m e r e a t b e t je n e i Af Es kil Sø T IL L ID ? H u r t ig e r e p r o d u k tio n , m e n ... S to le r d u p å d e n ? Advanced Industrial Automation omRon 1 6.10.2006 [nr. 40] Ingeniøren [ TEMA: robotter 3] 14 1 E n h je rn e til fire ro b o tte r A B B d e n h a r r e v o lu tio n e r e t m å d e , ro b o tte r a r b e jd e r p å , s å u d n y tte s m e r e d e s a m k a n SAMARBEJDE ER NØGLEORDET - OGSÅ FOR ROBOTTER ABB har som de først 6. 10.2006 [nr. 40] T E M A : robotter] Ingeniøren mært i bilindustrien eller deres underleveran dører. Drevet frem a f bilindustrien Flexpendant Flexpendant eller offline-programmering Selve programmeringen af robotsystemet kan enten forgå ved hjælp af et lille kontrolpanel kaldet Flexpendant, 1 3] 6.10.2006 [nr. 40] Ingeniøren [ TEM A: robotter 16 Robotter kan godt genbruges D e r e r OKW . A x w tf s tig e n d e h a n d e l m e d tki'-M fUt* b r u g te r o b o t te r h e r h je m m e . Doseringspumper D e m a n e r b illig e , m e n s k a l tæ n k e o m , fø r d e s ig TEMA: robotter] Ingeniøren 3 ] 17 BRUGTE ROBOTTER Robotter kan leveres i tre udgaver. Man kan få en helt ny med fuld garanti. Hvis en virksom hed f.eks. kører 7-holdsskift, vil nye robotter give en større driftssikkerhed end brugte. En brugt, d ererfuld stæ nd ig renoveret. En fuldt renoveret, b 3] 18 FAG ...altid en optimal kvalitetsløsning inden for lejer og linearteknikfra r Ingeniøren [ produktnyt 6.10.2006 [n r- 40] læ s e r [ in f o ' 1redigeretafHans Peter Lomholt Bruun[pinfo@ing.dk] Schaeffler Danmark. produktinformation Tlf: 70 15 44 44 www.schaeffler.dk SCH A EFFLER GROUP 6. 10.2006 [nr. 40] produktnyt] Ingeniøren 3] 1 9 Enkel clips til gulvvarme A f Hans Peter Lomholt Bruun L a n d s d æ k k e n d e 2 4 tim e r s s e r v ic e å r e t ru n d t hpl@ing.dk Et dansk firma har udviklet clips, der letter monteringen a f rør til gulvvarme. ' Ny varevogn i mange var Ingeniøren [portræt produktion Ny stål- og teknikgigant MORTEN JØRGENSEN Født: 1963 får erfaren direktør Morten Jørgensen bliver topchef i Lemvigh-Muller efter fusionen med hans gamle arbejdsplads, Louis Poulsen El-teknik Af Anne Mette Ehlers________________________________ redaktion@ing.dk For