[leder
29.9.2006 [nr. 39]
Ingeniøren [debat
1]2
Hvem får
DR-Sorteper?
Hver dag bringer nye oplysninger om DR's
byggeskandale i Ørestad.
I dag kan Ingeniøren fortælle, at der er en
grov regnefejl i budgetteringen afkoncerthuset. Regnefejlen kan føres tilbage til de så
kaldte "mængder" - som er byggefolks ud
tryk for betonkubikmeter osv. osv. Tallet er
opgjort af projektets franske arkitekt og var
fra starten forkert. Det
kan forklare en stor del af
Det sidste
budgetoverskridelsen,
hoved kan ikke være
men blev ikke fundet før
langt senere, heller ikke af
rullet i DR's byggeskandale
projektets rådgivere.
endnu.
I forrige episode
blev DR's økonomidirek
tør Bent Fjord forleden fy
ret. Det skete som reaktion, da en budge
toverskridelse på 600 mio. kr. kom frem. Af
artiklerfremgår, at D Rs generaldirektør Ken
neth Plummer ikke var orienteret om over
Regnefejl
skridelsen i sommer. Og at han finder det
væltede bud
helt i orden og i overensstem melse med ar
get for DRs
bejdsfordelingen mellem ham som general
nye koncert
direktør og Bent Fjord som økonomidirektør.
hus
På den måde er DR-byggeriet en stor laby
1P
rint, hvor ansvaret for byggeriets økonomi er
diffust placeret. Hvor er bestyrelsesforman
den Mogens Munk Rasm ussen? Hvor er byg
geudvalgsformanden Finn Aaberg, hvor er
projektdirektøren Kjeld Boye-Møller? Ansva
ret er fordelt med én pct. til hver afen række
personer.
Hvordan kan økonomistyringen i et bygge
ri til fire milliarder være så løs? Der gives kun
en svarmulighed - nemlig at budgettet ikke
har nogen reel betydning. Et budgetløst pro
jekt giver kun mening, hvis man anskuer det
som ren politik. Mediepolitik, Ø restadspoli
Rolf Ask
Clausen
tik, Københavnspolitik. Det sidste hoved kan
ikke være rullet.
rac@ing.dk
Indlæg under 300
ord kommer
hurtigst i bladet.
Redaktionen
forbeholder sig
ret til at redigere.
Husk at oplyse
titel eller
uddannelse.
Send venligst
indlæg til debat
redaktør Erik
Lyngsø-Petersen
på e-mail
debat@ing.dk
Skelbækgade 4
Postboks 373
To skridt frem
Det er rosværdigt, at IBM i fredags tog skrid
tet til at genforhandle de kontrakter, som
virksomheden har indgået med en række un
derleverandører, og som indeholder hem
melige jobklausuler. Klausulerne forhindrede
alle IBM -ansatte-og så receptionisterne-i
at få arbejde hos underleve
randørerne i et år efter
samarbejdet mellem IBM
IBM's ledelse bliver
og underleverandøren var
selv nødt til at infor
a fslu ttet-o g uden at de
mere alle medarbejderne om ansatte havde noget
kendskab til de bånd, de
præcis, hvilke bindinger de er
blev fastholdt med.
underlagt
Det er også glædeligt, at
IBM har besluttet, atde
ansatte kan få at vide, om
de er omfattet af bemeldte klausuler. Den an
satte skal blot spørge sin nærmeste chef og
henvise til en konkret kontrakt.
Prosa og HK
nki!SagT
jobklausuler
212
Arne R.
Steinmark
ars@ing.dk
Imidlertid er det netop her, der stadig er et
betydeligt problem for medarbejderne. Den
IBM-standardkontrakt, som Ingeniøren er i
besiddelse affra juni 2006, rammer ikke kun
relevante personer på projektet, men alle ansatte i IBM. Det betyder, at den ansatte skal
spørge til alle IBM's kontrakter for at få et
korrekt svar. Endvidere er det næppe karrie
refremmende at spørge sin chef om en kon
kret kontrakt-for man spørger vel kun til fir
maers kontrakter, hvor man gerne vil søge
arbejde. Samtidig med, at kontrakten i øvrigt
stadig er gældende.
IBM s ledelse bliver selv nødttil at informere
alle medarbejderne om præcis, hvilke bin
dinger de er underlagt og hvor hurtigt disse
bliver afviklet. Uden dette naturlige ekstra
tredje skridt er indrømmelsen kun halv. Afen
afverdens førende it-virksomheder kan man
forvente mere.
Ernæringspolitik
De fede holder hjulene i gang
AfSøren C . Truelsen
Kvalitetsingeniør, København
eller til
Ingeniøren
1503 Kbh.V
Energiforlis
Dansk Folkeparti er upåvirkede af, at der overalt efterspørges mere grøn energi. Højere elpriser skal ikke finansiere
mere vedvarende energi, siger DF, der vil blokere for en energiaftale mellem regeringen og Socialdemokraterne.
J
Vi har valgt at satse på kloge
børn, frem for fysisk stærke
og veludviklede børn. Det har
indtil nu været et rimelig
smart træk, når man ser på
mennesket succes i forhold til
andre racer som f.eks. m am
mutten og bjerggorillaen.
I dag bliver den vestlige ver
den federe og federe på grund
af et inaktivt liv og nem adgangtil sukkerigogfed mad.
Ser man på de lande, som ar
bejder hårdt fysisk og spiser
uraffineret mad, kan man
spørge sig selv: Hvem har
det så bedst?
Man kan her argumentere
for at fedme er et naturligt
trin i menneskets evolution. I
dag skal den vestlige verden
klare sig ved sin viden og ikke
ved sin manuelle arbejds
kraft. Vi har brug for folk, som
er villige til at sidde stille læn
ge, som er villige til at arbejde
ved pcen 16 timer om dagen,
som læser på universiteterne
i 15 år, som er villige til at ofre
sollys for laboratoriebænkens
usunde skær. Uden dem vil
den vestlige verden ikke kun
ne klare sig.
Vi kan ikke spilde de fede
menneskers tid med at skulle
cykle til kontoret. De gale pro
fessorer skal ikke gå rundt i
gaderne for at komme fra et
laboratorium til et andet. De
skal arbejde og videreudvikle
menneskeracen.
Hvis den eneste kurer at
spilde sin tid med at løbe
rundt i en park eller spise
Hvis den eneste kurerat spilde sin
tid med at løbe rundt i en park eller
spise grovkornet brød, er det et skridt til
bagefor menneskeheden.
MS#
grovkornet brød, er det et
skridttilbagefor menneske
heden. Den cancer vi udvikler
overtid ved atspiseG M O -baseret mad eller hormonholdige bøffer er ingenting i for
hold til de problemer, der ville
være ved ikke at acceptere
det.
En ratio på 1:4 for fedme
blandt højtuddannede i for
hold til fedme blandt lavtuddannede citeres som et pro
blem. En åbenbar løsning på
dette problem er uddannelse.
Underforstået at folk er fede,
fordi de er lavt uddannede, og
ikke som et resultat af fri vilje.
At man aktivt fravælger at
bruge 12 år på SU, pasta og
ris i etværelse på 12 m 2 er ikke
nødvendigvis et udtryk for
dumhed eller manglende for
ståelse afens egen situation.
For mennesker er det at spi
se en glæde og et mål. Et mål,
som først kan nås, når man
har optjent og brugt en vis
mængde penge. Fedme er et
spørgsmål om adgangtil og
fornuftigt brug af ressourcer.
Fede holder hjulene i gang,
holder BN Poppe, mens de
højtuddannede bliver subsi
dieret af staten for senere at
leve fedt i alderdommen.
Fede dør tidligere end an
dre-sukkersyge, hjerte-kar
sygdomme, leverproblemer
og faldulykker- og "Samfun
det brugerto-tre miliarder på
fedmerelaterede sygdomme.
Samfundet har derfor en inte
resse i at slanke folk. I prak
sis betyder det også, at fede
er underrepræsenteret blandt
gamle. Ellersagt på en anden
måde: Tidligt fede mennesker
er ikke en del af ældrebyrden.
Kig på hospitaler, det er ikke
fede mennesker, som optager
pladserne. Det er ældre. Æ l
dre koster samfundet milliar-
Økonomisk erfedme en godforret
ningfor samfundet. Tænk på det
næste gang du møder en tyk. Tryk hans
kødfulde hånd og tak hamfor, at han sta
tistisk set er død inden pensionsalderen. t
der og atter milliarder. Og det
bliver ikke bedre, når det grå
guld, som har levet aføkologisk mad og motion, holder
op med at arbejde.
Samfundet burde give øko
nomiske gevinstertil folk som
-sta tistisk s e t - ikke når pen
sionsalderen. Familier med
tradition for at blive gamle
skal pålægges en livstidsaf
gift. Økonomisk er fedme en
god forretning for samfundet.
Tænk på det næste gang du
møder en tyk. Tryk hans kød
fulde hånd og tak ham for, at
han statistisk set er død inden
pensionsalderen.
Body Mass Index, BMI, bli
ver i medierne ofte taget som
noget, vi skal have et forhold
til på linje med E = m c2. BMI
er en guds givet formel, som
naturligt opstår, når man læn
ge nok roder rundt med Einsteins, Plancks, M axwellsog
Newtons ligninger. Det fak
tum at BMI-tolkning sygelig
gør 25-50 pct. af befolkningen
er bare uheldigt-ingen nor
malfordeling her. Til fedme
forskerne vil jeg gerne bede
om en videnskabelig udred
ning afdenne åbenbart så
grundlæggende naturlov.
Det er et sundhedstegn for
den menneskelige race, at vi
bliver federe. Den 17. august i
år kom overskriften "Verden
har flere overvægtige end un
derernærede! - Det er evolu
tion i real-time.
Forkortet, se hele indlægget
på ing.dk/debatarkiv
Mere debat 1] 4 og 1 ] 30 samt i Karrieresektionen 2] 10
Dansk biotek går glip af millioner Ingeniøren nedsætter trafikkommission Ingeniørens trafikkom m ission, der består a f syv trafikeksperter, skal hjæ lpe politikerne med at løse det voksen de trafikkaos i D a n m a rk . 1 J Rift om unge på jobtræf Ventureselskaber tøver for læ nge m ed at invester
[leder 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [debat 1]2 Hvem får DR-Sorteper? Hver dag bringer nye oplysninger om DR's byggeskandale i Ørestad. I dag kan Ingeniøren fortælle, at der er en grov regnefejl i budgetteringen afkoncerthuset. Regnefejlen kan føres tilbage til de så kaldte mængder - som er bygg
HVORFOR BRUGE TIMER PÅ AT KONFIGURERE DINE SERVERE, NÅR DU KAN SKÆRE DET NED TIL 15 MINUTTER? Xeon in s id e Dual-core. Do more. Jo mindre tid du bruger på dine servere, jo mere tid kan du bruge på din virksomhed. Det nye HP BladeSystem med Dual-Core Intel Xeon Processor giver dig styrken til at
1 ]4 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [debat kolofon] IN G EN IØ R EN O Trafikkaos i 2030 Brug pengene til infrastruktur rigtigt A f Henrik Garver Analysechef, Foreningen a f Rådgivende Ing eniører-FR I Trafikmeldingen for 2030 ly der på kaos! Den kontante udmelding kom en række tra fikforskere m
Y o u r p o te n tia l. O u r p a s s io n . Microsoft* p a r' m - tw En virksomhed, der håndterer 9 millioner Jettainer håndterer shipping containere fo r Lufthansa og US Airways på containertransporter om året. 3 .0 0 0 flyvninger mellem 4 0 0 lufthavne hver dag. For at kunne følge Kører
jlcort nyt 1]6 Ingeniøren [nyheder 29.9.2006 [nr. 39] Uheld nedlægger dansk visumsystem I små fire uger har Udlændingeservice og de danske am bassader og repræsentationer i udlandet haft problemer med it-systemet, der udsteder visum. Konsekvensen er, at det kan tage op til ti uger at få et vis
29-9-2006 [nr. 39] nyheder] Ingeniøren 1 ]7 SAS tager danske fingeraftryk fra 2007 Datatilsynet giver grønt lys til at koble passager og baggage sammen Af Dorte Toft_____________________ redaktion@ing.dk Fra sommeren 2007 vil SASrejsende i Danmark blive bedt om frivilligt at give fin geraftryk,
1]8 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [nyheder D R -m o d e lle n fe jle d e i k o n c e r th u s e t
Switck 5400zl D e n u t r o lig t h ø je h a s t ig h e d , s o m G ig a b it b y d e r p å . k a n n u f å s t i l e n o v e r k o m m e ! p ris . D e s u d e n le v e re s d e n n e t e k n o lo g i a f e n v ir k s o m h e d , d e r n y d e r s to r t i l l i d p å m a r k e d e t , o g h v is s
1 ] 10 Ingeniøren [naturgas + epj 29.9.2006 [nr. 39] Chancen for at finde gas er 10-12 procent AfNikolaj Hanselt__________________________________ n ih @ in g .d k Få hundrede meter nordøst for Karlebo Kro hæver sig en enorm jernkonstruktion. Det er svenske Tethys Oil og danske Dong, der er i ga
I I -g i 'S S k if t til e t p r o d u k t , d e r e r Vejledende salgspris Skift fra A u toC A D LT til et af Autodesks branche specifikke produkter til byggebranchen, indust rien eller infrastruktursektoren. Disse produkter giver dig DW G-kom patibilitet og stor tegnekapa citet, hvilket kan m
1] 12 Ingeniøren [energi 29.9.2006 [nr. 39] S o lv a r m e i la v e n e r g ih u s e e n Nye tal fra IDA Energiår 2 0 0 6 viser, at solvarm e kan dække cirka halvdelen a f v arm e forbru get i et lavenergihus Nye beregninger fra rådgiver firmaet Planenergi viser, at solvarme og lavenergihuse pas
29.9.2006 [nr. 39] energi] Ingeniøren 1 ] 13 o v e r r a s k e n d e g o d id é SOLVARME BATTER I LAVENERGIHUSE Solvarmedækning i forskellige hustyper, procent 50 ......... -........................................................... Ældrehus Nyere hus Boliger opLavenergiført i henhold huski.
Er du ingeniør Kan du gennem IDA Forsikring bl.a. forsikre: k e n d å b e rt '0,da£Særtii 'S 'i s p ø f j s m 3 '-
Vi forsikrer 29.000 ingeniører, fordi de synes, det er billigt H o s I D A f o r s i k r i n g f å r v i lø n f o r a t r å d g i v e - ik k e b o n u s fo r a t s æ lg e . D e rfo r b e h a n d le r v i v o r e s m e d le m m e r e n s , o g fo rd i in g e n iø r e r e r g o d e t il a t p a s s
1 ] 16 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [biotek I L a n g s o m k a p ita l k o s t e r d D anske biotekselskaber får for få penge i de tidlige faser. D erfor er de læ n ge om at m od ne produk terne. D et koster m an g e m illio n er på deres frem tid ige indtæ gt IKORTHED Venture selskaber nøl
29.9.2006 [nr. 39] biotek] Ingeniøren Fem a n sk b io t e k k a s s e n
1 ] 18 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [transrapid Verdens sikreste tog kolliderede Intet signal advarede det tyske Transrapid-tog om, at det få sekunder senere ville kollidere med en arbejdsvogn AfBirgitte Marfelt_______________ bim@ing.dk Det førerløse m agnetsvæve tog Transrapid, der for en uge
p rod uktp ris 06 ] Ingeniøren 29.9.2006 [nr. 39] 1] 19 INGENIØRENS PRODUKTPRIS 06 Produktet skal: i sit design have en afgørende teknologisk nyhedsværdi og/eller bygge på markant ingeniørmæssig kunnen. Yderligere vil det blive tillagt vægt, hvis produktet haren bred samfundsm æssig betydning.
1] 2 0 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [trafik v I_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ IN G E N I
trafik] Ingeniøren 29-9-2006 [nr. 39] 1] 21 Plougmann § Vingtoft R e g e rin g e n s M IS S IO N p å Det, vi kan opnå ved arbejdet, er at vække opmærksomhed om disse meget store sam fundsøkonomiske problemer og få sorteret ud i argumenterne. Nogle a f de argumenter, man kan have for at træffe
1] 2 2 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [biltekn ik *. i G a m m e l M o r g a n FO R FULD TU R B O Mere end 2.000 timer har Frank Winther brugt i garagen på sin Morgan fra 1965. Men så har han også fået motoren til at yde 200 hestekræfter Af Leif Osmark red a ktio n @ in g .d k Ubesværet n
D u er m genvøv D u h a r e n g o d øn p a s godt p a den . ts L ø n s i k r i n g e r e t s u p p l e m e n t t il d e n a l m i n d e l i g e a r b e j d s l ø s h e d s f o r s i k r i n g , X s o m d u e r d æ k k e t a f v e d m e d l e m s k a b a f IA K . D u t e g n e r l ø n s i k r i
1] 24 Ingeniøren [olie og gas 29.9.2006 [nr. 39] D a n se n o m rø rle d n in g e rn e Vestlige og russiske olie interesser kolliderer på grænsen mellem Europa og Asien, hvor nogle a f verdens største uudnyttede energi ressourcer ligger gemt Af Simon Kruse red aktio n @ in g .d k Udtalelserne va
rumnyt] Ingeniøren 29.9.2006 [nr. 39] S o n d e o p d a g e r n y rin g o m U n d e r 12 t im e r s S a t u r n - f o r m ø r k e ls e ly k k e d e s d et ru m so n d e n C a s s in i at o b se rv e re 1] 25 S a tu rn e n d n u e n r in g o m p la n e t e n Under den lange Saturnformør
1] 2 6 29 . 9.2006 [nr. 39] NATUR VIDENSKAB Den californiske kondor Ingeniørens bud på årets nobelpriser p å k a n te n Afjens Ramskov ram@ing.dk I næste uge går det løs med tildelingen a f årets nobelpriser. Mandag gælder det prisen i medicin/fysiologi, tirsdag offentliggøres modtagerne a f f
29-9-2006 [nr. 39] 1] 27 naturvidenskab] Ingeniøren ODENSE K l j l H I PRODUCTION k W ! INFORMATION M å s k e d u h a r a lle r e d e c le n k a p a c it e t 1d u a f o v e r le v e ls e S id e n 1 9 8 2 h a r a m e r ik a n s k e re d d e d e n c a lif o r n is k e a n d e t ved at sk
Tag kampen op med sværvægterne i produktudvikling G å efter Ingeniørens Produktpris 2006 sam t syv branchepriser Hvad hjælper det at være innovativ Herudover kåres som noget nyt syv klar teknologisk nyhedsværdi, så og genial, hvis ingen ved det? branchevindere, hvor din virksomhed indstil jer t
p roduktnyt] Ingeniøren 29.9 2006 [nr. 39] 1] 29 1 læ s e r [in fo redigeretafHansPeterLomholt Bruun[pinfo@ing.dk] N y fo ld e te le fo n e r på m a rk e d e t p ro d u k tin fo rm atio n brugeren mulighed for at kø be eller melde sigtil musik fra de fleste musikudbydere. Med til enheden hører
1] 30 [debat Ingeniøren 29.9.2006 [nr. 39] Kyoto-aftalen B a re 'S z T X i s M r o lig m in e h e rre r p i A P h I A U P IA - u la n d e n e få r v a r m P IA A i a f S U P IA lu ft i s te d e t fo r r e n t v a n d A f Poul A n ch e r Larsen C ivilin g en iø r, Ly n g b y
debat] Ingeniøren 29-9-2006 [nr. 39] O O Fremtidens patenter Kyoto-protokollen S t ig n in g T e k n o lo g ir å d e ts r a p p o r t e r f u ld Gaskedler D in a f 1] 31 k lo a k Då 1 0 0 fe jl o g s a v n e r h is to r is k p e r s p e k tiv a f ko n d e n s c ro n e r p r. A f C
29.9.2006 [nr. 39] IN G EN IØ R EN T E K N I K K E OM B O R D PÅ Redigeret a f Mette Buck Jensen mbj@ing.dk G A LA TH EA 3 Cfssbedtøe! U n u In te llig e n te g a t e w a y s licib F je r n a f læ s n in g P la t fo r m e til s ty r in g s f o r m å l L m u x in a B o x www.ftab.dk K
,V ;,., . * * f if 15 111 r jj. ii ......... -fe' ' Maea Ingeniører stopper blokade i Aalborg V G jm g e n i e n u d c i ø e n d e r a c e E fte r n æ s t e n e n m å n e d s k o n flik t h a r hpr-Afc vesvjfef** s* 4# v i : 65 A a lb o rg In d u s t rie s in d g å e t e n a fta le
29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [nyheder Museskader anerkendt For første gang nogensinde har Arbejds skadestyrelsen anerkendt museskader som en arbejdsskade. Det skete på et møde i tirs dags, hvor der blev behandlet ti sager om skader på baggrund af arbejde med mus. Anerkendelsen kommer, selvom sty
l 29.9.2006 [nr. 39] nyheder] Ingeniøren 2] 3 IAK åbner konsulenthus IA K - Ingeniørernes a -k a sse - har åbnet konsulenthuset Komplement med 35 medar bejdere i København, Århus, Odense, Aal borg og Aabenraa. Komplement har slået dø rene op for coaching, karriereudvikling og kompetenceafklarin
2] Ingeniøren [iværksættere 4 29.9.2006 [nr. 39] i 1 GRUNDLÆGGEREN BAG INDUSTRIGIGANTEN I denne serie interviewer vi iværksætterne bag nogle af de danske virksomheder, der vi rkelig har vokset sig store. Hvilke tanker gjorde grundlæggeren sig, da virksomheden blev etableret? Hvilke udfordringe
D I M I T T E N D E R DU R U S T E T T IL JO B SA M T A LEN ? K o m t i l d im it t e n d s e m in a r o g f å b l. a . s v a r p å f ø lg e n d e s p ø r g s m å l: - H v a d m e g e t k a n j e g f o r v e n t e i lø n ? - K a n j e g f å m i n f e r i e b e t a l t a f IA K ? - H v
2] 6 Ingeniøren [arbejdsmiljø 29.9.2006 [nr. 39] In g e n iø r e r e r u s ik r e p å m å l D e t s k a d e r in g e n iø re rn e s n å r le d e ls e n o g r a m m e r ik k e lw@ing.dk og trb@ing.dk Ingeniører er langt oftere end andre danske lønmodtagere i tvivl om, hvad målet med de res arb
arbejdsmiljø] Ingeniøren 29-9-2006 [nr. 39] o g f o r v e n t n in g e r 2] 7 IDASARBEJDSMILJØUNDERSØGELSE 2006 Ingeniørforeningens Arbejdsmiljøundersøgelse 2006 omfatter privatansatte og offentligt ansatte ingeniører, samt ledere, projektledere og menige inge niører. Spørgeskemaet er sendt til
2] 8 Ingeniøren [praktikprojekt 29.9.2006 [nr. 39] Studerendes opfindelse h jæ lp e r L iq t e c h p å s e jr s s k a m le n T o in g e n iø rs tu d e re n d e d e r e r m e d p ra k tik s te d til a t g ø r e h a r u d v ik le t e t k v a lite ts s ik rin g s s y s te m , v e rd e n re n e
29-9-2006 [nr. 39] 2] 9 praktikprojekt] Ingeniøren K O N S U L T A T IO N ROBOT. Takket væ re de to D T U stu d e re n d e Ifusion I konsultationen lægger Ingeniøren sig på briksen hos diverse eksper terfor at få gode råa til ingeniørernes arbejdsliv. Denne gang spørger vi proceskonsulent Henr
Ingeniøren [debat 2] 10 29.9.2006 [nr. 39] Charlotte Rønhof. Forskningschef i Dansk Industri. Om universiteternes nye taxametersystem. Til dagbladet Information Il £ in f c f e , ._ ! i t l .... Vi er især bekym rede for, at kvaliteten a f uddan nelserne bliver sænket. H vis universiteterne
/v nekrolog] Ingeniøren 29-9-2006 [nr. 39]a O Arbejdsvilkår B e ta lin g ik k e Q ie k ro lo g fo r o v e r a r b e jd e e r e t p e r s o n a le g o d e A f ja n H eisterb erg -A n d ersen civiling eniør, G en to fte betaling-t-10 pct. firmabeta ling c. kr. 29.400 om måneden. For ethvert
2] 12 NYTOM NAVNE: Ingeniøren, postboks 373 , 1503 Kbh. V, att. Eva Frydendahl eller e-mail: navne@ing.dk. Ingeniøren [navne g ru n d e år 7 . OKTOBER Peer Frederiksen, ing., Ballerup - 9 0 år. Ib O le Klinke, ing., Århus N - 75 år. Jens Styrup Rotne, civ.ing., Van løse, Internationalt Pat
29-9-2006 [nr. 39] En m e sse fo r d e p r iv a t a n s a t t e N æ s te n 1 0 0 p r iv a t a n s a t t e in g e n iø r e r v a r s a m le t i Å r h u s e n v a r m lø rd a g i s e p t e m b e r. H e r h a v d e A n s a t t e In g e n iø r e r s R å d in d b u d t til ID A P r iv a t M e s s e , e
Ingeniøren [annonce
29-9-2006 [nr. 39] stilling e r] Ingeniøren r 1 le d ig e [ s t illin g e r Tirsdag kl. 14.00 for ufærdigt - og elektronisk materiale. Kl. 16.00 for reproklart materiale. Indleveringsfrist i udgivelsesugen: Brian Bjørnstad Helle Kirk Bolette Westh Kontakt: 3326 5377 3326 5376 3326 5358 Lone
2] 16 Tekniske rådgivere til jernbanesektoren Ingeniøren [stillin g er 29.9.2006 [nr. 39] In t e r f le e t Technology Rullende m a te rie l o g Sporteknik m : m ' Flere gode udfordringer BB I f Interfleet Technology er med 500 medarbejdere fordelt på tre verdensdele et førende interna tio
H a r d u l y s t t il i n t e r n a t i o n a l e u d f o r d r i n g e r o g l y s t t il a t v æ r e e n d e l a f e n i n t e r n a t i o n a l s u c c e s ? R o c k w o o l In te rn a tio n a l A /S e k s p a n d e r e r fo rts a t v e d u d v id e ls e a f p ro d u k tio n e n o g e ta b le r
2] 18 Chempaq A/S In g e n iø r t il m e d ik o te k n is k Ingeniøren [stillin g e r 29.9.2006 [nr. 39] ARHUS AM T p r o d u k tio n A A R H U S U N IV E R S IT Y H O S P ITA L I fo rb in d e lse m ed im p le m e n te rin g a f n yt p ro d u k tio n su d sty r i en m e d ik o te k n isk p
Roiis-Royce is the worids leading supplier o f ship designs, equipment and complete system solutions for most types o f vessel. Rolls-Royce Marine has a workforce of 7,500 highly skilied professionals at locations throughout the world. For more information, visit: www.roHs-royce.com l/l/e are looki
Ingeniøren [stillin g e r 2 ] 20 29.9.2006 [nr. 39] Nøglepersoner faglig stolthed Respekt for faget og glæde ved arbejdet er naturlige dele af kulturen i COWI. Faglig stolthed og dialog fylder meget i P E D A X medarbejdernes bevidsthed. Vi søger for tiden nye og engagerede medarbejdere, der vi
stillinger] Ingeniøren 29-9-2006 [nr. 39] *€ A ( K o l d i n g K o m m u n e 3 B y g g e s a g s b e h a n d le r e Løn: snarest. efter gældende overenskomst. Yderligere oplysninger: I~1 O nline Vejcenter Midt- og Vestjylland 2 O Teknisk forvaltning søger: Tiltrædelse: C Rasmus J.
Sfdstø irs deltagers: Aalborg Portland, ACHydratilic, Aktivitets- o g Udviklingscentret, AiuCIustør, ANgroupA/S Industfial Enginsørs. Anifnationsværkstodet CVUMidt Vest, ARoS Århus Kunstmuseum, ARTLAB, BAC- Bøskættigelsesministetists Adrri, Center, Bang S. Ohifsen Madicom, BC lift, BilBasen, Bojiua,
29-9-2006 [nr. 39] stillinger] Ingeniøren 2] 23 I- Vejteknisk Instituts afdeling for rådgivning og måling søger 1 - 2 ingeniører til teknisk projekt ledelse og rådgivningsopgaver med tjenestested i Skanderborg eller Fløng ved Roskilde. Ansøgningsfristen er mandag den 16. oktober 2006 kl. 12.00.
24 Ingeniøren [stillinger 29.9.2006 [nr. 39] Johs. Rasmussen, Svebølle A/S, www.johs-rasmussen.dk, blev grundlagt i 1932 og beskæftiger i dag mere end 280 medarbejdere inden for ladvogns-, container-, silo-, tankvogns- og olie-/bitumentransport. Selskabet er certificeret i henholdtil DS/ISO9001.
stillinger] Ingeniøren 29.9-2006 [nr. 39] [ p h .d .-tild e lin g e r Af Eva Frydendahl ef@ing.dk Xuefeng Yin har ved Aalborg Universitet fået tildelt ph.d.graden for forskningsarbejdet High-Resolution Parameter Estimation for MIMO Channel Sounding, der er udført ved Institut for Elektroniske Sys
2] 2 6 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [stillinger Vestas is the world leader inwindtechnologyanda drivingforce inthe development of the windpower industry. Vestas core business comprises the development, manufacturing, sale, marketing and maintenance of wind power systems. Vestas supplies windturb
29-9-2006 [nr. 39] m stillinger] Ingeniøren 2] 27 N a k s k o v f~ l Online K o m m u n e Byggeri, M iljø & Forsyning Drift & Anlæg GENOPSLAG P R O JE K TC H E F I n g e n i ø r til D r if t o g A n læ g s a fd e lin g e n i N a k s k o v K o m m u n e . Da en af vores ingeniører har søgt n
2 ] 28 Ingeniøren [jobfinder VIDEN, DER VIL 29 . 9.2006 [nr. 39] VIDERE jo b f in d e r .d k Nyeste stillinger på jobfinder.dk 283 ingeniør- og maskinmesterjob på jobfinder.dk 1 Stilling Stilling A rbejdsgiver Kviknr. Arbejdsgiver Kviknr. Ingeniører COWIA/S 328752137 Tekn. marketin
29.9.2006 [nr. 39] jobfinder] Ingeniøren Udfordring: Miljø og landbrug Strukturreform og ny miljøregulering Er du agronom, biolog, miljøingeniør eller lign. og har lyst til at arbejde med konsulenter og land mænd ACere eller evt. Tekniske assistenter til Park- og vejafdelingen i Ny Faxe kommune w
G IV D IN K A R R IE R E S K U B Jobfinder.dk er åbnet i en ny version. Her får du et hurtigt overblik over ledige job i relevante brancher og finder en masse interessante artikler og gode råd om jobsøgning og karriereudvikling. Det er også her du finder det største udvalg af ledige teknologi-job
29-9-2006 [nr. 39] n A No r d jy lla n d Stress arrangement FagTek og IDA arrangerer i samarbejde med CAOP v/arbejdspsykolog Sara Lundhus et seminar hvor du kan blive bevidst om, hvad der gør dig stresset, hvordan du reagerer, og hvorledes du kan blive bedre til at undgå stress. Seminaret forløbe
2] 32 Ingeniøren [annonce l)A Lette løsninger på tunge trafikproblemer V e st jy lla n d - fo r tsa t Get a Life, Engineer! - Viborg Hvorfor plukker vi ikke de lavesthængene frugter først? Stigende privat bilisme giver mere trængsel på vejene, øget luftforurening og C 02 udslip og betyder samt
ID A 29-9-2006 [nr. 39] No r d s jæ lla n d / fo r tsa t Kø ben havn Kan du skrive tekster der bliver læst - og forstået ENERGI-tirsdag: Avanceret kontrol af elsystem Ingeniører har mange opgaver på jobbet, der kræver, at man skal kunne skrive gode tek ster. Det kan være i form af instruktione
2] 34 l)A Ingeniøren [annonce 29.9.2006 [nr. 39] Den Hirschsprungske Sam ling - Rundvisning og frokost Kø ben h a vn / fo rtsat Lean, Lederskab og Forandringskultur Lette løsninger på tunge trafikproblemer Lean kræver excellent ledelse. En virksom hed indfører Lean for at eliminere spild og
29-9-2006 [nr. 39] annonce] Ingeniøren M Mø d ekalen d er Nordjylland Dato Tid Titel/Sted 02.10 15.00 PilgrimsvandringtilSantiagodelaCompostellaiNordspanien/ IngeniørhusetiAalborg,VestreHavneprom enadeiB,Aalborg 03.10 16.00 BesøgDanmarksstørsteIsstadion/ Gigantium,Olympiaparken7,Aalborg0 03.1
29-9-2006 [nr. 39] A - C S T B Ingeniørens Bagside Postboks 373, 1503 Kbh. V bagsiden@ing.dk F Ring og aftal tid p % S k in k e k u t t e r lin g o fo r k e n d e re 13U6-2006 Om duften a f frisk ristet indianer med sidevogn og en Karl Stegger i kødvest a ca fé fo d k o ld t. H er kan m
O VOLUMEN. A u d io A sics er m ed direk tø r M ichael D e ru g in sk y s ord havn et på rette sted . Salg et til A nalog D e v ice s sik rer det kun tre å rg a m le s e l skab adgang til kapital og sto rt produk tio n san læ g , [foto: Lars B ertelsen] redaktion@ing.dk tlf.+45 3326 5300 fax.+45 3
3] 2 Ingeniøren [løgnedetektorer 29.9.2006 [nr. 39] LØ G N . En løg n ed etekto r hav de sik kert slå e t kraftigt ud, da U S A s tidligere p ræ sid en t Bill Clin to n den 2 6 . ja n u a r 1998 for åben sk æ rm sa g d e de berøm te ord: I did not have se x ... [foto: Scanp ix] 1 did not have
løgnedetektorer] Ingeniøren 29-9-2006 [nr. 39] 3] 3 S te m m e n u a fs lø re r lø g n e n Je g tro r s le t ik k e p å d e t. F ø rst sk a l m a n p å v id e n s k a b e l i g v is f in d e fr e m t il Billige løgnedetektorer, b aseret på ste m m e analyse, fin d er vej til erhvervsliv og m
3] 4 Ingeniøren [nyheder 29.9.2006 [nr. 39] Vi er havnet det helt rette sted A nalog D evices sikrer det u n g e firm a A udioA sics adgang til kapital og stort produktionsanlæ g A f H e n rik Skov FOKUSERING. V i har væ ret m eg et bevid ste om at foku hes@ing.dk se re på n ichen og har ikk
E L E K T R O N IK K ø b d e W s e n e s te ir e le s s & p r o d u k te r D is p la y s RS - Industriens elektronikleverandør in d e n f o r h o s R S www.rsonline.dk
3] 6 Ingeniøren [nyhed 29.9.2006 [nr. 39] DIN ELEKTRONIK-LEVERANDØR Powersupply-specialister AC/DC 5W - 2000W Hos Toptronic har vi mange års DC/DC 0,25W - 500W erfaring med powersupply-løsninger. Industri-standard Medical-godkendt f = A B R IM e X Ring eventuelt til vores powersupply- Cus
29-9-2006 [nr. 39] nyhed] Ingeniøren 3] 7 Flextronics er kendt for sit samarbejde med ledende OEM's inden for design, produktion og logistik af mobiltelefoner, spille konsoller og printere. b lo d try k s m å le r i p la s te r AUTOMATISK BLODTRYKSMÅLING DØGNET RUNDT DEMONSTRATOR KLAR OM ET HALV
3] 8 Ingeniøren [tele E n 29.9.2006 [nr. 39] b ø je lig S a m s u n g Samsung gik efter 12 pct. a f mobilmarkedet - og fik det. Næste skridt er at blive teknologiførende Af Kent Krøyer_______________________________________ kk@ing.dk Analyse: For tre år siden, da sydkoreanske Samsung, gik in
29.9.2006 [nr. 39] D e r nyheder] Ingeniøren e r in t e r n e t 3] 9 Flextronics er kendt for sit samarbejde med ledende OEM's inden for design, produktion og logistik af mobiltelefoner, spille konsoller og printere. i h im le n Internetforbindelser i fly bruges til at videresende flydata. De
29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [Elektronik-06 3] 10 A SAVANNE. M ed geparden som m asko t havde kom po n en td istrib u tø ren C -88 indret tet sin stan d på eiektron ikm es- E le k t r o n ik b r a m sen so m en sav an n e, [foto: M ichael C arlsen] A f H e n rik Skov______________________ hes
Annonce Hele dette tillæg er en annonce for Nohau Annonce no. 2/2006 newsletter from nohau Kære læser For godt ti år siden var det meget populært at sammenligne udviklingen af software med bygge- og anlægsarbejder. Man anskuede konstruktionen af software på sam m e måde som en Storebæltsbro, og
Hele dette tillæg er en annonce for Nohau knnonce V æ lg d e n r ig t ig e k o m b in a t io n t il t e s t a f e m b e d d e d Henrik S. Andersen isa@nohau.dk Annonce a f v æ r k t ø je r s o ftw a re s u tle vold Squue_Rsot_eonv (double tlpha, t l u t _pt, tiost *gMu) T e s t a f s o f
Annonce M o d e l Annonce Hele dette tillæg er en annonce for Nohau D r iv e n A r c h it e c t u r e o g t e s t m e d R h a p s o d y . Af Henrik S. Andersen hsa@nohau.dk Model Driven Architecture, MDA, er ikke blot et buzzword, men er efterhånden accepteret, som den eneste vej til effek
Annonce Hele dette tillæg er en annonce for Nohau Annonce *m m m %mmmmgmwam.amggasgæigigggægrasgggiH Kontaktinfo: P o w e r T o o ls Af Lars Thorborg__________________________________ lht@nohau.dk Flemming Jensen Adm. Dir. Tlf.: 44 52 16 60 fkj@nohau.dk Henrik S. Andersen T R A C E 32 fra L
Elektronik-06] Ingeniøren 29.2006 [nr. 39] h e n t ilb a g e i d e t h ø je g e a r 3] 15 Snæver fokuseri er et stort hit A f H e n rik Skov_____________________ hes@ing.dk 1 D o m m e n fra u d s tille rn e v a r r e g is t r e r in g k lar: K o n c e p te t fo r E le k t r o n ik -0
3] 16 Ingeniøren [Elektronik -06 D a n s k 29.9.2006 [nr. 39] e le k t r o n ik e r t o p t r i m m e t t il g lo b a lis e r in g globalt - og sætte sig tungt på dem. Terma er netop en af de S to r o m s t illin g s p a r a t h e d o g danske globale nichevirk m a n g e g lo b a le n ic h e v
-ir m ZkMåå 1 - .f vv %' Sf '' 'i - * 1 Ingeniøren takker sam tlige 230 udstillere og 4 .0 6 4 besøgende for en god m esse Vi ser frem til at m ødes igen på Elektronik-08 i septem ber 2008 E L E K T R O N IK -O D a n m a r k s s t ø r s t e e le k t r o n ik m e s s e 6
3] 18 Ingeniøren [måleudstyr 29.9.2006 [nr. 39] S o ftw a re n ta g e r te te n i m å le u d s ty r Tendensen er klar: Test- og m å le apparater opgraderes og til passes m ed softw are MULTIFUNKTION. M o derne te st-o g m åleap p arater er ko n stru eret, så de kan o pg rad eres til nye sta n
, 3] 19 m åleudstyr] Ingeniøren 29-9-2006 [nr. 39] Nordcad Ny Allegro PCB release 15.7 Rohde & Schwarz satser på lo w -e n d m å le u d s ty r så der kommer flere apparater i den billige ende. Udviklingsvirksomheder ne kan bruge den nye type måleudstyr som vejledende måling, før testhusene, d
3] 20 Ingeniøren [måleudstyr 29.9.2006 [nr. 39] Måleudstyret flyttes til produktionen Foss Analytical skal i stigende grad tilpasse deres analyseudstyr, så det bliver et led i produktionen A f H e n rik Skov hes@ing.dk Danske Foss Analytical, der primært fremstiller analyse udstyr til fødevarei
29.9.2006 [nr. 39] m åleudstyr] Ingeniøren 3] 21 T M S n e t.c o m G ra tis o n lin e -v a e rk tø j til e le k tro n ik in d u s trie n Geigertæller i armbåndsuret A f K e n t K rø ye r_________________ kk@ing.dk F o r 2 0 å r s id e n - d e n 2 6 . ap ril 1 9 8 6 n e d s m e lt e d e ato m k r
29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [produktnyt 3] 22 l æ s e r [ i n f o redigeret af Hans Peter Lomholt Bruun [pinfo@ing.dk] S te p m o to r d riv e r-IC g iv e r h ø j fle k sib ilite t produktinformation TX18D16M1CAB, der begge er transflektive og virker i dagslys, hvilket gør dem an vendelige t
29.9.2006 [nr. 39] produktnyt] Ingeniøren U S B - k a b le r s p e c ie lt til N ye s tik k o n ta k te n h e d e r e n e rg ik æ d e r Lauritz Knudsen introducerer nu en serie nye stikkontakten heder i L K C L IC LINE og LK O PUS 66 design. De nye en heder er beregnet til kanal montering og
- i s- -& -o V t'V T m Microsoft Stanford University Toshiba BAE Systems Flextronics Lockheed Martin National Institute of Oceanic Technology United States Air Force Lund Institute of Technology Niksar Australia Pty Ltd. Honeywell Sandia National Laboratories NEC Aerospace Systems S
K iv p s s i* Hvor er du om fem år? Mads Lange, og hans to kammerater fra år gang 2001, fortæller om livet efter AAU. [22-25]
MAKING MODERN LIVING POSSIBLE Løs lig ningen ved at flytte en tæ ndstik! * A H vad står d er? L a v trekanten ril et kvad rat ved at (lytte to m onter! H vad er ind g ang sm o d stand en Ri a f d en uendelige ræ kke af m o dstand e vist hero ver ? H vordan opstår hullet? ÅRETS ARBEJDSPLADS 'Å
i k ii i Nysgerrighed er appetit på viden! H ar Vi er løbende på udkig efter dygtige du lyst til et spændende job, kan vi medarbejdere med specialisering inden skærpe din appetit. Du bliver en del af for produktion, forskning og udvikling, en international virksomhed i vækst. herunder ke
29-9-2006 [nr. 39] MM* redaktion@ ing.dk tlf.+45 3326 5300 fax.+45 3326 5301 www.ing.dk 32. årgang [nr. 39] 29.9.2006 A N SVA RSH A VEN D E C H EFRED A KTØ R: A rne R. Steinm ark ars@ in g .d k R E D A K T IO N : Lars Bo A xelholm lba@ ing.dk G R A F IS K D E S IG N O G LA YO U T: Connie jø n sso
29.9.2006 [nr. 39] Få overblik og netværk som trainee Jacob Andersen fik en solid start på ingeniørkarrieren som trainee hos Elsam. 4 ] 2 0 SCj*-. . * ' V. ..,.* ~rx: Kræv fryns med omtanke a Fri bil, gratis telefon, betalt avis og masser af ferie. Du kan selvføl gelig godt kræve en masse
4] 6 Ingeniøren [velkom m en til messe 29.9.2006 [nr. 39] i S ID S T E N Y T ...
www.dorigsnergy.dk/job Mød Claus Claus er projektingeniør i DONG Energy, hvor han har været i 8 år. Hans opgaver er nøjagtigt, som han godt kunne tænke sig: udfordrende, spændende og internationale. Om et par år er Claus sikkert projektleder for et af DONG Energys større anlæg i udlandet. Mød Claus
4] 8 Ingeniøren [messe-etikette 29.9.2006 [nr. 39] E N E R G I, engagement, interesse... D et er ikke ligegyldigt, hvordan du fører dig frem på D S E -m e sse n - her er nogle råd A fM e th a Loum ann m e l@ in g .d k Ja, undskyld, men det er svært at være ydmyg, når m an er så lækker som mig,
' Et job hos Alfa Laval indeholder faktisk alle de ingredienser, du kan ønske dig. Vi findes i over 50 lande. Det betyder en hel verden af muligheder for dig, som er interesseret i at arbejde inter nationalt. Vores firmafilosofi er at hjælpe vores kunder til at optimere deres processer. Igen og ig
4] 10 Ingeniøren [kom øverst i bunken 29.9.2006 [nr. 39] Sådan laver du den perfekte uopfordrede ansøgning Af Metha Loumann mel@ ing.dk En uopfordret ansøgning er for flere og flere ingeniører adgangsbilletten til drømmejobbet. Derfor kan det godt be tale sig at skrive uopfordrede ansøgnin ger t
VI KOMMER G LA D E OG GÅR STOLTE V i e r fo r d e t m e s te i g o d t h u m ø r. S e lv fø lg e lig e r d e r tin g , d e r d r ille r i h v e r d a g e n . M e n g læ d e n v e d e t s ty k k e v e lu d f ø r t a r b e jd e e r d e r in g e n d e r k a n p i l l e v e d . D e n d e r f ø l e l s e
Her har du udsigt til en stor karriere H vis d u h a v d e v æ r e t f æ r d ig s o m in g e n iø r , k u n n e d u h a v e v æ r e t m e d t il a t d e s ig n e B u rj al A r a b i D u b a i. D e t e r v e rd e n s e n e s te 7 - s tje r n e d e h o te l o g b lo t é t a f d e u ta llig e e k s e m
f sto re krav] Ingeniøren 29.9.2006 [nr. 39] 4 ] 13 leder virksomhederne efter... Trods ingeniørmartgel vil virksomhederne på DSE-messen ikke slække på kravene A f M e th a L o u m a n n ____________________ mel@ ing.dk Ingeniørmangelen er begyndt at gnave i virksomhederne. I forhold til tidli
4] 14 Ingeniøren [vestjyske fristelser 29.9.2006 [nr. 39' ....................................n 1 Frisk luft, grønt græs og masser af arbejde. mel@ing.dk Det er ene og alene jobbet, der er afgørende for, hvor de er havnet. D u k a n k la re k ø re tu re n fra D S E - m e s s e n i A a lb o
Term a - en in tern atio n al virkso m h ed m ed e n e stå e n d e udfordringer Vi er en attraktiv arbejdsplads med mere Vores kompetencer, vores evne til nytænk end 1.000 medarbejdere i Danmark, Europa ning og vores engagement er de ressourcer, og USA. Vores strategi om fortsat vækst vi til s
4] 16 Ingeniøren [ny adresse 29.9.2006 [nr. 39] S t u d e r e n d e p å klar til at ? O ver halvdelen flytter gerne for at få det første job
29-9-2006 [nr. 39] A A U e r pakke flyttekasserne AAUERN E ER M EST M OBILE O K TIL PRO VIN SEN F o r d e s tu d e re n d e fra A A U h a r d e t ikk e s å s to r b ety d n in g , o m d e re s a rb e jd s p la d s lig g e r i e lle r A n d e le n a f s tu d e re n d e , d e r e r v illig e ti
Med RUMMET som arbejdsplads Ø nskedrø m m en om at AfMethaLoumann mel@ ing.dk arbejde med rum fart er gået i opfyldelse for M agnus Møberg H ansen .r4 * vr t PP I fe j* fa: På hans visitkort står der arbejdsområde: Space. 26-årige Magnus Møberg Hansen er én a f de ganske få unge danske inge
In g e n iø r e n ' s! tale. Selvfølgelig var den unge Hansens hoved fyldt med rum fart undervejs, men han nærede ingen forhåbninger. Pludselig ud a f den blå luft henvendte Aalborg Universi tet sig for at spørge, om han i samarbejde med andre stude rende kunne udvikle strømforsyningen på den sat
4] 20 Ingeniøren [kom petenceudvikling 29.9.2006 [nr. 39] Helle for at være T R A IN E E A a lb o rg U n iv e rs ite ts in g e n iø rs tu d e re n d e s ig e r ju b ii t il a t b liv e tra in e e A f Anne Mette Ehlers______________________ redaktion@ing.dk Ingeniøren har gennemført en under sø
Komplekse problemstillinger, mekanik, elektronik og software. Glæden ved at regne den ud og se, at det virker. Gnisten ved at arbejde i et hektiskt internationalt miljø, hvor vi oplever kundens tilfredshed face-to-face. Det er nogle af de ting, vi tænder på i FKI Logistex. FKI Logistex er en global
[årgang 2001 22 H vor er du om fem år? H er kan du m øde en stæ rk trio, der forlod de trygge ram m er på AAU i 2001 og høre om deres vidt forskellige karriereveje * M å vi I p r æ s e n t e r e i MADS, DENNIS OG JAN fra 2001 A f A n n e M ette Ehlers redaktion@ing.dk Zap. Vi spoler lige
årg an g 2 00 1] 23 [ f F ra m e je t æ r s k e r e t il m o b ilt e le f o n e r Mads Langes første job var kun en halv roe fra afgangsprojektet, idet Aalborg Universi tet gerne ville fortsætte udviklingen a f det selvkørende landbrugskøretøj. Allerhelst ville de have en ph.d.-studerende på proj
fårg an g 2001 F r a a s s i s t e n t t il k o n s u le n t På trods a f en eksamen med topkarakter, gik der nogle måneder, før Dennis Hvilsted fandt sit første job. Jeg søgte nogle stillinger uopfordret, men der var nedgang på jobmarkedet, specielt efter den 11 . september 2001, fortæller han. Hj
årg an g 2001] II i i t 25 F r a p l a s t e r t il p u m p e r Kort efter eksamen landede Ja n Bigum sit før ste job i Toustrup & Overgaard, en mellemstor virksomhed i Randers, der er specialiseret i elektronikudvikling og -produktion. Jeg var sulten for at komme ud og arbejde procesorienter
4] 26 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [sø g h jæ lp AKUTHJÆLP t il d e t f ø r s t e jo b A f Anne Mette Ehlers__________________ redaktion@ing.dk Første dag på jobbet, første uge, første år. Alting er nyt - og det er du også. Goodbye uni, nu skal verden se, hvad du kan. Du skal fyre den nyeste vi
i H o s [ e t in t e r n a t io n a lt o r ie n t e r e t a r b e jd s m iljø . V i h a r e n H a ld o r T o p s ø e v a r ie r e t fra og m a n g e b liv e r v e lk v a lif ic e r e t d u e n sta b d el a f a f e t te a m i m e d a r b e jd e r e V id e n d e lin g te re s og i
4] 28 Ingeniøren [p rø v s e lv 29.9.2006 [nr. 39] i Det er en stor beslutning og risikofyldt beslutning at blive selvstæ ndig, men belønningen er til gengæld ikke dårlig SELVSTÆNDIG ved et tilfælde Af Anne Mette Ehlers_________________________________________ redaktion@ing.dk For seks år side
prøv selv] Ingeniøren 29-9-2006 [nr. 39] D r ø m m e r e g e n d u 4] 29 o m v ir k s o m h e d ? Der er m asser a f steder, du kan hente hjælp, hvis du går rundt med en ivæ rksæ tter i maven I Ret utraditionelt skrevje g meget om, hvad der kunne gå galt. Man er jo nordjyde, og selv om man tr
4] 30 Ingeniøren [vind en walkman 29.9.2006 [nr. 39] r KONKUR RENCE. Aflever kuponen ved Ingeniørens stand på DSEmessen, så er du med i kon kurrencen om en spritny So ny Walkman, [pr-foto] (Konkurrence-kupon UDFYLD KUPONEN OG AFLEVER DEN VEDINGENIØRENSSTAND NR. 32 PÅ DSE-MESSEN. Ja tak - jeg v
I VELUX- Vil duhavemereud afdelysetimer? Hvis du drømmer om at få mere ud af de lyse timer, og hvis du drømmer om at arbejde i en international virk somhedsgruppe, hvor vi værdsætter dygtige medarbejdere med initiativ og engagement, så glæder vi os til at høre fra dig. VELUX skaber bedre boliger
4] 32 Ingeniøren [den første lønseddel 29.9.2006 [nr. 39] Flid, fedt og frynse Vær på vagt, når du stiller krav om personalegoder i dit første job AfMetha Loumann mel@ing.dk Hvad siger du til fri bil, gratis telefon, gratis avis og hjemme-pc, fri ADSL-forbindelse og seks ugers ferie - oven i det
29-9-2006 [nr. 39] den første lønseddel] Ingeniøren 4] 33 goder Uanset hvilke goder, du kan få forhandlet dig frem til, er det en god idé at få alle aftaler skrevet ned på pa pir, så hverken du eller din fremtidige arbejdsgiver er i tvivl om, hvad I har L aftalt. Hvis arbejdsgiveren vil have dig
4] 34 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [messeplan DSE Messe Jobtræf i Aalborg Garderobe (Wardrobe) Indgang A1 W e b -C a fé Entrance A1 5 Udstillingsområde 6 58 8 7 57 (Display area) Foredragsområde 9 10 11 15 16 19 20 12 13 14 17 18 21 22 23 24 25 29 30 33 34 26 27
Nyuddannede ingeniører til ægte international karriere Markedsleder på verdensplan inden fo r design og konstruktion af cementfabrikker 2.000 cementfabrikker over hele verden siden 1882 Over en tredjedel af al cement i hele verden produceres på FLS-teknologi Rekrutterer 400 ingeniører om året (p
D ie s e l t e k n o lo g i In n o v a t io n & T r o v æ r d ig h e d MAN B&W Diesel A/S er en højteknologisk og international koncern. Vi er førende i verden inden for udvikling af totakt skibsdieselmotorer og firetakt generatorsæt. Læs meget mere om os på www.manbw.com M AN B&W Diesel - a membe