1] 2 6 29 . 9.2006 [nr. 39] NATUR VIDENSKAB Den californiske kondor Ingeniørens bud på årets nobelpriser p å k a n te n Afjens Ramskov ram@ing.dk I næste uge går det løs med tildelingen a f årets nobelpriser. Mandag gælder det prisen i medicin/fysiologi, tirsdag offentliggøres modtagerne a f fysikprisen og på onsdag sker _ det samme for kemiprisen. Selve priserne ud deles på Alfred Nobels dødsdag den 10. decem ber i Stockholm. Indstillingerne til årets naturvidenskabeli ge nobelpriser blev indsendt senest 31. janu ar. Disse har siden hen været vurderet a f ko miteer for de tre priser, men den endelige beslutning om tildeling a f priserne i fysik og kemi træffes a f det kongelige svenske videnskabsaka demi på møderne i næste uge. Medicinprisen til deles a f Nobelforsamlin gen ved Karolinska Insti tuttet, som består a f 50 a f instituttets professorer. Det vides ikke, hvem der er nomineret til de tre naturvidenskabelige nobelpriser, og efter de nugældende regler forbliver det en hem melighed de næste 50 år. Men sædvanligvis ligger antallet a f nom ineringer mellem 250 og 300. Hver a f de tre nobelpriser kan uddeles til maksimalt tre personer, som vil dele de ti millioner svenske kroner, der følger med m e daljen. Det sker meget sjældent, at en enkelt person løber med en a f de tre naturvidenska belige priser alene. Det skete sidst i 1999, m en både i kemi og medicin dette år. Et næsten 100 pct. sikkert gæt er, at hoved parten a f prismodtagerne vil være forskere ved amerikanske universiteter eller forsk ningsinstitutioner - men ikke nødvendigvis amerikanske statsborgere. Da modtagerne a f nobelpriserne først får besked ca. en tim e før offentliggørelsen, der finder sted lige før mid dag på en pressekonference i Stockholm, er . det ofte nogle søvndrukne prismodtagere, der bliver vækket a f telefonopkaldet fra Stock holm - et opkald, som mange har ventet på i årevis, men som for andre kommer som en total overraskelse. Svæ re gæt Når man skal gætte på hvilke enkeltpersoner, der vil modtage nobelpriserne, bliver det m e get sværere. Jeg har dog både i 2001 og 2002 ramt plet med tildelingen a f fysikprisen til Wolfgang Ketterle og Raymond Davis, så også i år vil jeg gøre et forsøg på at udpege en a f modtagerne a f årets priser i fysik og kemi. Hvem der vil modtage årets pris i medicin/fy siologi har jeg intet bud på. Mine favorit i år til fysikprisen er den 67. årige Sumio Iijima, der er Senior Research Fellow ved NEC og professor ved Meijo University i Nagoya, Japan. Han opdagede i 1991 kulstof-nanorørene, som i dag er et a f fysik kens m est hotte emner, og som allerede har vist sig at have stor praktisk betydning. No belprisen for det fodboldformede C60-mole kyle, som blev opdaget i 1985, og som er i fa m ilie med kulstof-nanorøret, blev uddelt i ke mi i 1996, så man kan ikke afvise, at det i ste det bliver kemiprisen, der uddeles for kulstofnanorøret, men jeg tror mere på, at kemipri sen går til den 70-årige professor Harry Gray fra Calfornia Institute o f Technology (Caltech) for hans arbejder inden for den bio-uor ganiske kemi og specielt elektrontransport i proteiner. Hvis Harry Gray får nobelprisen vil der væ re en interessant dansk vinkel på historien, idet Harry Gray i 1960-61 var gæsteforsker ved Københavns Universitet, hvorfra han desuden i 2003 modtog en æresdoktorgrad. Og når det forekommer endog meget usyn ligt, at en dansk forsker i år vil modtage en no belpris, vil det nok være det nærmeste, vi kommer en nobelfavorit med danske forbin delser. Men på tirsdag og onsdag er vi meget klogere. A NÆRKONTAKT. Kondor nr. 36 kommer svævende på udkig efter søløveådsler ved Big Sur, Californien, [foto: Ina Fischer Andersen] Af Ina Fischer Anderse n redaktion@ing.dk Kondoren kommer nedefra. Med sit enorme tre meter store vingefang svæver den hen imod mig. Adrenalinet pumper rundt i m in krop, og åndeløst ser jeg tydeligt de spredte svingfjer, det skaldede lyserøde og sortplettede fjæs og øjet. Øjet, der ser direkte ind i kameralinsen, da den flyver forbi. Kun seks-otte meter fra mig. Jeg står på toppen a f skrænten og ser ud over Stillehavet i Big Sur, Californien, USA. Ved siden a f mig på skrænten står Tom Czubek - også overrasket over nærkontakten. Han er frivillig medarbejder fra Ventana Wildlife Society, en a f de organisationer, der er med til KONDORERI USA OG MEXICO A Udsætningssteder C A L IF O R N IE N Pinnades National Monument SanFrancisco Big Sur . jgfresno A A ' Hopper Mountain National Wildlife A Refuge _ NEVADA UTAH Vermillion Cliffs i Gran Canyon NationalPark A R IZ O N A * Bitter Creek National San Diego* Wildlife Refuge Los Angeles A Sierra San Pedro Martir National Park Tucsor . M E X IC O Stillehavet 5 0 0 km Den californiske kondor er blevet udsat seks forskellige steder - fire steder i Californien (start i 1992), Arizona (starf i 1996) og Baja California i det nordlige Mexico (start i 2002). I dag lever der 61 kondorer i Califor nien, 58 i Arizona og 19 i det nordlige Mexico. Forskerne håber på, at kondorerne i Californien og Mexico med tiden vil mødes og skabe en samlet bestand langs Stilleha vet. Oprindeligt levede kondorerne i et bæl te fra British Colombia i det nordvestlige Canada ned mod Baja California i Mexico og videre ned til Texas og den Mexicanske Golf. Herudover levede der en større bestand i Florida. Kondorerne har aldrigtidligere levet i Arizona, men bestanden her er skabt som en sikkerhed, hvis en epidemi eller anden fare skulle ramme kondorerne langs Stille havet. at udsætte kondorer i natu ren. Her på skrænten står han ofte og radiopejler kon dorer, der er nogle a f ver dens største flyvende fugle: Det er nr. 36. En hun på knap fem år. Hun flyver rundt i området og spejder ef ter søløveådsler, der skyller ind på stranden, siger han. Tom Czubek og hans kollegaer følger dagligt kondorernes spred ning, fødsler og dødsfald. Nummer 36 har to radiosendere på. En del andre kon dorer har en GPS-sender på. Alle kondorer har desuden et lille farvet skilt med et num mer. Farven fortæller, hvornår kondoren er udsat. Nummer 36s røde skilt fortæller, at hun blev udsat 12. december 2002. Nr. 36 er teenager. Først om et-to år er hun fuldt udviklet og kønsmoden. Hendes barn dom har været noget usædvanlig - hun er ud ruget a f en maskine og opfostret a f en kondordukke. Men tilbage til det senere. Først lidt om kondorbestandens dramatiske historie. Tidligt i firserne var de californiske kondorer på nippet til at uddø. 1 1982 var den samlede verdensbestand på sølle 24 fugle, og det blev besluttet at indfange de sidste vilde kondorer for at skabe en bestand i fangenskab. California Condor Recovery Program blev startet med US Fish & Wildlife Service i spidsen. 20. april 1987 var der ikke flere vilde califor niske kondorer, der svævede på himlen. De kondorer, der levede i fangenskab, blev der til gengæld kælet og kræset for. Forskerne fandt frem til 14 egnede fugle, der blev grundpillen til den fremtidige bestand. Selvom indavlen er stor, er der intet, der tyder på, at den har fået negative konsekvenser for kondorerne. Farerne lurer 1 1992 kunne forskerne udsætte kondorer igen. Den midlertidige katastrofe var afværget og i dag er den samlede bestand oppe på 289 cali forniske kondorer. 138 kondorer lever i natu ren og 151 i fangenskab. 61 a f dem svæver rundt her i Californien - men farerne lurer. Den 7. juli 2006 flyver kondor nr. 376 ind i en højspændingsledning i området ved Big Sur. Forskerne leder i tre dage, indtil de endelig fin der kadaveret i tæt underskov. Den et år gamle kondor nåede kun at leve i naturen i en måned. På en del a f de højspændingsledninger, hvor der er sket ulykker, er man i gang med at sætte store farvede plasticmobiler op for at advare kondorerne. Man forsøger også at jage kondo rerne en skræk i livet i fangenskab. Her har man attrapper, der giver kondorerne et mildt stød. Det har heldigvis været effektivt, og døde ligheden er da også blevet markant mindre i naturen efter attrappernes indførsel. Blyforgiftning er sværere at hamle op med, og det er én a f de største farer mod bestanden i dag. Specielt i efterårssæsonen æder kondorer ne a f de hjorte- og vildsvinekadavere, som jæ gerne har dræbt med bly hagl og efterladt. 12005 blev 23 ud a f de 58 kondorer, der lever i Arizona f.eks. akut behandlet mod blyforgiftning. De blev afgiftet på stedet og overlevede heldigvis alle. Blyforgiftnin gerne blev opdaget ved et rutinetjek. En-to gan ge om året fanger forskerne nemlig alle kondo rerne for at tjekke deres generelle sundhedstil stand og skifte batterier i radiosendere og GPSen. Kondorprojektet har i flere år forsøgt at påvirke jægerne til at bruge blyfri hagl, men der er et stykke vej igen. Den legendariske kondor AC8 var en a f de fugle, der med nød og næppe overlevede en blyforgiftning. Til gengæld fik hun en anden krank skæbne. En dag i januar måned 2003 signalerede hendes radiosender, at hun var død. Forskerne fandt hende hængende oppe i et træ. Det var den 29-årige Britton Cole Lewis, der havde skudt hende under en vildsvinejagt påTejon Ranch i Californien. Han undgik se nere fængselsstraf ved at påstå, at han ikke vid ste, det var en kondor, han skød. Straffen lød i stedet for på 20.000 dollar, forbud mod at gå på jagt i fem år samt 200 timers samfundstjene ste. Bestanden holdes fortsat kunstigt oppe For at accelerere antallet a f kondorer i fangen skab, udruger og opfostrer man hvert andet æg kunstigt, men uden at fuglene vænner sig til A UDSÆTNING. Kondorerne akklimatiserer sig i et indhegnet område i perioden før de udsættes. En ældre kondor fungerer som mentor for ungfug lene. [fotos: Spencer Weiner, US Fish & Wildlife Service] Dansk biotek går glip af millioner Ingeniøren nedsætter trafikkommission Ingeniørens trafikkom m ission, der består a f syv trafikeksperter, skal hjæ lpe politikerne med at løse det voksen de trafikkaos i D a n m a rk . 1 J Rift om unge på jobtræf Ventureselskaber tøver for læ nge m ed at invester [leder 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [debat 1]2 Hvem får DR-Sorteper? Hver dag bringer nye oplysninger om DR's byggeskandale i Ørestad. I dag kan Ingeniøren fortælle, at der er en grov regnefejl i budgetteringen afkoncerthuset. Regnefejlen kan føres tilbage til de så kaldte mængder - som er bygg HVORFOR BRUGE TIMER PÅ AT KONFIGURERE DINE SERVERE, NÅR DU KAN SKÆRE DET NED TIL 15 MINUTTER? Xeon in s id e Dual-core. Do more. Jo mindre tid du bruger på dine servere, jo mere tid kan du bruge på din virksomhed. Det nye HP BladeSystem med Dual-Core Intel Xeon Processor giver dig styrken til at 1 ]4 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [debat kolofon] IN G EN IØ R EN O Trafikkaos i 2030 Brug pengene til infrastruktur rigtigt A f Henrik Garver Analysechef, Foreningen a f Rådgivende Ing eniører-FR I Trafikmeldingen for 2030 ly der på kaos! Den kontante udmelding kom en række tra fikforskere m Y o u r p o te n tia l. O u r p a s s io n . Microsoft* p a r' m - tw En virksomhed, der håndterer 9 millioner Jettainer håndterer shipping containere fo r Lufthansa og US Airways på containertransporter om året. 3 .0 0 0 flyvninger mellem 4 0 0 lufthavne hver dag. For at kunne følge Kører jlcort nyt 1]6 Ingeniøren [nyheder 29.9.2006 [nr. 39] Uheld nedlægger dansk visumsystem I små fire uger har Udlændingeservice og de danske am bassader og repræsentationer i udlandet haft problemer med it-systemet, der udsteder visum. Konsekvensen er, at det kan tage op til ti uger at få et vis 29-9-2006 [nr. 39] nyheder] Ingeniøren 1 ]7 SAS tager danske fingeraftryk fra 2007 Datatilsynet giver grønt lys til at koble passager og baggage sammen Af Dorte Toft_____________________ redaktion@ing.dk Fra sommeren 2007 vil SASrejsende i Danmark blive bedt om frivilligt at give fin geraftryk, 1]8 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [nyheder D R -m o d e lle n fe jle d e i k o n c e r th u s e t Switck 5400zl D e n u t r o lig t h ø je h a s t ig h e d , s o m G ig a b it b y d e r p å . k a n n u f å s t i l e n o v e r k o m m e ! p ris . D e s u d e n le v e re s d e n n e t e k n o lo g i a f e n v ir k s o m h e d , d e r n y d e r s to r t i l l i d p å m a r k e d e t , o g h v is s 1 ] 10 Ingeniøren [naturgas + epj 29.9.2006 [nr. 39] Chancen for at finde gas er 10-12 procent AfNikolaj Hanselt__________________________________ n ih @ in g .d k Få hundrede meter nordøst for Karlebo Kro hæver sig en enorm jernkonstruktion. Det er svenske Tethys Oil og danske Dong, der er i ga I I -g i 'S S k if t til e t p r o d u k t , d e r e r Vejledende salgspris Skift fra A u toC A D LT til et af Autodesks branche specifikke produkter til byggebranchen, indust rien eller infrastruktursektoren. Disse produkter giver dig DW G-kom patibilitet og stor tegnekapa citet, hvilket kan m 1] 12 Ingeniøren [energi 29.9.2006 [nr. 39] S o lv a r m e i la v e n e r g ih u s e e n Nye tal fra IDA Energiår 2 0 0 6 viser, at solvarm e kan dække cirka halvdelen a f v arm e forbru get i et lavenergihus Nye beregninger fra rådgiver firmaet Planenergi viser, at solvarme og lavenergihuse pas 29.9.2006 [nr. 39] energi] Ingeniøren 1 ] 13 o v e r r a s k e n d e g o d id é SOLVARME BATTER I LAVENERGIHUSE Solvarmedækning i forskellige hustyper, procent 50 ......... -........................................................... Ældrehus Nyere hus Boliger opLavenergiført i henhold huski. Er du ingeniør Kan du gennem IDA Forsikring bl.a. forsikre: k e n d å b e rt '0,da£Særtii 'S 'i s p ø f j s m 3 '- Vi forsikrer 29.000 ingeniører, fordi de synes, det er billigt H o s I D A f o r s i k r i n g f å r v i lø n f o r a t r å d g i v e - ik k e b o n u s fo r a t s æ lg e . D e rfo r b e h a n d le r v i v o r e s m e d le m m e r e n s , o g fo rd i in g e n iø r e r e r g o d e t il a t p a s s 1 ] 16 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [biotek I L a n g s o m k a p ita l k o s t e r d D anske biotekselskaber får for få penge i de tidlige faser. D erfor er de læ n ge om at m od ne produk terne. D et koster m an g e m illio n er på deres frem tid ige indtæ gt IKORTHED Venture selskaber nøl 29.9.2006 [nr. 39] biotek] Ingeniøren Fem a n sk b io t e k k a s s e n 1 ] 18 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [transrapid Verdens sikreste tog kolliderede Intet signal advarede det tyske Transrapid-tog om, at det få sekunder senere ville kollidere med en arbejdsvogn AfBirgitte Marfelt_______________ bim@ing.dk Det førerløse m agnetsvæve tog Transrapid, der for en uge p rod uktp ris 06 ] Ingeniøren 29.9.2006 [nr. 39] 1] 19 INGENIØRENS PRODUKTPRIS 06 Produktet skal: i sit design have en afgørende teknologisk nyhedsværdi og/eller bygge på markant ingeniørmæssig kunnen. Yderligere vil det blive tillagt vægt, hvis produktet haren bred samfundsm æssig betydning. 1] 2 0 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [trafik v I_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ IN G E N I trafik] Ingeniøren 29-9-2006 [nr. 39] 1] 21 Plougmann § Vingtoft R e g e rin g e n s M IS S IO N p å Det, vi kan opnå ved arbejdet, er at vække opmærksomhed om disse meget store sam fundsøkonomiske problemer og få sorteret ud i argumenterne. Nogle a f de argumenter, man kan have for at træffe 1] 2 2 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [biltekn ik *. i G a m m e l M o r g a n FO R FULD TU R B O Mere end 2.000 timer har Frank Winther brugt i garagen på sin Morgan fra 1965. Men så har han også fået motoren til at yde 200 hestekræfter Af Leif Osmark red a ktio n @ in g .d k Ubesværet n D u er m genvøv D u h a r e n g o d øn p a s godt p a den . ts L ø n s i k r i n g e r e t s u p p l e m e n t t il d e n a l m i n d e l i g e a r b e j d s l ø s h e d s f o r s i k r i n g , X s o m d u e r d æ k k e t a f v e d m e d l e m s k a b a f IA K . D u t e g n e r l ø n s i k r i 1] 24 Ingeniøren [olie og gas 29.9.2006 [nr. 39] D a n se n o m rø rle d n in g e rn e Vestlige og russiske olie interesser kolliderer på grænsen mellem Europa og Asien, hvor nogle a f verdens største uudnyttede energi ressourcer ligger gemt Af Simon Kruse red aktio n @ in g .d k Udtalelserne va rumnyt] Ingeniøren 29.9.2006 [nr. 39] S o n d e o p d a g e r n y rin g o m U n d e r 12 t im e r s S a t u r n - f o r m ø r k e ls e ly k k e d e s d et ru m so n d e n C a s s in i at o b se rv e re 1] 25 S a tu rn e n d n u e n r in g o m p la n e t e n Under den lange Saturnformør 1] 2 6 29 . 9.2006 [nr. 39] NATUR VIDENSKAB Den californiske kondor Ingeniørens bud på årets nobelpriser p å k a n te n Afjens Ramskov ram@ing.dk I næste uge går det løs med tildelingen a f årets nobelpriser. Mandag gælder det prisen i medicin/fysiologi, tirsdag offentliggøres modtagerne a f f 29-9-2006 [nr. 39] 1] 27 naturvidenskab] Ingeniøren ODENSE K l j l H I PRODUCTION k W ! INFORMATION M å s k e d u h a r a lle r e d e c le n k a p a c it e t 1d u a f o v e r le v e ls e S id e n 1 9 8 2 h a r a m e r ik a n s k e re d d e d e n c a lif o r n is k e a n d e t ved at sk Tag kampen op med sværvægterne i produktudvikling G å efter Ingeniørens Produktpris 2006 sam t syv branchepriser Hvad hjælper det at være innovativ Herudover kåres som noget nyt syv klar teknologisk nyhedsværdi, så og genial, hvis ingen ved det? branchevindere, hvor din virksomhed indstil jer t p roduktnyt] Ingeniøren 29.9 2006 [nr. 39] 1] 29 1 læ s e r [in fo redigeretafHansPeterLomholt Bruun[pinfo@ing.dk] N y fo ld e te le fo n e r på m a rk e d e t p ro d u k tin fo rm atio n brugeren mulighed for at kø be eller melde sigtil musik fra de fleste musikudbydere. Med til enheden hører 1] 30 [debat Ingeniøren 29.9.2006 [nr. 39] Kyoto-aftalen B a re 'S z T X i s M r o lig m in e h e rre r p i A P h I A U P IA - u la n d e n e få r v a r m P IA A i a f S U P IA lu ft i s te d e t fo r r e n t v a n d A f Poul A n ch e r Larsen C ivilin g en iø r, Ly n g b y debat] Ingeniøren 29-9-2006 [nr. 39] O O Fremtidens patenter Kyoto-protokollen S t ig n in g T e k n o lo g ir å d e ts r a p p o r t e r f u ld Gaskedler D in a f 1] 31 k lo a k Då 1 0 0 fe jl o g s a v n e r h is to r is k p e r s p e k tiv a f ko n d e n s c ro n e r p r. A f C 29.9.2006 [nr. 39] IN G EN IØ R EN T E K N I K K E OM B O R D PÅ Redigeret a f Mette Buck Jensen mbj@ing.dk G A LA TH EA 3 Cfssbedtøe! U n u In te llig e n te g a t e w a y s licib F je r n a f læ s n in g P la t fo r m e til s ty r in g s f o r m å l L m u x in a B o x www.ftab.dk K ,V ;,., . * * f if 15 111 r jj. ii ......... -fe' ' Maea Ingeniører stopper blokade i Aalborg V G jm g e n i e n u d c i ø e n d e r a c e E fte r n æ s t e n e n m å n e d s k o n flik t h a r hpr-Afc vesvjfef** s* 4# v i : 65 A a lb o rg In d u s t rie s in d g å e t e n a fta le 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [nyheder Museskader anerkendt For første gang nogensinde har Arbejds skadestyrelsen anerkendt museskader som en arbejdsskade. Det skete på et møde i tirs dags, hvor der blev behandlet ti sager om skader på baggrund af arbejde med mus. Anerkendelsen kommer, selvom sty l 29.9.2006 [nr. 39] nyheder] Ingeniøren 2] 3 IAK åbner konsulenthus IA K - Ingeniørernes a -k a sse - har åbnet konsulenthuset Komplement med 35 medar bejdere i København, Århus, Odense, Aal borg og Aabenraa. Komplement har slået dø rene op for coaching, karriereudvikling og kompetenceafklarin 2] Ingeniøren [iværksættere 4 29.9.2006 [nr. 39] i 1 GRUNDLÆGGEREN BAG INDUSTRIGIGANTEN I denne serie interviewer vi iværksætterne bag nogle af de danske virksomheder, der vi rkelig har vokset sig store. Hvilke tanker gjorde grundlæggeren sig, da virksomheden blev etableret? Hvilke udfordringe D I M I T T E N D E R DU R U S T E T T IL JO B SA M T A LEN ? K o m t i l d im it t e n d s e m in a r o g f å b l. a . s v a r p å f ø lg e n d e s p ø r g s m å l: - H v a d m e g e t k a n j e g f o r v e n t e i lø n ? - K a n j e g f å m i n f e r i e b e t a l t a f IA K ? - H v 2] 6 Ingeniøren [arbejdsmiljø 29.9.2006 [nr. 39] In g e n iø r e r e r u s ik r e p å m å l D e t s k a d e r in g e n iø re rn e s n å r le d e ls e n o g r a m m e r ik k e lw@ing.dk og trb@ing.dk Ingeniører er langt oftere end andre danske lønmodtagere i tvivl om, hvad målet med de res arb arbejdsmiljø] Ingeniøren 29-9-2006 [nr. 39] o g f o r v e n t n in g e r 2] 7 IDASARBEJDSMILJØUNDERSØGELSE 2006 Ingeniørforeningens Arbejdsmiljøundersøgelse 2006 omfatter privatansatte og offentligt ansatte ingeniører, samt ledere, projektledere og menige inge niører. Spørgeskemaet er sendt til 2] 8 Ingeniøren [praktikprojekt 29.9.2006 [nr. 39] Studerendes opfindelse h jæ lp e r L iq t e c h p å s e jr s s k a m le n T o in g e n iø rs tu d e re n d e d e r e r m e d p ra k tik s te d til a t g ø r e h a r u d v ik le t e t k v a lite ts s ik rin g s s y s te m , v e rd e n re n e 29-9-2006 [nr. 39] 2] 9 praktikprojekt] Ingeniøren K O N S U L T A T IO N ROBOT. Takket væ re de to D T U stu d e re n d e Ifusion I konsultationen lægger Ingeniøren sig på briksen hos diverse eksper terfor at få gode råa til ingeniørernes arbejdsliv. Denne gang spørger vi proceskonsulent Henr Ingeniøren [debat 2] 10 29.9.2006 [nr. 39] Charlotte Rønhof. Forskningschef i Dansk Industri. Om universiteternes nye taxametersystem. Til dagbladet Information Il £ in f c f e , ._ ! i t l .... Vi er især bekym rede for, at kvaliteten a f uddan nelserne bliver sænket. H vis universiteterne /v nekrolog] Ingeniøren 29-9-2006 [nr. 39]a O Arbejdsvilkår B e ta lin g ik k e Q ie k ro lo g fo r o v e r a r b e jd e e r e t p e r s o n a le g o d e A f ja n H eisterb erg -A n d ersen civiling eniør, G en to fte betaling-t-10 pct. firmabeta ling c. kr. 29.400 om måneden. For ethvert 2] 12 NYTOM NAVNE: Ingeniøren, postboks 373 , 1503 Kbh. V, att. Eva Frydendahl eller e-mail: navne@ing.dk. Ingeniøren [navne g ru n d e år 7 . OKTOBER Peer Frederiksen, ing., Ballerup - 9 0 år. Ib O le Klinke, ing., Århus N - 75 år. Jens Styrup Rotne, civ.ing., Van løse, Internationalt Pat 29-9-2006 [nr. 39] En m e sse fo r d e p r iv a t a n s a t t e N æ s te n 1 0 0 p r iv a t a n s a t t e in g e n iø r e r v a r s a m le t i Å r h u s e n v a r m lø rd a g i s e p t e m b e r. H e r h a v d e A n s a t t e In g e n iø r e r s R å d in d b u d t til ID A P r iv a t M e s s e , e Ingeniøren [annonce 29-9-2006 [nr. 39] stilling e r] Ingeniøren r 1 le d ig e [ s t illin g e r Tirsdag kl. 14.00 for ufærdigt - og elektronisk materiale. Kl. 16.00 for reproklart materiale. Indleveringsfrist i udgivelsesugen: Brian Bjørnstad Helle Kirk Bolette Westh Kontakt: 3326 5377 3326 5376 3326 5358 Lone 2] 16 Tekniske rådgivere til jernbanesektoren Ingeniøren [stillin g er 29.9.2006 [nr. 39] In t e r f le e t Technology Rullende m a te rie l o g Sporteknik m : m ' Flere gode udfordringer BB I f Interfleet Technology er med 500 medarbejdere fordelt på tre verdensdele et førende interna tio H a r d u l y s t t il i n t e r n a t i o n a l e u d f o r d r i n g e r o g l y s t t il a t v æ r e e n d e l a f e n i n t e r n a t i o n a l s u c c e s ? R o c k w o o l In te rn a tio n a l A /S e k s p a n d e r e r fo rts a t v e d u d v id e ls e a f p ro d u k tio n e n o g e ta b le r 2] 18 Chempaq A/S In g e n iø r t il m e d ik o te k n is k Ingeniøren [stillin g e r 29.9.2006 [nr. 39] ARHUS AM T p r o d u k tio n A A R H U S U N IV E R S IT Y H O S P ITA L I fo rb in d e lse m ed im p le m e n te rin g a f n yt p ro d u k tio n su d sty r i en m e d ik o te k n isk p Roiis-Royce is the worids leading supplier o f ship designs, equipment and complete system solutions for most types o f vessel. Rolls-Royce Marine has a workforce of 7,500 highly skilied professionals at locations throughout the world. For more information, visit: www.roHs-royce.com l/l/e are looki Ingeniøren [stillin g e r 2 ] 20 29.9.2006 [nr. 39] Nøglepersoner faglig stolthed Respekt for faget og glæde ved arbejdet er naturlige dele af kulturen i COWI. Faglig stolthed og dialog fylder meget i P E D A X medarbejdernes bevidsthed. Vi søger for tiden nye og engagerede medarbejdere, der vi stillinger] Ingeniøren 29-9-2006 [nr. 39] *€ A ( K o l d i n g K o m m u n e 3 B y g g e s a g s b e h a n d le r e Løn: snarest. efter gældende overenskomst. Yderligere oplysninger: I~1 O nline Vejcenter Midt- og Vestjylland 2 O Teknisk forvaltning søger: Tiltrædelse: C Rasmus J. Sfdstø irs deltagers: Aalborg Portland, ACHydratilic, Aktivitets- o g Udviklingscentret, AiuCIustør, ANgroupA/S Industfial Enginsørs. Anifnationsværkstodet CVUMidt Vest, ARoS Århus Kunstmuseum, ARTLAB, BAC- Bøskættigelsesministetists Adrri, Center, Bang S. Ohifsen Madicom, BC lift, BilBasen, Bojiua, 29-9-2006 [nr. 39] stillinger] Ingeniøren 2] 23 I- Vejteknisk Instituts afdeling for rådgivning og måling søger 1 - 2 ingeniører til teknisk projekt ledelse og rådgivningsopgaver med tjenestested i Skanderborg eller Fløng ved Roskilde. Ansøgningsfristen er mandag den 16. oktober 2006 kl. 12.00. 24 Ingeniøren [stillinger 29.9.2006 [nr. 39] Johs. Rasmussen, Svebølle A/S, www.johs-rasmussen.dk, blev grundlagt i 1932 og beskæftiger i dag mere end 280 medarbejdere inden for ladvogns-, container-, silo-, tankvogns- og olie-/bitumentransport. Selskabet er certificeret i henholdtil DS/ISO9001. stillinger] Ingeniøren 29.9-2006 [nr. 39] [ p h .d .-tild e lin g e r Af Eva Frydendahl ef@ing.dk Xuefeng Yin har ved Aalborg Universitet fået tildelt ph.d.graden for forskningsarbejdet High-Resolution Parameter Estimation for MIMO Channel Sounding, der er udført ved Institut for Elektroniske Sys 2] 2 6 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [stillinger Vestas is the world leader inwindtechnologyanda drivingforce inthe development of the windpower industry. Vestas core business comprises the development, manufacturing, sale, marketing and maintenance of wind power systems. Vestas supplies windturb 29-9-2006 [nr. 39] m stillinger] Ingeniøren 2] 27 N a k s k o v f~ l Online K o m m u n e Byggeri, M iljø & Forsyning Drift & Anlæg GENOPSLAG P R O JE K TC H E F I n g e n i ø r til D r if t o g A n læ g s a fd e lin g e n i N a k s k o v K o m m u n e . Da en af vores ingeniører har søgt n 2 ] 28 Ingeniøren [jobfinder VIDEN, DER VIL 29 . 9.2006 [nr. 39] VIDERE jo b f in d e r .d k Nyeste stillinger på jobfinder.dk 283 ingeniør- og maskinmesterjob på jobfinder.dk 1 Stilling Stilling A rbejdsgiver Kviknr. Arbejdsgiver Kviknr. Ingeniører COWIA/S 328752137 Tekn. marketin 29.9.2006 [nr. 39] jobfinder] Ingeniøren Udfordring: Miljø og landbrug Strukturreform og ny miljøregulering Er du agronom, biolog, miljøingeniør eller lign. og har lyst til at arbejde med konsulenter og land mænd ACere eller evt. Tekniske assistenter til Park- og vejafdelingen i Ny Faxe kommune w G IV D IN K A R R IE R E S K U B Jobfinder.dk er åbnet i en ny version. Her får du et hurtigt overblik over ledige job i relevante brancher og finder en masse interessante artikler og gode råd om jobsøgning og karriereudvikling. Det er også her du finder det største udvalg af ledige teknologi-job 29-9-2006 [nr. 39] n A No r d jy lla n d Stress arrangement FagTek og IDA arrangerer i samarbejde med CAOP v/arbejdspsykolog Sara Lundhus et seminar hvor du kan blive bevidst om, hvad der gør dig stresset, hvordan du reagerer, og hvorledes du kan blive bedre til at undgå stress. Seminaret forløbe 2] 32 Ingeniøren [annonce l)A Lette løsninger på tunge trafikproblemer V e st jy lla n d - fo r tsa t Get a Life, Engineer! - Viborg Hvorfor plukker vi ikke de lavesthængene frugter først? Stigende privat bilisme giver mere trængsel på vejene, øget luftforurening og C 02 udslip og betyder samt ID A 29-9-2006 [nr. 39] No r d s jæ lla n d / fo r tsa t Kø ben havn Kan du skrive tekster der bliver læst - og forstået ENERGI-tirsdag: Avanceret kontrol af elsystem Ingeniører har mange opgaver på jobbet, der kræver, at man skal kunne skrive gode tek ster. Det kan være i form af instruktione 2] 34 l)A Ingeniøren [annonce 29.9.2006 [nr. 39] Den Hirschsprungske Sam ling - Rundvisning og frokost Kø ben h a vn / fo rtsat Lean, Lederskab og Forandringskultur Lette løsninger på tunge trafikproblemer Lean kræver excellent ledelse. En virksom hed indfører Lean for at eliminere spild og 29-9-2006 [nr. 39] annonce] Ingeniøren M Mø d ekalen d er Nordjylland Dato Tid Titel/Sted 02.10 15.00 PilgrimsvandringtilSantiagodelaCompostellaiNordspanien/ IngeniørhusetiAalborg,VestreHavneprom enadeiB,Aalborg 03.10 16.00 BesøgDanmarksstørsteIsstadion/ Gigantium,Olympiaparken7,Aalborg0 03.1 29-9-2006 [nr. 39] A - C S T B Ingeniørens Bagside Postboks 373, 1503 Kbh. V bagsiden@ing.dk F Ring og aftal tid p % S k in k e k u t t e r lin g o fo r k e n d e re 13U6-2006 Om duften a f frisk ristet indianer med sidevogn og en Karl Stegger i kødvest a ca fé fo d k o ld t. H er kan m O VOLUMEN. A u d io A sics er m ed direk tø r M ichael D e ru g in sk y s ord havn et på rette sted . Salg et til A nalog D e v ice s sik rer det kun tre å rg a m le s e l skab adgang til kapital og sto rt produk tio n san læ g , [foto: Lars B ertelsen] redaktion@ing.dk tlf.+45 3326 5300 fax.+45 3 3] 2 Ingeniøren [løgnedetektorer 29.9.2006 [nr. 39] LØ G N . En løg n ed etekto r hav de sik kert slå e t kraftigt ud, da U S A s tidligere p ræ sid en t Bill Clin to n den 2 6 . ja n u a r 1998 for åben sk æ rm sa g d e de berøm te ord: I did not have se x ... [foto: Scanp ix] 1 did not have løgnedetektorer] Ingeniøren 29-9-2006 [nr. 39] 3] 3 S te m m e n u a fs lø re r lø g n e n Je g tro r s le t ik k e p å d e t. F ø rst sk a l m a n p å v id e n s k a b e l i g v is f in d e fr e m t il Billige løgnedetektorer, b aseret på ste m m e analyse, fin d er vej til erhvervsliv og m 3] 4 Ingeniøren [nyheder 29.9.2006 [nr. 39] Vi er havnet det helt rette sted A nalog D evices sikrer det u n g e firm a A udioA sics adgang til kapital og stort produktionsanlæ g A f H e n rik Skov FOKUSERING. V i har væ ret m eg et bevid ste om at foku hes@ing.dk se re på n ichen og har ikk E L E K T R O N IK K ø b d e W s e n e s te ir e le s s & p r o d u k te r D is p la y s RS - Industriens elektronikleverandør in d e n f o r h o s R S www.rsonline.dk 3] 6 Ingeniøren [nyhed 29.9.2006 [nr. 39] DIN ELEKTRONIK-LEVERANDØR Powersupply-specialister AC/DC 5W - 2000W Hos Toptronic har vi mange års DC/DC 0,25W - 500W erfaring med powersupply-løsninger. Industri-standard Medical-godkendt f = A B R IM e X Ring eventuelt til vores powersupply- Cus 29-9-2006 [nr. 39] nyhed] Ingeniøren 3] 7 Flextronics er kendt for sit samarbejde med ledende OEM's inden for design, produktion og logistik af mobiltelefoner, spille konsoller og printere. b lo d try k s m å le r i p la s te r AUTOMATISK BLODTRYKSMÅLING DØGNET RUNDT DEMONSTRATOR KLAR OM ET HALV 3] 8 Ingeniøren [tele E n 29.9.2006 [nr. 39] b ø je lig S a m s u n g Samsung gik efter 12 pct. a f mobilmarkedet - og fik det. Næste skridt er at blive teknologiførende Af Kent Krøyer_______________________________________ kk@ing.dk Analyse: For tre år siden, da sydkoreanske Samsung, gik in 29.9.2006 [nr. 39] D e r nyheder] Ingeniøren e r in t e r n e t 3] 9 Flextronics er kendt for sit samarbejde med ledende OEM's inden for design, produktion og logistik af mobiltelefoner, spille konsoller og printere. i h im le n Internetforbindelser i fly bruges til at videresende flydata. De 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [Elektronik-06 3] 10 A SAVANNE. M ed geparden som m asko t havde kom po n en td istrib u tø ren C -88 indret tet sin stan d på eiektron ikm es- E le k t r o n ik b r a m sen so m en sav an n e, [foto: M ichael C arlsen] A f H e n rik Skov______________________ hes Annonce Hele dette tillæg er en annonce for Nohau Annonce no. 2/2006 newsletter from nohau Kære læser For godt ti år siden var det meget populært at sammenligne udviklingen af software med bygge- og anlægsarbejder. Man anskuede konstruktionen af software på sam m e måde som en Storebæltsbro, og Hele dette tillæg er en annonce for Nohau knnonce V æ lg d e n r ig t ig e k o m b in a t io n t il t e s t a f e m b e d d e d Henrik S. Andersen isa@nohau.dk Annonce a f v æ r k t ø je r s o ftw a re s u tle vold Squue_Rsot_eonv (double tlpha, t l u t _pt, tiost *gMu) T e s t a f s o f Annonce M o d e l Annonce Hele dette tillæg er en annonce for Nohau D r iv e n A r c h it e c t u r e o g t e s t m e d R h a p s o d y . Af Henrik S. Andersen hsa@nohau.dk Model Driven Architecture, MDA, er ikke blot et buzzword, men er efterhånden accepteret, som den eneste vej til effek Annonce Hele dette tillæg er en annonce for Nohau Annonce *m m m %mmmmgmwam.amggasgæigigggægrasgggiH Kontaktinfo: P o w e r T o o ls Af Lars Thorborg__________________________________ lht@nohau.dk Flemming Jensen Adm. Dir. Tlf.: 44 52 16 60 fkj@nohau.dk Henrik S. Andersen T R A C E 32 fra L Elektronik-06] Ingeniøren 29.2006 [nr. 39] h e n t ilb a g e i d e t h ø je g e a r 3] 15 Snæver fokuseri er et stort hit A f H e n rik Skov_____________________ hes@ing.dk 1 D o m m e n fra u d s tille rn e v a r r e g is t r e r in g k lar: K o n c e p te t fo r E le k t r o n ik -0 3] 16 Ingeniøren [Elektronik -06 D a n s k 29.9.2006 [nr. 39] e le k t r o n ik e r t o p t r i m m e t t il g lo b a lis e r in g globalt - og sætte sig tungt på dem. Terma er netop en af de S to r o m s t illin g s p a r a t h e d o g danske globale nichevirk m a n g e g lo b a le n ic h e v -ir m ZkMåå 1 - .f vv %' Sf '' 'i - * 1 Ingeniøren takker sam tlige 230 udstillere og 4 .0 6 4 besøgende for en god m esse Vi ser frem til at m ødes igen på Elektronik-08 i septem ber 2008 E L E K T R O N IK -O D a n m a r k s s t ø r s t e e le k t r o n ik m e s s e 6 3] 18 Ingeniøren [måleudstyr 29.9.2006 [nr. 39] S o ftw a re n ta g e r te te n i m å le u d s ty r Tendensen er klar: Test- og m å le apparater opgraderes og til passes m ed softw are MULTIFUNKTION. M o derne te st-o g m åleap p arater er ko n stru eret, så de kan o pg rad eres til nye sta n , 3] 19 m åleudstyr] Ingeniøren 29-9-2006 [nr. 39] Nordcad Ny Allegro PCB release 15.7 Rohde & Schwarz satser på lo w -e n d m å le u d s ty r så der kommer flere apparater i den billige ende. Udviklingsvirksomheder ne kan bruge den nye type måleudstyr som vejledende måling, før testhusene, d 3] 20 Ingeniøren [måleudstyr 29.9.2006 [nr. 39] Måleudstyret flyttes til produktionen Foss Analytical skal i stigende grad tilpasse deres analyseudstyr, så det bliver et led i produktionen A f H e n rik Skov hes@ing.dk Danske Foss Analytical, der primært fremstiller analyse udstyr til fødevarei 29.9.2006 [nr. 39] m åleudstyr] Ingeniøren 3] 21 T M S n e t.c o m G ra tis o n lin e -v a e rk tø j til e le k tro n ik in d u s trie n Geigertæller i armbåndsuret A f K e n t K rø ye r_________________ kk@ing.dk F o r 2 0 å r s id e n - d e n 2 6 . ap ril 1 9 8 6 n e d s m e lt e d e ato m k r 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [produktnyt 3] 22 l æ s e r [ i n f o redigeret af Hans Peter Lomholt Bruun [pinfo@ing.dk] S te p m o to r d riv e r-IC g iv e r h ø j fle k sib ilite t produktinformation TX18D16M1CAB, der begge er transflektive og virker i dagslys, hvilket gør dem an vendelige t 29.9.2006 [nr. 39] produktnyt] Ingeniøren U S B - k a b le r s p e c ie lt til N ye s tik k o n ta k te n h e d e r e n e rg ik æ d e r Lauritz Knudsen introducerer nu en serie nye stikkontakten heder i L K C L IC LINE og LK O PUS 66 design. De nye en heder er beregnet til kanal montering og - i s- -& -o V t'V T m Microsoft Stanford University Toshiba BAE Systems Flextronics Lockheed Martin National Institute of Oceanic Technology United States Air Force Lund Institute of Technology Niksar Australia Pty Ltd. Honeywell Sandia National Laboratories NEC Aerospace Systems S K iv p s s i* Hvor er du om fem år? Mads Lange, og hans to kammerater fra år gang 2001, fortæller om livet efter AAU. [22-25] MAKING MODERN LIVING POSSIBLE Løs lig ningen ved at flytte en tæ ndstik! * A H vad står d er? L a v trekanten ril et kvad rat ved at (lytte to m onter! H vad er ind g ang sm o d stand en Ri a f d en uendelige ræ kke af m o dstand e vist hero ver ? H vordan opstår hullet? ÅRETS ARBEJDSPLADS 'Å i k ii i Nysgerrighed er appetit på viden! H ar Vi er løbende på udkig efter dygtige du lyst til et spændende job, kan vi medarbejdere med specialisering inden skærpe din appetit. Du bliver en del af for produktion, forskning og udvikling, en international virksomhed i vækst. herunder ke 29-9-2006 [nr. 39] MM* redaktion@ ing.dk tlf.+45 3326 5300 fax.+45 3326 5301 www.ing.dk 32. årgang [nr. 39] 29.9.2006 A N SVA RSH A VEN D E C H EFRED A KTØ R: A rne R. Steinm ark ars@ in g .d k R E D A K T IO N : Lars Bo A xelholm lba@ ing.dk G R A F IS K D E S IG N O G LA YO U T: Connie jø n sso 29.9.2006 [nr. 39] Få overblik og netværk som trainee Jacob Andersen fik en solid start på ingeniørkarrieren som trainee hos Elsam. 4 ] 2 0 SCj*-. . * ' V. ..,.* ~rx: Kræv fryns med omtanke a Fri bil, gratis telefon, betalt avis og masser af ferie. Du kan selvføl gelig godt kræve en masse 4] 6 Ingeniøren [velkom m en til messe 29.9.2006 [nr. 39] i S ID S T E N Y T ... www.dorigsnergy.dk/job Mød Claus Claus er projektingeniør i DONG Energy, hvor han har været i 8 år. Hans opgaver er nøjagtigt, som han godt kunne tænke sig: udfordrende, spændende og internationale. Om et par år er Claus sikkert projektleder for et af DONG Energys større anlæg i udlandet. Mød Claus 4] 8 Ingeniøren [messe-etikette 29.9.2006 [nr. 39] E N E R G I, engagement, interesse... D et er ikke ligegyldigt, hvordan du fører dig frem på D S E -m e sse n - her er nogle råd A fM e th a Loum ann m e l@ in g .d k Ja, undskyld, men det er svært at være ydmyg, når m an er så lækker som mig, ' Et job hos Alfa Laval indeholder faktisk alle de ingredienser, du kan ønske dig. Vi findes i over 50 lande. Det betyder en hel verden af muligheder for dig, som er interesseret i at arbejde inter nationalt. Vores firmafilosofi er at hjælpe vores kunder til at optimere deres processer. Igen og ig 4] 10 Ingeniøren [kom øverst i bunken 29.9.2006 [nr. 39] Sådan laver du den perfekte uopfordrede ansøgning Af Metha Loumann mel@ ing.dk En uopfordret ansøgning er for flere og flere ingeniører adgangsbilletten til drømmejobbet. Derfor kan det godt be tale sig at skrive uopfordrede ansøgnin ger t VI KOMMER G LA D E OG GÅR STOLTE V i e r fo r d e t m e s te i g o d t h u m ø r. S e lv fø lg e lig e r d e r tin g , d e r d r ille r i h v e r d a g e n . M e n g læ d e n v e d e t s ty k k e v e lu d f ø r t a r b e jd e e r d e r in g e n d e r k a n p i l l e v e d . D e n d e r f ø l e l s e Her har du udsigt til en stor karriere H vis d u h a v d e v æ r e t f æ r d ig s o m in g e n iø r , k u n n e d u h a v e v æ r e t m e d t il a t d e s ig n e B u rj al A r a b i D u b a i. D e t e r v e rd e n s e n e s te 7 - s tje r n e d e h o te l o g b lo t é t a f d e u ta llig e e k s e m f sto re krav] Ingeniøren 29.9.2006 [nr. 39] 4 ] 13 leder virksomhederne efter... Trods ingeniørmartgel vil virksomhederne på DSE-messen ikke slække på kravene A f M e th a L o u m a n n ____________________ mel@ ing.dk Ingeniørmangelen er begyndt at gnave i virksomhederne. I forhold til tidli 4] 14 Ingeniøren [vestjyske fristelser 29.9.2006 [nr. 39' ....................................n 1 Frisk luft, grønt græs og masser af arbejde. mel@ing.dk Det er ene og alene jobbet, der er afgørende for, hvor de er havnet. D u k a n k la re k ø re tu re n fra D S E - m e s s e n i A a lb o Term a - en in tern atio n al virkso m h ed m ed e n e stå e n d e udfordringer Vi er en attraktiv arbejdsplads med mere Vores kompetencer, vores evne til nytænk end 1.000 medarbejdere i Danmark, Europa ning og vores engagement er de ressourcer, og USA. Vores strategi om fortsat vækst vi til s 4] 16 Ingeniøren [ny adresse 29.9.2006 [nr. 39] S t u d e r e n d e p å klar til at ? O ver halvdelen flytter gerne for at få det første job 29-9-2006 [nr. 39] A A U e r pakke flyttekasserne AAUERN E ER M EST M OBILE O K TIL PRO VIN SEN F o r d e s tu d e re n d e fra A A U h a r d e t ikk e s å s to r b ety d n in g , o m d e re s a rb e jd s p la d s lig g e r i e lle r A n d e le n a f s tu d e re n d e , d e r e r v illig e ti Med RUMMET som arbejdsplads Ø nskedrø m m en om at AfMethaLoumann mel@ ing.dk arbejde med rum fart er gået i opfyldelse for M agnus Møberg H ansen .r4 * vr t PP I fe j* fa: På hans visitkort står der arbejdsområde: Space. 26-årige Magnus Møberg Hansen er én a f de ganske få unge danske inge In g e n iø r e n ' s! tale. Selvfølgelig var den unge Hansens hoved fyldt med rum fart undervejs, men han nærede ingen forhåbninger. Pludselig ud a f den blå luft henvendte Aalborg Universi tet sig for at spørge, om han i samarbejde med andre stude rende kunne udvikle strømforsyningen på den sat 4] 20 Ingeniøren [kom petenceudvikling 29.9.2006 [nr. 39] Helle for at være T R A IN E E A a lb o rg U n iv e rs ite ts in g e n iø rs tu d e re n d e s ig e r ju b ii t il a t b liv e tra in e e A f Anne Mette Ehlers______________________ redaktion@ing.dk Ingeniøren har gennemført en under sø Komplekse problemstillinger, mekanik, elektronik og software. Glæden ved at regne den ud og se, at det virker. Gnisten ved at arbejde i et hektiskt internationalt miljø, hvor vi oplever kundens tilfredshed face-to-face. Det er nogle af de ting, vi tænder på i FKI Logistex. FKI Logistex er en global [årgang 2001 22 H vor er du om fem år? H er kan du m øde en stæ rk trio, der forlod de trygge ram m er på AAU i 2001 og høre om deres vidt forskellige karriereveje * M å vi I p r æ s e n t e r e i MADS, DENNIS OG JAN fra 2001 A f A n n e M ette Ehlers redaktion@ing.dk Zap. Vi spoler lige årg an g 2 00 1] 23 [ f F ra m e je t æ r s k e r e t il m o b ilt e le f o n e r Mads Langes første job var kun en halv roe fra afgangsprojektet, idet Aalborg Universi tet gerne ville fortsætte udviklingen a f det selvkørende landbrugskøretøj. Allerhelst ville de have en ph.d.-studerende på proj fårg an g 2001 F r a a s s i s t e n t t il k o n s u le n t På trods a f en eksamen med topkarakter, gik der nogle måneder, før Dennis Hvilsted fandt sit første job. Jeg søgte nogle stillinger uopfordret, men der var nedgang på jobmarkedet, specielt efter den 11 . september 2001, fortæller han. Hj årg an g 2001] II i i t 25 F r a p l a s t e r t il p u m p e r Kort efter eksamen landede Ja n Bigum sit før ste job i Toustrup & Overgaard, en mellemstor virksomhed i Randers, der er specialiseret i elektronikudvikling og -produktion. Jeg var sulten for at komme ud og arbejde procesorienter 4] 26 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [sø g h jæ lp AKUTHJÆLP t il d e t f ø r s t e jo b A f Anne Mette Ehlers__________________ redaktion@ing.dk Første dag på jobbet, første uge, første år. Alting er nyt - og det er du også. Goodbye uni, nu skal verden se, hvad du kan. Du skal fyre den nyeste vi i H o s [ e t in t e r n a t io n a lt o r ie n t e r e t a r b e jd s m iljø . V i h a r e n H a ld o r T o p s ø e v a r ie r e t fra og m a n g e b liv e r v e lk v a lif ic e r e t d u e n sta b d el a f a f e t te a m i m e d a r b e jd e r e V id e n d e lin g te re s og i 4] 28 Ingeniøren [p rø v s e lv 29.9.2006 [nr. 39] i Det er en stor beslutning og risikofyldt beslutning at blive selvstæ ndig, men belønningen er til gengæld ikke dårlig SELVSTÆNDIG ved et tilfælde Af Anne Mette Ehlers_________________________________________ redaktion@ing.dk For seks år side prøv selv] Ingeniøren 29-9-2006 [nr. 39] D r ø m m e r e g e n d u 4] 29 o m v ir k s o m h e d ? Der er m asser a f steder, du kan hente hjælp, hvis du går rundt med en ivæ rksæ tter i maven I Ret utraditionelt skrevje g meget om, hvad der kunne gå galt. Man er jo nordjyde, og selv om man tr 4] 30 Ingeniøren [vind en walkman 29.9.2006 [nr. 39] r KONKUR RENCE. Aflever kuponen ved Ingeniørens stand på DSEmessen, så er du med i kon kurrencen om en spritny So ny Walkman, [pr-foto] (Konkurrence-kupon UDFYLD KUPONEN OG AFLEVER DEN VEDINGENIØRENSSTAND NR. 32 PÅ DSE-MESSEN. Ja tak - jeg v I VELUX- Vil duhavemereud afdelysetimer? Hvis du drømmer om at få mere ud af de lyse timer, og hvis du drømmer om at arbejde i en international virk somhedsgruppe, hvor vi værdsætter dygtige medarbejdere med initiativ og engagement, så glæder vi os til at høre fra dig. VELUX skaber bedre boliger 4] 32 Ingeniøren [den første lønseddel 29.9.2006 [nr. 39] Flid, fedt og frynse Vær på vagt, når du stiller krav om personalegoder i dit første job AfMetha Loumann mel@ing.dk Hvad siger du til fri bil, gratis telefon, gratis avis og hjemme-pc, fri ADSL-forbindelse og seks ugers ferie - oven i det 29-9-2006 [nr. 39] den første lønseddel] Ingeniøren 4] 33 goder Uanset hvilke goder, du kan få forhandlet dig frem til, er det en god idé at få alle aftaler skrevet ned på pa pir, så hverken du eller din fremtidige arbejdsgiver er i tvivl om, hvad I har L aftalt. Hvis arbejdsgiveren vil have dig 4] 34 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [messeplan DSE Messe Jobtræf i Aalborg Garderobe (Wardrobe) Indgang A1 W e b -C a fé Entrance A1 5 Udstillingsområde 6 58 8 7 57 (Display area) Foredragsområde 9 10 11 15 16 19 20 12 13 14 17 18 21 22 23 24 25 29 30 33 34 26 27 Nyuddannede ingeniører til ægte international karriere Markedsleder på verdensplan inden fo r design og konstruktion af cementfabrikker 2.000 cementfabrikker over hele verden siden 1882 Over en tredjedel af al cement i hele verden produceres på FLS-teknologi Rekrutterer 400 ingeniører om året (p D ie s e l t e k n o lo g i In n o v a t io n & T r o v æ r d ig h e d MAN B&W Diesel A/S er en højteknologisk og international koncern. Vi er førende i verden inden for udvikling af totakt skibsdieselmotorer og firetakt generatorsæt. Læs meget mere om os på www.manbw.com M AN B&W Diesel - a membe