1] 30 [debat Ingeniøren 29.9.2006 [nr. 39] Kyoto-aftalen B a re 'S z T X i s M r o lig m in e h e rre r p i A P h I A U P IA - u la n d e n e få r v a r m P IA A i a f S U P IA lu ft i s te d e t fo r r e n t v a n d A f Poul A n ch e r Larsen C ivilin g en iø r, Ly n g b y De herrer N ie ls I. M e y e r, K å re F o g o g C la u s M . H v e n e g a a rd beslaglægger hele side 4 i In geniøren nr. 37/2006 til at an gribe mig og nok en gang kræve, at jeg i ekstreme detal jer dokumenterer, at Kyotoprotokollen globalt koster ca. 900 mia. kr. om året. Jeg har givet min reference i Ingeniø ren nr. 36/2006, men Meyer er ikke tilfreds og har mange pedantiske indvendinger, mens Hvenegaard ønsker, at jeg skal medregne hans softstartere og coatede pum pehjul! jeg må skuffe de tre herrer og gentage den grundlæg gende regel fra mine 25 år som miljøplanlægger: Det er projektmagerne, der skal fremlægge de tekniske, øko nomiske, sociale og miljø mæssige konsekvenser. Det er ikke mit ansvar, det er ikke de herrers ansvar, det er S v e n d A u k e n s , C o n n ie H e d e - og A l C o r e s forbande de pligt. Men hvad får vi fra dem? Politisk snak, idelige forma ninger og dystre skrækscena rier. Og de fine forskere og økonomer i Miljøministeriet, Miljøstyrelsen og DMU gem mer hovedet i busken. Jeg har lov og pligt til som g a a rd s K u n 0 ,5 e ffe k te n borger at stille spørgsmål ved dre rigtige projekter, såsom dette, det største, mest kom mad, vand og sundhed til plekse og mest kontroversiel ulandene-eller måske endda le miljøprojekt nogen sinde. skoler og hospitaler i Dan mark. Det erda ikke så smart, De 900 mia. kr. er ikke det hvis klimaprojektet ikke vir nyeste overslag, men nok det vægtigste, baseret på resulta ker. Det er da forbavsende, at tet af otte globale økonomi to ingeniører (og en biolog) ske forskergruppers resulta ter. jeg kender ikke usikkerhe indædt forsvarer et milliard projekt, som de ikke selv for den på dette tal, men det ly står fagligt, hvis effekt er der, som om Meyer haret tvivlsom og hvis pris de ikke bedre bud? kender, på anbefalingfrato Min konklusion er uanta politikere/journalister, som stet: 1) at Kyoto-protokollen heller ikke forstår projektet, koster en frygtelig masse men er på jagt efter stemmer. penge og 2) at den ikke vil få Men de herrer kan være nogen påviselig effekt, ja helt rolige. Mine indvendin men, siger Meyer så, Kyotoprotokollen er jo kun før M en de herrer kan være helt rolige. ste fase afen M in e indvendinger er selvfølgelig langsigtet helt forgæ ves. Ingen kan m odstå A l C ore investering. og Connie Hedegaard, n år de taler ind Så meget des værre. træ ngende til os... Hvis første fase kun reducerer den globa ger er selvfølgelig helt forgæ ves. Ingen kan modstå Al le middeltemperatur med ca. Gore ogConnie Hedegaard, 0,2 grader i år 2100 og målet nårde taler indtrængendetil er 3,0 grader, så skal vi vel os fra tv, film og flotte bøger igennem 15 Kyotoer, som ko eller flyver til Grønland og ster 15 gange en skrækkelig Syd-afrika med en hale af emmasse penge, eller hvad? Og bedsmænd, journalister og loven om det faldende udbyt te betyder jo, at effekten fal greenpeacere for at inspicere smeltende gletsjere, druk der og prisen stiger vold nende isbjørne og voksende somt, ikke også? ørkener. Vi har jo nok råd til første Der vil formentlig ske nogle fase og et parstykkertil, men de mange penge går jo fra an klimaændringer i løbet af det kommende århundrede, men det viser sig desværre nok, at vi ikke kan påvirke det i væ sentligt grad. Det bliver umu ligt at nå til international enighed om at gennemføre den store forkromede Kyotoplan, så ulandene vil fortsæt te med at brænde fossile brændsler. Ilandene vil holde mange konferencer, skrive mange rapporter og bruge skrækkeligt mange penge på at reducere deres egne emis sioner og på at forsøge at få ulandene med. Men da der er mange stem mer i frygten for den globale opvarmning, vil Al Gore blive præsident og Connie Hede gaard blive statsminister. CO z-koncentrationen vil fort sætte med at stige og når/ hvis de prognosticerede over svømmelser m.m. viser sig, vil vi bruge mange penge for at afbøde dem. Og sådan vil pengene være brugt. Målt percapitavil Danmark bruge flere penge end alle andre og vi vil synes, at vi gør det helt gode og rigtige. Taberne vil være skatteyderne i ilandene, som blev sn y d t-o g befolk ningerne i ulandene, som fik varm luft i stedet for rent vand og sundhed. For Kyotoaftalen har sejret og de tre herrer kan klappe i hænderne // / / p r o c e n t a f d r iv h u s e r m e n n e s k e s k a b t A f Per A . H a n se n A g ro n o m , S k je rn I den løbende debat om driv huseffekten overses ofte den lære fra fortidens klimaæn dringer, som iskerneforsknin gen har afdækket. DMI omtaler den i en arti kel "Hønen eller ægget på sin hjemmeside. Ifølge må lingerne er det ikke C 0 2, der har styret fortidens klimaæn dringer, men derimod tem peraturen, der styrer luftens C 0 2-indhold. Det glemmer DMI dog at nævne i afsnittet om drivhuseffekter, hvor man fortæller, at det er af brænding affossil energi, der er ansvarlig for C 0 2-stigningen i atmosfæren. Afen eller anden grund nævner man ce mentproduktionen som et specielt stort problem. Jegsavnerdesuden en om tale af den vigtige Gleissbergcyklus, som lige hartoppet. Der er enighed om, at men nesket påvirker klimaet, uenigheden består alene i, hvor stor den effekt er. I al denne uenigheden er der en del facts, der ligger helt fast: Kuldioxid udgør kun ca. en pct. afdesam lededrivhusgasser, hvor vanddamp alene get lignende gælder for andre landbrugsarealer på kloden. Gennem de seneste 100 år er humusindholdet i Danmark faldet fra ca. fire pct. til ca. to pct. Et hurtigt overslag viser, at det har udledt ca. 501 C 0 2 pr. hatil atmosfæren. Al Gore, Svend Auken m.fl. mener man helt kan stoppe op for stigningen af drivhus gasser, de ved ikke at luftens C 0 2-indhold vil stige, selvom man stoppede al afbrænding affossil energi på grund af de nævnte biologiske effekter. De er åbenlyst ganske uviden de om de biolo D er er enighed om, at m ennesket giske effekter, påvirker klimaet, uenigheden der vil fortsætte består alene i, hvor stor den effekt er. I med at forsyne al denne uenigheden er der en del fa cts, atmosfæren der ligger helt fa st. med mere CO, end derforbruatmosfæren stammer ikke ges af planter. Når klodens temperatur falder om ca. 50 år blot fra den fossile energi. En vil den udviklingstoppe, (se ikke uvæsentlig del stammer fra jordens mikrobielle aktivi kronik i JyllandPosten 17.9.06.) Uanset om den utilstrække tet, som er temperaturbetin get, en del stammer fra for lige Kyoto-protokol imple menteres 100 pct., forudsiger bedrede landbrugsmetoder alle seriøse prognoser, at for såsom dræning, kalkningog bruget affossil energi vil stige dybere jordbehandling, som stærkt i de kommende år. Det både har forøget den mikro er derfor meningsløst at fore bielle aktivitet og produktio gøgle folk, at man kan redde nen. Man må formode, at notegner sig for 98 pct. (prof. Lindtzen, D. Legates i DR-udsendelsen "Dommedag af lyst.) Den menneskeskabte andel er ca. 0.5 pct. totalt. Som DMI korrekt nævner, er de enkelte drivhusgasser ikke lige effektive, men DM! nævner intet om de enkelte drivhusgassers absorbtions sp ektre- måske kender de dem ikke? Så vidt jeg kan se på spektrene, ervanddamp en mere effektiv drivhusgas end C 0 2. Det stigende C 0 2-indhold i verden ved at poste enorme ressourcer ind for at forsøge at opfylde en Kyoto-aftale, som alleerenigeom ikkevil give målelige effekter på kli maet. Kyoto-aftalen er dog vigtig som et forsøg på at bremse op på verdens frådseri af billig olie. Alle anstrengelser for at erstatte olie med andre ener giformer skal fremmes, der er ingen brug for forbenede luk susholdninger. Typisk nok er de mest bek ymredefor drivhuseffekten at finde blandt de, der med næb ogkiørbekæmperden mest effektive m edicin-om læ g ning af fossil energi til atom energi, der endda ifølge alle erfaringertilligeerden rene ste og sikreste teknologi, der findes. Greenpeaces medstif ter, P a tric k M o o r e , har taget konsekvensen og arbejder nu som lobbyist for atomkraftin dustrien for at få gang i opfø relse af flere atomkraftværker -f o r at mindske C 0 2-udledningen. M a rk e d s k ræ fte rn e e r d e s tæ rk e s te A f F lem m in g B ach T h o m a sse n det betyder for C 0 2-indholdet i atmosfæren, at vi brænderal olien af? Eller for klimaet? At vi mennesker på det sene Selv om det nok har betyd ste har øget C 0 2-indholdet i ning, er den næppe katastro atmosfæren er uomtviste ligt. Vi ved også, at C 0 2 ska fal. Men olie er jo heller ikke ber drivhuseffekt. Hvilken ef det eneste fossile brændstof. fekt det har på vores klima, er Mængderne af naturgas, derimod særdeles diskuta .tjæresand m.m. og især kul er voldsomt meget større. Så belt, og har også været ivrigt her kan vi frygte en klima diskuteret her i Ingeniøren. mæssig og økologisk kata Sammenhængene er kom strofe, fordi vi ikke har råvare plekse, og der er mange fak mangel til at forhindre os i at torer som spiller ind, så det er ikke let at afgøre, hvad der brænde katastrofalt meget af det af. er rigtigt og forkert. Drivhus Igen her vil markedskræf effekten har nok en betyd terne sørge for at Kyoto-afta ning, men hvilken? len kun får marginal betyd Derimod er det meget svært at se, at Kyoto-aftalen ning. Er der nogen seriøse be skulle have nogen som helst regninger af, hvor galt det kan gå i løbet af nogle få hundrede effekt på det globale klima, år? Og hvad kan vi gøre for at endsige på C 0 2-udledningen over en årrække. Selv en me forhindre det? Kan vi binde en get skrappere aftale ville ikke betydende del af den frigivne C 0 2 i biomas kunne for hindre os i se? Vardet bedre at plante at brænde Selv en m eget olien af, skov, og forhin skrappere aftale dre afbræn indtil der ik ville ikke kunne fo rh in dre ding af regn ke er mere os i at bræ nde olien af, skov? at pumpe indtil der ikke er m ere at Er Kyoto-afta op. pu m pe op. Hvis det len uden global betydning, er lykkes for der derimod ingen tvivl om, de lande, der deltager i afta at den vil have stor national len, at nedbringe deres olie betydning. I første omgang forbrug en smule, vil det ha bliver den dyr for os, fordi ve den effekt, at markedspri S v e n d A u k e n på danskernes sen for olie bliver lidt lavere, vegne påtog sig en ulige stor end den ellers ville have væ og urealistisk reduktionsfor ret, hvilket vil få landene pligtigelse, så vi skal ud og kø uden for aftalen til at bruge be C 0 2-kvoter i dyre domme. lidt mere, end de ellers ville Dette kan dog på længere sigt have gjort. Markedskræfter give os visse fordele, fordi vi ne er stærkere end Kyoto-af vil være vænnet til høje ener talen. Den vil højest kunne gipriser, og kan have alternati skyde tidspunktet for, hvor ver, den dag olieprisen stiger når vi ser den sidste olie nog markant, fordi olien er ved at le få år. være brugt op. o Har nogen regnet på, hvad In g en iø r, B e d e r D e n d e r le r A f Kåre Fog B io lo g , V eksø I et meget spottende indlæg hævder E r n s t K ro g a g e r i Inge niøren nr. 37/2006, at m iljø ministeren blev til grin over for B jø r n L o m b o r g i en tv-debat. Inden Krogagers latter bliver altfor høj, skal vi lige have på plads, at hans hoved pointe ikke har noget på sig. Der forventes en havstig ning på måske 50 cm i år 2100, og det forventes, at når først stigningen er i gang, vil den uafvendeligt fortsætte derefter. Hvis/nårGrønlands ind landsis smelter, hvilket vil ta ge mindst 1.000 år, vil hav stigningen blive syv m. Både s id s t... de 50 cm og de syv m er altså "korrekte. Ingen har sagt noget forkert her. TAK FOR KAMPEN Med de debatindlæg, som vi bringer her på siderne i denne uge, synes argu mentationen om Kyotoprotokollen og dens muli ge konsekvenser at være udtømt hos alle parter. Med mindre der fremkom mer væsentlige nye argu menter, stopper vi derfor for indlæg herom i denne omgang. E rik L y n g sø -P e te rse n D e b a tre d a k tø r Dansk biotek går glip af millioner Ingeniøren nedsætter trafikkommission Ingeniørens trafikkom m ission, der består a f syv trafikeksperter, skal hjæ lpe politikerne med at løse det voksen de trafikkaos i D a n m a rk . 1 J Rift om unge på jobtræf Ventureselskaber tøver for læ nge m ed at invester [leder 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [debat 1]2 Hvem får DR-Sorteper? Hver dag bringer nye oplysninger om DR's byggeskandale i Ørestad. I dag kan Ingeniøren fortælle, at der er en grov regnefejl i budgetteringen afkoncerthuset. Regnefejlen kan føres tilbage til de så kaldte mængder - som er bygg HVORFOR BRUGE TIMER PÅ AT KONFIGURERE DINE SERVERE, NÅR DU KAN SKÆRE DET NED TIL 15 MINUTTER? Xeon in s id e Dual-core. Do more. Jo mindre tid du bruger på dine servere, jo mere tid kan du bruge på din virksomhed. Det nye HP BladeSystem med Dual-Core Intel Xeon Processor giver dig styrken til at 1 ]4 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [debat kolofon] IN G EN IØ R EN O Trafikkaos i 2030 Brug pengene til infrastruktur rigtigt A f Henrik Garver Analysechef, Foreningen a f Rådgivende Ing eniører-FR I Trafikmeldingen for 2030 ly der på kaos! Den kontante udmelding kom en række tra fikforskere m Y o u r p o te n tia l. O u r p a s s io n . Microsoft* p a r' m - tw En virksomhed, der håndterer 9 millioner Jettainer håndterer shipping containere fo r Lufthansa og US Airways på containertransporter om året. 3 .0 0 0 flyvninger mellem 4 0 0 lufthavne hver dag. For at kunne følge Kører jlcort nyt 1]6 Ingeniøren [nyheder 29.9.2006 [nr. 39] Uheld nedlægger dansk visumsystem I små fire uger har Udlændingeservice og de danske am bassader og repræsentationer i udlandet haft problemer med it-systemet, der udsteder visum. Konsekvensen er, at det kan tage op til ti uger at få et vis 29-9-2006 [nr. 39] nyheder] Ingeniøren 1 ]7 SAS tager danske fingeraftryk fra 2007 Datatilsynet giver grønt lys til at koble passager og baggage sammen Af Dorte Toft_____________________ redaktion@ing.dk Fra sommeren 2007 vil SASrejsende i Danmark blive bedt om frivilligt at give fin geraftryk, 1]8 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [nyheder D R -m o d e lle n fe jle d e i k o n c e r th u s e t Switck 5400zl D e n u t r o lig t h ø je h a s t ig h e d , s o m G ig a b it b y d e r p å . k a n n u f å s t i l e n o v e r k o m m e ! p ris . D e s u d e n le v e re s d e n n e t e k n o lo g i a f e n v ir k s o m h e d , d e r n y d e r s to r t i l l i d p å m a r k e d e t , o g h v is s 1 ] 10 Ingeniøren [naturgas + epj 29.9.2006 [nr. 39] Chancen for at finde gas er 10-12 procent AfNikolaj Hanselt__________________________________ n ih @ in g .d k Få hundrede meter nordøst for Karlebo Kro hæver sig en enorm jernkonstruktion. Det er svenske Tethys Oil og danske Dong, der er i ga I I -g i 'S S k if t til e t p r o d u k t , d e r e r Vejledende salgspris Skift fra A u toC A D LT til et af Autodesks branche specifikke produkter til byggebranchen, indust rien eller infrastruktursektoren. Disse produkter giver dig DW G-kom patibilitet og stor tegnekapa citet, hvilket kan m 1] 12 Ingeniøren [energi 29.9.2006 [nr. 39] S o lv a r m e i la v e n e r g ih u s e e n Nye tal fra IDA Energiår 2 0 0 6 viser, at solvarm e kan dække cirka halvdelen a f v arm e forbru get i et lavenergihus Nye beregninger fra rådgiver firmaet Planenergi viser, at solvarme og lavenergihuse pas 29.9.2006 [nr. 39] energi] Ingeniøren 1 ] 13 o v e r r a s k e n d e g o d id é SOLVARME BATTER I LAVENERGIHUSE Solvarmedækning i forskellige hustyper, procent 50 ......... -........................................................... Ældrehus Nyere hus Boliger opLavenergiført i henhold huski. Er du ingeniør Kan du gennem IDA Forsikring bl.a. forsikre: k e n d å b e rt '0,da£Særtii 'S 'i s p ø f j s m 3 '- Vi forsikrer 29.000 ingeniører, fordi de synes, det er billigt H o s I D A f o r s i k r i n g f å r v i lø n f o r a t r å d g i v e - ik k e b o n u s fo r a t s æ lg e . D e rfo r b e h a n d le r v i v o r e s m e d le m m e r e n s , o g fo rd i in g e n iø r e r e r g o d e t il a t p a s s 1 ] 16 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [biotek I L a n g s o m k a p ita l k o s t e r d D anske biotekselskaber får for få penge i de tidlige faser. D erfor er de læ n ge om at m od ne produk terne. D et koster m an g e m illio n er på deres frem tid ige indtæ gt IKORTHED Venture selskaber nøl 29.9.2006 [nr. 39] biotek] Ingeniøren Fem a n sk b io t e k k a s s e n 1 ] 18 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [transrapid Verdens sikreste tog kolliderede Intet signal advarede det tyske Transrapid-tog om, at det få sekunder senere ville kollidere med en arbejdsvogn AfBirgitte Marfelt_______________ bim@ing.dk Det førerløse m agnetsvæve tog Transrapid, der for en uge p rod uktp ris 06 ] Ingeniøren 29.9.2006 [nr. 39] 1] 19 INGENIØRENS PRODUKTPRIS 06 Produktet skal: i sit design have en afgørende teknologisk nyhedsværdi og/eller bygge på markant ingeniørmæssig kunnen. Yderligere vil det blive tillagt vægt, hvis produktet haren bred samfundsm æssig betydning. 1] 2 0 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [trafik v I_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ IN G E N I trafik] Ingeniøren 29-9-2006 [nr. 39] 1] 21 Plougmann § Vingtoft R e g e rin g e n s M IS S IO N p å Det, vi kan opnå ved arbejdet, er at vække opmærksomhed om disse meget store sam fundsøkonomiske problemer og få sorteret ud i argumenterne. Nogle a f de argumenter, man kan have for at træffe 1] 2 2 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [biltekn ik *. i G a m m e l M o r g a n FO R FULD TU R B O Mere end 2.000 timer har Frank Winther brugt i garagen på sin Morgan fra 1965. Men så har han også fået motoren til at yde 200 hestekræfter Af Leif Osmark red a ktio n @ in g .d k Ubesværet n D u er m genvøv D u h a r e n g o d øn p a s godt p a den . ts L ø n s i k r i n g e r e t s u p p l e m e n t t il d e n a l m i n d e l i g e a r b e j d s l ø s h e d s f o r s i k r i n g , X s o m d u e r d æ k k e t a f v e d m e d l e m s k a b a f IA K . D u t e g n e r l ø n s i k r i 1] 24 Ingeniøren [olie og gas 29.9.2006 [nr. 39] D a n se n o m rø rle d n in g e rn e Vestlige og russiske olie interesser kolliderer på grænsen mellem Europa og Asien, hvor nogle a f verdens største uudnyttede energi ressourcer ligger gemt Af Simon Kruse red aktio n @ in g .d k Udtalelserne va rumnyt] Ingeniøren 29.9.2006 [nr. 39] S o n d e o p d a g e r n y rin g o m U n d e r 12 t im e r s S a t u r n - f o r m ø r k e ls e ly k k e d e s d et ru m so n d e n C a s s in i at o b se rv e re 1] 25 S a tu rn e n d n u e n r in g o m p la n e t e n Under den lange Saturnformør 1] 2 6 29 . 9.2006 [nr. 39] NATUR VIDENSKAB Den californiske kondor Ingeniørens bud på årets nobelpriser p å k a n te n Afjens Ramskov ram@ing.dk I næste uge går det løs med tildelingen a f årets nobelpriser. Mandag gælder det prisen i medicin/fysiologi, tirsdag offentliggøres modtagerne a f f 29-9-2006 [nr. 39] 1] 27 naturvidenskab] Ingeniøren ODENSE K l j l H I PRODUCTION k W ! INFORMATION M å s k e d u h a r a lle r e d e c le n k a p a c it e t 1d u a f o v e r le v e ls e S id e n 1 9 8 2 h a r a m e r ik a n s k e re d d e d e n c a lif o r n is k e a n d e t ved at sk Tag kampen op med sværvægterne i produktudvikling G å efter Ingeniørens Produktpris 2006 sam t syv branchepriser Hvad hjælper det at være innovativ Herudover kåres som noget nyt syv klar teknologisk nyhedsværdi, så og genial, hvis ingen ved det? branchevindere, hvor din virksomhed indstil jer t p roduktnyt] Ingeniøren 29.9 2006 [nr. 39] 1] 29 1 læ s e r [in fo redigeretafHansPeterLomholt Bruun[pinfo@ing.dk] N y fo ld e te le fo n e r på m a rk e d e t p ro d u k tin fo rm atio n brugeren mulighed for at kø be eller melde sigtil musik fra de fleste musikudbydere. Med til enheden hører 1] 30 [debat Ingeniøren 29.9.2006 [nr. 39] Kyoto-aftalen B a re 'S z T X i s M r o lig m in e h e rre r p i A P h I A U P IA - u la n d e n e få r v a r m P IA A i a f S U P IA lu ft i s te d e t fo r r e n t v a n d A f Poul A n ch e r Larsen C ivilin g en iø r, Ly n g b y debat] Ingeniøren 29-9-2006 [nr. 39] O O Fremtidens patenter Kyoto-protokollen S t ig n in g T e k n o lo g ir å d e ts r a p p o r t e r f u ld Gaskedler D in a f 1] 31 k lo a k Då 1 0 0 fe jl o g s a v n e r h is to r is k p e r s p e k tiv a f ko n d e n s c ro n e r p r. A f C 29.9.2006 [nr. 39] IN G EN IØ R EN T E K N I K K E OM B O R D PÅ Redigeret a f Mette Buck Jensen mbj@ing.dk G A LA TH EA 3 Cfssbedtøe! U n u In te llig e n te g a t e w a y s licib F je r n a f læ s n in g P la t fo r m e til s ty r in g s f o r m å l L m u x in a B o x www.ftab.dk K ,V ;,., . * * f if 15 111 r jj. ii ......... -fe' ' Maea Ingeniører stopper blokade i Aalborg V G jm g e n i e n u d c i ø e n d e r a c e E fte r n æ s t e n e n m å n e d s k o n flik t h a r hpr-Afc vesvjfef** s* 4# v i : 65 A a lb o rg In d u s t rie s in d g å e t e n a fta le 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [nyheder Museskader anerkendt For første gang nogensinde har Arbejds skadestyrelsen anerkendt museskader som en arbejdsskade. Det skete på et møde i tirs dags, hvor der blev behandlet ti sager om skader på baggrund af arbejde med mus. Anerkendelsen kommer, selvom sty l 29.9.2006 [nr. 39] nyheder] Ingeniøren 2] 3 IAK åbner konsulenthus IA K - Ingeniørernes a -k a sse - har åbnet konsulenthuset Komplement med 35 medar bejdere i København, Århus, Odense, Aal borg og Aabenraa. Komplement har slået dø rene op for coaching, karriereudvikling og kompetenceafklarin 2] Ingeniøren [iværksættere 4 29.9.2006 [nr. 39] i 1 GRUNDLÆGGEREN BAG INDUSTRIGIGANTEN I denne serie interviewer vi iværksætterne bag nogle af de danske virksomheder, der vi rkelig har vokset sig store. Hvilke tanker gjorde grundlæggeren sig, da virksomheden blev etableret? Hvilke udfordringe D I M I T T E N D E R DU R U S T E T T IL JO B SA M T A LEN ? K o m t i l d im it t e n d s e m in a r o g f å b l. a . s v a r p å f ø lg e n d e s p ø r g s m å l: - H v a d m e g e t k a n j e g f o r v e n t e i lø n ? - K a n j e g f å m i n f e r i e b e t a l t a f IA K ? - H v 2] 6 Ingeniøren [arbejdsmiljø 29.9.2006 [nr. 39] In g e n iø r e r e r u s ik r e p å m å l D e t s k a d e r in g e n iø re rn e s n å r le d e ls e n o g r a m m e r ik k e lw@ing.dk og trb@ing.dk Ingeniører er langt oftere end andre danske lønmodtagere i tvivl om, hvad målet med de res arb arbejdsmiljø] Ingeniøren 29-9-2006 [nr. 39] o g f o r v e n t n in g e r 2] 7 IDASARBEJDSMILJØUNDERSØGELSE 2006 Ingeniørforeningens Arbejdsmiljøundersøgelse 2006 omfatter privatansatte og offentligt ansatte ingeniører, samt ledere, projektledere og menige inge niører. Spørgeskemaet er sendt til 2] 8 Ingeniøren [praktikprojekt 29.9.2006 [nr. 39] Studerendes opfindelse h jæ lp e r L iq t e c h p å s e jr s s k a m le n T o in g e n iø rs tu d e re n d e d e r e r m e d p ra k tik s te d til a t g ø r e h a r u d v ik le t e t k v a lite ts s ik rin g s s y s te m , v e rd e n re n e 29-9-2006 [nr. 39] 2] 9 praktikprojekt] Ingeniøren K O N S U L T A T IO N ROBOT. Takket væ re de to D T U stu d e re n d e Ifusion I konsultationen lægger Ingeniøren sig på briksen hos diverse eksper terfor at få gode råa til ingeniørernes arbejdsliv. Denne gang spørger vi proceskonsulent Henr Ingeniøren [debat 2] 10 29.9.2006 [nr. 39] Charlotte Rønhof. Forskningschef i Dansk Industri. Om universiteternes nye taxametersystem. Til dagbladet Information Il £ in f c f e , ._ ! i t l .... Vi er især bekym rede for, at kvaliteten a f uddan nelserne bliver sænket. H vis universiteterne /v nekrolog] Ingeniøren 29-9-2006 [nr. 39]a O Arbejdsvilkår B e ta lin g ik k e Q ie k ro lo g fo r o v e r a r b e jd e e r e t p e r s o n a le g o d e A f ja n H eisterb erg -A n d ersen civiling eniør, G en to fte betaling-t-10 pct. firmabeta ling c. kr. 29.400 om måneden. For ethvert 2] 12 NYTOM NAVNE: Ingeniøren, postboks 373 , 1503 Kbh. V, att. Eva Frydendahl eller e-mail: navne@ing.dk. Ingeniøren [navne g ru n d e år 7 . OKTOBER Peer Frederiksen, ing., Ballerup - 9 0 år. Ib O le Klinke, ing., Århus N - 75 år. Jens Styrup Rotne, civ.ing., Van løse, Internationalt Pat 29-9-2006 [nr. 39] En m e sse fo r d e p r iv a t a n s a t t e N æ s te n 1 0 0 p r iv a t a n s a t t e in g e n iø r e r v a r s a m le t i Å r h u s e n v a r m lø rd a g i s e p t e m b e r. H e r h a v d e A n s a t t e In g e n iø r e r s R å d in d b u d t til ID A P r iv a t M e s s e , e Ingeniøren [annonce 29-9-2006 [nr. 39] stilling e r] Ingeniøren r 1 le d ig e [ s t illin g e r Tirsdag kl. 14.00 for ufærdigt - og elektronisk materiale. Kl. 16.00 for reproklart materiale. Indleveringsfrist i udgivelsesugen: Brian Bjørnstad Helle Kirk Bolette Westh Kontakt: 3326 5377 3326 5376 3326 5358 Lone 2] 16 Tekniske rådgivere til jernbanesektoren Ingeniøren [stillin g er 29.9.2006 [nr. 39] In t e r f le e t Technology Rullende m a te rie l o g Sporteknik m : m ' Flere gode udfordringer BB I f Interfleet Technology er med 500 medarbejdere fordelt på tre verdensdele et førende interna tio H a r d u l y s t t il i n t e r n a t i o n a l e u d f o r d r i n g e r o g l y s t t il a t v æ r e e n d e l a f e n i n t e r n a t i o n a l s u c c e s ? R o c k w o o l In te rn a tio n a l A /S e k s p a n d e r e r fo rts a t v e d u d v id e ls e a f p ro d u k tio n e n o g e ta b le r 2] 18 Chempaq A/S In g e n iø r t il m e d ik o te k n is k Ingeniøren [stillin g e r 29.9.2006 [nr. 39] ARHUS AM T p r o d u k tio n A A R H U S U N IV E R S IT Y H O S P ITA L I fo rb in d e lse m ed im p le m e n te rin g a f n yt p ro d u k tio n su d sty r i en m e d ik o te k n isk p Roiis-Royce is the worids leading supplier o f ship designs, equipment and complete system solutions for most types o f vessel. Rolls-Royce Marine has a workforce of 7,500 highly skilied professionals at locations throughout the world. For more information, visit: www.roHs-royce.com l/l/e are looki Ingeniøren [stillin g e r 2 ] 20 29.9.2006 [nr. 39] Nøglepersoner faglig stolthed Respekt for faget og glæde ved arbejdet er naturlige dele af kulturen i COWI. Faglig stolthed og dialog fylder meget i P E D A X medarbejdernes bevidsthed. Vi søger for tiden nye og engagerede medarbejdere, der vi stillinger] Ingeniøren 29-9-2006 [nr. 39] *€ A ( K o l d i n g K o m m u n e 3 B y g g e s a g s b e h a n d le r e Løn: snarest. efter gældende overenskomst. Yderligere oplysninger: I~1 O nline Vejcenter Midt- og Vestjylland 2 O Teknisk forvaltning søger: Tiltrædelse: C Rasmus J. Sfdstø irs deltagers: Aalborg Portland, ACHydratilic, Aktivitets- o g Udviklingscentret, AiuCIustør, ANgroupA/S Industfial Enginsørs. Anifnationsværkstodet CVUMidt Vest, ARoS Århus Kunstmuseum, ARTLAB, BAC- Bøskættigelsesministetists Adrri, Center, Bang S. Ohifsen Madicom, BC lift, BilBasen, Bojiua, 29-9-2006 [nr. 39] stillinger] Ingeniøren 2] 23 I- Vejteknisk Instituts afdeling for rådgivning og måling søger 1 - 2 ingeniører til teknisk projekt ledelse og rådgivningsopgaver med tjenestested i Skanderborg eller Fløng ved Roskilde. Ansøgningsfristen er mandag den 16. oktober 2006 kl. 12.00. 24 Ingeniøren [stillinger 29.9.2006 [nr. 39] Johs. Rasmussen, Svebølle A/S, www.johs-rasmussen.dk, blev grundlagt i 1932 og beskæftiger i dag mere end 280 medarbejdere inden for ladvogns-, container-, silo-, tankvogns- og olie-/bitumentransport. Selskabet er certificeret i henholdtil DS/ISO9001. stillinger] Ingeniøren 29.9-2006 [nr. 39] [ p h .d .-tild e lin g e r Af Eva Frydendahl ef@ing.dk Xuefeng Yin har ved Aalborg Universitet fået tildelt ph.d.graden for forskningsarbejdet High-Resolution Parameter Estimation for MIMO Channel Sounding, der er udført ved Institut for Elektroniske Sys 2] 2 6 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [stillinger Vestas is the world leader inwindtechnologyanda drivingforce inthe development of the windpower industry. Vestas core business comprises the development, manufacturing, sale, marketing and maintenance of wind power systems. Vestas supplies windturb 29-9-2006 [nr. 39] m stillinger] Ingeniøren 2] 27 N a k s k o v f~ l Online K o m m u n e Byggeri, M iljø & Forsyning Drift & Anlæg GENOPSLAG P R O JE K TC H E F I n g e n i ø r til D r if t o g A n læ g s a fd e lin g e n i N a k s k o v K o m m u n e . Da en af vores ingeniører har søgt n 2 ] 28 Ingeniøren [jobfinder VIDEN, DER VIL 29 . 9.2006 [nr. 39] VIDERE jo b f in d e r .d k Nyeste stillinger på jobfinder.dk 283 ingeniør- og maskinmesterjob på jobfinder.dk 1 Stilling Stilling A rbejdsgiver Kviknr. Arbejdsgiver Kviknr. Ingeniører COWIA/S 328752137 Tekn. marketin 29.9.2006 [nr. 39] jobfinder] Ingeniøren Udfordring: Miljø og landbrug Strukturreform og ny miljøregulering Er du agronom, biolog, miljøingeniør eller lign. og har lyst til at arbejde med konsulenter og land mænd ACere eller evt. Tekniske assistenter til Park- og vejafdelingen i Ny Faxe kommune w G IV D IN K A R R IE R E S K U B Jobfinder.dk er åbnet i en ny version. Her får du et hurtigt overblik over ledige job i relevante brancher og finder en masse interessante artikler og gode råd om jobsøgning og karriereudvikling. Det er også her du finder det største udvalg af ledige teknologi-job 29-9-2006 [nr. 39] n A No r d jy lla n d Stress arrangement FagTek og IDA arrangerer i samarbejde med CAOP v/arbejdspsykolog Sara Lundhus et seminar hvor du kan blive bevidst om, hvad der gør dig stresset, hvordan du reagerer, og hvorledes du kan blive bedre til at undgå stress. Seminaret forløbe 2] 32 Ingeniøren [annonce l)A Lette løsninger på tunge trafikproblemer V e st jy lla n d - fo r tsa t Get a Life, Engineer! - Viborg Hvorfor plukker vi ikke de lavesthængene frugter først? Stigende privat bilisme giver mere trængsel på vejene, øget luftforurening og C 02 udslip og betyder samt ID A 29-9-2006 [nr. 39] No r d s jæ lla n d / fo r tsa t Kø ben havn Kan du skrive tekster der bliver læst - og forstået ENERGI-tirsdag: Avanceret kontrol af elsystem Ingeniører har mange opgaver på jobbet, der kræver, at man skal kunne skrive gode tek ster. Det kan være i form af instruktione 2] 34 l)A Ingeniøren [annonce 29.9.2006 [nr. 39] Den Hirschsprungske Sam ling - Rundvisning og frokost Kø ben h a vn / fo rtsat Lean, Lederskab og Forandringskultur Lette løsninger på tunge trafikproblemer Lean kræver excellent ledelse. En virksom hed indfører Lean for at eliminere spild og 29-9-2006 [nr. 39] annonce] Ingeniøren M Mø d ekalen d er Nordjylland Dato Tid Titel/Sted 02.10 15.00 PilgrimsvandringtilSantiagodelaCompostellaiNordspanien/ IngeniørhusetiAalborg,VestreHavneprom enadeiB,Aalborg 03.10 16.00 BesøgDanmarksstørsteIsstadion/ Gigantium,Olympiaparken7,Aalborg0 03.1 29-9-2006 [nr. 39] A - C S T B Ingeniørens Bagside Postboks 373, 1503 Kbh. V bagsiden@ing.dk F Ring og aftal tid p % S k in k e k u t t e r lin g o fo r k e n d e re 13U6-2006 Om duften a f frisk ristet indianer med sidevogn og en Karl Stegger i kødvest a ca fé fo d k o ld t. H er kan m O VOLUMEN. A u d io A sics er m ed direk tø r M ichael D e ru g in sk y s ord havn et på rette sted . Salg et til A nalog D e v ice s sik rer det kun tre å rg a m le s e l skab adgang til kapital og sto rt produk tio n san læ g , [foto: Lars B ertelsen] redaktion@ing.dk tlf.+45 3326 5300 fax.+45 3 3] 2 Ingeniøren [løgnedetektorer 29.9.2006 [nr. 39] LØ G N . En løg n ed etekto r hav de sik kert slå e t kraftigt ud, da U S A s tidligere p ræ sid en t Bill Clin to n den 2 6 . ja n u a r 1998 for åben sk æ rm sa g d e de berøm te ord: I did not have se x ... [foto: Scanp ix] 1 did not have løgnedetektorer] Ingeniøren 29-9-2006 [nr. 39] 3] 3 S te m m e n u a fs lø re r lø g n e n Je g tro r s le t ik k e p å d e t. F ø rst sk a l m a n p å v id e n s k a b e l i g v is f in d e fr e m t il Billige løgnedetektorer, b aseret på ste m m e analyse, fin d er vej til erhvervsliv og m 3] 4 Ingeniøren [nyheder 29.9.2006 [nr. 39] Vi er havnet det helt rette sted A nalog D evices sikrer det u n g e firm a A udioA sics adgang til kapital og stort produktionsanlæ g A f H e n rik Skov FOKUSERING. V i har væ ret m eg et bevid ste om at foku hes@ing.dk se re på n ichen og har ikk E L E K T R O N IK K ø b d e W s e n e s te ir e le s s & p r o d u k te r D is p la y s RS - Industriens elektronikleverandør in d e n f o r h o s R S www.rsonline.dk 3] 6 Ingeniøren [nyhed 29.9.2006 [nr. 39] DIN ELEKTRONIK-LEVERANDØR Powersupply-specialister AC/DC 5W - 2000W Hos Toptronic har vi mange års DC/DC 0,25W - 500W erfaring med powersupply-løsninger. Industri-standard Medical-godkendt f = A B R IM e X Ring eventuelt til vores powersupply- Cus 29-9-2006 [nr. 39] nyhed] Ingeniøren 3] 7 Flextronics er kendt for sit samarbejde med ledende OEM's inden for design, produktion og logistik af mobiltelefoner, spille konsoller og printere. b lo d try k s m å le r i p la s te r AUTOMATISK BLODTRYKSMÅLING DØGNET RUNDT DEMONSTRATOR KLAR OM ET HALV 3] 8 Ingeniøren [tele E n 29.9.2006 [nr. 39] b ø je lig S a m s u n g Samsung gik efter 12 pct. a f mobilmarkedet - og fik det. Næste skridt er at blive teknologiførende Af Kent Krøyer_______________________________________ kk@ing.dk Analyse: For tre år siden, da sydkoreanske Samsung, gik in 29.9.2006 [nr. 39] D e r nyheder] Ingeniøren e r in t e r n e t 3] 9 Flextronics er kendt for sit samarbejde med ledende OEM's inden for design, produktion og logistik af mobiltelefoner, spille konsoller og printere. i h im le n Internetforbindelser i fly bruges til at videresende flydata. De 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [Elektronik-06 3] 10 A SAVANNE. M ed geparden som m asko t havde kom po n en td istrib u tø ren C -88 indret tet sin stan d på eiektron ikm es- E le k t r o n ik b r a m sen so m en sav an n e, [foto: M ichael C arlsen] A f H e n rik Skov______________________ hes Annonce Hele dette tillæg er en annonce for Nohau Annonce no. 2/2006 newsletter from nohau Kære læser For godt ti år siden var det meget populært at sammenligne udviklingen af software med bygge- og anlægsarbejder. Man anskuede konstruktionen af software på sam m e måde som en Storebæltsbro, og Hele dette tillæg er en annonce for Nohau knnonce V æ lg d e n r ig t ig e k o m b in a t io n t il t e s t a f e m b e d d e d Henrik S. Andersen isa@nohau.dk Annonce a f v æ r k t ø je r s o ftw a re s u tle vold Squue_Rsot_eonv (double tlpha, t l u t _pt, tiost *gMu) T e s t a f s o f Annonce M o d e l Annonce Hele dette tillæg er en annonce for Nohau D r iv e n A r c h it e c t u r e o g t e s t m e d R h a p s o d y . Af Henrik S. Andersen hsa@nohau.dk Model Driven Architecture, MDA, er ikke blot et buzzword, men er efterhånden accepteret, som den eneste vej til effek Annonce Hele dette tillæg er en annonce for Nohau Annonce *m m m %mmmmgmwam.amggasgæigigggægrasgggiH Kontaktinfo: P o w e r T o o ls Af Lars Thorborg__________________________________ lht@nohau.dk Flemming Jensen Adm. Dir. Tlf.: 44 52 16 60 fkj@nohau.dk Henrik S. Andersen T R A C E 32 fra L Elektronik-06] Ingeniøren 29.2006 [nr. 39] h e n t ilb a g e i d e t h ø je g e a r 3] 15 Snæver fokuseri er et stort hit A f H e n rik Skov_____________________ hes@ing.dk 1 D o m m e n fra u d s tille rn e v a r r e g is t r e r in g k lar: K o n c e p te t fo r E le k t r o n ik -0 3] 16 Ingeniøren [Elektronik -06 D a n s k 29.9.2006 [nr. 39] e le k t r o n ik e r t o p t r i m m e t t il g lo b a lis e r in g globalt - og sætte sig tungt på dem. Terma er netop en af de S to r o m s t illin g s p a r a t h e d o g danske globale nichevirk m a n g e g lo b a le n ic h e v -ir m ZkMåå 1 - .f vv %' Sf '' 'i - * 1 Ingeniøren takker sam tlige 230 udstillere og 4 .0 6 4 besøgende for en god m esse Vi ser frem til at m ødes igen på Elektronik-08 i septem ber 2008 E L E K T R O N IK -O D a n m a r k s s t ø r s t e e le k t r o n ik m e s s e 6 3] 18 Ingeniøren [måleudstyr 29.9.2006 [nr. 39] S o ftw a re n ta g e r te te n i m å le u d s ty r Tendensen er klar: Test- og m å le apparater opgraderes og til passes m ed softw are MULTIFUNKTION. M o derne te st-o g m åleap p arater er ko n stru eret, så de kan o pg rad eres til nye sta n , 3] 19 m åleudstyr] Ingeniøren 29-9-2006 [nr. 39] Nordcad Ny Allegro PCB release 15.7 Rohde & Schwarz satser på lo w -e n d m å le u d s ty r så der kommer flere apparater i den billige ende. Udviklingsvirksomheder ne kan bruge den nye type måleudstyr som vejledende måling, før testhusene, d 3] 20 Ingeniøren [måleudstyr 29.9.2006 [nr. 39] Måleudstyret flyttes til produktionen Foss Analytical skal i stigende grad tilpasse deres analyseudstyr, så det bliver et led i produktionen A f H e n rik Skov hes@ing.dk Danske Foss Analytical, der primært fremstiller analyse udstyr til fødevarei 29.9.2006 [nr. 39] m åleudstyr] Ingeniøren 3] 21 T M S n e t.c o m G ra tis o n lin e -v a e rk tø j til e le k tro n ik in d u s trie n Geigertæller i armbåndsuret A f K e n t K rø ye r_________________ kk@ing.dk F o r 2 0 å r s id e n - d e n 2 6 . ap ril 1 9 8 6 n e d s m e lt e d e ato m k r 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [produktnyt 3] 22 l æ s e r [ i n f o redigeret af Hans Peter Lomholt Bruun [pinfo@ing.dk] S te p m o to r d riv e r-IC g iv e r h ø j fle k sib ilite t produktinformation TX18D16M1CAB, der begge er transflektive og virker i dagslys, hvilket gør dem an vendelige t 29.9.2006 [nr. 39] produktnyt] Ingeniøren U S B - k a b le r s p e c ie lt til N ye s tik k o n ta k te n h e d e r e n e rg ik æ d e r Lauritz Knudsen introducerer nu en serie nye stikkontakten heder i L K C L IC LINE og LK O PUS 66 design. De nye en heder er beregnet til kanal montering og - i s- -& -o V t'V T m Microsoft Stanford University Toshiba BAE Systems Flextronics Lockheed Martin National Institute of Oceanic Technology United States Air Force Lund Institute of Technology Niksar Australia Pty Ltd. Honeywell Sandia National Laboratories NEC Aerospace Systems S K iv p s s i* Hvor er du om fem år? Mads Lange, og hans to kammerater fra år gang 2001, fortæller om livet efter AAU. [22-25] MAKING MODERN LIVING POSSIBLE Løs lig ningen ved at flytte en tæ ndstik! * A H vad står d er? L a v trekanten ril et kvad rat ved at (lytte to m onter! H vad er ind g ang sm o d stand en Ri a f d en uendelige ræ kke af m o dstand e vist hero ver ? H vordan opstår hullet? ÅRETS ARBEJDSPLADS 'Å i k ii i Nysgerrighed er appetit på viden! H ar Vi er løbende på udkig efter dygtige du lyst til et spændende job, kan vi medarbejdere med specialisering inden skærpe din appetit. Du bliver en del af for produktion, forskning og udvikling, en international virksomhed i vækst. herunder ke 29-9-2006 [nr. 39] MM* redaktion@ ing.dk tlf.+45 3326 5300 fax.+45 3326 5301 www.ing.dk 32. årgang [nr. 39] 29.9.2006 A N SVA RSH A VEN D E C H EFRED A KTØ R: A rne R. Steinm ark ars@ in g .d k R E D A K T IO N : Lars Bo A xelholm lba@ ing.dk G R A F IS K D E S IG N O G LA YO U T: Connie jø n sso 29.9.2006 [nr. 39] Få overblik og netværk som trainee Jacob Andersen fik en solid start på ingeniørkarrieren som trainee hos Elsam. 4 ] 2 0 SCj*-. . * ' V. ..,.* ~rx: Kræv fryns med omtanke a Fri bil, gratis telefon, betalt avis og masser af ferie. Du kan selvføl gelig godt kræve en masse 4] 6 Ingeniøren [velkom m en til messe 29.9.2006 [nr. 39] i S ID S T E N Y T ... www.dorigsnergy.dk/job Mød Claus Claus er projektingeniør i DONG Energy, hvor han har været i 8 år. Hans opgaver er nøjagtigt, som han godt kunne tænke sig: udfordrende, spændende og internationale. Om et par år er Claus sikkert projektleder for et af DONG Energys større anlæg i udlandet. Mød Claus 4] 8 Ingeniøren [messe-etikette 29.9.2006 [nr. 39] E N E R G I, engagement, interesse... D et er ikke ligegyldigt, hvordan du fører dig frem på D S E -m e sse n - her er nogle råd A fM e th a Loum ann m e l@ in g .d k Ja, undskyld, men det er svært at være ydmyg, når m an er så lækker som mig, ' Et job hos Alfa Laval indeholder faktisk alle de ingredienser, du kan ønske dig. Vi findes i over 50 lande. Det betyder en hel verden af muligheder for dig, som er interesseret i at arbejde inter nationalt. Vores firmafilosofi er at hjælpe vores kunder til at optimere deres processer. Igen og ig 4] 10 Ingeniøren [kom øverst i bunken 29.9.2006 [nr. 39] Sådan laver du den perfekte uopfordrede ansøgning Af Metha Loumann mel@ ing.dk En uopfordret ansøgning er for flere og flere ingeniører adgangsbilletten til drømmejobbet. Derfor kan det godt be tale sig at skrive uopfordrede ansøgnin ger t VI KOMMER G LA D E OG GÅR STOLTE V i e r fo r d e t m e s te i g o d t h u m ø r. S e lv fø lg e lig e r d e r tin g , d e r d r ille r i h v e r d a g e n . M e n g læ d e n v e d e t s ty k k e v e lu d f ø r t a r b e jd e e r d e r in g e n d e r k a n p i l l e v e d . D e n d e r f ø l e l s e Her har du udsigt til en stor karriere H vis d u h a v d e v æ r e t f æ r d ig s o m in g e n iø r , k u n n e d u h a v e v æ r e t m e d t il a t d e s ig n e B u rj al A r a b i D u b a i. D e t e r v e rd e n s e n e s te 7 - s tje r n e d e h o te l o g b lo t é t a f d e u ta llig e e k s e m f sto re krav] Ingeniøren 29.9.2006 [nr. 39] 4 ] 13 leder virksomhederne efter... Trods ingeniørmartgel vil virksomhederne på DSE-messen ikke slække på kravene A f M e th a L o u m a n n ____________________ mel@ ing.dk Ingeniørmangelen er begyndt at gnave i virksomhederne. I forhold til tidli 4] 14 Ingeniøren [vestjyske fristelser 29.9.2006 [nr. 39' ....................................n 1 Frisk luft, grønt græs og masser af arbejde. mel@ing.dk Det er ene og alene jobbet, der er afgørende for, hvor de er havnet. D u k a n k la re k ø re tu re n fra D S E - m e s s e n i A a lb o Term a - en in tern atio n al virkso m h ed m ed e n e stå e n d e udfordringer Vi er en attraktiv arbejdsplads med mere Vores kompetencer, vores evne til nytænk end 1.000 medarbejdere i Danmark, Europa ning og vores engagement er de ressourcer, og USA. Vores strategi om fortsat vækst vi til s 4] 16 Ingeniøren [ny adresse 29.9.2006 [nr. 39] S t u d e r e n d e p å klar til at ? O ver halvdelen flytter gerne for at få det første job 29-9-2006 [nr. 39] A A U e r pakke flyttekasserne AAUERN E ER M EST M OBILE O K TIL PRO VIN SEN F o r d e s tu d e re n d e fra A A U h a r d e t ikk e s å s to r b ety d n in g , o m d e re s a rb e jd s p la d s lig g e r i e lle r A n d e le n a f s tu d e re n d e , d e r e r v illig e ti Med RUMMET som arbejdsplads Ø nskedrø m m en om at AfMethaLoumann mel@ ing.dk arbejde med rum fart er gået i opfyldelse for M agnus Møberg H ansen .r4 * vr t PP I fe j* fa: På hans visitkort står der arbejdsområde: Space. 26-årige Magnus Møberg Hansen er én a f de ganske få unge danske inge In g e n iø r e n ' s! tale. Selvfølgelig var den unge Hansens hoved fyldt med rum fart undervejs, men han nærede ingen forhåbninger. Pludselig ud a f den blå luft henvendte Aalborg Universi tet sig for at spørge, om han i samarbejde med andre stude rende kunne udvikle strømforsyningen på den sat 4] 20 Ingeniøren [kom petenceudvikling 29.9.2006 [nr. 39] Helle for at være T R A IN E E A a lb o rg U n iv e rs ite ts in g e n iø rs tu d e re n d e s ig e r ju b ii t il a t b liv e tra in e e A f Anne Mette Ehlers______________________ redaktion@ing.dk Ingeniøren har gennemført en under sø Komplekse problemstillinger, mekanik, elektronik og software. Glæden ved at regne den ud og se, at det virker. Gnisten ved at arbejde i et hektiskt internationalt miljø, hvor vi oplever kundens tilfredshed face-to-face. Det er nogle af de ting, vi tænder på i FKI Logistex. FKI Logistex er en global [årgang 2001 22 H vor er du om fem år? H er kan du m øde en stæ rk trio, der forlod de trygge ram m er på AAU i 2001 og høre om deres vidt forskellige karriereveje * M å vi I p r æ s e n t e r e i MADS, DENNIS OG JAN fra 2001 A f A n n e M ette Ehlers redaktion@ing.dk Zap. Vi spoler lige årg an g 2 00 1] 23 [ f F ra m e je t æ r s k e r e t il m o b ilt e le f o n e r Mads Langes første job var kun en halv roe fra afgangsprojektet, idet Aalborg Universi tet gerne ville fortsætte udviklingen a f det selvkørende landbrugskøretøj. Allerhelst ville de have en ph.d.-studerende på proj fårg an g 2001 F r a a s s i s t e n t t il k o n s u le n t På trods a f en eksamen med topkarakter, gik der nogle måneder, før Dennis Hvilsted fandt sit første job. Jeg søgte nogle stillinger uopfordret, men der var nedgang på jobmarkedet, specielt efter den 11 . september 2001, fortæller han. Hj årg an g 2001] II i i t 25 F r a p l a s t e r t il p u m p e r Kort efter eksamen landede Ja n Bigum sit før ste job i Toustrup & Overgaard, en mellemstor virksomhed i Randers, der er specialiseret i elektronikudvikling og -produktion. Jeg var sulten for at komme ud og arbejde procesorienter 4] 26 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [sø g h jæ lp AKUTHJÆLP t il d e t f ø r s t e jo b A f Anne Mette Ehlers__________________ redaktion@ing.dk Første dag på jobbet, første uge, første år. Alting er nyt - og det er du også. Goodbye uni, nu skal verden se, hvad du kan. Du skal fyre den nyeste vi i H o s [ e t in t e r n a t io n a lt o r ie n t e r e t a r b e jd s m iljø . V i h a r e n H a ld o r T o p s ø e v a r ie r e t fra og m a n g e b liv e r v e lk v a lif ic e r e t d u e n sta b d el a f a f e t te a m i m e d a r b e jd e r e V id e n d e lin g te re s og i 4] 28 Ingeniøren [p rø v s e lv 29.9.2006 [nr. 39] i Det er en stor beslutning og risikofyldt beslutning at blive selvstæ ndig, men belønningen er til gengæld ikke dårlig SELVSTÆNDIG ved et tilfælde Af Anne Mette Ehlers_________________________________________ redaktion@ing.dk For seks år side prøv selv] Ingeniøren 29-9-2006 [nr. 39] D r ø m m e r e g e n d u 4] 29 o m v ir k s o m h e d ? Der er m asser a f steder, du kan hente hjælp, hvis du går rundt med en ivæ rksæ tter i maven I Ret utraditionelt skrevje g meget om, hvad der kunne gå galt. Man er jo nordjyde, og selv om man tr 4] 30 Ingeniøren [vind en walkman 29.9.2006 [nr. 39] r KONKUR RENCE. Aflever kuponen ved Ingeniørens stand på DSEmessen, så er du med i kon kurrencen om en spritny So ny Walkman, [pr-foto] (Konkurrence-kupon UDFYLD KUPONEN OG AFLEVER DEN VEDINGENIØRENSSTAND NR. 32 PÅ DSE-MESSEN. Ja tak - jeg v I VELUX- Vil duhavemereud afdelysetimer? Hvis du drømmer om at få mere ud af de lyse timer, og hvis du drømmer om at arbejde i en international virk somhedsgruppe, hvor vi værdsætter dygtige medarbejdere med initiativ og engagement, så glæder vi os til at høre fra dig. VELUX skaber bedre boliger 4] 32 Ingeniøren [den første lønseddel 29.9.2006 [nr. 39] Flid, fedt og frynse Vær på vagt, når du stiller krav om personalegoder i dit første job AfMetha Loumann mel@ing.dk Hvad siger du til fri bil, gratis telefon, gratis avis og hjemme-pc, fri ADSL-forbindelse og seks ugers ferie - oven i det 29-9-2006 [nr. 39] den første lønseddel] Ingeniøren 4] 33 goder Uanset hvilke goder, du kan få forhandlet dig frem til, er det en god idé at få alle aftaler skrevet ned på pa pir, så hverken du eller din fremtidige arbejdsgiver er i tvivl om, hvad I har L aftalt. Hvis arbejdsgiveren vil have dig 4] 34 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [messeplan DSE Messe Jobtræf i Aalborg Garderobe (Wardrobe) Indgang A1 W e b -C a fé Entrance A1 5 Udstillingsområde 6 58 8 7 57 (Display area) Foredragsområde 9 10 11 15 16 19 20 12 13 14 17 18 21 22 23 24 25 29 30 33 34 26 27 Nyuddannede ingeniører til ægte international karriere Markedsleder på verdensplan inden fo r design og konstruktion af cementfabrikker 2.000 cementfabrikker over hele verden siden 1882 Over en tredjedel af al cement i hele verden produceres på FLS-teknologi Rekrutterer 400 ingeniører om året (p D ie s e l t e k n o lo g i In n o v a t io n & T r o v æ r d ig h e d MAN B&W Diesel A/S er en højteknologisk og international koncern. Vi er førende i verden inden for udvikling af totakt skibsdieselmotorer og firetakt generatorsæt. Læs meget mere om os på www.manbw.com M AN B&W Diesel - a membe