Ingeniøren [debat
2] 10
29.9.2006 [nr. 39]
Charlotte Rønhof.
Forskningschef i Dansk
Industri.
Om universiteternes nye
taxametersystem. Til
dagbladet Information
Il £
in f c f e ,
._ ! i t
l
....
Vi er især bekym rede for, at kvaliteten a f uddan
nelserne bliver sænket. H vis universiteterne kun
f å r penge f o r norm eret tid plus ét år, vil de kunne
fø le sig friste t til at lade nogle bestå, som ikke burde
bestå. Som arbejdsgiverorganisation er vi bekym rede
fo r kvaliteten a f k a n d id a tern e... Forligspartierne må
erkende, at det m åske gik lovligt stærkt.
N e td e b a t:
J o b lø n
in g e n iø r e r A f Erik Lyn g sø -P etersen
D e b a tre d a k tø r, e lp @ in g .d k
Nej, det er ikke i orden, at
virksomheder i stigende grad
indfører "jobløn", så de an
satte ikke har nogen højeste
arbejdstid. Det mente i hvert
fald et stort flertal afing.dks
læsere, da vi stillede spørgs
målet på nettet for nylig. Næ
sten 2.000 læsere deltog i af
stemningen, og hele 78 pct.
sagde Nej (som kort refere
ret på side 3 i sidste uge).
De fleste af kommentarernetil afstemningen erda og
så negative overfortanken:
"Jobløn en dum idé, hvis
man skal have privat- og job
liv til at hænge sammen...
"Mennesker, der går ned
med stress, bliver flere og fle
re, hvilket virkelig belaster fir
ma, familie og samfund som
helhed. Jeg mener, at overar
bejde bør belønnes økono
misk eller med mulighed for
afspadsering... "Langt de
fleste mennesker har en son
dring mellem deres eget liv
og det, de gør professionelt.
O
m e n
e r n a tu r lig
ik k e
For alle dem er "jobløn" en
rigtigt dårlig idé - som redu
cerer deres livskvalitet og ik
ke på nogen måde lønner
sig."
Men ikke alle er lodret ne
gative overfortanken. Såle
des skriver M a r t i n S ø r e n s e n ,
der er nyuddannet og i et
halvt år har arbejdet på job
løn:
"Jegvaropmærksom på
det punkt i kontrakten da jeg
fik den, men det var ellers et
godt job så jeg gav det en
chance... På den positive si
de, så skal jeg ikke sørge for
at tjekke ind og ud eller på an
den måde registrere, hvornår
jeg møder og går. Det er også
lidt mere afslappet i hverda
gen, fordi man ikke føler, at
der er nogen, der våger over
en og ser på, om man går
hjem en halvtimetidligere el
ler senere...
Det kommer også i stor
grad an på, hvilken virksom
hed man er i. Jeg har hørt om
nogle steder, hvor man skal
være på arbejde mindst otte
timer om dagen (inkl. fro
i a lle
) SKR IV KORT!
j Indlæg under 3 0 0 ord kommer hurtigst i bladet,
i Redaktionen forbeholder sig ret til at redigere.
I Huskat oplyse titel eller uddannelse.
Send venligst indlægtil debatredaktør Erik LyngsøI Petersen på e-maildebat@ing.dk eller til
Ingeniøren, Skelbækgade4 , postboks 3 7 3 , 1 5 0 3 Kbh.V
fo r
fir m a e r
Hertil svarer E r ik L a w a e tz :
kost), f.eks. fra 8-16, hvor der
"Ideelt set har du jo fuld
meget ofte er overarbejde ,og
stændig ret i, at langt de fle
hvor man godt kan glemme
ste sikkert foretrækker selv at
altom at tage et partimerfri,
tilrettelægge deres arbejds
selv om man har arbejdet en
dag, herunder også arbejdsti
del over.
den, og at det også er rart,
K n u d J o h a n s e n , der har me
hvis der er mulighed foren
re end 25 års erfaring som in
vis fleksibilitet i, hvor mange
geniør og leder af ingeniører,
timer, der lægges, hvornår.
mener slet ikke, at ingeniører
Det forudsætter imidlertid
ertim elønsansatte-ligegyl
en ledelse, som forstår at
digt om de haren overarbejdsordning eller ej:
D et fo ru d sæ tter im idlertid en
"Hvem si
ledelse, som fo rstå r at værdsætte
ger at syv-otdette, og ikke kun ser det som en ensidig
te timer er
m ulighed f o r at variere arbejdstiden
den rigtige
i opadgående retning...
arbejdstid
for alle året
rundt? Desuden mener jeg, at værdsætte dette, og ikke kun
ser det som en ensidig mulig
det gammelmandstænkning
hed for at variere arbejdsti
at udmåle en ingeniørs ind
sats i tid - min oplevelse af in den i opadgående retning;
samt selvfølgelig ansvarlige
geniørerviser, at der er en
medarbejdere, som forstår at
faktor 3-4 fra den dygtige til
administrere det. Her kan en
den mindre dygtige. Skal man
aftalt arbejdstid, med pas
ikke honoreres for den værdi,
sende mulighed for fleksibili
man tilfører en arbejdsplads?
tet både for arbejdsgiver og
Om man skal bruge mere el
-tager være en stor hjælp."
ler mindre tid er, ifølge min
Det er ikke altid tilfældet,
mening, op til den enkelte."
for jobløn kan gå ud over bå
de medarbejderne og kvalite
ten, skriver E d m u n d G r u t .
Han har i fem år været selv
stændig, men varforinden
ansat i ti år i byggebranchen i
forskellige firmaer med job
løn og kontrakter med ordly
den evt. overarbejde er inde
holdt i lønpakken. Han skri
ver bl.a.:
"Resultatet fra firmaets si
de bliver, at man kører med
en bevidst underbemanding,
idet de ansattes overtid er
gratis, hvilkettidligere chefer
harerkendt. Erfirm asom ik
ke skal betale for sine ressourcer har ingen grund til at
optimere anvendelsen, hvad
enten der er tale om el, vand
eller medarbejdertimer. Re
sultatet har ofte været res
sourcespild, så som ingeniø
rer, der står og fotokopierede
hele weekender, fordi deres
overtid var billigere end se
kretærens.
Underbemanding medfø
rer desværre ofte store tab
for firmaerne, idet planlæg
ning bliver erstattet af brand
slukning, men forholdet mel
lem bemanding i byggeledel
se og fejl i byggeriet er aldrig
entydigt... I bund og grund er
der tale om udbud og efter
spørgsel. Stor ledighed
blandt ingeniører betyder, at
medarbejderne bliver i firma
et uanset forholdene. Jeg hå
ber, atforholdene dermed er
bedre i dag.
Med hensyn til din mail om
overgangtil pension harsekretariatet oplyst, at man den
31. juni 2006 har modtaget
den og rettet i medlemsregi
stret. Der svares normalt ikke
på sådan en mail med min
dre, man beder om det.
Afsluttende vil jeg sige, at
jeg synes det er ekstra ærger
ligt, at du netop på falderebet
som tillidsrepræsentant mø
der de problemer, du fortæl
ler om. Jeg håber bestemt, at
din tid som tillidsrepræsen
tant også har budt på andre
og "lysere sider af IDA, og
jeg vil sige digen stor tak for
din indsats!
Venlig hilsen
IDA-politik
D a
fo r e n in g e n
A fV ig g o Skov
T id lig e re tillid sre p ræ s e n ta n t ved
In g e n iø rh ø jsk o le n i K ø b e n h a v n
Da jeg erden tillidsrepræsen
tant,d e r-s o m omtalt i læ
serbrevet fra P e r O le s e n i In
geniøren nr. 3 4 /2 0 0 6 -ikke
har været i stand til at råbe
IDA op, vil jeg gerne komme
med følgende kommentarer:
I foråret blevderfra Ingeni
ørhøjskolen nye ledelse, til
stillet tillidsrepræsentanterne
for underviserne et forslag til
en arbejdstidsaftale. Da jeg
ikke følte mig sikker i det ju ri
diske i forbindelse med en så
dan aftale, bleven kopi sent
via mail til vores kontaktper
son i IDA. Derefter gik der
lang tid, hvor der ikke skete
noget. Der blev rykket for
sv a r-sta d ig ingen reaktion.
Efter flere forgæves forsøg
lykkedes det endelig at få te
lefonisk kontakt og svaret var
så at man ikke havde haft tid
til at se på sagen, men at man
ville vende tilbage - hvilket
ikke skete!
Da datoen for første møde
med ledelse nu var kommet
tæt på, blev der igen rykket.
Resultatet af denne samtale
var meget nedslående- nog
le almindeligheder, og abso
lut ikke den faglige og juridi
ske vurdering af forslaget til
s v ig te d e
m ig
migom, hvor jeg skulle passe
på, og hvad han mente var ret
o g rim e lig t-iÅ rh u s harman
faktisk været i stand til at lave
en aftale, som fungerer.
For at belyse de problemer,
som jeg har stået med, kan
jeg f. eks. nævne, at ledelsen
på IH K i forslaget til arbejds
tidsaftale knytter en times undervisningtil en times forbe
redelse, hvor
normen for
E jle r fle re forgæ ves fo rsø g lykkedes
eksterne lek
det endelig at f å telefonisk kontakt
torer er tre er)
og svaret var så "at m an ikke havde haft
halv løntime
per undervis
tid til at se på sagen, m en at m an ville
ningtime.
vende tilbage - hvilket ikke skete!
Da jeg
skulle gå på pension på grund
ler vurdering af, forslagene
af alder med udgangen af
fra IDAs side.
august, sendte jeg medio juli
For at illustrere, hvordan
en mail med orientering om,
IDA vurderer det arbejde, til
at jeg afgik som tillidsrepræ
lidsrepræsentanterne udfø
sentant med udgangen af
rer, kan det nævnes, at ved
august. Nu kan man jo tænke
flere af de møder, som tillids
lidt over, om jeg primo sep
repræsentanterne i FIH
tember har fået en reaktion
(Fraktionen af Ingeniører ved
fra IDA på denne mail!
Ingeniørhøjskolerne) har af
Før T h o m a s D a m k jc e rholdt, har vores kontaktper
P e te r s e n farer ud med en
son "desværre måttet forlade
sætningsom og støtter na
mødet, da der var et andet
turligvis også op om tillidsre
møde, som vedkommende
præsentanterne, hvorvi kan
også skulle til.
ville det have klædt både ham
Den støtte jeg har fået, er
og I DA, at have kontaktet
kommet fra tillidsrepræsen
mig. Såvel postadresse, teletanten ved Ingeniørhøjskolen
fonnumersom mailadresse
i Århus,Jørgen N y b o , som på
er I DA bekendt.
saglig vis har kunnet råde
arbejdstidsaftale, som jeg
havde forventet.
Efter første møde med le
delsen, hvor forslaget blev af
vist, er ledelse kommet med
et helt omarbejdet forslag,
som igen er sendt til vor re
præsentant i ID A , hvorefter
historien har gentaget sig.
Altså absolut ingen støtte,
hverken kommentarertil, el
S v a r fra
ID A
Jeg skal være den første til at
beklage, at du har oplevet
IDAs servicering afen tillids
repræsentant, som du be
skriver. Som jeg også skrev i
mit første svar, så er der imid
lertid ingen centrale arbejds
tidsaftaler på ingeniørhøjsko
lerne, men en stillingsstruk
tur, og derfor har I DA ingen
mulighed for at gå ind i for
handlinger om dette.
Det har altså ikke noget at
gøre med, om I DA yder god
service eller ej på dette
punkt. Men det ændrer selv
følgelig ikke på din oplevelse
af et langtrukkent sagsforløb
- oven i købet om i sag, som
I DA fra starten af ingen m u
lighed harforat gå ind i. Og
jeg vil give dig ret i, at du bur
de have været kontaktet.
Til gengæld synes jeg det
erfint, atdu harfåetgod
hjælp afen tillidskollega på
en anden Ingeniørhøjskole.
En vigtig pointe med de net
værk, udvalg og fraktioner,
der ligger under de offentlige
forbundsafdelinger, er netop,
at man kan hjælpe/sparre
med hinanden om de proble
mer, man støder på i jobbet
som tillidsrepræsentant.
,
T h o m a s D a m k jæ r P e te rs e n
Formand for IDAs offentlige
forhandlingsudvalg
IDA forsikring
T a l o r d e n t lig t t i l o s
A f O le T h e rk ild se n
A k a d e m iin g e n iø r, F re d e rik sb e rg
Vores forsikringsselskab af
kræver medlemmerne et
samtykke, så T ry g , som IDA
samarbejder med, kan få op
lysninger om vore forsikrin
ger. Brevet beskriver ikke
præcist, hvad oplysningerne
skal bruges til (andet end at
det er til vores eget bedste, at
vi makker ret). Der loves hel
ler ikke, at oplysningerne til
Tryg ikke gives videre til tred
jepart.
Derimod gørTryg meget
ud afattrue. "Modtager vi ikkedin erklæring, hardu des
værre ikke mulighed forat
være forsikret gennem IDA,
står der. Men det er ikke nok,
at jeg selv skriver under. Det
skal mine kone også, selv om
hun ikke er IDA forsikret. "Vi
kan have behov for at dele
(sådanne) oplysninger, som
det står.
Nu beroliger I DA forsik
ring migtelefonisk med, at
det hele er meget lav-prak
tisk. Tryg skal bare have op
lysninger om mine forsikrin
ger, så de kan administrere
en skade, hvis jeg skulle få
en. Fint. Så kunne de have
skrevet dét. Den intimide
rende tone i brevet er uac
ceptabel i et medlemsfoku
seret selSkab.
:
Dansk biotek går glip af millioner Ingeniøren nedsætter trafikkommission Ingeniørens trafikkom m ission, der består a f syv trafikeksperter, skal hjæ lpe politikerne med at løse det voksen de trafikkaos i D a n m a rk . 1 J Rift om unge på jobtræf Ventureselskaber tøver for læ nge m ed at invester
[leder 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [debat 1]2 Hvem får DR-Sorteper? Hver dag bringer nye oplysninger om DR's byggeskandale i Ørestad. I dag kan Ingeniøren fortælle, at der er en grov regnefejl i budgetteringen afkoncerthuset. Regnefejlen kan føres tilbage til de så kaldte mængder - som er bygg
HVORFOR BRUGE TIMER PÅ AT KONFIGURERE DINE SERVERE, NÅR DU KAN SKÆRE DET NED TIL 15 MINUTTER? Xeon in s id e Dual-core. Do more. Jo mindre tid du bruger på dine servere, jo mere tid kan du bruge på din virksomhed. Det nye HP BladeSystem med Dual-Core Intel Xeon Processor giver dig styrken til at
1 ]4 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [debat kolofon] IN G EN IØ R EN O Trafikkaos i 2030 Brug pengene til infrastruktur rigtigt A f Henrik Garver Analysechef, Foreningen a f Rådgivende Ing eniører-FR I Trafikmeldingen for 2030 ly der på kaos! Den kontante udmelding kom en række tra fikforskere m
Y o u r p o te n tia l. O u r p a s s io n . Microsoft* p a r' m - tw En virksomhed, der håndterer 9 millioner Jettainer håndterer shipping containere fo r Lufthansa og US Airways på containertransporter om året. 3 .0 0 0 flyvninger mellem 4 0 0 lufthavne hver dag. For at kunne følge Kører
jlcort nyt 1]6 Ingeniøren [nyheder 29.9.2006 [nr. 39] Uheld nedlægger dansk visumsystem I små fire uger har Udlændingeservice og de danske am bassader og repræsentationer i udlandet haft problemer med it-systemet, der udsteder visum. Konsekvensen er, at det kan tage op til ti uger at få et vis
29-9-2006 [nr. 39] nyheder] Ingeniøren 1 ]7 SAS tager danske fingeraftryk fra 2007 Datatilsynet giver grønt lys til at koble passager og baggage sammen Af Dorte Toft_____________________ redaktion@ing.dk Fra sommeren 2007 vil SASrejsende i Danmark blive bedt om frivilligt at give fin geraftryk,
1]8 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [nyheder D R -m o d e lle n fe jle d e i k o n c e r th u s e t
Switck 5400zl D e n u t r o lig t h ø je h a s t ig h e d , s o m G ig a b it b y d e r p å . k a n n u f å s t i l e n o v e r k o m m e ! p ris . D e s u d e n le v e re s d e n n e t e k n o lo g i a f e n v ir k s o m h e d , d e r n y d e r s to r t i l l i d p å m a r k e d e t , o g h v is s
1 ] 10 Ingeniøren [naturgas + epj 29.9.2006 [nr. 39] Chancen for at finde gas er 10-12 procent AfNikolaj Hanselt__________________________________ n ih @ in g .d k Få hundrede meter nordøst for Karlebo Kro hæver sig en enorm jernkonstruktion. Det er svenske Tethys Oil og danske Dong, der er i ga
I I -g i 'S S k if t til e t p r o d u k t , d e r e r Vejledende salgspris Skift fra A u toC A D LT til et af Autodesks branche specifikke produkter til byggebranchen, indust rien eller infrastruktursektoren. Disse produkter giver dig DW G-kom patibilitet og stor tegnekapa citet, hvilket kan m
1] 12 Ingeniøren [energi 29.9.2006 [nr. 39] S o lv a r m e i la v e n e r g ih u s e e n Nye tal fra IDA Energiår 2 0 0 6 viser, at solvarm e kan dække cirka halvdelen a f v arm e forbru get i et lavenergihus Nye beregninger fra rådgiver firmaet Planenergi viser, at solvarme og lavenergihuse pas
29.9.2006 [nr. 39] energi] Ingeniøren 1 ] 13 o v e r r a s k e n d e g o d id é SOLVARME BATTER I LAVENERGIHUSE Solvarmedækning i forskellige hustyper, procent 50 ......... -........................................................... Ældrehus Nyere hus Boliger opLavenergiført i henhold huski.
Er du ingeniør Kan du gennem IDA Forsikring bl.a. forsikre: k e n d å b e rt '0,da£Særtii 'S 'i s p ø f j s m 3 '-
Vi forsikrer 29.000 ingeniører, fordi de synes, det er billigt H o s I D A f o r s i k r i n g f å r v i lø n f o r a t r å d g i v e - ik k e b o n u s fo r a t s æ lg e . D e rfo r b e h a n d le r v i v o r e s m e d le m m e r e n s , o g fo rd i in g e n iø r e r e r g o d e t il a t p a s s
1 ] 16 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [biotek I L a n g s o m k a p ita l k o s t e r d D anske biotekselskaber får for få penge i de tidlige faser. D erfor er de læ n ge om at m od ne produk terne. D et koster m an g e m illio n er på deres frem tid ige indtæ gt IKORTHED Venture selskaber nøl
29.9.2006 [nr. 39] biotek] Ingeniøren Fem a n sk b io t e k k a s s e n
1 ] 18 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [transrapid Verdens sikreste tog kolliderede Intet signal advarede det tyske Transrapid-tog om, at det få sekunder senere ville kollidere med en arbejdsvogn AfBirgitte Marfelt_______________ bim@ing.dk Det førerløse m agnetsvæve tog Transrapid, der for en uge
p rod uktp ris 06 ] Ingeniøren 29.9.2006 [nr. 39] 1] 19 INGENIØRENS PRODUKTPRIS 06 Produktet skal: i sit design have en afgørende teknologisk nyhedsværdi og/eller bygge på markant ingeniørmæssig kunnen. Yderligere vil det blive tillagt vægt, hvis produktet haren bred samfundsm æssig betydning.
1] 2 0 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [trafik v I_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ IN G E N I
trafik] Ingeniøren 29-9-2006 [nr. 39] 1] 21 Plougmann § Vingtoft R e g e rin g e n s M IS S IO N p å Det, vi kan opnå ved arbejdet, er at vække opmærksomhed om disse meget store sam fundsøkonomiske problemer og få sorteret ud i argumenterne. Nogle a f de argumenter, man kan have for at træffe
1] 2 2 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [biltekn ik *. i G a m m e l M o r g a n FO R FULD TU R B O Mere end 2.000 timer har Frank Winther brugt i garagen på sin Morgan fra 1965. Men så har han også fået motoren til at yde 200 hestekræfter Af Leif Osmark red a ktio n @ in g .d k Ubesværet n
D u er m genvøv D u h a r e n g o d øn p a s godt p a den . ts L ø n s i k r i n g e r e t s u p p l e m e n t t il d e n a l m i n d e l i g e a r b e j d s l ø s h e d s f o r s i k r i n g , X s o m d u e r d æ k k e t a f v e d m e d l e m s k a b a f IA K . D u t e g n e r l ø n s i k r i
1] 24 Ingeniøren [olie og gas 29.9.2006 [nr. 39] D a n se n o m rø rle d n in g e rn e Vestlige og russiske olie interesser kolliderer på grænsen mellem Europa og Asien, hvor nogle a f verdens største uudnyttede energi ressourcer ligger gemt Af Simon Kruse red aktio n @ in g .d k Udtalelserne va
rumnyt] Ingeniøren 29.9.2006 [nr. 39] S o n d e o p d a g e r n y rin g o m U n d e r 12 t im e r s S a t u r n - f o r m ø r k e ls e ly k k e d e s d et ru m so n d e n C a s s in i at o b se rv e re 1] 25 S a tu rn e n d n u e n r in g o m p la n e t e n Under den lange Saturnformør
1] 2 6 29 . 9.2006 [nr. 39] NATUR VIDENSKAB Den californiske kondor Ingeniørens bud på årets nobelpriser p å k a n te n Afjens Ramskov ram@ing.dk I næste uge går det løs med tildelingen a f årets nobelpriser. Mandag gælder det prisen i medicin/fysiologi, tirsdag offentliggøres modtagerne a f f
29-9-2006 [nr. 39] 1] 27 naturvidenskab] Ingeniøren ODENSE K l j l H I PRODUCTION k W ! INFORMATION M å s k e d u h a r a lle r e d e c le n k a p a c it e t 1d u a f o v e r le v e ls e S id e n 1 9 8 2 h a r a m e r ik a n s k e re d d e d e n c a lif o r n is k e a n d e t ved at sk
Tag kampen op med sværvægterne i produktudvikling G å efter Ingeniørens Produktpris 2006 sam t syv branchepriser Hvad hjælper det at være innovativ Herudover kåres som noget nyt syv klar teknologisk nyhedsværdi, så og genial, hvis ingen ved det? branchevindere, hvor din virksomhed indstil jer t
p roduktnyt] Ingeniøren 29.9 2006 [nr. 39] 1] 29 1 læ s e r [in fo redigeretafHansPeterLomholt Bruun[pinfo@ing.dk] N y fo ld e te le fo n e r på m a rk e d e t p ro d u k tin fo rm atio n brugeren mulighed for at kø be eller melde sigtil musik fra de fleste musikudbydere. Med til enheden hører
1] 30 [debat Ingeniøren 29.9.2006 [nr. 39] Kyoto-aftalen B a re 'S z T X i s M r o lig m in e h e rre r p i A P h I A U P IA - u la n d e n e få r v a r m P IA A i a f S U P IA lu ft i s te d e t fo r r e n t v a n d A f Poul A n ch e r Larsen C ivilin g en iø r, Ly n g b y
debat] Ingeniøren 29-9-2006 [nr. 39] O O Fremtidens patenter Kyoto-protokollen S t ig n in g T e k n o lo g ir å d e ts r a p p o r t e r f u ld Gaskedler D in a f 1] 31 k lo a k Då 1 0 0 fe jl o g s a v n e r h is to r is k p e r s p e k tiv a f ko n d e n s c ro n e r p r. A f C
29.9.2006 [nr. 39] IN G EN IØ R EN T E K N I K K E OM B O R D PÅ Redigeret a f Mette Buck Jensen mbj@ing.dk G A LA TH EA 3 Cfssbedtøe! U n u In te llig e n te g a t e w a y s licib F je r n a f læ s n in g P la t fo r m e til s ty r in g s f o r m å l L m u x in a B o x www.ftab.dk K
,V ;,., . * * f if 15 111 r jj. ii ......... -fe' ' Maea Ingeniører stopper blokade i Aalborg V G jm g e n i e n u d c i ø e n d e r a c e E fte r n æ s t e n e n m å n e d s k o n flik t h a r hpr-Afc vesvjfef** s* 4# v i : 65 A a lb o rg In d u s t rie s in d g å e t e n a fta le
29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [nyheder Museskader anerkendt For første gang nogensinde har Arbejds skadestyrelsen anerkendt museskader som en arbejdsskade. Det skete på et møde i tirs dags, hvor der blev behandlet ti sager om skader på baggrund af arbejde med mus. Anerkendelsen kommer, selvom sty
l 29.9.2006 [nr. 39] nyheder] Ingeniøren 2] 3 IAK åbner konsulenthus IA K - Ingeniørernes a -k a sse - har åbnet konsulenthuset Komplement med 35 medar bejdere i København, Århus, Odense, Aal borg og Aabenraa. Komplement har slået dø rene op for coaching, karriereudvikling og kompetenceafklarin
2] Ingeniøren [iværksættere 4 29.9.2006 [nr. 39] i 1 GRUNDLÆGGEREN BAG INDUSTRIGIGANTEN I denne serie interviewer vi iværksætterne bag nogle af de danske virksomheder, der vi rkelig har vokset sig store. Hvilke tanker gjorde grundlæggeren sig, da virksomheden blev etableret? Hvilke udfordringe
D I M I T T E N D E R DU R U S T E T T IL JO B SA M T A LEN ? K o m t i l d im it t e n d s e m in a r o g f å b l. a . s v a r p å f ø lg e n d e s p ø r g s m å l: - H v a d m e g e t k a n j e g f o r v e n t e i lø n ? - K a n j e g f å m i n f e r i e b e t a l t a f IA K ? - H v
2] 6 Ingeniøren [arbejdsmiljø 29.9.2006 [nr. 39] In g e n iø r e r e r u s ik r e p å m å l D e t s k a d e r in g e n iø re rn e s n å r le d e ls e n o g r a m m e r ik k e lw@ing.dk og trb@ing.dk Ingeniører er langt oftere end andre danske lønmodtagere i tvivl om, hvad målet med de res arb
arbejdsmiljø] Ingeniøren 29-9-2006 [nr. 39] o g f o r v e n t n in g e r 2] 7 IDASARBEJDSMILJØUNDERSØGELSE 2006 Ingeniørforeningens Arbejdsmiljøundersøgelse 2006 omfatter privatansatte og offentligt ansatte ingeniører, samt ledere, projektledere og menige inge niører. Spørgeskemaet er sendt til
2] 8 Ingeniøren [praktikprojekt 29.9.2006 [nr. 39] Studerendes opfindelse h jæ lp e r L iq t e c h p å s e jr s s k a m le n T o in g e n iø rs tu d e re n d e d e r e r m e d p ra k tik s te d til a t g ø r e h a r u d v ik le t e t k v a lite ts s ik rin g s s y s te m , v e rd e n re n e
29-9-2006 [nr. 39] 2] 9 praktikprojekt] Ingeniøren K O N S U L T A T IO N ROBOT. Takket væ re de to D T U stu d e re n d e Ifusion I konsultationen lægger Ingeniøren sig på briksen hos diverse eksper terfor at få gode råa til ingeniørernes arbejdsliv. Denne gang spørger vi proceskonsulent Henr
Ingeniøren [debat 2] 10 29.9.2006 [nr. 39] Charlotte Rønhof. Forskningschef i Dansk Industri. Om universiteternes nye taxametersystem. Til dagbladet Information Il £ in f c f e , ._ ! i t l .... Vi er især bekym rede for, at kvaliteten a f uddan nelserne bliver sænket. H vis universiteterne
/v nekrolog] Ingeniøren 29-9-2006 [nr. 39]a O Arbejdsvilkår B e ta lin g ik k e Q ie k ro lo g fo r o v e r a r b e jd e e r e t p e r s o n a le g o d e A f ja n H eisterb erg -A n d ersen civiling eniør, G en to fte betaling-t-10 pct. firmabeta ling c. kr. 29.400 om måneden. For ethvert
2] 12 NYTOM NAVNE: Ingeniøren, postboks 373 , 1503 Kbh. V, att. Eva Frydendahl eller e-mail: navne@ing.dk. Ingeniøren [navne g ru n d e år 7 . OKTOBER Peer Frederiksen, ing., Ballerup - 9 0 år. Ib O le Klinke, ing., Århus N - 75 år. Jens Styrup Rotne, civ.ing., Van løse, Internationalt Pat
29-9-2006 [nr. 39] En m e sse fo r d e p r iv a t a n s a t t e N æ s te n 1 0 0 p r iv a t a n s a t t e in g e n iø r e r v a r s a m le t i Å r h u s e n v a r m lø rd a g i s e p t e m b e r. H e r h a v d e A n s a t t e In g e n iø r e r s R å d in d b u d t til ID A P r iv a t M e s s e , e
Ingeniøren [annonce
29-9-2006 [nr. 39] stilling e r] Ingeniøren r 1 le d ig e [ s t illin g e r Tirsdag kl. 14.00 for ufærdigt - og elektronisk materiale. Kl. 16.00 for reproklart materiale. Indleveringsfrist i udgivelsesugen: Brian Bjørnstad Helle Kirk Bolette Westh Kontakt: 3326 5377 3326 5376 3326 5358 Lone
2] 16 Tekniske rådgivere til jernbanesektoren Ingeniøren [stillin g er 29.9.2006 [nr. 39] In t e r f le e t Technology Rullende m a te rie l o g Sporteknik m : m ' Flere gode udfordringer BB I f Interfleet Technology er med 500 medarbejdere fordelt på tre verdensdele et førende interna tio
H a r d u l y s t t il i n t e r n a t i o n a l e u d f o r d r i n g e r o g l y s t t il a t v æ r e e n d e l a f e n i n t e r n a t i o n a l s u c c e s ? R o c k w o o l In te rn a tio n a l A /S e k s p a n d e r e r fo rts a t v e d u d v id e ls e a f p ro d u k tio n e n o g e ta b le r
2] 18 Chempaq A/S In g e n iø r t il m e d ik o te k n is k Ingeniøren [stillin g e r 29.9.2006 [nr. 39] ARHUS AM T p r o d u k tio n A A R H U S U N IV E R S IT Y H O S P ITA L I fo rb in d e lse m ed im p le m e n te rin g a f n yt p ro d u k tio n su d sty r i en m e d ik o te k n isk p
Roiis-Royce is the worids leading supplier o f ship designs, equipment and complete system solutions for most types o f vessel. Rolls-Royce Marine has a workforce of 7,500 highly skilied professionals at locations throughout the world. For more information, visit: www.roHs-royce.com l/l/e are looki
Ingeniøren [stillin g e r 2 ] 20 29.9.2006 [nr. 39] Nøglepersoner faglig stolthed Respekt for faget og glæde ved arbejdet er naturlige dele af kulturen i COWI. Faglig stolthed og dialog fylder meget i P E D A X medarbejdernes bevidsthed. Vi søger for tiden nye og engagerede medarbejdere, der vi
stillinger] Ingeniøren 29-9-2006 [nr. 39] *€ A ( K o l d i n g K o m m u n e 3 B y g g e s a g s b e h a n d le r e Løn: snarest. efter gældende overenskomst. Yderligere oplysninger: I~1 O nline Vejcenter Midt- og Vestjylland 2 O Teknisk forvaltning søger: Tiltrædelse: C Rasmus J.
Sfdstø irs deltagers: Aalborg Portland, ACHydratilic, Aktivitets- o g Udviklingscentret, AiuCIustør, ANgroupA/S Industfial Enginsørs. Anifnationsværkstodet CVUMidt Vest, ARoS Århus Kunstmuseum, ARTLAB, BAC- Bøskættigelsesministetists Adrri, Center, Bang S. Ohifsen Madicom, BC lift, BilBasen, Bojiua,
29-9-2006 [nr. 39] stillinger] Ingeniøren 2] 23 I- Vejteknisk Instituts afdeling for rådgivning og måling søger 1 - 2 ingeniører til teknisk projekt ledelse og rådgivningsopgaver med tjenestested i Skanderborg eller Fløng ved Roskilde. Ansøgningsfristen er mandag den 16. oktober 2006 kl. 12.00.
24 Ingeniøren [stillinger 29.9.2006 [nr. 39] Johs. Rasmussen, Svebølle A/S, www.johs-rasmussen.dk, blev grundlagt i 1932 og beskæftiger i dag mere end 280 medarbejdere inden for ladvogns-, container-, silo-, tankvogns- og olie-/bitumentransport. Selskabet er certificeret i henholdtil DS/ISO9001.
stillinger] Ingeniøren 29.9-2006 [nr. 39] [ p h .d .-tild e lin g e r Af Eva Frydendahl ef@ing.dk Xuefeng Yin har ved Aalborg Universitet fået tildelt ph.d.graden for forskningsarbejdet High-Resolution Parameter Estimation for MIMO Channel Sounding, der er udført ved Institut for Elektroniske Sys
2] 2 6 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [stillinger Vestas is the world leader inwindtechnologyanda drivingforce inthe development of the windpower industry. Vestas core business comprises the development, manufacturing, sale, marketing and maintenance of wind power systems. Vestas supplies windturb
29-9-2006 [nr. 39] m stillinger] Ingeniøren 2] 27 N a k s k o v f~ l Online K o m m u n e Byggeri, M iljø & Forsyning Drift & Anlæg GENOPSLAG P R O JE K TC H E F I n g e n i ø r til D r if t o g A n læ g s a fd e lin g e n i N a k s k o v K o m m u n e . Da en af vores ingeniører har søgt n
2 ] 28 Ingeniøren [jobfinder VIDEN, DER VIL 29 . 9.2006 [nr. 39] VIDERE jo b f in d e r .d k Nyeste stillinger på jobfinder.dk 283 ingeniør- og maskinmesterjob på jobfinder.dk 1 Stilling Stilling A rbejdsgiver Kviknr. Arbejdsgiver Kviknr. Ingeniører COWIA/S 328752137 Tekn. marketin
29.9.2006 [nr. 39] jobfinder] Ingeniøren Udfordring: Miljø og landbrug Strukturreform og ny miljøregulering Er du agronom, biolog, miljøingeniør eller lign. og har lyst til at arbejde med konsulenter og land mænd ACere eller evt. Tekniske assistenter til Park- og vejafdelingen i Ny Faxe kommune w
G IV D IN K A R R IE R E S K U B Jobfinder.dk er åbnet i en ny version. Her får du et hurtigt overblik over ledige job i relevante brancher og finder en masse interessante artikler og gode råd om jobsøgning og karriereudvikling. Det er også her du finder det største udvalg af ledige teknologi-job
29-9-2006 [nr. 39] n A No r d jy lla n d Stress arrangement FagTek og IDA arrangerer i samarbejde med CAOP v/arbejdspsykolog Sara Lundhus et seminar hvor du kan blive bevidst om, hvad der gør dig stresset, hvordan du reagerer, og hvorledes du kan blive bedre til at undgå stress. Seminaret forløbe
2] 32 Ingeniøren [annonce l)A Lette løsninger på tunge trafikproblemer V e st jy lla n d - fo r tsa t Get a Life, Engineer! - Viborg Hvorfor plukker vi ikke de lavesthængene frugter først? Stigende privat bilisme giver mere trængsel på vejene, øget luftforurening og C 02 udslip og betyder samt
ID A 29-9-2006 [nr. 39] No r d s jæ lla n d / fo r tsa t Kø ben havn Kan du skrive tekster der bliver læst - og forstået ENERGI-tirsdag: Avanceret kontrol af elsystem Ingeniører har mange opgaver på jobbet, der kræver, at man skal kunne skrive gode tek ster. Det kan være i form af instruktione
2] 34 l)A Ingeniøren [annonce 29.9.2006 [nr. 39] Den Hirschsprungske Sam ling - Rundvisning og frokost Kø ben h a vn / fo rtsat Lean, Lederskab og Forandringskultur Lette løsninger på tunge trafikproblemer Lean kræver excellent ledelse. En virksom hed indfører Lean for at eliminere spild og
29-9-2006 [nr. 39] annonce] Ingeniøren M Mø d ekalen d er Nordjylland Dato Tid Titel/Sted 02.10 15.00 PilgrimsvandringtilSantiagodelaCompostellaiNordspanien/ IngeniørhusetiAalborg,VestreHavneprom enadeiB,Aalborg 03.10 16.00 BesøgDanmarksstørsteIsstadion/ Gigantium,Olympiaparken7,Aalborg0 03.1
29-9-2006 [nr. 39] A - C S T B Ingeniørens Bagside Postboks 373, 1503 Kbh. V bagsiden@ing.dk F Ring og aftal tid p % S k in k e k u t t e r lin g o fo r k e n d e re 13U6-2006 Om duften a f frisk ristet indianer med sidevogn og en Karl Stegger i kødvest a ca fé fo d k o ld t. H er kan m
O VOLUMEN. A u d io A sics er m ed direk tø r M ichael D e ru g in sk y s ord havn et på rette sted . Salg et til A nalog D e v ice s sik rer det kun tre å rg a m le s e l skab adgang til kapital og sto rt produk tio n san læ g , [foto: Lars B ertelsen] redaktion@ing.dk tlf.+45 3326 5300 fax.+45 3
3] 2 Ingeniøren [løgnedetektorer 29.9.2006 [nr. 39] LØ G N . En løg n ed etekto r hav de sik kert slå e t kraftigt ud, da U S A s tidligere p ræ sid en t Bill Clin to n den 2 6 . ja n u a r 1998 for åben sk æ rm sa g d e de berøm te ord: I did not have se x ... [foto: Scanp ix] 1 did not have
løgnedetektorer] Ingeniøren 29-9-2006 [nr. 39] 3] 3 S te m m e n u a fs lø re r lø g n e n Je g tro r s le t ik k e p å d e t. F ø rst sk a l m a n p å v id e n s k a b e l i g v is f in d e fr e m t il Billige løgnedetektorer, b aseret på ste m m e analyse, fin d er vej til erhvervsliv og m
3] 4 Ingeniøren [nyheder 29.9.2006 [nr. 39] Vi er havnet det helt rette sted A nalog D evices sikrer det u n g e firm a A udioA sics adgang til kapital og stort produktionsanlæ g A f H e n rik Skov FOKUSERING. V i har væ ret m eg et bevid ste om at foku hes@ing.dk se re på n ichen og har ikk
E L E K T R O N IK K ø b d e W s e n e s te ir e le s s & p r o d u k te r D is p la y s RS - Industriens elektronikleverandør in d e n f o r h o s R S www.rsonline.dk
3] 6 Ingeniøren [nyhed 29.9.2006 [nr. 39] DIN ELEKTRONIK-LEVERANDØR Powersupply-specialister AC/DC 5W - 2000W Hos Toptronic har vi mange års DC/DC 0,25W - 500W erfaring med powersupply-løsninger. Industri-standard Medical-godkendt f = A B R IM e X Ring eventuelt til vores powersupply- Cus
29-9-2006 [nr. 39] nyhed] Ingeniøren 3] 7 Flextronics er kendt for sit samarbejde med ledende OEM's inden for design, produktion og logistik af mobiltelefoner, spille konsoller og printere. b lo d try k s m å le r i p la s te r AUTOMATISK BLODTRYKSMÅLING DØGNET RUNDT DEMONSTRATOR KLAR OM ET HALV
3] 8 Ingeniøren [tele E n 29.9.2006 [nr. 39] b ø je lig S a m s u n g Samsung gik efter 12 pct. a f mobilmarkedet - og fik det. Næste skridt er at blive teknologiførende Af Kent Krøyer_______________________________________ kk@ing.dk Analyse: For tre år siden, da sydkoreanske Samsung, gik in
29.9.2006 [nr. 39] D e r nyheder] Ingeniøren e r in t e r n e t 3] 9 Flextronics er kendt for sit samarbejde med ledende OEM's inden for design, produktion og logistik af mobiltelefoner, spille konsoller og printere. i h im le n Internetforbindelser i fly bruges til at videresende flydata. De
29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [Elektronik-06 3] 10 A SAVANNE. M ed geparden som m asko t havde kom po n en td istrib u tø ren C -88 indret tet sin stan d på eiektron ikm es- E le k t r o n ik b r a m sen so m en sav an n e, [foto: M ichael C arlsen] A f H e n rik Skov______________________ hes
Annonce Hele dette tillæg er en annonce for Nohau Annonce no. 2/2006 newsletter from nohau Kære læser For godt ti år siden var det meget populært at sammenligne udviklingen af software med bygge- og anlægsarbejder. Man anskuede konstruktionen af software på sam m e måde som en Storebæltsbro, og
Hele dette tillæg er en annonce for Nohau knnonce V æ lg d e n r ig t ig e k o m b in a t io n t il t e s t a f e m b e d d e d Henrik S. Andersen isa@nohau.dk Annonce a f v æ r k t ø je r s o ftw a re s u tle vold Squue_Rsot_eonv (double tlpha, t l u t _pt, tiost *gMu) T e s t a f s o f
Annonce M o d e l Annonce Hele dette tillæg er en annonce for Nohau D r iv e n A r c h it e c t u r e o g t e s t m e d R h a p s o d y . Af Henrik S. Andersen hsa@nohau.dk Model Driven Architecture, MDA, er ikke blot et buzzword, men er efterhånden accepteret, som den eneste vej til effek
Annonce Hele dette tillæg er en annonce for Nohau Annonce *m m m %mmmmgmwam.amggasgæigigggægrasgggiH Kontaktinfo: P o w e r T o o ls Af Lars Thorborg__________________________________ lht@nohau.dk Flemming Jensen Adm. Dir. Tlf.: 44 52 16 60 fkj@nohau.dk Henrik S. Andersen T R A C E 32 fra L
Elektronik-06] Ingeniøren 29.2006 [nr. 39] h e n t ilb a g e i d e t h ø je g e a r 3] 15 Snæver fokuseri er et stort hit A f H e n rik Skov_____________________ hes@ing.dk 1 D o m m e n fra u d s tille rn e v a r r e g is t r e r in g k lar: K o n c e p te t fo r E le k t r o n ik -0
3] 16 Ingeniøren [Elektronik -06 D a n s k 29.9.2006 [nr. 39] e le k t r o n ik e r t o p t r i m m e t t il g lo b a lis e r in g globalt - og sætte sig tungt på dem. Terma er netop en af de S to r o m s t illin g s p a r a t h e d o g danske globale nichevirk m a n g e g lo b a le n ic h e v
-ir m ZkMåå 1 - .f vv %' Sf '' 'i - * 1 Ingeniøren takker sam tlige 230 udstillere og 4 .0 6 4 besøgende for en god m esse Vi ser frem til at m ødes igen på Elektronik-08 i septem ber 2008 E L E K T R O N IK -O D a n m a r k s s t ø r s t e e le k t r o n ik m e s s e 6
3] 18 Ingeniøren [måleudstyr 29.9.2006 [nr. 39] S o ftw a re n ta g e r te te n i m å le u d s ty r Tendensen er klar: Test- og m å le apparater opgraderes og til passes m ed softw are MULTIFUNKTION. M o derne te st-o g m åleap p arater er ko n stru eret, så de kan o pg rad eres til nye sta n
, 3] 19 m åleudstyr] Ingeniøren 29-9-2006 [nr. 39] Nordcad Ny Allegro PCB release 15.7 Rohde & Schwarz satser på lo w -e n d m å le u d s ty r så der kommer flere apparater i den billige ende. Udviklingsvirksomheder ne kan bruge den nye type måleudstyr som vejledende måling, før testhusene, d
3] 20 Ingeniøren [måleudstyr 29.9.2006 [nr. 39] Måleudstyret flyttes til produktionen Foss Analytical skal i stigende grad tilpasse deres analyseudstyr, så det bliver et led i produktionen A f H e n rik Skov hes@ing.dk Danske Foss Analytical, der primært fremstiller analyse udstyr til fødevarei
29.9.2006 [nr. 39] m åleudstyr] Ingeniøren 3] 21 T M S n e t.c o m G ra tis o n lin e -v a e rk tø j til e le k tro n ik in d u s trie n Geigertæller i armbåndsuret A f K e n t K rø ye r_________________ kk@ing.dk F o r 2 0 å r s id e n - d e n 2 6 . ap ril 1 9 8 6 n e d s m e lt e d e ato m k r
29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [produktnyt 3] 22 l æ s e r [ i n f o redigeret af Hans Peter Lomholt Bruun [pinfo@ing.dk] S te p m o to r d riv e r-IC g iv e r h ø j fle k sib ilite t produktinformation TX18D16M1CAB, der begge er transflektive og virker i dagslys, hvilket gør dem an vendelige t
29.9.2006 [nr. 39] produktnyt] Ingeniøren U S B - k a b le r s p e c ie lt til N ye s tik k o n ta k te n h e d e r e n e rg ik æ d e r Lauritz Knudsen introducerer nu en serie nye stikkontakten heder i L K C L IC LINE og LK O PUS 66 design. De nye en heder er beregnet til kanal montering og
- i s- -& -o V t'V T m Microsoft Stanford University Toshiba BAE Systems Flextronics Lockheed Martin National Institute of Oceanic Technology United States Air Force Lund Institute of Technology Niksar Australia Pty Ltd. Honeywell Sandia National Laboratories NEC Aerospace Systems S
K iv p s s i* Hvor er du om fem år? Mads Lange, og hans to kammerater fra år gang 2001, fortæller om livet efter AAU. [22-25]
MAKING MODERN LIVING POSSIBLE Løs lig ningen ved at flytte en tæ ndstik! * A H vad står d er? L a v trekanten ril et kvad rat ved at (lytte to m onter! H vad er ind g ang sm o d stand en Ri a f d en uendelige ræ kke af m o dstand e vist hero ver ? H vordan opstår hullet? ÅRETS ARBEJDSPLADS 'Å
i k ii i Nysgerrighed er appetit på viden! H ar Vi er løbende på udkig efter dygtige du lyst til et spændende job, kan vi medarbejdere med specialisering inden skærpe din appetit. Du bliver en del af for produktion, forskning og udvikling, en international virksomhed i vækst. herunder ke
29-9-2006 [nr. 39] MM* redaktion@ ing.dk tlf.+45 3326 5300 fax.+45 3326 5301 www.ing.dk 32. årgang [nr. 39] 29.9.2006 A N SVA RSH A VEN D E C H EFRED A KTØ R: A rne R. Steinm ark ars@ in g .d k R E D A K T IO N : Lars Bo A xelholm lba@ ing.dk G R A F IS K D E S IG N O G LA YO U T: Connie jø n sso
29.9.2006 [nr. 39] Få overblik og netværk som trainee Jacob Andersen fik en solid start på ingeniørkarrieren som trainee hos Elsam. 4 ] 2 0 SCj*-. . * ' V. ..,.* ~rx: Kræv fryns med omtanke a Fri bil, gratis telefon, betalt avis og masser af ferie. Du kan selvføl gelig godt kræve en masse
4] 6 Ingeniøren [velkom m en til messe 29.9.2006 [nr. 39] i S ID S T E N Y T ...
www.dorigsnergy.dk/job Mød Claus Claus er projektingeniør i DONG Energy, hvor han har været i 8 år. Hans opgaver er nøjagtigt, som han godt kunne tænke sig: udfordrende, spændende og internationale. Om et par år er Claus sikkert projektleder for et af DONG Energys større anlæg i udlandet. Mød Claus
4] 8 Ingeniøren [messe-etikette 29.9.2006 [nr. 39] E N E R G I, engagement, interesse... D et er ikke ligegyldigt, hvordan du fører dig frem på D S E -m e sse n - her er nogle råd A fM e th a Loum ann m e l@ in g .d k Ja, undskyld, men det er svært at være ydmyg, når m an er så lækker som mig,
' Et job hos Alfa Laval indeholder faktisk alle de ingredienser, du kan ønske dig. Vi findes i over 50 lande. Det betyder en hel verden af muligheder for dig, som er interesseret i at arbejde inter nationalt. Vores firmafilosofi er at hjælpe vores kunder til at optimere deres processer. Igen og ig
4] 10 Ingeniøren [kom øverst i bunken 29.9.2006 [nr. 39] Sådan laver du den perfekte uopfordrede ansøgning Af Metha Loumann mel@ ing.dk En uopfordret ansøgning er for flere og flere ingeniører adgangsbilletten til drømmejobbet. Derfor kan det godt be tale sig at skrive uopfordrede ansøgnin ger t
VI KOMMER G LA D E OG GÅR STOLTE V i e r fo r d e t m e s te i g o d t h u m ø r. S e lv fø lg e lig e r d e r tin g , d e r d r ille r i h v e r d a g e n . M e n g læ d e n v e d e t s ty k k e v e lu d f ø r t a r b e jd e e r d e r in g e n d e r k a n p i l l e v e d . D e n d e r f ø l e l s e
Her har du udsigt til en stor karriere H vis d u h a v d e v æ r e t f æ r d ig s o m in g e n iø r , k u n n e d u h a v e v æ r e t m e d t il a t d e s ig n e B u rj al A r a b i D u b a i. D e t e r v e rd e n s e n e s te 7 - s tje r n e d e h o te l o g b lo t é t a f d e u ta llig e e k s e m
f sto re krav] Ingeniøren 29.9.2006 [nr. 39] 4 ] 13 leder virksomhederne efter... Trods ingeniørmartgel vil virksomhederne på DSE-messen ikke slække på kravene A f M e th a L o u m a n n ____________________ mel@ ing.dk Ingeniørmangelen er begyndt at gnave i virksomhederne. I forhold til tidli
4] 14 Ingeniøren [vestjyske fristelser 29.9.2006 [nr. 39' ....................................n 1 Frisk luft, grønt græs og masser af arbejde. mel@ing.dk Det er ene og alene jobbet, der er afgørende for, hvor de er havnet. D u k a n k la re k ø re tu re n fra D S E - m e s s e n i A a lb o
Term a - en in tern atio n al virkso m h ed m ed e n e stå e n d e udfordringer Vi er en attraktiv arbejdsplads med mere Vores kompetencer, vores evne til nytænk end 1.000 medarbejdere i Danmark, Europa ning og vores engagement er de ressourcer, og USA. Vores strategi om fortsat vækst vi til s
4] 16 Ingeniøren [ny adresse 29.9.2006 [nr. 39] S t u d e r e n d e p å klar til at ? O ver halvdelen flytter gerne for at få det første job
29-9-2006 [nr. 39] A A U e r pakke flyttekasserne AAUERN E ER M EST M OBILE O K TIL PRO VIN SEN F o r d e s tu d e re n d e fra A A U h a r d e t ikk e s å s to r b ety d n in g , o m d e re s a rb e jd s p la d s lig g e r i e lle r A n d e le n a f s tu d e re n d e , d e r e r v illig e ti
Med RUMMET som arbejdsplads Ø nskedrø m m en om at AfMethaLoumann mel@ ing.dk arbejde med rum fart er gået i opfyldelse for M agnus Møberg H ansen .r4 * vr t PP I fe j* fa: På hans visitkort står der arbejdsområde: Space. 26-årige Magnus Møberg Hansen er én a f de ganske få unge danske inge
In g e n iø r e n ' s! tale. Selvfølgelig var den unge Hansens hoved fyldt med rum fart undervejs, men han nærede ingen forhåbninger. Pludselig ud a f den blå luft henvendte Aalborg Universi tet sig for at spørge, om han i samarbejde med andre stude rende kunne udvikle strømforsyningen på den sat
4] 20 Ingeniøren [kom petenceudvikling 29.9.2006 [nr. 39] Helle for at være T R A IN E E A a lb o rg U n iv e rs ite ts in g e n iø rs tu d e re n d e s ig e r ju b ii t il a t b liv e tra in e e A f Anne Mette Ehlers______________________ redaktion@ing.dk Ingeniøren har gennemført en under sø
Komplekse problemstillinger, mekanik, elektronik og software. Glæden ved at regne den ud og se, at det virker. Gnisten ved at arbejde i et hektiskt internationalt miljø, hvor vi oplever kundens tilfredshed face-to-face. Det er nogle af de ting, vi tænder på i FKI Logistex. FKI Logistex er en global
[årgang 2001 22 H vor er du om fem år? H er kan du m øde en stæ rk trio, der forlod de trygge ram m er på AAU i 2001 og høre om deres vidt forskellige karriereveje * M å vi I p r æ s e n t e r e i MADS, DENNIS OG JAN fra 2001 A f A n n e M ette Ehlers redaktion@ing.dk Zap. Vi spoler lige
årg an g 2 00 1] 23 [ f F ra m e je t æ r s k e r e t il m o b ilt e le f o n e r Mads Langes første job var kun en halv roe fra afgangsprojektet, idet Aalborg Universi tet gerne ville fortsætte udviklingen a f det selvkørende landbrugskøretøj. Allerhelst ville de have en ph.d.-studerende på proj
fårg an g 2001 F r a a s s i s t e n t t il k o n s u le n t På trods a f en eksamen med topkarakter, gik der nogle måneder, før Dennis Hvilsted fandt sit første job. Jeg søgte nogle stillinger uopfordret, men der var nedgang på jobmarkedet, specielt efter den 11 . september 2001, fortæller han. Hj
årg an g 2001] II i i t 25 F r a p l a s t e r t il p u m p e r Kort efter eksamen landede Ja n Bigum sit før ste job i Toustrup & Overgaard, en mellemstor virksomhed i Randers, der er specialiseret i elektronikudvikling og -produktion. Jeg var sulten for at komme ud og arbejde procesorienter
4] 26 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [sø g h jæ lp AKUTHJÆLP t il d e t f ø r s t e jo b A f Anne Mette Ehlers__________________ redaktion@ing.dk Første dag på jobbet, første uge, første år. Alting er nyt - og det er du også. Goodbye uni, nu skal verden se, hvad du kan. Du skal fyre den nyeste vi
i H o s [ e t in t e r n a t io n a lt o r ie n t e r e t a r b e jd s m iljø . V i h a r e n H a ld o r T o p s ø e v a r ie r e t fra og m a n g e b liv e r v e lk v a lif ic e r e t d u e n sta b d el a f a f e t te a m i m e d a r b e jd e r e V id e n d e lin g te re s og i
4] 28 Ingeniøren [p rø v s e lv 29.9.2006 [nr. 39] i Det er en stor beslutning og risikofyldt beslutning at blive selvstæ ndig, men belønningen er til gengæld ikke dårlig SELVSTÆNDIG ved et tilfælde Af Anne Mette Ehlers_________________________________________ redaktion@ing.dk For seks år side
prøv selv] Ingeniøren 29-9-2006 [nr. 39] D r ø m m e r e g e n d u 4] 29 o m v ir k s o m h e d ? Der er m asser a f steder, du kan hente hjælp, hvis du går rundt med en ivæ rksæ tter i maven I Ret utraditionelt skrevje g meget om, hvad der kunne gå galt. Man er jo nordjyde, og selv om man tr
4] 30 Ingeniøren [vind en walkman 29.9.2006 [nr. 39] r KONKUR RENCE. Aflever kuponen ved Ingeniørens stand på DSEmessen, så er du med i kon kurrencen om en spritny So ny Walkman, [pr-foto] (Konkurrence-kupon UDFYLD KUPONEN OG AFLEVER DEN VEDINGENIØRENSSTAND NR. 32 PÅ DSE-MESSEN. Ja tak - jeg v
I VELUX- Vil duhavemereud afdelysetimer? Hvis du drømmer om at få mere ud af de lyse timer, og hvis du drømmer om at arbejde i en international virk somhedsgruppe, hvor vi værdsætter dygtige medarbejdere med initiativ og engagement, så glæder vi os til at høre fra dig. VELUX skaber bedre boliger
4] 32 Ingeniøren [den første lønseddel 29.9.2006 [nr. 39] Flid, fedt og frynse Vær på vagt, når du stiller krav om personalegoder i dit første job AfMetha Loumann mel@ing.dk Hvad siger du til fri bil, gratis telefon, gratis avis og hjemme-pc, fri ADSL-forbindelse og seks ugers ferie - oven i det
29-9-2006 [nr. 39] den første lønseddel] Ingeniøren 4] 33 goder Uanset hvilke goder, du kan få forhandlet dig frem til, er det en god idé at få alle aftaler skrevet ned på pa pir, så hverken du eller din fremtidige arbejdsgiver er i tvivl om, hvad I har L aftalt. Hvis arbejdsgiveren vil have dig
4] 34 29.9.2006 [nr. 39] Ingeniøren [messeplan DSE Messe Jobtræf i Aalborg Garderobe (Wardrobe) Indgang A1 W e b -C a fé Entrance A1 5 Udstillingsområde 6 58 8 7 57 (Display area) Foredragsområde 9 10 11 15 16 19 20 12 13 14 17 18 21 22 23 24 25 29 30 33 34 26 27
Nyuddannede ingeniører til ægte international karriere Markedsleder på verdensplan inden fo r design og konstruktion af cementfabrikker 2.000 cementfabrikker over hele verden siden 1882 Over en tredjedel af al cement i hele verden produceres på FLS-teknologi Rekrutterer 400 ingeniører om året (p
D ie s e l t e k n o lo g i In n o v a t io n & T r o v æ r d ig h e d MAN B&W Diesel A/S er en højteknologisk og international koncern. Vi er førende i verden inden for udvikling af totakt skibsdieselmotorer og firetakt generatorsæt. Læs meget mere om os på www.manbw.com M AN B&W Diesel - a membe