1] 24 Ingeniøren [trafik 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] trafik] Ingeniøren 1] 25 Herfra fjernstyres halvdelen af Danmarks tog 䉰 BLÅT BLINK.. Fjernstyringscentralen har en direkte linje til politiet, når der er brug for hurtig udrykning. S-togenes nye kommandocentral på Kalvebod Brygge i København er fremtidssikret i 20 år reportage 7 7 7 0 5 " , ) # ) 3 $ + 14;dgVihcZhVbacZchiVgiZYZ kbZYViWdbWZ2aYZgZc 䉭 HILLERØD. Et stykke af tavlen med den nye Hillerød afdeling. S-togenes nye fjernstyringscentral på Kalvebod Brygge i København. Af Birgitte Marfelt bim@ing.dk Det 34 år gamle fjernstyringssystem fra Bombardier, der så sent som for tre år siden blev kaldt verdens bedste, har blinket for sidste gang. På onsdag bliver Hillerød som den sidste station koblet til S-banens nye fjernstyringsanlæg. Fra den dag styres samtlige Stogsnettets sporskifter og signaler fra kommandocentralen på Kalvebod Brygge. Det er en stor ting, at Banedanmarks nye drifts- og informationscenter til S-banen, kaldet DIC-S-projektet, nu er færdigt. Fjernstyringssystemet har længe trængt til udskiftning, fordi reservedelene var svære at skaffe, og færre og færre sad inde med viden om, hvordan systemet skulle vedligeholdes. Desuden dækkede det hverken Ringbanen, Nordbanen til Hillerød eller strækningen mellem Ballerup og Frederikssund. Den nye fjernstyringscentral har fået til huse i et stort lokale på Kalvebod Brygge, og antallet af medarbejdere er vokset fra knapt 15 til 20. Den gamle trange kommandopost på den anden side af sporterrænet er for længst rømmet, og de nye arbejdspladser taget i brug, en efter en, siden den første medarbejder tog plads i februar i år. Overordnet skal det nye fjernstyringssystem kunne det samme, som det gamle. Og logikken, der ligger til grund for systemet, er den samme. Men hvor 70er-teknologien var trykknapbaseret, og tre datamater med en samlet lagerkapacitet på 256 kbit styrede samtlige tog, er dagens teknologi skærmbaseret. Vi har foretaget et teknologispring på 30 år, siger den ansvarlige for springet, Banedanmarks projektleder Esther Holmen, om projektet, der teknologisk mindst er fremtidssikret de næste 20 år. Der er plads til mange flere stationer, ligesom der er rigelig kapacitet til at indkorporere andre togsystemer. S-tog kolliderer med lastbil Det københavnske S-togssystem har susende travlt. S-banen afvikler halvdelen af alle tog i Danmark, målt i tognumre, ikke kilometer. 1.100 tog på 24 timer med to minutters intervaller kræver sit overblik. Det overblik har én mand. Toglederen midt i lokalet. Oversigtstavlen i hele centralens bredde, viser S-banens fulde udstrækning, opdelt i fem geografiske afdelinger, hvor togene piler frem og tilbage. Hvert område overvåges af en fjernstyringsleder, der kommunikerer indbyrdes og med toglederen. De har hver fire skærme, en almindelig pc og en S-baneradio til kommunikation med de enkelte S-tog til deres rådighed. Stemningen i lokalet er fortættet, efter et linje-H-tog en time tidligere er blevet bremset af en lastvogn, der bakkede ind over sporet lidt før indkørslen nær Herlev Station. Toget kom kørende med 100 km/h, men ingen af de omkring 400 passagerer kom noget alvorlig til. Uheldet skete et par minutter i otte. Og nu gælder det om at begrænse de problemer, som kollisionen skaber for myldretidstrafi kken. Når tingene sker, går det meget hurtigt. Er et spor spærret, giver det kø i en stor del af systemet i løbet af ti minutter. I princippet skal de 110 lokomotivførere, der netop nu kører et S-tog, omgående informeres om nødplanen, forklarer tog- og teamleder Michael Larsen, der også har været superbruger under processen. Det er et sikkert system, både i kraft af teknikken og vores procedurer. Vi har gjort alt for at forhindre fejl i at opstå, men når mennesker er involveret, er intet 100 procent sikkert, siger han. Det skulle gerne give en bedre regularitet på S-togsdriften. Ikke fordi systemet i sig selv kan ændre på det faktum, at der eksempelvis forekommer fejl i sikringsanlæg. Men det vil give et bedre overblik og dermed hurtigere reaktioner. Og det vil skabe bedre regularitet, siger Esther Holmen. ⵧ 䉭OVERBLIK. De 1.100 københavnske S-tog i døgnet fjernstyres af én mand, nemlig toglederen i midten af lokalet. Detailstyringen står fem fjernstyringsledere længst fremme mod oversigtstavlen for. [fotos: Flemming Schiller/Polfoto] Tårnhøjt ambitionsniveau på nyt fjernstyringssystem Af Birgitte Marfelt bim@ing.dk S-togenes overgang fra det gamle til det nye fjernstyringssystem er sket næsten efter bogen. Selv om det på alle måder har været en krævende opgave. At tilslutte et nyt fjernstyringsanlæg til et gammelt rummer nemlig talrige risici for fejltagelser og forsinkelser. Københavns S-bane ligner ikke noget andet i verden, skønt selve systemets ramme, der er fremstillet i Tyskland, i forvejen er implementeret i Oslo, New York, Berlin og Bangkok. Efter at Siemens fi k kontrakt på fjernstyringssystemet i januar 2003 blev der derfor udarbejdet utallige specifikationer. Intensiteten, den stjerneformede måde at køre tog ind mod et centrum, er unik. Kravene til automatik er relativt høje i Danmark i forhold til f.eks. Tyskland, hvor der er langt fle- re fjernstyringsfolk ansat. Ambitionsniveauet var meget højt, siger Siemens projektchef, Peter Løbner Hansen, der synes, at det var en skrap, men også en god kontrakt. Selv en skrap kontrakt med uanede mængder af specifi kationer har imidlertid ikke kunnet forebygge ændringer igennem projektfasen. Næsten 300 ændringer, lige fra udskiftning af en delprojektleder over præciseringer af kravtekster til egentlige ændringer af projektgrundlaget og nødvendige tilkøb, anslår Peter Løbner, der alligevel fremhæver Banedanmarks angrebsvinkel som mere professionel og med større teknisk indsigt end hos andre kunder. Men det har ikke fordyret projektet eller givet konflikter. Tvært imod har der været et rigtigt godt samarbejde, synes både han og Banedanmarks projektleder Esther Holmen. Implementeringen skete i raskt tempo fra 1. februar i år. Frederikssund blev som den første station lagt over i det nye system og derefter kom stationerne gradvist på én efter én. Netop nu er alle stationer kommet med. Belært af en tidligere konflikt med Bombardier, opstillede kontrakten undervejs mange milepæle for, hvad der skulle fokuseres på. Milepæle, som Banedanmark kunne bruge til at holde Siemens fast på. Bombardier vandt midt i 1990erne den oprindelige kontrakt på at levere fjernstyringssystem, men blev sat fra bestillingen efter at have leveret sikringsanlægget. Afluset for fejl med pilotprojekter For at afluse projektet for fejl, valgte Siemens at arbejde med ikke færre end tre pilotprojekter: Dels omkring storskærmen, hvor brugerne blev inviteret til at komme med input, og tusindvis af timer blev brugt på billedtegning. Dels blev Tåstrup og Høje Taastrup sta- tioner tilsluttet for at tjekke, om samspillet var på plads. Det sidste og største pilotprojekt var i fjor, hvor brugen inklusive alles roller blev testet på hele Ballerup-Frederikssund linjen. Pris for det komplette computerbaserede fjernstyringssystem, Drifts- og Informationscenter S-tog, DIC-S, er knapt 350 mio. kr. Systemet ikke bare fjernstyrer, men informerer over stationernes højttalere. Banedanmark har indrettet den nye driftscentral på Kalvebod Brygge, tilpasset S-banens 80 sikringsanlæg til det nye system og etableret et IP-net til transmission af data til og fra de 80 stationer. Nettet bliver også brugt til at styre højttalerne på stationerne. De eksisterende kabler bliver fortsat benyttet. Systemet kan via manuel musebetjening fjernstyre alle sikringsanlæggets funktioner, dvs. indstille sporskifter og togveje men også fungerer automatisk, hvor alle togveje indstil- les ud fra togenes køreplan. Det kan overvåge, identificere og følge de enkelte tog. Alle tog har et entydigt nummer. Desuden har systemet en online køreplan, der ved forsinkelser og andre uregelmæssigheder gør det muligt at foretage her-og-nu rettelser i køreplanen. Et offline køreplanssystem kan generere og rette i en køreplan, som senere skal lægges ind i fjernstyringssystemet. Systemet rummer også log og alarmer, så samtlige togbevægelser og signalstillinger bliver lagret og i tilfælde af uheld kan afspilles. Desuden overvåger systemet, om der er fejl eller alarmer fra en station, og så får trafi kstyrings-medarbejderen besked om det. Alle tilstande som togpositioner og forsinkelsesmeldinger lagres i datawarehouse, hvor de er tilgængelige for andre systemer. Bl.a. henter passagerinformationssystemet data ind derfra. ⵧ KkZY]kdgYVcbVcgZcdkZgZg bZYgZheZi K2gYZc V[ 17.11.2006 [nr. 46] viden, der vil videre Miniens far fylder 100 Barsk hjemkomst Bilingeniøren Alec Issigonis tegnede for udstationerede Morris Mini. Han ville være blevet 100 år i morgen og selv i dag er hans navn så godt, at BMW bruger dagen til at lancere en helt ny modelserie. 1] 22 For mange leder 1] 2 17.11.2006 [nr. 46] Ingeniøren [debat Møllesatsning i Danmark sat over styr Danmark er ikke længere et foregangsland for især vindenergi. Politikerne på Christiansborg har sat det meste af vores forspring over styr på nogle ganske få år. Beviserne: 䊏 Udbygning med nye møller og udskif Ko?osfaibsbobofkqbdobobq?oka# Pfhofkd)bosf_abA?F*boqfÛbobabqfi _okapfhofkdpkid)F*dlahbkaqbc Clopfhofkd#MbkpflkpjqFQS*boqfÛb* obabcPfhhboebap_okebkqfiqibsbob lsbosdkfkdpkidfebibikabq+ Abqofdqfdbhloqmekabk Írabkqpqqbpfhhboebabkmpmfi Fbkjlabokbsfohpljebapmfiibojke14gqpmfi)esfpjkdomhljmoljfpjbapfhhboeb 1] 4 Ingeniøren [debat 17.11.2006 [nr. 46] Trafikpolitik Drop de ideelle forudsætninger og løs de virkelige problemer Af Kåre Press-Kristensen Civilingeniør, Det Økologiske Råd Otte Anker og Jeppe Rich fra Center for Trafik og Transport på DTU og Uffe Nielsen fra Institut for Miljøvurdering sva En virksomhed, der håndterer 9 millioner containertransporter om året. Kører på Microsoft SQL Server 2005. Jettainer håndterer shipping containere for Lufthansa og US Airways på 3.000 flyvninger mellem 400 lufthavne hver dag. For at kunne følge med en database, der vokser 30% om året, opgraderede v kort nyt 1] 6 Ingeniøren [nyheder 17.11.2006 [nr. 46] Forskere: Ny lov skader os 17.11.2006 [nr. 46] nyheder] Ingeniøren 1] 7 Nyt våben mod farlige bakterier på slagterier og mejerier 77 pct. af lektorerne på Aalborg Universitet og 48 pct. på DTU mener, at den nye universitetslov har forrin kort nyt 1] 6 Ingeniøren [nyheder 17.11.2006 [nr. 46] Forskere: Ny lov skader os 17.11.2006 [nr. 46] nyheder] Ingeniøren 1] 7 Nyt våben mod farlige bakterier på slagterier og mejerier 77 pct. af lektorerne på Aalborg Universitet og 48 pct. på DTU mener, at den nye universitetslov har forrin 1] 8 Ingeniøren [energi 17.11.2006 [nr. 46] Ny varmepumpe giver mere effektive kraft-varme-værker Teknologisk Institut har udviklet en varmepumpe, som kan føre til billigere varmeproduktion Af Sanne Wittrup sw@ing.dk Teknologisk Institut i Århus har udviklet en ny type varmepumpe specielt til br ELEKTRONIK Køb elektronikkomponenter i små styktal hos RS RS - Industriens elektronikleverandør www.rsonline.dk 1] 10 Ingeniøren [energi 17.11.2006 [nr. 46] kommentar [ energi Kaare Sandholt, civilingeniør og partner i energianalysefirmaet, EA Energianalyse Bedre men ikke godt nok Af Kaare Sandholt redaktion@ing.dk Vælg selv, hvad vej du vil gå. Den ene vej er beskidt, usikker og dyr. Den anden vej er VI SØGER INGENIØRER DER TÆNKER OG FØLER LIGE SOM OS ... DET DER MED AT FØLE ER SELVFØLGELIG BARE REKLAME. Vi søger 100 ingeniører, økonomer og andre akademikere. Men vi ansætter helst på anbefaling fra de bedste og mest tænkende. Så hvis du kender Rene her eller en anden hos COWI, så hør om de vil 1] 12 Ingeniøren [rådgivere 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] vækstøkonomi] Ingeniøren 䉰 FORHINDRINGER. Inderne er vant til at slingre sig frem mellem store huller i vejene, som her i Chenai, og i Bangalore står trafikken dagligt stille i timevis, fordi vejene ikke er udbygget i takt med 1] 12 Ingeniøren [rådgivere 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] vækstøkonomi] Ingeniøren 䉰 FORHINDRINGER. Inderne er vant til at slingre sig frem mellem store huller i vejene, som her i Chenai, og i Bangalore står trafikken dagligt stille i timevis, fordi vejene ikke er udbygget i takt med 1] 14 Ingeniøren [innovation 17.11.2006 [nr. 46] Pumpesucces bygger på systematik og værdier interview Et stærkt fokus på kundernes ønsker er en af hemmelighederne bag Grundfos succes Af Kent Krøyer kk@ing.dk 䉰 INNOVA- TION. De mest kreative og værdifulde ideer opstår ofte i brudfladen mellem Du kan gøre en forskel og hjælpe en kollega Det er barskt at arbejde som ingeniør i verdens brændpunkter specielt når man ser børn, der dør, fordi de ikke har en brønd og derfor ikke kan få noget så basalt som rent drikkevand. Men når det virker mest uoverskueligt, hjælper det at have nogen bag sig 1] 16 Ingeniøren [bioteknologi 17.11.2006 [nr. 46] Novozymes tager hul på marked for biofarma 17.11.2006 [nr. 46] bioteknologi] Ingeniøren indsigt Novozymes nye bio-business baby 䉰 EKSPERTISE. Novozymes er utrolig dygtige til at producere proteiner og producere i stor skala. Derfor har vi et 1] 16 Ingeniøren [bioteknologi 17.11.2006 [nr. 46] Novozymes tager hul på marked for biofarma 17.11.2006 [nr. 46] bioteknologi] Ingeniøren indsigt Novozymes nye bio-business baby 䉰 EKSPERTISE. Novozymes er utrolig dygtige til at producere proteiner og producere i stor skala. Derfor har vi et 1] 18 Ingeniøren [galathea 3 17.11.2006 [nr. 46] Den globale opvarmnings ukendte dæmper Verdenshavene er med til at mindske den globale opvarmning. Et af Galathea 3-projekterne bruger nye målemetoder til at fastslå størrelsen af denne effekt nu og i fremtiden Af Jens Ramskov ram@ing.dk Vædderen sportsvan.dk Sportsvan. Nu med 177 hk Is, mad og drikkevarer må ikke nydes under prøvekørslen af den nye variant af Sportsvan. Sagen er nemlig den, at vi har udstyret bilen med en 2.2 liters D-4D-motor med 177 hk og et moment på 400 Nm. Det er rigtig mange kræfter at slippe løs. Navnlig hvis du kom 1] 20 Ingeniøren [giftsvampe 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] giftsvampe] Ingeniøren 1] 21 Rejs med hjerte, hjerne og holdning Supertilbud Verdens bedste krydstogt i Grønland Oplev det autentiske eventyr i Grønland med Albatros Travels eget krydstogtskib 9 dage med dansk rejseleder Sa 1] 20 Ingeniøren [giftsvampe 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] giftsvampe] Ingeniøren 1] 21 Rejs med hjerte, hjerne og holdning Supertilbud Verdens bedste krydstogt i Grønland Oplev det autentiske eventyr i Grønland med Albatros Travels eget krydstogtskib 9 dage med dansk rejseleder Sa 1] 22 Ingeniøren [biler 17.11.2006 [nr. 46] Innovativ bilingeniør fylder 100 Selv mange år efter sin død står bilingeniøren Alec Issigonis navn stærkt. Nu fejrer BMW hans 100 års fødselsdag 䉰 BILINGE- NIØR. Alec Issigonis blev født i Grækenland i 1906. Efter studier på Battersea Polytechnic kom GIV DIN KARRIERE ET SKUB Jobfinder.dk er åbnet i en ny version. Her får du et hurtigt overblik over ledige job i relevante brancher og finder en masse interessante artikler og gode råd om jobsøgning og karriereudvikling. Det er også her du finder det største udvalg af ledige teknologi-job. Er du ing 1] 24 Ingeniøren [trafik 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] trafik] Ingeniøren 1] 25 Herfra fjernstyres halvdelen af Danmarks tog 䉰 BLÅT BLINK.. Fjernstyringscentralen har en direkte linje til politiet, når der er brug for hurtig udrykning. S-togenes nye kommandocentral på Kalvebod Brygg 1] 24 Ingeniøren [trafik 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] trafik] Ingeniøren 1] 25 Herfra fjernstyres halvdelen af Danmarks tog 䉰 BLÅT BLINK.. Fjernstyringscentralen har en direkte linje til politiet, når der er brug for hurtig udrykning. S-togenes nye kommandocentral på Kalvebod Brygg 12.5.2006 årgang 32 nr.19 2006 Jørgen Vig Knudstorp TOPCHEFEN ANALYSE: Kampen om de gode hoveder er gået i gang [13] DER PUSTER NYT LIV I REPORTAGE: Tag med til Dubai og oplev byggeri uden sidestykke [46] TOP 5: Danmarks bedste forskning i 2005 [80] Rasmus Pehrsson er glad for det psykiske a rumnyt] Ingeniøren 17.11.2006 [nr. 46] 1] 27 Rusland forsøger igen at nå Phobos Russerne planlægger at bygge en ny sonde, der til skal lande på Mars-månen Phobos. Tre tidligere forsøg er slået fejl Af Thomas A. E. Andersen taea@ing.dk To fejlslagne forsøg på at lande på Mars-månen Phobos afskræk 1] 28 17.11.2006 [nr. 46] N AT U R V I D E N S K A B Livet styres af stjernerne Af Jens Ramskov ram@ing.dk Det er ikke kun astrologer, der mener, at stjernerne har betydning for livet på Jorden. Det er der også rigtige forskere, der mener. Det er naturligvis ikke astrologisk vås, sådanne forsker 1] 28 17.11.2006 [nr. 46] N AT U R V I D E N S K A B Livet styres af stjernerne Af Jens Ramskov ram@ing.dk Det er ikke kun astrologer, der mener, at stjernerne har betydning for livet på Jorden. Det er der også rigtige forskere, der mener. Det er naturligvis ikke astrologisk vås, sådanne forsker 1] 30 Min egen KrakTeknik bog?! - klik ind på KrakTeknik.dk Tlf. 4595 6632 www.krakteknik.dk Ingeniøren [produktnyt 17.11.2006 [nr. 46] læser[info redigeret af Hans Peter Lomholt Bruun [pinfo@ing.dk] 䊏 Hurtigt hukommelseskort Kingston har netop præsenteret et nyt Secure Digital High-Capacity h 17.11.2006 [nr. 46] debat] Ingeniøren 1] 31 Københavns trafikpolitik Hellere en hurtig og billig letbane mod Brønshøj end en dyr metroforgrening Af Morten Engelbrecht Konsulent, Letbaner.DK gelse, der forankres i Center for Byudvikling, og gennemføres i samarbejde med Vej & Park ved hjælp af ek 17.11.2006 [nr. 46] TEKNIKKENS GRÆNSELAND Redigeret af Jens Ramskov ram@ing.dk Mikroorganismer redder olieplatforme fra rustdøden Doktor Olieplatformenes støttepiller af stål kan holdes rustfri, hvis man blot forbinder benene med alger, bakterier og svampe, der lever nede i havbundens sedimente Karriere ledelse uddannelse Operation virkelyst i kommunefusion Virksomheder blev væk fra jobbørs Der er hårdt brug for forandringsledelse, når fire kommuner skal smeltes sammen til en. I Farsø er nøgleordet virkelyst. 2] 6 Ingeniør og taxavognmand Michael Heiden er skuffet over, at kun 15 vir 2] 2 Ingeniøren [nyheder Penge til udlandsstudier 䊏 Flere unge skal lokkes til at læse et år eller to i udlandet, og derfor har et flertal i Folketinget besluttet at give studerende penge til studieafgiften på udenlandske universiteter. Indtil i dag har de studerende kun fået SUen med til udlande 2] 2 Ingeniøren [nyheder Penge til udlandsstudier 䊏 Flere unge skal lokkes til at læse et år eller to i udlandet, og derfor har et flertal i Folketinget besluttet at give studerende penge til studieafgiften på udenlandske universiteter. Indtil i dag har de studerende kun fået SUen med til udlande 2] 4 Ingeniøren [udstationering 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] udstationering] Ingeniøren 2] 5 Drømmen om Dubai Muligheden for udlandsophold er stærkt med i billedet, når nybagte ingeniører søger job fokus Af Anne Rahn anr@ing.dk Dubais fantastiske og futuriske byggeprojekter er en 2] 4 Ingeniøren [udstationering 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] udstationering] Ingeniøren 2] 5 Drømmen om Dubai Muligheden for udlandsophold er stærkt med i billedet, når nybagte ingeniører søger job fokus Af Anne Rahn anr@ing.dk Dubais fantastiske og futuriske byggeprojekter er en 2] Ingeniøren [forandringsledelse 17.11.2006 [nr. 46] Operation Virkelyst Forandring Forandringsledelse er lige nu et buzzword på de danske arbejdspladser, og ingen er i tvivl om, at forandringslederen er en utrolig vigtig post på et arbejdsmarked, der kræver hurtig omstilling. Men hvad dækker 17.11.2006 [nr. 46] uddannelse] Ingeniøren 2] Udvikling på tværs af landegrænser kræver professionalisme Det kræver meget af en dansk projektleder, når udvikling bliver outsourcet til partnere i andre lande. Hos B&O løser man problemet med coaches Af Julie Ring-Hansen Holt jrh@ing.dk For syv år 2] 8 Ingeniøren [debat 17.11.2006 [nr. 46] Virksomhederne afkræves hurtigere produktudvikling og højere grad af specialisering og fleksibilitet, og det er til danske virksomheders fordel. Vores tradition for let at kunne ansætte og afskedige folk, vore ikke-hierakiske ledelsessystemer, vores høje 17.11.2006 [nr. 46] navne] Ingeniøren 2] 9 NYT OM NAVNE: nyt job runde år Jørgen Salling Eilertsen, 61 år, civilingeniør, er ansat hos Embedit A/S som hardwarekonsulent. Jørgen Eilertsen har mere end 30 års erfaring fra en række brancher og kommer senest fra et job som HW-udvikler hos Medtronic 2] 10 Ingeniøren [annonce 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] annonce] Ingeniøren NYT FRA IDA NORD VIDEN DER STYRKER Kom til bords, kvinder! Nordjysk IDA Lederforum Flere kvinder i bestyrelserne. Det er målet med en database, der indeholder kandidater til virksomhedernes bestyrelser. Go 2] 10 Ingeniøren [annonce 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] annonce] Ingeniøren NYT FRA IDA NORD VIDEN DER STYRKER Kom til bords, kvinder! Nordjysk IDA Lederforum Flere kvinder i bestyrelserne. Det er målet med en database, der indeholder kandidater til virksomhedernes bestyrelser. Go 2] 12 Ingeniøren [stillinger 17.11.2006 [nr. 46] ledige [stillinger Indleveringsfrist i udgivelsesugen: Tirsdag kl. 14.00 for ufærdigt og elektronisk materiale. Kl. 16.00 for reproklart materiale. Kontakt: Brian Bjørnstad 3326 5377 Helle Kirk 3326 5376 Søren Schønemann 3326 5358 Servicecente 2] 12 Ingeniøren [stillinger 17.11.2006 [nr. 46] ledige [stillinger Indleveringsfrist i udgivelsesugen: Tirsdag kl. 14.00 for ufærdigt og elektronisk materiale. Kl. 16.00 for reproklart materiale. Kontakt: Brian Bjørnstad 3326 5377 Helle Kirk 3326 5376 Søren Schønemann 3326 5358 Servicecente 2] 14 Ingeniøren [stillinger 17.11.2006 [nr. 46] Teknikere til Bygningskontoret Region Midtjylland søger to teknikere til Bygningskontoret, som er placeret i Regionshuset Viborg. Opgaverne vil være i tilknytning til etablering og drift af ejendomscenter, planlægning og kvalitetssikring af vedlige 2] 14 Ingeniøren [stillinger 17.11.2006 [nr. 46] Teknikere til Bygningskontoret Region Midtjylland søger to teknikere til Bygningskontoret, som er placeret i Regionshuset Viborg. Opgaverne vil være i tilknytning til etablering og drift af ejendomscenter, planlægning og kvalitetssikring af vedlige 2] 16 Ingeniøren [stillinger 17.11.2006 [nr. 46] Chemical Engineers for Topsøe Research Laboratories Gentofte ANLÆGSINGENIØR TIL TEKNIK & MILJØ Teknik & Miljø søger en ingeniør til anlægsteamet. Stillingen er til besættelse snarest muligt. Kan du lide at arbejde med anlægsopgaver inden for primæ 2] 16 Ingeniøren [stillinger 17.11.2006 [nr. 46] Chemical Engineers for Topsøe Research Laboratories Gentofte ANLÆGSINGENIØR TIL TEKNIK & MILJØ Teknik & Miljø søger en ingeniør til anlægsteamet. Stillingen er til besættelse snarest muligt. Kan du lide at arbejde med anlægsopgaver inden for primæ 2] 18 Ingeniøren [stillinger 17.11.2006 [nr. 46] Bygge- og anlægskonsulent Arbejdstilsynets Kontor for Videngrundlag i København søger en medarbejder med viden og erfaring inden for bygge- og anlægsområdet. Du kommer til at arbejde med en bred vifte af opgaver inden for bygge- og anlægsområdet, 2] 18 Ingeniøren [stillinger 17.11.2006 [nr. 46] Bygge- og anlægskonsulent Arbejdstilsynets Kontor for Videngrundlag i København søger en medarbejder med viden og erfaring inden for bygge- og anlægsområdet. Du kommer til at arbejde med en bred vifte af opgaver inden for bygge- og anlægsområdet, 2] 20 Ingeniøren [stillinger 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] stillinger] Ingeniøren 2] 21 møder, forelæsninger m.v. Af Eva Frydendahl ef@ing.dk Starches with á-amylases www.ku.dk Erfaren projektleder til nyt forretningsområde Københavns Energi (KE) søger til vores Varmeforsyning en e 2] 20 Ingeniøren [stillinger 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] stillinger] Ingeniøren 2] 21 møder, forelæsninger m.v. Af Eva Frydendahl ef@ing.dk Starches with á-amylases www.ku.dk Erfaren projektleder til nyt forretningsområde Københavns Energi (KE) søger til vores Varmeforsyning en e 2] 22 Ingeniøren [stillinger 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] stillinger] Ingeniøren 2] 23 RØ D O V R E KO M M U N E 6I SAMLER PÍ HELE MENNESKER FORDI JOBBET ER DET HALVE LIV Software ingeniør Ordreafklaring, fremstilling og udvikling af styringer til procesudstyr til fødevareindustien 2] 22 Ingeniøren [stillinger 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] stillinger] Ingeniøren 2] 23 RØ D O V R E KO M M U N E 6I SAMLER PÍ HELE MENNESKER FORDI JOBBET ER DET HALVE LIV Software ingeniør Ordreafklaring, fremstilling og udvikling af styringer til procesudstyr til fødevareindustien 2] 24 Ingeniøren [stillinger 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] stillinger] Ingeniøren 2] 25 Forsvaret Online *OHFOJSFSTHFT at gøre en forskel Har du lyst til at være med til at investere 500 mio. kr. på udbygning af afløbssystemet i Gladsaxe Kommune så har vi et spændende og udfordren 2] 24 Ingeniøren [stillinger 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] stillinger] Ingeniøren 2] 25 Forsvaret Online *OHFOJSFSTHFT at gøre en forskel Har du lyst til at være med til at investere 500 mio. kr. på udbygning af afløbssystemet i Gladsaxe Kommune så har vi et spændende og udfordren 2] 26 Ingeniøren [jobfinder 17.11.2006 [nr. 46] Nyeste stillinger på Jobfinder.dk Stilling Arbejdsgiver Projektleder PBN MEDICALS Denmark A/S Engineers DNV EMC tekniker/ingeniør Bolls Rådgivning Well Site Engineer Core:Workers/ A.P. Møller - Mærsk Applikationsingeniør Danlab Electronics A/S Ing 17.11.2006 [nr. 46] annonce] Ingeniøren 2] 27 1 2 Nordjylland Vendsyssel Afdeling Julefrokost Arr.nr.: 62564 Lørdag 16. december kl. 12.15 Hotel Hvide Hus, Vesterbro 2, Aalborg Tilmelding på ida.dk senest 13. december Vendsyssel Afdeling IDA Nords julefrokost Årets festlige højdepunkt afv 2] 28 Ingeniøren [annonce 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] annonce] Ingeniøren 2 Sydjylland/fortsat Sjælland Besøg hos Siemens Wind Power A/S Installatøruddannelse på fjernundervisning Kom og se og hør om Siemens Wind Power A/S succes. Tidligere Bonus. Siemens i Brande har netop nu a 2] 28 Ingeniøren [annonce 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] annonce] Ingeniøren 2 Sydjylland/fortsat Sjælland Besøg hos Siemens Wind Power A/S Installatøruddannelse på fjernundervisning Kom og se og hør om Siemens Wind Power A/S succes. Tidligere Bonus. Siemens i Brande har netop nu a 2] 30 Ingeniøren [annonce 17.11.2006 [nr. 46] 4 København/fortsat HDTV og DAB - Årets julegaver? Julen står for døren og en DAB-radio kunne være en god idé. Men skal der også et være et nyt HDTV-fjernsyn? Vi ser på de nye teknikker DAB og HDTV: Hvordan fungerer de? Hvad er status - og hvad sker 17.11.2006 [nr. 46] annonce] Ingeniøren 2] 31 5 Mødekalender Østjylland Dato Tid Titel/Sted Ing.nr. Arrangør Arr. nr. 20.11 12.00 HMI Temadag / Solar A/S, Århus, Runetoften 16, Århus V 45 IDA Automation 62551 21.11 15.00 Vinderen af Den Danske Logistikpris / Wavin A/S, Wavinvej 1, Hammel Ingeniørens Bagside Postboks 373, 1503 Kbh. V bagsiden@ing.dk Om 20 år vil du være mere skuffet over de ting, du ikke gjorde, end over dem, du gennemførte... Så forlad den trygge havn. Udforsk. Drøm. Opdag. Mark Twain The person who is waiting for something to turn up might start with their shirt Produktion 3 Maskiner [nr. 46] Ti år undervejs Den tidligere direktør på Lindøværftet, Torben Andersen, (t.v.), fortsatte med projekt Intelleship, efter at han gik af som værftsdirektør. Sammen med bl.a. Jens Viggers (t.h.) og Jørgen Haastrup og Christian Møller (bagest) er det nu med byggeriet Ingeniøren [ansvarlighed 3] 2 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] ansvarlighed] Ingeniøren 3] 3 ETIK. Olie- branchen var blandt de første til at erkende vigtigheden af et godt image. Her ses en rig på Gorm-feltet, som drives af Mærskkoncernen. [foto: A.P. Møller Mærsk A/S] FN HOLDER 290 Ingeniøren [ansvarlighed 3] 2 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] ansvarlighed] Ingeniøren 3] 3 ETIK. Olie- branchen var blandt de første til at erkende vigtigheden af et godt image. Her ses en rig på Gorm-feltet, som drives af Mærskkoncernen. [foto: A.P. Møller Mærsk A/S] FN HOLDER 290 3] 4 Ingeniøren [ansvarlighed 17.11.2006 [nr. 46] Grundfos vil levere ansvarlig produktion BÆREDYGTIGHED HOS GRUNDFOS: Kunderne vil gerne vide, om Grundfos opfører sig etisk. Det har fået koncernen til at udgive sin første bæredygtighedsrapport Af Eskil Sørensen redaktion@ing.dk Hos en af Danm 3] 4 Ingeniøren [ansvarlighed 17.11.2006 [nr. 46] Grundfos vil levere ansvarlig produktion BÆREDYGTIGHED HOS GRUNDFOS: Kunderne vil gerne vide, om Grundfos opfører sig etisk. Det har fået koncernen til at udgive sin første bæredygtighedsrapport Af Eskil Sørensen redaktion@ing.dk Hos en af Danm kort nyt 3] 6 Ingeniøren [nyheder 17.11.2006 [nr. 46] Produktionsproblemer har ført til, at flypro- ducenten Airbus må vinke farvel til en ordre på 3,6 mia. dollar fra Fedex. Det skriver nyhedsbureauet Bloomberg. Ingen kunder har endnu modtaget A380 en såkaldt superjumbo, og Fedex begrunder n kort nyt 3] 6 Ingeniøren [nyheder 17.11.2006 [nr. 46] Produktionsproblemer har ført til, at flypro- ducenten Airbus må vinke farvel til en ordre på 3,6 mia. dollar fra Fedex. Det skriver nyhedsbureauet Bloomberg. Ingen kunder har endnu modtaget A380 en såkaldt superjumbo, og Fedex begrunder n 3] 8 Ingeniøren [it-værktøjer 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] it-værktøjer] Ingeniøren BEREGN & TEGN. Jim Heppel- Cadfirma lancerer integreret konstruktionsværktøj Det amerikanske softwarehus PTC har købt firmaet bag beregningsprogrammet Mathcad, og lancerer nu tovejs-integration melle 3] 8 Ingeniøren [it-værktøjer 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] it-værktøjer] Ingeniøren BEREGN & TEGN. Jim Heppel- Cadfirma lancerer integreret konstruktionsværktøj Det amerikanske softwarehus PTC har købt firmaet bag beregningsprogrammet Mathcad, og lancerer nu tovejs-integration melle Ingeniøren [produktion 3] 10 17.11.2006 [nr. 46] analyse [ udflytning Bjørn Godske er ingeniør og journalist og skriver om produktion Du kan altid regne med os..! Coloplast flytter ud det giver plads til flere ingeniører 䉰 OUTSOUR- Af Bjørn Godske bg@ing.dk I sidste uge valgte Coloplast at Ingeniøren [produktion 3] 10 17.11.2006 [nr. 46] analyse [ udflytning Bjørn Godske er ingeniør og journalist og skriver om produktion Du kan altid regne med os..! Coloplast flytter ud det giver plads til flere ingeniører 䉰 OUTSOUR- Af Bjørn Godske bg@ing.dk I sidste uge valgte Coloplast at 3] 12 Ingeniøren [konstruktion 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] konstruktion] Ingeniøren 3] 13 INTELLISHIP IMPLEMENTERING. Tidligere direktør Torben Andersen (med jakke) har holdt fast i udviklingen af Intelliship gennem ti år, mens Jens Viggers (t.v.) er chef for indførelsen af progr 3] 12 Ingeniøren [konstruktion 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] konstruktion] Ingeniøren 3] 13 INTELLISHIP IMPLEMENTERING. Tidligere direktør Torben Andersen (med jakke) har holdt fast i udviklingen af Intelliship gennem ti år, mens Jens Viggers (t.v.) er chef for indførelsen af progr 3] 14 Ingeniøren [fremgang 17.11.2006 [nr. 46] vicedirektør Ole Grøne, der er ansvarlig for salg og marketing. Det skyldes ikke mindst den elektroniske styring af brændstofindsprøjtning. På Teglholmen i København står MAN Diesels testmaskine, som var den første som fik installeret den elektronisk 3] 14 Ingeniøren [fremgang 17.11.2006 [nr. 46] vicedirektør Ole Grøne, der er ansvarlig for salg og marketing. Det skyldes ikke mindst den elektroniske styring af brændstofindsprøjtning. På Teglholmen i København står MAN Diesels testmaskine, som var den første som fik installeret den elektronisk 3] 16 Ingeniøren [tema: pumper PUMPER Markedet for pumper vokser. Især inden for energibesparende pumpeteknologi er der stor udvikling i gang. 17.11.2006 [nr. 46] Energibevidstheden breder sig i pumpebranchen Pumpeleverandørernes kunder kræver i stigende grad kvalitet og lave energiomkostninger 3] 16 Ingeniøren [tema: pumper PUMPER Markedet for pumper vokser. Især inden for energibesparende pumpeteknologi er der stor udvikling i gang. 17.11.2006 [nr. 46] Energibevidstheden breder sig i pumpebranchen Pumpeleverandørernes kunder kræver i stigende grad kvalitet og lave energiomkostninger 3] 18 Ingeniøren [tema: pumper 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] tema: pumper] Ingeniøren 3] 19 Hvad sker der, når er større end ß? Globalt udskilningsløb i gang Grundfos ruster sig til den globale konkurrence på pumpemarkedet ved at satse på selv at beherske stort set alle teknologier 3] 18 Ingeniøren [tema: pumper 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] tema: pumper] Ingeniøren 3] 19 Hvad sker der, når er større end ß? Globalt udskilningsløb i gang Grundfos ruster sig til den globale konkurrence på pumpemarkedet ved at satse på selv at beherske stort set alle teknologier 3] 20 Ingeniøren [tema:pumper 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] tema: pumper] Ingeniøren 3] 21 Cirkulationspumper skal være mere effektive Tre nye cirkulationspumper i energiklasse A er kommet på markedet i Danmark, og nu skal en storstilet kampagne fra Elsparefonden fremme brugen af dem 3] 20 Ingeniøren [tema:pumper 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] tema: pumper] Ingeniøren 3] 21 Cirkulationspumper skal være mere effektive Tre nye cirkulationspumper i energiklasse A er kommet på markedet i Danmark, og nu skal en storstilet kampagne fra Elsparefonden fremme brugen af dem 3] 22 Bare ring hvis du mangler noget... Ingeniøren [produktnyt 17.11.2006 [nr. 46] læser[info redigeret af Hans Peter Lomholt Bruun [pinfo@ing.dk] produktinformation ARI-Armaturen A/S Tlf.: 7594 1311 www.ari-armaturen.dk Partner med ... Procesindustrien Festo Danmark Tel. 70 21 10 90 E-mail 3] 22 Bare ring hvis du mangler noget... Ingeniøren [produktnyt 17.11.2006 [nr. 46] læser[info redigeret af Hans Peter Lomholt Bruun [pinfo@ing.dk] produktinformation ARI-Armaturen A/S Tlf.: 7594 1311 www.ari-armaturen.dk Partner med ... Procesindustrien Festo Danmark Tel. 70 21 10 90 E-mail Ingeniøren [portræt produktion 17.11.2006 [nr. 46] Ildsjæl med sans for robotter Claus Risager arbejder målretttet på at udbrede brugen af robokteknologi. Nu har han fået teknologisk Instituts Gregersen-pris for sin indsats Af Niels Christian Nielsen ncn@ing.dk Teknologisk Instituts Center for R