3] 12
Ingeniøren [konstruktion
17.11.2006 [nr. 46]
17.11.2006 [nr. 46]
konstruktion] Ingeniøren
3] 13
INTELLISHIP
IMPLEMENTERING. Tidligere direktør Torben Andersen (med jakke) har holdt fast i udviklingen af Intelliship gennem ti år, mens Jens Viggers (t.v.) er chef
for indførelsen af programmet på Lindøværftet. Med på holdet er også bl.a. Jørgen Haastrup (ved skærmen)og Christian Møller. [fotos: Lars Skaaning]
Arbejdet med IntelliShip
blev påbegyndt af fire
store, verdenskendte
værfter i 1997. De fire
værfter er: Odense
Staalskibsværft (Lindø),
Samsung Heavy
Industries, Newport
News Shipbuilding
(USA) og Hitachi Zosen
(Japan), som senere
har skiftet navn til
Universal Shipbuilding.
Værfterne hyrede
softwarevirksomheden
Intergraph til at designe
programmet. De fire
værfter har løbende
skullet komme med input
til programmet. Det
amerikanske værft og det
japanske værft har trukket
sig ud af samarbejdet,
fordi de ønsker at bruge
andre programmer i dag.
Derfor står Lindøværftet
og Samsung Heavy
Industries tilbage som
de to aktive deltagere.
Intergraph er begyndt
at sælge programmet
til andre værfter og
virksomheder.
Intelligent skibsdesign har bestået prøven
Designprogrammet Intelliship har været ti år undervejs og kostet omkring
en milliard kroner at udvikle. Men med bygningen af containergiganten
Emma Mærsk har progammet vist sin berettigelse for Lindøværftet
Af Eskil Sørensen
redaktion@ing.dk
Hele ti år er der gået fra fire af verdens store
værfter, deriblandt Odense Staalskibsværft,
Lindø, bad softwarefirmaet Intergraph om at
udvikle et nyt intelligent skibsdesignprogram.
Undervejs har Intergraph brugt i nærheden af
en milliard kroner på udviklingen af programmet, som kaldes Intelliship, og Lindøværftet har
også været kraftigt involveret med arbejdstid.
Såvel Intergraph som Lindøværftet har flere gange diskuteret på bestyrelsesplan, om det
overhovedet var besværet værd at smide flere
penge i det gigantiske program, når det gang
på gang blev forsinket. Men både amerikanske
Intergraph og Lindøværftet har valgt at holde
fast i udviklingen af verdens mest avancerede
skibsdesignprogram i håbet om at få effektiviseret skibsbygningsprocessen.
Da de fire store værfter gik sammen i 1996 og
bad Intergraph om at udvikle programmet, var
målet blandt andet at nedsætte antallet af tegnestuetimer med 30 procent på værfterne. Rutineopgaver skulle automatiseres, så skibsingeniører og konstruktører kunne koncentrere
deres energi om at lave bedre skibsdesign. De
mål synes at være nået i dag.
Men det kom til at koste langt mere arbejde
end forudset.
Intergraph har brugt mere end 1.000 softwareudvikleres mandeår på programmet, for-
tæller ingeniør Torben Andersen, der er tidligere direktør og udviklingschef på Lindøværftet.
Han har i ti år arbejdet for at få IntelliShip ført
igennem på Lindø, og er Mr. IntelliShip på
værftet. Han arbejder stadig som formand for
de fire værfters fælles selskab, som lagde grunden til programmet.
Torben Andersen fortæller med et smil, at
det undervejs også sled på hans troværdighed,
fordi værftets bestyrelse havde svært ved at forstå, at projektet blev ved med at trække ud.
Men jeg tager hatten af for, at bestyrelsen
holdt fast ved programmet, siger han.
Torben Andersen vil ikke oplyse, hvor meget Lindøværftet selv har investeret i at deltage
i udviklingen af programmet.
Men hvad tid og viden angår, så har vi i højeste grad bidraget til produktet, konstaterer
han blot.
Forløsning lukkede debat
I år kom så forløsningen.
Intelliship-programmet viste dets styrke under konstruktionen af verdens største containerskib Emma Mærsk, som blev søsat i august.
Programmet viste sin duelighed, siger ingeniør Jens Viggers, som står i spidsen for implementeringen af programmet på Lindøværftet.
Diskussionen om, hvorvidt vi skal fortsætte
eller stoppe med IntelliShip er nu endelig lukket og slukket.
Fordelene er åbenbare. Dels er det lettere for
skibsingeniørerne at designe skibe med det
nye program. Dels bliver der lavet færre fejl,
fordi programmet har dets indre logik, og er
opbygget af en række regler, som værftet bestemmer. Antallet af fejlkonstruktioner faldt
til en tredjedel i forhold til tidligere, hvilket er
vigtigt, da det har stor økonomisk betydning,
at eliminere fejl, før de går i produktion.
Et unikt program
I dag står IntelliShip som det mest kraftfulde
og avancerede skibsbygningsprogram i verden.
Mig bekendt findes der ikke lignende cadprogrammer med så meget indbygget intelligens, siger Torben Andersen.
Opbygning af regler, som bestemmer designdetaljer, er noget unikt for programmet.
Hvis man har fundet en fornuftig måde at
konstruere en bestemt detalje på, sørger programmet for, at den løsning bliver brugt overalt. Det er det, der gør programmet meget, meget attraktivt. Man får mulighed for at at være
meget rationel, siger Torben Andersen.
Han suppleres af Jens Viggers:
Hvis vi for eksempel ændrer tykkelsen på
en dæksplade, så ændrer al indmaden sig efter det. Man skal ikke ind og ændre alle dimensioner manuelt. Programmet gør, at tingene
hænger topologisk sammen. Vi kan også fortælle programmet, at denne tank skal indeholde vand, så ved programmet, hvordan tanken
skal udstyres, og hvilken maling, der skal bruges. Det ligger i egenskaber for tanke, forklarer han.
Der kan også laves ændringer alt efter byggemetoden, så man vælger, om en blok bedst
bygges på hovedet eller retvendt. Det kan programmet ændre automatisk uden at der skal
tegnes en gang til.
Programmet kan også automatisk omstille bygning af et skib til et af Lindøværftets andre værfter, for eksempel værftet i Stralsund i
Tyskland. Fordi der er andre værktøjer på andre værfter, vil enkelthederne i en konstruktion blive udført efter andre byggemetoder.
Ældre designprogrammer kan ikke klare
samme mængder data og kan heller ikke levere den samme grad af real time, som Intelliship. Eksempelvis arbejdede 60 konstruktører samtidigt med programmet var under arbejdet med at designe Emma Mærsk. Det kunne ikke have ladet sig gøre med Lindøværfttets gamle program Hicadec, blandt andet fordi data i dette program ligger omkring 60 forskellige databaser. I IntelliShip er der kun én
stor database.
Vi kunne umuligt have arbejdet så hurtigt i
det gamle program, siger ingeniør Jørgen
Haastrup, som er en af de ingeniører, der arbejder med at udvikle og tilpasse programmet.
Emma Mærsk-serien er en teknisk succes
og et fantastisk resultat, som ligger forud for
andre værfter. Og er det noget, der kan sikre
Lindøværftets eksistens i fremtiden, så er det
dets evne til at lancere produkter, der er markant bedre, end det, der ellers findes på markedet. Og jeg er sikker på, at IntelliShip vil bidrage til, at Lindøværftet kan frembringe den
slags produkter, siger han.
Indførelsen af IntelliShip på Lindøværftet
er langt fra færdig endnu. Programmet har én
del, der drejer sig om udrustning det vil sige
rørføring og teknik i skibet og en anden del,
der handler om stålkonstruktionen. Foreløbig
er kun udrustningsdelen taget i anvendelse.
Men det er absolut realistisk, at værftet tager ståldelen i brug næste år, vurderer Jens
Viggers.
Ny kædetalje type DC........
Sætter ny standard i industrien
Ny løbekat U11
En god forretning
Konstruktørerne er ikke i tvivl om, at målet
om 30 procent færre tegnestuetimer vil blive nået, og Torben Andersen er overbevist om,
at IntelliShip vil vise sig at være en god forretning for Lindøværftet.
Vores investeringer vil rigeligt blive betalt
hjem alene med det mindre antal fejl, siger
han.
Styrehåndtag
DCManulift med
lynkobling
Enestående
fordele........
Plug & Lift
Justérbart styrekabel
Ergonomisk styrehåndtag
2m+ driftsgruppering
Servicefri gear, bremse
og kobling - op til 10 år
24 V styrespænding
IR interface for driftsdata
Driftstimetæller
Alt er med!
Hvorfor Demag?
EFFEKTIVT. Intelliship giver bedre overblik og
tidbesparelser på Lindø-værftet. Her er Jørgen
Haastrup i gang med programmet.
Kvalitet til fingerspidserne
Nyeste teknologi
Bedste service
Demag - ideer der aflaster - ring 44 82 84 00 eller 87 43 83 00 - www.demagcranes.dk
17.11.2006 [nr. 46] viden, der vil videre Miniens far fylder 100 Barsk hjemkomst Bilingeniøren Alec Issigonis tegnede for udstationerede Morris Mini. Han ville være blevet 100 år i morgen og selv i dag er hans navn så godt, at BMW bruger dagen til at lancere en helt ny modelserie. 1] 22 For mange
leder 1] 2 17.11.2006 [nr. 46] Ingeniøren [debat Møllesatsning i Danmark sat over styr Danmark er ikke længere et foregangsland for især vindenergi. Politikerne på Christiansborg har sat det meste af vores forspring over styr på nogle ganske få år. Beviserne: 䊏 Udbygning med nye møller og udskif
Ko?osfaibsbobofkqbdobobq?oka# Pfhofkd)bosf_abA?F*boqfÛbobabqfi _okapfhofkdpkid)F*dlahbkaqbc Clopfhofkd#MbkpflkpjqFQS*boqfÛb* obabcPfhhboebap_okebkqfiqibsbob lsbosdkfkdpkidfebibikabq+ Abqofdqfdbhloqmekabk Írabkqpqqbpfhhboebabkmpmfi Fbkjlabokbsfohpljebapmfiibojke14gqpmfi)esfpjkdomhljmoljfpjbapfhhboeb
1] 4 Ingeniøren [debat 17.11.2006 [nr. 46] Trafikpolitik Drop de ideelle forudsætninger og løs de virkelige problemer Af Kåre Press-Kristensen Civilingeniør, Det Økologiske Råd Otte Anker og Jeppe Rich fra Center for Trafik og Transport på DTU og Uffe Nielsen fra Institut for Miljøvurdering sva
En virksomhed, der håndterer 9 millioner containertransporter om året. Kører på Microsoft SQL Server 2005. Jettainer håndterer shipping containere for Lufthansa og US Airways på 3.000 flyvninger mellem 400 lufthavne hver dag. For at kunne følge med en database, der vokser 30% om året, opgraderede v
kort nyt 1] 6 Ingeniøren [nyheder 17.11.2006 [nr. 46] Forskere: Ny lov skader os 17.11.2006 [nr. 46] nyheder] Ingeniøren 1] 7 Nyt våben mod farlige bakterier på slagterier og mejerier 77 pct. af lektorerne på Aalborg Universitet og 48 pct. på DTU mener, at den nye universitetslov har forrin
kort nyt 1] 6 Ingeniøren [nyheder 17.11.2006 [nr. 46] Forskere: Ny lov skader os 17.11.2006 [nr. 46] nyheder] Ingeniøren 1] 7 Nyt våben mod farlige bakterier på slagterier og mejerier 77 pct. af lektorerne på Aalborg Universitet og 48 pct. på DTU mener, at den nye universitetslov har forrin
1] 8 Ingeniøren [energi 17.11.2006 [nr. 46] Ny varmepumpe giver mere effektive kraft-varme-værker Teknologisk Institut har udviklet en varmepumpe, som kan føre til billigere varmeproduktion Af Sanne Wittrup sw@ing.dk Teknologisk Institut i Århus har udviklet en ny type varmepumpe specielt til br
ELEKTRONIK Køb elektronikkomponenter i små styktal hos RS RS - Industriens elektronikleverandør www.rsonline.dk
1] 10 Ingeniøren [energi 17.11.2006 [nr. 46] kommentar [ energi Kaare Sandholt, civilingeniør og partner i energianalysefirmaet, EA Energianalyse Bedre men ikke godt nok Af Kaare Sandholt redaktion@ing.dk Vælg selv, hvad vej du vil gå. Den ene vej er beskidt, usikker og dyr. Den anden vej er
VI SØGER INGENIØRER DER TÆNKER OG FØLER LIGE SOM OS ... DET DER MED AT FØLE ER SELVFØLGELIG BARE REKLAME. Vi søger 100 ingeniører, økonomer og andre akademikere. Men vi ansætter helst på anbefaling fra de bedste og mest tænkende. Så hvis du kender Rene her eller en anden hos COWI, så hør om de vil
1] 12 Ingeniøren [rådgivere 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] vækstøkonomi] Ingeniøren 䉰 FORHINDRINGER. Inderne er vant til at slingre sig frem mellem store huller i vejene, som her i Chenai, og i Bangalore står trafikken dagligt stille i timevis, fordi vejene ikke er udbygget i takt med
1] 12 Ingeniøren [rådgivere 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] vækstøkonomi] Ingeniøren 䉰 FORHINDRINGER. Inderne er vant til at slingre sig frem mellem store huller i vejene, som her i Chenai, og i Bangalore står trafikken dagligt stille i timevis, fordi vejene ikke er udbygget i takt med
1] 14 Ingeniøren [innovation 17.11.2006 [nr. 46] Pumpesucces bygger på systematik og værdier interview Et stærkt fokus på kundernes ønsker er en af hemmelighederne bag Grundfos succes Af Kent Krøyer kk@ing.dk 䉰 INNOVA- TION. De mest kreative og værdifulde ideer opstår ofte i brudfladen mellem
Du kan gøre en forskel og hjælpe en kollega Det er barskt at arbejde som ingeniør i verdens brændpunkter specielt når man ser børn, der dør, fordi de ikke har en brønd og derfor ikke kan få noget så basalt som rent drikkevand. Men når det virker mest uoverskueligt, hjælper det at have nogen bag sig
1] 16 Ingeniøren [bioteknologi 17.11.2006 [nr. 46] Novozymes tager hul på marked for biofarma 17.11.2006 [nr. 46] bioteknologi] Ingeniøren indsigt Novozymes nye bio-business baby 䉰 EKSPERTISE. Novozymes er utrolig dygtige til at producere proteiner og producere i stor skala. Derfor har vi et
1] 16 Ingeniøren [bioteknologi 17.11.2006 [nr. 46] Novozymes tager hul på marked for biofarma 17.11.2006 [nr. 46] bioteknologi] Ingeniøren indsigt Novozymes nye bio-business baby 䉰 EKSPERTISE. Novozymes er utrolig dygtige til at producere proteiner og producere i stor skala. Derfor har vi et
1] 18 Ingeniøren [galathea 3 17.11.2006 [nr. 46] Den globale opvarmnings ukendte dæmper Verdenshavene er med til at mindske den globale opvarmning. Et af Galathea 3-projekterne bruger nye målemetoder til at fastslå størrelsen af denne effekt nu og i fremtiden Af Jens Ramskov ram@ing.dk Vædderen
sportsvan.dk Sportsvan. Nu med 177 hk Is, mad og drikkevarer må ikke nydes under prøvekørslen af den nye variant af Sportsvan. Sagen er nemlig den, at vi har udstyret bilen med en 2.2 liters D-4D-motor med 177 hk og et moment på 400 Nm. Det er rigtig mange kræfter at slippe løs. Navnlig hvis du kom
1] 20 Ingeniøren [giftsvampe 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] giftsvampe] Ingeniøren 1] 21 Rejs med hjerte, hjerne og holdning Supertilbud Verdens bedste krydstogt i Grønland Oplev det autentiske eventyr i Grønland med Albatros Travels eget krydstogtskib 9 dage med dansk rejseleder Sa
1] 20 Ingeniøren [giftsvampe 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] giftsvampe] Ingeniøren 1] 21 Rejs med hjerte, hjerne og holdning Supertilbud Verdens bedste krydstogt i Grønland Oplev det autentiske eventyr i Grønland med Albatros Travels eget krydstogtskib 9 dage med dansk rejseleder Sa
1] 22 Ingeniøren [biler 17.11.2006 [nr. 46] Innovativ bilingeniør fylder 100 Selv mange år efter sin død står bilingeniøren Alec Issigonis navn stærkt. Nu fejrer BMW hans 100 års fødselsdag 䉰 BILINGE- NIØR. Alec Issigonis blev født i Grækenland i 1906. Efter studier på Battersea Polytechnic kom
GIV DIN KARRIERE ET SKUB Jobfinder.dk er åbnet i en ny version. Her får du et hurtigt overblik over ledige job i relevante brancher og finder en masse interessante artikler og gode råd om jobsøgning og karriereudvikling. Det er også her du finder det største udvalg af ledige teknologi-job. Er du ing
1] 24 Ingeniøren [trafik 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] trafik] Ingeniøren 1] 25 Herfra fjernstyres halvdelen af Danmarks tog 䉰 BLÅT BLINK.. Fjernstyringscentralen har en direkte linje til politiet, når der er brug for hurtig udrykning. S-togenes nye kommandocentral på Kalvebod Brygg
1] 24 Ingeniøren [trafik 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] trafik] Ingeniøren 1] 25 Herfra fjernstyres halvdelen af Danmarks tog 䉰 BLÅT BLINK.. Fjernstyringscentralen har en direkte linje til politiet, når der er brug for hurtig udrykning. S-togenes nye kommandocentral på Kalvebod Brygg
12.5.2006 årgang 32 nr.19 2006 Jørgen Vig Knudstorp TOPCHEFEN ANALYSE: Kampen om de gode hoveder er gået i gang [13] DER PUSTER NYT LIV I REPORTAGE: Tag med til Dubai og oplev byggeri uden sidestykke [46] TOP 5: Danmarks bedste forskning i 2005 [80] Rasmus Pehrsson er glad for det psykiske a
rumnyt] Ingeniøren 17.11.2006 [nr. 46] 1] 27 Rusland forsøger igen at nå Phobos Russerne planlægger at bygge en ny sonde, der til skal lande på Mars-månen Phobos. Tre tidligere forsøg er slået fejl Af Thomas A. E. Andersen taea@ing.dk To fejlslagne forsøg på at lande på Mars-månen Phobos afskræk
1] 28 17.11.2006 [nr. 46] N AT U R V I D E N S K A B Livet styres af stjernerne Af Jens Ramskov ram@ing.dk Det er ikke kun astrologer, der mener, at stjernerne har betydning for livet på Jorden. Det er der også rigtige forskere, der mener. Det er naturligvis ikke astrologisk vås, sådanne forsker
1] 28 17.11.2006 [nr. 46] N AT U R V I D E N S K A B Livet styres af stjernerne Af Jens Ramskov ram@ing.dk Det er ikke kun astrologer, der mener, at stjernerne har betydning for livet på Jorden. Det er der også rigtige forskere, der mener. Det er naturligvis ikke astrologisk vås, sådanne forsker
1] 30 Min egen KrakTeknik bog?! - klik ind på KrakTeknik.dk Tlf. 4595 6632 www.krakteknik.dk Ingeniøren [produktnyt 17.11.2006 [nr. 46] læser[info redigeret af Hans Peter Lomholt Bruun [pinfo@ing.dk] 䊏 Hurtigt hukommelseskort Kingston har netop præsenteret et nyt Secure Digital High-Capacity h
17.11.2006 [nr. 46] debat] Ingeniøren 1] 31 Københavns trafikpolitik Hellere en hurtig og billig letbane mod Brønshøj end en dyr metroforgrening Af Morten Engelbrecht Konsulent, Letbaner.DK gelse, der forankres i Center for Byudvikling, og gennemføres i samarbejde med Vej & Park ved hjælp af ek
17.11.2006 [nr. 46] TEKNIKKENS GRÆNSELAND Redigeret af Jens Ramskov ram@ing.dk Mikroorganismer redder olieplatforme fra rustdøden Doktor Olieplatformenes støttepiller af stål kan holdes rustfri, hvis man blot forbinder benene med alger, bakterier og svampe, der lever nede i havbundens sedimente
Karriere ledelse uddannelse Operation virkelyst i kommunefusion Virksomheder blev væk fra jobbørs Der er hårdt brug for forandringsledelse, når fire kommuner skal smeltes sammen til en. I Farsø er nøgleordet virkelyst. 2] 6 Ingeniør og taxavognmand Michael Heiden er skuffet over, at kun 15 vir
2] 2 Ingeniøren [nyheder Penge til udlandsstudier 䊏 Flere unge skal lokkes til at læse et år eller to i udlandet, og derfor har et flertal i Folketinget besluttet at give studerende penge til studieafgiften på udenlandske universiteter. Indtil i dag har de studerende kun fået SUen med til udlande
2] 2 Ingeniøren [nyheder Penge til udlandsstudier 䊏 Flere unge skal lokkes til at læse et år eller to i udlandet, og derfor har et flertal i Folketinget besluttet at give studerende penge til studieafgiften på udenlandske universiteter. Indtil i dag har de studerende kun fået SUen med til udlande
2] 4 Ingeniøren [udstationering 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] udstationering] Ingeniøren 2] 5 Drømmen om Dubai Muligheden for udlandsophold er stærkt med i billedet, når nybagte ingeniører søger job fokus Af Anne Rahn anr@ing.dk Dubais fantastiske og futuriske byggeprojekter er en
2] 4 Ingeniøren [udstationering 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] udstationering] Ingeniøren 2] 5 Drømmen om Dubai Muligheden for udlandsophold er stærkt med i billedet, når nybagte ingeniører søger job fokus Af Anne Rahn anr@ing.dk Dubais fantastiske og futuriske byggeprojekter er en
2] Ingeniøren [forandringsledelse 17.11.2006 [nr. 46] Operation Virkelyst Forandring Forandringsledelse er lige nu et buzzword på de danske arbejdspladser, og ingen er i tvivl om, at forandringslederen er en utrolig vigtig post på et arbejdsmarked, der kræver hurtig omstilling. Men hvad dækker
17.11.2006 [nr. 46] uddannelse] Ingeniøren 2] Udvikling på tværs af landegrænser kræver professionalisme Det kræver meget af en dansk projektleder, når udvikling bliver outsourcet til partnere i andre lande. Hos B&O løser man problemet med coaches Af Julie Ring-Hansen Holt jrh@ing.dk For syv år
2] 8 Ingeniøren [debat 17.11.2006 [nr. 46] Virksomhederne afkræves hurtigere produktudvikling og højere grad af specialisering og fleksibilitet, og det er til danske virksomheders fordel. Vores tradition for let at kunne ansætte og afskedige folk, vore ikke-hierakiske ledelsessystemer, vores høje
17.11.2006 [nr. 46] navne] Ingeniøren 2] 9 NYT OM NAVNE: nyt job runde år Jørgen Salling Eilertsen, 61 år, civilingeniør, er ansat hos Embedit A/S som hardwarekonsulent. Jørgen Eilertsen har mere end 30 års erfaring fra en række brancher og kommer senest fra et job som HW-udvikler hos Medtronic
2] 10 Ingeniøren [annonce 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] annonce] Ingeniøren NYT FRA IDA NORD VIDEN DER STYRKER Kom til bords, kvinder! Nordjysk IDA Lederforum Flere kvinder i bestyrelserne. Det er målet med en database, der indeholder kandidater til virksomhedernes bestyrelser. Go
2] 10 Ingeniøren [annonce 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] annonce] Ingeniøren NYT FRA IDA NORD VIDEN DER STYRKER Kom til bords, kvinder! Nordjysk IDA Lederforum Flere kvinder i bestyrelserne. Det er målet med en database, der indeholder kandidater til virksomhedernes bestyrelser. Go
2] 12 Ingeniøren [stillinger 17.11.2006 [nr. 46] ledige [stillinger Indleveringsfrist i udgivelsesugen: Tirsdag kl. 14.00 for ufærdigt og elektronisk materiale. Kl. 16.00 for reproklart materiale. Kontakt: Brian Bjørnstad 3326 5377 Helle Kirk 3326 5376 Søren Schønemann 3326 5358 Servicecente
2] 12 Ingeniøren [stillinger 17.11.2006 [nr. 46] ledige [stillinger Indleveringsfrist i udgivelsesugen: Tirsdag kl. 14.00 for ufærdigt og elektronisk materiale. Kl. 16.00 for reproklart materiale. Kontakt: Brian Bjørnstad 3326 5377 Helle Kirk 3326 5376 Søren Schønemann 3326 5358 Servicecente
2] 14 Ingeniøren [stillinger 17.11.2006 [nr. 46] Teknikere til Bygningskontoret Region Midtjylland søger to teknikere til Bygningskontoret, som er placeret i Regionshuset Viborg. Opgaverne vil være i tilknytning til etablering og drift af ejendomscenter, planlægning og kvalitetssikring af vedlige
2] 14 Ingeniøren [stillinger 17.11.2006 [nr. 46] Teknikere til Bygningskontoret Region Midtjylland søger to teknikere til Bygningskontoret, som er placeret i Regionshuset Viborg. Opgaverne vil være i tilknytning til etablering og drift af ejendomscenter, planlægning og kvalitetssikring af vedlige
2] 16 Ingeniøren [stillinger 17.11.2006 [nr. 46] Chemical Engineers for Topsøe Research Laboratories Gentofte ANLÆGSINGENIØR TIL TEKNIK & MILJØ Teknik & Miljø søger en ingeniør til anlægsteamet. Stillingen er til besættelse snarest muligt. Kan du lide at arbejde med anlægsopgaver inden for primæ
2] 16 Ingeniøren [stillinger 17.11.2006 [nr. 46] Chemical Engineers for Topsøe Research Laboratories Gentofte ANLÆGSINGENIØR TIL TEKNIK & MILJØ Teknik & Miljø søger en ingeniør til anlægsteamet. Stillingen er til besættelse snarest muligt. Kan du lide at arbejde med anlægsopgaver inden for primæ
2] 18 Ingeniøren [stillinger 17.11.2006 [nr. 46] Bygge- og anlægskonsulent Arbejdstilsynets Kontor for Videngrundlag i København søger en medarbejder med viden og erfaring inden for bygge- og anlægsområdet. Du kommer til at arbejde med en bred vifte af opgaver inden for bygge- og anlægsområdet,
2] 18 Ingeniøren [stillinger 17.11.2006 [nr. 46] Bygge- og anlægskonsulent Arbejdstilsynets Kontor for Videngrundlag i København søger en medarbejder med viden og erfaring inden for bygge- og anlægsområdet. Du kommer til at arbejde med en bred vifte af opgaver inden for bygge- og anlægsområdet,
2] 20 Ingeniøren [stillinger 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] stillinger] Ingeniøren 2] 21 møder, forelæsninger m.v. Af Eva Frydendahl ef@ing.dk Starches with á-amylases www.ku.dk Erfaren projektleder til nyt forretningsområde Københavns Energi (KE) søger til vores Varmeforsyning en e
2] 20 Ingeniøren [stillinger 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] stillinger] Ingeniøren 2] 21 møder, forelæsninger m.v. Af Eva Frydendahl ef@ing.dk Starches with á-amylases www.ku.dk Erfaren projektleder til nyt forretningsområde Københavns Energi (KE) søger til vores Varmeforsyning en e
2] 22 Ingeniøren [stillinger 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] stillinger] Ingeniøren 2] 23 RØ D O V R E KO M M U N E 6I SAMLER PÍ HELE MENNESKER FORDI JOBBET ER DET HALVE LIV Software ingeniør Ordreafklaring, fremstilling og udvikling af styringer til procesudstyr til fødevareindustien
2] 22 Ingeniøren [stillinger 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] stillinger] Ingeniøren 2] 23 RØ D O V R E KO M M U N E 6I SAMLER PÍ HELE MENNESKER FORDI JOBBET ER DET HALVE LIV Software ingeniør Ordreafklaring, fremstilling og udvikling af styringer til procesudstyr til fødevareindustien
2] 24 Ingeniøren [stillinger 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] stillinger] Ingeniøren 2] 25 Forsvaret Online *OHFOJSFSTHFT at gøre en forskel Har du lyst til at være med til at investere 500 mio. kr. på udbygning af afløbssystemet i Gladsaxe Kommune så har vi et spændende og udfordren
2] 24 Ingeniøren [stillinger 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] stillinger] Ingeniøren 2] 25 Forsvaret Online *OHFOJSFSTHFT at gøre en forskel Har du lyst til at være med til at investere 500 mio. kr. på udbygning af afløbssystemet i Gladsaxe Kommune så har vi et spændende og udfordren
2] 26 Ingeniøren [jobfinder 17.11.2006 [nr. 46] Nyeste stillinger på Jobfinder.dk Stilling Arbejdsgiver Projektleder PBN MEDICALS Denmark A/S Engineers DNV EMC tekniker/ingeniør Bolls Rådgivning Well Site Engineer Core:Workers/ A.P. Møller - Mærsk Applikationsingeniør Danlab Electronics A/S Ing
17.11.2006 [nr. 46] annonce] Ingeniøren 2] 27 1 2 Nordjylland Vendsyssel Afdeling Julefrokost Arr.nr.: 62564 Lørdag 16. december kl. 12.15 Hotel Hvide Hus, Vesterbro 2, Aalborg Tilmelding på ida.dk senest 13. december Vendsyssel Afdeling IDA Nords julefrokost Årets festlige højdepunkt afv
2] 28 Ingeniøren [annonce 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] annonce] Ingeniøren 2 Sydjylland/fortsat Sjælland Besøg hos Siemens Wind Power A/S Installatøruddannelse på fjernundervisning Kom og se og hør om Siemens Wind Power A/S succes. Tidligere Bonus. Siemens i Brande har netop nu a
2] 28 Ingeniøren [annonce 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] annonce] Ingeniøren 2 Sydjylland/fortsat Sjælland Besøg hos Siemens Wind Power A/S Installatøruddannelse på fjernundervisning Kom og se og hør om Siemens Wind Power A/S succes. Tidligere Bonus. Siemens i Brande har netop nu a
2] 30 Ingeniøren [annonce 17.11.2006 [nr. 46] 4 København/fortsat HDTV og DAB - Årets julegaver? Julen står for døren og en DAB-radio kunne være en god idé. Men skal der også et være et nyt HDTV-fjernsyn? Vi ser på de nye teknikker DAB og HDTV: Hvordan fungerer de? Hvad er status - og hvad sker
17.11.2006 [nr. 46] annonce] Ingeniøren 2] 31 5 Mødekalender Østjylland Dato Tid Titel/Sted Ing.nr. Arrangør Arr. nr. 20.11 12.00 HMI Temadag / Solar A/S, Århus, Runetoften 16, Århus V 45 IDA Automation 62551 21.11 15.00 Vinderen af Den Danske Logistikpris / Wavin A/S, Wavinvej 1, Hammel
Ingeniørens Bagside Postboks 373, 1503 Kbh. V bagsiden@ing.dk Om 20 år vil du være mere skuffet over de ting, du ikke gjorde, end over dem, du gennemførte... Så forlad den trygge havn. Udforsk. Drøm. Opdag. Mark Twain The person who is waiting for something to turn up might start with their shirt
Produktion 3 Maskiner [nr. 46] Ti år undervejs Den tidligere direktør på Lindøværftet, Torben Andersen, (t.v.), fortsatte med projekt Intelleship, efter at han gik af som værftsdirektør. Sammen med bl.a. Jens Viggers (t.h.) og Jørgen Haastrup og Christian Møller (bagest) er det nu med byggeriet
Ingeniøren [ansvarlighed 3] 2 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] ansvarlighed] Ingeniøren 3] 3 ETIK. Olie- branchen var blandt de første til at erkende vigtigheden af et godt image. Her ses en rig på Gorm-feltet, som drives af Mærskkoncernen. [foto: A.P. Møller Mærsk A/S] FN HOLDER 290
Ingeniøren [ansvarlighed 3] 2 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] ansvarlighed] Ingeniøren 3] 3 ETIK. Olie- branchen var blandt de første til at erkende vigtigheden af et godt image. Her ses en rig på Gorm-feltet, som drives af Mærskkoncernen. [foto: A.P. Møller Mærsk A/S] FN HOLDER 290
3] 4 Ingeniøren [ansvarlighed 17.11.2006 [nr. 46] Grundfos vil levere ansvarlig produktion BÆREDYGTIGHED HOS GRUNDFOS: Kunderne vil gerne vide, om Grundfos opfører sig etisk. Det har fået koncernen til at udgive sin første bæredygtighedsrapport Af Eskil Sørensen redaktion@ing.dk Hos en af Danm
3] 4 Ingeniøren [ansvarlighed 17.11.2006 [nr. 46] Grundfos vil levere ansvarlig produktion BÆREDYGTIGHED HOS GRUNDFOS: Kunderne vil gerne vide, om Grundfos opfører sig etisk. Det har fået koncernen til at udgive sin første bæredygtighedsrapport Af Eskil Sørensen redaktion@ing.dk Hos en af Danm
kort nyt 3] 6 Ingeniøren [nyheder 17.11.2006 [nr. 46] Produktionsproblemer har ført til, at flypro- ducenten Airbus må vinke farvel til en ordre på 3,6 mia. dollar fra Fedex. Det skriver nyhedsbureauet Bloomberg. Ingen kunder har endnu modtaget A380 en såkaldt superjumbo, og Fedex begrunder n
kort nyt 3] 6 Ingeniøren [nyheder 17.11.2006 [nr. 46] Produktionsproblemer har ført til, at flypro- ducenten Airbus må vinke farvel til en ordre på 3,6 mia. dollar fra Fedex. Det skriver nyhedsbureauet Bloomberg. Ingen kunder har endnu modtaget A380 en såkaldt superjumbo, og Fedex begrunder n
3] 8 Ingeniøren [it-værktøjer 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] it-værktøjer] Ingeniøren BEREGN & TEGN. Jim Heppel- Cadfirma lancerer integreret konstruktionsværktøj Det amerikanske softwarehus PTC har købt firmaet bag beregningsprogrammet Mathcad, og lancerer nu tovejs-integration melle
3] 8 Ingeniøren [it-værktøjer 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] it-værktøjer] Ingeniøren BEREGN & TEGN. Jim Heppel- Cadfirma lancerer integreret konstruktionsværktøj Det amerikanske softwarehus PTC har købt firmaet bag beregningsprogrammet Mathcad, og lancerer nu tovejs-integration melle
Ingeniøren [produktion 3] 10 17.11.2006 [nr. 46] analyse [ udflytning Bjørn Godske er ingeniør og journalist og skriver om produktion Du kan altid regne med os..! Coloplast flytter ud det giver plads til flere ingeniører 䉰 OUTSOUR- Af Bjørn Godske bg@ing.dk I sidste uge valgte Coloplast at
Ingeniøren [produktion 3] 10 17.11.2006 [nr. 46] analyse [ udflytning Bjørn Godske er ingeniør og journalist og skriver om produktion Du kan altid regne med os..! Coloplast flytter ud det giver plads til flere ingeniører 䉰 OUTSOUR- Af Bjørn Godske bg@ing.dk I sidste uge valgte Coloplast at
3] 12 Ingeniøren [konstruktion 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] konstruktion] Ingeniøren 3] 13 INTELLISHIP IMPLEMENTERING. Tidligere direktør Torben Andersen (med jakke) har holdt fast i udviklingen af Intelliship gennem ti år, mens Jens Viggers (t.v.) er chef for indførelsen af progr
3] 12 Ingeniøren [konstruktion 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] konstruktion] Ingeniøren 3] 13 INTELLISHIP IMPLEMENTERING. Tidligere direktør Torben Andersen (med jakke) har holdt fast i udviklingen af Intelliship gennem ti år, mens Jens Viggers (t.v.) er chef for indførelsen af progr
3] 14 Ingeniøren [fremgang 17.11.2006 [nr. 46] vicedirektør Ole Grøne, der er ansvarlig for salg og marketing. Det skyldes ikke mindst den elektroniske styring af brændstofindsprøjtning. På Teglholmen i København står MAN Diesels testmaskine, som var den første som fik installeret den elektronisk
3] 14 Ingeniøren [fremgang 17.11.2006 [nr. 46] vicedirektør Ole Grøne, der er ansvarlig for salg og marketing. Det skyldes ikke mindst den elektroniske styring af brændstofindsprøjtning. På Teglholmen i København står MAN Diesels testmaskine, som var den første som fik installeret den elektronisk
3] 16 Ingeniøren [tema: pumper PUMPER Markedet for pumper vokser. Især inden for energibesparende pumpeteknologi er der stor udvikling i gang. 17.11.2006 [nr. 46] Energibevidstheden breder sig i pumpebranchen Pumpeleverandørernes kunder kræver i stigende grad kvalitet og lave energiomkostninger
3] 16 Ingeniøren [tema: pumper PUMPER Markedet for pumper vokser. Især inden for energibesparende pumpeteknologi er der stor udvikling i gang. 17.11.2006 [nr. 46] Energibevidstheden breder sig i pumpebranchen Pumpeleverandørernes kunder kræver i stigende grad kvalitet og lave energiomkostninger
3] 18 Ingeniøren [tema: pumper 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] tema: pumper] Ingeniøren 3] 19 Hvad sker der, når er større end ß? Globalt udskilningsløb i gang Grundfos ruster sig til den globale konkurrence på pumpemarkedet ved at satse på selv at beherske stort set alle teknologier
3] 18 Ingeniøren [tema: pumper 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] tema: pumper] Ingeniøren 3] 19 Hvad sker der, når er større end ß? Globalt udskilningsløb i gang Grundfos ruster sig til den globale konkurrence på pumpemarkedet ved at satse på selv at beherske stort set alle teknologier
3] 20 Ingeniøren [tema:pumper 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] tema: pumper] Ingeniøren 3] 21 Cirkulationspumper skal være mere effektive Tre nye cirkulationspumper i energiklasse A er kommet på markedet i Danmark, og nu skal en storstilet kampagne fra Elsparefonden fremme brugen af dem
3] 20 Ingeniøren [tema:pumper 17.11.2006 [nr. 46] 17.11.2006 [nr. 46] tema: pumper] Ingeniøren 3] 21 Cirkulationspumper skal være mere effektive Tre nye cirkulationspumper i energiklasse A er kommet på markedet i Danmark, og nu skal en storstilet kampagne fra Elsparefonden fremme brugen af dem
3] 22 Bare ring hvis du mangler noget... Ingeniøren [produktnyt 17.11.2006 [nr. 46] læser[info redigeret af Hans Peter Lomholt Bruun [pinfo@ing.dk] produktinformation ARI-Armaturen A/S Tlf.: 7594 1311 www.ari-armaturen.dk Partner med ... Procesindustrien Festo Danmark Tel. 70 21 10 90 E-mail
3] 22 Bare ring hvis du mangler noget... Ingeniøren [produktnyt 17.11.2006 [nr. 46] læser[info redigeret af Hans Peter Lomholt Bruun [pinfo@ing.dk] produktinformation ARI-Armaturen A/S Tlf.: 7594 1311 www.ari-armaturen.dk Partner med ... Procesindustrien Festo Danmark Tel. 70 21 10 90 E-mail
Ingeniøren [portræt produktion 17.11.2006 [nr. 46] Ildsjæl med sans for robotter Claus Risager arbejder målretttet på at udbrede brugen af robokteknologi. Nu har han fået teknologisk Instituts Gregersen-pris for sin indsats Af Niels Christian Nielsen ncn@ing.dk Teknologisk Instituts Center for R