1] 16 Ingeniøren [trafik 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] trafik] Ingeniøren 1] 17 Danmark har brug for en trafikvision IKORTHED 䊏 Løsninger Så længe politikerne ikke ved, hvad de vil med Danmarks trafik, nytter det ikke at snakke om løsninger på trafikproblemer. Derfor må politikerne først lave en ny trafikvision, mener Ingeniørens Trafikkommission indsigt har vi nok af, til gengæld mangler Danmark en vision for trafikken. 䊏 Ingeniørens trafikkommission foreslår otte ambitiøse mål for trafikudviklingen. 䉯 FREMSYN. En visionær trafikpolitik indebærer, at politikerne ikke bare kan lave endnu et forlig i hu og hej midt om natten, men indgår forlig, der rækker ti år frem, påpeger ingeniør Svend Tøfting, da Ingeniørens Trafikkommission samles for første gang. [foto: polfoto] TRAFIKKEN ÅR 2030 Ingeniøren har bedt tre forskere fra Center for Trafik og Transport på DTU forudse trafiksituationen om 25 år. Det har de gjort i form af seks scenarier, hvor de har forsøgt at tage højde for flere, meget forskellige tendenser. Udgangspunktet for scenarierne er, at udgifterne pga. trængsel allerede i dag er løbet op på 5,7 mia. kr. alene i Hovedstadsregionen. Hvis vi ikke ændrer den måde, vi kan rejse på, vil de udgifter vokse til 30 mia. kr. Ingeniørens trafikkommission består af: 䊏 Jens Egdal, Rambøll Nyvig 䊏 Niels Buus Kristensen, Danmarks Transportforskning 䊏 Birgitte Sloth, SDU 䊏 Svend Tøfting, ITS Danmark 䊏 Katia Knipschildt, HTSI 䊏 Ernst Tiedemann, Force Technology 䊏 Johan Nielsen, Det økologiske Råd Af Birgitte Marfelt og Ulrik Andersen bim@ing.dk og ula@ing.dk Hvordan skal trafi kken i Danmark være i 2030? Hvor meget må den fylde? Hvor meget må den larme og forurene? Hvor mange må den dræbe? De spørgsmål har de fem mænd og to kvinder i Ingeniørens Trafi kkommission to timer til at svare på, da de fredag formiddag samles på Ingeniørens redaktion i København. Scenarierne fra rapporten Fremtidsscenarier for Transport i Danmark, som tre DTU-forskere har skrevet for Ingeniøren, hænger på mødelokalets hvide vægge. Scenarierne skitserer seks visioner for fremtiden og viser, hvilke nyanlæg der bliver brug for, hvis man enten fortsætter som hidtil eller prioriterer biler, miljø, fremkommelighed, regionernes selvbestemmelse eller samfundsøkonomien højest. Baseret på rapporten har Ingeniøren i en række ar tikler påvist, at dansk trafi k styrer direkte mod sammenbrud, og at samfundets økonomiske tab som følge af trafi kal tilsanding i 2030 kan vokse til omkring 30 mia. kr. årligt. Så kan vi godt vinke farvel til det dynamiske og velstående samfund, som ellers tegner sig. Det overordnede problem er, at Danmark ikke har nogen trafi kpolitik. De målsæt- destination. Hvis der sker noget undervejs, der påvirker dine muligheder for at komme frem i tide, skal du straks have det at vide og få anvist dine alternativer. 䊏 Stop for forurening: Transportsektoren må ikke bidrage til klimagas-forureningen i 2050. 䊏 Trafiksikkerheden skal forbedres markant, så sikkerheden i den private trafik nærmer sig niveauet for kollektiv trafik. Teknologi, der begrænser den personlige frihed til at overtræde færdselsloven, kan accepteres, hvis den medfører klare fordele for trafiksikkerheden. 䊏 Bilerne må ikke støje. EU-reglerne skal gradvist strammes, så bilerne støjer mindre og mindre. 䊏 Bykernerne skal være mere fredelige og indbydende end i dag. 䊏 Afgiftssystemet er i dag uhensigstmæssigt og skal omlægges, så afgifterne bliver brugt til at sikre de trafikpolitiske målsætninger. 䊏 Samfundsøkonomiske beregninger skal være fundamentet for offentlige investeringer i transportområdet, så trafikinvesteringer ikke bruges som regional omfordeling. Der er dog også andre hensyn at tage end de strengt økonomiske eksempelvis til svage trafikantgrupper som børn, gamle og familier uden bil. Desuden skal det stadig være muligt at lave regionale udviklingsprojekter. I 2030 skal bilafgifterne opkræves på en sådan måde, at det kan betale sig at købe renere og sikrere biler. Kommissionen er generelt utilfreds med de effekter, som de nuværende bilafgifter har. Derfor foreslår den, at afgiftssystemet skrues sammen, så det bedre understøtter målsætningerne inden for sikkerhed og miljø. lemmerne har sat sig omkring mødebordet. To timer senere er kaffen i kopperne blevet kold. På en bred tavle er kommissionens målsætninger tegnet op med blåt, og de vigtigste pointer er markeret med røde cirkler. Det gælder om at få politikerne til at se den sammenhæng mellem de store planer og den samfundsudvikling, som kommer ud af dem. Men det er svært for dem at lave langsigtede planer, når deres tidshorisont altid er fire år, siger professor Birgitte Sloth fra Syddansk Universitet. Adm. direktør Jens Egdal fra trafi krådgiverne Rambøll Nyvig er mere optimistisk. De store planer, som vi i Danmark har arbejdet efter i 50 år, er der sgu ikke nogen, der har vedtaget. De har bare ligget der som et billede inde i hovedet på os alle sammen. Derfor er der foregået udvikling i den retning, som man har ønsket. Hvis vi har noget, som alle politikere, uanset om de er grønne, røde eller blå, vil sige er rigtigt nok, så tror jeg, at der helt automatisk vil blive tænkt længere. ⵧ Slut med skjult lokalstøtte Trafikinvesteringer skal løse trafikproblemer ikke udkantsproblematikker. Trafikken må ikke bruges til at sub-optimere lokalsamfundene. Det er en vigtig pointe, for ellers får vi sgu ikke noget ud af vores trafikinvesteringer, siger Ernst Tiedemann. Tidligere havde lokalpolitiske grunde større vægt end behovsanalyser. Derfor skal grundlaget for trafikinvesteringer altid være samfundsøkonomiske beregninger, mener kommissionen. I erkendelse af, at infrastrukturprojekter også skaber udvikling, skal der dog være plads til at tage andre hensyn end samfundsøkonomiske eksempelvis til familier uden bil. Læs mere på nettet: ing.dk/trafik Med link til blandt andet: 䊏 Tidligere artikler i trafikkampagnen 䊏 Trafiksite med de seks scenarier for 2030 Nul klimagasudslip TRAFIKKOMMISSIONENS MÅLSÆTNINGER TIL 2030 Trafikkommissionens overordnede mål for transportsituationen i 2030 er forsyningssikkerhed. En vis variation i rejsetiden er acceptabel, men de rejsende skal være sikre på, at de kan komme frem til et bestemt tidspunkt. Kommissionen prioriterer ikke mellem privat og offentlig transport, fordi de anser transportformerne for blot at være midler til at opnå de nedenstående mål: 䊏 Fremkommelighed: Det skal være muligt hurtigt at komme frem. Rejsehastigheden skal være den bedste i Europa. 䊏 Regularitet: Før du går ud af døren, skal du på enkel vis vide, hvor lang tid det tager at komme frem til din ninger, vi sætter op, er sådan set et forsøg på at konkretisere nogle mål inden for de emner, der skal være i en trafi kpolitik, konstaterer direktør Niels Buus Kristensen fra Dansk Transportforskning (DTF). Manglen på en overordnet plan medfører, at trafi kpolitik ofte bliver en diskussion for og imod forskellige transportformer i stedet for en diskussion om, hvad man vil med trafi kken. Derfor vil kommissionen kun formulere målsætninger og vente med løsningerne. Selv om kommissionen er positive over for trafi kmafiaens efterfølgere, de nuværende trafi kordførere, så er de ikke tilfredse med den uigennemskuelige måde, der bliver lavet politiske forlig på. Hvis vi skal lave nogle transportvisioner, så skal vi også have politikerne til at indse, at de ikke bare kan lave endnu et forlig i hu og hej midt om natten. Man skal gøre, som man også gør andre steder eksempelvis i Norge og Sverige hvor man laver forlig, der rækker ti år frem. Det nytter ikke noget, at vi her i kommissionen laver nogle langtrækkende visioner, hvis politikerne så bare laver et forlig på den regionale måde, som man gjorde her for et par uger siden, påpeger Svend Tøfting, der er ingeniør i Nordjyllands Amt og formand for ITS Danmark, så snart med- Omlæg bilafgifterne Både ozonlaget og danskernes lunger bliver ramt af udstødningsgasserne fra de danske biler, busser og dieseltog. Transportsektoren står for omkring 24 procent af Danmarks kuldioxid-udledning. Kuldioxid forstærker drivhuseffekten, mens NOxer kan påvirke ozonlaget, når de omdannes til ozon og partikler kan give folk luftvejsskader. Derfor er kommissionens målsætning, at transportsektoren i 2050 ikke længere bidrager til klimagasproblematikken. Det er en meget ambitiøs målsætning, medgiver Johan Nielsen. Selv som miljømand synes jeg, at den er ambitiøs. Men hvis I andre vil gå med på den, skal jeg ikke være den, der går imod, siger han. Men ambitionen er ikke urealistisk, mener Jens Egdal. Vi kan ikke vide, hvilken teknik der er tilstede om 44 år. Men hvis vi sætter det her som mål, så skal der nok ske noget, forudser han. Sikkerhed er vigtigere end frihed Flere end 300 danskere mister hvert år livet i trafikken. Danmark ligger dårligere end både Holland, Sverige og England, når det handler om trafiksikkerhed. I dag findes der et utal af teknologier, som kan øge sikkerheden i vores biler, men de fleste af dem griber ind i den personlige frihed ved at begrænse chaufførens selvbestemmelse. Det er eksempelvis alkometre og automatisk hastighedskontrol. Kommissionen vil gå langt for at få antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne ned mod det niveau, som ligger for den offentlige transport. Vi er villige til at begrænse den personlige frihed, hvis det giver klare gevinster for trafiksikkerheden, får Jens Egdal og Niels Buus Kristensen formuleret sig frem til. Desuden vil kommissionen have tal, der sammenligner sikkerheden i offentlig og privat transport, så politikerne kan se, hvor meget der er at hente i privat transport. Europas bedste fremkommelighed Helt sikker planlægning Regularitet er en målsætning, som kommissionen prioriterer højt. I dag er forsinkelser, aflysninger og sammenbrud dagligdagen for mange pendlere i de offentlige transportsystemer. Bilister omkring de større byer har også rigeligt at bande over, når de havner i den daglige kø uden at vide, hvornår de kommer frem. Målet er derfor, at infrastrukturen i 2030 aldrig bliver overudnyttet. Vejene må ikke stoppe til, og toge og busser skal køre til tiden. Selvfølgelig vil der om 24 år også ske fejl og uheld i trafikken, men til den tid skal passageren ikke strande ved et busstoppested, og bilisten skal ikke spekulere på, om hendes børn når at dø af sult, før hun når hjem. Den rejsende skal have fuld information om rejsetiden, før de går hjemmefra. Og hvis der sker noget undervejs, skal de have oplysninger om den forventede forsinkelse og og modtage forslag om en ny rute eventuelt med et andet transportmiddel, siger formanden for ITS Danmark, Svend Tøfting. Mindre trafik i bymidterne Roen skal tilbage i bymidterne, mener kommissionen. Men biler og lastbiler skal stadig være der, for de opfylder en tryghedsskabende funktion. Livskvalitetsmæssigt er det faktisk en rigtig dårlig idé at fjerne alle bilerne fra gademiljøet. Du kan se, at på alle de torve og pladser, der laves ude i Europa lige nu, får bilerne faktisk lov til at sive lige så roligt omkring, for hvis de ikke gør det, er der ikke noget bevægelse, og så opstår der utryghed, forklarer Jens Egdal. En total bilfri bymidte vil også gøre transporterhvervenes forretning så bøvlet, at det kan skade butikkerne og dermed bylivet i bymidterne. Trafikken må ikke støje Støjen fra trafikken vil stige og stige i takt med at trafikmængderne stiger. Derfor vil kommissionen have skrappe krav til støj indført i hele EU. Der er sket en masse inden for lastbilmotorer gennem de sidste ti år. Men for personbiler er der næsten ikke sket noget. Bilindustrien har så stor indflydelse, at EU-kommissionen ikke stiller nogen langsigtede krav om at nedbringe støjniveauet. Derfor bør man i Danmark overveje at gå foran, mener Niels Buus Kristensen. Inspirationen er de danske katalysatorkrav, som resten af EU indførte efter dansk forbillede. Ligesom man i Europa de sidste 30 år aggressivt har fået reduceret luftforureningen, så skal man de næste 30 år reducere støjforureningen, siger han. Katia Knipschildts betingelse for at gå med til dette krav er dog, at det ikke vil give erhvervslivet nye udgifter. At gøre det lettere at komme frem bliver politikernes vigtigste opgave. Alt afhænger af, at trafikken på både skinner og veje kommer til at flyde hurtigere. Opgaven bliver svær, for Danmark har udsigt til en fordobling af transportarbejdet i forhold til i dag. Kommissionen vil ikke prioritere privatbilisme eller kollektiv trafik højest, da de regner begge transportformer som midler til at opnå et mål om fremkommelighed. Johan Nielsen kæmpede for at få en formulering ind om, at fremkommeligheden i den kollektive trafik skulle nærme sig fremkommeligheden i den private trafik. Men det ville resten af kommissionen ikke gå med til. Jeg vil aldrig nogensinde skrive under på en vision, der hedder, at vi skal fremme den kollektive trafik. Kollektiv trafik er et middel til at undgå spildtid i trafikken, forurening og til at overholde Kyoto-forpligtigelserne. Hvis vi går ind og skriver det, du beder om, så låser vi os fast i en konflikt mellem de to transportformer. Og det er ikke meningen, slog Niels Buus Kristensen fast. En af de for tiden meget omtalte muligheder for at forbedre fremkommeligheden på vejene er at indføre kørselsafgifter. Men da et flertal i kommissionen også regner det som et middel, vil den ikke indføje det i målsætningen. Fortsætter næste side 24.11.2006 [nr. 47] viden, der vil videre ...og vinderen er: Sparehaner giver flere vandskader Noles Noles vandt i går Ingeniørens Produktpris for at kombinere computerspil med legeredskaber. Læs alt om vinderen og de syv kategorivindere. Moderne vandhaner indeholder messing, der overraskende leder 1] 2 24.11.2006 [nr. 47] Ingeniøren [debat Mål: Europas bedste trafik Alle ved det, men vi gør ikke noget ved det: Danmark er et trafikpolitisk katastrofeområde. Der er ikke sat overordnede mål op for, hvad vi vil med trafik i det her land. Derfor udruller vi på må og få asfalt, bygger bro VI SØGER INGENIØRER MED SAMME STORHED OG GENIALITET SOM OS SELV ... OG YDMYGHED, SELVFØLGELIG! Vi søger 100 ingeniører, økonomer og andre akademikere. Men vi ansætter helst på anbefaling fra de bedste og mest ydmyge. Så hvis du kender Shiraz her eller en anden hos COWI, så hør om de vil lægge et go 1] 4 Ingeniøren [debat 24.11.2006 [nr. 47] INGENIØREN Adresse: Skelbækgade 4, Postboks 373, 1503 København V Tlf.: 3326 5300 Fax: 3326 5301 E-mail: redaktion@ing.dk Ring direkte: 3326 efterfulgt af det firecifrede lokalnummer. E-mail direkte: initialer efterfulgt af @ing.dk Samlet oplag: 66.048 e Lenovo anbefaler Windows XP Professional. Den bærbare Lenovo N100 med widescreen giver dig kraft fra Intel Centrino Duo Mobile Technology og dermed banebrydende ydelse, styrke og mobilitet. Og hvis du benytter Lenovos USB portreplikator, så får du nem og enkel tilslutning af for eksempel netværk, p kort nyt Risø-satsning: 26 nye energiforskere 䊏 Forskningscenter Risø søger 26 nye forskere til miljø- og energiområdet. Energiforbruget stiger med 50 procent de næste 25 år, så vi kan ikke sidde og trille tommelfingre, siger chef for afdelingen for systemanalyse, Hans Larsen. Risø vil satse på for kort nyt Risø-satsning: 26 nye energiforskere 䊏 Forskningscenter Risø søger 26 nye forskere til miljø- og energiområdet. Energiforbruget stiger med 50 procent de næste 25 år, så vi kan ikke sidde og trille tommelfingre, siger chef for afdelingen for systemanalyse, Hans Larsen. Risø vil satse på for 1] 8 Ingeniøren [energi 24.11.2006 [nr. 47] FREMTID. Det ene af de to an- lægskoncepter er Maxifuel anlægget, som ejes af firmaet Biogasol og fysisk er placeret i tilknytning til DTU. Pilotanlægget, som blev indviet i efteråret, er støttet af Energistyrelsen. [fotos: Lars Bertelsen] PILLEENERG 1] 10 Ingeniøren [byggeri 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] energi] Ingeniøren 1] 11 Sparehaner giver flere vandskader Af Thomas Lemke thl@ing.dk Sparehaner og vandmålere indeholder messing, som overraskende viser sig at tære mange vandrør i husstande og i virksomheder. Resultatet er al 1] 10 Ingeniøren [byggeri 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] energi] Ingeniøren 1] 11 Sparehaner giver flere vandskader Af Thomas Lemke thl@ing.dk Sparehaner og vandmålere indeholder messing, som overraskende viser sig at tære mange vandrør i husstande og i virksomheder. Resultatet er al 1] 12 Ingeniøren [byggeri 24.11.2006 [nr. 47] ANVISNINGER FRA STATENS BYGGEFORSKNINGSINSTITUT SBI-anvisninger præsenterer konkrete byggetekniske løsninger og metoder, som SBI anbefaler på baggrund af egen og andres forskning samt erfaringer indhentet fra praksis. Løsninger og metoder kan berøre p Intet kan stoppe dig nu. IfWhefj_b,& L[b[Z[dZ[iWb]ifh_i Skift til et produkt, der er udviklet specielt til dig. Ia_jhW7kje97:BJj_b[jW7kjeZ[iaiXhWdY[# if[Y_Åaa[fheZkaj[hj_bXo]][XhWdY[d_dZkij# h_[d[bb[h_dhWijhkajkhi[ajeh[d$:_ii[fheZkaj[h ]_l[hZ_]:M=#aecfWj_X_b_j[je]ijehj[]d[aWfW# Y_j[jl_ba[jaWdcha 1] 14 Ingeniøren [ugens foto sådan [set 24.11.2006 [nr. 47] MARSK. Et kig ud over marskområdet Elkhorn Slough State Marine Reserve i Monterey Bay ved den californiske kystlinje. Her vil miljømyndighederne trods ihærdige protester fra lokale fiskere skabe USAs mest udstrakte netværk af beskytted HVIS DENNE ANNONCE VAR EN HANDSKE, HAVDE DU LIGE FÅET EN LUSSING ...VI UDFORDRER UNGE INGENIØRER TIL ET 2-ÅRIGT INTERNATIONALT OLIE & GAS TRAINEE-FORLØB. Vi søger de 12 bedste nyuddannede ingeniører, som ønsker en international karriere inden for Olie & Gas. Tag handsken op og læs mere om udfordrin 1] 16 Ingeniøren [trafik 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] trafik] Ingeniøren 1] 17 Danmark har brug for en trafikvision IKORTHED 䊏 Løsninger Så længe politikerne ikke ved, hvad de vil med Danmarks trafik, nytter det ikke at snakke om løsninger på trafikproblemer. Derfor må politikerne 1] 16 Ingeniøren [trafik 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] trafik] Ingeniøren 1] 17 Danmark har brug for en trafikvision IKORTHED 䊏 Løsninger Så længe politikerne ikke ved, hvad de vil med Danmarks trafik, nytter det ikke at snakke om løsninger på trafikproblemer. Derfor må politikerne 1] 18 Ingeniøren [trafik 24.11.2006 [nr. 47] Fortsat fra 1] 16-17 Saml udvikling i centrene UDSKIFTNING I INGENIØRENS TRAFIKKOMMISSION Investeringerne i infrastruktur bør gå til vækstcentrene, mener trafikkommissionen Af Birgitte Marfelt og Ulrik Andersen bim@ing.dk og ula@ing.dk Når man ser Du kan gøre en forskel og hjælpe en kollega Det er barskt at arbejde som ingeniør i verdens brændpunkter specielt når man ser børn, der dør, fordi de ikke har en brønd og derfor ikke kan få noget så basalt som rent drikkevand. Men når det virker mest uoverskueligt, hjælper det at have nogen bag sig 1] 20 Ingeniøren [antipartikler 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] antipartikler] Ingeniøren Kræft kan behandles med partikelfysik På CERN samarbejder forskere på tværs af fagdiscipliner fra hele verden på at udvikle en ny behandling til brug i fremtidig kræftbehandling Af Gitte Willumsen 1] 20 Ingeniøren [antipartikler 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] antipartikler] Ingeniøren Kræft kan behandles med partikelfysik På CERN samarbejder forskere på tværs af fagdiscipliner fra hele verden på at udvikle en ny behandling til brug i fremtidig kræftbehandling Af Gitte Willumsen 1] 22 Ingeniøren [energiforsyning 24.11.2006 [nr. 47] Flydende kernekraft til indefrosne russiske byer Russisk konsortium mener, at flydende kernekraft-værker er løsningen for byer i Ruslands mest øde områder. Miljøorganisationer er skeptiske Arkhangelsk GE ERI SV Severodvinsk FINLAND ND SLA 1] 22 Ingeniøren [energiforsyning 24.11.2006 [nr. 47] Flydende kernekraft til indefrosne russiske byer Russisk konsortium mener, at flydende kernekraft-værker er løsningen for byer i Ruslands mest øde områder. Miljøorganisationer er skeptiske Arkhangelsk GE ERI SV Severodvinsk FINLAND ND SLA 1] 24 Rejs med hjerte, hjerne og holdning Ingeniøren [industrihistorie 24.11.2006 [nr. 47] Manden med cigaren Ny bog fortæller historien om DKW-fabrikkens grundlægger, Jørgen Skafte Rasmussen, som var en af de allerstørste danske ingeniør-iværksættere 䉰 RASENDE. Her sidder Jørgen anmeldelse Sk 1] 26 Ingeniøren [kulilteudslip 24.11.2006 [nr. 47] Fra Umuligt at finde 670 ejere af livsfarlige gasfyr Penge driver hacking fremad Af Jesper Stein Sandal redaktion@ing.dk Sikkerhedsfirmaet Symantec advarer om, at bølgen af økonomisk motiveret hacking langtfra har toppet endnu. Hverken Vaill 24.11.2006 [nr. 47] rumnyt] Ingeniøren Indien barsler med bemandet rumprogram 䉰 REDESIGN. Indien vil ombyg- ge sin GSLV-raket så den kan benyttes til bemandede opsendelser i det nye rumprogram . [foto: ISRO] betaler for hvert 2.000 megawatt kraftværk, som bygges. ISRO har endnu ikke frigivet de 1] 28 24.11.2006 [nr. 47] N AT U R V I D E N S K A B Af Jens Ramskov ram@ing.dk I SIKKERHED. Leopard slapper af i Serengeti parken i forvisning om, at krybskytterne holdes i ave. [foto: Science] Patruljering mod krybskytter virker Af Jens Ramskov ram@ing.dk Der findes to måder til at beskytte 1] 28 24.11.2006 [nr. 47] N AT U R V I D E N S K A B Af Jens Ramskov ram@ing.dk I SIKKERHED. Leopard slapper af i Serengeti parken i forvisning om, at krybskytterne holdes i ave. [foto: Science] Patruljering mod krybskytter virker Af Jens Ramskov ram@ing.dk Der findes to måder til at beskytte 1] 30 2PUUHU0L[HUH Ingeniøren [produktnyt 24.11.2006 [nr. 47] læser[info redigeret af Hans Peter Lomholt Bruun [pinfo@ing.dk] 䊏 7OI ZZZSHRWHFKGN KrakTeknik den nemme vej til de tekniske brancher Tlf. 4595 6632 www.krakteknik.dk SPJÆLDMOTORER VENTILMOTORER MOTORVENTILER TLF 8652 4400 FAX 8 24.11.2006 [nr. 47] debat] Ingeniøren 1] 31 Fremtidens patenter Teknologirådets rapport mangler stadig klarhed og dybde Af George Brock-Nannestad European Patent Attorney,Patent Tactics, Gentofte Der er gået ideologi i den europæiske debat om software-patenter Under denne overskrift (som nok e TEKNIKKENS GRÆNSELAND Redigeret af Jens Ramskov ram@ing.dk Hemmeligheden bag middelalderkeramik Når kemikere, alkymister og metalluger i Middelalderen skulle bruge smeltedigeler foretrak de dem, der kom fra Hesse i Tyskland, som var af langt bedre kvalitet end hvad, der kunne laves andre steder. Å Karriere ledelse Sundhedsforsikringer populært frynsegode uddannelse job Industrien svigter Kun få tilmeldinger til ny masteruddannelse i vindenergi. Stadig flere private ingeniørvirksomheder sikrer deres medarbejdere adgang til behandling uden om køen, hvis de bliver syge. 2] 3 2] 2 2 [nr 2] 2 Ingeniøren [nyheder Microsoft er Danmarks bedste arbejdsplads 䊏 Det er en amerikansk gigant, der i år løber med titlen som Danmarks Bedste Arbejdsplads i konkurrencen af samme navn, som Great Place to Work Institute gennemfører for sjette år i træk. Ud over topplaceringen blandt de 108 arbej 2] 2 Ingeniøren [nyheder Microsoft er Danmarks bedste arbejdsplads 䊏 Det er en amerikansk gigant, der i år løber med titlen som Danmarks Bedste Arbejdsplads i konkurrencen af samme navn, som Great Place to Work Institute gennemfører for sjette år i træk. Ud over topplaceringen blandt de 108 arbej 2] 4 Ingeniøren [ingeniørmangel 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] ingeniørmangel] Ingeniøren 2] 5 Her fødes Indiens tekniske elite fokus Indian Institute of Technology uddanner nogle af de dygtigste ingeniører i verden. Men der for få af dem, og derfor skal IIT nu hjælpe med at hæve kval 2] 4 Ingeniøren [ingeniørmangel 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] ingeniørmangel] Ingeniøren 2] 5 Her fødes Indiens tekniske elite fokus Indian Institute of Technology uddanner nogle af de dygtigste ingeniører i verden. Men der for få af dem, og derfor skal IIT nu hjælpe med at hæve kval 2] 6 Ingeniøren [forandringsledelse 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] struktur] Ingeniøren 2] 7 MOTIVATION. Morten Rostgaard Stender er den nordiske ansvarlige for kulturmødet mellem de opkøbte medarbejdere og dem, der i forvejen arbejder i CSC. For ham er kommunikation og involvering af 2] 6 Ingeniøren [forandringsledelse 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] struktur] Ingeniøren 2] 7 MOTIVATION. Morten Rostgaard Stender er den nordiske ansvarlige for kulturmødet mellem de opkøbte medarbejdere og dem, der i forvejen arbejder i CSC. For ham er kommunikation og involvering af 2] 8 Ingeniøren [debat 24.11.2006 [nr. 47] Jørgen Mads Clausen. Ingeniør og koncernchef for Danfoss. Om virksomhedens bestræbelser på at fremme den interne innovation. Til Jyllandsposten I de fleste store virksomheder er det næsten altid tilfældigheder, der afgør, om en ny idé kommer ind i organ 24.11.2006 [nr. 47] navne] Ingeniøren 2] 9 NYT OM NAVNE: nyt job runde år Morten Ladefoged Nielsen er ansat som ingeniør i Division Byggeri hos Carl Bro, Esbjerg. Per Christensen er ansat som ingeniør og afdelingschef i Division Byggeri hos Carl Bro, Odense. Peter Brøndum er ansat som ingeniør 2] 10 Ingeniøren [annonce 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] annonce] Ingeniøren NYT FRA IDA ØST-VEST JYLLAND VIDEN DER STYRKER Højenergifysisk dialog Af KOLOFON: IDAvisen er medlemsinformation fra IDA, Ingeniørforeningen i Danmark, og siderne redigeres af IDAs kommunikationsafdeling. 2] 10 Ingeniøren [annonce 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] annonce] Ingeniøren NYT FRA IDA ØST-VEST JYLLAND VIDEN DER STYRKER Højenergifysisk dialog Af KOLOFON: IDAvisen er medlemsinformation fra IDA, Ingeniørforeningen i Danmark, og siderne redigeres af IDAs kommunikationsafdeling. 2] 12 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] ledige [stillinger Indleveringsfrist i udgivelsesugen: Tirsdag kl. 14.00 for ufærdigt og elektronisk materiale. Kl. 16.00 for reproklart materiale. Kontakt: Brian Bjørnstad 3326 5377 Helle Kirk 3326 5376 Søren Schønemann 3326 5358 Servicecente 2] 12 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] ledige [stillinger Indleveringsfrist i udgivelsesugen: Tirsdag kl. 14.00 for ufærdigt og elektronisk materiale. Kl. 16.00 for reproklart materiale. Kontakt: Brian Bjørnstad 3326 5377 Helle Kirk 3326 5376 Søren Schønemann 3326 5358 Servicecente 2] 14 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] Ingeniør med en skæv vinkel? Spin Doc Design søger 2 kreative maskiningeniører Innovativt design- og konstruktionsfirma har brug for dig, hvis du: - har minimum 3 års erfaring som maskiningeniør kan levere professionelle og kreative løsninger på P 2] 14 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] Ingeniør med en skæv vinkel? Spin Doc Design søger 2 kreative maskiningeniører Innovativt design- og konstruktionsfirma har brug for dig, hvis du: - har minimum 3 års erfaring som maskiningeniør kan levere professionelle og kreative løsninger på P 2] 16 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren Køleingeniør/maskinmester Jobbet Vedligeholdelse og udbygning af kunderelationer Udarbejdelse og opfølgning af tilbud Projktering og kunderådgivning 463.)/8)6-2+70)()6 1BSUOFSTLBCNFECZHHFMFEFMTFO ,PP 2] 16 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren Køleingeniør/maskinmester Jobbet Vedligeholdelse og udbygning af kunderelationer Udarbejdelse og opfølgning af tilbud Projktering og kunderådgivning 463.)/8)6-2+70)()6 1BSUOFSTLBCNFECZHHFMFEFMTFO ,PP 2] 18 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren 2] 19 Area Manager for Technical Sales Marketing, Sales and Service Department Ingeniør, landinspektør, geodæt e.lign. med GPS-viden Udfordring til en erfaren teknisk chef Er du det teknisk faglige fyr 2] 18 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren 2] 19 Area Manager for Technical Sales Marketing, Sales and Service Department Ingeniør, landinspektør, geodæt e.lign. med GPS-viden Udfordring til en erfaren teknisk chef Er du det teknisk faglige fyr 2] 20 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren 2] 21 EBK HUSE A/S SØGER Ørnens overblik 6611 BYGNINGSINGENIØR SOM LEDER AF KONSTRUKTIONSAFDELINGEN Se mere om jobbet på www.ebk.dk Fremtidens produktspecialist Du får en nøglerolle, hvor du arbejde 2] 20 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren 2] 21 EBK HUSE A/S SØGER Ørnens overblik 6611 BYGNINGSINGENIØR SOM LEDER AF KONSTRUKTIONSAFDELINGEN Se mere om jobbet på www.ebk.dk Fremtidens produktspecialist Du får en nøglerolle, hvor du arbejde 2] 22 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] Byggesagsbehandler til Teknik og Miljø Tiltrædelse pr. 1. januar 2007 eller snarest derefter - med et ugentligt timetal på 37. Stillingen er ledig i byggeafdelingen, som varetager byggesagsbehandling, landzoneadministration, di 2] 22 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] Byggesagsbehandler til Teknik og Miljø Tiltrædelse pr. 1. januar 2007 eller snarest derefter - med et ugentligt timetal på 37. Stillingen er ledig i byggeafdelingen, som varetager byggesagsbehandling, landzoneadministration, di 2] 24 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren 2] 25 Furesø Kommune Online Spring ind i det nye år med Furesø Kommune! Chefkonsulent (koordinator) som miljømedarbejder eller vej- og trafikekspert Brænder du for at arbejde professionelt med dit f 2] 24 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren 2] 25 Furesø Kommune Online Spring ind i det nye år med Furesø Kommune! Chefkonsulent (koordinator) som miljømedarbejder eller vej- og trafikekspert Brænder du for at arbejde professionelt med dit f 2] 26 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren 2] 27 Jord- og grundvandsforurening, Aalborg møder, forelæsninger m.v. Mobile Robot Navigation Ingeniør Dansk Fjernvarme i Kolding Den danske energisektor er midt i en spændende udvikling, der medfør 2] 26 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren 2] 27 Jord- og grundvandsforurening, Aalborg møder, forelæsninger m.v. Mobile Robot Navigation Ingeniør Dansk Fjernvarme i Kolding Den danske energisektor er midt i en spændende udvikling, der medfør 2] 28 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] Projektkonsulent til Realdania Realdania søger projektkonsulent med sigte på at styrke arbejdet inden for fokusområdet Bygningsarven og Kulturmiljøet. I samarbejde med kolleger, netværk og partnere skal du medvirke til at oparbejde en høj faglig kv jobfinder] Ingeniøren 24.11.2006 [nr. 47] Nyeste stillinger på Jobfinder.dk Stilling 2] 29 330 ingeniør- og maskinmesterjob på Jobfinder.dk Arbejdsgiver Kviknr. Stilling Arbejdsgiver Kviknr. Stilling Arbejdsgiver Applikationsingeniører B&R Industriautomatisering A/S 328786090 Test ans 2] 30 Ingeniøren [jobfinder 24.11.2006 [nr. 47] Geoteknik Projektleder/Bygningsingeniør Ingeniør til Odense kontor søges til vores tekniske afdeling i Højbjerg. Online www.dan-ejendomme.dk Projektleder med flair for geoteknik og kunderelationer søges. www.sjas.dk Kviknr. 328783660 Kviknr. 3 24.11.2006 [nr. 47] annonce] Ingeniøren 2] 31 1 2 Nordjylland Kloge medarbejdere - Sådan leder du dem! Vidensmedarbejdere lever ikke kun af pebernødder - men vi vil servere nogle til dette arrangement, som handler om, hvordan vi skaber rum for kreativitet og innovation uden at miste sammenhængs Ingeniøren [annonce 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] annonce] Ingeniøren 2 Østjylland/fortsat 5-dages bustur til Harzen SeniorGruppen i Østjylland arrangerer en 5-dages bustur til Harzen. Opsamling kan efter aftale ske langs den jyske motorvej i sydgående retning. Vi skal de næste 4 døg Ingeniøren [annonce 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] annonce] Ingeniøren 2 Østjylland/fortsat 5-dages bustur til Harzen SeniorGruppen i Østjylland arrangerer en 5-dages bustur til Harzen. Opsamling kan efter aftale ske langs den jyske motorvej i sydgående retning. Vi skal de næste 4 døg 2] 34 Ingeniøren [annonce 24.11.2006 [nr. 47] 4 Mødekalender Nordjylland Dato Tid Titel/Sted Ing.nr. Arrangør 24.01 17.30 Havhingsten - foredrag / Snekken, Vindeboder 16, Roskilde 45 Roskilde-Køge Afdeling, Maskin-& Produktionsteknisk Gruppe Sjællands Region 70041 01.02 18.00 Oplev Folketi Danske virksomheder sprudler af kreativitet Læs mere i magasinet med Ingeniøren i dag 2006 INNOVATION, DER VIL VIDERE Ingeniørens Bagside Postboks 373, 1503 Kbh. V bagsiden@ing.dk Embedded Wireless Vi har selv vendt en kirke xtel.dk Da redaktøren kastede med sten i sit eget medie(glas)hus [ugens selvmål LUFTSPEJLING. På Jobfinder er vi ikke spor bedre end Autodesk. Hug dit egen brænde og du vil få varmen to