1] 16
Ingeniøren [trafik
24.11.2006 [nr. 47]
24.11.2006 [nr. 47]
trafik] Ingeniøren
1] 17
Danmark har brug for en trafikvision
IKORTHED
䊏 Løsninger
Så længe politikerne ikke ved, hvad de vil med
Danmarks trafik, nytter det ikke at snakke om løsninger
på trafikproblemer. Derfor må politikerne først lave en
ny trafikvision, mener Ingeniørens Trafikkommission
indsigt
har vi nok
af, til gengæld mangler Danmark
en vision for
trafikken.
䊏 Ingeniørens trafikkommission
foreslår
otte ambitiøse mål for
trafikudviklingen.
䉯 FREMSYN.
En visionær
trafikpolitik
indebærer, at
politikerne ikke bare kan lave endnu et
forlig i hu og
hej midt om
natten, men
indgår forlig,
der rækker ti
år frem, påpeger ingeniør Svend Tøfting, da Ingeniørens Trafikkommission samles for
første gang.
[foto: polfoto]
TRAFIKKEN
ÅR 2030
Ingeniøren har bedt tre
forskere fra Center for Trafik og Transport på DTU
forudse trafiksituationen
om 25 år. Det har de gjort
i form af seks scenarier,
hvor de har forsøgt at tage
højde for flere, meget forskellige tendenser.
Udgangspunktet for scenarierne er, at udgifterne
pga. trængsel allerede i
dag er løbet op på 5,7 mia.
kr. alene i Hovedstadsregionen. Hvis vi ikke ændrer den måde, vi kan rejse på, vil de udgifter vokse til 30 mia. kr.
Ingeniørens trafikkommission består af:
䊏 Jens Egdal, Rambøll
Nyvig
䊏 Niels Buus Kristensen,
Danmarks Transportforskning
䊏 Birgitte Sloth, SDU
䊏 Svend Tøfting, ITS
Danmark
䊏 Katia Knipschildt, HTSI
䊏 Ernst Tiedemann, Force
Technology
䊏 Johan Nielsen, Det
økologiske Råd
Af Birgitte Marfelt
og Ulrik Andersen
bim@ing.dk og ula@ing.dk
Hvordan skal trafi kken i Danmark være i 2030? Hvor meget
må den fylde? Hvor meget må
den larme og forurene? Hvor
mange må den dræbe?
De spørgsmål har de fem
mænd og to kvinder i Ingeniørens Trafi kkommission
to timer til at svare på, da de
fredag formiddag samles på
Ingeniørens redaktion i København. Scenarierne fra rapporten Fremtidsscenarier for
Transport i Danmark, som
tre DTU-forskere har skrevet
for Ingeniøren, hænger på
mødelokalets hvide vægge.
Scenarierne skitserer seks
visioner for fremtiden og viser, hvilke nyanlæg der bliver
brug for, hvis man enten
fortsætter som hidtil eller prioriterer biler, miljø, fremkommelighed, regionernes selvbestemmelse eller samfundsøkonomien højest.
Baseret på rapporten har Ingeniøren i en række ar tikler
påvist, at dansk trafi k styrer
direkte mod sammenbrud, og
at samfundets økonomiske
tab som følge af trafi kal tilsanding i 2030 kan vokse til omkring 30 mia. kr. årligt. Så kan
vi godt vinke farvel til det dynamiske og velstående samfund, som ellers tegner sig.
Det overordnede problem
er, at Danmark ikke har nogen trafi kpolitik. De målsæt-
destination. Hvis der sker
noget undervejs, der påvirker dine muligheder for at
komme frem i tide, skal du
straks have det at vide og få
anvist dine alternativer.
䊏 Stop for forurening:
Transportsektoren må ikke
bidrage til klimagas-forureningen i 2050.
䊏 Trafiksikkerheden skal
forbedres markant, så sikkerheden i den private trafik
nærmer sig niveauet for kollektiv trafik. Teknologi, der
begrænser den personlige
frihed til at overtræde færdselsloven, kan accepteres,
hvis den medfører klare fordele for trafiksikkerheden.
䊏 Bilerne må ikke støje.
EU-reglerne skal gradvist
strammes, så bilerne støjer
mindre og mindre.
䊏
Bykernerne skal være
mere fredelige og indbydende end i dag.
䊏 Afgiftssystemet er i dag
uhensigstmæssigt og skal
omlægges, så afgifterne bliver brugt til at sikre de trafikpolitiske målsætninger.
䊏 Samfundsøkonomiske beregninger skal være fundamentet for offentlige investeringer i transportområdet, så trafikinvesteringer ikke bruges som
regional omfordeling. Der
er dog også andre hensyn
at tage end de strengt økonomiske eksempelvis til
svage trafikantgrupper som
børn, gamle og familier
uden bil. Desuden skal det
stadig være muligt at lave
regionale udviklingsprojekter.
I 2030 skal bilafgifterne opkræves på
en sådan måde, at
det kan betale sig at
købe renere og sikrere biler.
Kommissionen er
generelt utilfreds med
de effekter, som de nuværende bilafgifter har.
Derfor foreslår den, at afgiftssystemet skrues sammen, så det bedre understøtter målsætningerne inden for
sikkerhed og miljø.
lemmerne har sat sig omkring mødebordet.
To timer senere er kaffen i
kopperne blevet kold. På en
bred tavle er kommissionens
målsætninger tegnet op med
blåt, og de vigtigste pointer er
markeret med røde cirkler.
Det gælder om at få politikerne til at se den sammenhæng mellem de store planer
og den samfundsudvikling,
som kommer ud af dem. Men
det er svært for dem at lave
langsigtede planer, når deres
tidshorisont altid er fire år,
siger professor Birgitte Sloth
fra Syddansk Universitet.
Adm. direktør Jens Egdal fra
trafi krådgiverne Rambøll Nyvig er mere optimistisk.
De store planer, som vi i
Danmark har arbejdet efter i
50 år, er der sgu ikke nogen,
der har vedtaget. De har bare
ligget der som et billede inde
i hovedet på os alle sammen.
Derfor er der foregået udvikling i den retning, som man
har ønsket. Hvis vi har noget,
som alle politikere, uanset om
de er grønne, røde eller blå, vil
sige er rigtigt nok, så tror jeg,
at der helt automatisk vil blive
tænkt længere. ⵧ
Slut med
skjult
lokalstøtte
Trafikinvesteringer skal
løse trafikproblemer
ikke udkantsproblematikker.
Trafikken må ikke bruges til at sub-optimere lokalsamfundene. Det er en vigtig pointe, for ellers får vi sgu
ikke noget ud af vores trafikinvesteringer, siger Ernst Tiedemann.
Tidligere havde lokalpolitiske grunde
større vægt end behovsanalyser. Derfor skal
grundlaget for trafikinvesteringer altid være
samfundsøkonomiske beregninger, mener
kommissionen. I erkendelse af, at infrastrukturprojekter også skaber udvikling, skal der
dog være plads til at tage andre hensyn end
samfundsøkonomiske eksempelvis til familier uden bil.
Læs mere på nettet:
ing.dk/trafik
Med link til blandt andet:
䊏 Tidligere artikler i trafikkampagnen
䊏 Trafiksite med de seks scenarier for 2030
Nul klimagasudslip
TRAFIKKOMMISSIONENS MÅLSÆTNINGER TIL 2030
Trafikkommissionens overordnede mål for transportsituationen i 2030 er forsyningssikkerhed. En vis
variation i rejsetiden er acceptabel, men de rejsende
skal være sikre på, at de kan
komme frem til et bestemt
tidspunkt. Kommissionen
prioriterer ikke mellem privat og offentlig transport,
fordi de anser transportformerne for blot at være
midler til at opnå de nedenstående mål:
䊏 Fremkommelighed: Det
skal være muligt hurtigt at
komme frem. Rejsehastigheden skal være den bedste
i Europa.
䊏 Regularitet: Før du går ud
af døren, skal du på enkel
vis vide, hvor lang tid det
tager at komme frem til din
ninger, vi sætter op, er sådan
set et forsøg på at konkretisere
nogle mål inden for de emner,
der skal være i en trafi kpolitik, konstaterer direktør Niels
Buus Kristensen fra Dansk
Transportforskning (DTF).
Manglen på en overordnet
plan medfører, at trafi kpolitik
ofte bliver en diskussion for
og imod forskellige transportformer i stedet for en diskussion om, hvad man vil med
trafi kken. Derfor vil kommissionen kun formulere målsætninger og vente med løsningerne.
Selv om kommissionen er
positive over for trafi kmafiaens efterfølgere, de nuværende trafi kordførere, så er de ikke tilfredse med den uigennemskuelige måde, der bliver
lavet politiske forlig på.
Hvis vi skal lave nogle
transportvisioner, så skal vi
også have politikerne til at
indse, at de ikke bare kan lave endnu et forlig i hu og hej
midt om natten. Man skal gøre, som man også gør andre
steder eksempelvis i Norge
og Sverige hvor man laver
forlig, der rækker ti år frem.
Det nytter ikke noget, at vi her
i kommissionen laver nogle
langtrækkende visioner, hvis
politikerne så bare laver et forlig på den regionale måde,
som man gjorde her for et par
uger siden, påpeger Svend
Tøfting, der er ingeniør i Nordjyllands Amt og formand for
ITS Danmark, så snart med-
Omlæg bilafgifterne
Både ozonlaget og danskernes lunger bliver
ramt af udstødningsgasserne fra de danske biler,
busser og dieseltog. Transportsektoren står for omkring 24
procent af Danmarks kuldioxid-udledning. Kuldioxid forstærker drivhuseffekten, mens NOxer kan påvirke ozonlaget,
når de omdannes til ozon og partikler kan give
folk luftvejsskader.
Derfor er kommissionens målsætning, at
transportsektoren i 2050 ikke længere bidrager til klimagasproblematikken. Det er en meget ambitiøs målsætning, medgiver Johan
Nielsen.
Selv som miljømand synes jeg, at den er
ambitiøs. Men hvis I andre vil gå med på den,
skal jeg ikke være den, der går imod, siger
han.
Men ambitionen er ikke urealistisk, mener
Jens Egdal.
Vi kan ikke vide, hvilken teknik der er tilstede om 44 år. Men hvis vi sætter det her som
mål, så skal der nok ske noget, forudser han.
Sikkerhed er vigtigere
end frihed
Flere end 300 danskere mister hvert år livet i trafikken. Danmark ligger dårligere end
både Holland, Sverige og England, når det
handler om trafiksikkerhed. I dag findes der
et utal af teknologier, som kan øge sikkerheden i vores biler, men de fleste af dem griber
ind i den personlige frihed ved at begrænse
chaufførens selvbestemmelse. Det er eksempelvis alkometre og automatisk hastighedskontrol.
Kommissionen vil gå langt for at få antallet
af dræbte og alvorligt tilskadekomne ned mod
det niveau, som ligger for den offentlige transport.
Vi er villige til at begrænse den personlige frihed, hvis det giver klare gevinster for trafiksikkerheden, får Jens Egdal og
Niels Buus Kristensen formuleret sig frem til.
Desuden vil kommissionen have tal, der sammenligner sikkerheden i
offentlig og privat transport, så politikerne kan
se, hvor meget der er at
hente i privat transport.
Europas bedste
fremkommelighed
Helt sikker
planlægning
Regularitet er en målsætning,
som kommissionen prioriterer højt. I dag er forsinkelser, aflysninger og sammenbrud dagligdagen for mange pendlere i
de offentlige transportsystemer.
Bilister omkring de større byer har
også rigeligt at bande over, når de havner i den daglige kø uden at vide, hvornår
de kommer frem.
Målet er derfor, at infrastrukturen i 2030 aldrig bliver overudnyttet. Vejene må ikke stoppe til, og toge og busser skal køre til tiden.
Selvfølgelig vil der om 24 år også ske fejl og
uheld i trafikken, men til den tid skal passageren ikke strande ved et busstoppested, og bilisten skal ikke spekulere på, om hendes børn
når at dø af sult, før hun når hjem.
Den rejsende skal have fuld information
om rejsetiden, før de går hjemmefra. Og hvis
der sker noget undervejs, skal de have oplysninger om den forventede forsinkelse og og
modtage forslag om en ny rute eventuelt
med et andet transportmiddel, siger formanden for ITS Danmark, Svend Tøfting.
Mindre trafik i
bymidterne
Roen skal tilbage i bymidterne, mener
kommissionen. Men biler og lastbiler
skal stadig være der, for de opfylder en
tryghedsskabende funktion.
Livskvalitetsmæssigt er det faktisk en
rigtig dårlig idé at fjerne alle bilerne fra gademiljøet. Du kan se, at på alle de torve og pladser, der laves ude i Europa lige nu, får bilerne
faktisk lov til at sive lige så roligt omkring, for
hvis de ikke gør det, er der ikke noget bevægelse, og så opstår der utryghed, forklarer Jens
Egdal.
En total bilfri bymidte vil også gøre transporterhvervenes forretning så bøvlet, at det
kan skade butikkerne og dermed bylivet i bymidterne.
Trafikken
må ikke
støje
Støjen fra trafikken vil
stige og stige i takt med
at trafikmængderne stiger.
Derfor vil kommissionen
have skrappe krav til støj
indført i hele EU.
Der er sket en masse inden for lastbilmotorer gennem de sidste ti år.
Men for personbiler er der næsten ikke sket
noget. Bilindustrien har så stor indflydelse, at
EU-kommissionen ikke stiller nogen langsigtede krav om at nedbringe støjniveauet. Derfor bør man i Danmark overveje at gå foran,
mener Niels Buus Kristensen.
Inspirationen er de danske katalysatorkrav,
som resten af EU indførte efter dansk forbillede.
Ligesom man i Europa de sidste 30 år aggressivt har fået reduceret luftforureningen,
så skal man de næste 30 år reducere støjforureningen, siger han.
Katia Knipschildts betingelse for at gå med til
dette krav er dog, at det ikke vil give erhvervslivet nye udgifter.
At gøre det lettere at komme frem bliver politikernes vigtigste opgave. Alt afhænger af,
at trafikken på både skinner og veje kommer
til at flyde hurtigere. Opgaven bliver svær, for
Danmark har udsigt til en fordobling af transportarbejdet i forhold til i dag.
Kommissionen vil ikke prioritere privatbilisme eller kollektiv trafik højest, da de regner
begge transportformer som midler til at opnå et mål om fremkommelighed.
Johan Nielsen kæmpede for at få en formulering ind om, at fremkommeligheden i den
kollektive trafik skulle nærme sig fremkommeligheden i den private trafik. Men det ville
resten af kommissionen ikke gå med til.
Jeg vil aldrig nogensinde skrive under på
en vision, der hedder, at vi skal fremme den
kollektive trafik. Kollektiv trafik er et middel
til at undgå spildtid i trafikken, forurening og
til at overholde Kyoto-forpligtigelserne. Hvis
vi går ind og skriver det, du beder om, så låser vi os fast i en konflikt mellem de to transportformer. Og det er ikke meningen, slog
Niels Buus Kristensen fast.
En af de for tiden
meget omtalte muligheder for at forbedre fremkommeligheden på vejene er
at indføre kørselsafgifter. Men da et flertal i
kommissionen også regner det som et middel, vil
den ikke indføje det i målsætningen.
Fortsætter næste side
24.11.2006 [nr. 47] viden, der vil videre ...og vinderen er: Sparehaner giver flere vandskader Noles Noles vandt i går Ingeniørens Produktpris for at kombinere computerspil med legeredskaber. Læs alt om vinderen og de syv kategorivindere. Moderne vandhaner indeholder messing, der overraskende
leder 1] 2 24.11.2006 [nr. 47] Ingeniøren [debat Mål: Europas bedste trafik Alle ved det, men vi gør ikke noget ved det: Danmark er et trafikpolitisk katastrofeområde. Der er ikke sat overordnede mål op for, hvad vi vil med trafik i det her land. Derfor udruller vi på må og få asfalt, bygger bro
VI SØGER INGENIØRER MED SAMME STORHED OG GENIALITET SOM OS SELV ... OG YDMYGHED, SELVFØLGELIG! Vi søger 100 ingeniører, økonomer og andre akademikere. Men vi ansætter helst på anbefaling fra de bedste og mest ydmyge. Så hvis du kender Shiraz her eller en anden hos COWI, så hør om de vil lægge et go
1] 4 Ingeniøren [debat 24.11.2006 [nr. 47] INGENIØREN Adresse: Skelbækgade 4, Postboks 373, 1503 København V Tlf.: 3326 5300 Fax: 3326 5301 E-mail: redaktion@ing.dk Ring direkte: 3326 efterfulgt af det firecifrede lokalnummer. E-mail direkte: initialer efterfulgt af @ing.dk Samlet oplag: 66.048 e
Lenovo anbefaler Windows XP Professional. Den bærbare Lenovo N100 med widescreen giver dig kraft fra Intel Centrino Duo Mobile Technology og dermed banebrydende ydelse, styrke og mobilitet. Og hvis du benytter Lenovos USB portreplikator, så får du nem og enkel tilslutning af for eksempel netværk, p
kort nyt Risø-satsning: 26 nye energiforskere 䊏 Forskningscenter Risø søger 26 nye forskere til miljø- og energiområdet. Energiforbruget stiger med 50 procent de næste 25 år, så vi kan ikke sidde og trille tommelfingre, siger chef for afdelingen for systemanalyse, Hans Larsen. Risø vil satse på for
kort nyt Risø-satsning: 26 nye energiforskere 䊏 Forskningscenter Risø søger 26 nye forskere til miljø- og energiområdet. Energiforbruget stiger med 50 procent de næste 25 år, så vi kan ikke sidde og trille tommelfingre, siger chef for afdelingen for systemanalyse, Hans Larsen. Risø vil satse på for
1] 8 Ingeniøren [energi 24.11.2006 [nr. 47] FREMTID. Det ene af de to an- lægskoncepter er Maxifuel anlægget, som ejes af firmaet Biogasol og fysisk er placeret i tilknytning til DTU. Pilotanlægget, som blev indviet i efteråret, er støttet af Energistyrelsen. [fotos: Lars Bertelsen] PILLEENERG
1] 10 Ingeniøren [byggeri 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] energi] Ingeniøren 1] 11 Sparehaner giver flere vandskader Af Thomas Lemke thl@ing.dk Sparehaner og vandmålere indeholder messing, som overraskende viser sig at tære mange vandrør i husstande og i virksomheder. Resultatet er al
1] 10 Ingeniøren [byggeri 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] energi] Ingeniøren 1] 11 Sparehaner giver flere vandskader Af Thomas Lemke thl@ing.dk Sparehaner og vandmålere indeholder messing, som overraskende viser sig at tære mange vandrør i husstande og i virksomheder. Resultatet er al
1] 12 Ingeniøren [byggeri 24.11.2006 [nr. 47] ANVISNINGER FRA STATENS BYGGEFORSKNINGSINSTITUT SBI-anvisninger præsenterer konkrete byggetekniske løsninger og metoder, som SBI anbefaler på baggrund af egen og andres forskning samt erfaringer indhentet fra praksis. Løsninger og metoder kan berøre p
Intet kan stoppe dig nu. IfWhefj_b,& L[b[Z[dZ[iWb]ifh_i Skift til et produkt, der er udviklet specielt til dig. Ia_jhW7kje97:BJj_b[jW7kjeZ[iaiXhWdY[# if[Y_Åaa[fheZkaj[hj_bXo]][XhWdY[d_dZkij# h_[d[bb[h_dhWijhkajkhi[ajeh[d$:_ii[fheZkaj[h ]_l[hZ_]:M=#aecfWj_X_b_j[je]ijehj[]d[aWfW# Y_j[jl_ba[jaWdcha
1] 14 Ingeniøren [ugens foto sådan [set 24.11.2006 [nr. 47] MARSK. Et kig ud over marskområdet Elkhorn Slough State Marine Reserve i Monterey Bay ved den californiske kystlinje. Her vil miljømyndighederne trods ihærdige protester fra lokale fiskere skabe USAs mest udstrakte netværk af beskytted
HVIS DENNE ANNONCE VAR EN HANDSKE, HAVDE DU LIGE FÅET EN LUSSING ...VI UDFORDRER UNGE INGENIØRER TIL ET 2-ÅRIGT INTERNATIONALT OLIE & GAS TRAINEE-FORLØB. Vi søger de 12 bedste nyuddannede ingeniører, som ønsker en international karriere inden for Olie & Gas. Tag handsken op og læs mere om udfordrin
1] 16 Ingeniøren [trafik 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] trafik] Ingeniøren 1] 17 Danmark har brug for en trafikvision IKORTHED 䊏 Løsninger Så længe politikerne ikke ved, hvad de vil med Danmarks trafik, nytter det ikke at snakke om løsninger på trafikproblemer. Derfor må politikerne
1] 16 Ingeniøren [trafik 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] trafik] Ingeniøren 1] 17 Danmark har brug for en trafikvision IKORTHED 䊏 Løsninger Så længe politikerne ikke ved, hvad de vil med Danmarks trafik, nytter det ikke at snakke om løsninger på trafikproblemer. Derfor må politikerne
1] 18 Ingeniøren [trafik 24.11.2006 [nr. 47] Fortsat fra 1] 16-17 Saml udvikling i centrene UDSKIFTNING I INGENIØRENS TRAFIKKOMMISSION Investeringerne i infrastruktur bør gå til vækstcentrene, mener trafikkommissionen Af Birgitte Marfelt og Ulrik Andersen bim@ing.dk og ula@ing.dk Når man ser
Du kan gøre en forskel og hjælpe en kollega Det er barskt at arbejde som ingeniør i verdens brændpunkter specielt når man ser børn, der dør, fordi de ikke har en brønd og derfor ikke kan få noget så basalt som rent drikkevand. Men når det virker mest uoverskueligt, hjælper det at have nogen bag sig
1] 20 Ingeniøren [antipartikler 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] antipartikler] Ingeniøren Kræft kan behandles med partikelfysik På CERN samarbejder forskere på tværs af fagdiscipliner fra hele verden på at udvikle en ny behandling til brug i fremtidig kræftbehandling Af Gitte Willumsen
1] 20 Ingeniøren [antipartikler 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] antipartikler] Ingeniøren Kræft kan behandles med partikelfysik På CERN samarbejder forskere på tværs af fagdiscipliner fra hele verden på at udvikle en ny behandling til brug i fremtidig kræftbehandling Af Gitte Willumsen
1] 22 Ingeniøren [energiforsyning 24.11.2006 [nr. 47] Flydende kernekraft til indefrosne russiske byer Russisk konsortium mener, at flydende kernekraft-værker er løsningen for byer i Ruslands mest øde områder. Miljøorganisationer er skeptiske Arkhangelsk GE ERI SV Severodvinsk FINLAND ND SLA
1] 22 Ingeniøren [energiforsyning 24.11.2006 [nr. 47] Flydende kernekraft til indefrosne russiske byer Russisk konsortium mener, at flydende kernekraft-værker er løsningen for byer i Ruslands mest øde områder. Miljøorganisationer er skeptiske Arkhangelsk GE ERI SV Severodvinsk FINLAND ND SLA
1] 24 Rejs med hjerte, hjerne og holdning Ingeniøren [industrihistorie 24.11.2006 [nr. 47] Manden med cigaren Ny bog fortæller historien om DKW-fabrikkens grundlægger, Jørgen Skafte Rasmussen, som var en af de allerstørste danske ingeniør-iværksættere 䉰 RASENDE. Her sidder Jørgen anmeldelse Sk
1] 26 Ingeniøren [kulilteudslip 24.11.2006 [nr. 47] Fra Umuligt at finde 670 ejere af livsfarlige gasfyr Penge driver hacking fremad Af Jesper Stein Sandal redaktion@ing.dk Sikkerhedsfirmaet Symantec advarer om, at bølgen af økonomisk motiveret hacking langtfra har toppet endnu. Hverken Vaill
24.11.2006 [nr. 47] rumnyt] Ingeniøren Indien barsler med bemandet rumprogram 䉰 REDESIGN. Indien vil ombyg- ge sin GSLV-raket så den kan benyttes til bemandede opsendelser i det nye rumprogram . [foto: ISRO] betaler for hvert 2.000 megawatt kraftværk, som bygges. ISRO har endnu ikke frigivet de
1] 28 24.11.2006 [nr. 47] N AT U R V I D E N S K A B Af Jens Ramskov ram@ing.dk I SIKKERHED. Leopard slapper af i Serengeti parken i forvisning om, at krybskytterne holdes i ave. [foto: Science] Patruljering mod krybskytter virker Af Jens Ramskov ram@ing.dk Der findes to måder til at beskytte
1] 28 24.11.2006 [nr. 47] N AT U R V I D E N S K A B Af Jens Ramskov ram@ing.dk I SIKKERHED. Leopard slapper af i Serengeti parken i forvisning om, at krybskytterne holdes i ave. [foto: Science] Patruljering mod krybskytter virker Af Jens Ramskov ram@ing.dk Der findes to måder til at beskytte
1] 30 2PUUHU0L[HUH Ingeniøren [produktnyt 24.11.2006 [nr. 47] læser[info redigeret af Hans Peter Lomholt Bruun [pinfo@ing.dk] 䊏 7OI ZZZSHRWHFKGN KrakTeknik den nemme vej til de tekniske brancher Tlf. 4595 6632 www.krakteknik.dk SPJÆLDMOTORER VENTILMOTORER MOTORVENTILER TLF 8652 4400 FAX 8
24.11.2006 [nr. 47] debat] Ingeniøren 1] 31 Fremtidens patenter Teknologirådets rapport mangler stadig klarhed og dybde Af George Brock-Nannestad European Patent Attorney,Patent Tactics, Gentofte Der er gået ideologi i den europæiske debat om software-patenter Under denne overskrift (som nok e
TEKNIKKENS GRÆNSELAND Redigeret af Jens Ramskov ram@ing.dk Hemmeligheden bag middelalderkeramik Når kemikere, alkymister og metalluger i Middelalderen skulle bruge smeltedigeler foretrak de dem, der kom fra Hesse i Tyskland, som var af langt bedre kvalitet end hvad, der kunne laves andre steder. Å
Karriere ledelse Sundhedsforsikringer populært frynsegode uddannelse job Industrien svigter Kun få tilmeldinger til ny masteruddannelse i vindenergi. Stadig flere private ingeniørvirksomheder sikrer deres medarbejdere adgang til behandling uden om køen, hvis de bliver syge. 2] 3 2] 2 2 [nr
2] 2 Ingeniøren [nyheder Microsoft er Danmarks bedste arbejdsplads 䊏 Det er en amerikansk gigant, der i år løber med titlen som Danmarks Bedste Arbejdsplads i konkurrencen af samme navn, som Great Place to Work Institute gennemfører for sjette år i træk. Ud over topplaceringen blandt de 108 arbej
2] 2 Ingeniøren [nyheder Microsoft er Danmarks bedste arbejdsplads 䊏 Det er en amerikansk gigant, der i år løber med titlen som Danmarks Bedste Arbejdsplads i konkurrencen af samme navn, som Great Place to Work Institute gennemfører for sjette år i træk. Ud over topplaceringen blandt de 108 arbej
2] 4 Ingeniøren [ingeniørmangel 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] ingeniørmangel] Ingeniøren 2] 5 Her fødes Indiens tekniske elite fokus Indian Institute of Technology uddanner nogle af de dygtigste ingeniører i verden. Men der for få af dem, og derfor skal IIT nu hjælpe med at hæve kval
2] 4 Ingeniøren [ingeniørmangel 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] ingeniørmangel] Ingeniøren 2] 5 Her fødes Indiens tekniske elite fokus Indian Institute of Technology uddanner nogle af de dygtigste ingeniører i verden. Men der for få af dem, og derfor skal IIT nu hjælpe med at hæve kval
2] 6 Ingeniøren [forandringsledelse 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] struktur] Ingeniøren 2] 7 MOTIVATION. Morten Rostgaard Stender er den nordiske ansvarlige for kulturmødet mellem de opkøbte medarbejdere og dem, der i forvejen arbejder i CSC. For ham er kommunikation og involvering af
2] 6 Ingeniøren [forandringsledelse 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] struktur] Ingeniøren 2] 7 MOTIVATION. Morten Rostgaard Stender er den nordiske ansvarlige for kulturmødet mellem de opkøbte medarbejdere og dem, der i forvejen arbejder i CSC. For ham er kommunikation og involvering af
2] 8 Ingeniøren [debat 24.11.2006 [nr. 47] Jørgen Mads Clausen. Ingeniør og koncernchef for Danfoss. Om virksomhedens bestræbelser på at fremme den interne innovation. Til Jyllandsposten I de fleste store virksomheder er det næsten altid tilfældigheder, der afgør, om en ny idé kommer ind i organ
24.11.2006 [nr. 47] navne] Ingeniøren 2] 9 NYT OM NAVNE: nyt job runde år Morten Ladefoged Nielsen er ansat som ingeniør i Division Byggeri hos Carl Bro, Esbjerg. Per Christensen er ansat som ingeniør og afdelingschef i Division Byggeri hos Carl Bro, Odense. Peter Brøndum er ansat som ingeniør
2] 10 Ingeniøren [annonce 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] annonce] Ingeniøren NYT FRA IDA ØST-VEST JYLLAND VIDEN DER STYRKER Højenergifysisk dialog Af KOLOFON: IDAvisen er medlemsinformation fra IDA, Ingeniørforeningen i Danmark, og siderne redigeres af IDAs kommunikationsafdeling.
2] 10 Ingeniøren [annonce 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] annonce] Ingeniøren NYT FRA IDA ØST-VEST JYLLAND VIDEN DER STYRKER Højenergifysisk dialog Af KOLOFON: IDAvisen er medlemsinformation fra IDA, Ingeniørforeningen i Danmark, og siderne redigeres af IDAs kommunikationsafdeling.
2] 12 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] ledige [stillinger Indleveringsfrist i udgivelsesugen: Tirsdag kl. 14.00 for ufærdigt og elektronisk materiale. Kl. 16.00 for reproklart materiale. Kontakt: Brian Bjørnstad 3326 5377 Helle Kirk 3326 5376 Søren Schønemann 3326 5358 Servicecente
2] 12 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] ledige [stillinger Indleveringsfrist i udgivelsesugen: Tirsdag kl. 14.00 for ufærdigt og elektronisk materiale. Kl. 16.00 for reproklart materiale. Kontakt: Brian Bjørnstad 3326 5377 Helle Kirk 3326 5376 Søren Schønemann 3326 5358 Servicecente
2] 14 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] Ingeniør med en skæv vinkel? Spin Doc Design søger 2 kreative maskiningeniører Innovativt design- og konstruktionsfirma har brug for dig, hvis du: - har minimum 3 års erfaring som maskiningeniør kan levere professionelle og kreative løsninger på P
2] 14 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] Ingeniør med en skæv vinkel? Spin Doc Design søger 2 kreative maskiningeniører Innovativt design- og konstruktionsfirma har brug for dig, hvis du: - har minimum 3 års erfaring som maskiningeniør kan levere professionelle og kreative løsninger på P
2] 16 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren Køleingeniør/maskinmester Jobbet Vedligeholdelse og udbygning af kunderelationer Udarbejdelse og opfølgning af tilbud Projktering og kunderådgivning 463.)/8)6-2+70)()6 1BSUOFSTLBCNFECZHHFMFEFMTFO ,PP
2] 16 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren Køleingeniør/maskinmester Jobbet Vedligeholdelse og udbygning af kunderelationer Udarbejdelse og opfølgning af tilbud Projktering og kunderådgivning 463.)/8)6-2+70)()6 1BSUOFSTLBCNFECZHHFMFEFMTFO ,PP
2] 18 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren 2] 19 Area Manager for Technical Sales Marketing, Sales and Service Department Ingeniør, landinspektør, geodæt e.lign. med GPS-viden Udfordring til en erfaren teknisk chef Er du det teknisk faglige fyr
2] 18 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren 2] 19 Area Manager for Technical Sales Marketing, Sales and Service Department Ingeniør, landinspektør, geodæt e.lign. med GPS-viden Udfordring til en erfaren teknisk chef Er du det teknisk faglige fyr
2] 20 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren 2] 21 EBK HUSE A/S SØGER Ørnens overblik 6611 BYGNINGSINGENIØR SOM LEDER AF KONSTRUKTIONSAFDELINGEN Se mere om jobbet på www.ebk.dk Fremtidens produktspecialist Du får en nøglerolle, hvor du arbejde
2] 20 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren 2] 21 EBK HUSE A/S SØGER Ørnens overblik 6611 BYGNINGSINGENIØR SOM LEDER AF KONSTRUKTIONSAFDELINGEN Se mere om jobbet på www.ebk.dk Fremtidens produktspecialist Du får en nøglerolle, hvor du arbejde
2] 22 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] Byggesagsbehandler til Teknik og Miljø Tiltrædelse pr. 1. januar 2007 eller snarest derefter - med et ugentligt timetal på 37. Stillingen er ledig i byggeafdelingen, som varetager byggesagsbehandling, landzoneadministration, di
2] 22 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] Byggesagsbehandler til Teknik og Miljø Tiltrædelse pr. 1. januar 2007 eller snarest derefter - med et ugentligt timetal på 37. Stillingen er ledig i byggeafdelingen, som varetager byggesagsbehandling, landzoneadministration, di
2] 24 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren 2] 25 Furesø Kommune Online Spring ind i det nye år med Furesø Kommune! Chefkonsulent (koordinator) som miljømedarbejder eller vej- og trafikekspert Brænder du for at arbejde professionelt med dit f
2] 24 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren 2] 25 Furesø Kommune Online Spring ind i det nye år med Furesø Kommune! Chefkonsulent (koordinator) som miljømedarbejder eller vej- og trafikekspert Brænder du for at arbejde professionelt med dit f
2] 26 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren 2] 27 Jord- og grundvandsforurening, Aalborg møder, forelæsninger m.v. Mobile Robot Navigation Ingeniør Dansk Fjernvarme i Kolding Den danske energisektor er midt i en spændende udvikling, der medfør
2] 26 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren 2] 27 Jord- og grundvandsforurening, Aalborg møder, forelæsninger m.v. Mobile Robot Navigation Ingeniør Dansk Fjernvarme i Kolding Den danske energisektor er midt i en spændende udvikling, der medfør
2] 28 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] Projektkonsulent til Realdania Realdania søger projektkonsulent med sigte på at styrke arbejdet inden for fokusområdet Bygningsarven og Kulturmiljøet. I samarbejde med kolleger, netværk og partnere skal du medvirke til at oparbejde en høj faglig kv
jobfinder] Ingeniøren 24.11.2006 [nr. 47] Nyeste stillinger på Jobfinder.dk Stilling 2] 29 330 ingeniør- og maskinmesterjob på Jobfinder.dk Arbejdsgiver Kviknr. Stilling Arbejdsgiver Kviknr. Stilling Arbejdsgiver Applikationsingeniører B&R Industriautomatisering A/S 328786090 Test ans
2] 30 Ingeniøren [jobfinder 24.11.2006 [nr. 47] Geoteknik Projektleder/Bygningsingeniør Ingeniør til Odense kontor søges til vores tekniske afdeling i Højbjerg. Online www.dan-ejendomme.dk Projektleder med flair for geoteknik og kunderelationer søges. www.sjas.dk Kviknr. 328783660 Kviknr. 3
24.11.2006 [nr. 47] annonce] Ingeniøren 2] 31 1 2 Nordjylland Kloge medarbejdere - Sådan leder du dem! Vidensmedarbejdere lever ikke kun af pebernødder - men vi vil servere nogle til dette arrangement, som handler om, hvordan vi skaber rum for kreativitet og innovation uden at miste sammenhængs
Ingeniøren [annonce 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] annonce] Ingeniøren 2 Østjylland/fortsat 5-dages bustur til Harzen SeniorGruppen i Østjylland arrangerer en 5-dages bustur til Harzen. Opsamling kan efter aftale ske langs den jyske motorvej i sydgående retning. Vi skal de næste 4 døg
Ingeniøren [annonce 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] annonce] Ingeniøren 2 Østjylland/fortsat 5-dages bustur til Harzen SeniorGruppen i Østjylland arrangerer en 5-dages bustur til Harzen. Opsamling kan efter aftale ske langs den jyske motorvej i sydgående retning. Vi skal de næste 4 døg
2] 34 Ingeniøren [annonce 24.11.2006 [nr. 47] 4 Mødekalender Nordjylland Dato Tid Titel/Sted Ing.nr. Arrangør 24.01 17.30 Havhingsten - foredrag / Snekken, Vindeboder 16, Roskilde 45 Roskilde-Køge Afdeling, Maskin-& Produktionsteknisk Gruppe Sjællands Region 70041 01.02 18.00 Oplev Folketi
Danske virksomheder sprudler af kreativitet Læs mere i magasinet med Ingeniøren i dag 2006 INNOVATION, DER VIL VIDERE
Ingeniørens Bagside Postboks 373, 1503 Kbh. V bagsiden@ing.dk Embedded Wireless Vi har selv vendt en kirke xtel.dk Da redaktøren kastede med sten i sit eget medie(glas)hus [ugens selvmål LUFTSPEJLING. På Jobfinder er vi ikke spor bedre end Autodesk. Hug dit egen brænde og du vil få varmen to