leder 1] 2 24.11.2006 [nr. 47] Ingeniøren [debat Mål: Europas bedste trafik Alle ved det, men vi gør ikke noget ved det: Danmark er et trafikpolitisk katastrofeområde. Der er ikke sat overordnede mål op for, hvad vi vil med trafik i det her land. Derfor udruller vi på må og få asfalt, bygger broer og køber skinner for milliarder. En kort repetition for lige at få det røde frem i kinderne: 䊏 Der har været to vidtrækkende planer for trafikudbygningen i den nyere Danmarkshistorie: Det store motorvejs-H lige før 2. verdenskrig og Fingerplanen for Københavnsområdet fra lige efter 2. verdenskrig. 䊏 Siden da har der kun været lukket huller (for eksempel Storebæltsforbindelsen) og bygget krummelyrer og gesvejsninger (på for eksempel de nordjyske motorveje). 䊏 Til gengæld bugter hovedjernbanelinjen sig op gennem Jylland, sådan som den har gjort lige siden den blev anlagt for hundrede år siden. Med det resultat, at banen mellem landets hovedbyer, København, Odense, Århus og Aalborg, er langt under det niveau, den burde Danmark skal være på. have Europas 䊏 På jernbaneområdet blibedste rejsehastigheder. Og ver der også fortsat renoveret og småinvesteret i diverder skal være forsynings- se side- og lokalbaner, som sikkerhed i trafikken for længst burde være lukket på grund af manglende relevans. 䊏 Til gengæld er trafikkapaciteten på motorvejene totalt brugt op, bl.a. i Københavnsområdet og den oprindelige pointe med motorveje som et sted, hvor man kommer hurtigt og sikkert frem, er derfor smuldret. Og sådan kunne man blive ved med en uendelig bunke eksempler, som har det tilfælles, at de har kostet mange penge, som kunne have været brugt langt bedre. Der er således tale om et politisk svigt på allerhøjeste niveau. Som borgere har vi krav på, at vores politikere beskæftiger sig med det strategiske niveau altså netop målene. Danmark skal Men i stedet har de brugt trafikområdet som have Europas dyr sandkasse og leget med futtog helt ned på det operationelle niveau. korteste bilkøer Men nu er der en mulighed for at diskutere 1] 1 mål i regeringens nye trafikkommission. Ingeniøren prioriterer denne debat. Vi vil bidrage til debatten om trafikkens mål og Danmark har midler overhovedet finder sted og har en brug for en kvalificeret hjemmebane, den kan spille på. trafikvision Derfor har vi nedsat Ingeniørens trafik1] 16-18 kommission, der som en kvik lillebror til regeringens kommission vil komme benzin på debatten. Medlemmerne er eksperter og er kun bundet af egen samvittighed, ikke af deres baglande. Og nu kommer kommissionen med de første optankninger til debatten. Kommissionen peger frem for alt på, at en stabil trafikforsyning i høj kvalitet er et helt afgørende parameter for at tiltrække arbejdspladser og skabe grundlag for fremtidens velfærd. Har vi dårlig trafikforsyning, får vi ikke fremtidens arbejdspladser. Så enkelt er det faktisk. Derfor er trafik noget primært i velfærdsdebatten. Rolf Ask Clausen rac@ing.dk Derfor lyder kommissionens vigtigste anbefaling: Danmark skal have Europas bedste rejsehastigheder. Og der skal være forsyningssikkerhed i trafikken, sådan at man helt præcist ved, hvornår man kommer frem, når man går ud af døren. Det lyder måske ikke af så meget. Men i en trafikal katastrofezone som har været svigtet i en generation er det særdeles ambitiøst og visionært. SKRIV KORT Indlæg under 300 ord kommer hurtigst i bladet. Redaktionen forbeholder sig ret til at redigere. Husk at oplyse titel eller uddannelse. Send venligst indlæg til debatredaktør Erik Lyngsø-Petersen på e-mail debat@ing.dk eller til Ingeniøren Skelbækgade 4 Postboks 373 1503 Kbh.V Pimp my plane Det svenske kampfly Gripen er det sikre valg i kampen om at afløse danske F-16-fly. Ifølge Faktaboken om Gripen er flyet udstyret med ABS-bremser, hvilket jo garanterer, at flyet lever op til vanlige svenske sikkerhedsstandarder. Trafik til Holmen i København Byg en mini-mini-metro på 800 meter fra Marmorkirken Af Mads Søgaard-Knudsen Ingeniør, Lyngby Jeg håber, at repræsentanter fra fonden Realdania læser dette indlæg, idet jeg i al ubeskedenhed mener, at det rummer en langt bedre løsning på det københavnske trafikproblem vedrørende adgangen til og fra Holmen end Realdanias kombinerede projekt til en bro og parkeringshus: Når man nu alligevel skal til at grave ringmetrostationen ved Marmorkirken, ja så kan det vel ikke koste alverden at gøre den blot fem meter dybere jeg gætter selv på en 50 millioner kroner. Og denne kælderetage skulle så efter min mening være endestation for en enkeltsporet minimini-metroforbindelse med Holmen som den anden en- Når man nu alligevel skal til at grave ringmetrostationen ved Marmorkirken, ja så kan det vel ikke koste alverden at gøre den blot fem meter dybere. destation. For at spare penge til komplicerede tilslutningsanlæg til den øvrige ringmetro, så skal den lille metro have sit eget klargøringscenter i forbindelse med endestationen på Holmen dvs. være helt uafhængig af det øvrige metrosystem. Jeg gætter selv på, at anlægget på Holmen vil løbe op i 100 millioner kroner. Nå ja, vi skal så lige have boret den 800 meter lange enkeltsporede tunnel ind til Marmorkirken, og det mener jeg kan gøres for 150 millioner kroner, når man nu alligevel får leveret en tunnelboremaskine til Ringmetroen. Og denne enkeltsporede tunnel skal selvfølgelig være færdig, inden at den egentlige ringmetro tages i drift mellem Østerport og Hovedbanegården, så bygningen af denne lille metro ikke kommer til at spænde ben for det øvrige anlægsarbejde. Selvfølgelig skal vi også have anlagt et parkeringshus Vi skal også have anlagt et parkeringshus... ude ved den kommende Vibenshus ringmetrostation, hvor omgivelserne i forvejen er så hæslige, at jeg selv savner ord. til den del af operaens publikum, som benytter bil og det kunne man passende bruge 200 millioner kroner på ude ved den kommende Vibenshus ringmetrostation, hvor omgivelserne i forvejen er så hæslige, at jeg selv savner ord. Et parkeringshus vil bestemt ikke skæmme dette område, og det vil have en fornuftig beliggenhed for Lyngbyvejens biltrafik. Således har vi fået brugt Realdanias halve milliard på en meget attraktiv forbindelse til Holmen, hvor de festklædte operagæster ikke behøver at stride sig i regn og rusk over en 300 meter lang havnebro (gys). Så, helt ærligt, hvad venter vi på ? ⵧ Småfejl i bladet Lad forskerne selv læse korrektur Af Steen Ahrenkiel Civilingeniør og læge, Frederiksberg I Ingeniøren 46/2006 om et bakteriedræbende mikroskop (ifølge overskriften) opfatter journalisten bakteriekolonier i biofilm som flercellede bakterier, hvilket faktisk gør artiklen temmelig ulæselig for de læsere, der i folkeskolen har lært, at bakteri- er er encellede. Lignende meningsforstyrrende småfejl forekommer ikke sjældent i Ingeniørens artikler, hvorfor det skal foreslås, at man fremover lader de implicerede forskere læse korrektur på de journalistiske artikler, inden disse bringes i bladet. Forskerne vil nok hellere ofre tid på korrekturlæsning end at blive taget til indtægt for flercellede bakterier og lignende misforståelser. En mere relevant beskrivelse af KVLs forskning (skønt også skrevet af en journalist) kan læses på: kvl.dk/forskning/ online_artikler/artikler/optisk_pincet.aspx ,inklusiv film af en gærcelles bevægelse. Her findes desuden to spændende Links med forklaringer af den optiske pincet og den fysiske baggrund for denne. ⵧ Mere debat 1] 4 og 1] 31 samt i Karrieresektionen 2] 8 24.11.2006 [nr. 47] viden, der vil videre ...og vinderen er: Sparehaner giver flere vandskader Noles Noles vandt i går Ingeniørens Produktpris for at kombinere computerspil med legeredskaber. Læs alt om vinderen og de syv kategorivindere. Moderne vandhaner indeholder messing, der overraskende leder 1] 2 24.11.2006 [nr. 47] Ingeniøren [debat Mål: Europas bedste trafik Alle ved det, men vi gør ikke noget ved det: Danmark er et trafikpolitisk katastrofeområde. Der er ikke sat overordnede mål op for, hvad vi vil med trafik i det her land. Derfor udruller vi på må og få asfalt, bygger bro VI SØGER INGENIØRER MED SAMME STORHED OG GENIALITET SOM OS SELV ... OG YDMYGHED, SELVFØLGELIG! Vi søger 100 ingeniører, økonomer og andre akademikere. Men vi ansætter helst på anbefaling fra de bedste og mest ydmyge. Så hvis du kender Shiraz her eller en anden hos COWI, så hør om de vil lægge et go 1] 4 Ingeniøren [debat 24.11.2006 [nr. 47] INGENIØREN Adresse: Skelbækgade 4, Postboks 373, 1503 København V Tlf.: 3326 5300 Fax: 3326 5301 E-mail: redaktion@ing.dk Ring direkte: 3326 efterfulgt af det firecifrede lokalnummer. E-mail direkte: initialer efterfulgt af @ing.dk Samlet oplag: 66.048 e Lenovo anbefaler Windows XP Professional. Den bærbare Lenovo N100 med widescreen giver dig kraft fra Intel Centrino Duo Mobile Technology og dermed banebrydende ydelse, styrke og mobilitet. Og hvis du benytter Lenovos USB portreplikator, så får du nem og enkel tilslutning af for eksempel netværk, p kort nyt Risø-satsning: 26 nye energiforskere 䊏 Forskningscenter Risø søger 26 nye forskere til miljø- og energiområdet. Energiforbruget stiger med 50 procent de næste 25 år, så vi kan ikke sidde og trille tommelfingre, siger chef for afdelingen for systemanalyse, Hans Larsen. Risø vil satse på for kort nyt Risø-satsning: 26 nye energiforskere 䊏 Forskningscenter Risø søger 26 nye forskere til miljø- og energiområdet. Energiforbruget stiger med 50 procent de næste 25 år, så vi kan ikke sidde og trille tommelfingre, siger chef for afdelingen for systemanalyse, Hans Larsen. Risø vil satse på for 1] 8 Ingeniøren [energi 24.11.2006 [nr. 47] FREMTID. Det ene af de to an- lægskoncepter er Maxifuel anlægget, som ejes af firmaet Biogasol og fysisk er placeret i tilknytning til DTU. Pilotanlægget, som blev indviet i efteråret, er støttet af Energistyrelsen. [fotos: Lars Bertelsen] PILLEENERG 1] 10 Ingeniøren [byggeri 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] energi] Ingeniøren 1] 11 Sparehaner giver flere vandskader Af Thomas Lemke thl@ing.dk Sparehaner og vandmålere indeholder messing, som overraskende viser sig at tære mange vandrør i husstande og i virksomheder. Resultatet er al 1] 10 Ingeniøren [byggeri 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] energi] Ingeniøren 1] 11 Sparehaner giver flere vandskader Af Thomas Lemke thl@ing.dk Sparehaner og vandmålere indeholder messing, som overraskende viser sig at tære mange vandrør i husstande og i virksomheder. Resultatet er al 1] 12 Ingeniøren [byggeri 24.11.2006 [nr. 47] ANVISNINGER FRA STATENS BYGGEFORSKNINGSINSTITUT SBI-anvisninger præsenterer konkrete byggetekniske løsninger og metoder, som SBI anbefaler på baggrund af egen og andres forskning samt erfaringer indhentet fra praksis. Løsninger og metoder kan berøre p Intet kan stoppe dig nu. IfWhefj_b,& L[b[Z[dZ[iWb]ifh_i Skift til et produkt, der er udviklet specielt til dig. Ia_jhW7kje97:BJj_b[jW7kjeZ[iaiXhWdY[# if[Y_Åaa[fheZkaj[hj_bXo]][XhWdY[d_dZkij# h_[d[bb[h_dhWijhkajkhi[ajeh[d$:_ii[fheZkaj[h ]_l[hZ_]:M=#aecfWj_X_b_j[je]ijehj[]d[aWfW# Y_j[jl_ba[jaWdcha 1] 14 Ingeniøren [ugens foto sådan [set 24.11.2006 [nr. 47] MARSK. Et kig ud over marskområdet Elkhorn Slough State Marine Reserve i Monterey Bay ved den californiske kystlinje. Her vil miljømyndighederne trods ihærdige protester fra lokale fiskere skabe USAs mest udstrakte netværk af beskytted HVIS DENNE ANNONCE VAR EN HANDSKE, HAVDE DU LIGE FÅET EN LUSSING ...VI UDFORDRER UNGE INGENIØRER TIL ET 2-ÅRIGT INTERNATIONALT OLIE & GAS TRAINEE-FORLØB. Vi søger de 12 bedste nyuddannede ingeniører, som ønsker en international karriere inden for Olie & Gas. Tag handsken op og læs mere om udfordrin 1] 16 Ingeniøren [trafik 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] trafik] Ingeniøren 1] 17 Danmark har brug for en trafikvision IKORTHED 䊏 Løsninger Så længe politikerne ikke ved, hvad de vil med Danmarks trafik, nytter det ikke at snakke om løsninger på trafikproblemer. Derfor må politikerne 1] 16 Ingeniøren [trafik 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] trafik] Ingeniøren 1] 17 Danmark har brug for en trafikvision IKORTHED 䊏 Løsninger Så længe politikerne ikke ved, hvad de vil med Danmarks trafik, nytter det ikke at snakke om løsninger på trafikproblemer. Derfor må politikerne 1] 18 Ingeniøren [trafik 24.11.2006 [nr. 47] Fortsat fra 1] 16-17 Saml udvikling i centrene UDSKIFTNING I INGENIØRENS TRAFIKKOMMISSION Investeringerne i infrastruktur bør gå til vækstcentrene, mener trafikkommissionen Af Birgitte Marfelt og Ulrik Andersen bim@ing.dk og ula@ing.dk Når man ser Du kan gøre en forskel og hjælpe en kollega Det er barskt at arbejde som ingeniør i verdens brændpunkter specielt når man ser børn, der dør, fordi de ikke har en brønd og derfor ikke kan få noget så basalt som rent drikkevand. Men når det virker mest uoverskueligt, hjælper det at have nogen bag sig 1] 20 Ingeniøren [antipartikler 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] antipartikler] Ingeniøren Kræft kan behandles med partikelfysik På CERN samarbejder forskere på tværs af fagdiscipliner fra hele verden på at udvikle en ny behandling til brug i fremtidig kræftbehandling Af Gitte Willumsen 1] 20 Ingeniøren [antipartikler 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] antipartikler] Ingeniøren Kræft kan behandles med partikelfysik På CERN samarbejder forskere på tværs af fagdiscipliner fra hele verden på at udvikle en ny behandling til brug i fremtidig kræftbehandling Af Gitte Willumsen 1] 22 Ingeniøren [energiforsyning 24.11.2006 [nr. 47] Flydende kernekraft til indefrosne russiske byer Russisk konsortium mener, at flydende kernekraft-værker er løsningen for byer i Ruslands mest øde områder. Miljøorganisationer er skeptiske Arkhangelsk GE ERI SV Severodvinsk FINLAND ND SLA 1] 22 Ingeniøren [energiforsyning 24.11.2006 [nr. 47] Flydende kernekraft til indefrosne russiske byer Russisk konsortium mener, at flydende kernekraft-værker er løsningen for byer i Ruslands mest øde områder. Miljøorganisationer er skeptiske Arkhangelsk GE ERI SV Severodvinsk FINLAND ND SLA 1] 24 Rejs med hjerte, hjerne og holdning Ingeniøren [industrihistorie 24.11.2006 [nr. 47] Manden med cigaren Ny bog fortæller historien om DKW-fabrikkens grundlægger, Jørgen Skafte Rasmussen, som var en af de allerstørste danske ingeniør-iværksættere 䉰 RASENDE. Her sidder Jørgen anmeldelse Sk 1] 26 Ingeniøren [kulilteudslip 24.11.2006 [nr. 47] Fra Umuligt at finde 670 ejere af livsfarlige gasfyr Penge driver hacking fremad Af Jesper Stein Sandal redaktion@ing.dk Sikkerhedsfirmaet Symantec advarer om, at bølgen af økonomisk motiveret hacking langtfra har toppet endnu. Hverken Vaill 24.11.2006 [nr. 47] rumnyt] Ingeniøren Indien barsler med bemandet rumprogram 䉰 REDESIGN. Indien vil ombyg- ge sin GSLV-raket så den kan benyttes til bemandede opsendelser i det nye rumprogram . [foto: ISRO] betaler for hvert 2.000 megawatt kraftværk, som bygges. ISRO har endnu ikke frigivet de 1] 28 24.11.2006 [nr. 47] N AT U R V I D E N S K A B Af Jens Ramskov ram@ing.dk I SIKKERHED. Leopard slapper af i Serengeti parken i forvisning om, at krybskytterne holdes i ave. [foto: Science] Patruljering mod krybskytter virker Af Jens Ramskov ram@ing.dk Der findes to måder til at beskytte 1] 28 24.11.2006 [nr. 47] N AT U R V I D E N S K A B Af Jens Ramskov ram@ing.dk I SIKKERHED. Leopard slapper af i Serengeti parken i forvisning om, at krybskytterne holdes i ave. [foto: Science] Patruljering mod krybskytter virker Af Jens Ramskov ram@ing.dk Der findes to måder til at beskytte 1] 30 2PUUHU0L[HUH Ingeniøren [produktnyt 24.11.2006 [nr. 47] læser[info redigeret af Hans Peter Lomholt Bruun [pinfo@ing.dk] 䊏 7OI ZZZSHRWHFKGN KrakTeknik den nemme vej til de tekniske brancher Tlf. 4595 6632 www.krakteknik.dk SPJÆLDMOTORER VENTILMOTORER MOTORVENTILER TLF 8652 4400 FAX 8 24.11.2006 [nr. 47] debat] Ingeniøren 1] 31 Fremtidens patenter Teknologirådets rapport mangler stadig klarhed og dybde Af George Brock-Nannestad European Patent Attorney,Patent Tactics, Gentofte Der er gået ideologi i den europæiske debat om software-patenter Under denne overskrift (som nok e TEKNIKKENS GRÆNSELAND Redigeret af Jens Ramskov ram@ing.dk Hemmeligheden bag middelalderkeramik Når kemikere, alkymister og metalluger i Middelalderen skulle bruge smeltedigeler foretrak de dem, der kom fra Hesse i Tyskland, som var af langt bedre kvalitet end hvad, der kunne laves andre steder. Å Karriere ledelse Sundhedsforsikringer populært frynsegode uddannelse job Industrien svigter Kun få tilmeldinger til ny masteruddannelse i vindenergi. Stadig flere private ingeniørvirksomheder sikrer deres medarbejdere adgang til behandling uden om køen, hvis de bliver syge. 2] 3 2] 2 2 [nr 2] 2 Ingeniøren [nyheder Microsoft er Danmarks bedste arbejdsplads 䊏 Det er en amerikansk gigant, der i år løber med titlen som Danmarks Bedste Arbejdsplads i konkurrencen af samme navn, som Great Place to Work Institute gennemfører for sjette år i træk. Ud over topplaceringen blandt de 108 arbej 2] 2 Ingeniøren [nyheder Microsoft er Danmarks bedste arbejdsplads 䊏 Det er en amerikansk gigant, der i år løber med titlen som Danmarks Bedste Arbejdsplads i konkurrencen af samme navn, som Great Place to Work Institute gennemfører for sjette år i træk. Ud over topplaceringen blandt de 108 arbej 2] 4 Ingeniøren [ingeniørmangel 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] ingeniørmangel] Ingeniøren 2] 5 Her fødes Indiens tekniske elite fokus Indian Institute of Technology uddanner nogle af de dygtigste ingeniører i verden. Men der for få af dem, og derfor skal IIT nu hjælpe med at hæve kval 2] 4 Ingeniøren [ingeniørmangel 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] ingeniørmangel] Ingeniøren 2] 5 Her fødes Indiens tekniske elite fokus Indian Institute of Technology uddanner nogle af de dygtigste ingeniører i verden. Men der for få af dem, og derfor skal IIT nu hjælpe med at hæve kval 2] 6 Ingeniøren [forandringsledelse 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] struktur] Ingeniøren 2] 7 MOTIVATION. Morten Rostgaard Stender er den nordiske ansvarlige for kulturmødet mellem de opkøbte medarbejdere og dem, der i forvejen arbejder i CSC. For ham er kommunikation og involvering af 2] 6 Ingeniøren [forandringsledelse 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] struktur] Ingeniøren 2] 7 MOTIVATION. Morten Rostgaard Stender er den nordiske ansvarlige for kulturmødet mellem de opkøbte medarbejdere og dem, der i forvejen arbejder i CSC. For ham er kommunikation og involvering af 2] 8 Ingeniøren [debat 24.11.2006 [nr. 47] Jørgen Mads Clausen. Ingeniør og koncernchef for Danfoss. Om virksomhedens bestræbelser på at fremme den interne innovation. Til Jyllandsposten I de fleste store virksomheder er det næsten altid tilfældigheder, der afgør, om en ny idé kommer ind i organ 24.11.2006 [nr. 47] navne] Ingeniøren 2] 9 NYT OM NAVNE: nyt job runde år Morten Ladefoged Nielsen er ansat som ingeniør i Division Byggeri hos Carl Bro, Esbjerg. Per Christensen er ansat som ingeniør og afdelingschef i Division Byggeri hos Carl Bro, Odense. Peter Brøndum er ansat som ingeniør 2] 10 Ingeniøren [annonce 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] annonce] Ingeniøren NYT FRA IDA ØST-VEST JYLLAND VIDEN DER STYRKER Højenergifysisk dialog Af KOLOFON: IDAvisen er medlemsinformation fra IDA, Ingeniørforeningen i Danmark, og siderne redigeres af IDAs kommunikationsafdeling. 2] 10 Ingeniøren [annonce 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] annonce] Ingeniøren NYT FRA IDA ØST-VEST JYLLAND VIDEN DER STYRKER Højenergifysisk dialog Af KOLOFON: IDAvisen er medlemsinformation fra IDA, Ingeniørforeningen i Danmark, og siderne redigeres af IDAs kommunikationsafdeling. 2] 12 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] ledige [stillinger Indleveringsfrist i udgivelsesugen: Tirsdag kl. 14.00 for ufærdigt og elektronisk materiale. Kl. 16.00 for reproklart materiale. Kontakt: Brian Bjørnstad 3326 5377 Helle Kirk 3326 5376 Søren Schønemann 3326 5358 Servicecente 2] 12 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] ledige [stillinger Indleveringsfrist i udgivelsesugen: Tirsdag kl. 14.00 for ufærdigt og elektronisk materiale. Kl. 16.00 for reproklart materiale. Kontakt: Brian Bjørnstad 3326 5377 Helle Kirk 3326 5376 Søren Schønemann 3326 5358 Servicecente 2] 14 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] Ingeniør med en skæv vinkel? Spin Doc Design søger 2 kreative maskiningeniører Innovativt design- og konstruktionsfirma har brug for dig, hvis du: - har minimum 3 års erfaring som maskiningeniør kan levere professionelle og kreative løsninger på P 2] 14 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] Ingeniør med en skæv vinkel? Spin Doc Design søger 2 kreative maskiningeniører Innovativt design- og konstruktionsfirma har brug for dig, hvis du: - har minimum 3 års erfaring som maskiningeniør kan levere professionelle og kreative løsninger på P 2] 16 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren Køleingeniør/maskinmester Jobbet Vedligeholdelse og udbygning af kunderelationer Udarbejdelse og opfølgning af tilbud Projktering og kunderådgivning 463.)/8)6-2+70)()6 1BSUOFSTLBCNFECZHHFMFEFMTFO ,PP 2] 16 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren Køleingeniør/maskinmester Jobbet Vedligeholdelse og udbygning af kunderelationer Udarbejdelse og opfølgning af tilbud Projktering og kunderådgivning 463.)/8)6-2+70)()6 1BSUOFSTLBCNFECZHHFMFEFMTFO ,PP 2] 18 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren 2] 19 Area Manager for Technical Sales Marketing, Sales and Service Department Ingeniør, landinspektør, geodæt e.lign. med GPS-viden Udfordring til en erfaren teknisk chef Er du det teknisk faglige fyr 2] 18 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren 2] 19 Area Manager for Technical Sales Marketing, Sales and Service Department Ingeniør, landinspektør, geodæt e.lign. med GPS-viden Udfordring til en erfaren teknisk chef Er du det teknisk faglige fyr 2] 20 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren 2] 21 EBK HUSE A/S SØGER Ørnens overblik 6611 BYGNINGSINGENIØR SOM LEDER AF KONSTRUKTIONSAFDELINGEN Se mere om jobbet på www.ebk.dk Fremtidens produktspecialist Du får en nøglerolle, hvor du arbejde 2] 20 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren 2] 21 EBK HUSE A/S SØGER Ørnens overblik 6611 BYGNINGSINGENIØR SOM LEDER AF KONSTRUKTIONSAFDELINGEN Se mere om jobbet på www.ebk.dk Fremtidens produktspecialist Du får en nøglerolle, hvor du arbejde 2] 22 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] Byggesagsbehandler til Teknik og Miljø Tiltrædelse pr. 1. januar 2007 eller snarest derefter - med et ugentligt timetal på 37. Stillingen er ledig i byggeafdelingen, som varetager byggesagsbehandling, landzoneadministration, di 2] 22 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] Byggesagsbehandler til Teknik og Miljø Tiltrædelse pr. 1. januar 2007 eller snarest derefter - med et ugentligt timetal på 37. Stillingen er ledig i byggeafdelingen, som varetager byggesagsbehandling, landzoneadministration, di 2] 24 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren 2] 25 Furesø Kommune Online Spring ind i det nye år med Furesø Kommune! Chefkonsulent (koordinator) som miljømedarbejder eller vej- og trafikekspert Brænder du for at arbejde professionelt med dit f 2] 24 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren 2] 25 Furesø Kommune Online Spring ind i det nye år med Furesø Kommune! Chefkonsulent (koordinator) som miljømedarbejder eller vej- og trafikekspert Brænder du for at arbejde professionelt med dit f 2] 26 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren 2] 27 Jord- og grundvandsforurening, Aalborg møder, forelæsninger m.v. Mobile Robot Navigation Ingeniør Dansk Fjernvarme i Kolding Den danske energisektor er midt i en spændende udvikling, der medfør 2] 26 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren 2] 27 Jord- og grundvandsforurening, Aalborg møder, forelæsninger m.v. Mobile Robot Navigation Ingeniør Dansk Fjernvarme i Kolding Den danske energisektor er midt i en spændende udvikling, der medfør 2] 28 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] Projektkonsulent til Realdania Realdania søger projektkonsulent med sigte på at styrke arbejdet inden for fokusområdet Bygningsarven og Kulturmiljøet. I samarbejde med kolleger, netværk og partnere skal du medvirke til at oparbejde en høj faglig kv jobfinder] Ingeniøren 24.11.2006 [nr. 47] Nyeste stillinger på Jobfinder.dk Stilling 2] 29 330 ingeniør- og maskinmesterjob på Jobfinder.dk Arbejdsgiver Kviknr. Stilling Arbejdsgiver Kviknr. Stilling Arbejdsgiver Applikationsingeniører B&R Industriautomatisering A/S 328786090 Test ans 2] 30 Ingeniøren [jobfinder 24.11.2006 [nr. 47] Geoteknik Projektleder/Bygningsingeniør Ingeniør til Odense kontor søges til vores tekniske afdeling i Højbjerg. Online www.dan-ejendomme.dk Projektleder med flair for geoteknik og kunderelationer søges. www.sjas.dk Kviknr. 328783660 Kviknr. 3 24.11.2006 [nr. 47] annonce] Ingeniøren 2] 31 1 2 Nordjylland Kloge medarbejdere - Sådan leder du dem! Vidensmedarbejdere lever ikke kun af pebernødder - men vi vil servere nogle til dette arrangement, som handler om, hvordan vi skaber rum for kreativitet og innovation uden at miste sammenhængs Ingeniøren [annonce 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] annonce] Ingeniøren 2 Østjylland/fortsat 5-dages bustur til Harzen SeniorGruppen i Østjylland arrangerer en 5-dages bustur til Harzen. Opsamling kan efter aftale ske langs den jyske motorvej i sydgående retning. Vi skal de næste 4 døg Ingeniøren [annonce 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] annonce] Ingeniøren 2 Østjylland/fortsat 5-dages bustur til Harzen SeniorGruppen i Østjylland arrangerer en 5-dages bustur til Harzen. Opsamling kan efter aftale ske langs den jyske motorvej i sydgående retning. Vi skal de næste 4 døg 2] 34 Ingeniøren [annonce 24.11.2006 [nr. 47] 4 Mødekalender Nordjylland Dato Tid Titel/Sted Ing.nr. Arrangør 24.01 17.30 Havhingsten - foredrag / Snekken, Vindeboder 16, Roskilde 45 Roskilde-Køge Afdeling, Maskin-& Produktionsteknisk Gruppe Sjællands Region 70041 01.02 18.00 Oplev Folketi Danske virksomheder sprudler af kreativitet Læs mere i magasinet med Ingeniøren i dag 2006 INNOVATION, DER VIL VIDERE Ingeniørens Bagside Postboks 373, 1503 Kbh. V bagsiden@ing.dk Embedded Wireless Vi har selv vendt en kirke xtel.dk Da redaktøren kastede med sten i sit eget medie(glas)hus [ugens selvmål LUFTSPEJLING. På Jobfinder er vi ikke spor bedre end Autodesk. Hug dit egen brænde og du vil få varmen to