1] 24 Rejs med hjerte, hjerne og holdning Ingeniøren [industrihistorie 24.11.2006 [nr. 47] Manden med cigaren Ny bog fortæller historien om DKW-fabrikkens grundlægger, Jørgen Skafte Rasmussen, som var en af de allerstørste danske ingeniør-iværksættere 䉰 RASENDE. Her sidder Jørgen anmeldelse Skafte Rasmussen og overvejer de facto nationaliseringen i 1932 af hans tyske bilimperium. [arkivfotos] Af Rolf Ask Clausen rac@ing.dk Specialtilbud Tibet-ekspressen Vær blandt de første på verdens højeste jernbane. Fra Kina til Den Tibetanske Højslette 12 dage med dansk rejseleder Albatros Travel præsenterer her verdens mest spændende togrejse over det tibetanske plateau til Lhasa i Tibet. Foråret er kommet til Verdens Tag, og det skal udnyttes. Jernbanen blev åbnet og kørt for første gang d. 1. juli 2006 og har siden bragt flere tusinde mennesker gennem det mennesketomme plateau. Rejsen tager sit udgangspunkt i Beijing, Kinas hovedstad. Herfra flyves til Lanzhou i Gansu-provinsen, hvor vi påbegynder denne sensationelle togrejse med Tibet-ekspressen over dybe dale, ørken og bjerge i over 5.000 m.o.h. I Lhasa besøger vi alle de storslåede gamle klostre og monumenter med Potala-paladset som det mest berømte. Efterfølgende flyver vi til den gamle kejserby Xian, som er kendt for det 20. århundredes største arkæologiske fund, Terrakottahæren. Rejsen afrundes i Kinas hovedstad Beijing, hvor der er mulighed for at besøge Den Kinesiske Mur. En unik natur- og kulturrejse, der forbinder disse to elementer på smukkeste vis. Dag 1 Afrejse fra Danmark Dag 2 Ankomst Beijing Dag 3 Fly til Lanzhou. Byrundtur og ombordstigning på Shangri La-ekspressen Dag 4 Gennem Qinghai-provinsen og det tibetanske plateau og ankomst Lhasa Dag 5 Besøg i Jokhang-templet og Bharkor og Norbu Linka-paladset Dag 6 Besøg i Potala-paladset og Sera-klosteret Dag 7 På egen hånd Dag 8 Spadseretur i Lhasa, samt fly til Xian Dag 9 Besøg ved Terrakottahæren, lokalt medicinmarked og Vildgås-pagoden Dag 10 Bymuren og fly til Beijing. Den Forbudte By Dag 11 På egen hånd og mulighed for tur til Den Kinesiske Mur. Middag med Peking-and Dag 12 Hjemrejse til Danmark Afrejse d. 7/8 2007 Kr. 18.990,Stærkt begrænset antal pladser Oplys rejsekode IØ47 Rejsen kan også bestilles på www.albatros-travel.dk Prisen inkluderer Fly København - Beijing t/r med Lufthansa, alle skatter og afgifter, togrejse Lanzhou - Lhasa på turistklasse, dansk rejseleder, alle udflugter og entréer jf. program, indkvartering i dobbeltværelse (tillæg for enkeltværelse), helpension på nær dag 7 og 11 kun morgenmad og dag 11 ikke frokost. www.albatros-travel.dk tlf. 36 98 00 00 En ældre herre sidder med sin cigar på et hegn og får sig et hvil. Det lyder stilfærdigt og hyggeligt, lidt som manden på den kendte Tuborg-plakat. Men når tidspunktet er 1932, manden er dansk, hedder Jørgen Skafte Rasmussen og stedet er Tyskland, så er situationen alt andet end stille og hyggelig. Manden på hegnet var nemlig en fabelagtig iværksætter og havde med sin DKW-bilfabrik som spydspids en vidt forgrenet koncern. Og det, der bekymrede ham i 1932, var en halvskummel nationalisering, hvor delstatens nationalbank tvang ham til at lægge sin virksomhed sammen med tre andre bilproducenter. De tre andre hed Horch, Wanderer og Audi og lagt sammen med DKW blev det til et logo med fire ringe. I dag sidder netop disse fire ringe som logo på enhver Audi. 䉭 DANSK GENSTART. En af Jørgen Skafte Rasmussens sønner, Arne Skafte Rasmussen. forsøgte efter 2. verdenskrig hos riffelsyndikatet, det Mærsk-ejede Disa, at starte en produktion af små motorcykler. Fest og dampkraft Allerede dér på hegnet var Jørgen Skafte Rasmussen nået langt på sine 54 år: Født i Nakskov og udlært som smed. I læretiden var han i firmaet Smith, Mygind og Hüttemeier i København et firma med tyske ingeniører og måske var det inspireret af dem, at han tog til Tyskland og startede på maskinlinjen på et ingeniørteknikum i Sachsen. Men det blev til mere øl end studium og han blev smidt ud og måtte på en anden ingeniørskole. Da han endelig blev ingeniør i marts 1902, gik der til gengæld kun til december samme år, så var han selvstændig og havde firmaet Rasmussen og Ernst OHG, hvor han bl.a. solgte dampmaskiner. Fire år senere var der ikke plads nok, og han købte sig et gammelt spinderi i Zschopau og startede produktion af maskiner, metalvarer og armaturer. Alt var i god kvalitet og det gav lodret vækst indtil 1917, hvor den tyske hær ville have et dampkøretøj. Rasmussen fi k opgaven og konstruerede Dampf Kraft Wagen (DKW). Men forsøget blev opgivet i 1923. Til gengæld kom der gang i produktionen af en lille totakts-legetøjsmotor Des Knabens Wünsch (DKW igen) og den blev hurtigt udviklet til en cykelhjælpemotor. Men det faldt mere naturligt at producere en hel motorcykel, så det gjorde virksomheden fra 1921. DKW gik ind i motorsport og vandt. Alt voksede, det var helt vildt, som tallene illustrerer: I 1927 blev der solgt 27.000 motorcykler, i 1928 43.000 og i 1929 60.000. I mellemtiden var han og- så gået ind i bilbranchen med nogle fine små totaktsbiler med forhjulstræk. Bilerne havde super køreegenskaber og blev en stor succes. Men i 1929 krakkede Wall Street, dog uden i første omgang at genere Rasmussen. Kort efter faldt bunden ud af markedet. Og den Sachsiske statsbank blev emsig og fremtvang fusionen til Auto Union. Syg og bitter Jørgen Skafte Rasmussen blev syg, hidsig og bitter og nazisterne fi k magten i Tyskland. Han blev trængt ud af Auto Unions ledelse, men beholdt og drev en række andre virksomheder. Skafte Rasmussen var ikke partimedlem, men havde forbindelser med nazisterne og på et tidspunkt blev Rudolf Hess involveret i sagen mellem DKW og Jørgen Skafte Rasmussen. Og resultatet i 1938 blev at han på befaling direkte fra Rigskancelliet fik erstatning for sine økonomiske tab. Endvidere blev han udnævnt til æresdoktor ved den tekniske højskole i Dresden. I 1939 blev han tilmed Ridder af Dannebrog. DKW og Skafte Rasmussen fik en helt utrolig masse bilog motorteknik fra hånden og lå hele vejen op til 2. verdenskrig i toppen af den industrielle produktion i Tyskland med kombinationen af gode produkter og bred folkelig appel. På ruinerne efter 2. verdenskrig blev DKW startet op igen i vestzonen og blev i 1966 omdøbt til Audi. Men produktionslinjerne og meget af ingeniørkompetencen lå i østzonen. Her blev DKW til IFA og IFA til Wartburg og Trabant. Efter krigen rejste Skafte Rasmussen til Danmark. Og sådan kunne man fortælle videre fra denne hæsblæsende industrihistorie. Rasmussens historie fra start til slut er nu godt genfortalt med nyfundne originale papirer, fotos, brochuremateriale og dokumentationsinterviews med personkredsen omkring ham. Det sker i en ny dansk bog, der er skrevet af entusiasten Arne A. Jørgensen. Teksten springer lidt uharmonisk mellem beskrivelse, citater, dokumentation og forfatterkommentarer og -anekdoter. Tryk og illustrationer er i topkvalitet. Bogen fortæller mange nye (også en del ømme) de- taljer i den utrolige historie om knægten fra Nakskov, som blev en af Tysklands største ingeniøriværksættere, fi k vrøvl med banken og som flere gange i sit liv måtte sætte sig med en cigar for lige at tænke over tingene. ⵧ DKW bilerne og motorcyklerne, Jørgen Skafte Rasmussen et dansk industri eventyr i Tyskland. Af Arne A. Jørgensen, ISBN 87-91427-12-6, 288 sider, Pris kr. 398.00 kr. Forlaget Motorploven. Læs mere på nettet: ing.dk/0647ad Med link til blandt andet: 䊏 Motorbloggen på ing.dk med omtale af DKW-udstilling på Sommers Automobil Museum i Nærum. Varer til 10. december 䉭 FORHJULSTRÆK. Bil til den lavere middelklasse, høj kvalitet og super køreegenskaber, sådan satsede DKW og blev store. 24.11.2006 [nr. 47] viden, der vil videre ...og vinderen er: Sparehaner giver flere vandskader Noles Noles vandt i går Ingeniørens Produktpris for at kombinere computerspil med legeredskaber. Læs alt om vinderen og de syv kategorivindere. Moderne vandhaner indeholder messing, der overraskende leder 1] 2 24.11.2006 [nr. 47] Ingeniøren [debat Mål: Europas bedste trafik Alle ved det, men vi gør ikke noget ved det: Danmark er et trafikpolitisk katastrofeområde. Der er ikke sat overordnede mål op for, hvad vi vil med trafik i det her land. Derfor udruller vi på må og få asfalt, bygger bro VI SØGER INGENIØRER MED SAMME STORHED OG GENIALITET SOM OS SELV ... OG YDMYGHED, SELVFØLGELIG! Vi søger 100 ingeniører, økonomer og andre akademikere. Men vi ansætter helst på anbefaling fra de bedste og mest ydmyge. Så hvis du kender Shiraz her eller en anden hos COWI, så hør om de vil lægge et go 1] 4 Ingeniøren [debat 24.11.2006 [nr. 47] INGENIØREN Adresse: Skelbækgade 4, Postboks 373, 1503 København V Tlf.: 3326 5300 Fax: 3326 5301 E-mail: redaktion@ing.dk Ring direkte: 3326 efterfulgt af det firecifrede lokalnummer. E-mail direkte: initialer efterfulgt af @ing.dk Samlet oplag: 66.048 e Lenovo anbefaler Windows XP Professional. Den bærbare Lenovo N100 med widescreen giver dig kraft fra Intel Centrino Duo Mobile Technology og dermed banebrydende ydelse, styrke og mobilitet. Og hvis du benytter Lenovos USB portreplikator, så får du nem og enkel tilslutning af for eksempel netværk, p kort nyt Risø-satsning: 26 nye energiforskere 䊏 Forskningscenter Risø søger 26 nye forskere til miljø- og energiområdet. Energiforbruget stiger med 50 procent de næste 25 år, så vi kan ikke sidde og trille tommelfingre, siger chef for afdelingen for systemanalyse, Hans Larsen. Risø vil satse på for kort nyt Risø-satsning: 26 nye energiforskere 䊏 Forskningscenter Risø søger 26 nye forskere til miljø- og energiområdet. Energiforbruget stiger med 50 procent de næste 25 år, så vi kan ikke sidde og trille tommelfingre, siger chef for afdelingen for systemanalyse, Hans Larsen. Risø vil satse på for 1] 8 Ingeniøren [energi 24.11.2006 [nr. 47] FREMTID. Det ene af de to an- lægskoncepter er Maxifuel anlægget, som ejes af firmaet Biogasol og fysisk er placeret i tilknytning til DTU. Pilotanlægget, som blev indviet i efteråret, er støttet af Energistyrelsen. [fotos: Lars Bertelsen] PILLEENERG 1] 10 Ingeniøren [byggeri 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] energi] Ingeniøren 1] 11 Sparehaner giver flere vandskader Af Thomas Lemke thl@ing.dk Sparehaner og vandmålere indeholder messing, som overraskende viser sig at tære mange vandrør i husstande og i virksomheder. Resultatet er al 1] 10 Ingeniøren [byggeri 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] energi] Ingeniøren 1] 11 Sparehaner giver flere vandskader Af Thomas Lemke thl@ing.dk Sparehaner og vandmålere indeholder messing, som overraskende viser sig at tære mange vandrør i husstande og i virksomheder. Resultatet er al 1] 12 Ingeniøren [byggeri 24.11.2006 [nr. 47] ANVISNINGER FRA STATENS BYGGEFORSKNINGSINSTITUT SBI-anvisninger præsenterer konkrete byggetekniske løsninger og metoder, som SBI anbefaler på baggrund af egen og andres forskning samt erfaringer indhentet fra praksis. Løsninger og metoder kan berøre p Intet kan stoppe dig nu. IfWhefj_b,& L[b[Z[dZ[iWb]ifh_i Skift til et produkt, der er udviklet specielt til dig. Ia_jhW7kje97:BJj_b[jW7kjeZ[iaiXhWdY[# if[Y_Åaa[fheZkaj[hj_bXo]][XhWdY[d_dZkij# h_[d[bb[h_dhWijhkajkhi[ajeh[d$:_ii[fheZkaj[h ]_l[hZ_]:M=#aecfWj_X_b_j[je]ijehj[]d[aWfW# Y_j[jl_ba[jaWdcha 1] 14 Ingeniøren [ugens foto sådan [set 24.11.2006 [nr. 47] MARSK. Et kig ud over marskområdet Elkhorn Slough State Marine Reserve i Monterey Bay ved den californiske kystlinje. Her vil miljømyndighederne trods ihærdige protester fra lokale fiskere skabe USAs mest udstrakte netværk af beskytted HVIS DENNE ANNONCE VAR EN HANDSKE, HAVDE DU LIGE FÅET EN LUSSING ...VI UDFORDRER UNGE INGENIØRER TIL ET 2-ÅRIGT INTERNATIONALT OLIE & GAS TRAINEE-FORLØB. Vi søger de 12 bedste nyuddannede ingeniører, som ønsker en international karriere inden for Olie & Gas. Tag handsken op og læs mere om udfordrin 1] 16 Ingeniøren [trafik 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] trafik] Ingeniøren 1] 17 Danmark har brug for en trafikvision IKORTHED 䊏 Løsninger Så længe politikerne ikke ved, hvad de vil med Danmarks trafik, nytter det ikke at snakke om løsninger på trafikproblemer. Derfor må politikerne 1] 16 Ingeniøren [trafik 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] trafik] Ingeniøren 1] 17 Danmark har brug for en trafikvision IKORTHED 䊏 Løsninger Så længe politikerne ikke ved, hvad de vil med Danmarks trafik, nytter det ikke at snakke om løsninger på trafikproblemer. Derfor må politikerne 1] 18 Ingeniøren [trafik 24.11.2006 [nr. 47] Fortsat fra 1] 16-17 Saml udvikling i centrene UDSKIFTNING I INGENIØRENS TRAFIKKOMMISSION Investeringerne i infrastruktur bør gå til vækstcentrene, mener trafikkommissionen Af Birgitte Marfelt og Ulrik Andersen bim@ing.dk og ula@ing.dk Når man ser Du kan gøre en forskel og hjælpe en kollega Det er barskt at arbejde som ingeniør i verdens brændpunkter specielt når man ser børn, der dør, fordi de ikke har en brønd og derfor ikke kan få noget så basalt som rent drikkevand. Men når det virker mest uoverskueligt, hjælper det at have nogen bag sig 1] 20 Ingeniøren [antipartikler 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] antipartikler] Ingeniøren Kræft kan behandles med partikelfysik På CERN samarbejder forskere på tværs af fagdiscipliner fra hele verden på at udvikle en ny behandling til brug i fremtidig kræftbehandling Af Gitte Willumsen 1] 20 Ingeniøren [antipartikler 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] antipartikler] Ingeniøren Kræft kan behandles med partikelfysik På CERN samarbejder forskere på tværs af fagdiscipliner fra hele verden på at udvikle en ny behandling til brug i fremtidig kræftbehandling Af Gitte Willumsen 1] 22 Ingeniøren [energiforsyning 24.11.2006 [nr. 47] Flydende kernekraft til indefrosne russiske byer Russisk konsortium mener, at flydende kernekraft-værker er løsningen for byer i Ruslands mest øde områder. Miljøorganisationer er skeptiske Arkhangelsk GE ERI SV Severodvinsk FINLAND ND SLA 1] 22 Ingeniøren [energiforsyning 24.11.2006 [nr. 47] Flydende kernekraft til indefrosne russiske byer Russisk konsortium mener, at flydende kernekraft-værker er løsningen for byer i Ruslands mest øde områder. Miljøorganisationer er skeptiske Arkhangelsk GE ERI SV Severodvinsk FINLAND ND SLA 1] 24 Rejs med hjerte, hjerne og holdning Ingeniøren [industrihistorie 24.11.2006 [nr. 47] Manden med cigaren Ny bog fortæller historien om DKW-fabrikkens grundlægger, Jørgen Skafte Rasmussen, som var en af de allerstørste danske ingeniør-iværksættere 䉰 RASENDE. Her sidder Jørgen anmeldelse Sk 1] 26 Ingeniøren [kulilteudslip 24.11.2006 [nr. 47] Fra Umuligt at finde 670 ejere af livsfarlige gasfyr Penge driver hacking fremad Af Jesper Stein Sandal redaktion@ing.dk Sikkerhedsfirmaet Symantec advarer om, at bølgen af økonomisk motiveret hacking langtfra har toppet endnu. Hverken Vaill 24.11.2006 [nr. 47] rumnyt] Ingeniøren Indien barsler med bemandet rumprogram 䉰 REDESIGN. Indien vil ombyg- ge sin GSLV-raket så den kan benyttes til bemandede opsendelser i det nye rumprogram . [foto: ISRO] betaler for hvert 2.000 megawatt kraftværk, som bygges. ISRO har endnu ikke frigivet de 1] 28 24.11.2006 [nr. 47] N AT U R V I D E N S K A B Af Jens Ramskov ram@ing.dk I SIKKERHED. Leopard slapper af i Serengeti parken i forvisning om, at krybskytterne holdes i ave. [foto: Science] Patruljering mod krybskytter virker Af Jens Ramskov ram@ing.dk Der findes to måder til at beskytte 1] 28 24.11.2006 [nr. 47] N AT U R V I D E N S K A B Af Jens Ramskov ram@ing.dk I SIKKERHED. Leopard slapper af i Serengeti parken i forvisning om, at krybskytterne holdes i ave. [foto: Science] Patruljering mod krybskytter virker Af Jens Ramskov ram@ing.dk Der findes to måder til at beskytte 1] 30 2PUUHU0L[HUH Ingeniøren [produktnyt 24.11.2006 [nr. 47] læser[info redigeret af Hans Peter Lomholt Bruun [pinfo@ing.dk] 䊏 7OI ZZZSHRWHFKGN KrakTeknik den nemme vej til de tekniske brancher Tlf. 4595 6632 www.krakteknik.dk SPJÆLDMOTORER VENTILMOTORER MOTORVENTILER TLF 8652 4400 FAX 8 24.11.2006 [nr. 47] debat] Ingeniøren 1] 31 Fremtidens patenter Teknologirådets rapport mangler stadig klarhed og dybde Af George Brock-Nannestad European Patent Attorney,Patent Tactics, Gentofte Der er gået ideologi i den europæiske debat om software-patenter Under denne overskrift (som nok e TEKNIKKENS GRÆNSELAND Redigeret af Jens Ramskov ram@ing.dk Hemmeligheden bag middelalderkeramik Når kemikere, alkymister og metalluger i Middelalderen skulle bruge smeltedigeler foretrak de dem, der kom fra Hesse i Tyskland, som var af langt bedre kvalitet end hvad, der kunne laves andre steder. Å Karriere ledelse Sundhedsforsikringer populært frynsegode uddannelse job Industrien svigter Kun få tilmeldinger til ny masteruddannelse i vindenergi. Stadig flere private ingeniørvirksomheder sikrer deres medarbejdere adgang til behandling uden om køen, hvis de bliver syge. 2] 3 2] 2 2 [nr 2] 2 Ingeniøren [nyheder Microsoft er Danmarks bedste arbejdsplads 䊏 Det er en amerikansk gigant, der i år løber med titlen som Danmarks Bedste Arbejdsplads i konkurrencen af samme navn, som Great Place to Work Institute gennemfører for sjette år i træk. Ud over topplaceringen blandt de 108 arbej 2] 2 Ingeniøren [nyheder Microsoft er Danmarks bedste arbejdsplads 䊏 Det er en amerikansk gigant, der i år løber med titlen som Danmarks Bedste Arbejdsplads i konkurrencen af samme navn, som Great Place to Work Institute gennemfører for sjette år i træk. Ud over topplaceringen blandt de 108 arbej 2] 4 Ingeniøren [ingeniørmangel 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] ingeniørmangel] Ingeniøren 2] 5 Her fødes Indiens tekniske elite fokus Indian Institute of Technology uddanner nogle af de dygtigste ingeniører i verden. Men der for få af dem, og derfor skal IIT nu hjælpe med at hæve kval 2] 4 Ingeniøren [ingeniørmangel 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] ingeniørmangel] Ingeniøren 2] 5 Her fødes Indiens tekniske elite fokus Indian Institute of Technology uddanner nogle af de dygtigste ingeniører i verden. Men der for få af dem, og derfor skal IIT nu hjælpe med at hæve kval 2] 6 Ingeniøren [forandringsledelse 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] struktur] Ingeniøren 2] 7 MOTIVATION. Morten Rostgaard Stender er den nordiske ansvarlige for kulturmødet mellem de opkøbte medarbejdere og dem, der i forvejen arbejder i CSC. For ham er kommunikation og involvering af 2] 6 Ingeniøren [forandringsledelse 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] struktur] Ingeniøren 2] 7 MOTIVATION. Morten Rostgaard Stender er den nordiske ansvarlige for kulturmødet mellem de opkøbte medarbejdere og dem, der i forvejen arbejder i CSC. For ham er kommunikation og involvering af 2] 8 Ingeniøren [debat 24.11.2006 [nr. 47] Jørgen Mads Clausen. Ingeniør og koncernchef for Danfoss. Om virksomhedens bestræbelser på at fremme den interne innovation. Til Jyllandsposten I de fleste store virksomheder er det næsten altid tilfældigheder, der afgør, om en ny idé kommer ind i organ 24.11.2006 [nr. 47] navne] Ingeniøren 2] 9 NYT OM NAVNE: nyt job runde år Morten Ladefoged Nielsen er ansat som ingeniør i Division Byggeri hos Carl Bro, Esbjerg. Per Christensen er ansat som ingeniør og afdelingschef i Division Byggeri hos Carl Bro, Odense. Peter Brøndum er ansat som ingeniør 2] 10 Ingeniøren [annonce 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] annonce] Ingeniøren NYT FRA IDA ØST-VEST JYLLAND VIDEN DER STYRKER Højenergifysisk dialog Af KOLOFON: IDAvisen er medlemsinformation fra IDA, Ingeniørforeningen i Danmark, og siderne redigeres af IDAs kommunikationsafdeling. 2] 10 Ingeniøren [annonce 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] annonce] Ingeniøren NYT FRA IDA ØST-VEST JYLLAND VIDEN DER STYRKER Højenergifysisk dialog Af KOLOFON: IDAvisen er medlemsinformation fra IDA, Ingeniørforeningen i Danmark, og siderne redigeres af IDAs kommunikationsafdeling. 2] 12 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] ledige [stillinger Indleveringsfrist i udgivelsesugen: Tirsdag kl. 14.00 for ufærdigt og elektronisk materiale. Kl. 16.00 for reproklart materiale. Kontakt: Brian Bjørnstad 3326 5377 Helle Kirk 3326 5376 Søren Schønemann 3326 5358 Servicecente 2] 12 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] ledige [stillinger Indleveringsfrist i udgivelsesugen: Tirsdag kl. 14.00 for ufærdigt og elektronisk materiale. Kl. 16.00 for reproklart materiale. Kontakt: Brian Bjørnstad 3326 5377 Helle Kirk 3326 5376 Søren Schønemann 3326 5358 Servicecente 2] 14 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] Ingeniør med en skæv vinkel? Spin Doc Design søger 2 kreative maskiningeniører Innovativt design- og konstruktionsfirma har brug for dig, hvis du: - har minimum 3 års erfaring som maskiningeniør kan levere professionelle og kreative løsninger på P 2] 14 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] Ingeniør med en skæv vinkel? Spin Doc Design søger 2 kreative maskiningeniører Innovativt design- og konstruktionsfirma har brug for dig, hvis du: - har minimum 3 års erfaring som maskiningeniør kan levere professionelle og kreative løsninger på P 2] 16 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren Køleingeniør/maskinmester Jobbet Vedligeholdelse og udbygning af kunderelationer Udarbejdelse og opfølgning af tilbud Projktering og kunderådgivning 463.)/8)6-2+70)()6 1BSUOFSTLBCNFECZHHFMFEFMTFO ,PP 2] 16 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren Køleingeniør/maskinmester Jobbet Vedligeholdelse og udbygning af kunderelationer Udarbejdelse og opfølgning af tilbud Projktering og kunderådgivning 463.)/8)6-2+70)()6 1BSUOFSTLBCNFECZHHFMFEFMTFO ,PP 2] 18 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren 2] 19 Area Manager for Technical Sales Marketing, Sales and Service Department Ingeniør, landinspektør, geodæt e.lign. med GPS-viden Udfordring til en erfaren teknisk chef Er du det teknisk faglige fyr 2] 18 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren 2] 19 Area Manager for Technical Sales Marketing, Sales and Service Department Ingeniør, landinspektør, geodæt e.lign. med GPS-viden Udfordring til en erfaren teknisk chef Er du det teknisk faglige fyr 2] 20 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren 2] 21 EBK HUSE A/S SØGER Ørnens overblik 6611 BYGNINGSINGENIØR SOM LEDER AF KONSTRUKTIONSAFDELINGEN Se mere om jobbet på www.ebk.dk Fremtidens produktspecialist Du får en nøglerolle, hvor du arbejde 2] 20 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren 2] 21 EBK HUSE A/S SØGER Ørnens overblik 6611 BYGNINGSINGENIØR SOM LEDER AF KONSTRUKTIONSAFDELINGEN Se mere om jobbet på www.ebk.dk Fremtidens produktspecialist Du får en nøglerolle, hvor du arbejde 2] 22 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] Byggesagsbehandler til Teknik og Miljø Tiltrædelse pr. 1. januar 2007 eller snarest derefter - med et ugentligt timetal på 37. Stillingen er ledig i byggeafdelingen, som varetager byggesagsbehandling, landzoneadministration, di 2] 22 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] Byggesagsbehandler til Teknik og Miljø Tiltrædelse pr. 1. januar 2007 eller snarest derefter - med et ugentligt timetal på 37. Stillingen er ledig i byggeafdelingen, som varetager byggesagsbehandling, landzoneadministration, di 2] 24 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren 2] 25 Furesø Kommune Online Spring ind i det nye år med Furesø Kommune! Chefkonsulent (koordinator) som miljømedarbejder eller vej- og trafikekspert Brænder du for at arbejde professionelt med dit f 2] 24 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren 2] 25 Furesø Kommune Online Spring ind i det nye år med Furesø Kommune! Chefkonsulent (koordinator) som miljømedarbejder eller vej- og trafikekspert Brænder du for at arbejde professionelt med dit f 2] 26 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren 2] 27 Jord- og grundvandsforurening, Aalborg møder, forelæsninger m.v. Mobile Robot Navigation Ingeniør Dansk Fjernvarme i Kolding Den danske energisektor er midt i en spændende udvikling, der medfør 2] 26 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] stillinger] Ingeniøren 2] 27 Jord- og grundvandsforurening, Aalborg møder, forelæsninger m.v. Mobile Robot Navigation Ingeniør Dansk Fjernvarme i Kolding Den danske energisektor er midt i en spændende udvikling, der medfør 2] 28 Ingeniøren [stillinger 24.11.2006 [nr. 47] Projektkonsulent til Realdania Realdania søger projektkonsulent med sigte på at styrke arbejdet inden for fokusområdet Bygningsarven og Kulturmiljøet. I samarbejde med kolleger, netværk og partnere skal du medvirke til at oparbejde en høj faglig kv jobfinder] Ingeniøren 24.11.2006 [nr. 47] Nyeste stillinger på Jobfinder.dk Stilling 2] 29 330 ingeniør- og maskinmesterjob på Jobfinder.dk Arbejdsgiver Kviknr. Stilling Arbejdsgiver Kviknr. Stilling Arbejdsgiver Applikationsingeniører B&R Industriautomatisering A/S 328786090 Test ans 2] 30 Ingeniøren [jobfinder 24.11.2006 [nr. 47] Geoteknik Projektleder/Bygningsingeniør Ingeniør til Odense kontor søges til vores tekniske afdeling i Højbjerg. Online www.dan-ejendomme.dk Projektleder med flair for geoteknik og kunderelationer søges. www.sjas.dk Kviknr. 328783660 Kviknr. 3 24.11.2006 [nr. 47] annonce] Ingeniøren 2] 31 1 2 Nordjylland Kloge medarbejdere - Sådan leder du dem! Vidensmedarbejdere lever ikke kun af pebernødder - men vi vil servere nogle til dette arrangement, som handler om, hvordan vi skaber rum for kreativitet og innovation uden at miste sammenhængs Ingeniøren [annonce 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] annonce] Ingeniøren 2 Østjylland/fortsat 5-dages bustur til Harzen SeniorGruppen i Østjylland arrangerer en 5-dages bustur til Harzen. Opsamling kan efter aftale ske langs den jyske motorvej i sydgående retning. Vi skal de næste 4 døg Ingeniøren [annonce 24.11.2006 [nr. 47] 24.11.2006 [nr. 47] annonce] Ingeniøren 2 Østjylland/fortsat 5-dages bustur til Harzen SeniorGruppen i Østjylland arrangerer en 5-dages bustur til Harzen. Opsamling kan efter aftale ske langs den jyske motorvej i sydgående retning. Vi skal de næste 4 døg 2] 34 Ingeniøren [annonce 24.11.2006 [nr. 47] 4 Mødekalender Nordjylland Dato Tid Titel/Sted Ing.nr. Arrangør 24.01 17.30 Havhingsten - foredrag / Snekken, Vindeboder 16, Roskilde 45 Roskilde-Køge Afdeling, Maskin-& Produktionsteknisk Gruppe Sjællands Region 70041 01.02 18.00 Oplev Folketi Danske virksomheder sprudler af kreativitet Læs mere i magasinet med Ingeniøren i dag 2006 INNOVATION, DER VIL VIDERE Ingeniørens Bagside Postboks 373, 1503 Kbh. V bagsiden@ing.dk Embedded Wireless Vi har selv vendt en kirke xtel.dk Da redaktøren kastede med sten i sit eget medie(glas)hus [ugens selvmål LUFTSPEJLING. På Jobfinder er vi ikke spor bedre end Autodesk. Hug dit egen brænde og du vil få varmen to