15.12.2006 [nr. 50] debat] Ingeniøren Forskersamfundet er bedst til selv at holde justits. Hvis vi siger dumme og usaglige ting i debatten, så skal vore kolleger nok korrigere. Det er bedre, end at ledelsen blander sig. Hvis ledelsen begynder at gribe ind over for forskernes bidrag til den offentlige debat, bliver resultatet på længere sigt selvcensur. Peter Sandøe, professor ved KVL. Om forskernes ytringsfrihed efter universitetsreformen. Til tilsskriftet Forskerforum 2] 9 SKRIV KORT! Indlæg under 300 ord kommer hurtigst i bladet. Redaktionen forbeholder sig ret til at redigere. Husk at oplyse titel eller uddannelse. Send venligst indlæg til debatredaktør Erik LyngsøPetersen på e-mail debat@ing.dk eller til Ingeniøren, Skelbækgade 4, postboks 373, 1503 Kbh.V IDAs trafikpolitik I stedet for dette mediestunt burde vi have søgt samarbejde med fagfolk Af Frans Andersen Ingeniør, Brønderslev Kære Lars Bytoft. Tak for dine kommentarer til mit åbne brev i Ingeniøren nr. 48. Du svarer ikke fuldt ud på de konkrete spørgsmål, jeg stillede dig, men du tilkendegiver dog uforbeholdent, at IDA mere og mere antager karakter af at være en (fag)politisk forening. Den faglige del, såsom varetagelse af medlemmernes arbejds- og arbejdsretslige forhold, og den fagtekniske del, såsom de talrige fagtek- Hvordan skulle IDA dog kunne repræsentere medlemmernes individuelle politiske holdninger? niske selskaber og grupper, godtager jeg fuldt ud som naturlige dele af IDAs aktiviteter. Ligeledes tilslutter jeg mig varmt, at IDA deltager i samfundsdebatten med opstilling af visioner, mål og konsekvensanalyser, for at rådgive samfundet inden for de talrige fagområder, hvor medlemmerne har ekspertise. Den politiske del, hvor nogen selvbestaltet anviser politiske midler til at opnå mål, er jeg der imod helt uenig i! Hvordan skulle IDA dog kunne repræsentere medlemmernes individuelle politiske holdninger? Det har IDAs medlemmer herunder formanden derimod fuld adgang og ret til at udtrykke i alle sammenhænge. På egne vegne! Og derfor har du helt uret i, at jeg skulle være negativ over for, at IDA beskæftiger sig med de trafikale udfordringer. Og jeg er heller ikke ked af det, såret eller bekymret! Jeg synes, det er aldeles glimrende! Men jeg er vred over, som medlem af IDA, at blive taget til indtægt for politiske synspunkter såsom Ingeniører ønsker kollektiv trafik og ønsker indførsel af kilometerafgift på bilkørsel. På baggrund af en påstået analyse efter en spørgeskemaundersøgelse blandt mindre end en pct. af IDAs medlemmer. Hvor du i dit svar- brev til mig nu har oplyst, at behovet for de 200 milliarder kr. til kollektive trafiksystemer ikke har baggrund i noget konkret (må skulle forstås som uden analyse og sammenhænge), men er en skønsmæssig ramme fremkommet ved, at vi har gjort os tanker og refleksioner! Mener du, at dette styrker IDAs troværdighed og indflydelse? Jeg mener Nej. Men vi har da fået skabt konflikt mellem transportformerne. Og efterladt IDAs medlemmer som en flok får, såfremt nogen skulle spørge ind til de 200 milliarder kr. Du svarede ikke på spørgsmålet i mit første brev, så jeg spørger igen: Hvem er vi? Du anfører også i dit svarbrev, at vi efter din mening loyalt har fremført de prioriteringer, som medlemmerne pegede på i spørgeskemaundersøgelsen. Ja, andet ville da også være utænkeligt! Et af spørgsmålene omhandlede: Indførelse af letbaner i København. Til dette svarede 67,5 pct. af deltagerne I høj eller nogen grad vigtigt. I P1-formiddag udsendelsen gik du varmt og vedholdende ind for letbaner! Et andet spørgsmål omhandlede: Roadpricing i alle større byer (eller kun i København). Til alle større byer svarede 43,6 pct. og (kun i København 67,7 pct.) I høj- eller nogen grad vigtigt. Du gik helhjertet ind for kilometerafgifter gennem udsendelsen! Et tredje spørgsmål omhandlede: Udbygning med flere og bedre motorveje og større indfaldsveje til alle større byer. Til dette svarede 62,4 pct. af deltagerne I høj eller nogen grad vigtigt. I P1-formiddag udsendelsen afviste du fuldstændig denne mulighed under henvisning til, at man jo ikke kunne bygge vejene i lag! Mener du, at det er loyalt? Jeg mener Nej. Kunne vi ikke, i stedet for dette gennemførte stunt, have søgt samarbejde med andre, der arbejder parallelt og troværdigt i samme sag, manifesteret ved nedsættelse af en uvildig og bredt sam- mensat kommission, der definerer egne mål og efterfølgende rapporterer kommissionens holdninger og ikke IDAs holdninger? F.eks. vores eget fagblad Ingeniøren? ⵧ Svar fra IDA At tage konstruktivt del i debatten handler efter min mening ikke blot om at pege på problemerne, men også om at komme med forslag til en løsning. Og det er, hvad vi har gjort i forbindelse med transportundersøgelsen. En løsning, der i øvrigt også er at genfinde i hovedrapporten for det netop afsluttede Energiår, hvor transportområdet havde en fremtrædende placering som et både miljø- og energimæssigt problembarn. Som resultat af Energiåret, hvor der har været deltagelse af en række af IDAs fagtekniske selskaber, herunder Vej- og Byplanforeningen, har IDA netop offentliggjort rapporten: Ingeniørforeningens Energiplan 2030, som ligger på www.IDA.dk Her kan du finde meget mere om problemstillinger i trafikken, ligesom du kan finde baggrund for, at de 200 mia kr., du anfægter, ikke er helt hen i vejret. Vi kan ikke alle sammen være enige om alt. Det ville også skabe en statisk verden, og det er jo ikke dén vej, vi ingeniører ellers er kendt for. Det grundlag, jeg har udtalt mig på, nemlig transportundersøgelsen fra oktober 2006 og nu altså Energiplan 2030 ligger frit tilgængeligt på IDA.dk Jeg synes fortsat, at jeg loyalt har fremsat de prioriteringer, der altså blev peget på i transportundersøgelsen. Men som jeg skrev til dig sidst, kan vi ikke alle sammen være enige om alt. Det ville også skabe en statisk verden, og det er jo ikke dén vej, der giver den udvikling, vi ingeniører ellers er kendt for. Venlig hilsen Lars Bytoft Formand Hospitalsmanagement Behandlingsgarantien stiller nye krav til offentlig ledelse Af Ole Poul Hansen Cand.polit., konsulent, Århus Det er utænkeligt, at politikerne har mod til at afskaffe behandlingsgarantien for kræftpatienter igen, selv om vore nabolande kun kan sælge behandlingskapacitet, fordi de ikke har haft mod til at indføre en tilsvarende garanti. Så lad os i stedet for at fortsætte diskussionen om syndebukke finde ud af, hvordan garantien kan komme til at virke. Behandling i udlandet må anses for en kortsigtet kostbar og upraktisk løsning. Grunden til, at ministeren, Sundhedsstyrelsen og hospitalerne i årevis har fået lov til at sove i timen er, at vi ikke har tradition for uafhængig overvågning af den offentlige service. Den manglende overvågning har betydet, at ministeren ikke har fået vigtige informationer, men han har åbenbart heller ikke afkrævet disse. Vi har strålekanoner, som i visse tilfælde kun bruges seks-syv timer om ugen, og man taler om manglende ressourcer. Bl.a. tilbagemeldingen fra Vejle amtsråds besøg på kræftafdelingen på et hospital i Kiel bekræfter, at en betydelig del af problemet er organisatorisk. I Danmark har vi endnu ingen tradition for målstyring inden for den offentlige service. Men heldigvis tog man allerede i 1991, som noget enestående i dansk offentlig service, beslutning om en behandlingsgaranti for kræftpatienter selv om det er åbenbart, at man ikke kunne overskue konsekvenserne. Garantien sikrer, at man har et pejlemærke at styre efter. Men hvad er det så, der har svigtet? Man administrerer på livet løs, men glemmer at opfyldelsen af garantien kræver innovativ manage- Man administrerer på livet løs, men glemmer at opfyldelsen af garantien kræver innovativ management. ment. En stærk innovationskultur i det offentlige forudsætter en socialt forankret entreprenørkultur i den offentlige service og en villighed til at trække bredt på den begrænsede danske ressourcebase også fra den private sektor. En sådan kultur eksisterer for tiden ikke i Danmark. Derudover mangler det offentlige tradition for uafhængig afrapportering som en del af en managementkultur. En opstramning af Sundhedsstyrelsens arbejde løser langt fra problemerne. Det samme gælder den foreslåede patientombudsmand. En mere langsigtet løsning på behandlingsgarantien består efter min opfattelse af tre komponenter. Der må indføres konkurrence om servicekontrakter indgået mellem sygehusene og de nye regioner, staten må etablere et uafhængigt overvågningssystem og yderligere ressourcer til hospitalerne må kun tilføres på grundlag af de indgåede godkendte servicekontrakter. Næsten halvdelen af nationalproduktet spenderes i dag i offentlige sektorer med svag innovation og en tvivlsom produktivitet. Regionerne må indgå kontrakter med sygehuse i egne eller andre regioner evt. med udenlandske operatører. Sygehusene må ved udarbejdelse af tilbudene finde innovati- ve løsninger på arbejdstilrettelæggelse, medindflydelse og motivation, rekruttering, samarbejde med den private sektor m.v. Sundhedsstyrelsen skal have ansvar for at rådgive om udviklingen også af managementsystemer men vil være inhabil, hvad angår den løbende rapportering. Der må etableres en uafhængig overvågningsfunktion. Dette system skal åbne op for nytænkning, der leder til gennemsigtighed og et bredt forankret resultatansvar og dermed til omkostningseffektive løsninger. Disse innovative tiltag kan gradvis udstrækkes til anden offentlig service inden for rammerne af en samlet servicereform. Fastholdelsen af det danske velfærdssamfund forudsætter en veludviklet international konkurrenceevne baseret på en høj, innovationsdrevet produktivitet og risikovillighed i alle vigtige sektorer. Næsten halvdelen af nationalproduktet spenderes i dag i offentlige sektorer med svag innovation og risikovillighed og en tvivlsom produktivitet. Danmarks nuværende konkurrencedygtighed skyldes i høj grad at vore konkurrenter har de samme problemer. Men hvor længe? Hvis de offentlige servicesektorer skal bidrage til at vore forventninger til fremtidens velfærdsservice kan opfyldes, må der gøres noget ved de ovennævnte problemer. Al offentlig virksomhed bør i princippet bygges op omkring tre indsatsområder: 1. Fastsættelsen af relevante, men også ambitiøse servicemål. 2. En innovationsdrevet fremstilling af offentlig service. 3. En uafhængig og resultatfokuseret kvalitetskontrol. Hovsaløsninger klarer ikke problemerne. ⵧ 15.12.2006 [nr. 50] viden, der vil videre Forskerne skal gå ind i business Månebase bliver international Regeringen vil bygge bro over kløften mellem universiteter og business. Men det bliver først en succes, når forskerne vinker farvel til lønmodtagerkulturen, mener venturekapitalisten Søren Hou leder 1] 2 15.12.2006 [nr. 50] Ingeniøren [debat Fuglesang i rummet Det er spændende at være svensker i disse dage, hvor astronauten Christer Fuglesang vandrer om i det himmelske og pratar på sit modersmål til alle os jordlinge, der gider at høre efter. Ikke siden Bjørn Borg eller Ingemar Stenma Boarfkdbkf14o G Fkqbobppboboarafdclo _vddbqbhkfh Kbg Kbg Ipfhhbsfabob Kbg G Boarqfikvbcdifdb racloaofkdbo Kbg Boardlaqfiqhljjrkfhbob jbajkdbcddormmbo G G G Hbaboarafd)esfparphipfaab pqfiibmhlkqlobqebibadbk G Q14oarqdbkpso Kbg G Kbg Ibabipbldmolgbhqibabipbf _vddb_okebkboklhfhhb kldbqc 1] 4 Ingeniøren [debat 15.12.2006 [nr. 50] Polonium Litvinenko blev formentlig myrdet ved hjælp af isotopen bly-210 Af Henrik Loft Nielsen Lektor, civilingeniør, Egå stråling, der vil kunne afsløres af detektorerne i lufthavnen. Der findes en langt mere effektiv måde, hvorpå man kan udnytte pol VI SØGER INGENIØRER MED SAMME STORHED OG GENIALITET SOM OS SELV ... OG YDMYGHED, SELVFØLGELIG! Vi søger 100 ingeniører, økonomer og andre akademikere. Men vi ansætter helst på anbefaling fra de bedste og mest ydmyge. Så hvis du kender Shiraz her eller en anden hos COWI, så hør om de vil lægge et go kort nyt Arktis er smeltet i 2040 䊏 Amerikanske forskere har offentliggjort nye resultater, som indikerer, at isen på Arktis kan være smeltet i 2040. Ifølge forskernes computermodeller, Community Climate System Model, vil der muligvis kun være en smule permanent is tilbage langs Grønlands og Canada kort nyt Arktis er smeltet i 2040 䊏 Amerikanske forskere har offentliggjort nye resultater, som indikerer, at isen på Arktis kan være smeltet i 2040. Ifølge forskernes computermodeller, Community Climate System Model, vil der muligvis kun være en smule permanent is tilbage langs Grønlands og Canada 1] 8 Ingeniøren [trafik 15.12.2006 [nr. 50] Forslag: Maks. 500 m til bussen Nyt trafikoplæg fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører Af Birgitte Marfelt bim@ing.dk Indret et offentlig transportnet, så alle borgere fra Gedser til Skagen maksimalt har 500 meter til nærmeste busstoppested eller togs #OOL USINESS YGNINGSKLING ER NDVENDIG NÍR INDEKLIMAET SKAL SIKRES FOR MEDARBEJDERE OG INSTALLA TIONER I MODERNE GLASKLDT KONTORHUSBYGGERI (ERTIL ER VAND ET UDBREDT MEDIUM DER UDMRKER SIG VED LAV TOKSIDI TET OG HJ VARMEFYLDE 4IL GEN GLD ER DEN OPNÍELIGE FREM RETURLBS DIFFERENSTEMPERA TUR BESKEDEN IDE 1] 10 KrakTeknik.dk - teknisk set den bedste Tlf. 4595 6632 www.krakteknik.dk Udvikling af en økologisk model for havmølleparker Små og mellemstore virksomheder indbydes til forskningssamarbejde med støtte fra Det Strategiske Forskningsråd. (se mere på www.fist.dk under nyheder og på www.dmu.dk/ 1] 10 KrakTeknik.dk - teknisk set den bedste Tlf. 4595 6632 www.krakteknik.dk Udvikling af en økologisk model for havmølleparker Små og mellemstore virksomheder indbydes til forskningssamarbejde med støtte fra Det Strategiske Forskningsråd. (se mere på www.fist.dk under nyheder og på www.dmu.dk/ 1] 12 Ingeniøren [affald 15.12.2006 [nr. 50] 15.12.2006 [nr. 50] affald] Ingeniøren 1] 13 indsigt DYRERE AT KOMME AF MED AFFALD Nye EU-regler gør affald til en vare. Og regningen kan ramme både virksomheder og private forbrugere IKORTHED EU vil ska- be et frit marked for erhvervsaffald. De 1] 12 Ingeniøren [affald 15.12.2006 [nr. 50] 15.12.2006 [nr. 50] affald] Ingeniøren 1] 13 indsigt DYRERE AT KOMME AF MED AFFALD Nye EU-regler gør affald til en vare. Og regningen kan ramme både virksomheder og private forbrugere IKORTHED EU vil ska- be et frit marked for erhvervsaffald. De 1] 14 Ingeniøren [juletræer 15.12.2006 [nr. 50] Dit juletræ har sin rod i Georgien Langt de fleste nordmannsgraner, der er danskernes foretrukne juletræ, bliver sået med frø fra den samme bjergskråning i regionen Ambrolauri Af Anne Egede redaktion@ing.dk Når vi bevæbnet med fukssvans i den komme Temaer i Ingeniøren 2007 I 2007 byder Ingeniøren på en lang række spændende temaer og magasiner. Temaer i Ingeniøren Magasiner Produktion Profil 2007 Uge 3, 5, 8, 11, 15, 18, 21, 24, 33, 35, 38, 41, 44, 47 Uge 19 Elektronik Rank 1000 Uge 4, 7, 10, 13, 17, 20, 34, 37, 40, 45, 48 Uge 43 Byg 1] 16 xtra.ida.dk få både rabat, bonus og kredit Ingeniøren [optik 15.12.2006 [nr. 50] 15.12.2006 [nr. 50] 1] 17 Elektroniske og mekaniske komponenter til brug i tele- og elektronikindustrien Snells lov vendt på hovedet Forskerne er godt på vej til at virkeliggøre drømmen om den perfekte lin 1] 16 xtra.ida.dk få både rabat, bonus og kredit Ingeniøren [optik 15.12.2006 [nr. 50] 15.12.2006 [nr. 50] 1] 17 Elektroniske og mekaniske komponenter til brug i tele- og elektronikindustrien Snells lov vendt på hovedet Forskerne er godt på vej til at virkeliggøre drømmen om den perfekte lin 1] 18 Ingeniøren [om Ingeniøren 15.12.2006 [nr. 50] Kavalkade: Bladsatire i Ingeniøren gennem 25 år Af Magnus Bredsdorff mbr@ing.dk Erik Holm Nicolai Østergaard Læs i næste uge ÅRET RUNDT Vind en signeret bog Ingeniøren fejrer Lars Refns 25 år med at vise en ny tegning fra bogen på Ingeniøre 15.12.2006 [nr. 50] rumnyt] Ingeniøren 1] 19 Bemandet base ved Månens pol Nasa begynder at bygge månebasen i 2020, så den er klar til bemanding fire år senere 䉰 MÅNEBASE. Nasas nye planer Af Thomas A. E. Andersen taea@ing.dk om en bemandet base ved Månens pol er åben for internationalt samarbej 1] 20 15.12.2006 [nr. 50] N AT U R V I D E N S K A B Evolutionsteori for galakser Af Jens Ramskov ram@ing.dk Diskussionen om arv og miljø tages også alvorligt blandt kosmologerne. Er galakserne, som vi ser dem i dag, først og fremmest bestemt af betingelserne i den helt unge Univers, eller af hæ 1] 20 15.12.2006 [nr. 50] N AT U R V I D E N S K A B Evolutionsteori for galakser Af Jens Ramskov ram@ing.dk Diskussionen om arv og miljø tages også alvorligt blandt kosmologerne. Er galakserne, som vi ser dem i dag, først og fremmest bestemt af betingelserne i den helt unge Univers, eller af hæ 1] 22 Ingeniøren [produktnyt 15.12.2006 [nr. 50] læser[info redigeret af Hans Peter Lomholt Bruun [pinfo@ing.dk] Min egen KrakTeknik bog?! - klik ind på KrakTeknik.dk Tlf. 4595 6632 www.krakteknik.dk 䊏 Nye Bluetooth-hovedtelefoner Sony lancerer nu tre nye hovedtelefoner, der er tilegnet de br 15.12.2006 [nr. 50] debat] Ingeniøren Sprogrøgt Bioethanol Energitabet på over 50 pct. gør processen urentabel Af Søren Kjærsgård Civilingeniør, Grenå Man kunne ønske at Ingeniøren krævede af sine medarbejdere, at de noterede sig følgende udsagn fra en af John Steinbecks filosofisk indstillede v 15.12.2006 [nr. 50] TEKNIKKENS GRÆNSELAND Julemanden er havnet Rensdyr slår det indre ur fra i patentproblemer vinter og sommer Redigeret af Jens Ramskov ram@ing.dk Når det er forår og efterår, og der er tydelig forskel på dag og nat, er Julemandens rensdyr, som alle andre rensdyr, styret af et i Karriere ledelse Ønskebogen til erhvervslederen uddannelse job 2 [nr. 50] Kortere vej til ingeniørtitlen Fire topledere fra erhvervslivet anbefaler ledelsesbøger til at lægge under juletræet. Kortere tekniske uddannelser skal give merit, hvis for eksempel en installatør vil læse til elektro 2] 2 Ingeniøren [nyheder Tilfredse børnefamilier Tre ud af fire forældre i børnefamilierne er tilfredse med balancen mellem familie- og arbejdsliv, selv om mange finder det stressende at få hverdagen til at hænge sammen. 20 pct. er utilfredse det er typisk dem med lange uddannelser og dem med la 2] 2 Ingeniøren [nyheder Tilfredse børnefamilier Tre ud af fire forældre i børnefamilierne er tilfredse med balancen mellem familie- og arbejdsliv, selv om mange finder det stressende at få hverdagen til at hænge sammen. 20 pct. er utilfredse det er typisk dem med lange uddannelser og dem med la 2] 4 Ingeniøren [konjunkturundersøgelse 15.12.2006 [nr. 50] 15.12.2006 [nr. 50] konjunkturundersøgelse] Ingeniøren 2] 5 DE RIGTIGE MEDARBEJDERE ER DEN STØRSTE UDFORDRING Chefer og ingeniører er enige om næste års tre vigtigste strategiske udfordringer, selv om cheferne bekymrer sig mere om rek 2] 4 Ingeniøren [konjunkturundersøgelse 15.12.2006 [nr. 50] 15.12.2006 [nr. 50] konjunkturundersøgelse] Ingeniøren 2] 5 DE RIGTIGE MEDARBEJDERE ER DEN STØRSTE UDFORDRING Chefer og ingeniører er enige om næste års tre vigtigste strategiske udfordringer, selv om cheferne bekymrer sig mere om rek 15.12.2006 [nr. 50] julegaver] Ingeniøren 2] 7 Ønskebogen under juletræet d e s t u d e r e n d e s erhvervskontakt Af Annika Ipsen aip@ing.dk De Studerendes Erhvervskontakt vil gerne takke virksomheder og studerende for et godt og udbytterigt samarbejde i det forgangne år. Vi ser frem til et g 15.12.2006 [nr. 50] julegaver] Ingeniøren 2] 7 Ønskebogen under juletræet d e s t u d e r e n d e s erhvervskontakt Af Annika Ipsen aip@ing.dk De Studerendes Erhvervskontakt vil gerne takke virksomheder og studerende for et godt og udbytterigt samarbejde i det forgangne år. Vi ser frem til et g 2] 8 Ingeniøren [netværk 15.12.2006 [nr. 50] Danske seniorer hjælper Gambia med iskold idé VESTAFRIKA 䉰 SORTERING. Kooperativets kvinder bærer hver sin kurv fisk fra stranden og tømmer dem i en stor bunke, hvorefter fiskene sorteres. Kun en mindre del af fiskene bliver kølet med is i dag. Kvinde 15.12.2006 [nr. 50] debat] Ingeniøren Forskersamfundet er bedst til selv at holde justits. Hvis vi siger dumme og usaglige ting i debatten, så skal vore kolleger nok korrigere. Det er bedre, end at ledelsen blander sig. Hvis ledelsen begynder at gribe ind over for forskernes bidrag til den offentli 2] 10 Ingeniøren [navne 15.12.2006 [nr. 50] NYT OM NAVNE: Ingeniøren, postboks 373, 1503 Kbh. V, att. Eva Frydendahl eller e-mail: navne@ing.dk. runde år nyt job 1. JANUAR Knud Melballe Olsen, ingeniør, cand. jur., Hillerød 70 år. Lars Waltenburg, civ. ing., er ansat hos A-2 som seniorkonsu 15.12.2006 [nr. 50] annonce] Ingeniøren For Terese FAKTA Schultz og Martin Egholm vakte det mange følelser og bekymringer, da deres kollega blev alvorligt syg af kræft. For hvordan skal man forholde sig? Og hvad siger man? (Foto: Sif Meincke) Kræftens Bekæmpelse tilbyder som hjælp til arbejdsp 2] 12 Ingeniøren [annonce 15.12.2006 [nr. 50] Fortsat fra side 11 NYT FRA IDA FYN VIDEN DER STYRKER IDA Fyn hilser julen velkommen... Af Per Diget, formand IDA Fyn m Her fra Rungsted havn blev ubåden søsat, da Anders Bjerrums system blev testet, så her har han mange gange stået på kanten og s 15.12.2006 [nr. 50] stillinger] Ingeniøren ledige [stillinger Indleveringsfrist i udgivelsesugen: Tirsdag kl. 14.00 for ufærdigt og elektronisk materiale. Kl. 16.00 for reproklart materiale. Kontakt: Brian Bjørnstad 3326 5377 Helle Kirk 3326 5376 Søren Schønemann 3326 5358 Servicecenter: Lon Widex søger INGENIØRER Widex A/S udvikler og producerer højteknologiske høreapparater til gavn for de 500 millioner mennesker verden over, der ikke hører godt. Vi arbejder efter tre nøgleord: Originalitet, målrettethed og pålidelighed. Passer de ord på dig, er du lige den person, vi har brug for. E Widex søger INGENIØRER Widex A/S udvikler og producerer højteknologiske høreapparater til gavn for de 500 millioner mennesker verden over, der ikke hører godt. Vi arbejder efter tre nøgleord: Originalitet, målrettethed og pålidelighed. Passer de ord på dig, er du lige den person, vi har brug for. E Brandtekniske rådgivere DBI søger brandingeniører til Hvidovre og Århus Vi udvider vores stærke team af brandtekniske rådgivere i såvel Hvidovre som i det jyske. Er du vores nye kollega? Du bliver tilknyttet Brand- og sikringsteknisk afdeling og kommer til at arbejde sammen med gode kolleger i Hv Brandtekniske rådgivere DBI søger brandingeniører til Hvidovre og Århus Vi udvider vores stærke team af brandtekniske rådgivere i såvel Hvidovre som i det jyske. Er du vores nye kollega? Du bliver tilknyttet Brand- og sikringsteknisk afdeling og kommer til at arbejde sammen med gode kolleger i Hv Ingeniøren [stillinger ... gerne med konsulent-ambitioner Intergraph søger en kollega, som skal indgå i et team af dygtige udviklere og konsulenter i vores ledningsregistreringsgruppe. Vores kunder er nordiske forsynings- og kommunikationsvirksomheder. Intergraph tilbyder en spændende og alsidig k Ingeniøren [stillinger ... gerne med konsulent-ambitioner Intergraph søger en kollega, som skal indgå i et team af dygtige udviklere og konsulenter i vores ledningsregistreringsgruppe. Vores kunder er nordiske forsynings- og kommunikationsvirksomheder. Intergraph tilbyder en spændende og alsidig k 2] 20 Ingeniøren [stillinger 15.12.2006 [nr. 50] The Danish Emergency Management Agency is seeking... The deadline for application is 18th December 2006, 12.00. Please send your application in English or Danish to the Danish Emergency Management Agency, Datavej 16, 3460 Birkerød or to brs@brs.dk 2] 20 Ingeniøren [stillinger 15.12.2006 [nr. 50] The Danish Emergency Management Agency is seeking... The deadline for application is 18th December 2006, 12.00. Please send your application in English or Danish to the Danish Emergency Management Agency, Datavej 16, 3460 Birkerød or to brs@brs.dk 2] 22 Ingeniøren [stillinger 15.12.2006 [nr. 50] Vil du være med til at sætte kulør på hverdagen hos Ph.d.-stipendium i Prebiotika, Tarmmikrobiologi og Infektionsforebyggelse Afdeling for Mikrobiologi og Risikovurdering og Afdeling for Toksikologi og Risikovurdering BF?aYTRc;TPSTa bacdccWTQTbcXS 2] 22 Ingeniøren [stillinger 15.12.2006 [nr. 50] Vil du være med til at sætte kulør på hverdagen hos Ph.d.-stipendium i Prebiotika, Tarmmikrobiologi og Infektionsforebyggelse Afdeling for Mikrobiologi og Risikovurdering og Afdeling for Toksikologi og Risikovurdering BF?aYTRc;TPSTa bacdccWTQTbcXS Ingeniøren [stillinger 15.12.2006 [nr. 50] 15.12.2006 [nr. 50] stillinger] Ingeniøren 2] 25 CENTERCHEF Center for Miljø Vi vil være én af Danmarks mest professionelle, innovative og attraktive offentlige arbejdspladser inden for det tekniske område Hydro er et ledende energi- og aluminiumselska Ingeniøren [stillinger 15.12.2006 [nr. 50] 15.12.2006 [nr. 50] stillinger] Ingeniøren 2] 25 CENTERCHEF Center for Miljø Vi vil være én af Danmarks mest professionelle, innovative og attraktive offentlige arbejdspladser inden for det tekniske område Hydro er et ledende energi- og aluminiumselska 2] 26 Ingeniøren [stillinger 15.12.2006 [nr. 50] $ANSK 3TANDARDS MÍL ER AT STYRKE SAMFUNDET OG ERHVERVS LIVET GENNEM VORES KERNE AKTIVITETER STANDARDISERING CERTIlCERING OG FORMIDLING AF VIDEN +ONSULENTPROJEKTLEDER .OGET OM JOBBET *OBBET OMFATTER PRIMRT UDVIKLING OG SALG AF YDELSER INDEN FOR CE 2] 26 Ingeniøren [stillinger 15.12.2006 [nr. 50] $ANSK 3TANDARDS MÍL ER AT STYRKE SAMFUNDET OG ERHVERVS LIVET GENNEM VORES KERNE AKTIVITETER STANDARDISERING CERTIlCERING OG FORMIDLING AF VIDEN +ONSULENTPROJEKTLEDER .OGET OM JOBBET *OBBET OMFATTER PRIMRT UDVIKLING OG SALG AF YDELSER INDEN FOR CE 2] 28 Ingeniøren [stillinger 15.12.2006 [nr. 50] 15.12.2006 [nr. 50] stillinger] Ingeniøren Ingeniørdocenter, adjunkter og lektorer søges til undervisning og udvikling i Århus Ingeniørhøjskolen i Århus er inde i en rivende udvikling med mange nye tiltag. Vi videreudvikler bl.a. en række 2-årige 2] 28 Ingeniøren [stillinger 15.12.2006 [nr. 50] 15.12.2006 [nr. 50] stillinger] Ingeniøren Ingeniørdocenter, adjunkter og lektorer søges til undervisning og udvikling i Århus Ingeniørhøjskolen i Århus er inde i en rivende udvikling med mange nye tiltag. Vi videreudvikler bl.a. en række 2-årige 2] 30 Ingeniøren [stillinger 15.12.2006 [nr. 50] 15.12.2006 [nr. 50] stillinger] Ingeniøren 2] 31 MANIITSUP KOMMUNEA ny styrke til dansk energi Vattenfall søger tre afdelingschefer Har du erfaringen? så har vi udfordringen SØGER INGENIØR/KONSTRUKTØR Nordsjællands dygtigste ingeniører søger 2] 30 Ingeniøren [stillinger 15.12.2006 [nr. 50] 15.12.2006 [nr. 50] stillinger] Ingeniøren 2] 31 MANIITSUP KOMMUNEA ny styrke til dansk energi Vattenfall søger tre afdelingschefer Har du erfaringen? så har vi udfordringen SØGER INGENIØR/KONSTRUKTØR Nordsjællands dygtigste ingeniører søger 2] 32 Ingeniøren [stillinger 15.12.2006 [nr. 50] Gå NYE veje 15.12.2006 [nr. 50] stillinger] Ingeniøren 2] 33 Forskere/seniorforskere Proces og innovation i byggeriet Søger du indflydelse og internationale udfordringer? Som ansat i DFE Meincke præger du i høj grad selv din hverdag og dit job 2] 32 Ingeniøren [stillinger 15.12.2006 [nr. 50] Gå NYE veje 15.12.2006 [nr. 50] stillinger] Ingeniøren 2] 33 Forskere/seniorforskere Proces og innovation i byggeriet Søger du indflydelse og internationale udfordringer? Som ansat i DFE Meincke præger du i høj grad selv din hverdag og dit job 2] 34 Ingeniøren [stillinger 15.12.2006 [nr. 50] møder, forelæsninger m.v. Af Eva Frydendahl ef@ing.dk der sted på DTU, bygning 208, auditorium 62. Vertical-Cavity Amplifiers Escherichia Coli Onsdag den 20. december kl. 13.00 af holder Henrik Jørck Nielsen ph.d.-forelæsning over emnet Dynamics $ANSK 3TANDARDS MÍL ER AT STYRKE SAMFUNDET OG ERHVERVS LIVET GENNEM VORES KERNE AKTIVITETER STANDARDISERING CERTIlCERING OG FORMIDLING AF VIDEN -ILJMRKERNE ER EN GARANTI FOR AT DE MRKEDE PRODUKTER OPFYLDER SKRAPPE MILJKRAV AT DER ER TAGET HENSYN TIL SUNDHE DEN OG AT KVALITETEN ER GOD 3OM EN SELVSTN Nyeste stillinger på Jobfinder.dk Stilling 399 ingeniør- og maskinmesterjob på Jobfinder.dk Arbejdsgiver Kviknr. Stilling Arbejdsgiver Kviknr. Stilling Arbejdsgiver Ingeniør Ingeniørhøjskolen i Århus 328798370 Konsulent/ Projektleder Dansk Standard 328797145 Automationsingeniør ÅF- B 15.12.2006 [nr. 50] annonce] Ingeniøren 2] 37 1 2 Nordjylland Slægtsforskning Seniorudvalget indbyder til et arrangement om slægtsforskning. Har du lavet notater om din slægt? Hvis ja, så kom og se hvordan du kan sætte det hele i elektronisk system. Hvis nej, så kom alligevel. Få inspiration ti 2] 38 Ingeniøren [annonce 15.12.2006 [nr. 50] 15.12.2006 [nr. 50] annonce] Ingeniøren 2 København Driftsikkerhed og pålidelighed En hovedprioritet i marineindustrien. v/Lasse Viegand Hansen og Ole Døssing, begge ROVSING Dynamics samt Lars Jordt, Scandlines. ROVSING Dynamics OPENpredictorTM er 2] 38 Ingeniøren [annonce 15.12.2006 [nr. 50] 15.12.2006 [nr. 50] annonce] Ingeniøren 2 København Driftsikkerhed og pålidelighed En hovedprioritet i marineindustrien. v/Lasse Viegand Hansen og Ole Døssing, begge ROVSING Dynamics samt Lars Jordt, Scandlines. ROVSING Dynamics OPENpredictorTM er 15.12.2006 [nr. 50] Ingeniørens Bagside Postboks 373, 1503 Kbh. V bagsiden@ing.dk Styr din adventkrans [ugens julehistorie Der er altid et alternativ, altid en tredje måde, der ikke er en kombination af de to andre. En helt anderledes måde. David Carradine Det læsende publikum forventer jo noget