1] 8
Ingeniøren [trafik
15.12.2006 [nr. 50]
Forslag: Maks.
500 m til bussen
Nyt trafikoplæg fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører
Af Birgitte Marfelt
bim@ing.dk
Indret et offentlig transportnet, så alle borgere fra Gedser til Skagen maksimalt har
500 meter til nærmeste busstoppested eller togstation.
Tænk i visioner, som gavner
borgernes fremkommelighed, lyder opfordringen
til politikerne fra Foreningen
af Rådgivende Ingeniører
(FRI) i et nyt trafikpolitisk
oplæg. Det offentliggøres i
dag.
Foreningen vil indføre faste
servicemål for den kollektive trafi k og samtidig gøre op
med kortsigtede beslutninger på trafi kområdet, hvor der
f.eks. er blevet bygget motorvejsstrækninger, som ingen
har brug for.
Andre visionære mål kunne ifølge FRI være en times
transporttid mellem København og Århus eller 30 minutters transporttid mellem
Køge og Rådhuspladsen i København døgnet rundt.
FRIs adm. direktør, Lars
Goldschmidt, kalder de nye
forslag i oplægget Infra-
struktur i 2030 for funktionalitetsvisioner:
Hvis politikerne f.eks. synes, at folk, der bor på landet, skal kunne komme rundt
uden nødvendigvis at være
bilejer, bliver de enige om et
mål for, hvordan de mennesker, der bor på landet, skal
serviceres, siger han.
I Folketinget er der bred opbakning til at fokusere på, at
trafi kinvesteringerne
rent
faktisk gavner borgerne.
Det er der meget musik i,
synes de radikales trafi kordfører, Martin Lidegaard.
Under den gamle trafi kmafia blev de politiske beslutninger ofte truffet på fornemmelser og efter indgåede
studehandeler. Jeg så meget
gerne en trafi kpoltisk debat
i Danmark, hvor man i stedet startede med at fastlægge
overordnede målsætninger,
siger han.
Henrietter Kjær, der er konservativ trafi kordfører, er enig
i, at servicemål er interessant:
Det vil være en god hjælp
i vores daglige arbejde med at
træffe beslutninger at kunne
referere til den type mål og visioner, siger hun og tilføjer,
HÅRDT-
at i det daglige politiske arbejde kan det være vanskeligt at
prioritere f.eks. en dyr opgradering af jernbanen fra København til Århus.
Vi vil altid stå med herog-nu-opgaver, som vi giver
os i lag med, og så rykker visionerne lidt i baggrunden.
Men det vil være en god løftestang, siger Henriette Kjær.
SLÅENDE.
Får direktøren for Foreningen af
Rådgivende
Ingeniører,
Lars Goldschmidt,
indflydelse som hans
tunge er
skarp, vil
samfundet
nå langt. Nu
langer han
ud efter
lokalpatriotiske trafikpolitikere.
[foto: Lars
Bertelsen]
Frustrerende ad hocbeslutninger
Enhedslistens trafi kordfører,
Rund Lund, giver FRI ret i, at
politikere ikke kan være eksperter på et område, der er
så præget af detailkendskab,
som trafi kområdet faktisk er.
Ved at have et overordnet
trafi kpolitisk mål er det lettere at beslutte ud fra en række
forskellige løsningsmodeller.
Det vil være klart bedre end
den eksisterende hovsa-måde
at løse opståede trafi kproblemer på. Den er vi dybt frustrerede over, siger han og foreslår 10-årige investeringsplaner som i Sverige.
FRIs oplæg vil blive sendt
til Folketinget samt til regeringens infrastrukturkommission.
Lars Goldschmidt: Eliminer det rene snæversyn
Politikerne er ikke
klædt på til at træffe overordnede og langsigtede
trafikbeslutninger
[interview
Af Birgitte Marfelt
Dansk trafi kpolitik er talentløs, ukoordineret
og kortsigtet. Sådan!
Trafi kpolitikerne har fået en kompromisløs
kritiker i Lars Goldschmidt, adm. dir. for Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI.
Lars Goldschmidt var gæstetaler på regeringens første konference for infrastruktur 30.
november i København, hvor han fyrede bredsiden af. Ved samme lejlighed noterede han:
Vi står på en brændende platform, fordi vores infrastruktur er voldsomt belastet, og fordi vi ikke har været i stand til at beslutte at ved-
GULVE DER
SYNKER....
Er der problemer
med sætninger i
gulve, fundamenter,
maskinfundamenter
o.lign. ??
Disse problemer
løses hurtigt og
økonomisk med
URETEK Metoden.
Tlf. 70 20 33 01
Fax 70 20 33 06
info@uretek.dk
www.uretek.dk
URETEK udfylder
hulrummet, løfter
gulvet og reolerne
med indhold tilbage
til rette niveau.
ligeholde den. Det er skræmmende, at vi er så
talentløse til at træffe beslutninger.
Det var ikke tomme ord. Lars Goldschmidt
står gerne ved kritikken. Men baseret på FRIs
nye transportudspil Infrastruktur i 2030
slår han samtidig fast, at politikerne har brug
for hjælp til at træffe de rette fremtidssikre beslutninger.
Visionens præmis er, at det danske samfund i 2030 vil ændre sig på en række områder. Befolkningen vil vokse til 5,6 mio. mennesker. Hovedstadsområdet og Malmø opfattes som en millionby, Århus m. omegn
som en anden. Det er her, eksporttunge
videnserhverv vil etablere sig og velstanden
vokse mest. De udfordringer i form af øget
befolkningstæthed og et hastigt voksende
transportbehov for personer og gods i byerne
og mellem landsdelene skal transport-infrastrukturen kunne håndtere.
Derfor undrer Lars Goldschmidt sig højligt
over, at regeringens velfærdskommission og
globaliseringsråd i deres udspil har taget infrastrukturen for givet. De syntes simpelthen
ikke, det var nødvendigt at forholde sig til infrastrukturen. Og dér hopper kæden af, mener FRI-direktøren. For når
dansk infrastruktur i dag
trods alt fungerer relativt
godt, skyldes det tidligere tiders visioner, om eksempelvis den københavnske fingerplan og det store motorvejs-H, siger han.
Logisk nok efterlyser FRI
nu den næste store vision,
der skal bære 30-50 år frem.
Det skal ikke, understreger
han, alene være en teknologivision. Snarere en vision om
en funktion eller et serviceniveau for borgerne.
Gulvrenovering - Fuger - Slidlag - Jordbundsanalyser
Før politikerne får sig en trafi kvision, er det
vigtigt, at de gør sig klart, hvordan landet skal
ligge. Ønsker de f.eks., at højtuddannede bosætter sig uden for de store byområder? Er det
et problem, at landdistrikterne affolkes? Hvilke konsekvenser får kortere transporttider for
boligpriserne? Skal den nationale infrastruktur været bygget op, så væsentlige nedbrud på
nettet får færrest mulige konsekvenser? Og
bør hensynet til luft- og støjforurening åbne
for flere underjordiske trafikløsninger?
Nået så langt, kan de begynde at overveje, hvordan målene nås. Hvilken vision, som
BLÅ BOG
Lars Goldschmidt, 1955, er adm. direktør
for Foreningen af Rådgivende Ingeniører
og tilknyttet Center for virksomhedsudvikling og Ledelsesteknologi på Copenhagen
Business School (CBS), hvor han forsker i
ledelse af professionelle.
Kemiingeniør fra DTU i 1981, ph.d. fra Institut for Kemiteknik i 1985.
Fra 1986-89 førte han for Energistyrelsen
tilsyn med Mærsk Olie og Gas.
1989-90 seniorstipendiat ved CBS.
1990-92 i Mærsk
1992 chef, Miljøstyrelsens industrikontor.
1997-99 chef for DIs teknologi- og uddannelsespolitiske afdeling
1999 dir., virksomhedsudvikling, DI
2000 dir., Arbejdsmarkedsstyrelsen
2003 markedschef for Dansk Handel og
Service og
14. januar 2005 adm. direktør i FRI.
Lars Goldschmidt er medforfatter til bøgerne Borgerlige ord efter revolutionen
og Det nye systemskifte
både nationalt og regionalt giver samfundsøkonomisk mening.
Lettere at vælge
Et af de problemer, som kendetegner dansk trafikpolitik, er, at lokale hensyn overskygger det overordnede mål, når den enkelte folketingspolitiker
skal tilgodese sin valgkreds med en motorvej eller
en jernbane. Har FRIs infrastrukturoplæg elimineret det problem?
Det er jo politikerens opgave at sørge for sit
lokalområde. Det vil altid være vigtigere for en
politiker i Køge, at Køge får en omfartsvej, end
at Silkeborg får en. Men med en vision, f.eks.
om at reducere transporttiden mellem København og Århus, elimineres det rene snæversyn, sikres, at lokalpatriotiske hensyn bliver
afvejet mod det overordnede perspektiv, og beslutningen ændres fra at handle specifi kt om
en jernbane eller en motorvej til at opfylde
en funktion.
Et anden tendens har været, at embedsmænd i
eksempelvis tog- og jernbanevirksomheder, styrelser og direktorater har haft let spil hos politikerne for de ting, de gerne så gennemført. Vil det være lettere for politikerne at stå imod særinteressers
pres og overskue det samlede behov?
Ja, i den forstand, at man så som politiker
vil kunne overveje, hvordan den enkelte særinteresse vil tjene det overordnede mål. Det
vil give et bedre grundlag for at stille spørgsmål og sammenligne projekter. Nogle projekter vil dømme sig selv ude, fordi de simpelthen trækker i anden retning end den overordnedes sammenhængs. Man undgår dog ikke,
at området er underlagt intens lobbyisme, siger Lars Goldschmidt.
Det er bedre at diskutere serviceniveauer end teknologier, for at politikeren kan være tæt på det, der betyder noget for hans valggrundlag: Hvilken ydelse borgere eller virksomheder opnår.
15.12.2006 [nr. 50] viden, der vil videre Forskerne skal gå ind i business Månebase bliver international Regeringen vil bygge bro over kløften mellem universiteter og business. Men det bliver først en succes, når forskerne vinker farvel til lønmodtagerkulturen, mener venturekapitalisten Søren Hou
leder 1] 2 15.12.2006 [nr. 50] Ingeniøren [debat Fuglesang i rummet Det er spændende at være svensker i disse dage, hvor astronauten Christer Fuglesang vandrer om i det himmelske og pratar på sit modersmål til alle os jordlinge, der gider at høre efter. Ikke siden Bjørn Borg eller Ingemar Stenma
Boarfkdbkf14o G Fkqbobppboboarafdclo _vddbqbhkfh Kbg Kbg Ipfhhbsfabob Kbg G Boarqfikvbcdifdb racloaofkdbo Kbg Boardlaqfiqhljjrkfhbob jbajkdbcddormmbo G G G Hbaboarafd)esfparphipfaab pqfiibmhlkqlobqebibadbk G Q14oarqdbkpso Kbg G Kbg Ibabipbldmolgbhqibabipbf _vddb_okebkboklhfhhb kldbqc
1] 4 Ingeniøren [debat 15.12.2006 [nr. 50] Polonium Litvinenko blev formentlig myrdet ved hjælp af isotopen bly-210 Af Henrik Loft Nielsen Lektor, civilingeniør, Egå stråling, der vil kunne afsløres af detektorerne i lufthavnen. Der findes en langt mere effektiv måde, hvorpå man kan udnytte pol
VI SØGER INGENIØRER MED SAMME STORHED OG GENIALITET SOM OS SELV ... OG YDMYGHED, SELVFØLGELIG! Vi søger 100 ingeniører, økonomer og andre akademikere. Men vi ansætter helst på anbefaling fra de bedste og mest ydmyge. Så hvis du kender Shiraz her eller en anden hos COWI, så hør om de vil lægge et go
kort nyt Arktis er smeltet i 2040 䊏 Amerikanske forskere har offentliggjort nye resultater, som indikerer, at isen på Arktis kan være smeltet i 2040. Ifølge forskernes computermodeller, Community Climate System Model, vil der muligvis kun være en smule permanent is tilbage langs Grønlands og Canada
kort nyt Arktis er smeltet i 2040 䊏 Amerikanske forskere har offentliggjort nye resultater, som indikerer, at isen på Arktis kan være smeltet i 2040. Ifølge forskernes computermodeller, Community Climate System Model, vil der muligvis kun være en smule permanent is tilbage langs Grønlands og Canada
1] 8 Ingeniøren [trafik 15.12.2006 [nr. 50] Forslag: Maks. 500 m til bussen Nyt trafikoplæg fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører Af Birgitte Marfelt bim@ing.dk Indret et offentlig transportnet, så alle borgere fra Gedser til Skagen maksimalt har 500 meter til nærmeste busstoppested eller togs
#OOL USINESS YGNINGSKLING ER NDVENDIG NÍR INDEKLIMAET SKAL SIKRES FOR MEDARBEJDERE OG INSTALLA TIONER I MODERNE GLASKLDT KONTORHUSBYGGERI (ERTIL ER VAND ET UDBREDT MEDIUM DER UDMRKER SIG VED LAV TOKSIDI TET OG HJ VARMEFYLDE 4IL GEN GLD ER DEN OPNÍELIGE FREM RETURLBS DIFFERENSTEMPERA TUR BESKEDEN IDE
1] 10 KrakTeknik.dk - teknisk set den bedste Tlf. 4595 6632 www.krakteknik.dk Udvikling af en økologisk model for havmølleparker Små og mellemstore virksomheder indbydes til forskningssamarbejde med støtte fra Det Strategiske Forskningsråd. (se mere på www.fist.dk under nyheder og på www.dmu.dk/
1] 10 KrakTeknik.dk - teknisk set den bedste Tlf. 4595 6632 www.krakteknik.dk Udvikling af en økologisk model for havmølleparker Små og mellemstore virksomheder indbydes til forskningssamarbejde med støtte fra Det Strategiske Forskningsråd. (se mere på www.fist.dk under nyheder og på www.dmu.dk/
1] 12 Ingeniøren [affald 15.12.2006 [nr. 50] 15.12.2006 [nr. 50] affald] Ingeniøren 1] 13 indsigt DYRERE AT KOMME AF MED AFFALD Nye EU-regler gør affald til en vare. Og regningen kan ramme både virksomheder og private forbrugere IKORTHED EU vil ska- be et frit marked for erhvervsaffald. De
1] 12 Ingeniøren [affald 15.12.2006 [nr. 50] 15.12.2006 [nr. 50] affald] Ingeniøren 1] 13 indsigt DYRERE AT KOMME AF MED AFFALD Nye EU-regler gør affald til en vare. Og regningen kan ramme både virksomheder og private forbrugere IKORTHED EU vil ska- be et frit marked for erhvervsaffald. De
1] 14 Ingeniøren [juletræer 15.12.2006 [nr. 50] Dit juletræ har sin rod i Georgien Langt de fleste nordmannsgraner, der er danskernes foretrukne juletræ, bliver sået med frø fra den samme bjergskråning i regionen Ambrolauri Af Anne Egede redaktion@ing.dk Når vi bevæbnet med fukssvans i den komme
Temaer i Ingeniøren 2007 I 2007 byder Ingeniøren på en lang række spændende temaer og magasiner. Temaer i Ingeniøren Magasiner Produktion Profil 2007 Uge 3, 5, 8, 11, 15, 18, 21, 24, 33, 35, 38, 41, 44, 47 Uge 19 Elektronik Rank 1000 Uge 4, 7, 10, 13, 17, 20, 34, 37, 40, 45, 48 Uge 43 Byg
1] 16 xtra.ida.dk få både rabat, bonus og kredit Ingeniøren [optik 15.12.2006 [nr. 50] 15.12.2006 [nr. 50] 1] 17 Elektroniske og mekaniske komponenter til brug i tele- og elektronikindustrien Snells lov vendt på hovedet Forskerne er godt på vej til at virkeliggøre drømmen om den perfekte lin
1] 16 xtra.ida.dk få både rabat, bonus og kredit Ingeniøren [optik 15.12.2006 [nr. 50] 15.12.2006 [nr. 50] 1] 17 Elektroniske og mekaniske komponenter til brug i tele- og elektronikindustrien Snells lov vendt på hovedet Forskerne er godt på vej til at virkeliggøre drømmen om den perfekte lin
1] 18 Ingeniøren [om Ingeniøren 15.12.2006 [nr. 50] Kavalkade: Bladsatire i Ingeniøren gennem 25 år Af Magnus Bredsdorff mbr@ing.dk Erik Holm Nicolai Østergaard Læs i næste uge ÅRET RUNDT Vind en signeret bog Ingeniøren fejrer Lars Refns 25 år med at vise en ny tegning fra bogen på Ingeniøre
15.12.2006 [nr. 50] rumnyt] Ingeniøren 1] 19 Bemandet base ved Månens pol Nasa begynder at bygge månebasen i 2020, så den er klar til bemanding fire år senere 䉰 MÅNEBASE. Nasas nye planer Af Thomas A. E. Andersen taea@ing.dk om en bemandet base ved Månens pol er åben for internationalt samarbej
1] 20 15.12.2006 [nr. 50] N AT U R V I D E N S K A B Evolutionsteori for galakser Af Jens Ramskov ram@ing.dk Diskussionen om arv og miljø tages også alvorligt blandt kosmologerne. Er galakserne, som vi ser dem i dag, først og fremmest bestemt af betingelserne i den helt unge Univers, eller af hæ
1] 20 15.12.2006 [nr. 50] N AT U R V I D E N S K A B Evolutionsteori for galakser Af Jens Ramskov ram@ing.dk Diskussionen om arv og miljø tages også alvorligt blandt kosmologerne. Er galakserne, som vi ser dem i dag, først og fremmest bestemt af betingelserne i den helt unge Univers, eller af hæ
1] 22 Ingeniøren [produktnyt 15.12.2006 [nr. 50] læser[info redigeret af Hans Peter Lomholt Bruun [pinfo@ing.dk] Min egen KrakTeknik bog?! - klik ind på KrakTeknik.dk Tlf. 4595 6632 www.krakteknik.dk 䊏 Nye Bluetooth-hovedtelefoner Sony lancerer nu tre nye hovedtelefoner, der er tilegnet de br
15.12.2006 [nr. 50] debat] Ingeniøren Sprogrøgt Bioethanol Energitabet på over 50 pct. gør processen urentabel Af Søren Kjærsgård Civilingeniør, Grenå Man kunne ønske at Ingeniøren krævede af sine medarbejdere, at de noterede sig følgende udsagn fra en af John Steinbecks filosofisk indstillede v
15.12.2006 [nr. 50] TEKNIKKENS GRÆNSELAND Julemanden er havnet Rensdyr slår det indre ur fra i patentproblemer vinter og sommer Redigeret af Jens Ramskov ram@ing.dk Når det er forår og efterår, og der er tydelig forskel på dag og nat, er Julemandens rensdyr, som alle andre rensdyr, styret af et i
Karriere ledelse Ønskebogen til erhvervslederen uddannelse job 2 [nr. 50] Kortere vej til ingeniørtitlen Fire topledere fra erhvervslivet anbefaler ledelsesbøger til at lægge under juletræet. Kortere tekniske uddannelser skal give merit, hvis for eksempel en installatør vil læse til elektro
2] 2 Ingeniøren [nyheder Tilfredse børnefamilier Tre ud af fire forældre i børnefamilierne er tilfredse med balancen mellem familie- og arbejdsliv, selv om mange finder det stressende at få hverdagen til at hænge sammen. 20 pct. er utilfredse det er typisk dem med lange uddannelser og dem med la
2] 2 Ingeniøren [nyheder Tilfredse børnefamilier Tre ud af fire forældre i børnefamilierne er tilfredse med balancen mellem familie- og arbejdsliv, selv om mange finder det stressende at få hverdagen til at hænge sammen. 20 pct. er utilfredse det er typisk dem med lange uddannelser og dem med la
2] 4 Ingeniøren [konjunkturundersøgelse 15.12.2006 [nr. 50] 15.12.2006 [nr. 50] konjunkturundersøgelse] Ingeniøren 2] 5 DE RIGTIGE MEDARBEJDERE ER DEN STØRSTE UDFORDRING Chefer og ingeniører er enige om næste års tre vigtigste strategiske udfordringer, selv om cheferne bekymrer sig mere om rek
2] 4 Ingeniøren [konjunkturundersøgelse 15.12.2006 [nr. 50] 15.12.2006 [nr. 50] konjunkturundersøgelse] Ingeniøren 2] 5 DE RIGTIGE MEDARBEJDERE ER DEN STØRSTE UDFORDRING Chefer og ingeniører er enige om næste års tre vigtigste strategiske udfordringer, selv om cheferne bekymrer sig mere om rek
15.12.2006 [nr. 50] julegaver] Ingeniøren 2] 7 Ønskebogen under juletræet d e s t u d e r e n d e s erhvervskontakt Af Annika Ipsen aip@ing.dk De Studerendes Erhvervskontakt vil gerne takke virksomheder og studerende for et godt og udbytterigt samarbejde i det forgangne år. Vi ser frem til et g
15.12.2006 [nr. 50] julegaver] Ingeniøren 2] 7 Ønskebogen under juletræet d e s t u d e r e n d e s erhvervskontakt Af Annika Ipsen aip@ing.dk De Studerendes Erhvervskontakt vil gerne takke virksomheder og studerende for et godt og udbytterigt samarbejde i det forgangne år. Vi ser frem til et g
2] 8 Ingeniøren [netværk 15.12.2006 [nr. 50] Danske seniorer hjælper Gambia med iskold idé VESTAFRIKA 䉰 SORTERING. Kooperativets kvinder bærer hver sin kurv fisk fra stranden og tømmer dem i en stor bunke, hvorefter fiskene sorteres. Kun en mindre del af fiskene bliver kølet med is i dag. Kvinde
15.12.2006 [nr. 50] debat] Ingeniøren Forskersamfundet er bedst til selv at holde justits. Hvis vi siger dumme og usaglige ting i debatten, så skal vore kolleger nok korrigere. Det er bedre, end at ledelsen blander sig. Hvis ledelsen begynder at gribe ind over for forskernes bidrag til den offentli
2] 10 Ingeniøren [navne 15.12.2006 [nr. 50] NYT OM NAVNE: Ingeniøren, postboks 373, 1503 Kbh. V, att. Eva Frydendahl eller e-mail: navne@ing.dk. runde år nyt job 1. JANUAR Knud Melballe Olsen, ingeniør, cand. jur., Hillerød 70 år. Lars Waltenburg, civ. ing., er ansat hos A-2 som seniorkonsu
15.12.2006 [nr. 50] annonce] Ingeniøren For Terese FAKTA Schultz og Martin Egholm vakte det mange følelser og bekymringer, da deres kollega blev alvorligt syg af kræft. For hvordan skal man forholde sig? Og hvad siger man? (Foto: Sif Meincke) Kræftens Bekæmpelse tilbyder som hjælp til arbejdsp
2] 12 Ingeniøren [annonce 15.12.2006 [nr. 50] Fortsat fra side 11 NYT FRA IDA FYN VIDEN DER STYRKER IDA Fyn hilser julen velkommen... Af Per Diget, formand IDA Fyn m Her fra Rungsted havn blev ubåden søsat, da Anders Bjerrums system blev testet, så her har han mange gange stået på kanten og s
15.12.2006 [nr. 50] stillinger] Ingeniøren ledige [stillinger Indleveringsfrist i udgivelsesugen: Tirsdag kl. 14.00 for ufærdigt og elektronisk materiale. Kl. 16.00 for reproklart materiale. Kontakt: Brian Bjørnstad 3326 5377 Helle Kirk 3326 5376 Søren Schønemann 3326 5358 Servicecenter: Lon
Widex søger INGENIØRER Widex A/S udvikler og producerer højteknologiske høreapparater til gavn for de 500 millioner mennesker verden over, der ikke hører godt. Vi arbejder efter tre nøgleord: Originalitet, målrettethed og pålidelighed. Passer de ord på dig, er du lige den person, vi har brug for. E
Widex søger INGENIØRER Widex A/S udvikler og producerer højteknologiske høreapparater til gavn for de 500 millioner mennesker verden over, der ikke hører godt. Vi arbejder efter tre nøgleord: Originalitet, målrettethed og pålidelighed. Passer de ord på dig, er du lige den person, vi har brug for. E
Brandtekniske rådgivere DBI søger brandingeniører til Hvidovre og Århus Vi udvider vores stærke team af brandtekniske rådgivere i såvel Hvidovre som i det jyske. Er du vores nye kollega? Du bliver tilknyttet Brand- og sikringsteknisk afdeling og kommer til at arbejde sammen med gode kolleger i Hv
Brandtekniske rådgivere DBI søger brandingeniører til Hvidovre og Århus Vi udvider vores stærke team af brandtekniske rådgivere i såvel Hvidovre som i det jyske. Er du vores nye kollega? Du bliver tilknyttet Brand- og sikringsteknisk afdeling og kommer til at arbejde sammen med gode kolleger i Hv
Ingeniøren [stillinger ... gerne med konsulent-ambitioner Intergraph søger en kollega, som skal indgå i et team af dygtige udviklere og konsulenter i vores ledningsregistreringsgruppe. Vores kunder er nordiske forsynings- og kommunikationsvirksomheder. Intergraph tilbyder en spændende og alsidig k
Ingeniøren [stillinger ... gerne med konsulent-ambitioner Intergraph søger en kollega, som skal indgå i et team af dygtige udviklere og konsulenter i vores ledningsregistreringsgruppe. Vores kunder er nordiske forsynings- og kommunikationsvirksomheder. Intergraph tilbyder en spændende og alsidig k
2] 20 Ingeniøren [stillinger 15.12.2006 [nr. 50] The Danish Emergency Management Agency is seeking... The deadline for application is 18th December 2006, 12.00. Please send your application in English or Danish to the Danish Emergency Management Agency, Datavej 16, 3460 Birkerød or to brs@brs.dk
2] 20 Ingeniøren [stillinger 15.12.2006 [nr. 50] The Danish Emergency Management Agency is seeking... The deadline for application is 18th December 2006, 12.00. Please send your application in English or Danish to the Danish Emergency Management Agency, Datavej 16, 3460 Birkerød or to brs@brs.dk
2] 22 Ingeniøren [stillinger 15.12.2006 [nr. 50] Vil du være med til at sætte kulør på hverdagen hos Ph.d.-stipendium i Prebiotika, Tarmmikrobiologi og Infektionsforebyggelse Afdeling for Mikrobiologi og Risikovurdering og Afdeling for Toksikologi og Risikovurdering BF?aYTRc;TPSTa bacdccWTQTbcXS
2] 22 Ingeniøren [stillinger 15.12.2006 [nr. 50] Vil du være med til at sætte kulør på hverdagen hos Ph.d.-stipendium i Prebiotika, Tarmmikrobiologi og Infektionsforebyggelse Afdeling for Mikrobiologi og Risikovurdering og Afdeling for Toksikologi og Risikovurdering BF?aYTRc;TPSTa bacdccWTQTbcXS
Ingeniøren [stillinger 15.12.2006 [nr. 50] 15.12.2006 [nr. 50] stillinger] Ingeniøren 2] 25 CENTERCHEF Center for Miljø Vi vil være én af Danmarks mest professionelle, innovative og attraktive offentlige arbejdspladser inden for det tekniske område Hydro er et ledende energi- og aluminiumselska
Ingeniøren [stillinger 15.12.2006 [nr. 50] 15.12.2006 [nr. 50] stillinger] Ingeniøren 2] 25 CENTERCHEF Center for Miljø Vi vil være én af Danmarks mest professionelle, innovative og attraktive offentlige arbejdspladser inden for det tekniske område Hydro er et ledende energi- og aluminiumselska
2] 26 Ingeniøren [stillinger 15.12.2006 [nr. 50] $ANSK 3TANDARDS MÍL ER AT STYRKE SAMFUNDET OG ERHVERVS LIVET GENNEM VORES KERNE AKTIVITETER STANDARDISERING CERTIlCERING OG FORMIDLING AF VIDEN +ONSULENTPROJEKTLEDER .OGET OM JOBBET *OBBET OMFATTER PRIMRT UDVIKLING OG SALG AF YDELSER INDEN FOR CE
2] 26 Ingeniøren [stillinger 15.12.2006 [nr. 50] $ANSK 3TANDARDS MÍL ER AT STYRKE SAMFUNDET OG ERHVERVS LIVET GENNEM VORES KERNE AKTIVITETER STANDARDISERING CERTIlCERING OG FORMIDLING AF VIDEN +ONSULENTPROJEKTLEDER .OGET OM JOBBET *OBBET OMFATTER PRIMRT UDVIKLING OG SALG AF YDELSER INDEN FOR CE
2] 28 Ingeniøren [stillinger 15.12.2006 [nr. 50] 15.12.2006 [nr. 50] stillinger] Ingeniøren Ingeniørdocenter, adjunkter og lektorer søges til undervisning og udvikling i Århus Ingeniørhøjskolen i Århus er inde i en rivende udvikling med mange nye tiltag. Vi videreudvikler bl.a. en række 2-årige
2] 28 Ingeniøren [stillinger 15.12.2006 [nr. 50] 15.12.2006 [nr. 50] stillinger] Ingeniøren Ingeniørdocenter, adjunkter og lektorer søges til undervisning og udvikling i Århus Ingeniørhøjskolen i Århus er inde i en rivende udvikling med mange nye tiltag. Vi videreudvikler bl.a. en række 2-årige
2] 30 Ingeniøren [stillinger 15.12.2006 [nr. 50] 15.12.2006 [nr. 50] stillinger] Ingeniøren 2] 31 MANIITSUP KOMMUNEA ny styrke til dansk energi Vattenfall søger tre afdelingschefer Har du erfaringen? så har vi udfordringen SØGER INGENIØR/KONSTRUKTØR Nordsjællands dygtigste ingeniører søger
2] 30 Ingeniøren [stillinger 15.12.2006 [nr. 50] 15.12.2006 [nr. 50] stillinger] Ingeniøren 2] 31 MANIITSUP KOMMUNEA ny styrke til dansk energi Vattenfall søger tre afdelingschefer Har du erfaringen? så har vi udfordringen SØGER INGENIØR/KONSTRUKTØR Nordsjællands dygtigste ingeniører søger
2] 32 Ingeniøren [stillinger 15.12.2006 [nr. 50] Gå NYE veje 15.12.2006 [nr. 50] stillinger] Ingeniøren 2] 33 Forskere/seniorforskere Proces og innovation i byggeriet Søger du indflydelse og internationale udfordringer? Som ansat i DFE Meincke præger du i høj grad selv din hverdag og dit job
2] 32 Ingeniøren [stillinger 15.12.2006 [nr. 50] Gå NYE veje 15.12.2006 [nr. 50] stillinger] Ingeniøren 2] 33 Forskere/seniorforskere Proces og innovation i byggeriet Søger du indflydelse og internationale udfordringer? Som ansat i DFE Meincke præger du i høj grad selv din hverdag og dit job
2] 34 Ingeniøren [stillinger 15.12.2006 [nr. 50] møder, forelæsninger m.v. Af Eva Frydendahl ef@ing.dk der sted på DTU, bygning 208, auditorium 62. Vertical-Cavity Amplifiers Escherichia Coli Onsdag den 20. december kl. 13.00 af holder Henrik Jørck Nielsen ph.d.-forelæsning over emnet Dynamics
$ANSK 3TANDARDS MÍL ER AT STYRKE SAMFUNDET OG ERHVERVS LIVET GENNEM VORES KERNE AKTIVITETER STANDARDISERING CERTIlCERING OG FORMIDLING AF VIDEN -ILJMRKERNE ER EN GARANTI FOR AT DE MRKEDE PRODUKTER OPFYLDER SKRAPPE MILJKRAV AT DER ER TAGET HENSYN TIL SUNDHE DEN OG AT KVALITETEN ER GOD 3OM EN SELVSTN
Nyeste stillinger på Jobfinder.dk Stilling 399 ingeniør- og maskinmesterjob på Jobfinder.dk Arbejdsgiver Kviknr. Stilling Arbejdsgiver Kviknr. Stilling Arbejdsgiver Ingeniør Ingeniørhøjskolen i Århus 328798370 Konsulent/ Projektleder Dansk Standard 328797145 Automationsingeniør ÅF- B
15.12.2006 [nr. 50] annonce] Ingeniøren 2] 37 1 2 Nordjylland Slægtsforskning Seniorudvalget indbyder til et arrangement om slægtsforskning. Har du lavet notater om din slægt? Hvis ja, så kom og se hvordan du kan sætte det hele i elektronisk system. Hvis nej, så kom alligevel. Få inspiration ti
2] 38 Ingeniøren [annonce 15.12.2006 [nr. 50] 15.12.2006 [nr. 50] annonce] Ingeniøren 2 København Driftsikkerhed og pålidelighed En hovedprioritet i marineindustrien. v/Lasse Viegand Hansen og Ole Døssing, begge ROVSING Dynamics samt Lars Jordt, Scandlines. ROVSING Dynamics OPENpredictorTM er
2] 38 Ingeniøren [annonce 15.12.2006 [nr. 50] 15.12.2006 [nr. 50] annonce] Ingeniøren 2 København Driftsikkerhed og pålidelighed En hovedprioritet i marineindustrien. v/Lasse Viegand Hansen og Ole Døssing, begge ROVSING Dynamics samt Lars Jordt, Scandlines. ROVSING Dynamics OPENpredictorTM er
15.12.2006 [nr. 50] Ingeniørens Bagside Postboks 373, 1503 Kbh. V bagsiden@ing.dk Styr din adventkrans [ugens julehistorie Der er altid et alternativ, altid en tredje måde, der ikke er en kombination af de to andre. En helt anderledes måde. David Carradine Det læsende publikum forventer jo noget