12 Efterskoler Særlige behov SØNDAG DEN 19. SEPTEMBER 2021 På Hedens Efterskole siger de nej til elever, selvom der er sengepladser nok. Det giver plads til sårbare elever Det kan være svært for elever med særlige behov at finde sig til rette på en efterskole med hundredvis af andre elever. På Hedens Efterskole, vest for Viborg, er der færre elever og mere tid til den enkelte med eller uden en diagnose. RANE VON BENZON F or et år siden slog Hedens Efterskole dørene op for første gang. Skolen ville være noget særligt sammenlignet med andre efterskoler. Den ville være et tilbud til elever, som var blevet overset i folkeskolen, eller som det blev udtalt i forbindelse med skolens åbning: Skolen ville være et sted, hvor der er plads til elever med f.eks. angst og social fobi. Det er de elever, som ikke har det slemt nok til at være i en specialklasse, men stadig har større behov, end lærerne kan udfylde i en almindelig folkeskoleklasse, hvor der også er 21 andre elever at se til. Og hvordan er det første år så gået? Lidt kaotisk, svarer Finn Mester, der er forstander på Hedens Efterskole. Han er ret ny i forstanderstillingen, hvilket også er en af grundene til, at det har været lidt kaotisk. Bestyrelsen valgte undervejs at sige farvel til forstanderen, og nogle af initiativtagerne er også udtrådt af skolen pga. uenigheder om driften af skolen og skolens fremtid, siger han. Kigger man lidt udover udskiftningen af ledelsen, så er det egentlig gået meget godt, når man tænker på, at det var skolens første år. Læringskurven har været stejl. Nu er vi i år to, hvor der er et erfaringsgrundlag og noget at bygge videre på, siger han. Tid til eleverne At det første år er gået godt, kan eleverne Freyja Kristin Thorleifsdottir og Lucas Møller Pedersen bekræfte, selvom de også mærkede til ledelsesproblemerne. De startede på det første elevhold i august 2020 og har valgt at tage et år mere, inden de skal i gang med en ungdomsuddannelse. Der er kommet mere styr på skolen i år. Vi havde jo en anden forstander sidste år. Men man kan mærke, at der er kommet mere ro på skolen. Det betyder, at lærerne har mere tid til at snakke med en, siger Freyja Kristin Thorleifsdottir, der er 17 år og kommer fra Thisted. Lucas Møller Pedersen er enig. Begge elever har valgt at gå på Hedens Efterskole, fordi skolen prioriterede et miljø med ro og orden, og hvor hver elevs specifikke behov er i fokus. Hedens Efterskole havde flere midler end andre efterskoler, fortæller Lucas Møller Pedersen, der er 15 år og kommer fra Ølgod, og fortsætter: Det betyder, at lærerne har mere tid til eleverne, og at vi som elever har god mulighed for at lære alle de andre at kende, fordi vi ikke er så mange, som på en almindelig efterskole. Som navnet antyder, ligger Hedens Efterskole i midten af en hede. Efterskolen ligger i landsbyen Sdr. Resen, hvor der bor under 200 mennesker. Med 25 kilometer til Viborg og 32 kilometer til Holstebro, er efterskolen omgivet af natur, som også er med til at skabe nogle rolige omgivelser, som hjælper eleverne med at gå i skole. På holdet, der netop er startet i august, går der 64 elever, hvor langt størstedelen har nogle særlige behov, som skolen forsøger at arbejde med. Det kan være personer, der har svært ved at skabe relationer og få venner, personer med skolevægring, eller personer med forskellige diagnoser, fortæller Finn Mester. Vores ambition er, at vi ikke skal være meget større end nu. Der skal være et miljø som er overskueligt. Hver dag arbejder vi på, at der er ro, renlighed og orden. Det kan lyde lidt kedeligt. Men det er rart at vide, hvad man går ind til, siger han og fortsætter: Jeg har skabt en struktur, som er nødvendig for at opnå ro og ordentlighed, så tingene bliver forudsigelige og rare at navigere i. Individuelle behov Det er ikke altid let at opretholde de stramme strukturer i en hverdag, som ligesom på andre efterskoler inkluderer problemer med natterenderier, elever der ikke vil op, og så mange andre ting. Skolen forsøger at løse det ved, at have mange voksne per elev, ved at hver elev har et personligt skema, som tager udgangspunkt i den individuelle elevs behov, og så fordeles antallet af elever per klasse alt efter, hvad behovet er i det konkrete fag. Vi tænker det hensyntagende miljø ind i alle sammenhæng. Det er f.eks. hvordan vi forbereder vores undervisning, hvor der er store forskelle i elevernes faglige niveau. Derfor underviser vi på tre forskellige niveauer, hvor niveauet tager udgangspunkt i at løfte den enkelte elev, så de ikke føler, de møder nederlag på nederlag, siger Finn Mester. Han fortæller, at der indimellem er nogle elever, som har haft det svært i folkeskolen, men når de bare får de rette miljøer stillet til rådighed, brillerer de pludselig. Selv underviser jeg på turboniveauet i matematik. Jeg har været lærer i 25 år, men det går så stærkt, at jeg nogle gange skal hjem og læse gym- Lærerne har mere tid til eleverne, og vi som elever har god mulighed for at lære alle de andre at kende, fordi vi ikke er så mange, som på en almindelig efterskole. Lucas Møller Pedersen, elev på Hedens Efterskole nasiebøgerne op, fordi der er nogle i klassen, som fagligt er helt fremme i førerfeltet, siger han og fortsætter: Vi arbejder med geometri i øjeblikket, hvor der sidder en 8. klasseelev og gerne vil have, at jeg beviser, hvordan jeg kommer frem til arealformlen for en cirkel, nu hvor jeg havde trekantens areal. Det spørgsmål mindes jeg ikke at have fået fra en elev i 8. klasse før. Samme elev kan imidlertid sidde i næste time og have det svært i dansk. Derfor tager Hedens Efterskole individuelle hensyn og laver personlige skemaer til eleverne. Skolen eksperimenterer desuden meget, og det betyder også, at ikke alle tiltag virker. F.eks. prøvede de det første år et system, hvor eleverne skulle have ti skoledage og så fire dage hjemme. Det første år havde man en smuk tanke om et system som hed ti-fire. Det skyldes, at en del af de unge mennesker skulle hjem for at have møder med socialrådgivere og forvaltningen, så man tænkte, at hvis man nu havde ti dage på skolen, så kunne man klare den slags møder, mens man var hjemme på forlænget weekend, fortæller Finn Mester. Det var, ifølge forstanderen, en smuk tanke, som overhovedet ikke virkede. Eleverne blev totalt udmattede over at arbejde hen over en weekend. Det var for mange dage i træk, og derfor er vi gået over til en mere normal struktur nu, siger han. Større fokus på trivsel gavner Flere af skolens tiltag virker dog, og spørger man Frederikke Knage, psykolog og ph.d.-studerende med speciale i unges skolefravær, giver det god mening. Hedens Efterskoles tiltag overfor sårbare elever italesætter nogle problemer, som folkeskolen ikke altid formår at adressere. Generelt kunne man godt ønske sig en folkeskole, hvor der var mindre fokus på selve fraværet. Hvis vi f.eks. tager de her individuelle skemaer, lyder det til at være et godt eksempel på et tiltag, som tager udgangspunkt i den unges trivsel og ikke har så meget fokus på, at man skal være i skole i så og så mange timer, siger hun. Psykologen mener, folkeskolen lider under nogle hjælpesystemer, hvor man tager udgangspunkt i at udpege de individuelle børn som problemet. Hvis et barn har højt fravær og ikke kan kon- Fortsættes E Søndag den 19. september 2021 Uddannelse En frafaldsprocent på nul blandt grønlandske unge er en realitet på nordjysk efterskole. Side 6 Hvordan hjælper du bedst dit barn på efterskolen? Mindre kontakt, lyder rådet fra vejleder. Side 18 Efterskoler Intensiv træning og høje ambitioner presser de ANDALUSIEN BARCELONA BERLIN BR ASILIEN COSTA RICA CUBA DANMARK EGYPTEN FR ANKRIG FILIPPINERNE GHANA GR AND CANARIA GR ÆKENL AND GRØNL AND HOLL AND INDIEN ITALIEN IRL AND ISL AND JAPAN JAMAICA KINA KROATIEN K Ranum Efter -går i dybden Stort og mangfoldigt fællesskab Nyheder Ranum Efterskole Colleg KØBENHAVN LONDON MADRID MALLORCA MAROKKO MIAMI NEPAL NEW ZEAL AND NEW YORK NICAR AGUA NORGE POLEN PERU PR AG SEVILL A SPANIEN SVERIGE SYD KOREA SYDAFRIKA THAIL AND TJEKKIET T YSKL AND T YRKIET USA WALES skole College Ranum Efterskole College har fokus på den enkelte elev i respekt for fællesskabet 4 SØNDAG DEN 19. SEPTEMBER 2021 Udgiver Morgenavisen Jyllands-Posten Alle elever fortjener muligheden for et efterskoleophold Ansvarshavende chefredaktør Jacob Nybroe I dette skoleår er der kun bevilliget 68 stipendier med ekstra økonomisk støtte til elever på danske efterskoler. Det kan og ska R E V I G R E D G N I N E M Vil du være student, så vælg VG, og tag en uddannelse, der giver dig masser af muligheder. På VG har vi dedikerede lærere, der er klar til at udfordre dig og tage undervisningen med ud i verden. Du kan vælge imellem 10 STX-studieretninger og 6 HF-fagpakker, inklusive Vis 6 Efterskoler Trivsel SØNDAG DEN 19. SEPTEMBER 2021 På Mors har Galtrup Efterskole succes med at fastholde de grønlandske elever. Skolen hjælper de unge med alt det praktiske, henter dem i lufthavnen og giver dem et socialt netværk. Foto: Galtrup Efterskole Nordjysk efterskole fastholder grønlan EFTERSKOLERNES DAG SØNDAG D. 26. SEPTEMBER 2021 KL. 13.00-17.00 EFTERSKOLENFORSCENEKUNST.DK Starupvej 20, 8340 Malling 8 Efterskoler Trivsel SØNDAG DEN 19. SEPTEMBER 2021 Vi ved, at de grønlandske unge, som har været på efterskole, bagefter klarer sig bedre i det grønlandske uddannelsessystem, eksempelvis bliver de mere parate til gymnasiet. Nathasja Preus, projektleder for Foreningen Grønlandske Børn Det er i h TIL EFTERSLÆGTEN FRA EFTERSKOLE Efter slæ opfa gten efter ndt sko klass leen HF-Centret Efterslægten udbyder hvert år en HF-klasse for efterskoleelever Bliv i efterskoleånden på Efterslægten tag en 2-årig hf og bliv klar til videregående uddannelse. I efterskoleklassen møder du ligesindede unge. 10 Efterskoler Trivsel SØNDAG DEN 19. SEPTEMBER 2021 Der er ingen tvivl om, at forældrene spiller en stor rolle også. Måske den allerstørste rolle. For deres opgave er at bakke de unge op i, at når de er taget afsted, skal de også gennemføre det. Aaja Chemnitz Larsen, Folketingsmedlem for Inuit A TJEK VORES LINJER: MUSIK ESPORT VOLLEY TRIATLON OUTDOOR KUNST & DESIGN + MASSER AF VALGFAG & REJSER Kom til Efterskolernes Dag d. 26. september kl. 13-20 Vesterbølle Efterskole / Sognevejen 300 / Vesterbølle / 9631 Gedsted / 98645380 / v-e.dk 12 Efterskoler Særlige behov SØNDAG DEN 19. SEPTEMBER 2021 På Hedens Efterskole siger de nej til elever, selvom der er sengepladser nok. Det giver plads til sårbare elever Det kan være svært for elever med særlige behov at finde sig til rette på en efterskole med hundredvis af andre elever. På He SØNDAG DEN 19. SEPTEMBER 2021 Særlige behov Efterskoler 13 Lucas Møller Pedersen og Freyja Kristin Thorleifsdottir går på Hedens Efterskole. De får mere faglig sparring og kan bedre overskue det sociale, for der er færre elever. Foto: Hedens Efterskole 14 Efterskoler Særlige behov SØNDAG DEN 19. SEPTEMBER 2021 Jeg har været lærer i 25 år, men det går så stærkt, at jeg nogle gange skal hjem og læse gymnasiebøgerne op, fordi der er nogle i klassen, som fagligt er helt fremme i førerfeltet. Finn Mester, lærer og forstander på Hedens Efterskole Hv Et skoleår i udlandet giver læring for livet Mere end bare et skoleår i udlandet Non-profit ungdomsudveksling Personlig udvikling International erfaring Unikke sproglige kompetencer Interkulturel forståelse Øget selvværd Større modenhed Mod til at stå på egne ben Demokratisk dannelse Ve 16 Efterskoler Forskning SØNDAG DEN 19. SEPTEMBER 2021 Forskningsprojekt gennemført af tre idrætsefterskoler kaster for første gang lys over idrættens betydning for elevernes sociale og faglige udvikling. Foto: Jacob Almtoft Manglenede forskning blev til gør-det-selv projekt for tre idrætsefters Forskning SØNDAG DEN 19. SEPTEMBER 2021 ligeledes fået noget forskelligt ud af resultaterne, men der er naturligvis også resultater, som alle tre skoleforstandere har kunnet arbejde videre med. Helt overordnet har alle tre skoler fået bekræftet, at fællesskabet betyder meget for eleverne. Hele 86 18 Efterskoler Forældreskab SØNDAG DEN 19. SEPTEMBER 2021 Der opstår en stor blanding af følelser, når vi sender vores børn på efterskole. Vi er både ængstelige og fyldt med en forventningsfuld glæde på deres vegne. Henrik Væver, far til efterskoleelev Frøslevlejrens Efterskole i Padborg huser i Venskaber Muligheder Sammenhold VI GØR DIN VERDEN STØRRE EFTERSKOLEKLASSER FREDERIKSBERG HF Fokus på social trivsel giver stærkere faglighed Billede: Fra præmieoverrækkelsen da en af skolens klasser tog titlen som Danmarks bedste klasse til engelsk, for 4. år i træk. Der stilles høje krav til de danske skoleelever. De testes fagligt og skal i en tidlig alder tænke på deres uddannelsesplan #tropådittalent COLD HAWAII E-SPORT FODBOLD HÅNDBOLD DANCE ELITE SVØMNING BADMINTON EFTERSKOLERNES DAG søndag den 26. september 13.00-17.00 mere info på facebook og instagram 8. 9. 10. 11. KLASSE Thy Sportsefterskole Vorupørvej 73 7700 Thisted 4410 1112 info@thysportsefterskole.dk 22 Efterskoler Forældreskab SØNDAG DEN 19. SEPTEMBER 2021 Det kan godt være svært at sige farvel, når efterskoletiden begynder, men erfaringen er, at hjemveen fortager sig hurtigt. Billedet er fra første skoledag på Femmøller Efterskole. Arkivfoto: Mathilde Bech Hjemveen gik ret hurtigt væk, eft Kongeådalens Efterskole inviter Efterskolernes 27. september Kongeådalens Efterskole inviterer til OBS tilmelding påkrævet - besøg ke Efterskolernes Dag 27.september september 26. OBS tilmelding påkrævet - besøg keskole.dk Natur - Kreativitet - Håndværk 24 Efterskoler Coronakrisen SØNDAG DEN 19. SEPTEMBER 2021 Der var lidt længere mellem eleverne, da efterskolerne åbnede igen efter nedlukningerne, ikke mindst ved måltiderne, som her på Mellerup Efterskole. Generelt er efterskolerne dog kommet helskindet gennem krisen rent økonomisk. Arkivfoto: C Coronakrisen SØNDAG DEN 19. SEPTEMBER 2021 Efterskoler skole på Zoom eller Teams, fortæller Bjarne Lundager Jensen. Han understreger dog, at selv om det er gået godt, så har det på skoler med mange ressourcesvage elever kostet et større frafald. Derudover måtte to efterskoler lukke i løbet af kri 26 Efterskoler Inspiration SØNDAG DEN 19. SEPTEMBER 2021 Efterskoler sender dig til lands, til vands og i luften På Adventure Efterskolen kan du melde dig til ski- og snowboardlinjen, som tager på skiferie fire gange i løbet af vinteren. Her er det en snowboarder på kunststofbanen Amager Bakke i r. ldi g Eft r alm h ælp e SDR. FELDINGS EFTERSKOLE GIVER ORDBLINDE SKOLEGLÆDEN TILBAGE! Ud over de boglige fag har Sdr. Feldings Efterskole syv stærke linjefag Få et skønt efterskoleår med gode skolefaciliteter, masser af aktiviteter ude og inde og alsidig læring. Adventure Amerikansk fodbol Efterskolernes Dag på Østerskov Efterskole Leg og læring, spil og strategi, højt til loftet, indlevelse og udfordringer! Vi har Danmarks fedeste undervisning, som tager det bedste fra rollespillet og spillets verden og kombinerer det med en fri og innovativ skoleform. Prøv dig selv af i nye roller EFTERSKOLERNES DAG D. 26. SEPTEMBER KL. 12-17 MÆRK FÆLLESSKABET PÅ EFTERSKOLE. DYGTIGGØR DIG I VORES MANGE PROFILFAG OG TAG PÅ 3 STUDIEREJSER FIND OS PÅ FACEBOOK ELLER WWW.H-U.DK 30 Efterskoler Elitesport SØNDAG DEN 19. SEPTEMBER 2021 Du skal være villig til at dyrke din sport og træne mange timer om ugen og samtidig dyrke efterskolelivet, hvor man interesserer sig for de andre elever, man går på skolen med. Thorsten Matthiesen, forstander på Sports Academy Denmark Sport T r o ns ø VejenTIL til FORMEL Formel11STARTER PÅ TRONSØSKOL VEJEN starter på TronsøSkole eSport - På verdensplan er der 1 mia. brugere og der omsættes i præmiepenge for 18,5 mia. USD om året. eS Tronsø eSport Racing port Racing Book en tid til rundvisning eller kom til efterskolernes dag den OPDAG LIVET PÅ EN EFTERSKOLE KOM TIL EFTERSKOLERNES DAG SØNDAG 26. SEPTEMBER KL. 13-17 Find en efterskole for dig efterskolerne.dk