4
ERHVERV
TIRSDAG 8. JANUAR 2019 : FOLKETIDENDE
Sandra Olsen forstår både tilhængere og modstandere.
- Byg nu den tunnel, lyder det fra ejendomsmægler Jesper Andersen i Rødbyhavn.
En rejse på tværs af bæltet - og mellem stærkt delte meninger om det store tunnelprojekt
Et bælt mellem bekymring og håb
I færgehavnen i Puttgarden på Femern er
køen overskuelig.
Efter højsommerens endeløse køer er situationen
nu mere fredelig.
Selv uden reservation
kommer man nu straks
med færgen. Dækket bliver
hurtigt fyldt op, mågerne
flyver tæt på passagererne
og spejder efter godbidder.
Østersøens friske luft, en
smule skibsdiesel, pommes
frites og hotdog. Senest her
begynder ferien for de tyske rejsende.
Bag færgeterminalen i
Rødbyhavn ligger landet
vidt udbredt. Få biler, få
mennesker, mange skilte
med påskriften Til salg.
Også et par kilometer langs
kysten i Western Camp
går det stille for sig her i efteråret.
Som det er tilfældet hvert
år er Sandra Olsen (20 år)
sammen med sin partner
og hund rejst hertil fra
Hørsholm.
Hun keder sig ikke. Hun
kender flere personer her,
og hendes forældre bor på
Lolland. Hun hjælper til på
Western Camp. Sandra
Olsen kender tunnelprojektet og afslører kendskab til
skismaet mellem infrastruktur og miljøbeskyttelse.
- Det er en skam, at byggearbejdet ødelægger så
meget, siger hun og tilføjer
straks.
- På den anden side kan
jeg godt se fornuften i det.
Med en tunnel bliver turen
til Tyskland meget lettere,
måske vil flere foretage
længere ferierejser. Men
der er virkelig forskellige
holdninger, siger hun.
På den anden side af
pladsen er der små hytter,
de fleste er tomme. Ud fra
den ene kommer Mette (62)
og Tonny Jensen (68) med
deres børnebørn Nicola
(11), David (10) og Augusta
(4). De er fra København.
Tunnelen er et stort emne,
den er meget dyr, understreger bedstefaren. Men
det er en god ide det bliver
nemt bare at køre over.
Hans kone, Mette, er en
smule mere skeptisk.
- Måske er det godt. Storebælt-byggeriet havde også i starten mange tvivlere,
nu er det et succes-projekt,
siger hun.
Lidt derfra står autocamperen, der tilhører Marianne Münchmeyer (51) og
Ralph Hansen (57) og deres
børn Pauline (17), Konstantin (16) og Lilly (8). Ralph
Hansen har allerede hørt
om tunnelprojektet.
- Jeg troede, det skulle
være en bro, siger han.
- En tunnel? OK, den vil
vi bruge, når vi er i tidnød.
Har vi mere tid, vil vi foretrække færgen, siger Münchmeyer.
Familien
fra
Nordrhein-Westfalen er ankommet dagen før med færgen.
- Man stiger af færgen, og
så er det ferie, siger Münchmeyer begejstret.
- For fire år siden tog vi
hellere færgen til England
i stedet for at tage Eurotunnelen, siger Ralph Hansen.
Tunnelen vil dog være en
gevinst for regionen, siger
den 57-årige og henviser til
de store danske succesprojekter.
- Siden Øresundsbroen
blev bygget, er regionen
vokset sammen.
Nogle minutter fra Western Camp når man direkte på sandstranden ved
Kramnitse.
Andrea (41) og Rolf
Zumpf (49) og sønnen Lars
Werner Sacksen fra Hamborg mener også, at man skal tænke på
de kommende genrationer.
(12) fra Eslingen ved Stuttgart nyder en stranddag
med en padletur. De ferierende har først hørt om
tunnelen, da de forud for
ferien søgte informationer
om regionen, fortæller ægteparret.
- Der findes en god færgeforbindelse. Desuden er
det spændende at sejle med
færgen, siger den 41-årige.
På vejen tilbage til færgehavnen tages en smuttur til
Rødbyhavn.
I udstillingsvinduet hos
ejendomsmægler Poul Erik
Bech hænger salgsbeskrivelser af talrige huse. Adspurgt om de mange tomme boliger i regionen og
den tyndt befolkede kyststrækning nævner mægler
Jesper Andersen først og
fremmest boligkrisen, som
Danmark først nu er ved at
overvinde. Han vurderer, at
et hus, der i Rødby koster
en million kroner, er tre
gange dyrere i København.
- Byg den tunnel, siger
han med eftertryk til de tyske journalister. Mange
danskere håber gennem
den faste forbindelse og
landanlæggene på forbed-
rede levevilkår på Lolland.
- Det vil kun tage en time
herfra til København. Naturligvis vil tunnelen hjælpe. For lokale virksomheder bliver det meget
enklere. Væksten bliver
større, ingen tvivl. Nye
virksomheder vil slå sig
ned her, siger ejendomsmægleren
Tilbage på den anden side, til Fehmarn. Op på færgen, op på dækket, nyde
udsigten og tilbage til bilen.
Fra Puttgarden og i retning
vest snor små veje sig til
stranden ved Altenteil.
Til salg-skilte ser man
ikke her. Mens Lolland med
tunnelen håber på medvind, er situationen på Femern en ganske anden.
- Ejendomsmarkedet er
på enhver måde - huse,
grunde og ejerboliger overordentlig stabilt, siger
Jan-Pieter
Frick
fra
Frick-Immobilien.
- I modsætning til fastlandet oplever man her det fænomen, at priserne de seneste fem år er steget meget
ikke kun tæt på kysten,
men også inde på øen, siger
han.
I modsætning til den øvrige del af Ostholstein har
den faste forbindelse ikke
haft negativ indflydelse på
boligpriserne på Fehmarn.
- På fastlandet beskæftiger de købsinteresserede
sig med den fremtidige linjeføring og den deraf følgende usikkerhed, og det
har i modsætning til på Fehmarn mærkbar indflydelse på købsinteressen og
derfor også på priserne. En
positiv prisstigning vil man
kun opnå på erhvervsgrunde tæt på hovedfærdselsårerne.
I Altenteil på det nordlige
Fehmarn nyder Gaby (62)
og Wolfgang Schröder (66)
fra Kempen ved Niederrhein deres ferie. Hvis ikke
Femern Bælt var 18 kilometer bred, men mindre, ville
det måske være muligt for
ægteparret at se familien
Zumpf på den næsten mennesketomme skandinaviske bred. Schröder-familien
er for første gang på Fehmarn, og længere nordpå
vil de egentlig ikke rejse.
For på den danske side er
vandet det samme som her,
siger Wolfgang Schröder.
Danmark er dyrere, i stedet for at betale mere end
100 euro for en færgebillet
kan de bruge pengene her.
I den henseende vil tunnelen ikke være et alternativ,
fordi projektet finansieres
af brugerne. For de ferierende fra Kempen betyder
fremtidens byggeplads, at
der sættes nye rejsemål.
Gaby Schröder: - Hvis jeg
får udsigt til en byggeplads,
vil jeg ikke komme her.
Fehmarns borgmester
Jörg Weber (SPD) deler
skepsis, når det drejer sig
om turismens fremtid under byggefasen.
- Jeg vil påstå, det vil ha-
ve en negativ effekt, selv
om statistikkerne siger noget andet. Jeg tror ikke på
erhvervsturisme,
siger
borgmesteren.
Han frygter, at mange ferierejsende i fremtiden vil
dreje til højre i Lübeck i
retning mod Mecklenburg-Vorpommern.
Femern, idyllen. Her søger også Werner Sacksen
(68), Hamborg regelmæssigt væk fra den hektiske
by. Han ejer et sommerhus
i Dänschendorf og er på vej
til stranden. På øen kan
han koble fra.
- Når man kører over broen, lader man alt bag sig.
Konstant oplever man dog
diskussionen om den planlagte tunnel. Emnet er allerede meget gammelt. Engang affødte det først en
stor eufori, så stor skepsis,
nu er det blandet, også for
mig. I begyndelsen var ikke
alle bevidste om, at selve
byggeriet kunne gøre en
masse skade. Det er ekstremt, hvad der skal ske i
forbindelse med landanlæggene, ikke kun støjafskærmning og trafik, men
hele landskabet bliver forandret. Sejlerne ser også
med sorg på deres revir, siger han.
Han kan kun se fordele
for én branche i fremtiden:
- De, der profiterer mest,
er dem, der lever af turisme. Men man skal måske
se mere langsigtet på projektet. Forbindelsen til danskere, svenskere og nordmænd bliver forbedret. Et
sammenhængende Europa
er en gevinst for vores børn
og børnebørn, siger Werner
Sacksen.
STEFANIE SCHLEMMER
OG BELE ZILL
Lübecker Nachrichten
ERHVERV Man kan strides om normer og agurkers krumning. Men den europæiske tanke er i hvert fald rigtig. Og når det bliver lettere at møde naboer, kan det kun være en fordel, siger Patrick Jaroszinsky, tysker med job på Lolland FOLKETIDENDE : TIRSDAG 8. JANUAR 2019 Tunnel frem for mur Peter Jar
2 ERHVERV TIRSDAG 8. JANUAR 2019 : FOLKETIDENDE Søger unge ingeniører For unge ingeniører bliver den kommende Femern Bælt-tunnel en mulighed for at få en lodret start på karrieren: Konkret søger Femern A/S nyuddannede eller kommende ingeniører til forberedelsen og styringen af det kommende megaby
ERHVERV FOLKETIDENDE : TIRSDAG 8. JANUAR 2019 3 Bolden er stadig på den tyske banehalvdel Kritikere bebuder tunnel-klager Selv om Femern Bælt-projektet nu har opnået tysk byggetilladelse, er der ingen sikkerhed for, hvornår byggeriet kan gå i gang for alvor. Alle forventer, at kritikerne af proj
4 ERHVERV TIRSDAG 8. JANUAR 2019 : FOLKETIDENDE Sandra Olsen forstår både tilhængere og modstandere. - Byg nu den tunnel, lyder det fra ejendomsmægler Jesper Andersen i Rødbyhavn. En rejse på tværs af bæltet - og mellem stærkt delte meninger om det store tunnelprojekt Et bælt mellem bekymrin
ERHVERV FOLKETIDENDE : TIRSDAG 8. JANUAR 2019 5 Kronologi 1863 Den holstenske ingeniør og landmåler Gustav Kröhnke får ideen om en direkte forbindelse over Femernbælt. 1963 Åbning af Femernsundbroen mellem øen Femern og det tyske fastland. 1992 Trafikministrene fra Tyskland og Danmark beslutter f
6 ERHVERV TIRSDAG 8. JANUAR 2019 : FOLKETIDENDE Magnus Isling Thusgård Jørgensen brugte to år som butikselev i Kaufhaus Stolz i Tyskland Udlandspraktik åbner døre Det har åbnet døre og givet livserfaring for Magnus Isling Thusgård Jørgensen fra Horbelev på det østlige Falster, at han som et led
ERHVERV FOLKETIDENDE : TIRSDAG 8. JANUAR 2019 7 En køretid på ti minutter fra Rødbyhavn til Tyskland åbner nye jobmuligheder Studerende klædt på til Femern-fremtid For at være på forkant med udviklingen og den kommende tunnel mellem Lolland og Nordtyskland rustes studerende fra ZBC i Vordingborg
8 ERHVERV TIRSDAG 8. JANUAR 2019 : FOLKETIDENDE Tunnelen bliver 18 kilometer lang det samme som længden af 176 fodboldbaner. Miljøundersøgelsen omkring tunnelen fylder 16.000 sider Hvert af tunnelens standardelementer vejer 73.000 tons det samme som 14.000 elefanter. Tunnelelementerne blive