ERHVERV
FOLKETIDENDE : TIRSDAG 8. JANUAR 2019
5
Kronologi
1863 Den holstenske
ingeniør og landmåler
Gustav Kröhnke får
ideen om en direkte
forbindelse over Femernbælt.
1963 Åbning af Femernsundbroen mellem øen Femern og
det tyske fastland.
1992 Trafikministrene
fra Tyskland og Danmark beslutter forundersøgelser.
1995-1999 Forundersøgelser af en fast forbindelse over Femernbælt.
2008 Trafikministrene
fra Tyskland og Danmark underskriver
statstraktaten om en
fast forbindelse.
2009 Folketinget såvel
som Forbundsdagen
og
Forbundsrådet
godkender statstraktaten og starten på
miljø- og tekniske undersøgelser. (Bro- og
tunnelmuligheder).
2011 Beslutning om at
bygge en sænketunnel.
2013 Godkendelsesprocessen begynder i
Tyskland.
2015 Folketinget vedtager med stort flertal
anlægsloven.
2016 Femern A/S indgår fire hovedentrepriser med internationale konsortier.
2018 Ved årets udgang
kom den tyske myndighedsgodkendelse
til Femern Bælt-tunnelen.
- Når det bliver enklere at møde sine naboer, kan det kun blive en fordel, siger Patrick Jarosczinsky
Foto: Alev Dogan
En tunnel skal forbinde to regioner. Men hvor tæt er vi på hinanden i dag?
For Patrick Jarosczinsky handler det også om et nyt dansk-tysk venskab
Tunnel frem for mur - og agurker
At spise en kebab.
Det første, Patrick
Jarosczinsky gør, når han
kommer til Tyskland er at
spise en kebab. Ja, kebab
findes også i Danmark,
men: Det er ikke det samme. Det er ganske enkelt
ikke det samme. Det er det,
jeg er vokset op med. Ikke
burgere eller pølser, men
kebab.
Jarosczinsky er født i
Dresden i 1986.
- Og selvom det var tre år
før Murens fald, føler jeg
mig alligevel som en rigtig
østtysker, siger han.
I knapt fem år har han levet i Danmark og arbejdet
for Femern Bælt-tunnelen
og for den region, hvor den
anlægges, men derom senere.
- Tyskere og danskere ligner hinanden meget Det er
kun småting i hverdagen,
der gør en forskel. For eksempel at man stadig bruger tiltaleformen De i
Tyskland. At lægge det tyske De fra sig har ikke
været svært. Det har været
sværere at undvære visse
tyske varemærker, som jeg
kunne få i Tyskland, siger
han.
Efter et økonomi-studie i
Stralsund studerede Jarosczinsky Business administation and economics for
marketing, globalization
and culture på Syddansk
Universitet i Odense.
- Marketing, kultur, globalisering - det var det, jeg
ville, siger han. Efter sin
master fik han en praktikplads i virksomheden Femern Belt Development.
- En bekendt sagde til
mig:: De har brug for en
tysk medarbejder, der kan
hjælpe.
Vedkommende
knyttede også kontakten,
fortæller han.
I dag er den 32-årige fastansat.
- Vores mål er at skabe
vækst i Region Sjælland, siger han.
- Vi vil arbejde konstruktivt med Femern Bælt-tunnelen og med regionen og
udnytte de muligheder, som
opstår med tunnelen. For
eksempel opstår nye erhvervsområder og nye muligheder for pendlere. Som
i alle metropoler er der også mangel på boliger i København, og de er dyre. På
Sydsjælland
og
Lolland-Falster er der gode boligområder, som ikke bliver
udnyttet
tilstrækkeligt,
blandt andet på grund af
utilstrækkelig infrastruktur. I fremtiden - og det betyder for tunnel-entusiaster
altid når tunnelen er bygget
- skabes bedre forbindelser. Der kommer en højhastighedsbane, nye banegårde, simpelthen meget
infrastruktur. Muligheden:
At arbejde i København og
bo i den sydlige del af landet. Her er der frisk luft, lave boligomkostninger, hvor
man kan lade sine børn
vokse op i landlige omgivelser - og det er egentlig
en ret god tanke, mener jeg.
Hans organisation har
rollen som skaber af netværket for de rigtige personer - politikere, foreninger,
miljøorganisationer samlet omkring det samme
bord.
Da han begyndte, troede
han -som mange andre i
dag: Okay, så arbejder du
for virksomheden, som
bygger tunnelen.
Men det stemmer ikke
helt. Femern Belt Development er ikke direkte involveret i selve tunnel-byggeriet.
- Og jeg ser det som en
fordel, fordi jeg ikke kun
behøver at identificere mig
med tunnelen, men i højere
grad med regionen. Jeg
identificerer mig med regionen. Med den danske region, som tunnelen bliver en
del af.
En region, som minder
ham om hjemegnen Sachsen.
- Østtyskland, især Sachsen og Mecklenburg-Vorpommern, minder meget
om Lolland-Falster og den
region, hvor jeg nu arbejder, siger han.
- Tyndt befolket og få huse. Infrastrukturen mangler, og unge mennesker
flytter ikke dertil, for der er
for langt til alt, som for dem
er vigtigt. Og det er altid
lidt trist, siger han.
Også derfor forbinder
han tunnelen med fremtiden:
- Jeg tror, at for min generation er det en gave. Som
tysker, der lever og hver
dag oplever, hvor interesserede danskerne er i Tyskland, håber jeg ganske enkelt, at man ikke kun
bruger Femern Bælt-tunnelens potentiale til at blive
gode naboer, men også gode venner, fastslår han.
Og til timingen med tunnelen har Jarosczinsky og-
så en mening.
- Jeg mener, at man har
brug for et sådant projekt,
som bringer Europa tættere
sammen - måske vigtigere
nu end for 20 år siden
Han er en ven af den
europæiske tanke og ser
med bekymring på udviklingen med EU-kritiske
partier i Tyskland og Danmark.
- Jeg ønsker for fremtiden og for de næste generationer et samlet Europa,
og jeg glæder mig også
over at arbejde med det - i
det mindste en smule.
Måske, sådan formoder
Jarosczinsky selv, har det
noget med hans hjemegn at
gøre, at han hellere vil bygge tunnel end en mur.
- Som barn af Østtyskland er jeg vokset op med
altid at se Europa som en
chance. Man kan sikkert
strides om normer og agurkers krumning, men den
europæiske tanke er i hvert
fald rigtig. Og når det bliver
enklere at møde sine naboer med sådan en tunnel,
kan det jo kun blive en fordel, siger han.
ALEV DOGAN
Kieler Nachrichten
ERHVERV Man kan strides om normer og agurkers krumning. Men den europæiske tanke er i hvert fald rigtig. Og når det bliver lettere at møde naboer, kan det kun være en fordel, siger Patrick Jaroszinsky, tysker med job på Lolland FOLKETIDENDE : TIRSDAG 8. JANUAR 2019 Tunnel frem for mur Peter Jar
2 ERHVERV TIRSDAG 8. JANUAR 2019 : FOLKETIDENDE Søger unge ingeniører For unge ingeniører bliver den kommende Femern Bælt-tunnel en mulighed for at få en lodret start på karrieren: Konkret søger Femern A/S nyuddannede eller kommende ingeniører til forberedelsen og styringen af det kommende megaby
ERHVERV FOLKETIDENDE : TIRSDAG 8. JANUAR 2019 3 Bolden er stadig på den tyske banehalvdel Kritikere bebuder tunnel-klager Selv om Femern Bælt-projektet nu har opnået tysk byggetilladelse, er der ingen sikkerhed for, hvornår byggeriet kan gå i gang for alvor. Alle forventer, at kritikerne af proj
4 ERHVERV TIRSDAG 8. JANUAR 2019 : FOLKETIDENDE Sandra Olsen forstår både tilhængere og modstandere. - Byg nu den tunnel, lyder det fra ejendomsmægler Jesper Andersen i Rødbyhavn. En rejse på tværs af bæltet - og mellem stærkt delte meninger om det store tunnelprojekt Et bælt mellem bekymrin
ERHVERV FOLKETIDENDE : TIRSDAG 8. JANUAR 2019 5 Kronologi 1863 Den holstenske ingeniør og landmåler Gustav Kröhnke får ideen om en direkte forbindelse over Femernbælt. 1963 Åbning af Femernsundbroen mellem øen Femern og det tyske fastland. 1992 Trafikministrene fra Tyskland og Danmark beslutter f
6 ERHVERV TIRSDAG 8. JANUAR 2019 : FOLKETIDENDE Magnus Isling Thusgård Jørgensen brugte to år som butikselev i Kaufhaus Stolz i Tyskland Udlandspraktik åbner døre Det har åbnet døre og givet livserfaring for Magnus Isling Thusgård Jørgensen fra Horbelev på det østlige Falster, at han som et led
ERHVERV FOLKETIDENDE : TIRSDAG 8. JANUAR 2019 7 En køretid på ti minutter fra Rødbyhavn til Tyskland åbner nye jobmuligheder Studerende klædt på til Femern-fremtid For at være på forkant med udviklingen og den kommende tunnel mellem Lolland og Nordtyskland rustes studerende fra ZBC i Vordingborg
8 ERHVERV TIRSDAG 8. JANUAR 2019 : FOLKETIDENDE Tunnelen bliver 18 kilometer lang det samme som længden af 176 fodboldbaner. Miljøundersøgelsen omkring tunnelen fylder 16.000 sider Hvert af tunnelens standardelementer vejer 73.000 tons det samme som 14.000 elefanter. Tunnelelementerne blive