365DESIGN 01 2019 messetillæg udgivet af pej gruppen scandinavian trend institute
SPRING
2019
FORMLAND
FOKUS PÅ UDSTILLERE
Vissevasse, Trademark Living, Woud,
B Green, Klassik Studio, The Oak Men
DESIGN- OG INTERIØRTRENDS SS 19
NYT FRA BRANCHEN
Vildersbøll, Eden Outcast, Kodanska, Sika-Design,
Louise Smærup, Koustrup & Co., Ib Laursen, Gejst
365DESIGN 01 2019 messetillæg udgivet af pej gruppen scandinavian trend institute SPRING 2019 FORMLAND FOKUS PÅ UDSTILLERE Vissevasse, Trademark Living, Woud, B Green, Klassik Studio, The Oak Men DESIGN- OG INTERIØRTRENDS SS 19 NYT FRA BRANCHEN Vildersbøll, Eden Outcast, Kodanska, Sika-Desig
WWW.IBLAURSEN.DK LETS MEET. STAND H6110
VELKOMMEN TIL 2019 4 365DESIGN Formland Spring 2019 En ny messesæson står for døren og vi er klar! 365DESIGNs messetillæg til Formland er klar i sin anden udgave og indeholder både messeoptakt, informationer om messen og de mange aktiviteter under de fire dages messe, samt portrætter af både st
HOLDET BAG Louise Byg Kongsholm Chefredaktør Helene Mathiasen Redaktør Katrine Rosgaard Klemmensen Redaktør Anja Bloch-Hamre Art director & fotograf Anette Faarup Grafisk designer Bente Bitsch Nielsen Salgschef Line Kassentoft Johansen Salgs- og marketingkoordinator Rie Fjordsøe Rasmussen Tr
Redaktion Louise Byg Kongsholm, chefredaktør Helene Mathiasen, redaktør Katrine Rosgaard Klemmensen, redaktør redaktionen@pejgruppen.dk Skribenter Anders Bjerring Høier Helene Mathiasen Katrine Rosgaard Klemmensen Louise Byg Kongsholm Mette Jochimsen Pernille Kirstine Møller Pernille Henneberg Svenn
Korte nyheder om stort og småt fra udstillere på Formland. 2 2 V I S S E VA S S E Udviklingen er gået stærkt for det danske brand, som er tilbage på Formland for at vise sin transformation fra posterbrand til paperbrand. 24 UDERUMMET I FOKUS Boligens funktioner flyttes ud i haven. De danske bran
8 Artikel skrevet af Katrine Rosgaard Klemmensen È t af de n ye t i lt ag e r vore s s a ma rbe jde me d br a nc he f ore n inge n H ore s ta , de r bet yde r, at d e gast ronomis ke og me ge t p op u læ re k on k u rre nc e r Åre ts Kok, Årets Tj ene r, Årets Kokke e lev, Åre ts Tj enerel ev og
9 Ma i- Br it t Ri s vig Fly vholm, p roje k t l e de r Form land st yrkes f ra me s s e til me s s e og e r en meget v ig tig pla tf orm f or he le in t e riør- og de sig n bra nc he n i Da nma rk. M ed vores d es ign h is torie e r de t v igtig t, a t D an mark har e n de s ig nme s s e , der b
Artikel skrevet af Katrine Rosgaard Klemmensen 365DESIGN Formland Spring 2019 10 Det sker på BLIV INSPIRERET AF BÆREDYGTIG UDSTILLING GÅ PÅ OPDAGELSE I TRENDZONEN Formland er indtrådt som partner på FSC Design Award en designkonkurrence afholdt af FSC Danmark, der udfordrer danske design- og a
Formland Spring 2019 OPLEV KÅRING AF ÅRETS KOK OG ÅRETS TJENER SE EKSPERTERNES F AV O R I T P R O D U K T E R SPIS I TRENDCAFEEN JORDBO Som noget nyt byder Formland gastronomiens verden indenfor. Under messen vil fagkonkurrencerne Årets Kok, Årets Tjener, Årets Kokkeelev, Årets Tjenerelev og Året
FORMLAND STAND K 8220 BESØG VORES SHOWROOM OG SE VORES FULDE SORTIMENT, ELLER LAD SHOWROOM BILEN KOMME TIL DIG 2HAVE I HÆSUMVEJ 82 I 9530 STØVRING I 70 70 72 26 I WWW.2HAVE.DK
13 Oversigtskort over messehallerne
Artikel skrevet af Katrine Rosgaard Klemmensen 365DESIGN Formland Spring 2019 14 Foredragsprogram TORSDAG DEN 31. JANUAR FREDAG DEN 1. FEBRUAR LØRDAG DEN 2. FEBRUAR SØNDAG DEN 3. FEBRUAR 10.30-11.00 Mersalg og tillid gennem kropssprog Jesper Bergstrøm, ekspert i kropssprog 13.00-13.30 Trends
Alle messedage vil de besøgende kunne opleve relevante og inspirerende foredrag om alt fra detailhandel, trends, farver og bæredygtighed. Alle foredrag finder sted på Speak Up-scenen i Hal L Jesper Bergstrøm Ekspert i kropssprog De 5 største fejl detailhandlen begår, lige nu Stine Grubbe Koncept-
Foredragsprogram Hvordan løser man wholesale online? Deltager i paneldebat Christoffer Heilmann CEO og Founder af Traede.com Holly Becker Blogger Scandinavian and Sustainable / Deltager i paneldebat Deltager i paneldebat 16 365DESIGN Formland Spring 2019 Stefan Nilsson (Trendstefan) Trende
365DESIGN dit brancheblad Bring dig selv og dine kollegaer i front med den nyeste viden om design-, møbel- og interiørbranchen med et abonnement på Branchebladet 365DESIGN. DET FÅR DU MED DIT ABONNEMENT En del af pej gruppen: Trend- og inspirationshus Fire årlige udgivelser af branchebladet To år
KORT & GODT 365DESIGN Formland Spring 2019 V I L D E R S B Ø L L : F R A C R E AT O R S COMMUNITY TIL ONE G E J S T E R T I L B A G E I H E LT N Y F O R M I løbet af det seneste år har designbrandet Gejst gennemgået en komplet relancering, hvor alt fra den visuelle identitet, over produktsortimen
EDEN OUTCAST: STÆRKE PRINCIPPER OM DESIGN FR A BUNDEN Hos design- og interiørbrandet Eden Outcast har parret bag, Nina Frederikke Thomasen Jensen og hendes mand Lars Jensen, en modig agenda: at gøre op med masseproducerede, ensartede produkter. Derfor tilbyder brandet ikke skiftende kollektioner, me
Kort & Godt KOUSTRUP & CO.: ET FORÅR MED A F S Æ T I D A N M A R K S N AT U R I dette forår lancerer Koustrup & Co. en række produkter inspireret af forårsskoven under et vildt tema, hvor især den blå anemone er en stærk inspirationskilde. Den smukke plante vil optræde på både bakker, viskestykker,
IB L AURSEN PRÆSENTERER NY STÆRK SS 19-KOLLEKTION Forår, sol og sommer står snart for døren, og den kommende årstid er ensbetydende med nyheder, nye trends og mange uimodståelige sommerfarver. Hos Ib Laursen byder SS-farvepaletten i 2019 på skønne lyserøde, støvblå, mørkeblå, mørkegrå, grønne, creme
Vissevasse Fra posterbrand til paperbrand En plakat med et grafisk motiv af Langebro blev startskuddet for Vissevasse for seks år siden. Siden da er udviklingen gået stærkt, og nu er brandet tilbage på Formland for at vise sin transformation fra posterbrand til paperbrand. I marts 2019 er det seks
Vi kan lide tanken om, at vi skal passe på vores miljø, og så er ideen med gavepapir, der kan bruges igen og igen og fungere som en del af selve gaven, rigtig sjov, fortæller Karsten Noel Poulsen, som under vores samtale netop er ved at få taget billeder af de seks forskellige slags gavepapir. Papir
OUTDOOR Artikel skrevet af Katrine Rosgaard Klemmensen Uderummet i fokus 24 365DESIGN Formland Spring 2019 Over en årrække er uderummet blevet en større prioritering i indretningen. Boligens funktioner flyttes ud i haven, og ude og inde smelter sammen. Læs mere om de to brands Woud og B Green
Woud WOUD Mia Koed, kreativ direktør Hvorfor har I valgt at lancere havemøbler? Vi har fra vores spæde start haft et ønske om at kunne stå med en fuld kollektion af havemøbler en skønne dag. Det har været et af vores såkaldte ben, som vi gerne ville stå på. Foruden havemøbler så er de andre ben mø
Uderummet i fokus B GREEN Birgitte Hougaard, salgsdirektør Hos B Green har de specialiseret sig i krukker både til ude og inde. Krukkerne fås i et væld af størrelser fra 6 op til 70 centimeter. 26 365DESIGN Formland Spring 2019 Hvad karakteriserer jeres udvalg af krukker? Vores dna er ægte pa
NYHEDER FRA THUESEN JENSEN AS W W W.T J . D K VI GÅR SNART IND I ET NYT ÅR, OG DET BETYDER MASSER AF SPÆNDENDE NYHEDER TIL KØKKEN OG BORD FRA THUESEN JENSEN. ALLE VORES BRANDS ER KENDT FOR PROFESSIONEL YDELSE, HÅNDVÆRKSMÆSSIG KVALITET OG IKONISK DESIGN, DER SKILLER SIG UD. GÅ PÅ OPDAGELSE I VORES
PEJ TREND SS 19 Artikel skrevet af Pernille Kirstine Møller 365DESIGN Formland Spring 2019 28 TILLID Tillid er en følelse, som viser sig ved, at et individ har en forventning om eller tro på, at et andet individ er pålideligt. Den samme følelse kan gælde for et brand, et produkt eller et budskab
Pawel Nolbert Forår og sommer 2019 byder på en tid, hvor tillid og tiltro får råderum. Efter en periode med nærmest aktivistiske budskaber, hvor rebellen har været i centrum som svaret på fremtidens udfordringer, vil fornyelsen i denne sæson komme fra behovet for at opbygge tillid. Det bliver også
pej trend SS 19 Tillid Studio Francois Dumas TEMA 1 SYMPATHY Sympathy er et varmt og favnende tema, der byder fællesskab og lang sigtede processer velkommen. Et tema, hvor det vigtigste er at opbygge relationer med individer eller grupper baseret på tillid, støtte og ansvarlighed. Temaet bringe
Okeefe Sunset Studio Truly Truly Barbara Hepworth Shota Suzuki 31 Ariele Alasko Ana Kras Slon
pej trend SS 19 Tillid Yu Hao Shen Bjarke Ingels 32 365DESIGN Formland Spring 2019 Calaco Totem Peter Van de Water Rosan Harmens Olivia Senkson
TEMA 2 Herman Miller Daphna Laurens HONESTY Honesty er et tema, hvor de mest fundamentale elementer vil blive set på som det nye. At være tro mod det klassiske snit eller en farve, der rammer bredt, vil få en ny chance, som frembringer ro og ærlighed. Med en forståelse for nye materialer og tekno
pej trend SS 19 Tillid TEM A 3 HARMONY I temaet Harmony er hovedessensen begreber som sundhed, ens selvbillede og ting, der både sanseligt og følelsesmæssigt har en nærmest trøstende og lindrende effekt. Der er og kommer en større accept af at omfavne det ufuldkomne. Design skal have fokus på vo
Teresa Van Dongen CoeLux Daan Spanjers Studio Thier Van Daalen Rina Menardi 35 Bette
pej trend SS 19 Tillid Joan Miro Urban Outfitters Apollo 36 365DESIGN Formland Spring 2019 Marni Watson Silver Lake Katerina Kamprani Monique Baumann
TEMA 4 PLAYFUL Temaet Playful emmer af kreativitet, positivitet og nærmest ironisk leg med genkendelige produkter, der har været på markedet længe, eller nye sammensætninger af kunst og design. Inspirerende innovation der vil skubbe til komfortzonerne med en ny tilgang til form, sammensætninger og
UDSTILLERPORTRÆT Artikel skrevet af Pernille Henneberg Svenningsen 365DESIGN Formland Autumn 2018 38 Som familieejet virksomhed værdsættes nærvær, glæde og service hos Trademark Living, som er med på Formland for 21. gang. Medejer Jan Thormann ser frem til messedeltagelsen: Formland er vigtig fo
Et enkelt element kan gøre den største forskel Formland styrker relationerne Når Trademark Living i 2019 fejrer sine 13 år på markedet, har virksomheden været med på Formland-messen 21 gange. Der er noget særligt ved Formland. Messen er vigtig for os, for den styrker relationen mellem os og vores k
Artikel skrevet af Katrine Rosgaard Klemmensen Messens bestseller 365DESIGN har spurgt en række udstillere på Formland Spring 2019 om, hvilket produkt, som de mener, bliver deres mest populære under de fire messedage. Kreafunk 40 365DESIGN Formland Spring 2019 Kreafunk Aglow bluetooth-højtal
Humdakin Refill Ample & Ivory duftpinde Hos Humdakin tror de på, at messens bestseller bliver lanceringen af deres nye refillløsninger. Humdakin har før vist, at de vægter miljøet højt med sidste messes bestseller: Humdakin Spray Bottle, som kan bruges igen og igen og er produceret i genanvendeligt
Artikel skrevet af Helene Mathiasen 2 R E TA I L indkøbere på messe To indkøbere fra de danske kæder Magasin og Sinnerup fortæller om deres messebesøg på Formland. 42 365DESIGN Formland Spring 2019 MAGASIN Esben Haugaard, Deputy Director Buying Hvorfor prioriterer du at besøge Formland? Hvad
SINNERUP Thomas Olesen, Indkøbsdirektør Hvorfor prioriterer du at besøge Formland? Esben Haugaard Jeg har altid besøgt Formland med den største fornøjelse både i februar og i august, da man altid møder eksisterende leverandører, og samtidig har man optimale rammer for at lære nye virksomheder at k
R E TA I L Artikel skrevet af Sanne Dollerup Den fysiske butik skal modstå 44 365DESIGN Formland Spring 2019 forandring De tryghedssøgende kunder værdsætter og forbliver loyale, hvis de blandt andet har mulighed for god rådgivning af kompetent personale samt mulighed for at prøve eller røre
Den forskningsbaserede begrundelse for, at fysiske butikker skal modstå forandring, er, at kunder er emotionelt forskellige og har derfor forskellige behov i en købssituation. Der findes ganske vist kunder, som har brug for tiltag som digitale prisskilte og oplevelsesdesign for at få købelyst, men d
Den fysiske butik skal modstå forandring Den gule kundetype søger velvære, fordi de har brug for at få eller give omsorg De handler som udgangspunkt der, hvor det er lettest rent logistikmæssigt. Det kan sagtens være i den lokale fysiske butik, online eller via en person, de kender. De kan bedst li
mette ditmer denmark FORMLAND: hal ONE, stand 5060 MOM PARIS: hal 5A, stand J19
R E TA I L Artikel skrevet af Anders Bjerring Høier 365DESIGN Formland Spring 2019 48 Vejen til kundernes gode indkøbsoplevelse Den gode indkøbsoplevelse for kunderne i den fysiske butik skal være en del af butikkens forretningsstrategi. Her præsenteres konkrete værktøjer, der hjælper dig på ve
Butiksindretning Æstetik Eskapisme Storytelling 'Nudging'. 2 Sanserne Smagssansen Synssansen Lugtesansen Følesansen Høresansen. 3 Reglen om 'peak-end' Ud af en samlet oplevelse husker vi mennesker kun det mest ekstreme (positivt og negativt) samt episodens afslutning. 4 'Retailment'
Vejen til kundernes gode indkøbsoplevelse 365DESIGN Formland Spring 2019 50 De studerende har her gennemført en række feltobservationer, hvor de har anvendt en række teoretiske værktøjer for at måle indkøbs oplevelsen. Der er også hjælp at hente i diverse bøger og artikler ikke udelukkende om det
2 Hvem er butikkens kunder? 3 Kortlægning af nuværende kundeoplevelse 4 Udvikling af oplevelser og værditilbud FASE 1: FASE 2: FASE 3: FASE 4: Kernefortællingen skal bruges til at udvikle en fortælling (brand story ) i butikken. En fortælling som kunden kan identificere sig med, og som ska
Spot de unikke enere I området ONE i Hal F bliver tidens visionære firstmovers inden for design og interiør hyldet. Konceptet inddrager både nye og veletablerede virksomheder, som udstiller originalt og innovativt design. 365DESIGN har talt med de to ONE-udstillere, Klassik Studio og The Oak Men, om
Hvad kendetegner brandets design? Lasse Storm Jørgensen, Creative Director & Partner KLASSIK STUDIO Lasse Storm Jørgensen Jeg synes, at der er noget både i det originale og det nye fra Klassik Studio, som arbejder med design, funktion og æstetik ud fra det nordiske udtryk. Vi har håndplukket for
Artikel skrevet af Mette Jochimsen THE OAK MEN Peter Hensberg, stifter af The Oak Men The Oak Men har eksisteret siden 2014, men der var et lille tilløb op til starten, da jeg er uddannet møbelsnedker og havde forinden et gammeldags møbelsnedkeri med specialinventar og snedkerkøkkener. På et tids
Hvad kendetegner brandets design? The Oak Men Pigerne, som står bag Stilleben, har fortalt, at udtrykket på produkterne er meget maskulint. Det er egentlig ikke et bevidst valg, at det skal være maskulint, men det bliver det jo nok, fordi vi, både min tidligere partner Anders og jeg, er mænd. Det
Artikel skrevet af Katrine Rosgaard Klemmensen 365DESIGN Formland Spring 2019 56 Gastronomiens verden indtager Formland Under Formland Spring 2019 vil fagkonkurrencerne Årets Kok og Årets Tjener blive afholdt. Et udvidet samarbejde mellem MCH Messecenter Herning og brancheforeningen Horesta skal
Fagkonkurrencerne vil blive afholdt i Hal E, som vil byde på en nyt setup, hvor etablerede udstillere, iværksættere i Creators Community og Horesta vil fylde hallen. # 57 Fagkonkurrencer på Formland. Foto: Tony Bröchner Fagkonkurrencer på Formland. Foto: Tony Bröchner Det er første gang, vi får mu
Artikel skrevet af Louise Byg Kongsholm 365DESIGN Formland Spring 2019 58 Foodtrends på den høje klinge Hastigheden i de trends, der præger fødevarebranchen og fødevareforbrugerne, er steget kraftigt i løbet af de seneste år, men de grundlæggende megatrends og sammenhængen mellem tidsånd, økono
01 / Performance Food 59 Trendretningen handler om, at mad gerne må se ud af noget, overraske og skabe stærke sanselige og forførende oplevelser, der giver gåse hud og spærrer øjnene op hos modtageren. Maden iscenesættes, fotograferes og deles på de sociale medier, og kokken eller tjeneren er scen
Foodtrends på den høje klinge 365DESIGN Formland Spring 2019 60 02 / World Cooking Verdenskøkkener er altid mest interessante, når vi rejser ud i verden og opdager nye ting. Og vi rejser mest, når der er gang i økonomien og huspriserne, og når lønnen stiger. Derfor er World Cooking en trend, der h
03 / Food Doctor 61 Denne trend er todelt; der er den almindelige og fornuftige sunde dimension og den mere tekniske dimension (functional food, berigede madvarer med videre). Sundhed tales og skrives der stadig mere om, end der handles. Det er primært dem, der er sunde nok, som bliver yderligere s
Foodtrends på den høje klinge 04 / Modern Traditions 62 365DESIGN Formland Spring 2019 Kendte lokale, regionale, nationale og internationale madretter er den trendretning, der opleves mest sikker i en periode med introvert attitude hos forbrugerne og lavvande i pengekassen. Romantik og nostalgi
05 / Essential Cooking 63 Der er stadig saft og kraft i Essential Cooking, hvor der satses på det mindre pyntede og knapt så specielle. Hvor Performance Food handlede om, hvordan maden så ud, og ikke hvordan den smagte, så er dette den modsatte trend. Altså er det ikke så vigtigt, hvordan det ser
Foodtrends på den høje klinge 365DESIGN Formland Spring 2019 64 06 / Local Kitchen Forherligelsen af det lokale som modpol til interessen for verdensmaden har været i centrum længe og går ikke af mode lige foreløbig, men får lidt kamp fra den stigende interesse for mad fra fjernere himmelstrøg.
07 / Food Fix 65 Nydelse, belønning og trøst er altid en del af fødevareuniverset. Uanset konjunkturer og antallet af slankekure eller bageprogrammer på tv. Nydelsen kan både ses i den mere hjemmeorienterede livsstilsattitude. Man dropper det smarte og fristende restaurantbesøg. Køber en lidt bedr
Foodtrends på den høje klinge 08 / Gourmet Express 66 365DESIGN Formland Spring 2019 Convenience, og dens storebror Gourmet Express, er en af de mest effektfulde og kommercielle fødevaretrends i de kommende år. Vi har talt om det i mange år faktisk i årtier og har kigget misundeligt på udvikl
STRATEGIKONFERENCE 2019 Mie Krog Bernt Dahl Poul Erik Jakobsen Louise Lorenzen Louise Byg Kogsholm Jesper Moos Erik Korsvik Østergaard Daniel Henriksen H E L D A G S K O N F E R E N C E M E D F O K U S P Å S T R AT E G I S K F R E M T I D S N AV I G AT I O N HERNING 7/3 19 T I L M E L D D
/hubschinterior @hubschinterior Tendencies SPRING/SUMMER 2019 hubsch-interior.com Oplev vores nye Tendencies 2019-kollektion på Formland, stand D3310 Find mere inspiration og information om den nye kollektion på vores hjemmeside, på Instagram eller Facebook Grand opening Vær blandt de første til