28 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Få glade medarbej- dere: Giv dem hjælp til de tunge løft. delse af sine ansatte. Man får gladere medarbejdere af, at de føler, at der bliver tænkt på dem fra ledelsesplan. Når man køber godt udstyr til dem, bliver de glade og tilfredse, plus at man ikke har syge medarbejdere. Hjælp medarbejderne med de tunge byrder Undgå slid og arbejdsskader blandt medarbejderne ved at installere moderne løfteudstyr. Det giver både større arbejdsglæde og færre sygedage. Tekst: Anton Græsdal / pa-magasinerbrandmovers.dk Foto: PR Lange arbejdsdage med tunge løft kan tage hårdt på kroppen. Rygproblemer er blevet en folkesygdom blandt dansker- ne, og det sætter sit præg på både humør, effektivitet og antallet af sygedage, hvis man ikke passer på sin krop. Det går man til kamp mod hos TAWI Danmark, som udvikler og leverer total- løsninger for bedre og mere sikre løft på arbejdspladser. Det gælder alt fra større kransystemer til vakuumløftere og løfte- vogne. Alt sammen for at lette arbejdet og skåne medarbejdernes kroppe. Det giver færre sygedage, fordi folk undgår at få dårlig ryg, skuldre og nak- ke ved at gå og slæbe tunge ting. Når man investerer i løfteudstyr fra TAWI Danmark, kan man arbejde en hel dag uden at have ondt, når man går hjem fra arbejde. Man kan flytte 100 sække a 30 kg, og så har man stadig ikke ondt nogen steder, når man går hjem, siger Søren Nielsen, der er daglig bestyrer i TAWI Danmark. TAWI Danmark leverer både til små og store virksomheder i mange forskel- lige brancher. Det kan være dagligvare- butikker, selskaber i medicinalindustri- en eller lagre, hvor der skal flyttes tunge ting. Vi laver løfteudstyr til alle industrier, for der er jo løft alle steder. Det kan være papkasser, sække eller plader. Det kan være til nogen, som har løfteudstyr i for- vejen, men som ikke kender vores løsnin- ger, eller det kan være nogen, der aldrig har haft det før, siger Søren Nielsen. Gladere medarbejdere I sit daglige arbejde er Søren Nielsen i kontakt med mange forskellige slags virk- somheder, hvor løft af den ene eller anden art er en del af hverdagen. Og her oplever han, at virksomhederne bliver mere op- mærksomme på at stille hjælp til rådighed for medarbejderne. Der er rigtig meget fokus på det. Hel- digvis tænker flere og flere firmaer på at være innovative omkring løfteudstyr. Der er selvfølgelig nogen, der først får det, når Arbejdstilsynet har været forbi med et påbud eller en anbefaling. Men der er heldigvis mange, som er foran og tænker på medarbejderne. De ved, at de skal passe på dem, hvis de gerne vil have dem i lang tid, siger han. Det er ikke mindst nødvendigt, nu når tiden på arbejdsmarkedet bliver længere og længere. Samtidig kan nyt løfteudstyr også ses som en anerken- Let at betjene Nogle af TAWI Danmarks mest solgte løsninger er specielle løftevogne, der kan hæves og sænkes, til hvis man skal løfte kasser højt op. En anden løsning er vakuumløftere, som kan løfte fra 5 til 270 kg. Udstyret skal betjenes manuelt, så medarbejderne skal ikke frygte, at deres job forsvinder på grund af teknologien. De skal i stedet blot glæde sig over at få hjælp til hverdagens opgaver. TAWI Danmarks løsninger er tilmed lette at implementere og lære at bruge. Vores løsninger er lette at betjene. Det tager ingen tid for folk at lære at bruge vores produkter. Har folk stået med det i en halv time, så sidder det i fingrene på dem. Så de slipper for fru- strationer over den nye teknologi, siger Søren Nielsen. Skal ikke gøre meget selv Står man som virksomhed og overvejer, om en investering i løfteudstyr er penge- ne værd, skal man ifølge Søren Nielsen blot tænke på, at det hele hurtigt er tjent ind. For en lille investering kan man slip- pe for arbejdsskader. Én løftevogn eller én vakuumløfter til kasser eller sække er tjent ind ved bare én undgået arbejds- skade, siger han. Og det kræver ikke meget af virksom- heden. Hverken af tid eller plads, før medarbejderne kan få værdifuld hjælp til de tunge løfteopgaver. Det kræver ikke de store tiltag for at få sat vores udstyr op. Vi plejer at kom- me ud og sætte udstyret op de strategisk rigtige steder, så virksomhederne skal ikke gøre ret meget andet end at ringe efter os, siger Søren Nielsen. ANNONCETILLÆG TIL POLITIKEN Onsdag 16. november 2016 14 18 Vejen til den gode arbejdsplads Et nyt initativ, SPARK, skal forbedre det psykiske arbejdsmiljø på de kommunale arbejdspladser 16 10 Flere erstatninger for psykisk skade Der er i dag større anerkendelse for psykiske arbejdsskader end nogensi 2 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Michael Ziegler, Borgmester i Høje Taastrup og formand for KLs Løn- og personaleudvalg Anders Bondo Christensen, Formand for Forhandlingsfællesskabet KL er interesse- og medlemsorganisation for alle 98 kommuner, og forhandler blandt andet overenskomster og aftaler på 3 Godt psykisk arbejdsmiljø - Bedre kvalitet og patientbehandling Opmærksomheden på det psykiske arbejdsmiljø er kommet højere op på dagsordenen for de ansatte i landets regioner. Det skete med overenskomst- forhandlingerne i 2015, hvor aftaleparterne for det regionale område besluttede at afsætte m 4 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Kinnarps møbler er rene. Faktisk så rene at de kan byde på bagværk lavet på mel, der er lavet af det træ, som de bruger i fl ere af deres møbler. Kinnarps anven- der ikke uønskede kemikalier i stolenes polstring. Da fåreuld fra naturens hånd er naturligt smudsaf- vis Spændende seminarrække på Hotel Marriott, København du kan endnu nå at være med! FREMTIDENS LEDELSE & MEDARBEJDERSUNDHED 1 Sundhed på arbejdspladsen anno 2025 Få vores anbefalinger til, hvordan du kan n arbe arbejde de proaktivt aktivt m med d sundheden på din virksomhed til glæ glæde æde e for m 6 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG der dem, har du bedre mulighed for at reagere i tide. Bed om hjælp, når du op- lever at blive overbelastet. Snak med din leder og/eller kolleger om, hvordan du gerne vil gøres opmærksom på det, hvis du virker stresset, og fi nd ud af, hvad der stresser dig. Gruppe So 7 (GEN)VEJEN TIL ET GODT ARBEJDSMILJØ Tekst: Stine Andersen / pa-magasinerbrandmovers.dk Foto: BAR Handel ARBEJDSGIVEREN Peter er chef for et stort varehus, men når han holder møde med sin arbejdsmiljøgruppe, tager han og resten af holdet både navneskilte og slips af. Når døren så en gang om måneden 8 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Salgs- og marketingschef Claus Holst Sørensen har medvirket til, at 550.000 danskere bruger SafetyNet til APVen. Seriøs håndtering af APV-under- søgelsen giver konkurrence- fordele Det netbaserede værktøj SafetyNet er et uundværligt redskab når organisationer og virk HVORDAN SMAGER ET GODT MØBEL? Hos Kinnarps har vi en lang tradition for, så vidt det er muligt, at anvende rene materialer i vores produktion. Og her taler vi hele kæden fra valg af råvarer og produktionsforhold til hvordan møblerne påvirker os, når vi anvender dem. Vores møbler er faktisk så rene, 10 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Direktør i sundhedscenteret, Benedicte Rønje, mener, at ønsket om at kunne tilbyde sine medarbej- dere en samlet sundheds- og velværepakke er stort Nyt sundhedscenter i Ballerups erhvervsområde Det nye WTC Healthcare Center i World Trade Center Ballerup er ifølge di Har du ikke tid ... til pauser nu, skal du afsætte tid til STRESS senere. Stressekspert Rikke Maj Thauer Specialister i stress og mental sundhed på arbejdspladsen NY praksisnær uddannelse med certifi cering Specialist i stress og mental sundhed HOLD 2: Opstart 5. + 6. april 2017 Åbne praksisnære kur 12 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Stolen er god for kroppen både fordi du træner musklerne, og fordi kroppen er i sin naturlige stilling. Gode stole forhindrer sygedage Dårlige sidestillinger er skyld i utallige arbejdsskader, men der findes løsninger på problemet ikke mindst fra møbelvirksomheder SÅDAN FÅR DU MEST ARBEJDSMILJØ FOR PENGENE Få inspiration og ny viden med Magasinet Arbejdsmiljø Vil du have gode råd og tips til, hvordan du og dine kolleger kan få en bedre ar- bejdsplads? Og har du brug for at holde dig ajour med den sidste nye viden inden for arbejdsmiljøområdet? Så er Magasinet 14 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Styr på dit arbejdsmiljø Ulykker fylder meget i vores arbejde både de fysiske og psykiske ulykker. Det er så håndgribeligt og har store konsekvenser. Det er her BrancheArbejdsmiljøRådene kommer ind. De kaldes også for BAR, og de er med til at sikre et sundt arbejds Skab attraktive rammer i tråd med virksomhedens identitet Det er helt afgørende, at de fysiske rammer afspejler en virksomheds organisation, når man arbejder mod et mål i horisonten. Tekst: Anton Græsdal / pa-magasinerbrandmovers.dk Foto: PR Det er slut med forestillingen om, at en arbejdsplads blot 16 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Advokat Gitte Møller Iversen er leder af KLA Per- sonskade, som i dag består af 27 medarbejdere, der udelukkende arbejder med erstatning efter personskade. tydning. Det gælder også i de sager, hvor folk allerede har fået hjælp af professio- nelle, siger hun. Det har 17 Flere psykiske arbejdsskader bliver anerkendt Antallet af psykiske arbejdsskader stiger, men i modsætning til tidligere bliver de ikke alle afvist og flere får erstatning. Tekst: Simon Kudal / pa-magasinerbrandmovers.dk Foto: PR Advokat Anne Katrine Bay er fagligt ansvarlig i KLA Personskade og h 18 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG SPARK rykker ud med hjælp til selvhjælp Det er medarbejdere og ledere, der sammen skaber det gode arbejdsmiljø på arbejdspladserne. Sådan lyder det, når konsulenter fra SPARK hjælper arbejdspladser i kommunerne til i fællesskab at sætte fokus på deres psykiske arbej 19 Foto: Jonna Fuglsang OM VIDEN PÅ TVÆRS Bosted i Herning: Viden på Tværs er ejet af KL og Forhand- lingsfællesskabet. Her fi nder du viden, der kan understøtte medar-bejdere og ledere i udvikling af de kommunale arbejdspladser og kerneopgaver til gavn for borgerne. Du kan tilmelde dig nyhedsbreve 20 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Forandringer forstyrrer - og fryder Forandringer påvirker trivsel og arbejdsmiljø og kan føre til stress. Men dygtige ledere kan vikariere for stressede medarbejderes samvittighed, og sam- men kan man forvandle umiddelbar modstand til nye muligheder. Mennesker har d 21 I øjenhøjde med borgerne På Psykiatrisk Center Amager arbejder man med metoden Safewards, hvor man via konkrete inter- ventioner søger at nedbringe omfanget af vold og trusler og fremme sikkerheden for både patienter og personale. Af: Kirsten Weiss På det åbne afsnit på Psykiatrisk Center Amager, 22 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Hannah Maimin Weil er formidlings- og centerchef i Videncenter for Arbejdsmiljø, der har gennemført kampagnen Job & Krop rettet mod offentlige arbejdspladser. DET KAN I GØRE PÅ ARBEJDSPLADSEN Forebyg rygsmerter på arbejdspladsen De fleste kommer til at døje med rygs 23 Stress i hverdagen Stressramte har brug for støtte fra arbejdspladsen, fra familien og fra vennerne. Og det slutter sjældent helt, blot fordi der kommer en raskmelding. THAUER STRESSCENTER Specialister i stress og mental sundhed med fokus på opkvalifi cering af virksom- heders interne stressbered 24 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Husk næste nummer af ARBEJDSMILJØ udkommer onsdag 29. marts 2017 KEN TIL POLITI ETILLÆG ANNONC Onsdag 2. decem ber 2015 ANNONC ETILLÆG S arbejdet undheds- skal være strategis k 4 Onsdag Kommun ar 2015 erne ska l priorite re forebyg gelse 4. Febru K til fremti rav de 25 Nødbrusere skaber tryghed i arbejdsmiljøet BROEN-LABs brandbilrøde nødbrusere opsat i produktions- områder på Carlsberg. Hurtig reaktion kan være altafgørende ved uheld med kemikalier i øjne og på kroppen. Derfor bør arbejdspladser være udstyret med nødbrusere. vækste gennem en gennemgribende ind 26 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Nyt PA Magasiner tillæg FREMTIDENS BETALINGS- LØSNINGER onsdag 14. december ANNONCETILLÆG TIL POLITIKEN ANNONCETILLÆG TIL POLITIKEN ANNONCETILLÆG TIL POLITIKEN ANNONCETILLÆG TIL POLITIKEN Tirsdag 8. september 2015 ANNONCETILLÆG TIL POLITIKEN Arbejdspladser Offentlig 27 En god frokost- ordning er vigtig for medar- bejdernes sundhed. Sundhed og medarbejdertilfredshed er lig med ro på arbejdspladsen Sund og varieret mad er afgørende for at sikre god energi og et godt helbred hos medarbejderne i en virksomhed. Det får man gennem Alle tiders køkken. Tekst: Anton Græ 28 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Få glade medarbej- dere: Giv dem hjælp til de tunge løft. delse af sine ansatte. Man får gladere medarbejdere af, at de føler, at der bliver tænkt på dem fra ledelsesplan. Når man køber godt udstyr til dem, bliver de glade og tilfredse, plus at man ikke har syge med 29 REKRUTTERING PLANLÆGNING AF ARBEJDSSTYRKE PERFORMANCE OG KOMPETENCER MIT TALENTSOFT HR ANALYTICS HR STAMDATA KOMPENSATION TALENT IDENTIFIKATION TRÆNING & E-LEARNING Talentsoft 100 cloud-baseret HR løsninger til Talent Management Talentsoft tilbyder løsninger inden for rekruttering, performance, 30 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG CTE tager virk- somheder med på rejser over hele verden filosofien er, at skæve rammer udvikler. Uforglemmelige oplevelser for virksomheden Få et afbræk fra hverdagen og hent nye impulser både fagligt og socialt ved at holde virksomhedsarrangementer i helt unikke om Kære HR direktør Vidste du at kick-off rimer på Italien, Spanien, Island eller Marokko? (Man skal nok øve sig lidt, men det gør det faktisk!) www.cte.dk FIRMAREJSER MØDER KICK-OFF 32 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Forandringsledelse er det helt store mantra i disse år, og det er ganske forståeligt. Mennesker har det nemlig svært med forandringer, viser stor undersøgelse. Tekst: Simon Kudal / pa-magasinerbrandmovers.dk Foto: PR Berit Kongrød Just er er- hvervspsykolog og indeh 33 nationale studier, hvor man har målt ar- bejdsmiljø og trivsel før, under, og efter større faglige og organisatoriske foran- dringer. Den overordnede tendens er, at medarbejderne oplever dårligere ar- bejdsmiljø og trivsel efter forandringer- ne. Der findes dog også studier, der vi- ser, at trivs 34 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Tal dig til et bedre arbejdsmiljø Arbejdsmiljøet er i høj grad påvirket af kommunikationen mellem medarbejderne, og man kan selv gøre meget for at undgå misforståelser og dårlig stemning. Tekst: Simon Kudal / pa-magasinerbrandmovers.dk Foto: Colourbox og PR Vi er ik www.accu-dan.dk tlf. 7484 1800 STØJDÆMPNING af maskiner, rungende lokaler og værksteder AKUSTIK-REGULERING af kontorlokaler, skoler og institutioner Accu-Dan har været her i rigtigt mange år og vores formål er - at hjælpe, hvor vi kan gøre en forskel - så gør brug af vores ekspertice- 30 års erfarin 36 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Støjgener på arbejdspladsen Det er ikke kun håndværkere, der bliver generet af støj på arbejdspladsen. På mange kontorer er lydniveauet dårligt, og det kan give et stressende arbejdsmiljø, hvis der ikke gøres noget ved det. Tekst: Simon Kudal Foto: Colourbox Kommuni 37 virksomheden Akustik, der har udar- bejdet branchevejledningen Støj på kontoret for Branchearbejdsmiljørådet for Kontor (BAR Kontor). Den direkte konsekvens af støj og forstyrrelser er nedsat trivsel og produk- tivitet, siger han. Et tilbagevendende problem er, ifølge ham, at man ikke tager hensy 38 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Tydelig ledelse giver tilfredse medarbejdere KHQWHUHVXOWDWHUQHLKXV'HWIRUXGV WWHU VnDWOHGHUHQIRUPnUDWSU VHQWHUHVWUDWH- gien på en sådan måde, at målene står helt klart og tydeligt for den enkelte medar- bejder. Men det betyder bestemt også, at lederen kontinuerligt s 39 arbejders temperament og psyke. Nogle medarbejdere kan bedst forholde sig til en meget kontant udmelding, mens andre skal have udmeldingen på en mere blød måde. Men uanset på hvilken måde ud- meldingen sker, skal det ske med empati og respekt for den enkelte medarbejder. Det vinder man meget ved Lovændringer Barsel Ansættelser Der er meget på spil, hvis du ikke kender reglerne Jeg sover trygt om natten, velvidende at jeg altid kan hente hjælp i Personale- Guides opslagsværk. Eller i værste fald: At jeg har et team af Bluegardens personale juridiske eksperter HR og personalejura er spæn