33
nationale studier, hvor man har målt ar-
bejdsmiljø og trivsel før, under, og efter
større faglige og organisatoriske foran-
dringer. Den overordnede tendens er,
at medarbejderne oplever dårligere ar-
bejdsmiljø og trivsel efter forandringer-
ne. Der findes dog også studier, der vi-
ser, at trivslen godt kan komme op igen.
Berit Kongrød Just er erhvervspsy-
kolog og indehaver af konsulentfirmaet
justCHANGE, der koncentrerer sig om
forandringer af organisationer og men-
nesker.
Det, som giver ubehag for mange
mennesker, er en manglende forståel-
se af, hvorfor der sker forandringer, og
hvilke konsekvenser forandringerne har
både for dem selv og for fællesskabet,
siger hun.
Følelsen af at være med
Om forandringerne på arbejdspladsen
medfører nedskæringer eller ej, har de
en negativ effekt på trivslen i den første
tid. Der er dog forskel på, hvordan men-
nesker reagerer. For eksempel tyder fle-
re studier på, at medarbejdere, der har
en høj status og en høj placering i det
interne hierarki, klarer forandringerne
bedre end for eksempel lavtuddannede.
Studierne viser dog også, at den første
konsekvens af forandringerne, der er
nedsat trivsel og oplevelsen af et for-
ringet arbejdsmiljø, kan ændre sig med
tiden.
Mennesker har forskellige behov for
fordøjelse af store nyheder på deres ar-
bejdsplads. Det afhænger blandt andet
af, hvad de har med i bagagen. Det kan
være erfaringer fra andre forandringer
i familien, på arbejdspladsen eller i op-
med de nye kolleger, og om man kan be-
holde sit job.
Uvisheden er meget ubehagelig. Et
vist element af usikkerhed er der altid i
ens liv, men hvis man oplever forandring
på forandring, uden at der er tid til at
restituere og lære af forandringerne, så
går man videre med en følelse af neder-
Mennesker har forskellige behov for
fordøjelse af store nyheder på deres
arbejdsplads.
væksten. Det afhænger også af, hvor de
står deres liv hvilke forpligtelser, og
hvilke drømme og ambitioner, de har,
siger Berit Kongrød Just og understreger:
Alle mennesker har brug for at føle,
at de er med på rejsen.
Kommunikation er vejen frem
Forandringer på arbejdspladsen sker
ofte som følge af effektiviseringer eller
nedskæringer. Det stiller krav til med-
arbejderne om at løbe hurtigere og per-
forme bedre. Med de øgede krav kom-
mer også en usikkerhed i forhold til, om
man gør sit job godt nok, om man kan
lag. Så får man ikke modet og lysten til
at prøve igen, siger Berit Kongrød Just.
Øgede og uklare krav og usikkerhed
om fremtiden er væsentlige årsager til,
at folk trives dårligt, mens god kommu-
nikation og dygtig ledelse er vejen frem i
forandringsproces.
Det kan godt være, at ledelsen ikke
synes, det er specielt vigtigt, hvor kaffe-
maskinen står. Det er en lille forandring,
men når man er meget presset, fylder
store og små forandringer lige meget for
mange medarbejdere. Også derfor skal
man sørge for at forklare forandringer-
ne, siger hun.
Ifølge Berit Kongrød Just er det helt
essentielt, at ledelsen laver en plan for
hele forandringsprocessen inden den
sættes i gang. Planen skal adressere
både intern og ekstern kommunikation,
løbende lederdialoger og løbende dialo-
ger mellem leder og medarbejdere.
Det giver støj på linjen, hvis medar-
bejderne er bekymrede for, om lederne
overhovedet er klar over, hvad de har
gang i, siger hun og fortsætter:
Det er vigtigt, at man sætter målene
tydeligt op og fortæller, hvorfor og hvor-
dan der skal skabes forandringer. Tæt
og tilbagevendende kommunikation be-
tyder meget, også selvom man ikke har
meget konkret at sige.
SKAB GODE
FORANDRINGER
Den gode forandringsproces bygger
på tre elementer:
- God kommunikation
- Involvering af medarbejderne
- Støtte og kompetenceudvikling
Kilde: Videncenter for Arbejdsmiljø
Styrk arbejdsmiljøet
- det betaler sig
Et godt arbejdsmiljø sparer
medarbejderne for mange gener,
og det sparer virksomheden for penge
hvem kan sige nej til det?
Et samarbejde med Avidenz styrker
arbejdsmiljøet og medvirker til:
Kontakt os på tlf. 66 17 34 55 eller mail infoavidenz.dk
Du kan også læse mere på vores hjemmeside www.avidenz.dk
Færre ulykker/arbejdsskader
Færre sygedage
Glade og motiverede medarbejdere
Øget produktivitet
Øget konkurrenceevne
Større kundetilfredshed
ANNONCETILLÆG TIL POLITIKEN Onsdag 16. november 2016 14 18 Vejen til den gode arbejdsplads Et nyt initativ, SPARK, skal forbedre det psykiske arbejdsmiljø på de kommunale arbejdspladser 16 10 Flere erstatninger for psykisk skade Der er i dag større anerkendelse for psykiske arbejdsskader end nogensi
2 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Michael Ziegler, Borgmester i Høje Taastrup og formand for KLs Løn- og personaleudvalg Anders Bondo Christensen, Formand for Forhandlingsfællesskabet KL er interesse- og medlemsorganisation for alle 98 kommuner, og forhandler blandt andet overenskomster og aftaler på
3 Godt psykisk arbejdsmiljø - Bedre kvalitet og patientbehandling Opmærksomheden på det psykiske arbejdsmiljø er kommet højere op på dagsordenen for de ansatte i landets regioner. Det skete med overenskomst- forhandlingerne i 2015, hvor aftaleparterne for det regionale område besluttede at afsætte m
4 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Kinnarps møbler er rene. Faktisk så rene at de kan byde på bagværk lavet på mel, der er lavet af det træ, som de bruger i fl ere af deres møbler. Kinnarps anven- der ikke uønskede kemikalier i stolenes polstring. Da fåreuld fra naturens hånd er naturligt smudsaf- vis
Spændende seminarrække på Hotel Marriott, København du kan endnu nå at være med! FREMTIDENS LEDELSE & MEDARBEJDERSUNDHED 1 Sundhed på arbejdspladsen anno 2025 Få vores anbefalinger til, hvordan du kan n arbe arbejde de proaktivt aktivt m med d sundheden på din virksomhed til glæ glæde æde e for m
6 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG der dem, har du bedre mulighed for at reagere i tide. Bed om hjælp, når du op- lever at blive overbelastet. Snak med din leder og/eller kolleger om, hvordan du gerne vil gøres opmærksom på det, hvis du virker stresset, og fi nd ud af, hvad der stresser dig. Gruppe So
7 (GEN)VEJEN TIL ET GODT ARBEJDSMILJØ Tekst: Stine Andersen / pa-magasinerbrandmovers.dk Foto: BAR Handel ARBEJDSGIVEREN Peter er chef for et stort varehus, men når han holder møde med sin arbejdsmiljøgruppe, tager han og resten af holdet både navneskilte og slips af. Når døren så en gang om måneden
8 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Salgs- og marketingschef Claus Holst Sørensen har medvirket til, at 550.000 danskere bruger SafetyNet til APVen. Seriøs håndtering af APV-under- søgelsen giver konkurrence- fordele Det netbaserede værktøj SafetyNet er et uundværligt redskab når organisationer og virk
HVORDAN SMAGER ET GODT MØBEL? Hos Kinnarps har vi en lang tradition for, så vidt det er muligt, at anvende rene materialer i vores produktion. Og her taler vi hele kæden fra valg af råvarer og produktionsforhold til hvordan møblerne påvirker os, når vi anvender dem. Vores møbler er faktisk så rene,
10 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Direktør i sundhedscenteret, Benedicte Rønje, mener, at ønsket om at kunne tilbyde sine medarbej- dere en samlet sundheds- og velværepakke er stort Nyt sundhedscenter i Ballerups erhvervsområde Det nye WTC Healthcare Center i World Trade Center Ballerup er ifølge di
Har du ikke tid ... til pauser nu, skal du afsætte tid til STRESS senere. Stressekspert Rikke Maj Thauer Specialister i stress og mental sundhed på arbejdspladsen NY praksisnær uddannelse med certifi cering Specialist i stress og mental sundhed HOLD 2: Opstart 5. + 6. april 2017 Åbne praksisnære kur
12 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Stolen er god for kroppen både fordi du træner musklerne, og fordi kroppen er i sin naturlige stilling. Gode stole forhindrer sygedage Dårlige sidestillinger er skyld i utallige arbejdsskader, men der findes løsninger på problemet ikke mindst fra møbelvirksomheder
SÅDAN FÅR DU MEST ARBEJDSMILJØ FOR PENGENE Få inspiration og ny viden med Magasinet Arbejdsmiljø Vil du have gode råd og tips til, hvordan du og dine kolleger kan få en bedre ar- bejdsplads? Og har du brug for at holde dig ajour med den sidste nye viden inden for arbejdsmiljøområdet? Så er Magasinet
14 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Styr på dit arbejdsmiljø Ulykker fylder meget i vores arbejde både de fysiske og psykiske ulykker. Det er så håndgribeligt og har store konsekvenser. Det er her BrancheArbejdsmiljøRådene kommer ind. De kaldes også for BAR, og de er med til at sikre et sundt arbejds
Skab attraktive rammer i tråd med virksomhedens identitet Det er helt afgørende, at de fysiske rammer afspejler en virksomheds organisation, når man arbejder mod et mål i horisonten. Tekst: Anton Græsdal / pa-magasinerbrandmovers.dk Foto: PR Det er slut med forestillingen om, at en arbejdsplads blot
16 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Advokat Gitte Møller Iversen er leder af KLA Per- sonskade, som i dag består af 27 medarbejdere, der udelukkende arbejder med erstatning efter personskade. tydning. Det gælder også i de sager, hvor folk allerede har fået hjælp af professio- nelle, siger hun. Det har
17 Flere psykiske arbejdsskader bliver anerkendt Antallet af psykiske arbejdsskader stiger, men i modsætning til tidligere bliver de ikke alle afvist og flere får erstatning. Tekst: Simon Kudal / pa-magasinerbrandmovers.dk Foto: PR Advokat Anne Katrine Bay er fagligt ansvarlig i KLA Personskade og h
18 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG SPARK rykker ud med hjælp til selvhjælp Det er medarbejdere og ledere, der sammen skaber det gode arbejdsmiljø på arbejdspladserne. Sådan lyder det, når konsulenter fra SPARK hjælper arbejdspladser i kommunerne til i fællesskab at sætte fokus på deres psykiske arbej
19 Foto: Jonna Fuglsang OM VIDEN PÅ TVÆRS Bosted i Herning: Viden på Tværs er ejet af KL og Forhand- lingsfællesskabet. Her fi nder du viden, der kan understøtte medar-bejdere og ledere i udvikling af de kommunale arbejdspladser og kerneopgaver til gavn for borgerne. Du kan tilmelde dig nyhedsbreve
20 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Forandringer forstyrrer - og fryder Forandringer påvirker trivsel og arbejdsmiljø og kan føre til stress. Men dygtige ledere kan vikariere for stressede medarbejderes samvittighed, og sam- men kan man forvandle umiddelbar modstand til nye muligheder. Mennesker har d
21 I øjenhøjde med borgerne På Psykiatrisk Center Amager arbejder man med metoden Safewards, hvor man via konkrete inter- ventioner søger at nedbringe omfanget af vold og trusler og fremme sikkerheden for både patienter og personale. Af: Kirsten Weiss På det åbne afsnit på Psykiatrisk Center Amager,
22 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Hannah Maimin Weil er formidlings- og centerchef i Videncenter for Arbejdsmiljø, der har gennemført kampagnen Job & Krop rettet mod offentlige arbejdspladser. DET KAN I GØRE PÅ ARBEJDSPLADSEN Forebyg rygsmerter på arbejdspladsen De fleste kommer til at døje med rygs
23 Stress i hverdagen Stressramte har brug for støtte fra arbejdspladsen, fra familien og fra vennerne. Og det slutter sjældent helt, blot fordi der kommer en raskmelding. THAUER STRESSCENTER Specialister i stress og mental sundhed med fokus på opkvalifi cering af virksom- heders interne stressbered
24 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Husk næste nummer af ARBEJDSMILJØ udkommer onsdag 29. marts 2017 KEN TIL POLITI ETILLÆG ANNONC Onsdag 2. decem ber 2015 ANNONC ETILLÆG S arbejdet undheds- skal være strategis k 4 Onsdag Kommun ar 2015 erne ska l priorite re forebyg gelse 4. Febru K til fremti rav de
25 Nødbrusere skaber tryghed i arbejdsmiljøet BROEN-LABs brandbilrøde nødbrusere opsat i produktions- områder på Carlsberg. Hurtig reaktion kan være altafgørende ved uheld med kemikalier i øjne og på kroppen. Derfor bør arbejdspladser være udstyret med nødbrusere. vækste gennem en gennemgribende ind
26 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Nyt PA Magasiner tillæg FREMTIDENS BETALINGS- LØSNINGER onsdag 14. december ANNONCETILLÆG TIL POLITIKEN ANNONCETILLÆG TIL POLITIKEN ANNONCETILLÆG TIL POLITIKEN ANNONCETILLÆG TIL POLITIKEN Tirsdag 8. september 2015 ANNONCETILLÆG TIL POLITIKEN Arbejdspladser Offentlig
27 En god frokost- ordning er vigtig for medar- bejdernes sundhed. Sundhed og medarbejdertilfredshed er lig med ro på arbejdspladsen Sund og varieret mad er afgørende for at sikre god energi og et godt helbred hos medarbejderne i en virksomhed. Det får man gennem Alle tiders køkken. Tekst: Anton Græ
28 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Få glade medarbej- dere: Giv dem hjælp til de tunge løft. delse af sine ansatte. Man får gladere medarbejdere af, at de føler, at der bliver tænkt på dem fra ledelsesplan. Når man køber godt udstyr til dem, bliver de glade og tilfredse, plus at man ikke har syge med
29 REKRUTTERING PLANLÆGNING AF ARBEJDSSTYRKE PERFORMANCE OG KOMPETENCER MIT TALENTSOFT HR ANALYTICS HR STAMDATA KOMPENSATION TALENT IDENTIFIKATION TRÆNING & E-LEARNING Talentsoft 100 cloud-baseret HR løsninger til Talent Management Talentsoft tilbyder løsninger inden for rekruttering, performance,
30 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG CTE tager virk- somheder med på rejser over hele verden filosofien er, at skæve rammer udvikler. Uforglemmelige oplevelser for virksomheden Få et afbræk fra hverdagen og hent nye impulser både fagligt og socialt ved at holde virksomhedsarrangementer i helt unikke om
Kære HR direktør Vidste du at kick-off rimer på Italien, Spanien, Island eller Marokko? (Man skal nok øve sig lidt, men det gør det faktisk!) www.cte.dk FIRMAREJSER MØDER KICK-OFF
32 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Forandringsledelse er det helt store mantra i disse år, og det er ganske forståeligt. Mennesker har det nemlig svært med forandringer, viser stor undersøgelse. Tekst: Simon Kudal / pa-magasinerbrandmovers.dk Foto: PR Berit Kongrød Just er er- hvervspsykolog og indeh
33 nationale studier, hvor man har målt ar- bejdsmiljø og trivsel før, under, og efter større faglige og organisatoriske foran- dringer. Den overordnede tendens er, at medarbejderne oplever dårligere ar- bejdsmiljø og trivsel efter forandringer- ne. Der findes dog også studier, der vi- ser, at trivs
34 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Tal dig til et bedre arbejdsmiljø Arbejdsmiljøet er i høj grad påvirket af kommunikationen mellem medarbejderne, og man kan selv gøre meget for at undgå misforståelser og dårlig stemning. Tekst: Simon Kudal / pa-magasinerbrandmovers.dk Foto: Colourbox og PR Vi er ik
www.accu-dan.dk tlf. 7484 1800 STØJDÆMPNING af maskiner, rungende lokaler og værksteder AKUSTIK-REGULERING af kontorlokaler, skoler og institutioner Accu-Dan har været her i rigtigt mange år og vores formål er - at hjælpe, hvor vi kan gøre en forskel - så gør brug af vores ekspertice- 30 års erfarin
36 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Støjgener på arbejdspladsen Det er ikke kun håndværkere, der bliver generet af støj på arbejdspladsen. På mange kontorer er lydniveauet dårligt, og det kan give et stressende arbejdsmiljø, hvis der ikke gøres noget ved det. Tekst: Simon Kudal Foto: Colourbox Kommuni
37 virksomheden Akustik, der har udar- bejdet branchevejledningen Støj på kontoret for Branchearbejdsmiljørådet for Kontor (BAR Kontor). Den direkte konsekvens af støj og forstyrrelser er nedsat trivsel og produk- tivitet, siger han. Et tilbagevendende problem er, ifølge ham, at man ikke tager hensy
38 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Tydelig ledelse giver tilfredse medarbejdere KHQWHUHVXOWDWHUQHLKXV'HWIRUXGV WWHU VnDWOHGHUHQIRUPnUDWSU VHQWHUHVWUDWH- gien på en sådan måde, at målene står helt klart og tydeligt for den enkelte medar- bejder. Men det betyder bestemt også, at lederen kontinuerligt s
39 arbejders temperament og psyke. Nogle medarbejdere kan bedst forholde sig til en meget kontant udmelding, mens andre skal have udmeldingen på en mere blød måde. Men uanset på hvilken måde ud- meldingen sker, skal det ske med empati og respekt for den enkelte medarbejder. Det vinder man meget ved
Lovændringer Barsel Ansættelser Der er meget på spil, hvis du ikke kender reglerne Jeg sover trygt om natten, velvidende at jeg altid kan hente hjælp i Personale- Guides opslagsværk. Eller i værste fald: At jeg har et team af Bluegardens personale juridiske eksperter HR og personalejura er spæn