39 arbejders temperament og psyke. Nogle medarbejdere kan bedst forholde sig til en meget kontant udmelding, mens andre skal have udmeldingen på en mere blød måde. Men uanset på hvilken måde ud- meldingen sker, skal det ske med empati og respekt for den enkelte medarbejder. Det vinder man meget ved i den konkrete situation, men bestemt også på den lan- ge bane. Ordet situationsbestemt ledelse er gået lidt af mode, men det betyder jo ikke, at det ikke stadig er relevant. For det mener jeg, det er. Man kan nemlig ikke lede en gruppe af medarbejdere, med den individualitet den nu en gang rummer, XGHQDWKDYHHQYLVVS QGYLGGHLIRUKROG til hvordan man skal tackle forskellige udfordringer. Og så handler det natur- OLJYLVLJHQRPDWY UHWGHOLJLVLQHXG- PHOGLQJHURJY UHOGKURYHUIRUPHG- arbejdernes holdninger og kompetencer, ligesom det er vigtigt at lederen følger op SnDIWDOHURJPnOV WQLQJHU Hvordan skaber man den optimale le- dergruppe? - Efter min mening er der alt for meget Rip, Rap og Rup effekt, når virksomhe- der og offentlige institutioner i dag an- V WWHUWRSOHGHUHRJOHGHUHLOHGHOVHVODJHW lige under. Diversiteten i ledelsessam- PHQV WQLQJHQ InU IRU ULQJH RSP UN- somhed, idet man er alt for tilbøjelig til ved både etablering af ledergrupper og YHG QDQV WWHOVHU DW UHNUXWWHUH OHGHUH der ligner en selv. På den konto mister virksomhederne drive, perspektiver og fornyet indsigt. Der er ikke behov for spejlbilleder, men nye måder at gøre tingene på, nye måder at betragte på og nye måde at handle på. Derfor er min opfordring til virksomhederne, at de skal blive langt bedre til på forkant at afklare et nyt direktionsmedlems rolle i ledelsen. Vedkommende skal ikke bare Y UH GLUHNWLRQVPHGOHP IRUGL PDQ HU leder af et bestemt fagligt område. Man VNDO Y UH GLUHNWLRQVPHGOHP IRUGL PDQ har noget nyt at byde på i teamet. Nye ideer som kan skyde virksomheden mod nye højder og mål. Det er i min optik, det der kaldes fremtidssikring, fordi der så bliver rum og plads til at udfor- GUHKLQDQGHQ'HWHUNODUWGHUVNDOY UH konsensus om beslutninger truffet i di- rektionslokalet, men det er lige så klart, DWGHWKDUVWRUY UGLIRUYLUNVRPKHGHQ at tingene bliver drøftet og diskuteret WLO EXQGV LQGHQ EHVOXWQLQJHUQH WU IIHV Derfor er det også vigtigt at skabe et ledelsesrum med tillid lederne imellem. Ellers kan man godt glemme alt om, den konstruktive diskussion hvor synspunk- ter bliver udfordret, og hvor eventuelle XHQLJKHGHU EOLYHU DFFHQWXHUHW WLO Y UGL for virksomhedens fremtidige perfor- mance. at virksomhederne både erkender og anerkender, at et godt og sundt arbejds- miljø er vejen til fremtidig succes. Ar- bejdsmiljøet er nemlig en investering i IUHPWLGHQGHUWMHQHUVLJÁHUIROGLJWKMHP 6JHIUDY UHW PLQGVNHV ORDOLWHWHQ VWL- JHU RJ DUEHMGVJO GHQ KMQHV VDPWLGLJ med at det bliver lettere at rekruttere og IDVWKROGHGHQNYDOLÀFHUHGHDUEHMGVNUDIW , GDJ PnOHU PDQ ODQJW GH ÁHVWH VWHGHU kvaliteten i arbejdsmiljøet gennem de lovpligtige APV-undersøgelser, men i Hvilke faktorer udløser dårligt ar- Ramsdal Executive har vi specialiseret os i at gennemføre såkaldte arbejdsmil- bejdsmiljø? Det er selvfølgelig meget situations- jøanalyser, som er en mere personlig og EHVWHPW RJ DIK QJHU DI KYLONHQ WSH individuel måde at tage temperaturen på arbejdsplads, der er tale om. Men over- arbejdsmiljøet. En arbejdsmiljøanalyse ordnet set udløses et dårligt arbejdsmiljø er ikke blot en fuldgyldig erstatning for af usikkerhed, manglende tillid, tidspres APVen - den giver efter min personlige og urealistiske mål. Men får man taget opfattelse, et langt mere nuanceret bille- ordentlig hånd om arbejdsmiljøet er der de af den aktuelle arbejdsmiljøtilstand, rigtig mange ressourcer for virksom- og arbejdsmiljøanalysen giver både den heden at hente hos medarbejderne. I stedlige ledelse og de inddragede medar- langt overvejende grad er det ledelsens bejdere nogle helt konkrete anvisninger ansvar, at skabe et tilfredsstillende ar- Sn KYLONH LQGVDWVRPUnGHU GHW YLO Y UH bejdsmiljø, og formår den det, styrkes oplagt at arbejde med samt prioriterin- produktiviteten og dermed resultatet på gen af disse, afslutter Karl-Erik Nielsen bundlinjen. Derfor er det også vigtigt, fra Ramsdal Executive. ANNONCETILLÆG TIL POLITIKEN Onsdag 16. november 2016 14 18 Vejen til den gode arbejdsplads Et nyt initativ, SPARK, skal forbedre det psykiske arbejdsmiljø på de kommunale arbejdspladser 16 10 Flere erstatninger for psykisk skade Der er i dag større anerkendelse for psykiske arbejdsskader end nogensi 2 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Michael Ziegler, Borgmester i Høje Taastrup og formand for KLs Løn- og personaleudvalg Anders Bondo Christensen, Formand for Forhandlingsfællesskabet KL er interesse- og medlemsorganisation for alle 98 kommuner, og forhandler blandt andet overenskomster og aftaler på 3 Godt psykisk arbejdsmiljø - Bedre kvalitet og patientbehandling Opmærksomheden på det psykiske arbejdsmiljø er kommet højere op på dagsordenen for de ansatte i landets regioner. Det skete med overenskomst- forhandlingerne i 2015, hvor aftaleparterne for det regionale område besluttede at afsætte m 4 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Kinnarps møbler er rene. Faktisk så rene at de kan byde på bagværk lavet på mel, der er lavet af det træ, som de bruger i fl ere af deres møbler. Kinnarps anven- der ikke uønskede kemikalier i stolenes polstring. Da fåreuld fra naturens hånd er naturligt smudsaf- vis Spændende seminarrække på Hotel Marriott, København du kan endnu nå at være med! FREMTIDENS LEDELSE & MEDARBEJDERSUNDHED 1 Sundhed på arbejdspladsen anno 2025 Få vores anbefalinger til, hvordan du kan n arbe arbejde de proaktivt aktivt m med d sundheden på din virksomhed til glæ glæde æde e for m 6 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG der dem, har du bedre mulighed for at reagere i tide. Bed om hjælp, når du op- lever at blive overbelastet. Snak med din leder og/eller kolleger om, hvordan du gerne vil gøres opmærksom på det, hvis du virker stresset, og fi nd ud af, hvad der stresser dig. Gruppe So 7 (GEN)VEJEN TIL ET GODT ARBEJDSMILJØ Tekst: Stine Andersen / pa-magasinerbrandmovers.dk Foto: BAR Handel ARBEJDSGIVEREN Peter er chef for et stort varehus, men når han holder møde med sin arbejdsmiljøgruppe, tager han og resten af holdet både navneskilte og slips af. Når døren så en gang om måneden 8 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Salgs- og marketingschef Claus Holst Sørensen har medvirket til, at 550.000 danskere bruger SafetyNet til APVen. Seriøs håndtering af APV-under- søgelsen giver konkurrence- fordele Det netbaserede værktøj SafetyNet er et uundværligt redskab når organisationer og virk HVORDAN SMAGER ET GODT MØBEL? Hos Kinnarps har vi en lang tradition for, så vidt det er muligt, at anvende rene materialer i vores produktion. Og her taler vi hele kæden fra valg af råvarer og produktionsforhold til hvordan møblerne påvirker os, når vi anvender dem. Vores møbler er faktisk så rene, 10 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Direktør i sundhedscenteret, Benedicte Rønje, mener, at ønsket om at kunne tilbyde sine medarbej- dere en samlet sundheds- og velværepakke er stort Nyt sundhedscenter i Ballerups erhvervsområde Det nye WTC Healthcare Center i World Trade Center Ballerup er ifølge di Har du ikke tid ... til pauser nu, skal du afsætte tid til STRESS senere. Stressekspert Rikke Maj Thauer Specialister i stress og mental sundhed på arbejdspladsen NY praksisnær uddannelse med certifi cering Specialist i stress og mental sundhed HOLD 2: Opstart 5. + 6. april 2017 Åbne praksisnære kur 12 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Stolen er god for kroppen både fordi du træner musklerne, og fordi kroppen er i sin naturlige stilling. Gode stole forhindrer sygedage Dårlige sidestillinger er skyld i utallige arbejdsskader, men der findes løsninger på problemet ikke mindst fra møbelvirksomheder SÅDAN FÅR DU MEST ARBEJDSMILJØ FOR PENGENE Få inspiration og ny viden med Magasinet Arbejdsmiljø Vil du have gode råd og tips til, hvordan du og dine kolleger kan få en bedre ar- bejdsplads? Og har du brug for at holde dig ajour med den sidste nye viden inden for arbejdsmiljøområdet? Så er Magasinet 14 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Styr på dit arbejdsmiljø Ulykker fylder meget i vores arbejde både de fysiske og psykiske ulykker. Det er så håndgribeligt og har store konsekvenser. Det er her BrancheArbejdsmiljøRådene kommer ind. De kaldes også for BAR, og de er med til at sikre et sundt arbejds Skab attraktive rammer i tråd med virksomhedens identitet Det er helt afgørende, at de fysiske rammer afspejler en virksomheds organisation, når man arbejder mod et mål i horisonten. Tekst: Anton Græsdal / pa-magasinerbrandmovers.dk Foto: PR Det er slut med forestillingen om, at en arbejdsplads blot 16 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Advokat Gitte Møller Iversen er leder af KLA Per- sonskade, som i dag består af 27 medarbejdere, der udelukkende arbejder med erstatning efter personskade. tydning. Det gælder også i de sager, hvor folk allerede har fået hjælp af professio- nelle, siger hun. Det har 17 Flere psykiske arbejdsskader bliver anerkendt Antallet af psykiske arbejdsskader stiger, men i modsætning til tidligere bliver de ikke alle afvist og flere får erstatning. Tekst: Simon Kudal / pa-magasinerbrandmovers.dk Foto: PR Advokat Anne Katrine Bay er fagligt ansvarlig i KLA Personskade og h 18 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG SPARK rykker ud med hjælp til selvhjælp Det er medarbejdere og ledere, der sammen skaber det gode arbejdsmiljø på arbejdspladserne. Sådan lyder det, når konsulenter fra SPARK hjælper arbejdspladser i kommunerne til i fællesskab at sætte fokus på deres psykiske arbej 19 Foto: Jonna Fuglsang OM VIDEN PÅ TVÆRS Bosted i Herning: Viden på Tværs er ejet af KL og Forhand- lingsfællesskabet. Her fi nder du viden, der kan understøtte medar-bejdere og ledere i udvikling af de kommunale arbejdspladser og kerneopgaver til gavn for borgerne. Du kan tilmelde dig nyhedsbreve 20 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Forandringer forstyrrer - og fryder Forandringer påvirker trivsel og arbejdsmiljø og kan føre til stress. Men dygtige ledere kan vikariere for stressede medarbejderes samvittighed, og sam- men kan man forvandle umiddelbar modstand til nye muligheder. Mennesker har d 21 I øjenhøjde med borgerne På Psykiatrisk Center Amager arbejder man med metoden Safewards, hvor man via konkrete inter- ventioner søger at nedbringe omfanget af vold og trusler og fremme sikkerheden for både patienter og personale. Af: Kirsten Weiss På det åbne afsnit på Psykiatrisk Center Amager, 22 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Hannah Maimin Weil er formidlings- og centerchef i Videncenter for Arbejdsmiljø, der har gennemført kampagnen Job & Krop rettet mod offentlige arbejdspladser. DET KAN I GØRE PÅ ARBEJDSPLADSEN Forebyg rygsmerter på arbejdspladsen De fleste kommer til at døje med rygs 23 Stress i hverdagen Stressramte har brug for støtte fra arbejdspladsen, fra familien og fra vennerne. Og det slutter sjældent helt, blot fordi der kommer en raskmelding. THAUER STRESSCENTER Specialister i stress og mental sundhed med fokus på opkvalifi cering af virksom- heders interne stressbered 24 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Husk næste nummer af ARBEJDSMILJØ udkommer onsdag 29. marts 2017 KEN TIL POLITI ETILLÆG ANNONC Onsdag 2. decem ber 2015 ANNONC ETILLÆG S arbejdet undheds- skal være strategis k 4 Onsdag Kommun ar 2015 erne ska l priorite re forebyg gelse 4. Febru K til fremti rav de 25 Nødbrusere skaber tryghed i arbejdsmiljøet BROEN-LABs brandbilrøde nødbrusere opsat i produktions- områder på Carlsberg. Hurtig reaktion kan være altafgørende ved uheld med kemikalier i øjne og på kroppen. Derfor bør arbejdspladser være udstyret med nødbrusere. vækste gennem en gennemgribende ind 26 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Nyt PA Magasiner tillæg FREMTIDENS BETALINGS- LØSNINGER onsdag 14. december ANNONCETILLÆG TIL POLITIKEN ANNONCETILLÆG TIL POLITIKEN ANNONCETILLÆG TIL POLITIKEN ANNONCETILLÆG TIL POLITIKEN Tirsdag 8. september 2015 ANNONCETILLÆG TIL POLITIKEN Arbejdspladser Offentlig 27 En god frokost- ordning er vigtig for medar- bejdernes sundhed. Sundhed og medarbejdertilfredshed er lig med ro på arbejdspladsen Sund og varieret mad er afgørende for at sikre god energi og et godt helbred hos medarbejderne i en virksomhed. Det får man gennem Alle tiders køkken. Tekst: Anton Græ 28 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Få glade medarbej- dere: Giv dem hjælp til de tunge løft. delse af sine ansatte. Man får gladere medarbejdere af, at de føler, at der bliver tænkt på dem fra ledelsesplan. Når man køber godt udstyr til dem, bliver de glade og tilfredse, plus at man ikke har syge med 29 REKRUTTERING PLANLÆGNING AF ARBEJDSSTYRKE PERFORMANCE OG KOMPETENCER MIT TALENTSOFT HR ANALYTICS HR STAMDATA KOMPENSATION TALENT IDENTIFIKATION TRÆNING & E-LEARNING Talentsoft 100 cloud-baseret HR løsninger til Talent Management Talentsoft tilbyder løsninger inden for rekruttering, performance, 30 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG CTE tager virk- somheder med på rejser over hele verden filosofien er, at skæve rammer udvikler. Uforglemmelige oplevelser for virksomheden Få et afbræk fra hverdagen og hent nye impulser både fagligt og socialt ved at holde virksomhedsarrangementer i helt unikke om Kære HR direktør Vidste du at kick-off rimer på Italien, Spanien, Island eller Marokko? (Man skal nok øve sig lidt, men det gør det faktisk!) www.cte.dk FIRMAREJSER MØDER KICK-OFF 32 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Forandringsledelse er det helt store mantra i disse år, og det er ganske forståeligt. Mennesker har det nemlig svært med forandringer, viser stor undersøgelse. Tekst: Simon Kudal / pa-magasinerbrandmovers.dk Foto: PR Berit Kongrød Just er er- hvervspsykolog og indeh 33 nationale studier, hvor man har målt ar- bejdsmiljø og trivsel før, under, og efter større faglige og organisatoriske foran- dringer. Den overordnede tendens er, at medarbejderne oplever dårligere ar- bejdsmiljø og trivsel efter forandringer- ne. Der findes dog også studier, der vi- ser, at trivs 34 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Tal dig til et bedre arbejdsmiljø Arbejdsmiljøet er i høj grad påvirket af kommunikationen mellem medarbejderne, og man kan selv gøre meget for at undgå misforståelser og dårlig stemning. Tekst: Simon Kudal / pa-magasinerbrandmovers.dk Foto: Colourbox og PR Vi er ik www.accu-dan.dk tlf. 7484 1800 STØJDÆMPNING af maskiner, rungende lokaler og værksteder AKUSTIK-REGULERING af kontorlokaler, skoler og institutioner Accu-Dan har været her i rigtigt mange år og vores formål er - at hjælpe, hvor vi kan gøre en forskel - så gør brug af vores ekspertice- 30 års erfarin 36 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Støjgener på arbejdspladsen Det er ikke kun håndværkere, der bliver generet af støj på arbejdspladsen. På mange kontorer er lydniveauet dårligt, og det kan give et stressende arbejdsmiljø, hvis der ikke gøres noget ved det. Tekst: Simon Kudal Foto: Colourbox Kommuni 37 virksomheden Akustik, der har udar- bejdet branchevejledningen Støj på kontoret for Branchearbejdsmiljørådet for Kontor (BAR Kontor). Den direkte konsekvens af støj og forstyrrelser er nedsat trivsel og produk- tivitet, siger han. Et tilbagevendende problem er, ifølge ham, at man ikke tager hensy 38 - ARBEJDSMILJØ - ANNONCETILLÆG Tydelig ledelse giver tilfredse medarbejdere KHQWHUHVXOWDWHUQHLKXV'HWIRUXGV WWHU VnDWOHGHUHQIRUPnUDWSU VHQWHUHVWUDWH- gien på en sådan måde, at målene står helt klart og tydeligt for den enkelte medar- bejder. Men det betyder bestemt også, at lederen kontinuerligt s 39 arbejders temperament og psyke. Nogle medarbejdere kan bedst forholde sig til en meget kontant udmelding, mens andre skal have udmeldingen på en mere blød måde. Men uanset på hvilken måde ud- meldingen sker, skal det ske med empati og respekt for den enkelte medarbejder. Det vinder man meget ved Lovændringer Barsel Ansættelser Der er meget på spil, hvis du ikke kender reglerne Jeg sover trygt om natten, velvidende at jeg altid kan hente hjælp i Personale- Guides opslagsværk. Eller i værste fald: At jeg har et team af Bluegardens personale juridiske eksperter HR og personalejura er spæn