Byggeaffald og genanvendelse af råstoffer Danske Regioner anbefaler, at vej- og anlægssektorens forbrug af råstoffer nedbringes gennem substitution med mere bæredygtige materialer. Dette nødvendiggør både teknologisk udvikling, fremsynet ressourceplanlægning og en efterspørgsel på affaldsmaterialer fra byggeriet. Derfor anbefaler Danske Regioner også, at der etableres udviklingsprojekter og samarbejder om fremtidens veje sammen med de relevante aktører i hele værdikæden. Gode muligheder for udnyttelse af andre affaldsmaterialer I 2018 blev der genereret ca. 5 mio. tons bygge- og anlægsaffald ifølge Miljøstyrelsens Affaldsdatastatistik, hvilket er en 1/3 af alt affald i Danmark. Byggeaffaldet består fortrinsvist af materialer fremstillet af mineralske råstoffer f.eks. beton og asfalt. 37 % af affaldet blev genanvendt 6% blev forbrændt 16 52 % blev nyttiggjort til anden endelig materialeudnyttelse 5% blev deponeret BÆREDYGTIG RÅSTOFFORSYNING FOR FREMTIDEN Ud over genanvendelse af bygge- og anlægsaffald skal vi også blive bedre til at tænke i udnyttelse af andre affaldsmaterialer. I takt med den teknologiske udvikling, bedre registrering af affaldsmængder og en øget efterspørgsel på bæredygtige bygge- og anlægsmaterialer må vi forvente, at byggeaffald i højere grad end i dag vil blive genanvendt på måder, der opretholder råstofmaterialernes værdi og anvendelsesmuligheder som nye byggematerialer. Samtidig skal vi finde løsningsmodeller, hvor vi kan erstatte råstofmængder til fyld og anlægsmateriale. Her kan bidrag fra andre affaldsmaterialer spille en langt større rolle, end de gør i dag. Årligt skønner bygge- og anlægsbranchen at der genereres mere end 8 mio. tons overskudsjord, som kan nyttiggøres som fyld under veje og jernbaner. En bedre anvendelse af overskudjorden vil medvirke til et reduceret behov for råstofindvinding. Samtidig vil en koordineret anvendelse af overskudsjord på tværs af kommuneskel og lokale projektejere kunne spare de offentlige bygherrer og projektejere for store omkostninger til både bortskaffelse og transport16. Både træ, plastaffald og overskudsjord bør i større omfang forarbejdes og anvendes i bygge- og anlægsbranchen og dermed dække en del af behovet for nye naturgivne råstoffer. Men der eksisterer ikke en samlet kortlægning af potentialerne eller anvendelsesmulighederne. Det er der brug for. Danske Regioner anbefaler, at der igangsættes forskningsog udviklingsprojekter med henblik på at udrede det samfundsøkonomiske potentiale samt undersøge erfaringer med alternativ materialeanvendelse i bygge- og anlægssektoren i EU og i resten af verden. byggeaffald BÆREDYGTIG RÅSTOFFORSYNING FOR FREMTIDEN DANSKE REGIONER 2020 1 Hvad bruger vi råstofferne til? Sand, grus og sten udgør hovedparten af den danske råstofindvinding og anvendes til vej- og anlægsformål (75 %) og til byggeriet (25 %). Ler anvendes til fremstilling af tegl. Kalk og kridt anvendes til fremstilling af bl.a. cement, industri- og jordbrugskalk. Kv Forord Sand og grus, kalk og andre mineralske råstoffer bør indvindes med omtanke og udnyttes igen og igen. Råstoffer er en naturbunden ressource, der ikke kan gendannes, mens vi bliver ved med at have brug for råstoffer til bygge- og anlægsformål. Når der indvindes råstoffer til anlæg af veje, broe De 6 udfordringer Vi anvender en ikke-fornybar ressource fefrer rårsåtsotfo MManangege ofåfsetroffer råsgte r MangMe an offerr råstoffe FåFåråst r offeer ttoff s å r rås Få e er g toff FåMrås an stoffer rå Mange Få råstoffer Få råstoffer Forbruget af råstoffer forventes at stige ss ofofa/a/ Fremtidens råstofforsyning skal være bæredygtig En bæredygtig forsyning med råstoffer som sand, grus, sten, kalk og ler forudsætter en ny tilgang til brugen af vores fælles råstofressourcer. Uanset om de hentes på land, på havet eller om det er råstoffer, der genanvendes fra bygge- og anlægsaffald. Resumé af Danske Regioners anbefalinger 1. Råstofressourcen på land og på havet skal udnyttes mere effektivt Vi skal have en sikker forsyning og en udnyttelse af råstofferne, der balancerer alle hensyn på en hensigtsmæssig måde. Regionerne tager ansvaret for råstofforsyningen på land. Også for det Der er mange udfordringer på råstofområdet En ikke-fornybar ressource Råstoffer udgør et grundelement i vores bygge- og anlægssektor og er et vigtigt element for vores samfundsudvikling. Råstoffer er imidlertid en ikke-fornybar ressource, så vi skal udnytte råstofferne på bedste vis. På både land og Skæv fordeling Råstofindvinding (1000 m3) Enhed: 1.000 m3, sand, grus og sten 2018 Regionerne samarbejder allerede på tværs for at sikre en råstofforsyning, der matcher efterspørgslen i hele landet og ikke bare på regionsniveau. Samtidig er det en del af Råstoflovens formål at sikre, at udnyttelsen Kamp om pladsen Danmark er både et lille og et gennemplanlagt land. I 2017 beregnede Teknologirådet, at der er lagt planer svarende til 130-140 % af Danmarks areal frem til 20504. Det betyder, at et udlæg af et råstofgraveområde typisk vil overlappe med andre arealinteresser, også selvom de nuværend Det er regionens opgave at sikre, at råstofindvindingen på land kan ske med respekt for lokalområdet. Regionen skal gennem både planlægningen og tilladelsesarbejdet balancere hensynene til naturen og de mange arealinteresser i det åbne land over for samfundets behov for forskellige råstofmaterialer7 Budskab 1 Regionerne tager samlet ansvar for råstofforsyningen på land Budskab 2 Vi skal styrke markedet for genanvendelse af råstoffer Budskab 3 Skab bedre forhold lokalt gennem kompensation og medfinansiering Hvordan sikrer vi en mere bæredygtig råstofforsyning? Tilgængeligheden af råstoffer ha Bedre ressourcekortlægning Bedre udnyttelse af råstoffer En forudsætning for en fælles råstofstrategi er, at regionerne og staten udarbejder en fælles opgørelse af råstofforekomster på tværs af land og hav. I dag sker opgørelsen af de indvundne råstoffer på land og på havet på to forskellige måder fekt på både offentlige og private bygherrer og understøtte en mere ressourceeffektiv udnyttelse af de tilgængelige råstoffer. Dansk Byggeri bakker op Råstofhusholdningen er også vigtig i forhold til et projekts miljøbelastning. I forbindelse med større bygge- og anlægsprojekter undersøges den for Der er behov for: Budskab 2: Der skal skabes et marked for genanvendte råstoffer 1. Reduktion af brugen af råstofmaterialer 2. Cirkulær brug af vores råstofmaterialer. Den stigende efterspørgsel på råstoffer og den aftagende tilgængelighed er en udfordring for samfundet. Derfor mener Danske Regio Faktorer der kan fremme genanvendelsen af råstoffer Bedre kendskab til mængden, kvaliteten og tilgængeligheden af bygge- og anlægsaffald for at mindske usikkerhed om faktiske mængder. Det skal være attraktivt for bygherre at genanvende byggeog anlægsaffald, f.eks. gennem krav i offentlige udbud. St Byggeaffald og genanvendelse af råstoffer Danske Regioner anbefaler, at vej- og anlægssektorens forbrug af råstoffer nedbringes gennem substitution med mere bæredygtige materialer. Dette nødvendiggør både teknologisk udvikling, fremsynet ressourceplanlægning og en efterspørgsel på affaldsmaterialer Tung Trafik Omfartsvej JENSEN nabo Danske regioner foreslår, at udsatte naboer til grusgrave kan opnå kompensation for gener og at man medfinansierer trafikløsninger omkring grusgravene, så det bliver mere trygt at færdes i lokalområdet Budskab 3: Skab bedre forhold lokalt gennem kompensation og Råstofafgiften i Danmark Den nuværende råstofafgift på 5,27 kr./m3 genererer et provenu på ca. 210 mio. kr./årligt. En forhøjelse af råstofafgiften til 10 kr./m3 vil kunne generere et provenu på yderligere 130 mio. kr./år. Kilde: LBK nr503 af 20/04/2020 (Affalds-og råstofafgiftsloven) Kilde: Region Noter 1 NIRAS (2018) Fremskrivning af råstofforbruget 2016-2040 & Copenhagen Economics (2017) Råstoffer er der behov for en national strategi? 2 Råstofloven §1 3 Miljø- og fødevareministeriets tolkning af Råstofloven og vejledning i Administration af Råstofloven (Svar til MOF-udvalg den 3. okto BÆREDYGTIG RÅSTOFFORSYNING FOR FREMTIDEN / DANSKE REGIONER 2020 / LAYOUT: UHI, DANSKE REGIONER / ISBN TRYK 978-87-7723-455-2 / ISBN ELEKTRONISK: 978-87-7723-456-9 BÆREDYGTIG RÅSTOFFORSYNING FOR FREMTIDEN 20