Råstofafgiften i Danmark
Den nuværende råstofafgift på 5,27 kr./m3 genererer
et provenu på ca. 210 mio. kr./årligt. En forhøjelse
af råstofafgiften til 10 kr./m3 vil kunne generere et
provenu på yderligere 130 mio. kr./år.
Kilde: LBK nr503 af 20/04/2020 (Affalds-og råstofafgiftsloven)
Kilde: Regionernes Videncenter for Miljø og Ressourcer,
Samfundsøkonomisk analyse af en forhøjelse af råstofafgiften i Danmark (juni,2020)
Råstofgrave kan blive en gevinst
for naturen
Danske Regioner ønsker, at flere råstofgrave efterbehandles til natur frem for landbrug. Færdiggravede
råstofgrave rummer ofte et stort potentiale for at skabe langt mere varierede naturtyper, end dem vi finder i
vores næringsrige dyrkningslandskaber.
Rundt omkring i Danmark findes der mange gode eksempler på råstofgrave, der nu er koloniseret af nye
plante- og dyrearter. Råstofgravene kan i fremtiden
få en vigtig funktion som overlevelsessted for en lang
række sjældne dyre- og plantearter som bl.a. strandtudsen, den store hornugle, orkideer og gøgeurter. Det er
karakteristisk for mange af de tidligere råstofgrave, at
den næringsrige muldjord er fjernet i forbindelse med
råstofindvindingen. Det har skabt store, vegetationsfattige flader, stejle skrænter, vandhuller og søer, som kan
fungere som anderledes og spændende levesteder i det
åbne land.
18
BÆREDYGTIG RÅSTOFFORSYNING FOR FREMTIDEN
Når regionerne giver tilladelse til råstofgravning, skal
der altid foreligge en godkendt efterbehandlingsplan
for området. Regionerne kan i råstofplanerne beskrive
overvejelser i forhold til blandt andet naturinteresser
for et konkret område, men det er kommunerne, som
gennem retningslinjer i kommuneplanen fastlægger
arealanvendelsen efter råstofindvindingen. Dialogen
mellem myndigheder, borgere, råstofindvinderne, naturorganisationer og lokale ildsjæle er derfor vigtig,
hvis der skal skabes ny natur i de tidligere råstofgrave.
Ofte er det også muligt at kombinere ønsket om en høj
biodiversitet med rekreative udfoldelsesmuligheder.
Ved Hedeland i Roskilde Kommune og ved Tarup-Davinde i Odense Kommune har man anvendt lokalplaner
som redskab til at detailplanlægge udviklingen af tidligere råstofgrave, og der er skabt nye, mangfoldige
landskaber i takt med, at råstofindvindingen afsluttes18.
Mange råstofindvinderne ser positivt på muligheden
for at efterbehandle råstofgravene til ny natur. Både
fordi de dermed er med til at fremme en god sag, og
fordi det er omkostningsfuldt at landskabsmodellere
en råstofgrav tilbage til dyrkningsegnet landbrugslandskab. Rent forretningsmæssigt kan det derfor give god
mening for råstofindvinderne at begrænse tilførslen af
næringsholdig muldjord til de tidligere råstofgrave.
Danske Regioner anbefaler et tættere samarbejde og
øget partnerskabstænkning blandt de væsentligste
aktører i forhold til at fremme naturpotentialet i det
åbne land. En omdannelse fra landbrugsland til multifunktionelle og naturrige landskaber kan give værdi
tilbage til lokalområdet og have betydning for det lokalpolitiske syn på råstofindvinding.
BÆREDYGTIG RÅSTOFFORSYNING FOR FREMTIDEN DANSKE REGIONER 2020 1
Hvad bruger vi råstofferne til? Sand, grus og sten udgør hovedparten af den danske råstofindvinding og anvendes til vej- og anlægsformål (75 %) og til byggeriet (25 %). Ler anvendes til fremstilling af tegl. Kalk og kridt anvendes til fremstilling af bl.a. cement, industri- og jordbrugskalk. Kv
Forord Sand og grus, kalk og andre mineralske råstoffer bør indvindes med omtanke og udnyttes igen og igen. Råstoffer er en naturbunden ressource, der ikke kan gendannes, mens vi bliver ved med at have brug for råstoffer til bygge- og anlægsformål. Når der indvindes råstoffer til anlæg af veje, broe
De 6 udfordringer Vi anvender en ikke-fornybar ressource fefrer rårsåtsotfo MManangege ofåfsetroffer råsgte r MangMe an offerr råstoffe FåFåråst r offeer ttoff s å r rås Få e er g toff FåMrås an stoffer rå Mange Få råstoffer Få råstoffer Forbruget af råstoffer forventes at stige ss ofofa/a/
Fremtidens råstofforsyning skal være bæredygtig En bæredygtig forsyning med råstoffer som sand, grus, sten, kalk og ler forudsætter en ny tilgang til brugen af vores fælles råstofressourcer. Uanset om de hentes på land, på havet eller om det er råstoffer, der genanvendes fra bygge- og anlægsaffald.
Resumé af Danske Regioners anbefalinger 1. Råstofressourcen på land og på havet skal udnyttes mere effektivt Vi skal have en sikker forsyning og en udnyttelse af råstofferne, der balancerer alle hensyn på en hensigtsmæssig måde. Regionerne tager ansvaret for råstofforsyningen på land. Også for det
Der er mange udfordringer på råstofområdet En ikke-fornybar ressource Råstoffer udgør et grundelement i vores bygge- og anlægssektor og er et vigtigt element for vores samfundsudvikling. Råstoffer er imidlertid en ikke-fornybar ressource, så vi skal udnytte råstofferne på bedste vis. På både land og
Skæv fordeling Råstofindvinding (1000 m3) Enhed: 1.000 m3, sand, grus og sten 2018 Regionerne samarbejder allerede på tværs for at sikre en råstofforsyning, der matcher efterspørgslen i hele landet og ikke bare på regionsniveau. Samtidig er det en del af Råstoflovens formål at sikre, at udnyttelsen
Kamp om pladsen Danmark er både et lille og et gennemplanlagt land. I 2017 beregnede Teknologirådet, at der er lagt planer svarende til 130-140 % af Danmarks areal frem til 20504. Det betyder, at et udlæg af et råstofgraveområde typisk vil overlappe med andre arealinteresser, også selvom de nuværend
Det er regionens opgave at sikre, at råstofindvindingen på land kan ske med respekt for lokalområdet. Regionen skal gennem både planlægningen og tilladelsesarbejdet balancere hensynene til naturen og de mange arealinteresser i det åbne land over for samfundets behov for forskellige råstofmaterialer7
Budskab 1 Regionerne tager samlet ansvar for råstofforsyningen på land Budskab 2 Vi skal styrke markedet for genanvendelse af råstoffer Budskab 3 Skab bedre forhold lokalt gennem kompensation og medfinansiering Hvordan sikrer vi en mere bæredygtig råstofforsyning? Tilgængeligheden af råstoffer ha
Bedre ressourcekortlægning Bedre udnyttelse af råstoffer En forudsætning for en fælles råstofstrategi er, at regionerne og staten udarbejder en fælles opgørelse af råstofforekomster på tværs af land og hav. I dag sker opgørelsen af de indvundne råstoffer på land og på havet på to forskellige måder
fekt på både offentlige og private bygherrer og understøtte en mere ressourceeffektiv udnyttelse af de tilgængelige råstoffer. Dansk Byggeri bakker op Råstofhusholdningen er også vigtig i forhold til et projekts miljøbelastning. I forbindelse med større bygge- og anlægsprojekter undersøges den for
Der er behov for: Budskab 2: Der skal skabes et marked for genanvendte råstoffer 1. Reduktion af brugen af råstofmaterialer 2. Cirkulær brug af vores råstofmaterialer. Den stigende efterspørgsel på råstoffer og den aftagende tilgængelighed er en udfordring for samfundet. Derfor mener Danske Regio
Faktorer der kan fremme genanvendelsen af råstoffer Bedre kendskab til mængden, kvaliteten og tilgængeligheden af bygge- og anlægsaffald for at mindske usikkerhed om faktiske mængder. Det skal være attraktivt for bygherre at genanvende byggeog anlægsaffald, f.eks. gennem krav i offentlige udbud. St
Byggeaffald og genanvendelse af råstoffer Danske Regioner anbefaler, at vej- og anlægssektorens forbrug af råstoffer nedbringes gennem substitution med mere bæredygtige materialer. Dette nødvendiggør både teknologisk udvikling, fremsynet ressourceplanlægning og en efterspørgsel på affaldsmaterialer
Tung Trafik Omfartsvej JENSEN nabo Danske regioner foreslår, at udsatte naboer til grusgrave kan opnå kompensation for gener og at man medfinansierer trafikløsninger omkring grusgravene, så det bliver mere trygt at færdes i lokalområdet Budskab 3: Skab bedre forhold lokalt gennem kompensation og
Råstofafgiften i Danmark Den nuværende råstofafgift på 5,27 kr./m3 genererer et provenu på ca. 210 mio. kr./årligt. En forhøjelse af råstofafgiften til 10 kr./m3 vil kunne generere et provenu på yderligere 130 mio. kr./år. Kilde: LBK nr503 af 20/04/2020 (Affalds-og råstofafgiftsloven) Kilde: Region
Noter 1 NIRAS (2018) Fremskrivning af råstofforbruget 2016-2040 & Copenhagen Economics (2017) Råstoffer er der behov for en national strategi? 2 Råstofloven §1 3 Miljø- og fødevareministeriets tolkning af Råstofloven og vejledning i Administration af Råstofloven (Svar til MOF-udvalg den 3. okto
BÆREDYGTIG RÅSTOFFORSYNING FOR FREMTIDEN / DANSKE REGIONER 2020 / LAYOUT: UHI, DANSKE REGIONER / ISBN TRYK 978-87-7723-455-2 / ISBN ELEKTRONISK: 978-87-7723-456-9 BÆREDYGTIG RÅSTOFFORSYNING FOR FREMTIDEN 20