Digitale
løsninger
giver mere
fleksibilitet
for borgerne
f.eks. gennem
online booking
og forskellige
konsultationsformer
Vi vil i 2030 i langt højere grad end i dag se, at vi taler om tilgængelighed til klinikken
som en enhed, hvor personalet varetager en stor del af opgaverne. De praktiserende
læger har det overordnede ansvar i klinikken, men mange opgaver udføres af praksispersonale.
F.eks. vil en patient med en kendt problemstilling i fremtiden fint kunne få en videokonsultation sidst på dagen med en af klinikkens sygeplejersker, fremfor at skulle
bruge en halv arbejdsdag på at møde op i klinikken for en kort konsultation. Digitale
løsninger anvendes til at give mere fleksibilitet for borgerne f.eks. gennem online
booking og et relevant miks af forskellige konsultationsformer, digitale som fysiske.
Hjemmemonitorering og prøver taget i hjemmet vil fylde mere. Her vil klinikken forholde sig til resultaterne, uden at borgeren behøver et fremmøde eller en telefonisk
henvendelse. Klinikpersonale vil i 2030 i større grad bidrage til klinikkens tilgængelighed, særligt i forhold til patienter med behov for opfølgning på kendte kroniske
lidelser.
Prioritering af den praktiserende læges tid
Med den praktiserende læge som ansvarlig tilrettelægges arbejdet i klinikken, så den
direkte relation mellem lægen og patienten i høj grad skal være for dem med størst
behov. Det er afgørende, at den praktiserende læge prioriterer sin tid på de patienter,
hvor lægens indsats kan gøre størst forskel.
Lægen prioriterer fortrinsvist tiden på patienter med behov for lægefaglig vurdering,
patienter med begrænset egenomsorg, patienter med komplekse problemer og andre
potentielt sårbare borgere. Derudover sikrer den praktiserende læge via sin ledelse og
faglighed, at praksispersonalet har de rette kompetencer og værktøjer til at varetage
kontakten til en stor del af de tilknyttede borgere.
Raske og ressourcestærke patienter bliver godt hjulpet af praksispersonale og digitale værktøjer til egenomsorg. Det handler ikke om en statisk opdeling af patienterne
den raske kan også rammes af alvorlig sygdom, og den ressourcestærke kan også
havne i livssituationer, hvor ressourcerne ikke længere er til stede. Der er altså tale
om at kanalisere tilgængelighed og ressourcer derhen, hvor de potentielt kan gøre
størst gavn, og til de patienter, der har størst behov. Derfor skal de bekymrede, raske
og ressourcestærke patienter i høj grad tilbydes hjælp fra klinikpersonalet og digitale
løsninger, der betrygger og hjælper.
Almen praksis overvejer løbende, om der er opgaver i almen praksis, der med fordel
kunne løftes andre steder, for derved at skabe plads til at almen praksis ressourcer
anvendes, hvor det giver mest faglig mening. Regionerne understøtter den praktiserende læge i prioriteringsarbejdet.
Vi skal
kanalisere
tilgængelighed
og ressourcer
derhen, hvor
de gør størst
gavn, og til de
patienter, der
har størst behov
Kvalitetsudvikling og arbejdet i klynger
Alle klinikker indgår i kvalitetsklyngerne, og i 2030 ser vi en almen praksis, hvor kvalitetsarbejdet i klyngerne har medvirket til at reducere uønskede forskelle på en række
parametre. Dermed er kvaliteten i det samlede sundhedsvæsen steget målbart.
Kvalitetsklyngerne arbejder i 2030 i højere grad med kvalitetsdata, der beskriver en
samlet værdi for patienten og for den sags skyld for samfundet. Der er etableret et
tæt fagligt samarbejde med regioner, kommuner og sygehuse om at skabe ensartede rammer og understøtte kvalitet og sammenhæng i patientforløb. Samtidig har
kvalitetsklyngerne udviklet sig til en organisering, der indgår som et vigtigt led, når
PLO OG DANSKE REGIONER 2020 / SIDE 6
VISION FOR ALMEN PRAKSIS I 2030
Vision for almen praksis i 2030 PLO og Danske Regioner 2020 Foto: Claus Boesen, PLO Layout: UHI, Danske Regioner Tryk: xxx ISBN elektronisk: 978-87-7723-987-8 ISBN tryk: 978-87-7723-986-1
ALMEN PRAKSIS I 2030 VISION FOR ALMEN PRAKSIS I 2030 Formål Danske Regioner og PLO er enige om, at praktiserende læger på overenskomst mellem RLTN og PLO også i fremtiden er regionernes førstevalg, når det handler om at sikre lægedækningen og dermed borgeres adgang til en praktiserende læge. Derfor
Større ansvar for patienterne Almen praksis vil i 2030 i højere grad være omdrejningspunktet for patienterne. Almen praksis gatekeeper-funktion vil udvides, så den praktiserende læge i højere grad er ansvarlig for det samlede forløb. Patienterne vil dermed opleve en større støtte i den praktiserende
Almen praksis har et særligt fokus på de patienter, der er i højrisiko for at blive meget syge/mere syge, herunder de patienter som sjældent er i kontakt med praksis. Den kommunale sygepleje og socialpsykiatri samt sygehusene kan hjælpe den praktiserende læge med den håndholdte hjælp til og identifi
Digitale løsninger giver mere fleksibilitet for borgerne f.eks. gennem online booking og forskellige konsultationsformer Vi vil i 2030 i langt højere grad end i dag se, at vi taler om tilgængelighed til klinikken som en enhed, hvor personalet varetager en stor del af opgaverne. De praktiserende læg
Relevante data følger patienten i hele sundhedsvæsnet I 2030 er patientens relevante data tilgængelige for det behandlende sundhedspersonale ved sektorskift. Sygehuslægen kan let online se, hvad egen læge vurderer er aktuelle diagnoser, og hvilke undersøgelser egen læge har foretaget. Egen læge kan