Afdelingsbestyrelsens opgaver A fdelingsbestyrelsens opgaver er grundlæg gende beskrevet i loven. Det er de samme pligter og rettigheder, som gælder for alle afde lingsbestyrelser i landet. Det betyder, at mange op gaver er de samme, hvad enten du bor i en boligaf deling i Haderslev eller Roskilde. Nogle afdelinger er store, andre er små, nogle har grønne udearealer, andre har parkeringspladser, nogle har beboerhuse, og andre har haver. De fysi ske forhold varierer fra sted til sted, ligesom menne sker og traditioner gør det. Ideer til ændringer og forbedringer i afdelingen kommer som regel fra afdelingsbestyrelsen. Det er her, diskussionerne starter, og det er ofte her, ideer til fremme af afdelingens sociale liv fødes og mod nes. Alle ideer bør drøftes grundigt i afdelingsbesty relsen og diskuteres med administrationen, så visio ner, lovgivning og økonomi hænger sammen. 10 Det er vigtigt, at afdelingen fremstår attraktiv for både nuværende og kommende beboere. Derfor bør I diskutere, hvad I vil. Hvad er den overordnede målsætning for jeres arbejde i den kommende tid? Er det at styrke det sociale liv? Er det at få gennem ført nødvendige opretnings- og moderniseringsar bejder? Er det at få skabt børne- og ældrevenlige udearealer? Eller er det at få skabt et stort aktivi tetsniveau blandt beboerne? Når afdelingsbestyrelsen har besluttet sig for, hvilke målsætninger de vil arbejde hen imod, har afdelin gen noget at styre efter og kan arbejde mere effek tivt. Ellers kan afdelingsbestyrelsens arbejde komme til at bestå i at gennemgå den indkomne post og tage stilling til de sager, der tilfældigt dukker op. Når afdelingsbestyrelsen har opstillet nogle politiske mål for afdelingen, kan målene diskuteres på afde lingsmødet og skabe grundlaget for afdelingens budget fremadrettet. Pjecen udgives kun digitalt Ny i afdelingsbestyrelsen Ny i afdelingsbestyrelsen S om nyvalgt i afdelingsbestyrelsen vil du måske opleve, at beboerne forventer, at du har styr på det hele og svar på alting. Men ingen skal vide det hele! I denne pjece kan du få viden om, hvad arbejdet i afdelingsbestyrelsen indebærer. Afdelings bestyrelsens grundlæggen Indhold Afdelingsbestyrelsens fem bud................................ 5 Beboerdemokratiet................................................. 6 Afdelingsbestyrelsens opgaver.............................. 10 Afdelingsmødet.................................................... 16 Samarbejdet med boligorgan 4 Afdelingsbestyrelsens fem bud 1 2 Du er valgt til at træffe beslutninger og planlægge ikke til at administrere! Du er tillidsmand for alle beboerne også for de psykisk handicappede, de unge, de nye og de gamle danskere. Du skal altså varetage alle dine vælgeres interesser! 3 4 5 Du er beboern Beboerdemokratiet S om medlem af afdelingsbestyrelsen er du valgt til at varetage beboernes interesser i din bolig afdeling. Derfor skal du kende de sammenhænge, som afdelingsbestyrelsen arbejder i. En almen boligorganisation er en fælles betegnelse for en organisation, der administrerer og opføre Organisationsbestyrelsen Organisationsbestyrelsen vælges af øverste myndig hed og har ansvaret for den overordnede ledelse af boligorganisationens økonomi og afdelingernes drift. Mindst halvdelen af organisationsbestyrelsens medlemmer skal være beboere i boligorganisationen, men repræsentantskabet k kun træffes ud fra en teknikers synsvinkel eller af administrationen. Det et også vigtigt, at den er parat til at udvikle afdelingen og beboerde mokratiet og komme med forslag til nye måder at gøre tingene på. Medlemmerne af afdelings bestyrelsen skal arbejde i et klima, som fremmer fantasien og kre 9 Afdelingsbestyrelsens opgaver A fdelingsbestyrelsens opgaver er grundlæg gende beskrevet i loven. Det er de samme pligter og rettigheder, som gælder for alle afde lingsbestyrelser i landet. Det betyder, at mange op gaver er de samme, hvad enten du bor i en boligaf deling i Haderslev eller Roskilde Markvandring og afdelingens driftsbudget En gang om året skal der for hver enkelt boligafde ling udarbejdes et driftsbudget, hvor administratio nen og afdelingsbestyrelsen i fællesskab forsøger at forudse, hvor mange penge der skal bruges i det kommende år på de mange poster, som indgår i driften af Beboernes godkendelse af budgettet for det kom mende år betyder, at de har en enestående mulig hed for at præge udviklingen i afdelingen og be stemme, hvad afdelingens midler skal bruges til og i hvilken rækkefølge. Men afdelingsbestyrelsens en gagement vil ofte være det afgørende element for beboer 13 God orden i afdelingen Afdelingsbestyrelsen skal påse, at der er god orden i afdelingen. Det vil sige, at afdelingsbestyrelsen har pligt til at sørge for, at afdelingen fremtræder i den orden og pasningstilstand, som afdelingsmødet har vedtaget. Eventuelle klager over ejendomsfunktio nærer eller and som formår at skabe respekt om mødet. Dirigenten er garanten for en retfærdig og demokratisk afvik ling af mødet. Forretningsorden for afdelingsbestyrelsen Afdelingsbestyrelsen bør fastsætte nærmere be stemmelser for udøvelsen af sit hverv i en forret ningsorden. En forretningsorden er ikke stationæ Afdelingsmødet M indst en gang om året indkaldes afdelingens beboere til afdelingsmøde. I boligorganisatio nens vedtægter står reglerne for indkaldelse, dags orden, behandling af indkomne forslag fra bebo erne, valg til afdelingsbestyrelsen, stemmeafgivning m.m. Disse bestemmelser svarer som minim tuelle huslejestigninger for det kommende år bliver præsenteret for lejerne i afdelingen. Hvis afdelingen har besluttet at afholde to ordinære afdelingsmøder (både budgetmødet og et regnskabsmøde), skal fremlæggelsen af årsberetning ske på det møde, hvor regnskabet bliver fremlagt. Beboerne og afdel Urafstemning Afholdes der urafstemning, har hver husstand to stemmer uanset husstandens størrelse (gælder også for ungdomsboliger, ældreboliger og enkelt værelser). Det er afdelingsmødet, der træffer beslut ning, om en sag skal sendes til urafstemning. Men afdelingsbestyrelsen kan også sende visse vælges af afdelingsmødet, eller om afdelingsbesty relsen skal vælge en formand af sin egen midte. Afdelingsbestyrelsen konstituerer sig med næstfor mand, kasserer og sekretær efter egne ønsker og behov. Alle lejere, ægtefæller og hermed sidestillede, dvs. personer med registreret partnerskab og saml Det er således beboerne, der på afdelingsmødet beslutter sig for næste års økonomi, og hvilken hus leje der skal betales af lejerne i afdelingen. Beboerne kan på et afdelingsmøde endvidere be slutte sig til, at de også vil have forelagt afdelingens regnskab til godkendelse. I mange afdelinger vil ma 21 Bestemmelsen er naturligvis mest aktuel i afdelin ger, som har sociale problemer, fx som følge af en ensidig beboersammensætning eller mange bebo ere med sociale og/eller psykiske problemer. Der kan med baggrund i denne bestemmelse være tale om at ansætte fx en eller flere miljømedarbejdere, beboerr Afdelingen overtager gradvist udgiften til istand sættelsen over en periode på maksimalt ti år. I af delinger med B-ordning er det afdelingen, som har forpligtelsen til vedligeholdelse af boligen. Men det fungerer på den måde, at der hver måned indsæt tes et beløb på en vedligeholdelseskonto for bol 24 Samarbejdet i boligorganisationen Alle de mange opgaver, der skal løses af beboer demokratiet, kræver et velfungerende og tillidsfuldt samarbejde imellem administrationen, ejendoms funktionærerne, organisationsbestyrelsen, afdelings bestyrelsen og afdelingens beboere. Når du har sagt ja til at sidde videre med de forslag, som afdelingsmødet godken der. Afdelingsmødet kan også vedtage en bred be myndigelse til afdelingsbestyrelsen. Afdelingsbesty relsen skal selvfølgelig handle forsvarligt i sine dis positioner. At afdelingsbestyrelsen ikke har det for melle ansvar, betyder også, at den ikke kan DET ER VIGTIGT MED ET TÆT SAMARBEJDE OM BL.A. DISSE EMNER: Vejledninger på indvendige og udvendige vedligeholdelsesarbejder Information om kommunale og statslige afgiftsændringer, fx ved grønne afgifter o.lign. Opfølgning på husordensreglerne ud fra de lokale forhold og behov Løbende ajourfør Beboernes rettigheder S om lejer i en almen bolig har man en række rettigheder, som er tillagt ved lovgivning. Det betyder, at de ikke ved aftale eller demokratisk beslutning kan fratages lejeren! Boligen er ukrænkelig. Husundersøgelse, beslag læggelse og undersøgelse af breve og andre papirer sam Bytteret Lejeren har ret til at bytte med en lejer af en anden bolig efter nogle nærmere angivne regler, således at denne overtager den almene bolig. Lov om leje af almene boliger § 69. Fremlejeret Lejeren har ret til at fremleje højst halvdelen af bo ligens beboelsesrum til beboelse. Det samlede a Uddannelse D u skal ikke selv betale for din deltagelse. Kon takt din administration for at høre, hvordan man gør dér. Her vil man få en detaljeret gennem gang af arbejdet i afdelingsbestyrelsen. BL holder kurser over hele landet for afdelingsbesty relser. Vi vil anbefale, at man som nyvalgt melde Mere information DISSE DOKUMENTER FINDER DU I DIN BOLIGORGANISATION: www.bl.dk På BLs hjemmeside vil du altid kunne finde materialer og pjecer, som kan være til nytte i dit daglige arbejde. Lejekontrakten Her kan du læse mere Relevante love m.m.: Lov om almene boliger samt støttede private and Ny i afdelingsbestyrelsen november 2017. Forsidefoto: Findlandsparken, Vejle. Scanpix. BL Danmarks Almene Boliger, Studiestræde 50, 1554 København V, Telefon 3376 2000, www.bl.dk, e-mail bl@bl.dk