God orden i afdelingen
Afdelingsbestyrelsen skal påse, at der er god orden
i afdelingen. Det vil sige, at afdelingsbestyrelsen har
pligt til at sørge for, at afdelingen fremtræder i den
orden og pasningstilstand, som afdelingsmødet har
vedtaget. Eventuelle klager over ejendomsfunktio
nærer eller andet personale skal ske direkte til boli
gorganisationens ledelse (i praksis af en inspektør/
driftsleder). Klager over husordenovertrædelser skal
viderebringes direkte til administrationen.
Denne bestemmelse bør dog ikke forhindre, at af
delingsbestyrelsen og ejendomsfunktionærer i fæl
lesskab løser småproblemer i det daglige. Her er det
en god idé at have ejendomsfunktionæren med til
nogle af afdelingsbestyrelsens møder, hvor man
som nogle af de første punkter kan drøfte, hvad
der måtte være af fælles interesse vedrørende den
daglige drift af boligafdelingen.
14
Afvikling af afdelingsmødet
Formelt indkaldes og afvikles afdelingsmødet af
afdelingsbestyrelsen. I mange boligorganisationer er
det dog normalt, at administrationen hjælper med
udarbejdelse og kopiering af indkaldelse og efter
følgende omdeling til beboerne.
Afdelingsbestyrelsens medlemmer bør nøje sætte
sig ind i de formelle regler for afdelingsmødet, så
der ikke under mødet opstår situationer, hvor kra
vene til dagsordenen eller andre formkrav for mø
det ikke er opfyldt.
Mødeledelse og mødeteknik er i sig selv et stort
emne, der er beskrevet i flere vejledende håndbø
ger. Her skal kun gives et par enkelte og meget
simple råd til afdelingsbestyrelsen:
Søg kontakt med den, som I vil foreslå som mødets
dirigent, i god tid før afdelingsmødet. Sørg for, at
han/hun er godt inde i reglerne og boligorganisatio
nens vedtægter og i mødets enkelte dagsordens
punkter. Det er vigtigt, at der vælges en person,
Pjecen udgives kun digitalt Ny i afdelingsbestyrelsen
Ny i afdelingsbestyrelsen S om nyvalgt i afdelingsbestyrelsen vil du måske opleve, at beboerne forventer, at du har styr på det hele og svar på alting. Men ingen skal vide det hele! I denne pjece kan du få viden om, hvad arbejdet i afdelingsbestyrelsen indebærer. Afdelings bestyrelsens grundlæggen
Indhold Afdelingsbestyrelsens fem bud................................ 5 Beboerdemokratiet................................................. 6 Afdelingsbestyrelsens opgaver.............................. 10 Afdelingsmødet.................................................... 16 Samarbejdet med boligorgan
4
Afdelingsbestyrelsens fem bud 1 2 Du er valgt til at træffe beslutninger og planlægge ikke til at administrere! Du er tillidsmand for alle beboerne også for de psykisk handicappede, de unge, de nye og de gamle danskere. Du skal altså varetage alle dine vælgeres interesser! 3 4 5 Du er beboern
Beboerdemokratiet S om medlem af afdelingsbestyrelsen er du valgt til at varetage beboernes interesser i din bolig afdeling. Derfor skal du kende de sammenhænge, som afdelingsbestyrelsen arbejder i. En almen boligorganisation er en fælles betegnelse for en organisation, der administrerer og opføre
Organisationsbestyrelsen Organisationsbestyrelsen vælges af øverste myndig hed og har ansvaret for den overordnede ledelse af boligorganisationens økonomi og afdelingernes drift. Mindst halvdelen af organisationsbestyrelsens medlemmer skal være beboere i boligorganisationen, men repræsentantskabet k
kun træffes ud fra en teknikers synsvinkel eller af administrationen. Det et også vigtigt, at den er parat til at udvikle afdelingen og beboerde mokratiet og komme med forslag til nye måder at gøre tingene på. Medlemmerne af afdelings bestyrelsen skal arbejde i et klima, som fremmer fantasien og kre
9
Afdelingsbestyrelsens opgaver A fdelingsbestyrelsens opgaver er grundlæg gende beskrevet i loven. Det er de samme pligter og rettigheder, som gælder for alle afde lingsbestyrelser i landet. Det betyder, at mange op gaver er de samme, hvad enten du bor i en boligaf deling i Haderslev eller Roskilde
Markvandring og afdelingens driftsbudget En gang om året skal der for hver enkelt boligafde ling udarbejdes et driftsbudget, hvor administratio nen og afdelingsbestyrelsen i fællesskab forsøger at forudse, hvor mange penge der skal bruges i det kommende år på de mange poster, som indgår i driften af
Beboernes godkendelse af budgettet for det kom mende år betyder, at de har en enestående mulig hed for at præge udviklingen i afdelingen og be stemme, hvad afdelingens midler skal bruges til og i hvilken rækkefølge. Men afdelingsbestyrelsens en gagement vil ofte være det afgørende element for beboer
13
God orden i afdelingen Afdelingsbestyrelsen skal påse, at der er god orden i afdelingen. Det vil sige, at afdelingsbestyrelsen har pligt til at sørge for, at afdelingen fremtræder i den orden og pasningstilstand, som afdelingsmødet har vedtaget. Eventuelle klager over ejendomsfunktio nærer eller and
som formår at skabe respekt om mødet. Dirigenten er garanten for en retfærdig og demokratisk afvik ling af mødet. Forretningsorden for afdelingsbestyrelsen Afdelingsbestyrelsen bør fastsætte nærmere be stemmelser for udøvelsen af sit hverv i en forret ningsorden. En forretningsorden er ikke stationæ
Afdelingsmødet M indst en gang om året indkaldes afdelingens beboere til afdelingsmøde. I boligorganisatio nens vedtægter står reglerne for indkaldelse, dags orden, behandling af indkomne forslag fra bebo erne, valg til afdelingsbestyrelsen, stemmeafgivning m.m. Disse bestemmelser svarer som minim
tuelle huslejestigninger for det kommende år bliver præsenteret for lejerne i afdelingen. Hvis afdelingen har besluttet at afholde to ordinære afdelingsmøder (både budgetmødet og et regnskabsmøde), skal fremlæggelsen af årsberetning ske på det møde, hvor regnskabet bliver fremlagt. Beboerne og afdel
Urafstemning Afholdes der urafstemning, har hver husstand to stemmer uanset husstandens størrelse (gælder også for ungdomsboliger, ældreboliger og enkelt værelser). Det er afdelingsmødet, der træffer beslut ning, om en sag skal sendes til urafstemning. Men afdelingsbestyrelsen kan også sende visse
vælges af afdelingsmødet, eller om afdelingsbesty relsen skal vælge en formand af sin egen midte. Afdelingsbestyrelsen konstituerer sig med næstfor mand, kasserer og sekretær efter egne ønsker og behov. Alle lejere, ægtefæller og hermed sidestillede, dvs. personer med registreret partnerskab og saml
Det er således beboerne, der på afdelingsmødet beslutter sig for næste års økonomi, og hvilken hus leje der skal betales af lejerne i afdelingen. Beboerne kan på et afdelingsmøde endvidere be slutte sig til, at de også vil have forelagt afdelingens regnskab til godkendelse. I mange afdelinger vil ma
21
Bestemmelsen er naturligvis mest aktuel i afdelin ger, som har sociale problemer, fx som følge af en ensidig beboersammensætning eller mange bebo ere med sociale og/eller psykiske problemer. Der kan med baggrund i denne bestemmelse være tale om at ansætte fx en eller flere miljømedarbejdere, beboerr
Afdelingen overtager gradvist udgiften til istand sættelsen over en periode på maksimalt ti år. I af delinger med B-ordning er det afdelingen, som har forpligtelsen til vedligeholdelse af boligen. Men det fungerer på den måde, at der hver måned indsæt tes et beløb på en vedligeholdelseskonto for bol
24
Samarbejdet i boligorganisationen Alle de mange opgaver, der skal løses af beboer demokratiet, kræver et velfungerende og tillidsfuldt samarbejde imellem administrationen, ejendoms funktionærerne, organisationsbestyrelsen, afdelings bestyrelsen og afdelingens beboere. Når du har sagt ja til at sidde
videre med de forslag, som afdelingsmødet godken der. Afdelingsmødet kan også vedtage en bred be myndigelse til afdelingsbestyrelsen. Afdelingsbesty relsen skal selvfølgelig handle forsvarligt i sine dis positioner. At afdelingsbestyrelsen ikke har det for melle ansvar, betyder også, at den ikke kan
DET ER VIGTIGT MED ET TÆT SAMARBEJDE OM BL.A. DISSE EMNER: Vejledninger på indvendige og udvendige vedligeholdelsesarbejder Information om kommunale og statslige afgiftsændringer, fx ved grønne afgifter o.lign. Opfølgning på husordensreglerne ud fra de lokale forhold og behov Løbende ajourfør
Beboernes rettigheder S om lejer i en almen bolig har man en række rettigheder, som er tillagt ved lovgivning. Det betyder, at de ikke ved aftale eller demokratisk beslutning kan fratages lejeren! Boligen er ukrænkelig. Husundersøgelse, beslag læggelse og undersøgelse af breve og andre papirer sam
Bytteret Lejeren har ret til at bytte med en lejer af en anden bolig efter nogle nærmere angivne regler, således at denne overtager den almene bolig. Lov om leje af almene boliger § 69. Fremlejeret Lejeren har ret til at fremleje højst halvdelen af bo ligens beboelsesrum til beboelse. Det samlede a
Uddannelse D u skal ikke selv betale for din deltagelse. Kon takt din administration for at høre, hvordan man gør dér. Her vil man få en detaljeret gennem gang af arbejdet i afdelingsbestyrelsen. BL holder kurser over hele landet for afdelingsbesty relser. Vi vil anbefale, at man som nyvalgt melde
Mere information DISSE DOKUMENTER FINDER DU I DIN BOLIGORGANISATION: www.bl.dk På BLs hjemmeside vil du altid kunne finde materialer og pjecer, som kan være til nytte i dit daglige arbejde. Lejekontrakten Her kan du læse mere Relevante love m.m.: Lov om almene boliger samt støttede private and
Ny i afdelingsbestyrelsen november 2017. Forsidefoto: Findlandsparken, Vejle. Scanpix. BL Danmarks Almene Boliger, Studiestræde 50, 1554 København V, Telefon 3376 2000, www.bl.dk, e-mail bl@bl.dk