4
15. marts 2018
Vi gider ikke madvarer fra netbutikker
E-handel buldrer
frem i Danmark,
men vi er fortsat tilbageholdende med
at købe dagligvarer
på nettet. Overraskende, mener
brancheforening
Af Niels Philip Kjeldsen
dagligvarer Når Stine Højrup trænger til nyt tøj eller
nye sko, sætter hun sig hen til
computeren og finder varerne
i en netbutik, og så venter hun
ellers på, at de bliver leveret
med posten.
Når det gælder mad, er computeren udelukket.
Jeg vil se råvarerne, før jeg
køber dem. Især sådan noget
som kød og frugt og grønt skal
jeg se først. Og så vil jeg gerne
have, at mine madvarer har
lidt længere holdbarhed, og
det er meget nemmere at sikre, hvis man står i supermarkedet og kan se varerne. Så jeg
køber aldrig mad på nettet,
siger Stine Højrup, da vi møder
hende foran Meny på Østerbro
i København.
Boom i e-handel
På trods af et boom i e-handel
de seneste år er det de færreste
danskere, der køber dagligvarer på nettet.
I 2017 udgjorde den samlede e-handel med dagligvarer
2,5 milliarder kroner, vurderer
Dansk Erhverv. Det er mellem
to og tre procent af det samlede forbrug på dagligvarer i
Danmark.
Til sammenligning er det
mellem 12 og 13 procent af
vores samlede forbrug på
tværs af alle varekategorier,
der sker via nettet, viser analyser fra Dansk Erhverv og Dansk
Industri.
Danskerne er generelt dårlige til at planlægge madindkøb, og derfor er vi også nogle af de forbrugere i Europa,
der handler hyppigst i supermarkeder. Traditionen for at
foretage mange impulskøb
og handle fra dag til dag gør,
at det hænger dårligt sammen med at købe madvarer
på nettet, hvilket kræver lidt
mere planlægning, forkla-
Jeg vil gerne have, at mine madvarer
har lidt længere holdbarhed, og det
er meget nemmere at sikre, hvis man
står i supermarkedet og kan se varerne, siger Stine Højrup, som aldrig
køber dagligvarer på nettet. Fotos:
Klaus Sletting
Folk vil gerne se,
om bananerne har
den rigtige farve,
eller om der er en
dårlig gulerod i
posen
Niels Ralund
Foreningen Dansk
Internethandel
rer Dorte Wimmer, forbrugerekspert hos Retail Institute
Scandinavia.
Nu og her
Vores mange besøg i supermarkedet hænger sammen
med, at der er enormt mange
supermarkeder i det danske
gadebillede. Vi har konstant
adgang til dagligvarer.
Der er en dagligvarebutik i
nærheden af vores hjem, vores
arbejdsplads og vores børns
institutioner, så vi har ikke
samme afstande til butikker
som i mange andre lande. Vi
lever i et on demand-samfund,
hvor vi vil have tingene nu og
her. Og der er noget leveringstid fra dagligvarebutikker på
nettet, som folk ikke vil vente på, når det er så nemt at gå
i supermarkedet, siger Dorte
Wimmer.
Netop det rutinemæssige madindkøb med mange
ture ned til de lokale supermarkeder er noget af det, der
afholder 47-årige Mette Lund
fra at købe mad på nettet. Vi
møder hende foran Meny på
Østerbro.
Det er blevet en vane, at jeg
går en tur med hunden og går
ind og køber mad. Jeg kan godt
finde på at købe plejeprodukter på nettet, men aldrig madvarer. Dem vil jeg gerne lige se
først, siger Mette Lund.
Og netop det med at se
madvarerne, før de ryger i kurven, er den klart største barriere for, at vi køber mad på
nettet, forklarer Niels Ralund,
direktør for Foreningen for
Dansk Internethandel.
Tilbudsjagt og inspiration
Folk vil gerne se, om bananerne har den rigtige farve,
eller om der er en dårlig gulerod i posen. Det er helt klart
det, der adskiller madvarer fra
alle andre kategorier inden for
e-handel, siger Niels Ralund
og uddyber:
Men jeg er overrasket over,
at det ikke er blevet mere
populært. Jeg tror, at vi kommer til at se en stor udvikling
de kommende år.
Der er også andre udfordringer, net-supermarkederne skal
løse. Det med at komme ind i
supermarkedet og blive inspireret og at finde det gode tilbud
er vi rigtig glade for i Danmark.
Det jagtinstinkt kan man ikke få
forløst i dagligvarebutikker på
nettet, som det er i dag, og det er
en udfordring, forklarer Dorte
Wimmer.
Det er netop den oplevelse,
54-årige Harald Jepsen peger
på, da vi møder ham foran
SuperBrugsen på Østerbro.
Det er ikke sådan, at jeg har
noget imod at handle på nettet. Men jeg kan bare godt lide
at komme ind og blive fristet af
tilbud og få noget inspiration.
Så det bliver jeg nok ved med,
siger Harald Jepsen.
npk@sondagsavisen.dk
FAKTA
Derfor køber vi ikke
dagligvarer på nettet
Jeg vil gerne selv se og vurdere varerne først
Fragten er for dyr
Varerne er for dyre
Jeg har ikke overvejet muligheden
Det kræver for meget planlægning
Er bekymret for, om varerne stadig er holdbare,
når de kommer frem til mig
64%
19%
16%
16%
11%
10%
Kilde: Norstat for Dansk Erhverv blandt 2.259 respondenter, der
ikke har købt dagligvarer på nettet de to seneste måneder. Det var
muligt at angive flere svar.
En dag vil de fleste bestille dagligvarer på nettet
Af Niels Philip Kjeldsen
forbrug Når onlinesupermarkedet Nemlig.coms direktør,
Stefan Plenge, læser i medierne, at det går langsomt med at
få danskerne til at købe dagligvarer på nettet, ryster han
på hovedet.
Her hos os ser vi på hinanden og tænker: virkelig? siger
Stefan Plenge.
Nemlig.com solgte dagligvarer for mere end en milliard
kroner sidste år, og salget vok-
sede med 28 procent. Alligevel har onlinesupermarkedet
haft et dundrende underskud
på en kvart milliard kroner på
fire år.
Et underskud, som er muligt
at arbejde med, fordi rigmand
og hovedaktionær Anders
Holch-Povlsen lukker hullet.
Vi kunne godt gøre Nemlig.com til en overskudsgivende forretning i dag, men så vil
vi ikke være i stand til at imødekomme den stigende efterspørgsel, vi er sikre på, vi vil se
de kommende år. Vi investerer
lige nu massive beløb, som er
meget større, end vores faktiske størrelse berettiger til. Det
betyder, at vi er klar til at holde
pedalen i bund de kommende
år, forklarer Stefan Plenge.
Har været alene
Han mener, at salg af dagligvarer på nettet har en stor fremtid foran sig.
Det er først og fremmest
manglen på onlinesupermarkeder fra andre etablere dag-
ligvaregiganter, der hæmmer
udbredelsen.
Vi har jo næsten været alene om det her, indtil CoopMad kom med for et par år
siden. I andre brancher som
elektronik er der mange spillere på nettet, og det driver
væksten. Vi har været lidt
alene. Men her fra starten af
2018 står vi nu i en situation,
hvor Bilka har lavet et tiltag,
og Rema 1000 er kommet
med. Det kommer til at være
med til at udvikle markedet
markant, vurderer Stefan
Plenge. Han anerkender, at
forbrugerne kan være skeptiske over at købe madvarer, de
endnu ikke har set.
Det er en barriere. Og netop derfor har vi indført en
friskhedsgaranti, så der er fastsat en minimumholdbarhed,
der skal være på den enkelte
vare. Og når vi begår fejl, får
kunden en ny vare eller får den
slettet fra ordren. Det er isoleret set ikke nogen god forretning, men det er sådan nogle
initiativer, der kan nedbryde
de her barrierer. Vi skal skabe
tryghed og loyalitet, siger Stefan Plenge.
Han er meget optimistisk i
forhold til fremtiden.
På et tidspunkt vil de fleste købe deres dagligvarer på
nettet, det er jeg helt sikker på.
Folk vil gerne convenience, og
det her kommer bare til at vokse og vokse. Det er et spændende marked at være i.
npk@sondagsavisen.dk
5 Derfor køber danskerne plantefars 2 M. Sørensen 12 Bager bageren bedre brød end supermarkedet? Nye beboere rykker ind på politistationen M. Sørensen 15. marts 2018 Uge 11 . 13. årgang www.ugebladet.dk Til alle husstande Vi gider ikke købe mad på nettet Foto: Claus Sletting Læs, hvorfor
2 15. MARTS 2018 NYHEDER Nyt udvalg skal lave ældrepolitik Mercedes tømt på havnen ÆLDREPOLITIK Byrådet i Hørsholm skal mandag beslutte, om der skal dannes et særligt udvalg, der skal udarbejde en ny ældrepolitik - Hørsholm hele livet. Udvalget skal bestå af op til ti personer fra blandt andet H
15. MARTS 2018 NYHEDER Vandretur med hop fra skov til skov NATUR Dansk Vandrelaug inviterer på lang vandretur søndag 18. marts, hvor man mødes på Rungsted Kyst Station kl. 9.29, og turleder Bernd Disselmann vil gå i spidsen for en 18-22 km lang vandretur. fra den ene skov til den næste. Det bliver
4 15. marts 2018 Vi gider ikke madvarer fra netbutikker E-handel buldrer frem i Danmark, men vi er fortsat tilbageholdende med at købe dagligvarer på nettet. Overraskende, mener brancheforening Af Niels Philip Kjeldsen dagligvarer Når Stine Højrup trænger til nyt tøj eller nye sko, sætter hun si
15. marts 2018 Overrumplende interesse for plantefars Plantefars er blevet revet væk i årets første måneder. Danskerne er på vild flugt fra kød, vurderer ekspert i forbrugeradfærd Af Niels Philip Kjeldsen kødflugt Det ligner klassisk hakkekød, men består i virkeligheden af soja, vand, mel og grøn
6 15. marts 2018 Næste uge: Her sælges der aller flest boliger Uge 12 er den uge på året, hvor de fleste danske huse bliver sat til salg salg Året starter i uge 1. I uge 7 eller 8 holdes der vinterferie. Og når kalenderen så i midten af marts siger uge 12, er der igen tale om en uge, der har et he
15. marts 2018 7
8 15. marts 2018 Sportskrig lægger Hård konkurrence om sportsfans rykker over på streamingtjenester. Det her er kun begyndelsen, siger analytiker Af Niels Philip Kjeldsen tv Muligheden for at se alverdens sport og især fodbold har de seneste år været et af de sidste våben, tv-udbyderne har brugt
15. marts 2018 nyt pres på tv-pakker Eurosport Player viser blandt andet kampe fra Superligaen, Premier League og Primera Division. Foto: Ritzau Scanpix kerne, når det gælder sport. Det her er startskuddet til en kraftig konkurrence om sportsseerne. Vi har egentlig bare gået og ventet på det. De s
10 15. MARTS 2018 Aldi vil have flere ferskvarer, skriver Fødevarewatch. Foto: Ritzau Scanpix. Aldi sætter skub i storstilet offensiv Lukkede 30 butikker sidste år Af Niels Philip Kjeldsen DAGLIGVARER Aldi har siden 2010 haft et dundrende underskud på godt 1,2 milliarder kroner i Danmark, og det
15. marts 2018 Helen Mirren har været nomineret til fire Oscars og 13 Golden Globes. Foto: Scanbox Fra sexsymbol til respekteret Oscar-vinder Dame Helen Mirren er biografakutel i Vores livs rejse Af Daniel Bentien kino.dk UGENS FILM John og Ella har været sammen i 50 år og er nu ved vejs ende. El
12 15. marts 2018 K. BRASEN K. BRASEN TESTEN FIND DET BEDSTE RUGBRØD FRA SUPERMARKEDET FIND DET BEDSTE RUGBRØD FRA SUPERMARKEDET Det bedste supermarkeds Det supermarkedsbrød harbedste en mørk farve og en brød har en mørk farve og enog tæt kernestruktur. God duft tæt kernestruktur. Godbittert du
NAVNE 15. marts 2018 Mindeord om Ivan den aktive Gudstjenester Søndag 18. marts Egedal Kirke kl. 10.30: Ved Jørgen Jensen Sejergaard Humlebæk Kirke kl. 10.00: Ved Hans-Henrik Ross Hørsholm Kirke kl. 10.00: Ved Per Melhof Kokkedal Kirke kl. 10.00: Ved Kristian Von Späth Nivå Kirke kl. 16.00: Ved F
14 Kultur 15. marts 2018 Peter Pan på flyvetur i Trommen teater Lørdag 24. marts kl. 16 kan man i Trommen opleve Folketeatrets version af den klassiske børnebog Peter Pan som musikalsk familieforestilling. Den nye fortolkning af historien om drengen, der ikke vil være voksen, byder på sang, dans
Kultur 15. marts 2018 Kræftpatienters rettigheder og vilkår foredrag Kræftens Bekæmpelses lokalforening i Hørsholm inviterer til foredrag mandag 19. marts kl. 16.30 om kræftpatienters rettigheder og vilkår på Louiselund. Når et menneske får konstateret en kræftsygdom, medfører det ofte et længere
16 15. marts 2018