Temaer på tværs
Kunst, kultur og kulturhistorie
I Destination NORD er vi både bundet sammen af vores geografi og de temaer, som
får os til at rage op på turismelandkortet.
Temaerne rummer både kultur-, natur- og
oplevelsesmæssige fyrtårne og særlige
specialiseringer.
Vi ser særligt fire temaer, som oplagte afsæt
for samarbejde i form af kunst, kultur og
kulturhistorie, den nordjyske natur, vores
fokus på bæredygtighed og maden som
afsæt for oplevelser.
På de følgende sider præsenteres de fire
kernefortællinger, der samler både geografiske og tematiske særkender.
Vi udnytter kunst, kultur og kulturhistorie som tema. Med
afsæt i vores state of the art museer, smukke slotte og
herregårde, kulturhistoriske bymiljøer og andre attraktioner
udvikler og markedsfører vi oplevelser i international liga.
Turisme i naturen
Vores unikke og storslåede natur og kyster omsætter vi til
både outdoorturisme og klassisk kystferie. Vi udnytter styrkerne omkring Hærvejen, Jyske Aas og Vildmosen og kobler
kyst med land. Vi gør det muligt for gæster at komme rundt i
destinationen med offentlig transport, til fods, i bil, på cykel
og til hest.
En bæredygtig destination
Bæredygtighed og grønne løsninger er en helt særlig styrke.
Vores specialisering ses i både virksomheder, innovationsog vidensmiljøer i særligt Aalborg og Frederikshavn. Med
afsæt i vores viden om bæredygtighed styrker vi erhvervsturismen og den grønne omstilling i turismevirksomheder.
Mad som afsæt for oplevelser
Med afsæt i gastronomien, de lokale lokale producenter,
gårdbutikker, restauranter og madevents skaber vi madoplevelser og gastroturisme.
Destination NORD
Strategi 2021-2023
Side 11
Se på Læsø k Destination NORD Meget mere end bare turisme Strategi 2021-2023 Øen by store n
Indhold Forord 3 Indledning og afsæt for strategien 4 Afsæt i tal og tendenser 6 En samlet kernefortælling for Destination NORD 8 Vores vision og mission 9 Sammen skaber vi en stærk Destination Destination NORD Strategi 2021-2023 10 Temaer på tværs 11 Kernefortællinger 12 Fem pejle
Forord I Destination NORD vil vi meget mere end bare turisme. Sammen vil vi skabe et nyt fyrtårn, som tiltrækker turister fra nær og fjern og skaber værdifulde arbejdspladser til gavn for både vores byer, købstæder, landsbyer og landområder. Vi gør det ved at udnytte de styrker som fællesskabet skab
Indledning og afsæt for strategien For det første er det omsætning og arbejdspladser. Det foregår i virksomheder, som skaber alt det turisterne forbruger i form af oplevelser, overnatning, shopping, transport, bespisning m.m. Nogle virksomheder lever 100% af turisme. Andre har turisterne som del af
os. Og hvordan hele civilsamfundet med foreningsliv, frivillige, uddannelsesmiljøer m.m. er med til at skabe en oplevelsesrig destination. Turisme er altså ikke bare et spørgsmål om de mennesker, der kommer og besøger vores destination, og som kan måles på overnatningstal og i de jobs, de skaber i d
Afsæt i tal og tendenser Turismen skabte i 2018 knap 10.000 jobs i Destination NORD: I Aalborg Kommune stod turismen for godt 4.800 årsværk og fyldte ca 2% af økonomien. I Frederikshavn Kommune var tallet ca. 3.800 årsværk og 5% af kommunens økonomi. Vi har med vores overnatnings- og oplevelDer v
Naturen er vores nye scene. Den danner ramme om både kommercielle og ikke-kommercielle oplevelser. Det stiller krav om nye produkter og balance mellem at beskytte og benytte. Digitalisering driver turismeudvikling og skal integreres, så de digitale muligheder skaber værdi for turister. Både i marke
En fælles kernefortælling for Destination NORD I Destination NORD er forskellighed en styrke. Højt mod nord er der højt til loftet og himlen. Det Nordøstlige Danmark byder på både storby, kyst- og naturferie og et væld af store oplevelser i og omkring Frederikshavn, Brønderslev, Læsø og Aalborg. Øst
Vores vision og mission Fremtidens Destination NORD byder på en fælles profil med international gennemslagskraft baseret på oplevelsesmæssige fyrtårne, unikke fortællinger og bæredygtig udvikling, som omdrejningspunkt for alt hvad vi gør. Destination NORD er et nyt fællesskab, som både rummer en sam
Sammen skaber vi en stærk destination Sammen med alle dem, der udvikler og leverer destinationens turismeprodukt, udfordrer og udfolder vi vores potentialer. Vi etablerer en ny attraktiv geografi, skaber nye jobs og forretningsmuligheder, og husker hinanden på den fælles ambition om at gøre Destinat
Temaer på tværs Kunst, kultur og kulturhistorie I Destination NORD er vi både bundet sammen af vores geografi og de temaer, som får os til at rage op på turismelandkortet. Temaerne rummer både kultur-, natur- og oplevelsesmæssige fyrtårne og særlige specialiseringer. Vi ser særligt fire temaer, som
Kernefortællinger En destination Fire kernefortællinger
Den lille storby Aalborg Den lille storby Aalborg er Nordjyllands hovedstad, porten til Nordjylland. Byen har forbindelse til resten af Danmark og ud i Verden og byder feriegæster og forretningsfolk velkommen fra vand, land og luften. Afstandene er korte, alt tæt på. Både kulturliv og grønne oaser.
Det unikke Skagen Skagen er lysets land, formet af den vilde natur. Det særlige, gyldne lys glimter og reflekterer i det hvide sand og spejler sig i de to have på Danmarks nordligste punkt Grenen. Her kolliderer brusende bølger fra Skagerrak og Kattegat. Det smukke lys, de hvide sandstrande, de hist
Enestående Læsø På Læsø skinner solen mere end noget andet sted i landet. Mærk solen, pust ud, få pulsen ned og nyd stilheden og roen. Øen byder på vidtstrakte skove og landskaber med hede, lyng og marsk og kilometervis af børnevenlige badestrande. Nyd den flade solskinsøs unikke natur på cykel lang
Kattegatkysten Den Nordjyske østkyst, Kattegatkysten, er den milde kyst med det venlige vand. Her løber Limfjorden ind i landet og langs kysten står det rolige hav i stærk kontrast til det vilde Vesterhav mod vest. Her østpå er vandet mere roligt og vinden mindre barsk. Den friske luft, de store vid
Fem pejlemærker Vi arbejder efter fem strategiske pejlemærker, som sammen med skarpe målsætninger sætter retning for det strategiske arbejde. Destination NORD Strategi 2021-2023 Pejlemærker #1 Vi skaber business Vi skaber business for erhvervet, tiltrækker flere gæster gennem effektiv og nyskabe
Strategiske målsætninger Pejlemærke #1 Vi skaber business Pejlemærke #2 Vi byder op til dans Pejlemærke #3 Vi bruger data og deler viden og data Pejlemærke #4 Vi skaber værtskab i verdensklasse Pejlemærke #5 Vi kommunikerer og engagerer Vi vil skabe vækst, der kan måles på omsætning, arbejdspla
Handlingsplan 2021-2022 Pejlemærke #1 Vi skaber business Pejlemærke #2 Vi byder op til dans Pejlemærke #3 Vi bruger data og deler viden og data Pejlemærke #4 Vi skaber værtskab i verdensklasse Pejlemærke #5 Vi kommunikerer og engagerer Vi markedsfører os internationalt gennem innovative greb og
Strategien er udarbejdet af Destination NORD og Seismonaut Strategien er baseret på viden og en involverende proces skabt gennem interviews, workshops, webinarer og møder med aktører, bestyrelse og Destination NORD. Før denne strategi fandt sin form gennemførte vi: Interviews med bestyrelsen for De
Strategi 2021-2023