Afsæt i tal og tendenser
Turismen skabte i 2018 knap 10.000 jobs i
Destination NORD:
I Aalborg Kommune stod turismen for
godt 4.800 årsværk og fyldte ca 2% af
økonomien.
I Frederikshavn Kommune var tallet ca.
3.800 årsværk og 5% af kommunens
økonomi.
Vi har med vores overnatnings- og oplevelDer var i alt 2,7 mio. overnatninger i 2019
sesudbud kapacitet til at tiltrække både de
fordelt på hoteller, lejede feriehuse, cam- Turismeomsætningen
fordelt på forretningsområder,
højtforbrugende kultur- og erhvervsturister
pingspladser, lystbådehavne, vandrerhjem
Turismeomsætningen og
fordelt
påvolumen
forretningsområder,
den store
af kystturister, som 2018
og feriecentre.
skal inspireres til at vælge
os og til at opleve
Turismeomsætningen fordelt på forretningsområder,
2018
mere, når de er her.
Med tre stærke forretningsområder har vi
robusthed og er en helårsdestination for
forskellige målgrupper.
24%
Tendenserne er med os, og som destination
24% har vi potentialet til at udvikle endnu flere
stærke produkter. Men trods vores perfekte
Turismeomsætningen
24% fordelt
profil med tre jævnbyrdige forretnings
I Brønderslev tegnede turismen sig for
på forretningsområder, 2018
områder har vi slet ikke forløst
42%vores
ca. 600 jobs og 2% af økonomien.
Turismeomsætningen fordelt på forretningsområder, 2018
potentiale. Mens turismen i Danmark har
På Læsø var tallene ca. 370 jobs og hele
42%
udviklet sig positivt gennem de sidste 10 år,
12% af økonomien.
har vi som destination stort set stået stille i
vores udvikling. Som destination er antalDestination NORD er blandt Danmarks
24%
let af overnatninger kun steget med 1,6%
største destinationsselskaber målt på om34% set i lyset af
hvilket reelt er en tilbagegang
sætning. Den fordeler sig jævnt på destina42% 34%udviklingen i resten af Danmark.
tionens tre forretningsområder - kyst- og
naturturisme, storbyturisme og erhvervs34%
og mødeturisme - med en samlet omsætKyst- og naturturisme
Storbyturisme
ning på knap 7,5 mia. kr.
Kyst- og naturturisme
Kyst-34%
og naturturisme
Kyst- og naturturisme
Destination NORD
Strategi 2021-2023
Storbyturisme
Storbyturisme
2018
Storbyturisme
42%
Erhvervs-/mødeturisme
Erhvervs-/mødeturisme
Erhvervs-/mødeturisme
Erhvervs-/mødeturisme
Side 6
Se på Læsø k Destination NORD Meget mere end bare turisme Strategi 2021-2023 Øen by store n
Indhold Forord 3 Indledning og afsæt for strategien 4 Afsæt i tal og tendenser 6 En samlet kernefortælling for Destination NORD 8 Vores vision og mission 9 Sammen skaber vi en stærk Destination Destination NORD Strategi 2021-2023 10 Temaer på tværs 11 Kernefortællinger 12 Fem pejle
Forord I Destination NORD vil vi meget mere end bare turisme. Sammen vil vi skabe et nyt fyrtårn, som tiltrækker turister fra nær og fjern og skaber værdifulde arbejdspladser til gavn for både vores byer, købstæder, landsbyer og landområder. Vi gør det ved at udnytte de styrker som fællesskabet skab
Indledning og afsæt for strategien For det første er det omsætning og arbejdspladser. Det foregår i virksomheder, som skaber alt det turisterne forbruger i form af oplevelser, overnatning, shopping, transport, bespisning m.m. Nogle virksomheder lever 100% af turisme. Andre har turisterne som del af
os. Og hvordan hele civilsamfundet med foreningsliv, frivillige, uddannelsesmiljøer m.m. er med til at skabe en oplevelsesrig destination. Turisme er altså ikke bare et spørgsmål om de mennesker, der kommer og besøger vores destination, og som kan måles på overnatningstal og i de jobs, de skaber i d
Afsæt i tal og tendenser Turismen skabte i 2018 knap 10.000 jobs i Destination NORD: I Aalborg Kommune stod turismen for godt 4.800 årsværk og fyldte ca 2% af økonomien. I Frederikshavn Kommune var tallet ca. 3.800 årsværk og 5% af kommunens økonomi. Vi har med vores overnatnings- og oplevelDer v
Naturen er vores nye scene. Den danner ramme om både kommercielle og ikke-kommercielle oplevelser. Det stiller krav om nye produkter og balance mellem at beskytte og benytte. Digitalisering driver turismeudvikling og skal integreres, så de digitale muligheder skaber værdi for turister. Både i marke
En fælles kernefortælling for Destination NORD I Destination NORD er forskellighed en styrke. Højt mod nord er der højt til loftet og himlen. Det Nordøstlige Danmark byder på både storby, kyst- og naturferie og et væld af store oplevelser i og omkring Frederikshavn, Brønderslev, Læsø og Aalborg. Øst
Vores vision og mission Fremtidens Destination NORD byder på en fælles profil med international gennemslagskraft baseret på oplevelsesmæssige fyrtårne, unikke fortællinger og bæredygtig udvikling, som omdrejningspunkt for alt hvad vi gør. Destination NORD er et nyt fællesskab, som både rummer en sam
Sammen skaber vi en stærk destination Sammen med alle dem, der udvikler og leverer destinationens turismeprodukt, udfordrer og udfolder vi vores potentialer. Vi etablerer en ny attraktiv geografi, skaber nye jobs og forretningsmuligheder, og husker hinanden på den fælles ambition om at gøre Destinat
Temaer på tværs Kunst, kultur og kulturhistorie I Destination NORD er vi både bundet sammen af vores geografi og de temaer, som får os til at rage op på turismelandkortet. Temaerne rummer både kultur-, natur- og oplevelsesmæssige fyrtårne og særlige specialiseringer. Vi ser særligt fire temaer, som
Kernefortællinger En destination Fire kernefortællinger
Den lille storby Aalborg Den lille storby Aalborg er Nordjyllands hovedstad, porten til Nordjylland. Byen har forbindelse til resten af Danmark og ud i Verden og byder feriegæster og forretningsfolk velkommen fra vand, land og luften. Afstandene er korte, alt tæt på. Både kulturliv og grønne oaser.
Det unikke Skagen Skagen er lysets land, formet af den vilde natur. Det særlige, gyldne lys glimter og reflekterer i det hvide sand og spejler sig i de to have på Danmarks nordligste punkt Grenen. Her kolliderer brusende bølger fra Skagerrak og Kattegat. Det smukke lys, de hvide sandstrande, de hist
Enestående Læsø På Læsø skinner solen mere end noget andet sted i landet. Mærk solen, pust ud, få pulsen ned og nyd stilheden og roen. Øen byder på vidtstrakte skove og landskaber med hede, lyng og marsk og kilometervis af børnevenlige badestrande. Nyd den flade solskinsøs unikke natur på cykel lang
Kattegatkysten Den Nordjyske østkyst, Kattegatkysten, er den milde kyst med det venlige vand. Her løber Limfjorden ind i landet og langs kysten står det rolige hav i stærk kontrast til det vilde Vesterhav mod vest. Her østpå er vandet mere roligt og vinden mindre barsk. Den friske luft, de store vid
Fem pejlemærker Vi arbejder efter fem strategiske pejlemærker, som sammen med skarpe målsætninger sætter retning for det strategiske arbejde. Destination NORD Strategi 2021-2023 Pejlemærker #1 Vi skaber business Vi skaber business for erhvervet, tiltrækker flere gæster gennem effektiv og nyskabe
Strategiske målsætninger Pejlemærke #1 Vi skaber business Pejlemærke #2 Vi byder op til dans Pejlemærke #3 Vi bruger data og deler viden og data Pejlemærke #4 Vi skaber værtskab i verdensklasse Pejlemærke #5 Vi kommunikerer og engagerer Vi vil skabe vækst, der kan måles på omsætning, arbejdspla
Handlingsplan 2021-2022 Pejlemærke #1 Vi skaber business Pejlemærke #2 Vi byder op til dans Pejlemærke #3 Vi bruger data og deler viden og data Pejlemærke #4 Vi skaber værtskab i verdensklasse Pejlemærke #5 Vi kommunikerer og engagerer Vi markedsfører os internationalt gennem innovative greb og
Strategien er udarbejdet af Destination NORD og Seismonaut Strategien er baseret på viden og en involverende proces skabt gennem interviews, workshops, webinarer og møder med aktører, bestyrelse og Destination NORD. Før denne strategi fandt sin form gennemførte vi: Interviews med bestyrelsen for De
Strategi 2021-2023