Strategiske målsætninger
Pejlemærke #1
Vi skaber business
Pejlemærke #2
Vi byder op til dans
Pejlemærke #3
Vi bruger data og deler
viden og data
Pejlemærke #4
Vi skaber værtskab
i verdensklasse
Pejlemærke #5
Vi kommunikerer
og engagerer
Vi vil skabe vækst, der kan måles
på omsætning, arbejdspladser og
belægningsprocent og er koblet
til både ferie- og erhvervsturisme
Vi går foran og hjælper virksomhederne med at innovere
og styrke deres forretning med
afsæt i bæredygtighed, grønne
løsninger & digitalisering
Vi vil være troværdige, nytænkende og en videnressource, som
vores erhverv kan gå til
Vi vil få vores gæster til at anbefale destinationen til andre og
komme igen
Vi har altid tæt kontakt til vores
erhverv og interessenter, og forkorter afstanden mellem erhverv
og politikere
Vi skaber, samler og synliggør
relevante og valide data
Vi vil øge tilfredsheden blandt
vores gæster
Vi markedsfører os stærkt internationalt og bruger vores grønne
profil til at skabe en bæredygtig
vækst.
Vi får hele tiden nye samarbejdspartnere - både i og uden
for turismeerhvervet og skaber
værdifulde relationer
Vi vil møde gæsterne der, hvor de
er - både fysisk og digitalt
Vi vil løfte vores internationale
attraktionsværdi ved at udvikle nye og styrke eksisterende
fyrtårne
Vi vil tiltrække projektmidler og
deltage i udviklingsprojekter
Vi synliggør resultaterne af at
arbejde databaseret både i destinationen, nationalt og internationalt, og styrker derigennem
vores brand
Vi vil være med til at skabe innovation og nye forretningsmodeller i turismen
Vi skaber værdifulde relationer,
initiativer og samarbejder mellem aktører på tværs af destination, brancher, små og store
virksomheder
Vi får højere rating på Global Destination Sustainability indekset
Vi vil gøre erhvervet til ambassadører for hinanden og gøre
værtskabet til en del af det fælles
DNA
Vi engagerer erhvervet i at markedsføre den samlede destination
Vi er tydelige og loyale overfor
vores nye geografi og kernefortællinger
Vi vil være tæt på vores erhverv
og kende deres forretningsmodeller og udfordringer
Destination NORD
Strategi 2021-2023
Side 18
Se på Læsø k Destination NORD Meget mere end bare turisme Strategi 2021-2023 Øen by store n
Indhold Forord 3 Indledning og afsæt for strategien 4 Afsæt i tal og tendenser 6 En samlet kernefortælling for Destination NORD 8 Vores vision og mission 9 Sammen skaber vi en stærk Destination Destination NORD Strategi 2021-2023 10 Temaer på tværs 11 Kernefortællinger 12 Fem pejle
Forord I Destination NORD vil vi meget mere end bare turisme. Sammen vil vi skabe et nyt fyrtårn, som tiltrækker turister fra nær og fjern og skaber værdifulde arbejdspladser til gavn for både vores byer, købstæder, landsbyer og landområder. Vi gør det ved at udnytte de styrker som fællesskabet skab
Indledning og afsæt for strategien For det første er det omsætning og arbejdspladser. Det foregår i virksomheder, som skaber alt det turisterne forbruger i form af oplevelser, overnatning, shopping, transport, bespisning m.m. Nogle virksomheder lever 100% af turisme. Andre har turisterne som del af
os. Og hvordan hele civilsamfundet med foreningsliv, frivillige, uddannelsesmiljøer m.m. er med til at skabe en oplevelsesrig destination. Turisme er altså ikke bare et spørgsmål om de mennesker, der kommer og besøger vores destination, og som kan måles på overnatningstal og i de jobs, de skaber i d
Afsæt i tal og tendenser Turismen skabte i 2018 knap 10.000 jobs i Destination NORD: I Aalborg Kommune stod turismen for godt 4.800 årsværk og fyldte ca 2% af økonomien. I Frederikshavn Kommune var tallet ca. 3.800 årsværk og 5% af kommunens økonomi. Vi har med vores overnatnings- og oplevelDer v
Naturen er vores nye scene. Den danner ramme om både kommercielle og ikke-kommercielle oplevelser. Det stiller krav om nye produkter og balance mellem at beskytte og benytte. Digitalisering driver turismeudvikling og skal integreres, så de digitale muligheder skaber værdi for turister. Både i marke
En fælles kernefortælling for Destination NORD I Destination NORD er forskellighed en styrke. Højt mod nord er der højt til loftet og himlen. Det Nordøstlige Danmark byder på både storby, kyst- og naturferie og et væld af store oplevelser i og omkring Frederikshavn, Brønderslev, Læsø og Aalborg. Øst
Vores vision og mission Fremtidens Destination NORD byder på en fælles profil med international gennemslagskraft baseret på oplevelsesmæssige fyrtårne, unikke fortællinger og bæredygtig udvikling, som omdrejningspunkt for alt hvad vi gør. Destination NORD er et nyt fællesskab, som både rummer en sam
Sammen skaber vi en stærk destination Sammen med alle dem, der udvikler og leverer destinationens turismeprodukt, udfordrer og udfolder vi vores potentialer. Vi etablerer en ny attraktiv geografi, skaber nye jobs og forretningsmuligheder, og husker hinanden på den fælles ambition om at gøre Destinat
Temaer på tværs Kunst, kultur og kulturhistorie I Destination NORD er vi både bundet sammen af vores geografi og de temaer, som får os til at rage op på turismelandkortet. Temaerne rummer både kultur-, natur- og oplevelsesmæssige fyrtårne og særlige specialiseringer. Vi ser særligt fire temaer, som
Kernefortællinger En destination Fire kernefortællinger
Den lille storby Aalborg Den lille storby Aalborg er Nordjyllands hovedstad, porten til Nordjylland. Byen har forbindelse til resten af Danmark og ud i Verden og byder feriegæster og forretningsfolk velkommen fra vand, land og luften. Afstandene er korte, alt tæt på. Både kulturliv og grønne oaser.
Det unikke Skagen Skagen er lysets land, formet af den vilde natur. Det særlige, gyldne lys glimter og reflekterer i det hvide sand og spejler sig i de to have på Danmarks nordligste punkt Grenen. Her kolliderer brusende bølger fra Skagerrak og Kattegat. Det smukke lys, de hvide sandstrande, de hist
Enestående Læsø På Læsø skinner solen mere end noget andet sted i landet. Mærk solen, pust ud, få pulsen ned og nyd stilheden og roen. Øen byder på vidtstrakte skove og landskaber med hede, lyng og marsk og kilometervis af børnevenlige badestrande. Nyd den flade solskinsøs unikke natur på cykel lang
Kattegatkysten Den Nordjyske østkyst, Kattegatkysten, er den milde kyst med det venlige vand. Her løber Limfjorden ind i landet og langs kysten står det rolige hav i stærk kontrast til det vilde Vesterhav mod vest. Her østpå er vandet mere roligt og vinden mindre barsk. Den friske luft, de store vid
Fem pejlemærker Vi arbejder efter fem strategiske pejlemærker, som sammen med skarpe målsætninger sætter retning for det strategiske arbejde. Destination NORD Strategi 2021-2023 Pejlemærker #1 Vi skaber business Vi skaber business for erhvervet, tiltrækker flere gæster gennem effektiv og nyskabe
Strategiske målsætninger Pejlemærke #1 Vi skaber business Pejlemærke #2 Vi byder op til dans Pejlemærke #3 Vi bruger data og deler viden og data Pejlemærke #4 Vi skaber værtskab i verdensklasse Pejlemærke #5 Vi kommunikerer og engagerer Vi vil skabe vækst, der kan måles på omsætning, arbejdspla
Handlingsplan 2021-2022 Pejlemærke #1 Vi skaber business Pejlemærke #2 Vi byder op til dans Pejlemærke #3 Vi bruger data og deler viden og data Pejlemærke #4 Vi skaber værtskab i verdensklasse Pejlemærke #5 Vi kommunikerer og engagerer Vi markedsfører os internationalt gennem innovative greb og
Strategien er udarbejdet af Destination NORD og Seismonaut Strategien er baseret på viden og en involverende proces skabt gennem interviews, workshops, webinarer og møder med aktører, bestyrelse og Destination NORD. Før denne strategi fandt sin form gennemførte vi: Interviews med bestyrelsen for De
Strategi 2021-2023