os. Og hvordan hele civilsamfundet med foreningsliv, frivillige, uddannelsesmiljøer m.m. er med til at skabe en oplevelsesrig destination. Turisme er altså ikke bare et spørgsmål om de mennesker, der kommer og besøger vores destination, og som kan måles på overnatningstal og i de jobs, de skaber i de klassiske turismeerhverv. Turisme er med til at definere os og vores sted, vores byer og vores landsdel. Det handler om at skabe attraktive steder, som man vil besøge, bo, studere og arbejde i. Turisme er kommet for at blive, og i Destination NORD er vi kun lige begyndt. Turismen er stagneret set over de sidste 10 år samtidig med, at den er vokset på landsplan. Der er altså potentiale for meget mere, og det skal udnyttes. Vi kalder strategien for Meget mere end bare turisme, fordi turisme handler om bæredygtighed på mange bundlinjer. Økonomisk bæredygtighed i hele Danmark, miljømæssig bæredygtighed hvor vi skaber grøn turisme i pagt med naturen. Og social bæredygtighed, som styrker identitet og stolthed, og skaber jobs på landet og i byerne. Destination NORD Strategi 2021-2023 Sådan skal strategien læses Denne strategi er organisationen Destination NORDs redskab til at skabe resultater for turismeerhvervet. Den skal udmøntes i det daglige arbejde i Destination NORD, hvor den skal bruges som afsæt for de prioriteringer, der sikrer at målene nås. Strategien er udarbejdet efter en struktur, hvor visionen sætter retning frem mod 2030 og missionen skaber fundamentet. Vi har valgt fem strategiske pejlemærker og sat målsætninger for dem, som operationaliserer visionen i det daglige arbejde. Strategien er tænkt som et dynamisk redskab, der løbende udvikles i dialog med bestyrelse og interessenter og med lydhørhed overfor både udfordringer og muligheder, 1 Vision 2 Pejlemærker 3 Strategiske mål 4 Handlinger der opstår i markedet. Derfor rummer handlingsplanen, der præsenteres til slut i strategien, alene de indsatser som skal prioriteres i 2021 og 2022. Vi ved, at der både vil komme udfordringer og muligheder, som skal løses, gribes og konkretiseres i indsatser, men vision, pejlemærker og målsætninger sikrer, at retningen er klar og ressourcerne bruges godt. Som del af arbejdet med strategien er der udarbejdet kernefortællinger, som fanger destinationens særpræg og stemning og som skal bruges til at skabe mere fællesskab og sammenhæng. Parallelt med strategien er der udarbejdet en særskilt strategi for kommunikation målrettet interessenter samt en plan for markedsføring af den nye destination overfor de målgrupper vi ønsker at tiltrække. Visionen sætter retning for destinationen og lyst til at arbejde i samme retning. Den er både ambitiøs og opnåelig og giver billeder på nethinden. Pejlemærkerne er de fem strategiske fokuspunkter, som Destination NORD vil arbejde med i strategiperioden. De strategiske mål er de overordnede mål som Destination NORD vil arbejde efter og som skal dokumentere fremdrift og succes. Handlingerne er de indsatser, som skal gennemføres for at nå målene. Side 5 Se på Læsø k Destination NORD Meget mere end bare turisme Strategi 2021-2023 Øen by store n Indhold Forord 3 Indledning og afsæt for strategien 4 Afsæt i tal og tendenser 6 En samlet kernefortælling for Destination NORD 8 Vores vision og mission 9 Sammen skaber vi en stærk Destination Destination NORD Strategi 2021-2023 10 Temaer på tværs 11 Kernefortællinger 12 Fem pejle Forord I Destination NORD vil vi meget mere end bare turisme. Sammen vil vi skabe et nyt fyrtårn, som tiltrækker turister fra nær og fjern og skaber værdifulde arbejdspladser til gavn for både vores byer, købstæder, landsbyer og landområder. Vi gør det ved at udnytte de styrker som fællesskabet skab Indledning og afsæt for strategien For det første er det omsætning og arbejdspladser. Det foregår i virksomheder, som skaber alt det turisterne forbruger i form af oplevelser, overnatning, shopping, transport, bespisning m.m. Nogle virksomheder lever 100% af turisme. Andre har turisterne som del af os. Og hvordan hele civilsamfundet med foreningsliv, frivillige, uddannelsesmiljøer m.m. er med til at skabe en oplevelsesrig destination. Turisme er altså ikke bare et spørgsmål om de mennesker, der kommer og besøger vores destination, og som kan måles på overnatningstal og i de jobs, de skaber i d Afsæt i tal og tendenser Turismen skabte i 2018 knap 10.000 jobs i Destination NORD: I Aalborg Kommune stod turismen for godt 4.800 årsværk og fyldte ca 2% af økonomien. I Frederikshavn Kommune var tallet ca. 3.800 årsværk og 5% af kommunens økonomi. Vi har med vores overnatnings- og oplevelDer v Naturen er vores nye scene. Den danner ramme om både kommercielle og ikke-kommercielle oplevelser. Det stiller krav om nye produkter og balance mellem at beskytte og benytte. Digitalisering driver turismeudvikling og skal integreres, så de digitale muligheder skaber værdi for turister. Både i marke En fælles kernefortælling for Destination NORD I Destination NORD er forskellighed en styrke. Højt mod nord er der højt til loftet og himlen. Det Nordøstlige Danmark byder på både storby, kyst- og naturferie og et væld af store oplevelser i og omkring Frederikshavn, Brønderslev, Læsø og Aalborg. Øst Vores vision og mission Fremtidens Destination NORD byder på en fælles profil med international gennemslagskraft baseret på oplevelsesmæssige fyrtårne, unikke fortællinger og bæredygtig udvikling, som omdrejningspunkt for alt hvad vi gør. Destination NORD er et nyt fællesskab, som både rummer en sam Sammen skaber vi en stærk destination Sammen med alle dem, der udvikler og leverer destinationens turismeprodukt, udfordrer og udfolder vi vores potentialer. Vi etablerer en ny attraktiv geografi, skaber nye jobs og forretningsmuligheder, og husker hinanden på den fælles ambition om at gøre Destinat Temaer på tværs Kunst, kultur og kulturhistorie I Destination NORD er vi både bundet sammen af vores geografi og de temaer, som får os til at rage op på turismelandkortet. Temaerne rummer både kultur-, natur- og oplevelsesmæssige fyrtårne og særlige specialiseringer. Vi ser særligt fire temaer, som Kernefortællinger En destination Fire kernefortællinger Den lille storby Aalborg Den lille storby Aalborg er Nordjyllands hovedstad, porten til Nordjylland. Byen har forbindelse til resten af Danmark og ud i Verden og byder feriegæster og forretningsfolk velkommen fra vand, land og luften. Afstandene er korte, alt tæt på. Både kulturliv og grønne oaser. Det unikke Skagen Skagen er lysets land, formet af den vilde natur. Det særlige, gyldne lys glimter og reflekterer i det hvide sand og spejler sig i de to have på Danmarks nordligste punkt Grenen. Her kolliderer brusende bølger fra Skagerrak og Kattegat. Det smukke lys, de hvide sandstrande, de hist Enestående Læsø På Læsø skinner solen mere end noget andet sted i landet. Mærk solen, pust ud, få pulsen ned og nyd stilheden og roen. Øen byder på vidtstrakte skove og landskaber med hede, lyng og marsk og kilometervis af børnevenlige badestrande. Nyd den flade solskinsøs unikke natur på cykel lang Kattegatkysten Den Nordjyske østkyst, Kattegatkysten, er den milde kyst med det venlige vand. Her løber Limfjorden ind i landet og langs kysten står det rolige hav i stærk kontrast til det vilde Vesterhav mod vest. Her østpå er vandet mere roligt og vinden mindre barsk. Den friske luft, de store vid Fem pejlemærker Vi arbejder efter fem strategiske pejlemærker, som sammen med skarpe målsætninger sætter retning for det strategiske arbejde. Destination NORD Strategi 2021-2023 Pejlemærker #1 Vi skaber business Vi skaber business for erhvervet, tiltrækker flere gæster gennem effektiv og nyskabe Strategiske målsætninger Pejlemærke #1 Vi skaber business Pejlemærke #2 Vi byder op til dans Pejlemærke #3 Vi bruger data og deler viden og data Pejlemærke #4 Vi skaber værtskab i verdensklasse Pejlemærke #5 Vi kommunikerer og engagerer Vi vil skabe vækst, der kan måles på omsætning, arbejdspla Handlingsplan 2021-2022 Pejlemærke #1 Vi skaber business Pejlemærke #2 Vi byder op til dans Pejlemærke #3 Vi bruger data og deler viden og data Pejlemærke #4 Vi skaber værtskab i verdensklasse Pejlemærke #5 Vi kommunikerer og engagerer Vi markedsfører os internationalt gennem innovative greb og Strategien er udarbejdet af Destination NORD og Seismonaut Strategien er baseret på viden og en involverende proces skabt gennem interviews, workshops, webinarer og møder med aktører, bestyrelse og Destination NORD. Før denne strategi fandt sin form gennemførte vi: Interviews med bestyrelsen for De Strategi 2021-2023