RESSOURCER
I en udstilling med digital litteratur er der overordnet
fire ting, der kan koste penge: værkerne, teknikken,
iscenesættelsen og formidlingen. Vores erfaring er, at
det er muligt at lave udstillinger for et meget lille bud-
get, hvis man bruger den teknik, der allerede findes på
biblioteket, vælger de gratis værker og minimerer de
økonomiske udgifter til iscenesættelse og formidling.
Den ressource, der er sværest at spare på, er af-
gjort timeforbruget.
Udstilling af digital litteratur kræver udover at nogle
får tid til at sætte sig ind i genstandsfeltet digital littera-
tur også tid til udvælgelse, iscenesættelse, formidling
og vedligeholdelse af udstillingen.
Værkernes pris
Priser på værkerne kan variere meget. I enkelte tilfæl-
de, som ved litteratur på app, er prisen dog fast. En
app koster som oftest et sted mellem 20 og 40 kr.
Vær opmærksom på, at der på nuværende tidspunkt
er mange app-værker, der kun findes til iOS. Udgifter-
ne til indkøb af apps kan minimeres, hvis man bruger
Apples iCloud til at dele apps imellem de iPads, der
bruges.
Erfaring: Er værket ikke offentligt tilgængeligt, vil man
i langt de fleste tilfælde kunne tage en dialog med
kunstnerne om både fremvisning og pris. Vil man vise
et værk, der findes frit tilgængeligt på nettet, anbefaler
vi også - både af hensyn til ophavsret og god skik - at
man henvender sig til kunstneren for at få lov til at vise
værket i offentligt rum. Det er vores erfaring, at langt
de fleste kunstnere bliver glade for henvendelsen og
endda ofte giver lov til, at man på biblioteket kan frem-
vise værket gratis.
Nogle værker kan kræve, at kunstneren tilpasser vær-
ket til biblioteksrummet eller går aktivt ind i formidlin-
gen på anden vis. I disse tilfælde må man selvfølgelig
forvente at betale et honorar for indsatsen.
Tekniske omkostninger
I projekt DIGIrum havde vi forventet, at udgifter til tek-
nik ville være en betydelig post i budgettet, men det
viste sig, at vi kom meget langt med de projektorer,
iPads og skærme, som bibliotekerne allerede havde.
Det kan langt hen ad vejen være et positivt benspænd
at tage udgangspunkt i den teknik, der findes, men
det vil selvfølgelig være forskelligt fra bibliotek til biblio-
tek. Vi har i vores tilkøb af teknik prioriteret udstyr, der
efterfølgende ville kunne benyttes i andre sammen-
hænge.
Man kan komme ud for, at nogle værker kræver noget
programmering og klargøring af teknisk udstyr for at
det kan bruges i en udstilling. Hvis der ikke er IT-kyn-
dige programmører på dit bibliotek, kan det blive en
betydelig ekstern økonomisk post.
Endelig skal man også overveje om værkerne/det tek-
niske udstyr skal sikres mod tyveri og hærværk, hvilket
kan udgøre en ekstra udgift.
Omkostninger ved iscenesættelse og for-
midling
Iscenesættelsen af værkerne og den efterfølgende for-
midling har været den betydeligste post i vores bud-
get. Det er vores anbefaling, at man prioriterer såvel
iscenesættelse som den løbende formidling, da det
ellers kan være meget svært at få brugerne til at få øje
på og forholde sig til værkerne.
Husk: Spændende indhold fortjener og kræver at blive fremvist på en ordentlig måde - udgifter til håndværkere
og pedelarbejde samt samarbejder med fx designstuderende og akitektstuderende kan være godt givet ud i
forhold til det fysiske udtryk.
? INDLEDNING
INDLEDNING Denne værktøjskasse er tænkt som en hjælp til dit arbejde med at udstille digital litteratur i biblioteket. Måske kan du have glæde af at orientere dig i hele værktøjskassen, inden du går i gang med planlægningen af udstillingen, men ellers er tan- ken, at du - præcis som med en almindeli
DIGITAL LITTERATUR UDVÆLGELSE AF VÆRKER
UDVÆLGELSE AF VÆRKER Digital litteratur udkommer sjældent på et forlag, der laves ikke lektørudtalelser, og der er langt mellem anmeldel- ser i avisen. Derfor kan det være svært at finde frem til den digitale litteratur. Her kan du få nogle tips til, hvordan du kan finde og udvælge de digitale værke
ISCENESÆTTELSE
ISCENESÆTTELSE Med inspiration fra museerne kan man gøre sig en række kuratoriske overvejelser omkring, hvordan vær- kerne skal iscenesættes. Med iscenesættelse mener vi alle de rekvisitter, instal- lationer og små tekster i værkets umiddelbare nærhed, der kan være med til at sætte scenen for et dig
DIGITAL LITTERATUR = KOBLINGEN TIL BIBLIOTEKET
= KOBLINGEN TIL BIBLIOTEKET Vores oplevelse er, at en stærk kobling til biblioteket gør det langt nemmere for brugerne at forholde sig til den digitale litteratur i biblioteksrummet, fordi det fore- kommer mindre fremmed. Erfaring: Det er en væsentlig pointe, at vi skal lære af museerne, men ikke væ
LYD
LYD Nogle digitale værker anvender lyd som et vigtigt virkemiddel, hvilket giver anledning til en række overvejelser omkring værkernes placering, lydstyrke mv. Vores erfaring er, at digital litteratur med lyd kan tiltrække brugernes opmærksomhed og fungerer godt de steder i biblioteksrummet, der i f
LYS
LYS Digital litteratur vises oftest på en skærm eller projek- tor. Værkerne har dermed en indbygget lysstyrke og farvenuance, som påvirkes af lokalets lysforhold. Det kræver derfor en række overvejelser at placere digitale værker i biblioteksrum, som oftest er store, åbne rum med både direkte og ind
RESSOURCER
RESSOURCER I en udstilling med digital litteratur er der overordnet fire ting, der kan koste penge: værkerne, teknikken, iscenesættelsen og formidlingen. Vores erfaring er, at det er muligt at lave udstillinger for et meget lille bud- get, hvis man bruger den teknik, der allerede findes på bibliotek
KOMPETENCER
KOMPETENCER At lave udstillinger med digital litteratur kræver, at man er i stand til at koble de kompetencer, man normalt gør brug af i udstillingssammenhæng, med mere tekniske kompetencer. Erfaring: Vores erfaring er, at det kan være nyttigt at hente hjælp og inspiration udefra - ring til andre, d
INTERAKTION
INTERAKTION Må man røre ved det? Skal man røre ved det? Det er forskelligt, hvilken grad af interaktion digital lit- teratur forudsætter eller giver mulighed for. Måske skal man tegne et træ for at se et digt, trykke på en skærm, klikke videre, hoppe, skrive en enkelt sætning, røre ved noget osv. Hv
? ... INTERN FORMIDLING
? r INTERN FORMIDLING Både intern og ekstern formidling spiller en væsentlig rolle i arbejdet med den digitale litteratur. Det er vores op- levelse, at jo højere man prioriterer formidlingens forskellige elementer, desto mere udbytterig bliver oplevelsen af en udstilling med digital litteratur - båd
WWW EKSTERN FORMIDLING
EKSTERN FORMIDLING Digital litteratur er nyt for os på bibliotekerne, og det er også nyt for langt de fleste brugere. Derfor skal en ud- stilling med digital litteratur formidles på flere forskelli- ge niveauer for at fungere optimalt. Udstillingskatalog/folder Et væsentligt formidlingsredskab er et
... ... DOKUMENTATION
... ... DOKUMENTATION Logbog, fotos, samarbejdsaftaler og PR-materiale. Alt kan bruges til at reflektere, dokumentere og dele. Di- gital litteratur er et nyt felt, og jeres erfaringer - gode som dårlige - kan være guld værd. Forfattere, sam- arbejdspartnere og andre biblioteker vil sikkert også være