EKSTERN FORMIDLING
Digital litteratur er nyt for os på bibliotekerne, og det er
også nyt for langt de fleste brugere. Derfor skal en ud-
stilling med digital litteratur formidles på flere forskelli-
ge niveauer for at fungere optimalt.
Udstillingskatalog/folder
Et væsentligt formidlingsredskab er et udstillingskatalog
eller en folder, hvor brugerne kan læse mere om ud-
stillingen og dens indhold. Kataloget eller folderen skal
være frit tilgængelig i nærheden af udstillingen. Hvis du
har fået lov til at låne digitale værker af kunstnere, vil
mange kunstnere også sætte pris på at kunne doku-
mentere anvendelsen af deres kunstværk vha. et ud-
stillingskatalog. Det kan være svært selv at finde mere
digital litteratur - hjælp brugerne videre ved at komme
med anbefalinger, fx i udstillingskataloget eller folderen.
Sociale medier
Det er oplagt at inddrage sociale medier i formidlingen.
De kan selvfølgelig være en del af PR-strategien, men
da den digitale litteratur som bekendt også findes på
sociale medier, vil der være flere måder at inddrage so-
ciale medier som en del af brugernes interaktion med
din udstilling. Fx ved at opfordre til brug af et bestemt
hashtag eller at opfordre brugerne til at udføre en be-
stemt aktivitet knyttet til et af værkerne og dele den på
deres sociale medier. Det kunne være en opfordring
til at skrive videre på et værk som Shelley Jacksons
Instagram-værk (snowshelley) og dele billederne af
deres egen historie på Instagram.
Konkurrence
Man kan med fordel opfordre brugerne til at indsende
bud på digital litteratur eller koble en konkurrence på
de sociale medier. Den digitale litteratur kan være hur-
tig at producere og udgive og egner sig derfor godt
til at lade brugerne være skabende. Produktionen vil
kunne generere opmærksomhed omkring udstillingen
og give brugerne større forståelse for den digitale lit-
teratur og måske de digitale medier i det hele taget.
Samtidig kan det være med til at give brugerskabt om-
tale, fx. på sociale medier.
Bibliotekets egen hjemmeside
Det er vigtigt, at brugerne kan finde mere viden om
udstillingen og dens temaer, indhold mv. på bibliote-
kets egen hjemmeside. Litteraturlister til andre digitale
værker fungerer også godt på hjemmesiden, hvor bru-
gerne straks kan klikke sig videre til værkerne.
En kort nyhed eller artikel på hjemmesiden kan også
være med til at hjælpe dine kollegaer i en formidlings-
situation i udlånet.
Pressemeddelelse eller artikel til avisen
Formidlingen af udstillingen kan også ske som del af
en omtale af, hvad der sker på biblioteket, men kan
også kobles til en mere generel refleksion over hvor-
dan fremtidens litteratur/bibliotek ser ud.
Fernisering
Man kan markere åbningen af udstillingen ved at holde
en fernisering for brugerne. Her kan man vælge at ser-
vere lidt at drikke og spise og samtidig tilbyde rundvis-
ning og information om udstillingen. Det kan anbefales
at afholde ferniseringen et par dage efter åbningen af
udstillingen, når du ved, at alt fungerer.
Rundvisninger for brugerne
Rundvisninger for brugerne et par gange i udstillings-
perioden, hvor interesserede kan få mere at vide om
udstillingen og værkernes indhold. Dette tilbud kan
også målrettes specifikke brugergrupper - fx bibliote-
kets læsekredse, litteraturklub eller lignende.
Arrangementer/workshops
Arrangementer eller workshops (evt. for specifikke
målgrupper) kan være en god måde at knytte formid-
lingen af digital litteratur til en velkendt formidlingsform.
I løbet af udstillingsperioden kan man eksempelvis af-
holde arrangementer, der i tema, indhold eller valg af
oplægsholder forbinder sig til udstillingen. Hermed bli-
ver deltagerne til arrangementerne opmærksomme på
udstillingen og på digital litteratur i det hele taget.
Har du en litteraturcafé med et fast publikum, kan du
overveje at præsentere et digitalt værk eller en udstil-
ling af digital litteratur i denne kontekst. Vil du præsen-
tere dine brugere for et digitalt værk, som falder inden
for krimigenren, kan du også prøve at invitere en kendt
krimiforfatter og i den forbindelse formidle værket.
Undervisningsforløb
Endelig kan det være en mulighed at lave et specifikt
workshop-forløb - evt. i samarbejde med en forfatter
- om de udvalgte digitale værker. Vi har haft gode er-
faringer med at målrette forløbene til udskolingen eller
STX, der netop har specifikke læringsmål i forhold til
digitale medier og litteratur i andre former. Vil du for-
midle digital børnelitteratur til yngre børn, kan du også
kombinere det med en kreativ workshop på bibliote-
ket. Denne type forløb eller workshops forudsætter i
mange tilfælde et dedikeret samarbejde med en spe-
cifik gruppe, fx via en skolelærer eller via bibliotekets
øvrige skoletilbud.
? INDLEDNING
INDLEDNING Denne værktøjskasse er tænkt som en hjælp til dit arbejde med at udstille digital litteratur i biblioteket. Måske kan du have glæde af at orientere dig i hele værktøjskassen, inden du går i gang med planlægningen af udstillingen, men ellers er tan- ken, at du - præcis som med en almindeli
DIGITAL LITTERATUR UDVÆLGELSE AF VÆRKER
UDVÆLGELSE AF VÆRKER Digital litteratur udkommer sjældent på et forlag, der laves ikke lektørudtalelser, og der er langt mellem anmeldel- ser i avisen. Derfor kan det være svært at finde frem til den digitale litteratur. Her kan du få nogle tips til, hvordan du kan finde og udvælge de digitale værke
ISCENESÆTTELSE
ISCENESÆTTELSE Med inspiration fra museerne kan man gøre sig en række kuratoriske overvejelser omkring, hvordan vær- kerne skal iscenesættes. Med iscenesættelse mener vi alle de rekvisitter, instal- lationer og små tekster i værkets umiddelbare nærhed, der kan være med til at sætte scenen for et dig
DIGITAL LITTERATUR = KOBLINGEN TIL BIBLIOTEKET
= KOBLINGEN TIL BIBLIOTEKET Vores oplevelse er, at en stærk kobling til biblioteket gør det langt nemmere for brugerne at forholde sig til den digitale litteratur i biblioteksrummet, fordi det fore- kommer mindre fremmed. Erfaring: Det er en væsentlig pointe, at vi skal lære af museerne, men ikke væ
LYD
LYD Nogle digitale værker anvender lyd som et vigtigt virkemiddel, hvilket giver anledning til en række overvejelser omkring værkernes placering, lydstyrke mv. Vores erfaring er, at digital litteratur med lyd kan tiltrække brugernes opmærksomhed og fungerer godt de steder i biblioteksrummet, der i f
LYS
LYS Digital litteratur vises oftest på en skærm eller projek- tor. Værkerne har dermed en indbygget lysstyrke og farvenuance, som påvirkes af lokalets lysforhold. Det kræver derfor en række overvejelser at placere digitale værker i biblioteksrum, som oftest er store, åbne rum med både direkte og ind
RESSOURCER
RESSOURCER I en udstilling med digital litteratur er der overordnet fire ting, der kan koste penge: værkerne, teknikken, iscenesættelsen og formidlingen. Vores erfaring er, at det er muligt at lave udstillinger for et meget lille bud- get, hvis man bruger den teknik, der allerede findes på bibliotek
KOMPETENCER
KOMPETENCER At lave udstillinger med digital litteratur kræver, at man er i stand til at koble de kompetencer, man normalt gør brug af i udstillingssammenhæng, med mere tekniske kompetencer. Erfaring: Vores erfaring er, at det kan være nyttigt at hente hjælp og inspiration udefra - ring til andre, d
INTERAKTION
INTERAKTION Må man røre ved det? Skal man røre ved det? Det er forskelligt, hvilken grad af interaktion digital lit- teratur forudsætter eller giver mulighed for. Måske skal man tegne et træ for at se et digt, trykke på en skærm, klikke videre, hoppe, skrive en enkelt sætning, røre ved noget osv. Hv
? ... INTERN FORMIDLING
? r INTERN FORMIDLING Både intern og ekstern formidling spiller en væsentlig rolle i arbejdet med den digitale litteratur. Det er vores op- levelse, at jo højere man prioriterer formidlingens forskellige elementer, desto mere udbytterig bliver oplevelsen af en udstilling med digital litteratur - båd
WWW EKSTERN FORMIDLING
EKSTERN FORMIDLING Digital litteratur er nyt for os på bibliotekerne, og det er også nyt for langt de fleste brugere. Derfor skal en ud- stilling med digital litteratur formidles på flere forskelli- ge niveauer for at fungere optimalt. Udstillingskatalog/folder Et væsentligt formidlingsredskab er et
... ... DOKUMENTATION
... ... DOKUMENTATION Logbog, fotos, samarbejdsaftaler og PR-materiale. Alt kan bruges til at reflektere, dokumentere og dele. Di- gital litteratur er et nyt felt, og jeres erfaringer - gode som dårlige - kan være guld værd. Forfattere, sam- arbejdspartnere og andre biblioteker vil sikkert også være