?
r
INTERN FORMIDLING
Både intern og ekstern formidling spiller en væsentlig rolle i arbejdet med den digitale litteratur. Det er vores op-
levelse, at jo højere man prioriterer formidlingens forskellige elementer, desto mere udbytterig bliver oplevelsen
af en udstilling med digital litteratur - både for brugerne og for personalet.
Det primære formål med den interne formidling er at
skabe ejerskab blandt kollegaer og klæde dem på til at
svare på de spørgsmål, som brugerne kan have.
Husk: Ejerskab er særligt vigtigt i forhold til udstil-
linger af digital litteratur for at sikre, at det tekniske i
udstillingen hele tiden kører, som den skal.
Rundvisning for kollegaer
Det er en god idé at arrangere rundvisninger i udstillin-
gen for kollegaer og måske ligefrem en intern fernise-
ring. På den måde opnår kollegerne viden om udstillin-
gen, som de kan formidle videre til brugerne.
Information på intranet og briefinger
Det er en god idé at lægge en kort beskrivelse af
værkerne, udstillingen og formålet ud på intranettet.
Alternativt kan du printe et infoark og lægge det ud
i betjeningsøerne/informationen. Hvis dit bibliotek har
briefinger inden hver bemandingsvagt, vil det også
være godt at brieferne er informerede om udstillingen
og dens indhold. Det vigtigste er, at nogen har ansvar
for driften; at der hver dag er nogen, som tjekker, at
alt i udstillingen fungerer som det skal, og at de ved,
hvem de skal kontakte, hvis noget ikke virker. Når man
vælger at udstille digital litteratur, bør driften prioriteres
på samme niveau som de daglige fremfindinger af re-
serveringer og opsætning af bøger.
? INDLEDNING
INDLEDNING Denne værktøjskasse er tænkt som en hjælp til dit arbejde med at udstille digital litteratur i biblioteket. Måske kan du have glæde af at orientere dig i hele værktøjskassen, inden du går i gang med planlægningen af udstillingen, men ellers er tan- ken, at du - præcis som med en almindeli
DIGITAL LITTERATUR UDVÆLGELSE AF VÆRKER
UDVÆLGELSE AF VÆRKER Digital litteratur udkommer sjældent på et forlag, der laves ikke lektørudtalelser, og der er langt mellem anmeldel- ser i avisen. Derfor kan det være svært at finde frem til den digitale litteratur. Her kan du få nogle tips til, hvordan du kan finde og udvælge de digitale værke
ISCENESÆTTELSE
ISCENESÆTTELSE Med inspiration fra museerne kan man gøre sig en række kuratoriske overvejelser omkring, hvordan vær- kerne skal iscenesættes. Med iscenesættelse mener vi alle de rekvisitter, instal- lationer og små tekster i værkets umiddelbare nærhed, der kan være med til at sætte scenen for et dig
DIGITAL LITTERATUR = KOBLINGEN TIL BIBLIOTEKET
= KOBLINGEN TIL BIBLIOTEKET Vores oplevelse er, at en stærk kobling til biblioteket gør det langt nemmere for brugerne at forholde sig til den digitale litteratur i biblioteksrummet, fordi det fore- kommer mindre fremmed. Erfaring: Det er en væsentlig pointe, at vi skal lære af museerne, men ikke væ
LYD
LYD Nogle digitale værker anvender lyd som et vigtigt virkemiddel, hvilket giver anledning til en række overvejelser omkring værkernes placering, lydstyrke mv. Vores erfaring er, at digital litteratur med lyd kan tiltrække brugernes opmærksomhed og fungerer godt de steder i biblioteksrummet, der i f
LYS
LYS Digital litteratur vises oftest på en skærm eller projek- tor. Værkerne har dermed en indbygget lysstyrke og farvenuance, som påvirkes af lokalets lysforhold. Det kræver derfor en række overvejelser at placere digitale værker i biblioteksrum, som oftest er store, åbne rum med både direkte og ind
RESSOURCER
RESSOURCER I en udstilling med digital litteratur er der overordnet fire ting, der kan koste penge: værkerne, teknikken, iscenesættelsen og formidlingen. Vores erfaring er, at det er muligt at lave udstillinger for et meget lille bud- get, hvis man bruger den teknik, der allerede findes på bibliotek
KOMPETENCER
KOMPETENCER At lave udstillinger med digital litteratur kræver, at man er i stand til at koble de kompetencer, man normalt gør brug af i udstillingssammenhæng, med mere tekniske kompetencer. Erfaring: Vores erfaring er, at det kan være nyttigt at hente hjælp og inspiration udefra - ring til andre, d
INTERAKTION
INTERAKTION Må man røre ved det? Skal man røre ved det? Det er forskelligt, hvilken grad af interaktion digital lit- teratur forudsætter eller giver mulighed for. Måske skal man tegne et træ for at se et digt, trykke på en skærm, klikke videre, hoppe, skrive en enkelt sætning, røre ved noget osv. Hv
? ... INTERN FORMIDLING
? r INTERN FORMIDLING Både intern og ekstern formidling spiller en væsentlig rolle i arbejdet med den digitale litteratur. Det er vores op- levelse, at jo højere man prioriterer formidlingens forskellige elementer, desto mere udbytterig bliver oplevelsen af en udstilling med digital litteratur - båd
WWW EKSTERN FORMIDLING
EKSTERN FORMIDLING Digital litteratur er nyt for os på bibliotekerne, og det er også nyt for langt de fleste brugere. Derfor skal en ud- stilling med digital litteratur formidles på flere forskelli- ge niveauer for at fungere optimalt. Udstillingskatalog/folder Et væsentligt formidlingsredskab er et
... ... DOKUMENTATION
... ... DOKUMENTATION Logbog, fotos, samarbejdsaftaler og PR-materiale. Alt kan bruges til at reflektere, dokumentere og dele. Di- gital litteratur er et nyt felt, og jeres erfaringer - gode som dårlige - kan være guld værd. Forfattere, sam- arbejdspartnere og andre biblioteker vil sikkert også være